Niin että turvallinen seksi on turhaa, kun voi lotota. Ookoo. En tiedä kyllä kuvailemistasi ongelmista, ehkä kun olen 50+ ja harrastan vain sitä vanhempia naisia, voi olla että asiat on eri tavalla. En olekaan ennen kuullut sanottavan, että esim. klamydiaa helpompaa on saada lotossa voitto. Toki viralliset tartuntamäärät ei tätä tue.
Suuri osa seksitautitartunnoista on oireettomia. Testiin kannattaa hakeutua, jos on ollut suojaamatonta seksiä tai kondomi on mennyt rikki, sekä aina, jos on seksitaudin oireita.
www.is.fi
Ari-Pekka meni lääkärille kovan kurkkukivun takia. Kun syy kipuun selvisi, hän tiesi heti, mistä oli saanut suunielusyövän. Hän kertoo nyt rohkeasti vaikean tarinansa.
www.iltalehti.fi
Ymmärsitkö edes mitä kirjoitin, vai mikä pointti noilla sun linkeilläsi on? Toisessa kerrotaan myös kaiken lisäksi sitä samaa mistä itse kirjoitin ja mihin viittasin.
Lopetatko myös lihan syönnin, jos iltapäivälehden lööppi kertoo jonkun Jari-Petterin saaneen suolistosyövän ja päivitellään sitä, että prosessoitu liha on todennäköisin syyllinen?
Tätä mä just tarkoitin, että voihan sitä kaikenlaista googletella ja elää pelossa.
Sun +50 seteillä vielä vähemmän stressaisin yhtään mitään, ellei sitten harrastuksiin kuuluu halvat huorat, nistit, tai seksiturismi, sillä silloin se lottovoiton mahdollisuus kasvaa niillä omilla toimilla potenssiin x.
Mut kaikki on mahdollista, sitä en kiellä. Onhan se 60v Terttu-Kyllikki jonka luona käyt tänään kumin kanssa kylässä voinutkin vetää viikonloppuna Tinderissä jonkun parikybäsen siemenlinko-Santerin oikealle viikonloppuhuvin takia ja siellä onkin sit rietasteltu ilman kumeja, vaikka Santeri kairaa niitä oman ikäisiäkin huolettomasti samalla tyylillä. Tietäähän sen, että silloin lottovoiton mahdollisuus kasvaa.
Olenkin ihmetellyt, miten näinkin koulutetussa ja sivistyneessä (?) maassa sukupuolitautitartunnat ovat lähteneet uudelleen kasvuun ja ketkä tollot niitä levittää. Näköjään mikään määrä valistusta ja tiedottamista ei vaan riitä. Kuinkahan moni teistäkin huolettomista tietämättänne kannatte ja levitätte vaikka mitä, ihan vain koska "kumi pilaa tunnelman". Tuokin on niitä lauseita, joiden luulin jääneen jonnekin ysärille ja 15-vuotiaiden keskuuteen
Kaikkein eniten ihmettelen niitä huolettomia naisia, jotka eivät piittaa seksuaaliterveydestään. Naiselle hintana voi olla pahimmillaan lapsettomuus - jos ei HIV:ä lasketa, se ainakin itseä eniten kuumottelisi. En kyllä mitään lievempiäkään tauteja haluaisi, hyi hemmetti
Mielestäni "kumi pilaa tunnelman" on täysin ajaton lausahdus ja sitä kuulee myös naisten suusta, ei se ole vain miesten "ongelma". Jos se ei sulla pilaa tunnelmaa, niin se ei tarkoita ettei se pilaa silloin kenenkään muunkaan tunnelmaa.
Tiedän useammankin jotka käy esim. säännöllisesti testeissä ja elää elämäänsä "täysillä", jos nyt näin voi sanoa. Useimmiten nämä sattuu kaiken lisäksi olemaan korkeasti koulutettuja naisia, joten sinänsä aina kiva lukea näitä foorumi-juttuja, kuinka pidetään itseään niin sivistyneenä ja vastuullisena ja muita ihmisiä tolloina. Minkä mukaan siis luulet, että ihmiset ei välttämättä piittaisi seksuaaliterveydestään, jos ne ei käytä kumia?
Ja kuten sanoin, niin osaa taudeista kantaa piilevänä suurin osa suomalaisista, ehkä jopa sinäkin, joten aina naurattaa perus "hyi hemmetti" sukupuolitaudeille. Ei sillä, ei mikään tauti kiva ole. Romahtaako sun maailmasi, jos saisitkin tietää kantavasi herpestä, vaikka se ei sulla olisi koskaan puhjennutkaan oirelevasti ja sen takia sen olemassaolosta kehossasi et ole edes tietoinen? Olet jopa saattanut tartuttaa jonkun tietämättäsi, oletko siis sinäkin tollo? Muuttuisitko yhtäkkiä kapiseksi luuskaksi, vai olisitko edelleen se "vastuullinen" ihminen?
Sit vielä kunnolla kärjistettynä... yökötteletkö myös niillekin, jotka sattuu saamaan esim. poskiontelontulehduksen, kun eivät kulje maski päässä flunssakaudella. Bakteeriperäinen, mutta eri päässä kehoa.
Klamydiasta olen kyllä täysin samaa mieltä tuon lapsettomuuden osalta, että se voi olla raskas hinta siitä huolettomuudesta, jos lapsia haluaa... mutta sitten tullaan taas siihen mistä jo aikaisemminkn kirjoitin, eli koskee nimenomaan lähinnä nuoria. Ison osan +40v ihmisistä ei tarvitse tuostakaan olla niin huolissaan, koska a) se on pääsääntöisesti nuorten tauti, b) harvempi +40v on enää lapsia tekemässä.
Toki nykypäivänähän on muotia vanhemmilla naisilla puumailla (tai nuorilla jannuilla hakea sitä vanhempaa), niin joo kyllähän tuossa riskit kasvavat vanhemmassakin ikäluokassa tautien osalta.
Kaikkeen ei kuitenkaan kannata suhtautua hysteerisesti ja pitää itseään muita parempana ihmisenä.
Jos mä oon 20v nuori ja Tinderistä hakisin seuraa sänkyyn, niin joo, todella fiksua ja suotavaa käyttää kumia.
Jos mä oon 50v setämies ja sattuu flaksi käymään Tinderissä, kun Liisalla on vihdoinkin vuoden toinen vapaaviikonloppu lapsistaan, niin joo fiksua käyttää kumia, mutta todennäköisyydet on aivan täysin eri planeetalta verattuna siihen 20v jannuun, joten kumittomuus ei huoleta samalla tavalla.