Olen huomannut, että minulla on yllättävän paljon tuttuja jotka vastustavat NATO:n liittymistä / NATO:n liittymistä ilman kansanäänestystä.Lueskelin ruotsalaisten megafoorumin flashback.orgin keskustelua Suomen NATO-jäsenyydestä. Sivuja oli tullut lyhyessä ajassa lähemmäs pari sataa. Pari havaintoa silmäiltyäni jonkin verran ruotsalaisten juttuja. Jauhamista oli asiasta ja asian vierestä niin kuin odottaa sopii. Vähän sellaistakin ilmaa oli, että tarviisko Ruotsi jäsenyyttä vaikka Suomi liittyisi, sittenhän heillä on NATO joka puolella ympärillä. Ilmapiiri kuitenkin enemmän NATO-myönteinen, mutta kun Suomi hakee jäseneksi niin ei monella ollut uskoa että Ruotsissa saataisiin päätöksiä niin nopeasti aikaiseksi että samaan tahtiin hakisivat kuin Suomi. Gotlanti esiintyi haavoittuvana kohtana, jopa niin että siitä voisi muodostua ikävä linnoitus myöhempää mantereelle suuntautuvaa hyökkäystä kohtaan. Suomea koskevaa uutisointia tästä aiheesta oli seurattu tarkkaan ja perillä oltiin Suomen tilanteesta, tähänastisista vaiheista ja tulevista odotuksista.
Mielenkiintoisena ilmiönä yksi ankarasti vastaan oleva jäsen jaksoi loputtomasti jankata omaa agendaansa. Periaatteessa ihan asiallisesti ja välillä yritti jopa perustella. Argumentit mm. seuraavaa: Ruotsiin ei ole kukaan hyökännyt joten ei hyökätä jatkossakaan ja NATO:a ei tarvita, NATO:on kaipaavat vain sotaintoilijat, Ruotsia ei mikään uhkaa ja Kaliningradista tuleva laivasto-osasto tuhotaan jo lähtökuoppiinsa eikä muut Itämeren maat antaisi Venäjän vallata Gotlantia muutenkaan, neutraalina pysymällä Ruotsi olisi turvassa eikä joutuisi sotaan NATO:n puolesta, Putinilla ei olisi aihetta pommittaa neutraalia Ruotsia mutta jos jäseneksi liityttäisiin niin todennäköisesti sataisi ohjuksia Ruotsin kaupunkeihin. Eli argumentti muuttuu sen mukaan mitä muut sanoo, joko ollaan vahvoja yksinkin tai sitten jäsenyyttä hakemalla oltaisiinkin suuressa vaarassa. Lisäksi alkeellista psykologiaa: "haluaisitko sinä joutua sotaan", "haluaisitko joutua pommitetuksi / miksi haluaisit joutua pommitetuksi" tai jotain.
No, se ruotsalainen natovastainen voi tietysti olla uskossaan vahva ihan legit käyttäjä. Mutta palautti mieleen, että näinä aikoina ja tietysti muinakin aikoina on hyvä muistaa myös pahantahtoinen informaatiovaikuttaminen. Informaatio-operaatiossa on näkyviä ja näkymättömiä agentteja, joilla on oma tarkoituksensa. Lisänä on tietenkin myös aatteellisia putinisteja ja erilaisia hyödyllisiä idiootteja, jotka ovat mukana pelkästään omista syistään ja saattaneet saada alkuperäiset vaikuttimensa informaatiosodankäynnin tuloksena. Näkyvien toimijoiden tarkoitus voi olla trollata niin huonosti ja läpinäkyvästi että tyhminkin tietää mistä on kysymys. Tällä näkyvällä perseilytoiminnalla ennen kaikkea vedetään yleisön huomio spottivaloon tarkoituksena hämärtää varsinainen piilossa tapahtuva informaatiovaikuttaminen. Näistä osa voi olla ihan tietoisesti tekemässä tehtäväänsä niin kuin toivotaan, mutta jotkut ehkä itsekin oikeasti vain hyödyllisiä idiootteja, luulevat vaikutusvaltansa olevan suuri ja uskovat saavuttavansa rahaa ja tärkeän aseman, vaikka heidät on palkattu pelleiksi jotka unohdetaan välittömästi kun tarve lakkaa. Perseilyvaikuttamisen taustalla häärii kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa salakavalasti toimivia informaatiosodankäynnin agentteja, jotka hissukseen syöttävät kansalle sellaista mikä arvioidaan hyödyttävän palkanmaksajaa: epäluottamusta, epäilyjä, aatteita ja ajatuksia tukemaan jotain tavoitetta. Tavoite voi olla vaikka kansan yhtenäisyyden heikentäminen tai epäluottamus valtiokoneistoa tai maanpuolustusta kohtaan. Myyräntyötä tehdään hienovaraisesti ja sivistyneesti keskustellen sitä varten luoduilla some/foorumiprofiileilla. Suomessa tuloksena esim. yhteen aikaan yllättävän usein kuullut väitteet, että Suomi ei kestäisi Venäjän hyökkäystä päivääkään, hävittäjiä on turha ostaa kun ammuttaisiin ohjuksilla lentokentille jo sodan ensimmäisinä minuutteina jne.
Eli, ollaan tarkkana täälläkin.
Argumenteiksi eivät riittäneet edes gallupit mitä on tehty vuosittain. Esim. vuonna 2016 1/4 suomalaisista kannatti NATO:n liittymistä ja vuonna 2022 melkein 2/3
He eivät ymmärrä edes mitä on hybridivaikuttaminen. Miten pitkältä ajalta luotettavaa dataa on kerätty ja kuinka luotettavaa tälläisen datan silmäily voi olla. Kritisointi koski otantaa jne.
Vasta-argumentit olivat tasoa, että sen jälkeen kun Suomi liittyisi NATO:n meidän maaperämme joutuisi Venäjän kohteeksi. Ihan niin kuin, me emme olisi kohde ilman jäsenyyttäkin.
Jos nyt ollaan rehellisiä, niin aikaisemmin pidin näitä minua vanhempia ihmisiä ihan järkevinä. Tämän keskustelun jälkeen hyödyllisinä idiootteina ja ihmisinä joiden kanssa en edes haluaisi yrittää mitään järkevää keskustelua mistään muustakaan aiheesta, koska pidän heitä valitettavasti idiootteina. Veisin tämän jopa niinkin pitkälle, että heitä ja heidän kaltaisiaan minä syyttäisin siitä, jos minä joutuisin yksin rintamalla vastaamaan iivanaan joka tulee rajan yli.
Onneksi pääsin toteamaan, että heidön mielipiteellään ei ole mitään väliä, koska he ovat jo myöhässä.
Koska valtiojohtomme on onneksi heitä viisaampi:
- Mitään kansanäänestystä ei tule
- Me olemme NATO:n hakemuksen jättämässä
- Kansa on jo ilmaissut tahtonsa
- On luotettavaa dataa kansan tahdosta
Siltikin jään miettimään noiden tuttujeni ajatuksenjuoksua ja kuinka typerinä minä tulen heitä jatkossa pitämään muissakin asioissa, kun piti selittää heille mitä tarkoittaa hybridivaikuttaminen ja miksi esim. kansanäänestys on tarpeetonta.
Suomi, ei koskaan enää yksin.
EDIT: Itsehän olen päättänyt etten äänestä demareita ainakaan ensi vaaleissa tai enää ikinä tämän NATO vatuloinnin takia. Ja olen puolueen wanha ehdokas
Viimeksi muokattu: