• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

NATO ja Suomi

En usko että Unkari ratifioi ennen kuin halvan öljyn ja kaasun saanti venäjältä lakkaa kokonaan tai Orbanille tapahtuu jotakin ikävää. Sitä on viivytelty aivan tarkoituksella jo kuukausikaupalla, ja joku syy siihenkin on. Itse luulen että muutaman kuukauden välein sieltä tulee aina uusi tekosyy, mutta lopullinen "haistakaapaska" jää tulematta koska on pieni mahdollisuus sille että suuttunut EU ottaa rahatissin pois Unkarin suusta ja venäjä kokee sodan hävitessään sen luokan romahduksen että laittaa euroopan energiahanat lopullisesti kiinni. Unkari joutuisi silloin hyvin ikävään tilanteeseen. Tekosyiden ei tietenkään tarvitse olla edes uskottavia koska Unkari ei ole esittänyt edes verhottuja vaatimuksia kenellekään, toisin kuin Turkki.
Orbanhan on alkanut nojailla Turkkiinkin. Korostaa maansa turkkiyhteyksiä ja historiaa, sekä pyyhkinyt suomalaisugrilaiset juurensa jonnekin. Upeaa unkari-ensin meininkiä jota suomessakin on ihailtu vielä ihan hiljattain. Se on kyllä liikuttavan vääjäämätöntä kuinka maailman kusipäät löytää aina toisensa. Ja kusevat naureskellen sekä oman kansansa että liittolaistensa päälle, jotka ilahtuu lupauksesta että paskaa ei pitäisi sadella.
 
Tuo on aika kornia, että Orban "sylkee EU:n ja NATO:n kasvoille". Jossain haastattelussa oli ollut jotain mahdollisesta EU-erosta juttua, oli siihen vastannut että katsoo 2030 miten EU:sta on hyötyä ja tekee päätökset sitten. Aivan kun Unkari maana olisi joku merkittävä valta ja voimavara. Mitään tappiotahan ei tulisi, vaikka potkittaisiin ulos. Josko on varaa huudella, kun sitä ei voida ilmeisesti tehdä. Ilmeisesti on jotain pätemisen tarvetta, toisaalta on kova kristitty ja vastustaa islamisaatiota. Mutta kuitenkin toisaalta lähi-itään päin kovin kallellaan.

Ehkäpä toiveena taustalla, kun on Trumpin ja republikaanien kaveri, että olisi sitten joku erityissuhde/asema josko Trump voittaa seuraavat vaalit. Tai ainakin saa perseillä jenkkien puuttumatta asioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Unkari näyttää nyt kytkevän omat EU-rahoitusongelmansa Suomen ja Ruotsin Nato-ratifiointeihin.

–Meidän kannalta olisi epätoivottavaa, että he kytkisivät näitä asioita yhteen ja tämän olen viestinyt myös selkeästi, Tuppurainen sanoo.

Vaikka Unkari on antanut ymmärtää hoitavansa Suomen Nato-jäsenyyden joulukuun aikana, Tuppuraisen mukaan ”Unkarin parlamentissa ei ole vieläkään määrätty päivää Suomen Nato-jäsenyyden ratifioinnille”.

Tuppurainen keskusteli asiasta perjantaina Unkarin oikeusministerin kanssa kertoi korostaneensa Suomen toivetta pikaiselle ratifioinnille.

–Keskustelu ei antanut vastauksia siihen, milloin Unkari ratifioi, vaikka asia on luvattu käsitellä rivakasti, Tuppurainen sanoi.


No niin, eiköhän sitä heti ala kiristys ja vaatimukset asioista vaikkei nämä millään tavalla liity toisiinsa.
 
Tuo on aika kornia, että Orban "sylkee EU:n ja NATO:n kasvoille". Jossain haastattelussa oli ollut jotain mahdollisesta EU-erosta juttua, oli siihen vastannut että katsoo 2030 miten EU:sta on hyötyä ja tekee päätökset sitten. Aivan kun Unkari maana olisi joku merkittävä valta ja voimavara.
No niin, eiköhän sitä heti ala kiristys ja vaatimukset asioista vaikkei nämä millään tavalla liity toisiinsa.
Euroopalla saati ihmiskunnalla ei mene tällä hetkellä kovin vahvasti. Parlamentaarinen päätöksenteko muistuttaa jotain elämämkolulaisten taloyhtiön kokousta pahimmillaan. Ei tällaista pitäisi voida olla olemassa.

Viitaten sivunmennen sanottuun, on tietysti myös omalla tavallaan paljastavaa, jos joku ihminen on 2022 mennessä kertonut arvioivansa tilannetta vuonna 2030 ja tekevänsä Unkarin kansalliset päätökset silloin. Juuri suoremmin ei voisi kaiketi sanoa, että Euroopassa, EU:ssa ja NATOssa on yhteisenä syöpänä ainakin yksi epädemokraattinen diktatuuri. Jos siis anekdootissa oli perää.
 

No niin, eiköhän sitä heti ala kiristys ja vaatimukset asioista vaikkei nämä millään tavalla liity toisiinsa.

EU-tuet ja Unkarin ratifiointi eivät todellakaan liity toisiinsa ellei EU tee tiukkaa linjausta siitä että ratifiointien tulee tulla ennen kuin tukien jatkumisesta edes keskustellaan, muussa tapauksessa Unkari laittaa rahat taskuunsa ja jatkaa samalla linjalla. EU:ssa ei todellakaan olla enää
niin naiveja etteivätkö ne näkisi unkarin todellisen luonteen, mutta käytäntö tekee EU:n toimet tehottomiksi. Unkari on diktatuuri jolla ei ole solidaarisuutta EU:ta eikä sen edustamia arvoja kohtaan eli ei missään nimessä tule auttamaan S&R:n kaltaisia maita hyvää hyvyttään, etenkään jos niiden edut ovat ristiriidassa Unkarin liittolaisten tavoitteiden kanssa. Suurella todennäköisyydellä Unkari voisi peräti jatkaa venäjän tukemista ideologisista syistä vaikka energian saanti sieltä loppuisikin. Koska siis Unkarilla ei ole tämänhetkisessä tilanteessa yhtään syytä tehdä kuten EU ja NATO haluavat, täytyy Unkaria kiristää materiaalisin keinoin. Pahoin pelkään että EU:n maailmanhalaus kääntyy tässäkin asiassa sitä itseään vastaan.
 

Tämä kirjoitus perustuu IL:n eri lähteistä hankkimiin tietoihin.

Todennäköisin vaihtoehto on, että Turkin parlamentti ratifioi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet ensi kesänä.

Turkin presidentti- ja parlamenttivaalit on alustavasti sijoitettu kesäkuulle, mutta ne saatetaan järjestää jo toukokuussa.
Ratifiointi siirtynee vaalien yli, koska Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ei halua näyttää heikolta kannattajiensa silmissä.

Erdoğanin hallinto on esittänyt sekä julkisuudessa että virkamiesten käymissä kolmikantaneuvotteluissa vaatimuksia siitä, että Suomi ja etenkin Ruotsi luovuttaisivat Turkin hallituksen terroristeiksi nimeämiä ihmisiä.
Erdoğan tietää, että nämä vaatimukset eivät mene Ruotsissa ja Suomessa läpi. Maiden tuomioistuimet eivät hyväksy luovutuksia ilman luotettavia todisteita. Oikeusvaltiossa poliittinen hallitus ei voi kajota tuomioistuinten riippumattomuuteen.

Tähän asti on jäänyt vähälle huomiolle se tosiasia, että Turkin opposition Madridin asiakirjaa kohtaan esittämä kritiikki on yhtenä esteenä solmun avaamiselle.
Kyse ei siis ole pelkästään amerikkalaisten F-16-hävittäjien saamisesta, vaikka niilläkin on painoarvoa, vaan tuiki tavallisesta politiikasta. Lisäksi Turkki tasapainoilee lännen ja Venäjän välissä muun muassa energiahuoltonsa takia.

Turkkilaista äänestäjää ei lämmitä tietoisuus siitä, että Erdoğan järjesti Suomen ja Ruotsin Natoon. Pikemminkin päinvastoin. Se saattaa ärsyttää turkkilaisäänestäjää, minkä oppositio käyttäisi ennen vaaleja hyväkseen.
Tämä logiikka johtaa siihen, että jäsenyydet ratifioidaan Turkissa todennäköisesti vasta vaalien jälkeen. Jatkokaudelle valittu Erdoğan tai hänen seuraajansa tarvitsee heti alkajaisiksi myönteistä kansainvälistä huomiota ja tukea Nato-liittolaisilta.

Suomen ja Ruotsin hyväksyminen Natoon olisi oiva hyväntahdonele vaaleissa valitulta presidentiltä ja uudelta parlamentilta.
Suomalaisten ja ruotsalaisten näkökulmasta on lohdullista, että Turkilla ei vaikuta olevan periaatteellista estettä Nato-jäsenyyksien hyväksymiselle. Kyse on ennemminkin poliittisesta ajoituksesta.

Nato järjestää seuraavan huippukokouksensa Liettuan pääkaupungissa Vilnassa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteiden mukaan se pidetään heinäkuun alussa. Tarkkaa ajankohtaa ei ole julkistettu.
Turkin vaalien ja Vilnan huippukokouksen väliin jää yli kuukauden tai vähintäänkin viikkojen ajanjakso, jolloin Turkki voi ratifioida Suomen ja Ruotsin jäsenyydet.

Jotta Turkki avaisi Naton oven Suomelle ja Ruotsille aiemmin, pitäisi Erdoğanin saada siitä itselleen jokin näyttävä palkinto.
Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä asiaa, jonka Erdoğan voisi nimetä saavuttamakseen voitoksi. Näin ollen hän panttaa jäsenyyksien ratifiointia.

Tätä skenaariota pidän itsekin hyvin mahdollisena, eli vasta Turkin vaalien jälkeen ratifioidaan Suomen ja Ruotsin Natohakemukset.
No aika näyttääpi miten tässäkin kujanjuoksussa käy.
 
Näin tää NATO-optio sitten toimi.

Onneksi Venäjä on onnistunut tuhoamaan valtavan määrän kalustoaan, rampauttamaan taloutensa ja meillä on sotilaalliset turvatakuut Iso-Britannialta.

Vois olla aika kuumat paikat jos turvatakuita ei olisi ja Putin lastaisi rautaa rajan taakse.
 
Nooh, joku vuosi aiemmin olisi mennyt heittämällä. Suomen NATO-yhteensopivuudessahan se ongelma ei ole, vaan näissä "liittolaisissa" ja siinä että yksikin pystyy blokkaamaan/hidastamaan liittymisen riippumatta onko siihen mitään syytä. Josko jossain seuraavissa liittoumissa otettaisiin nämä huomioon.
 
Näin tää NATO-optio sitten toimi.

Onneksi Venäjä on onnistunut tuhoamaan valtavan määrän kalustoaan, rampauttamaan taloutensa ja meillä on sotilaalliset turvatakuut Iso-Britannialta.

Vois olla aika kuumat paikat jos turvatakuita ei olisi ja Putin lastaisi rautaa rajan taakse.
Suomen rajalta on siirretty henkilökuntaa/ohjuspuolustuksia etelänpään. Putinilta loppuu rauta, mitä se voisi siirtää meidän rajalle.
 
Suomen rajalta on siirretty henkilökuntaa/ohjuspuolustuksia etelänpään. Putinilta loppuu rauta, mitä se voisi siirtää meidän rajalle.

Kyllä sillä noita ilmatorjuntajärjestelmiä riittää riesaksi asti S300 varsinkin.
 
Vai niin, Stoltenberg on nyt alkanut aiemmista kommenteistaan poiketen myötäilemään Turkkia ja kertoo nyt kuinka Suomen ja Ruotsin olisi lisättävä terrorismin vastaista yhteistyötä Turkin kanssa. Vähän aikaa sitten sanoma oli, että maat ovat tehneet tarvittavan ja että nyt on Turkin vuoro. On tämä melkoista vatulointia.

Puolustusliitto Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin mukaan Suomen ja Ruotsin tulee tiivistää yhteistyötä Turkin kanssa terrorismin vastaisessa taistelussa.

Stoltenberg peräänkuuluttaa Natoon pyrkiviltä mailta tiukempia lakeja terroristiryhmien toiminnan estämiseksi.

Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle antamassaan haastattelussa Stoltenberg tarkentaa, että Suomen ja Ruotsin pitäisi pyrkiä auttamaan Turkkia Kurdistanin työväenpuolueen (PKK) ja sitä lähellä olevien toimijoiden vastaisessa kamppailussa.

Stoltenberg kommentoi asiaa myöhään sunnuntai-iltana. Haastattelusta uutisoi myös Turkin valtiollinen uutistoimisto Anadolu.

-----------

Stoltenbergin mukaan on normaalia, että Nato-jäsenyyden ratifioimisessa voi mennä aikaa. Hän muistuttaa, että Suomen ja Ruotsin hakemukset ovat edenneet jopa epätavallista nopeammin.

Stoltenberg toppuuttelee huolia jäsenyyden viivästymisestä sanomalla, että toisinaan kaikkia tyydyttävään lopputulokseen pääseminen vaatii enemmän neuvotteluja.
Näitä on kuultu jo niin paljon, etten usko näihin satuihin enää alkuunkaan ennen kuin mitään konkreettista tapahtuu. Tuuli heiluttelee suuta, eikä millään sanomisella tunnu olevan mitään merkitystä. Samaa korruptoitunutta paskasakkia kuin Venäjäkin.

Tuossakin on vaan kyse siitä, että Morawiecki oli tiedotustilaisuudessa sanonyt pyytäneensä Orbánia ratifioimaan Suomen ja Ruotsin Nato-hakemukset mahdollisimman pian. Ok, kiva että pyysi, mutta kun eihän tämä ollut edes ensimmäinen kerta kun sitä on pyydetty. Oli lisäksi höpissyt omiaan parlamentin ensi vuoden ensimmäisen istunnon ajankohdasta, kun sehän on ilmeisesti vasta helmikuussa, eli sinne saakka tuo vähintään on jumissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen rajalta on siirretty henkilökuntaa/ohjuspuolustuksia etelänpään. Putinilta loppuu rauta, mitä se voisi siirtää meidän rajalle.
Kyllä sillä noita ilmatorjuntajärjestelmiä riittää riesaksi asti S300 varsinkin.
Niin, toki örkit voisivat alkaa terroripommittaa Suomea ilmatorjuntaohjuksilla. Voisivat siinä mielessä, että heillä valitettavasti yhä on edes siihen tekninen ja materiaalinen valmius.

Se vaan olisi aika huono suunnitelma. Suomi ei mitenkään voisi jättää ampumatta takaisin - kenelläkään puhuvalla päällä ei ole sellaista päätösvaltaa, etteikö maata ja kansaa puolustettaisi tarvittavin - ja vieläpä täysin sodan lakien mukaisin - keinoin. Ne keinot olisivat ihan oikeita kovia sodan keinoja, eikä siinä otettaisi mitään Ukrainalle käskettyjä sääntöjä miten "ette sitten saa ampua niiden puolelle, kuulitteks?" Niinsanottu länsi ei toisaalta voisi kollektiivisesti jättää toimittamatta tänne täydennyksiä tyyliin "no joo, ei me voida niinq sotaa käyvään maahan lähettää aseita, totta kai tärkeä kauppakumppanimme NL saa EU:n jäsenvaltioita pommittaa paskaksi". Toki joku Sveitsin tapainen paskahousumaa näin tekisi, tai etenkin Unkarin(valmistetaanko siellä edes mitään) kaltaiset suoranaiset vihollisvaltiot. En jaksa uskoa että US tai UK heittäisi silloin bussin alle. Tuskin edes Saksa, koska siellä kenties herättäisiin siihen että Euroopan valloitus on ihan oikeasti alkanut eikä enää ole kyseessä mikään Neuvostoliiton sisäiseksi asiaksi vähäteltävä sota.

Tällöin tulisi myös esiin varsin kyseenalainen ristiriita, jossa Ukrainaa näytetään samaan aikaan kiristettävän sillä, ettei se saa oikeasti ja kunnolla puolustaa itseään, tai jätetään vaille apua tuhottavaksi. Se linja ei nähdäkseni oikein voisi jatkua ja sielläkin päin alkaisi olla NL entistä suuremmassa kusessa.

En täten mitenkään näe, että Venäjä yksinkertaisesti uskaltaisi tehdä mitään varsinaista sotatoimea Suomea kohtaan vaikka jokin strateginen motiivi tällaiseen olisi. Jotain suht brutaalia sabotaasia toki voisi tapahtua desanttien toimesta, mutta että ilmatorjuntaohjuksia kaupunkeihin ja voimalaitoksiin? Ei kai olisi edes venäläisellä logiikalla hyvä veto.
 
Vai niin, Stoltenberg on nyt alkanut aiemmista kommenteistaan poiketen myötäilemään Turkkia ja kertoo nyt kuinka Suomen ja Ruotsin olisi lisättävä terrorismin vastaista yhteistyötä Turkin kanssa. Vähän aikaa sitten sanoma oli, että maat ovat tehneet tarvittavan ja että nyt on Turkin vuoro. On tämä melkoista vatulointia.



Näitä on kuultu jo niin paljon, etten usko näihin satuihin enää alkuunkaan ennen kuin mitään konkreettista tapahtuu. Tuuli heiluttelee suuta, eikä millään sanomisella tunnu olevan mitään merkitystä. Samaa korruptoitunutta paskasakkia kuin Venäjäkin.

EU siis vaatii Unkarilta korruption vastaisia toimia ja avoimuutta julkisissa hankinnoissa, joissa Orbánin lähipiiri on ollut tiiviisti mukana.

Miklóssy sanoo, että Unkarin EU:lle lupaamat uudistukset oikeusvaltiokehityksestä ovat todellisuudessa lähinnä kosmeettisia.

Lupaukset liittyvät muun muassa tiiviimpään yhteistyöhön EU:n petostentorjuntaviraston Olafin kanssa. Lisäksi Unkari on luvannut perustaa uuden korruptiota tutkivan toimiston, jolla ei kuitenkaan ole toimivaltaa.

Miklósssy arvioi, etteivät Unkarin lupaukset korruptiotutkinnan tehostamisesta voi toteutua, koska maan syyttäjänviraston johto ja monet tuomioistuimet ovat Orbánin kansalliskonservatiivisen Fidesz-puolueen hallinnassa.

– On päiväuni ja harhakuva, että Unkarin EU:lle antamilla lupauksilla olisi mitään merkitystä.

Miklóssyn mukaan lännessä ei välttämättä ymmärretä korruption läpitunkevuutta Unkarissa. Hän sanoo koko järjestelmän olevan korruptoitunut. EU-rahojen kanavointi tietyille piireille on vain osa kokonaisuutta.

– Kokonaisuus pitää nähdä pyramidin kaltaisena. Se tarkoittaa sitä, että järjestelmä ulottuu todella laajalle eli periaatteessa kaikkiin Fideszin kannattajiin. Heitä on noin kolme miljoonaa.

Enemmistö kansalaisista on tukenut vaaleissa järjestelmää, koska siitä hyötyjiä on niin paljon.


Ei liity nyt NATO:n, mutta alkaa kyllä näkyä EU:n virhevalut, jos mitään ei voida tehdä ja rahan syytämistä vaan jatketaan koska Orbán/Unkari muuten blokkaa kaiken toiminnan.
 

Ei liity nyt NATO:n, mutta alkaa kyllä näkyä EU:n virhevalut, jos mitään ei voida tehdä ja rahan syytämistä vaan jatketaan koska Orbán/Unkari muuten blokkaa kaiken toiminnan.
Sitä se on kun oma-maa-eka tyypit pystyy perseilemään. Liittovaltiossa eivät voisi.
 
Sitä se on kun oma-maa-eka tyypit pystyy perseilemään. Liittovaltiossa eivät voisi.
Liittovaltiossa saksa olisi hirttänyt meidät pahemmin venäjään kiinni, eteläeurooppa maksattanut meillä kulutusjuhlansa ja komissio tehnyt suomesta luonnonsuojelualueen meidän omalla kustannuksella.

Vapaakauppa-alueena ei orban olisi väärinkäyttänyt ja eu:n tukimiljardeja.
 
Liittovaltiossa saksa olisi hirttänyt meidät pahemmin venäjään kiinni, eteläeurooppa maksattanut meillä kulutusjuhlansa ja komissio tehnyt suomesta luonnonsuojelualueen meidän omalla kustannuksella.

Vapaakauppa-alueena ei orban olisi väärinkäyttänyt ja eu:n tukimiljardeja.
Luuletko tuon olevan oikeasti totta?

Kuulutan hieman realismia edes mukaan.

muoks: jos jatkoa tälle niin ehkä toiseen ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Luuletko tuon olevan oikeasti totta?

Kuulutan hieman realismia edes mukaan.
Näinhän se suurinpiirtein olisi mennyt.

Kaikki eu:n huonot puolet olisi olleet läsnä paljon voimakkaammin. Joitain hyviä puolia olisi ehkä saatu, mutta ne olisi olleet pieniä nähden haittoihin. Viimeiset 12 vuotta on ollut apinaa koijataan fiilis, kun puhutaan eu:sta.
 
Esitys Natoon liittymisestä annetaan tänään eduskunnalle.

Valtioneuvosto antaa tänään maanantaina eduskunnalle Natoon liittymistä koskevan hallituksen esityksen.

Hallitus kokoontuu ylimääräiseen valtioneuvoston istuntoon. Sen jälkeen ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) pitää tiedotustilaisuuden medialle noin kello 11.15 valtioneuvoston linnassa.

Nato-esityksen käsittely eduskunnassa aloitetaan, vaikka jäljellä on vielä kaksi maata, jotka eivät ole ratifioineet Suomen ja Ruotsin jäsenyyttä. Unkarin on määrä käsitellä asia helmikuussa, Turkin aikataulusta ei ole tarkempaa tietoa.
Ei muuta mitään tässä vaiheessa, mutta onhan se toki kiva että eivät lepäile laakereillaan odottamassa, että ne kaksi paskamaata saisivat kiristysprosessinsa hoidettua.
 
Hyvähän tuo on, miksi odottaa turhaan hyväksymisiä ja vasta sitten aloittaa omat valmistelut kun kerran voi tehdä omat työt jo valmiiksi niin liittyminen sitten nopeaa kun kaikki maat ovat hyväksyneet.

En ymmärrä miksi näin ei olisi tehty, tai tämän homman olisi varmaan voinut aloittaa heti kun hakemus jätettiin? Kaikki vaan valmiiksi etukäteen kun on hyvää aikaa tehdä.
 
Hyvähän tuo on, miksi odottaa turhaan hyväksymisiä ja vasta sitten aloittaa omat valmistelut kun kerran voi tehdä omat työt jo valmiiksi niin liittyminen sitten nopeaa kun kaikki maat ovat hyväksyneet.

En ymmärrä miksi näin ei olisi tehty, tai tämän homman olisi varmaan voinut aloittaa heti kun hakemus jätettiin? Kaikki vaan valmiiksi etukäteen kun on hyvää aikaa tehdä.
En tiedä käsititkö jotain väärin, mutta siis ei kai siitä missään mitään epäselvyyttä olekaan, etteikö tuota kannattaisi tehdä etukäteen. Kunhan nyt vain toin esille, kun se on ajankohtaista ja siitä uutisoidaan laajemminkin.

Se on sitten ihan eri asia, että missä vaiheessa Unkari ja erityisesti Turkki tulee jäsenyyden hyväksymään.
 
En tiedä käsititkö jotain väärin, mutta siis ei kai siitä missään mitään epäselvyyttä olekaan, etteikö tuota kannattaisi tehdä etukäteen. Kunhan nyt vain toin esille, kun se on ajankohtaista ja siitä uutisoidaan laajemminkin.

Se on sitten ihan eri asia, että missä vaiheessa Unkari ja erityisesti Turkki tulee jäsenyyden hyväksymään.
Taitaa mennä niin että Unkari ratifioi helmikuussa ja Turkki viimeistään kesäkuussa.
 
Taitaa mennä niin että Unkari ratifioi helmikuussa ja Turkki viimeistään kesäkuussa.
Unkari on luvannut ratifioida monta kertaa aiemminkin ja kummasti vaan aina löytyy syitä siirtää päivämäärää. Tällä hetkellä lupaus on helmikuulle, mutta en pidätä hengitystä.

Turkin osalta ei ole mitään varmuutta mistään. Epäilyksiä on siitä, että Erdogan käyttäisi tätä valttikorttina Turkin pressanvaaleissa keväällä/kesällä 2023 esittäessään vahvaa johtajaa, mutta mikään ei takaa että se poistaisi pullonkaulaa, vaikka tällä hetkellä jossakin määrin sen varaan lasketaankin.

En ihmettelisi, vaikka molemmilla valtioilla olisi jotain kulissisopimuksia Putinin kanssa.
 
Kaipa ne näyttävät väelleen, että ovat vahvoja, joilta muut anelevat. Sitten ratfioidaan, kun vahva johtaja antaa luvan.

putinille ei mitään isoa käytännön hyötyä ole jarruttamisesta. Toki natossa ollessa itämeri on menetetty venäjän osalta. Ei siihenkään muutaman kuukauden jarruttamisella ole vaikutusta.
 
Kaipa ne näyttävät väelleen, että ovat vahvoja, joilta muut anelevat. Sitten ratfioidaan, kun vahva johtaja antaa luvan.

putinille ei mitään isoa käytännön hyötyä ole jarruttamisesta. Toki natossa ollessa itämeri on menetetty venäjän osalta. Ei siihenkään muutaman kuukauden jarruttamisella ole vaikutusta.
Muutaman kuukauden jarrutuksella ei ole väliä, mutta mistä sitä tietää millaisia kuvitelmia siellä on? Ukrainankin piti olla vallattu parissa viikossa.

Bonuksena pitää muistaa, että Kreikka roikotti Pohjois-Makedoniaa Nato-hirressä pikkumaisen nimikiistan vuoksi 10 vuotta, eikä kukaan ulkopuolinen voinut asialle mitään.
 
En tiedä käsititkö jotain väärin, mutta siis ei kai siitä missään mitään epäselvyyttä olekaan, etteikö tuota kannattaisi tehdä etukäteen. Kunhan nyt vain toin esille, kun se on ajankohtaista ja siitä uutisoidaan laajemminkin.

Se on sitten ihan eri asia, että missä vaiheessa Unkari ja erityisesti Turkki tulee jäsenyyden hyväksymään.
Mielestäni tästä oli jotain uutisia missä erikseen Haavisto sanoi selvittävänsä että onnistuuko tämä etukäteen asioiden teko ensinkään. Sitä siis tässä lähin ihmettelin että olisi ollut todella typerää jos ei onnistuisi. Oletin vain että olisi lähin itsestään selvyys, että tehdään aivan kaikki valmiiksi omasta puolesta heti ja sitten kun kaikki ovat hyväksyneet niin on nopea homma.
 
Mielestäni tästä oli jotain uutisia missä erikseen Haavisto sanoi selvittävänsä että onnistuuko tämä etukäteen asioiden teko ensinkään. Sitä siis tässä lähin ihmettelin että olisi ollut todella typerää jos ei onnistuisi. Oletin vain että olisi lähin itsestään selvyys, että tehdään aivan kaikki valmiiksi omasta puolesta heti ja sitten kun kaikki ovat hyväksyneet niin on nopea homma.
Tuo on vasta esitys. Se edellyttää vielä eduskunnan käsittelyä. Puhetta oli käsittääkseni siitä että voiko sitä käsittelyä tehdä etukäteen, ainakaan kokonaan. Se taitaa olla edelleen vähän epäselvää.

Sitten joskus, ilmeisesti vasta kaikkien Naton jäsenmaiden ratifiointien jälkeen antaa eduskunta esitykseen vastauksen. Sen jälkeen hallitus esittelee vastauksen presidentille, joka hyväksyy liittymisen ja vahvistaa liittymissopimusta koskevan lain. Noiden jälkeen liittymissopimus annetaan USA:n säilytettäväksi ja vedetään Natoliput salkoon.

Haaviston mukaan Nato-esitys pyrittiin tekemään niin nopeasti kuin mahdollista, jotta eduskunnalla olisi aikaa käydä prosessia läpi.

– Tiedetään, että eduskunta lähtee vaalitauolle maaliskuun alkupäivinä. Nyt on kuitenkin joulu-, tammi- ja helmikuu aikaa tätä käsitellä.

Haavisto huomauttaa, että Nato-prosessi ei pysähtyisi, vaikka asian käsittely jäisi tältä eduskunnalta kesken vaalien tullessa väliin.

– Tämä hallituksen esitys säilyy eduskunnassa sillä tavalla, että uusi eduskunta jatkaa sitten siitä, mihin edellinen on jäänyt, jos asia jäisi kesken tältä eduskunnalta. Siinä mielessä ollaan turvallisella tiellä.
 

Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen (kesk) sanoo aikovansa ehdottaa, että eduskunta hyväksyisi lakiesityksen Nato-jäsenyydestä lopullisesti vasta, kun puuttuvat ratifioinnit on saatu.

Vanhasen ehdotuksen mukaan ulkoasiainvaliokunta valmistelisi mietintönsä lähes valmiiksi mutta viimeistelisi sen vasta, kun Unkari ja Turkki ovat ratifioineet Suomen hakemuksen. Tämän jälkeen täysistunto äänestäisi asiasta mietinnön pohjalta.

Vanhanen perustelee asiaa sanomalla, että eduskunta ei tee lakeja pöytälaatikkoon odottamaan. Hän sanoo olevansa valmis kutsumaan eduskunnan koolle myös kevään vaalitauon aikana, jos ratifioinnit tapahtuvat sen aikana.
 
Tuo on vasta esitys. Se edellyttää vielä eduskunnan käsittelyä. Puhetta oli käsittääkseni siitä että voiko sitä käsittelyä tehdä etukäteen, ainakaan kokonaan. Se taitaa olla edelleen vähän epäselvää.

Sitten joskus, ilmeisesti vasta kaikkien Naton jäsenmaiden ratifiointien jälkeen antaa eduskunta esitykseen vastauksen. Sen jälkeen hallitus esittelee vastauksen presidentille, joka hyväksyy liittymisen ja vahvistaa liittymissopimusta koskevan lain. Noiden jälkeen liittymissopimus annetaan USA:n säilytettäväksi ja vedetään Natoliput salkoon.

Luulisi että tällaisen asian voisi päättä valmiiksi jotenkin niin, että liitytään heti kun mahdollista jos joskus on mahdollista. Äänestykset ja kaikki voisi olla tehtynä. Sitten kun on turkin puumerkki paperissa niin liittyminen tehtäisiin teknisesti samantien.

Tai jos ei voi niin eikö nyt voisi sitten laittaa onnistumaan?
 
Luulisi että tällaisen asian voisi päättä valmiiksi jotenkin niin, että liitytään heti kun mahdollista jos joskus on mahdollista. Äänestykset ja kaikki voisi olla tehtynä. Sitten kun on turkin puumerkki paperissa niin liittyminen tehtäisiin teknisesti samantien.

Tai jos ei voi niin eikö nyt voisi sitten laittaa onnistumaan?
Olisihan se aika erikoista tehdä ja hyväksyä laki jotain mahdollisesti joskus tulevaisuudessa tapahtuvaa asiaa varten. Maailma voi kuitenkin muuttua matkalla, eikä kukaan vielä tiedä kuinka pitkissä kantimissa Unkarin/Turkin hyväksyntä todellisuudessa on. Kuten Vanhanen tuossa edellisessä lainauksessa totesi, "eduskunta ei tee lakeja pöytälaatikkoon odottamaan". Se voidaan valmistella kyllä etukäteen.

Esitys löytyy kokonaisuudessaan täältä:

Tässä Twitter-postauksessa on ihan hyviä kommentteja esityksestä:

 
Viimeksi muokattu:
Eilen uutisoitiin, että Kaikkonen on kutsuttu Ankaraan puolustusministeri Hulusi Akarin pyynnöstä. Matka toteutuu tämän viikon aikana.

Nyt taisi selvitä miksi:

Turkin ulkoministeri Mevlüt Çavuşoğlun mukaan Suomen on lopetettava Turkkiin kohdistuva asevientikielto, jotta Turkki voi ratifioida Suomen Nato-jäsenhakemuksen.

Çavuşoğlun kommenteista huolimatta Suomella ei ole varsinaista muodollista asevientikieltoa Turkkiin. Suomi tiukensi linjaansa aseiden ja puolustustarvikkeiden vientiin Turkkiin lokakuussa 2019, kun Turkki hyökkäsi Syyrian kurdialueille. Enemminkin kyse on ollut keskeytyksestä kaupassa.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) tapaa kollegaansa Hulusi Akarin Turkin pääkaupungissa Ankarassa ylihuomenna torstaina.

Ulkoministeri Çavuşoğlu kuvaa Kaikkosen vierailua tärkeäksi askeleeksi.

– Koska Suomi ei ole ilmoittanut lopettaneensa asevientikieltoa, odotamme heiltä selitystä, Çavuşoğlu totesi tiedotustilaisuudessa tiistaina.
 
Jos nyt tuosta vain kiinni niin eikö nyt vaan voisi sanoa että senkun tilaatte meiltä aseita? Joku niitä tonne kuitenkin myy niin aika sama? Saadaan vielä hyvät rahatkin myynnistä.
 
Asediilit olisi huomattavasti parempi tapa voidella Turkkia kuin alistuminen Erdoganin tahtoo luovutusasioissa. Muutoinkin olisi jossain määrin vähän hassua olla sotilasliitossa maan kanssa, jolle ei kuitenkaan möisi aseita.
 
Jos nyt tuosta vain kiinni niin eikö nyt vaan voisi sanoa että senkun tilaatte meiltä aseita? Joku niitä tonne kuitenkin myy niin aika sama? Saadaan vielä hyvät rahatkin myynnistä.
Ei se ole "vain tuosta" kiinni. Tuo on yksi osa Turkin vaatimuksista ja nyt varmaan vaativat selvitystä miksi asialle ei ole tehty mitään. Ihan ymmärrettävää, joa ja kun lupauksia on annettu jo aiemmin. Ja kuten Paapaa tuossa sanoi, samaan puolustusliittoon tässä ollaan kuitenkin menossa, joten asevientirajoitusten ei ole syytä olla liian pikkumaisia.
 
Mä kun luulin että tää oli hoidettu jo. Pakkohan meidän on liittolaiselle sallia myynti….
 
Asediilit olisi huomattavasti parempi tapa voidella Turkkia kuin alistuminen Erdoganin tahtoo luovutusasioissa. Muutoinkin olisi jossain määrin vähän hassua olla sotilasliitossa maan kanssa, jolle ei kuitenkaan möisi aseita.
On alunperin ollut täysin järjetön asiain tila, että Suomelle muodostui tarve estää asevienti johonkin NATO-maahan. Yhtä älytöntä tämä oli jo maailmassa, jossa Suomi oli "vain" länsimaa ja näennäisen ikuinen natohangaround. Vitun Turkki.
 

Turkkilaisasiantuntija: Turkki tuskin hyväksyy Naton laajentumisen ennen kesäkuun vaaleja
Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) tapaa tänään turkkilaisen virkaveljensä puolustusministeri Hulusi Akarin Ankarassa.

Tepav-ajatuspajan johtaja Murat Ersavci sanoo, että Turkin kesäkuiset vaalit näkyvät kaikessa.

– Naton laajentuminen on osa Turkin sisäpolitiikkaa. Mielestäni vaikuttaa siltä, että kysymys ei ratkea ennen vaaleja, Ersavci sanoo Ylen haastattelussa.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan haluaa esiintyä vahvana johtajana ja hän on kytkenyt Naton laajentumisen muun muassa taisteluun Kurdistanin työväenpuoluetta PKK:ta vastaan.

Ihme venkoilua Turkilla. Unkarikaan tuskin vielä helmikuussa ratifioi. :rolleyes:
Luulen et käy niin et ensin Turkki ratifioi ja Unkari ratifioi perästä heti Turkin jälkeen.
 
Nato osottautui lopulta heikoksi. Ei suomi ollut tai koskaan ollutkaan mikään oikea tarkkaalilija jäsen. Nyt ollaan yhden maan panttivankina ja jos tilanne olisi oikeasti päällä niin 5 artikkeli väistäisi meidät, tämä on fakta! Sota on koko ajan tuossa naaapurissa ja ratfiiointi kestää, miten voi olla näin!
 
Nato osottautui lopulta heikoksi

Millä mittarilla mitaten?

Ei suomi ollut tai koskaan ollutkaan mikään oikea tarkkaalilija jäsen.

Ei ollutkaan, ennen kuin nyt on kun on hakenut jäseneksi.
Tämä paljon mainittu Nato-optio on ollut vain tapa kehittää puolustusvoimia Nato-standardeille jotta oltaisiin niin valmiita kuin mahdollista jos jäsenyyttä lähetään hakemaan.

Se ei koskaan ole tarkoittanut sitä,että muututtaisiin jäseneksi sormia napsauttamalla, vaikka osa ihmisistä näin on tainnut luulla. Tosin nyt tämän ”optioinnin” takia Suomi ja Ruotsi ovat päässeet jäsenyysputkeen todella paljon nopeammin ja suorempaa reittiä kuin yksikään valtio aikaisemmin, joten ei se ihan hukkaan mennyt.

Nyt ollaan yhden maan panttivankina ja jos tilanne olisi oikeasti päällä niin 5 artikkeli väistäisi meidät, tämä on fakta!

Nato on kollektiivi joka vaatii mm. jäsenyyshyväksynnässä yksimielisyyden. Tämä valitettavasti tarkoittaa myös nyt havaittua mahdollisuutta yhden valtion vetkuttaa uusien jäsenten hyväksyntää noin pitkään kuin mieli tekee. Ulkopolitiikka on sisäpolitiikkaa, iltalypsy jne…

Sota on koko ajan tuossa naaapurissa ja ratfiiointi kestää, miten voi olla näin!

Kts.aiemmat kohdat.
 
Suomi on joutunut Naton pelinappu
Millä mittarilla mitaten?



Ei ollutkaan, ennen kuin nyt on kun on hakenut jäseneksi.
Tämä paljon mainittu Nato-optio on ollut vain tapa kehittää puolustusvoimia Nato-standardeille jotta oltaisiin niin valmiita kuin mahdollista jos jäsenyyttä lähetään hakemaan.

Se ei koskaan ole tarkoittanut sitä,että muututtaisiin jäseneksi sormia napsauttamalla, vaikka osa ihmisistä näin on tainnut luulla. Tosin nyt tämän ”optioinnin” takia Suomi ja Ruotsi ovat päässeet jäsenyysputkeen todella paljon nopeammin ja suorempaa reittiä kuin yksikään valtio aikaisemmin, joten ei se ihan hukkaan mennyt.



Nato on kollektiivi joka vaatii mm. jäsenyyshyväksynnässä yksimielisyyden. Tämä valitettavasti tarkoittaa myös nyt havaittua mahdollisuutta yhden valtion vetkuttaa uusien jäsenten hyväksyntää noin pitkään kuin mieli tekee. Ulkopolitiikka on sisäpolitiikkaa, iltalypsy jne…



Kts.aiemmat kohdat.
Ensin kysyt että millä mittarilla ja se mittari on Naton 5. artikla, meidät on saatettu panttivangeiksi, ja tämä on oikeasti fakta eikä mitään paska puhetta.
Suomi on jäänyt natossa panttivangin asemaan, näin se vain on! Tuossa naapurissa on sota, mutta ei tunnu ketään natossa kiinnostavan tuo asia.
 
Suomi on joutunut Naton pelinappu

Ensin kysyt että millä mittarilla ja se mittari on Naton 5. artikla, meidät on saatettu panttivangeiksi, ja tämä on oikeasti fakta eikä mitään paska puhetta.
Suomi on jäänyt natossa panttivangin asemaan, näin se vain on! Tuossa naapurissa on sota, mutta ei tunnu ketään natossa kiinnostavan tuo asia.

Miten tää liittyy meidän Nato jäsenyyden hakemiseen? Venäjä on jo aikoja sitten paljastunu paperitiikeriksi ja mikäli Venäjä päättää nyt hyökätä niin Suomi ottaa varmaan rintamalinjan jonnekkin Moskovan paikkeille.
 
Miten tää liittyy meidän Nato jäsenyyden hakemiseen? Venäjä on jo aikoja sitten paljastunu paperitiikeriksi ja mikäli Venäjä päättää nyt hyökätä niin Suomi ottaa varmaan rintamalinjan jonnekkin Moskovan paikkeille.
Miten tämä liittyy. Suomi liittyi natoon venäjän takia, venäjä liittyy siihen 100% välillisesti.
 
Miten tämä liittyy..... Suomi liittyi natoon Venäjänä takia, miten liittyyy.............
Niin tekee, mutta koska Venäjän taistelukyky on osoittautunut melko huonoksi Ukrainassa ja Venäjän joukot on nyt sinne sidottuja niin liittymisellä ei näytä olevan välitöntä kiirettä. Pitemmällä aikavälillä on kyllä erittäin hyvä asia että ei enää olla ilman puolustusliiton tuomaa turvaa tässä arvaamattoman roistovaltion naapurissa.
 
Niin tekee, mutta koska Venäjän taistelukyky on osoittautunut melko huonoksi Ukrainassa ja Venäjän joukot on nyt sinne sidottuja niin liittymisellä ei näytä olevan välitöntä kiirettä. Pitemmällä aikavälillä on kyllä erittäin hyvä asia että ei enää olla ilman puolustusliiton tuomaa turvaa tässä arvaamattoman roistovaltion naapurissa.
Silloin kun siihen liityttiin niin kiire oli valtaisa, nyt kun ollaan panttivankeja niin mitään kiirettä ei enää ole. Natoon liityttiin/yritettiin 5 artilklan takia ja se ei meitä tällä hetkellä suojaa.
 
Silloin kun siihen liityttiin niin kiire oli valtaisa, nyt kun ollaan panttivankeja niin mitään kiirettä ei enää ole. Natoon liityttiin 5 artilklan takia ja se ei meitä tällä hetkellä suojaa.
No toki minäkin edelleen näkisin mieluummin Suomen jäsenenä aiemmin enkä myöhemmin, mutta kuten sanottu niin silloin kun liittyminen aloitettiin niin meillä ei ollut näin selvää tietoa siitä että Ukraina pystyisi pistämään näin hyvin vastaan ja että koko länsi myös antaisi ratkaisevissa määrin tukensa tälle. Liittymisestä on siis tullut sen jälkeisten tapahtumien vuoksi vähän vähemmän kiireellinen kuin alkuun ehkä ajateltiin.

Siitä huolimatta pidän kyllä tärkeänä sitä että kaikki voitava tehtäisiin liittymisen saamiseksi pois päiväjärjestyksestä ja uskon että Suomi näin on tehnytkin. Toki tuo tilanteen muuttuminen on voinut johtaa siihen ettei kaikki tahot painosta Turkkia (ja Unkaria) ihan siinä määrin kuin muutoin.
 
Jokainen sekuntti mitä nato käyttää ilman että suomi on hyväksytty kertoo pelkästään naton heikkoudesta. Niin kuin vanha sanonta menee, olet yhtä heikko kuin sinun heikoin lenkkisi.
 
No toki minäkin edelleen näkisin mieluummin Suomen jäsenenä aiemmin enkä myöhemmin, mutta kuten sanottu niin silloin kun liittyminen aloitettiin niin meillä ei ollut näin selvää tietoa siitä että Ukraina pystyisi pistämään näin hyvin vastaan ja että koko länsi myös antaisi ratkaisevissa määrin tukensa tälle. Liittymisestä on siis tullut sen jälkeisten tapahtumien vuoksi vähän vähemmän kiireellinen kuin alkuun ehkä ajateltiin.
Lisäksi samalla ajan kuluminen on tuonut selvyyttä epäselvyyteen muutenkin. Venäjän paskuus(suorituskyvyllinen ja älyllinen eikä pelkästään mulkvistimaisuus) monessakin mielessä on yhä ilmeisempää ja toisaalta pelon aiheina korostuvat enemmän sellaiset, joita ei niinkään viides artikla torju ja kaiketi vähemmän suoran sotilaallisen toiminnan uhka.
 
11:35
Unkarin parlamentti aloittaa Suomen Nato-hakemuksen käsittelyn 20. helmikuuta
Unkarin parlamentti aloittaa keskustelun Suomen ja Ruotsin Nato-hakemusten ratifioinnista 20. helmikuuta, kertoi pääministeri Viktor Orbanin kanslian päällikkö Gergely Gylyas tiistaina.

Orban sanoi marraskuussa, että hänen hallintonsa on päättänyt, että Unkari tukee Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä ja parlamentti ottaa sen käsittelyyn ensi vuoden ensimmäisessä istunnossa.

Unkari ja Turkki ovat yhä ainoat Nato-maat, jotka eivät ole vahvistaneet Suomen Nato-hakemusta.



Saas nähdä pitääkö tämä(kään) päivämäärä paikkaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 015
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom