Nasta -vai kitkarenkaat?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.
En kannata rajoittamista, vaan lähtisin siitä että kannustetaan kitkojen käyttöä ja niissä käytöissä joissa se on kelvollinen valinta.
Rengas ja autoliikkeillä vaikutus voimaa, markkinointia kannattaa tukeakkin.

PK seudulla yritys mukaanlukien työsuhdeautot, ne jotka pitää alla hyväkuntoisia renkaita ja noissa yksi etu se että renkaanvaihdot voi ajoittaa ruuhkan ulkopuolelle.

Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
Tämähän ei oikein toimisi, kun autot liikkuvaa sorttia. Vaikka auton osoite Helsingissä, niin auto saattaa olla Kemijärvellä tai Muoniossa.

Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä :D
ns vakaumuksen takia nastoja käyttävät ei ehkä nyt mahdoton este, tiedolla ja koeajolla, enemmän se on sitä tottumusta ja kokeilun puutetta. (uusia) Kitkoja kokeilleet usein niissä myös pysyy. jos ne sopii.

Ne kitkat täytyisi saada heille joille se sopii. Turvallisuus kuitenkin edellä, ja kitkojen turvallisuutta lisää se että on nastojakin liikenteessä (ainakin niin väitetty).

Siis ajatus se että modernit autot, niissä kitkoista vähiten haittaa (*, ja niillä myös ajetaan paljon.


(*
Hyvä luistonesto järjestelmät, ehkä myös nelivetoja joukossa.

Noihin kitkoihin voisi kannustaa vaikka ihan veroja tiputtamalla jos moiset ostaa.
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
Pikkuhiljaa. Itse varmaan ostaisin nastoja koska rouvan pitää maalla käydä jne. mutta useampi valitsisi ne kitkat jos ne olisivat selkeästi halvempia vrt. nastat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
No joo, eli joku ALV palautus systeemi, verovirkamies tekee saman hintaeron lisäämällä nastoille valmisteveron.

Mitäs firmoille, eli pitäs olla ALV vastaavan summan verran jotain suoraa tukea, ja sitten joku max raja.

Ehkä olen lapsellinen, mutta uskon siihen että kitkat niille joille sopii ja että ne tietoa ja usko niiden toimivuuteen.

En kannata sitä että suoranaisesti verotuetaan epäturvallista valintaa ja rangaista turvallista valintaa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.

Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 804
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.

edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
Tollasta tietä jos joutuu ajamaan jatkuvasti niin kannattanee ostaa nastat.
Tosin kyllä noita jäisiä metsäteitä on tullut ajettua kitkoillakin, mutta eihän se hauskaa ole. Tai ei se koskaan ole, mutta antaahan ne nastat lisää pitoa siihen touhuun. Noi suomalaiset pikkutiet on kyllä välillä uskomattomia kun kurvi saattaa viettää ulospäin aika rankastikin niin siinä saa aika kieli keskellä suuta mennä jäisellä kelillä ettei auto luistele pöpelikön puolelle oli alla mitkä renkaat tahansa :rolleyes:

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.

Yllättävän hyvin muuten pärjää moderneilla kitkarenkaillakin, 20 vuotta tässä on tullut autoa ajettua ja viime talveksi pistin ensimmäistä kertaa kitkat alle ja yllätyin kyllä positiivisesti. Joka paikkaan niillä pääsi mihin tarvitsikin päästä, ja pois myös. Tietysti niiden heikkoudet kannattaa myös tunnistaa ja muokata etenemistä sen mukaan, jos pinta on peilijäässä niin kannattaa ajella vähän rauhallisemmin ja ennakoida enemmän jne... Jos asuisin vielä samassa paikassa kuin vuosikymmen sitten niin tuskin olisin kitkoja hankkinut kun joka päivä pitää kotiin mennessä ajaa ensin jyrkkä mäki ylös ja sitä kääntyä yli 90 asteen tiukka mutka pihaliittymään joka on vielä jyrkempi kuin aikaisempi mäki. Tehtävissä joo, mutta sen verran helpompaa liukkaalla nastojen kanssa että varmaan olis tullut sen takia pidettyä nastat autossa. Nykyisellään taas kun suurin osa ajosta on "ihan perus tietä" niin kitkoilla pärjää kivutta, ne kerrat kun joutuu tunkemaan autonsa johonkin ikävämpään paikkaan niin siihen voi sitten käyttää enemmän energiaa ja aikaa.

Kaupungin liukkaissa ajellessa omalla mutulla autollakin on väliä kuinka sujuvaa ajaminen on, itsellä kun on automaattivaihteinen auto niin pehmeä liikkeellelähtö on todella helppoa, toisin kuin manuaaleilla joiden kanssa rauhallinen lähtö liukkaalla pinnalla vaati aika paljonkin keskittymistä eikä näytä ruopimisen määrän perusteella isolta osalta ihmisiä onnistuvan yrittämälläkään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä.
Jos vaihdetaan ajokortillisiin jotka ajavat autolla säällä kuin säällä, niin tilanne kääntyy päälaelleen.

Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.
Jos mennään sinne väestölliseen keskipisteeseen, eli jonnekkin Hämeenlinnan tasalle, niin talveakkin pukkaa, jos ei ihan joka talvi, niin usein kuitenkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.
Kitkojen tärkein hyöty , se miksi niitä suositellaan, on taajamissa pöly, urautuminen, kuluminen toki kanta ja valtateillä myös tosiasia, kapeat urat taasen ajotapa ongelma.

Pohjoisessa on toki taajamia, ja paljaitakin tienpintoja ja talverengaskausi pidempi, mutta onko ns paljasta kautta kuitenkaan etelän veroisesti.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.

Vaikka kaikki neljä pyörää vetää niin se ei paljoa auta kun auto liikkuu vain sivu suunnassa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.
Kitkojen tärkein hyöty , se miksi niitä suositellaan, on taajamissa pöly, urautuminen, kuluminen toki kanta ja valtateillä myös tosiasia, kapeat urat taasen ajotapa ongelma.

Pohjoisessa on toki taajamia, ja paljaitakin tienpintoja ja talverengaskausi pidempi, mutta onko ns paljasta kautta kuitenkaan etelän veroisesti.
Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
281
Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.
Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
43
Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.
Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.

Kymmenen vuotta on tullut kuorma-autollakin ajeltua ja eipä niissäkään mitään talvirenkaita ole. Osa firmoista vaihtaa kalustoon järeämmällä kuviolla varustetut kumit talveksi mutta siinä se on. Vähissä on ne kerrat ollut koko aikana kun ei oo hiekalla liikkeelle päässyt talven jäisinäkin päivinä ja kyllä on jakeluakin tullut ajettua jossa on tullut talvisinkin koluttua lähialueen pikkukylien perämettäteitäkin...
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.
...
Ei nastarenkailla auraamattomilla teillä sen enempää pitoa ole kuin kitkarenkailla. Ja liikennevaloista kun lähdetään liikkeelle tuntuu siltä, että ei ole oikeastaan koskaan. Ääni vain on vähän kovempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Myös autoissa on eroja sen suhteen missämäärin ne nastarenkaat tuntuvat tarpeellisilta. Esim mun nykyinen auto on ihan kokoajan talvella jumissa, kun edellisellä en ikinä jäänyt jumiin, vaikka kummassakin on ihan sama talvirengasmalli. Pysähtymistä tai sivuttaispitoa tms en osaa arvioida, mutta absoluuttisen tarpeen nousta autosta siksi kun on jumissa osaan kyllä laskea.

Tosin todennäköisesti kitkarenkaisiin tulen seuraavaksi siirtymään, koska nykyisellään nastalliset talvirenkaat kuluvat niin hitaasti että niillä tulee aina ajettua ainakin yksi talvi liian kovana ja huonolla pidolla.

Kymmenen vuotta on tullut kuorma-autollakin ajeltua ja eipä niissäkään mitään talvirenkaita ole. Osa firmoista vaihtaa kalustoon järeämmällä kuviolla varustetut kumit talveksi mutta siinä se on. Vähissä on ne kerrat ollut koko aikana kun ei oo hiekalla liikkeelle päässyt talven jäisinäkin päivinä ja kyllä on jakeluakin tullut ajettua jossa on tullut talvisinkin koluttua lähialueen pikkukylien perämettäteitäkin...
Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Miten muuten auton paino vaikuttaa kitkarenkaiden pitoon? Paino lisää pysähtymismatkaa, mutta lisääkö se myös kitkaa jarrutuksessa enemmän? Oma auto on kevyt kuin mikä ja tykkään kitkarenkaista enemmän kuin nastoista
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
43
Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.
Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.
Kyllä suomalaisissa autoissa on talvirenkaat vetävissä, kun sillä kesäpinnalla jää kiinni ihan tasaiselle pihallekin. Tosin käytännössä suomesta ei edes saa muita kuin m+s vetopintoja, ellei erikseen tilaa, jolloin ne ovat yleensä myös hieman kalliimmat.

Ulkomaisia autoja kyllä koskee samat säännöt, mutta eihän niitä kukaan käytännössä valvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.

Vaikka kaikki neljä pyörää vetää niin se ei paljoa auta kun auto liikkuu vain sivu suunnassa.
Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.

Liukasta on, kun auto pyrkii valumaan melko tasaisella pihalla paikaltaan sivuttain. Liukasta on, kun suoralla puhtaalla auratulla moottoritiellä moderni henkilöauto menee sivuluisussa tasaisessa 50 km/h nopeudessa.

Silloin kun ulkoiseen piiska-antenniin tulee paksu jääkerros jonka takia se heiluu kuin helikopteria tekevän mulkku, pyyhkijät jäätyvät lämpimällä lasilla ja ajovalotkin lakkaavat näyttämästä curlingjään läpi, saattaa myös olla hieman lipoista. Yleensä tosin ei ole.

En minäkään nastarenkaita siksi suosi, että tekisi mieli koheltaa hyväkuntoisilla kaduilla ja kaipaisin maksimaalista hidastuvuutta kun on vaan vähän jäätä eli tavallinen tiistai. Se on vain bonusta. Yleensähän varsinaisessa liikenteessä liukaskin keli on sellainen, että renkaiden ikä ja merkki vaikuttaa paljon ja nastat tai ei vähemmän. Useimmat liukkaat ja jäiset kelit ovat normaalia talvikeliä.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.

Liukasta on, kun auto pyrkii valumaan melko tasaisella pihalla paikaltaan sivuttain. Liukasta on, kun suoralla puhtaalla auratulla moottoritiellä moderni henkilöauto menee sivuluisussa tasaisessa 50 km/h nopeudessa.

Silloin kun ulkoiseen piiska-antenniin tulee paksu jääkerros jonka takia se heiluu kuin helikopteria tekevän mulkku, pyyhkijät jäätyvät lämpimällä lasilla ja ajovalotkin lakkaavat näyttämästä curlingjään läpi, saattaa myös olla hieman lipoista. Yleensä tosin ei ole.

En minäkään nastarenkaita siksi suosi, että tekisi mieli koheltaa hyväkuntoisilla kaduilla ja kaipaisin maksimaalista hidastuvuutta kun on vaan vähän jäätä eli tavallinen tiistai. Se on vain bonusta. Yleensähän varsinaisessa liikenteessä liukaskin keli on sellainen, että renkaiden ikä ja merkki vaikuttaa paljon ja nastat tai ei vähemmän. Useimmat liukkaat ja jäiset kelit ovat normaalia talvikeliä.
Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät, on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
eikö kitka uskovilla ole lumiketjuja et pääsis sinne kuusamon huvilalle
Hyvä pointti! Suomessa ketjuja ei juurikaan käytetä toisin kuin mm. Saksassa ja Itävallassa, joissa molemmissa nastarenkaat on kielletty yleisillä teillä, vaikka molemmissa on ihan talvisia liukkaita erityisesti vuoristoseudulla. Siellä jokaisella on lumiketjut takakontissa odottamassa niitä kelejä, kun auto liukuu pihamaalla sivuttain.
 
Viimeksi muokattu:

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Viimeiset vajaat 10 vuotta on tullut taas sahattua täällä keskisuomen ja eteläsavon rajamailla keskimäärin n. 40-50tkm vuodessa, josta aika tarkkaan sen puolet talvirenkailla. Alla on ollut sekä nastoja jos autossa on ne ostettaessa ollut että etupäässä kitkoja jos itse olen hankkinut. Kertaakaan ei ole kelin takia tarvinnut jäädä lähtemättä kitkoillakaan, ja täällä sentäs löytyy niitä mäkisiä pikkuteitäkin joita ei aina vaan pysty välttämään edes helmikuisessa vesisateessakaan. Enempikin tämä on asennekysymys, kun tiedostaa kulloisenkin kelin ja siihen käytössä olevat välineet niin pärjää kyllä. Koheltamalla pääsee pusikkoon oli alla kitkat tahi nastat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät,
Huoli pois ja silmä käteen. En minä kirjoittanut kitkarenkaiden mahdottomuutta päivitellen.
on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.
Ajoin päätoimisesti taksia liki 10 vuotta, pääosin yöaikaan. On niillä monilla takavedoissakin kitkoja. Kertaakaan en tarvinnut hinausta. Tästäkään ei tarvitse murehtia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
taksit tuskin ajelee kovin vanhoilla kuluneilla kovettuneilla kitkoilla. No juu nykyään ....
Juu, huonokuntoisilla renkailla (talvirenkaiden tapauksessa jo se kovettuminen tarkoittaa "huonokuntoisia") ajamista ei voi ikinä suositella. Nastalliset/nastattomat on sellainen pikku detalji, josta voi murehtia varmistettuaan perusasiat.
  • Renkaat ovat ehjät.
  • Renkaat eivät ole liian kuluneet tai liian vanhat.
  • Renkaat ovat laadukkaat merkkituotteet, joiden suorituskyvystä tehtyyn testaukseen voi olla tyytyväinen.
  • Rengasvarustus on oikean kokoinen.
  • Ilmanpaine on säädetty järkevästi.

Onkin hassun surullista, kun jotkut antavat vahvoja mielipiteitä yleisohjeeksi nastojen/kitkojen puolesta, vaikka oma rengaspolitiikka on jotain älytöntä typerehtimistä.
  • Vanhat nastarenkaat, jotka lakkasivat kulumasta 5 vuotta sitten, laitetaan joka syksy jormakorollan alle.
  • Ajetaan muka helppouden nimissä kitkoja paskaksi liukastelemalla ympäri vuoden.
  • Ostetaan jotain virolaisia pinnoitettuja renkaita, joiden pito uutena on heikompi kuin romutuskuntoisilla merkkirenkailla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.

Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua. Vieläkin tulee eteen näitä "minähän en kitkoilla tule ajamaan ikinä" veijareita :smoke: Myönnän että aikoinaan olin vähän saman jengin puolella tai ainakin prospect-jäsen :cool: Mutta kun vaihtoauton alla tuli ensimmäiset kitkat niin eipä ole tarvinnut miettiä nastojen perään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 039
Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua.
Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Neliveto ja alla kitkat, aivan riittävä pito, toki autolla painoa 2.34 tonnia, eli ei nyt ajella millään alle tonnisella luistimella. Hyvin menee kitkoilla täällä eteläisessä Suomessa, kotikaupungissa ei suolata, eikä juurikaan hiekoteta ja pito on hyvä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.

Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua. Vieläkin tulee eteen näitä "minähän en kitkoilla tule ajamaan ikinä" veijareita :smoke: Myönnän että aikoinaan olin vähän saman jengin puolella tai ainakin prospect-jäsen :cool: Mutta kun vaihtoauton alla tuli ensimmäiset kitkat niin eipä ole tarvinnut miettiä nastojen perään.
Suomessa autoilijalle porkkana :srofl:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Neliveto ja alla kitkat, aivan riittävä pito, toki autolla painoa 2.34 tonnia, eli ei nyt ajella millään alle tonnisella luistimella. Hyvin menee kitkoilla täällä eteläisessä Suomessa, kotikaupungissa ei suolata, eikä juurikaan hiekoteta ja pito on hyvä.
Niin se on meilläkin yli 2t omapaino ja silti ei kitkat riitä, valitettavasti joutuu nastoilla ajamaan. Toki autolle tulee niin vähän kilometrejä vuodessa että samapa tuo.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Joskus muinoin nämä oli aika mielenkiintoinen yhdistelmä ajella talvella. Ford explorer ja kuluneet BF goodrich all terrain renkaat. Jäin kerran omalle täysin tasaiselle parkkipaikalle jumiin kun keväällä lämpimät renkaat sulattivat peilijäähän montut. Heijaamisesta ja napalukoista ei ollut apua. Liikkui vasta kun kaveri hieman työnsi. Se on villin näköistä kun auto on paikallaan ilman kuskia ja kaikki renkaat pyörii. Ihme kyllä tiellä kuitenkin pysyin koko talven.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.
Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.

Suomessa autoilijalle porkkana :srofl:
Ainahan voi haaveilla.. :smoke:

Joskus muinoin nämä oli aika mielenkiintoinen yhdistelmä ajella talvella. Ford explorer ja kuluneet BF goodrich all terrain renkaat. Jäin kerran omalle täysin tasaiselle parkkipaikalle jumiin kun keväällä lämpimät renkaat sulattivat peilijäähän montut. Heijaamisesta ja napalukoista ei ollut apua. Liikkui vasta kun kaveri hieman työnsi. Se on villin näköistä kun auto on paikallaan ilman kuskia ja kaikki renkaat pyörii. Ihme kyllä tiellä kuitenkin pysyin koko talven.
Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.



Ainahan voi haaveilla.. :smoke:



Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...
Jenkeissä on yleensä talvisin suolatut tiet sulaksi. Niiden mittapuullahan suomessa ei käytetä suolaa käytännössä lainkaam.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ja tämä liittyy nasta/kitkarengaskeskusteluun miten?
Siis suolalla voidaan luoda olosuhteet jossa nastoille ei ole mitään tarvetta. Tietysti -20°C kelissä suolaa tarvitaan vähän ronskimmin.

Eikö se ajoalusta aika olennaisesti liity renkaaseen?

E: niin oikeastaan, voidaan puhua ongelmasta jos ajoalusta ei enää liity miltään osin renkaaseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Neliveto ja alla kitkat,
Neliveto ei nyky autoilla juuri auta hiljentämiseen, mutta lähtemiseen/etenemiseen huomattavasti.

Nastoja on pidetty haitallisina ilmansaasteen ja tienkulumisen suhteen. Sitä yritettiin jonkin aikaa sitten helpottaa tiukemmilla määräyksillä, sen jälkeen oli juttua ettei ihan tavoitteet toteutuneet. Mutta ymmärtääkseni erot on kaventuneet ja vähän riippuen siitä arvotaanko terveys, vai siivous kulmasta. Sitten alan lehdet tekee yksittäisiä juttuja yksittäisistä kapeista lähestymisistä.

Tie kuluu talvella, vesi, sää, renkaasta riippumatta, en sentäs ole törmännyt juttuun jossa nastojen väitettäisiin vähentävän kulumista.. ilmanlaadun osalta piikki miehet ehkä löytäneet jotain.

Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.
Joku tienkuluminen ei se juttu, vaan isompi kokonaisuus.

Aiemmin ehdotin verotonta lahjakorttia jos valitsee kitkat, sen voisi kohdistaa heille joilla siitä vähiten haittaa , samalla kun kokonaisuudessa eniten hyötyä.
Kohdistamisella en tarkoita tarkkaa syynäämistä, vaan suurpiirteisemmän syynin.

Mutuilen, kitkojen osalta tärkeää että ne valitsee he jotka ajaa hyvillä tuoreilla renkailla, paljon ajavat lisää hyötyjä. (*

(*
Jos sen lahjakortin voi lunastaa silloin kun tuo ajoissa vanhat kumit kierrätykseen, niin toteutus sekin, mutta ihmiset haluaa heti hyötyä.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Siis suolalla voidaan luoda olosuhteet jossa nastoille ei ole mitään tarvetta. Tietysti -20°C kelissä suolaa tarvitaan vähän ronskimmin.

Eikö se ajoalusta aika olennaisesti liity renkaaseen?

E: niin oikeastaan, voidaan puhua ongelmasta jos ajoalusta ei enää liity miltään osin renkaaseen.
Kitkarenkaat toimivat hyvin myös jäällä ja lumella, joten niiden puolesta suolaaminen on tarpeetonta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kitkarenkaat toimivat hyvin myös jäällä ja lumella, joten niiden puolesta suolaaminen on tarpeetonta.
No tuossa oli alunperin kommentoitu jenkkien allterrain renkaita, joilla laskevat talvisin.

Mitä tulee kitkarenkaiden toimivuuteen jäällä, niin kyllähän ne toimivat ihan hyvin nastojen karhentalla jäällä, mutta missä pääsisi testaamaan ympäristössä jossa on ajettu vain nastattomilla renkailla?

Käytännössä samalla hehtaarilla oleva taloudellinen kyvykkyys ja ilmasto löytyy pohjoismaiden lisäksi pohjoisamerikasta. Täällä jää on aina nastojen karhentamaa, pohjois amerikassa tiet on suolattu suliksi, tai sitten vähäisen liikenteen pikkuteitä jotka eivät juuri kiillotu.

Muutama vuosi sitten kävin postin terminaalista hakemassa tavaraa, sieltä poistuttaessa piti ajaa tietä siellä terminaalialueella, jossa kuvittelisin liikenteen olevan lähes yksinomaan kuorma-autoja nastattomine renkaineen. Se tienpätkä oli kusisen liukas uusilla nastarenkaillakin, mutta ei tuon perusteella kovin jyrkkää johtopäästöstä voi tehdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Mitä tulee kitkarenkaiden toimivuuteen jäällä, niin kyllähän ne toimivat ihan hyvin nastojen karhentalla jäällä, mutta missä pääsisi testaamaan ympäristössä jossa on ajettu vain nastattomilla renkailla?
Tekniikan maailman tuoreimmassa talvirengastestissä parhaan nastarenkaan jarrutusmatka jäällä 33,3 metriä, ja parhaan kitkarenkaan 47,2 metriä eli ~42 prosenttia enemmän. Iltalehden (surkeasti otsikoidussa Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa) uutisessa Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka -1 asteessa kitkarenkaalla ~40 prosenttia pidempi kuin nastarenkaalla. Molemmissa jarrutusmatka mitattu 50 km/h nopeudesta nollaan.

Mikä motiivi, tai tarve, on siis päästä niitä kitkarenkaita testamaan "nastojen karhentamalla jäällä"? Meinaatko että niin Tekniikan maailman, kuin Nokian renkaiden, tuottama testidata on tehty olosuhteissa, joissa jään pinta on tarkoituksellisesti tehty sellaiseksi, että kitkarengas pysähtyisi mahdollisimman hyvin, ja edes tuo ~40 % pidempi jarrutusmatka 50 km/h ei kuulosta oikealta vaan kitkarenkaisen auton pitäisi liukua kuin ikiliikkuja kohti äärettömyyttä. Itse väitän, ja uskon (hox! molemmat siis ilman faktaa), että nuo ovat ns. labratuloksia, ja tosielämässä tuon pahempaa tienpintaa ei käytänössä kohtaa.

SUMMARUM: Jarrutusmatkan voi sanoa olevan talviolosuhteissa 50 km/h nopeudesta uudella kitkarenkaalla 0~40 prosenttia pidempi, kuin uudella nastarenkaalla, eli 0~17 metriä. 50 km/h nopeudessa suositeltu turvaväli on vähintään 50 metriä, joten edes 2 sekunnin reaktioajalla niillä kitkarenkailla ei rysäytä pahimmalla jäälläkään sen nastarenkailla ajavan perään. Todellisuudessa se tienpinta ei välttämättä ole edes sitä täydellistä peilijäätä, jolloin jarrutusmatkojen ero kaventuu.

P.S. Samaisessa TM:n testissä käsittelykoe jäällä (kierrosaika) kesti parhaalla nastarenkaalla 44,4 sekuntia ja parhaalla kitkarenkaalla 50,4 sekuntia.
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Nastarenkaat menettävät nopeasti parhaan pitonsa, kitkat eivät.

Kun testaamme tien ominaisuuksia jäisellä testiradalla, erot kasvavat jälleen ja on selvää, että nastarengas on menettänyt terävänsä. Kun käytetty pohjoismainen nastaton toimii lähes yhtä hyvin kuin uusi serkkunsa, käytetty nastarengas menettää suuren osan kapasiteetistaan. Kokemus uuden ja käytetyn välillä on kuin yö ja päivä – turvallisesta, nopeasta ja ennustettavasta rikkinäiseen, vaikeasti käsiteltävään ja selvästi hitaampaan. Käytetty pohjoismainen nastaton on parempi kuin käytetty nastaton. Osittain välittyneen tunteen ja osittain renkaan suorittamien kierrosaikkojen perusteella. Samaan aikaan käytetty nastoitettu ja käytetty Keski-Eurooppa toimivat lähes samalla tasolla. Ero niiden välillä on mitätön ja tämä korostaa päätelmäämme
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Tulevaisuus näyttäisi olevan nastattomissa renkaissa. Perinteisesti nastarenkaita on käytetty merkittävässä määrin Pohjoismaissa ja Itä-Euroopassa (erityisesti Venäjällä). Ruotsissa ja Norjassa siirtymä kitkarenkaisiin on jo hyvin pitkällä ja trendi tuskin kääntyy. Kohta tilanne on se, että nastoille ei enää ole markkinoita, etenkin kun suuri nastarengasmaa Venäjä sekoilee omiaan. Tämä tullee näkymään rengasvalmistajien panostuksessa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Tekniikan maailman tuoreimmassa talvirengastestissä parhaan nastarenkaan jarrutusmatka jäällä 33,3 metriä, ja parhaan kitkarenkaan 47,2 metriä eli ~42 prosenttia enemmän. Iltalehden (surkeasti otsikoidussa Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa) uutisessa Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka -1 asteessa kitkarenkaalla ~40 prosenttia pidempi kuin nastarenkaalla. Molemmissa jarrutusmatka mitattu 50 km/h nopeudesta nollaan.

Mikä motiivi, tai tarve, on siis päästä niitä kitkarenkaita testamaan "nastojen karhentamalla jäällä"? Meinaatko että niin Tekniikan maailman, kuin Nokian renkaiden, tuottama testidata on tehty olosuhteissa, joissa jään pinta on tarkoituksellisesti tehty sellaiseksi, että kitkarengas pysähtyisi mahdollisimman hyvin, ja edes tuo ~40 % pidempi jarrutusmatka 50 km/h ei kuulosta oikealta vaan kitkarenkaisen auton pitäisi liukua kuin ikiliikkuja kohti äärettömyyttä. Itse väitän, ja uskon (hox! molemmat siis ilman faktaa), että nuo ovat ns. labratuloksia, ja tosielämässä tuon pahempaa tienpintaa ei käytänössä kohtaa.

SUMMARUM: Jarrutusmatkan voi sanoa olevan talviolosuhteissa 50 km/h nopeudesta uudella kitkarenkaalla 0~40 prosenttia pidempi, kuin uudella nastarenkaalla, eli 0~17 metriä. 50 km/h nopeudessa suositeltu turvaväli on vähintään 50 metriä, joten edes 2 sekunnin reaktioajalla niillä kitkarenkailla ei rysäytä pahimmalla jäälläkään sen nastarenkailla ajavan perään. Todellisuudessa se tienpinta ei välttämättä ole edes sitä täydellistä peilijäätä, jolloin jarrutusmatkojen ero kaventuu.

P.S. Samaisessa TM:n testissä käsittelykoe jäällä (kierrosaika) kesti parhaalla nastarenkaalla 44,4 sekuntia ja parhaalla kitkarenkaalla 50,4 sekuntia.
Nuo turvaväleihin perustuvat laskelmat voi kyllä ohittaa epärealistisinä

Siis sen takia, että hyvä jos 120km/h nopeuksissakaan enemmistö pitää 50m turvaväliä.

Itse pyrin aina pitämään turvaväliä, koska inhoan perseessä kiinni ajoa.

Mutta käytännössä 99,99% ajasta jos joku ajaa takana, niin väli on 2-10m luokkaa taajamassa ja 5-10m maantiellä.

Tietysti jos enemmistö olisi tarpeeksi älykästä ja turvallisuudesta välittävää, niin turvavälien nimissä ero ei olisi suuri. Tietysti esim hirvi, jalankulkija, pyöräilijä jne voi pompata jostain eteen ja näin turvavälit ei päde asiaan.

Mutta eikös sen renkaan tärkein puoli ole nimenomaan toimivuus ääritilanteissa, kun turvallisuutta miettii?

Itsellä on kia rio:ssa 6v vanhat vähän ajetut Nokian Hakkapeliitta 8 nastat, emännällä kia riossa toista talvea alla olevat vähän ajetut merkkikitkat(ehkä contit tai Nokiat) ja näissä taajamanopeuksissa on jo huomattu huomattava ero

Nuo vanhat Nokiat joiden toimivuutta itse epäilin, pitää huomattavasti paremmin jäisellä tiellä taajamassa samalla reitillä samana päivänä. (Ajettiin huvikseen autoilla ristiin kun kiinnosti renkaiden erot). Esim jyrkässä mutkassa kitkat lähti luistamaan ~30kmh vauhdissa ja nastat ~40-45km/h.

Tamppaantuneella lumella ei ehkä niin suurta eroa ollut, mutta nastat tuntui kuitenkin pitävän paremmin.

Molemmilla kuitenkin pärjää ihan hyvin, mutta kyllä itse nastoilla ajelen mieluummin.

Eli ainakin näissä lähes identtisissä autoissa "pilaantuneen vanhat" nastat vaikuttaa vielä toimivan paremmin kuin ~2000-3000 km ajetut kitkat
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Nuo turvaväleihin perustuvat laskelmat voi kyllä ohittaa epärealistisinä

Siis sen takia, että hyvä jos 120km/h nopeuksissakaan enemmistö pitää 50m turvaväliä.

Itse pyrin aina pitämään turvaväliä, koska inhoan perseessä kiinni ajoa.

Mutta käytännössä 99,99% ajasta jos joku ajaa takana, niin väli on 2-10m luokkaa taajamassa ja 5-10m maantiellä.
Suositeltu turvaväli: Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä. Turvaväli tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaaä - Liikenneturva

Kun teillä nyt on taloudessa kaksi autoa niin ajapa ne mittanauhalla mitaten 10 metrin päähän toisistaan, ja tule ilmoittamaan miltä tuntuu turvavälinä maantienopeuksia ajatellen.

Tietysti jos enemmistö olisi tarpeeksi älykästä ja turvallisuudesta välittävää, niin turvavälien nimissä ero ei olisi suuri. Tietysti esim hirvi, jalankulkija, pyöräilijä jne voi pompata jostain eteen ja näin turvavälit ei päde asiaan.

Mutta eikös sen renkaan tärkein puoli ole nimenomaan toimivuus ääritilanteissa, kun turvallisuutta miettii?

Itsellä on kia rio:ssa 6v vanhat vähän ajetut Nokian Hakkapeliitta 8 nastat, emännällä kia riossa toista talvea alla olevat vähän ajetut merkkikitkat(ehkä contit tai Nokiat) ja näissä taajamanopeuksissa on jo huomattu huomattava ero

Nuo vanhat Nokiat joiden toimivuutta itse epäilin, pitää huomattavasti paremmin jäisellä tiellä taajamassa samalla reitillä samana päivänä. (Ajettiin huvikseen autoilla ristiin kun kiinnosti renkaiden erot). Esim jyrkässä mutkassa kitkat lähti luistamaan ~30kmh vauhdissa ja nastat ~40-45km/h.

Tamppaantuneella lumella ei ehkä niin suurta eroa ollut, mutta nastat tuntui kuitenkin pitävän paremmin.

Molemmilla kuitenkin pärjää ihan hyvin, mutta kyllä itse nastoilla ajelen mieluummin.

Eli ainakin näissä lähes identtisissä autoissa "pilaantuneen vanhat" nastat vaikuttaa vielä toimivan paremmin kuin ~2000-3000 km ajetut kitkat
Nämä kaikki mutuilut jätän mutuiluiksi, ml. nämä empiiriset tutkimukset, jotka vie keskustelua aina hyvin eteenpäin (NOT!).
Jos sä haluat ajaa nastarenkailla ja perustella sitä ns. maksimaalisella turvallisuudella ääritilanteissa, niin ole hyvä vain, niin saa tehdä; faktahan se on. Kun itse ajan kitkarenkailla ja jätän keskimääräistä pidemmän (suositellun) turvavälin, niin se ei ole keltään pois, ei edes siltä takana tulevalta nastarengaskuskilta joka jättää sen pienemmän turvavälin.

TM:n uudessa rengastestissä jäällä kierrosaika testiradalla oli parhaalla nastarenkaalla 44,4 sekuntia ja parhaalla kitkarenkaalla 50,4 sekuntia. Jos minä tällä erolla kuolen ääritilanteessa (esim. väistö) kitkarenkaiden käytön vuoksi niin hyvä on sitten. Oma kokemus kitkarenkaista on ollut 10 vuoden aikana se, että niiden käyttöön liittyvästä ennakoivasta ajotyylistä huolimatta pito on aina yllättänyt positiivisesti.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Suositeltu turvaväli: Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä. Turvaväli tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaaä - Liikenneturva
Kun teillä nyt on taloudessa kaksi autoa niin ajapa ne mittanauhalla mitaten 10 metrin päähän toisistaan, ja tule ilmoittamaan miltä tuntuu turvavälinä maantienopeuksia ajatellen.

Nämä kaikki mutuilut jätän mutuiluiksi, ml. nämä empiiriset tutkimukset, jotka vie keskustelua aina hyvin eteenpäin (NOT!).
Jos sä haluat ajaa nastarenkailla ja perustella sitä ns. maksimaalisella turvallisuudella ääritilanteissa, niin ole hyvä vain, niin saa tehdä; faktahan se on. Kun itse ajan kitkarenkailla ja jätän keskimääräistä pidemmän (suositellun) turvavälin, niin se ei ole keltään pois, ei edes siltä takana tulevalta nastarengaskuskilta joka jättää sen pienemmän turvavälin.

TM:n uudessa rengastestissä jäällä kierrosaika testiradalla oli parhaalla nastarenkaalla 44,4 sekuntia ja parhaalla kitkarenkaalla 50,4 sekuntia. Jos minä tällä erolla kuolen ääritilanteessa (esim. väistö) kitkarenkaiden käytön vuoksi niin hyvä on sitten. Oma kokemus kitkarenkaista on ollut 10 vuoden aikana se, että niiden käyttöön liittyvästä ennakoivasta ajotyylistä huolimatta pito on aina yllättänyt positiivisesti.
Aivan sama mitä maanteille liikenneturva suositteleen, väitteesi 50 metriä suuremmista turvaväleistä kaupunkiliikenteessä on edelleen täyttä utopiaa.

Oikessa tosielämässä, varsinkin liikennevalo-ohjatussa liikenteessä, ei autojen välit kaupungissa ole monessa tavanoimaisessa liikennetilanteessa kuin se kymmenen metriä tai alle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom