Nasta -vai kitkarenkaat?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 17.10.2016.

  1. salamoi

    salamoi

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    Ei kai se vapaasti ja surutta ole, jos kortti kerran lähtee :D (sarkasmia) Tuollainen ajoharjoittelu radalla olisi kyllä kiva päästä joskus kokemaan. Ei ainakaan tarvitsisi pelätä kortin lähtöä.
    On tuo kiertue sitten juuri sellainen kuin olin kuvitellut. Voisi kai tuollaisessa joskus käydä kaverin kanssa, jos silleen saa kerran tupla-ajan. 20 minuutissa kun ei muuten kovin pitkälle ehdi. Tosiaan jos käy vielä useamman merkin kiertueilla, niin saa sitten kokeilla eri renkaiden eroakin. Ainakin ehkä.
     
  2. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Ainakin viimeksi oli kelloaikataululla tuo vip-koeajot. Kävin aamulla varaamassa suoraan 4h setin siten, että takaisin tullessa hyppäsin aina seuraavaan kiesiin.

    Muistaakseni talvella se oli jonotusperiaatteella, eli odottelet haluaa maasi autoa jonossa ja sitten lähdet.
     
  3. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 067
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    IMO ei kyllä kovin suuresta riskinotosta puhuta (suuntaan tai toiseen) jos sarjan kokeilee toisen talvirengastyypin renkaita joltain testien perusteella kunnolliselta merkiltä. Jos siis asia kiinnostaa, pakko ei kenenkään ole.

    Siitähän voi tunnetusti vääntää maailman tappiin kummat on paremmat kenenkin mielestä, mutta kyllä minusta aikamoinen fanaatikkokerroin pitää olla, jos o n sitä mieltä että laadukkailla "väärän tyyppisillä" renkailla ei vaan kertakaikkiaan voi ajaa, vaan on pakko ostaa uudet. Tai jos on niin pelokas, niin sitten ei ehkä kannata vaihtaa, edes rengasmerkkiä tai mallia tai kokoa. Ei ne ainoat erot kuitenkana ole talvirengastyyppien välisiä. Tai sitten ostaa jostain missä on tyytyväisyystakuu ja saa vaihtaa.

    Tosin oman kokemuksen mukaan ei pitäisi olla kyllä mitenkään haastavaa löytää autoliikkeista koeajoauto, jossa on kitkat alla. Oman kokemuksen mukaan noita on melkein enemmän kuin nastoja, oletettavasti siitä syystä, että kitkojen kanssa potenttiaalinen asiakas saa ruusuisemman kuvan auton melutasosta.
     
  4. salamoi

    salamoi

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    No joo, vähän kärjistin, että pitää laittaa takaisin nastat jos kitkat onkin huonot :) Oikeasti ajoin viimetalvenkin niin kuluneilla nastoilla, että pinta oli kovettunut ja nastoista oli katkennut tai irronnut noin puolet. Etenkin renkaiden sisäreunoista puuttui 90% nastoista. Noilla pärjäsi muuten hyvin, mutta pari kertaa oli motarilla hidastettava, kun suoralla tiellä vakkari päällä alkoi luistoneston valo vilkuttamaan. Ihan syystä siis alkoikin, sen kyllä tunsi itsekin ettei ole enää pitoa. Tämä oli siis sellaisella jääkelillä, jossa jään päällä oli vielä vettäkin.

    Eli kyllä uusilla kitkoilla varmaan pärjäisi myös, lähinnä takavetoisen kanssa haluaa maksimoida vetopidon, että pääsee joskus liikkeellekin.
     
  5. Makem

    Makem

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2019
    Kyllä pärjää kitkoilla ja takavedolla normaali talvikeleissä, myös niissä liikkeellelähdöissä. Oman takavetoisen harrasteauton mukana tuli aikoinaan kymmennen vuotta vanhat, kuluneet Brigestonen kitkat. Ajoin niillä vielä ensimmäisen talven keski-suomen alueella ja ilman ongelmia, enkä niillä jäänyt mihinkään kiinni. Ja autossa ei ole kuin abs jarrut ja lukkoperä ajoavusteina :)

    Onkos jollain kokemusta Hankook Winter i cept IZ2 W616 tai Pirelli Winter Ice Zero FR kitkarenkaista?
    Molempia saisi Virosta vähän reilu 300€ hintaan 205/55R16 koossa.
     
  6. Sir

    Sir

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Mistäs päin Viroa renkaita kannattaisi ostaa tai vaihdattaa paikan päällä?
     
  7. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 088
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siinähän se oleellinen tekijä tulikin. Ennen nykyaikaista ajoavustustekniikkaa tasauspyörästön hidastin oli aivan keskeinen asia takavetoauton talvikäyttöä ajatellen. Hyvillä renkailla ylellisyyttä, marginaalisilla todella kova laastari. Etenkin jos kyseessä ei ole mikään motorsport-varuste vaan lähdöissä toimiva, suurnopeusajoon poiskytkeytyvä versio. Sellainen on varauksin jopa helpommin käsiteltävä talviauto kuin etuveto vastaavilla renkailla, jos vielä painopiste on kohtuullinen.

    Kuluneet vanhat kitkarenkaat(tai nastarenkaat) ja kevytperäinen takavetoauto ilman minkäänlaista "lukkoperää" tai vastaavaa laitetta onkin sitten kokonaan eri juttu. Silloin on hyvin perusteltua käyttää parhaita mahdollisia nastarenkaita, jos jostain syystä päättää moisella talvisin ajaa.
     
  8. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 088
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Veikkaisin tämän liittyvän erityisiin riskiryhmiin, niin korkean kuin matalan.

    Vanhat paskat renkaat, joilla talviajossa vielä joku kehtaa kolaroida, lienevät yliedustetusti nastallisia. Kitkarenkaat ajetaan kesäisin loppuun, jos auton käyttäjä on ihan jormakorolla. Paskoilla nastarenkailla ajavat vaihtavat kesäksi yhtä paskat kankaalle ajetut rippikouluikäiset.

    Paljon ajavilla lienee enemmän kitkarenkaita kuin muilla. Tämä ei siis ole mikään suositus vaan havainto. Näillä on myös paremmat autot eli keskimäärin uusi työsuhde- tai velkabemari, turvallisempia kilometrejä(ohjaamotarkkailijana istumista sulaksi suolatuilla teillä) ja keskimäärin parempi ajotaito kuin pahimmilla törtöillä. Pitkää työmatkaa ajavat eivät myöskään yleensä ole teinipoikia tai geriatrisia potilaita.

    Rattijuoppo suistuu liukkailla kesärenkailla nopeammin siten, ettei ajon jatkaminen enää onnistu. Samoin mielipuolisesti kossu ja naula päässä koheltaessa vähäisempi kiihdytyspito vähentää vääjäämättömän seurauksia, oli poliisi perässä tai ei. Jarrutuspidolla ei liene tämän tilaston kannalta niin väliä; eiköhän päihtyneen aiheuttama kuolemaan johtava onnettomuus tapahdu yleensä muuten kuin hallitun jarrutuksen päätteeksi.

    Tampiot eivät kitkoilla pääse pihasta liikkeelle tai ajavat penkkaan ensimmäisessä mutkassa, kun talven ensimmäinen liukas aamu osuu heidän ajoihinsa tammikuun 25. päivä. Siinä ei kuole ketään.

    Lisäksi amiskokoisia nahkarenkaita on alettu valmistaa myös nastallisina, joten suuren iskutilavuuden vanhat bemmit eivät enää oletusarvoisesti kulje kaikki kitkoilla talvisin.
     
  9. Pepo

    Pepo

    Viestejä:
    409
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Itsellä just tämä. 100kg hiekkaa se vaatii takakonttiin että pääsee hyvälle pidolle.
    Lisäksi moottoritiellä liukkaalla kaistanvaihdot tuntuu paljon vakaammalta ja turvallisemmalta tällä konstilla. Siihen ei lukkoperä auttaisi.

    Just ostin tuollaiseen vikingcontact7:t. Astetta pehmeämmät, hiljaisemmat ja mukavammat ajaa kuin kesärenkaat. Liukkailla sitten näkee paljonko lipsuu.
     
  10. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 597
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Onkohan kuolemaanjohtaneet onnettomuudet edes kovin relevantti mittari talvirenkaiden turvallisuudelle enää nykyautoilla? Ylivoimainen valtaosa talvionnettomuuksista on ulosajoja ja pientä peltien kolistelua, kun onkin yllättävän liukasta.

    Ensin etuvetoon siirtyminen ja sittemmin ajonvakautus on pitkälti hävittänyt tuhoisat kylki-edellä-päin-vastaantulijaa -onnettomuudet. Ellei vastakkaisena osapuolena ole raskas kalusto, niin muunlaisissa onnettomuuksissa hengenmeno vaatii jo jonkinasteista huonoa tuuria tai railakasta riskinottoa. Veikkaanpa, että nyt tutkituissa tilastoissa on vanhempi ajoneuvokanta yliedustettuna.
     
  11. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    162
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
    Muistelen että tästä olisi ollut taulukkokin, ettei uudemmilla (<5 vuotta) autoilla satu Suomessa oikeastaan yhtään kuolonkolaria vuodessa, jos itsemurhat lasketaan pois laskuista. Muutenkaan talvirenkaan turvallisuutta ei oikein objektiivisesti voi mitata sillä että laitetaan muuttuja X (kuski) ja muuttuja Y (auto) jotka saattavat olla aivan mitä tahansa. Puhumattakaan renkaan iästä, kunnosta, etc. Kyllä sen renkaan pidon mittaamiseen löytyy ihan oikeitakin työkaluja.
     
  12. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lähinnä tilastoista ja tutkimuksista nähdään, että (edes talvikelillä) renkailla on yllättävän pieni vaikutus kokonaisturvallisuuteen, jolloin nastojen haitoista ympäri vuoden kärsiminen vaikuttaa vielä typerämmältä.

    Jos viittaat "oikeilla keinoilla" rengastesteihin, niin niiden ongelma on pelkästään uusien renkaiden testaus. (Harvinaisissa) käytettyjen renkaiden testeissä on havaittu, että nastojen jääpito heikkenee huomattavasti kitkoja nopeammin oletettavasti nastojen kulumisen ja nastaulkoneman muutoksien vuoksi.

    Itse näkisin kuolonkolarierolle syiksi mm.
    - kitkallisten autojen uutuuden ja yleisyyden etelän paremmin hoidetuilla teillä
    - kitkarenkailla ajavien pidemmän ajokokemuksen
    - nastarenkaan elinkaaren suuremman pidonmenetyksen
    - nastakuskien liian suuren tilannenopeuden johtuen virheellisestä pidon olettamuksesta myös kuluneilla renkailla, ts. "rapisee niin pitää"-asenne (Vastaava kuskilähtöinen ongelma kuin nelikkojen suurempi onnettomuusriski liukkaalla kelillä).

    Parasta antia tästä uusien kumien testauksesta ovat esim. kesärengastestien vesiliirtokokeet, joissa jaellaan kutosia ja kymppejä 5 km/h nopeuseroilla 80 km/h nopeuksissa. Muuten ihan hyvä, mutta jo 5-6 mm pintaan ajettuna renkaiden vesiliirtonopeus laski muistaakseni n. kolmin-nelinkertaisesti jonnekin kuudenkympin päälle :vihellys:
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2019 klo 22:53
    JaniKari tykkää tästä.