Kyllä, mutta tuossa ei verrattu uusia autoja. Tuossa otettiin samaan otantaan 20 vuotta vanhat nastat ja vuoden vanhat nastat. Ne eivät ole vertailukelpoisia. Onko uusien ja vanhojen autojen suhteutettu nasta/kitkajakauma siis tunnettu mielestäsi? Siis 80-luvulta lähtien käytössä olevia kitkoja, jos verrataan samalta ajalta kuitenkin käytössä olevia nastoja (ne nimittäin eivät kulu, joten osa niillä ajelee). Jos ei, niin vertailuaineisto ei ole vertailukelpoinen.
Ei tämä ihan oikeasti voi olla vaikeaa ymmärtää että pitää verrata samoja asioita jotta saadaan oikeita tuloksia. Eihän?
Rengastestien mukaan kitkojen ja nastojen pito on kehittynyt melko käsi kädessä, joten jos autoissa on vanhoja kumeja edes suurin piirtein yhtäläisesti molemmista ryhmistä, tuloksen vääristymä on pientä. (Lisäksi tuossa tutkimuksessa huomattiin se, että kitkat olivat keskimäärin nastoja huonommassa kunnossa.) Ja totta kai tutkimukseen pitää ottaa mukaan myös vanhemmat ja enemmän ajetut renkaat, koska sellaisillakin autot tuolla liikenteessä liikkuvat.
Onnettomuustilastojen tarkastelu luo huomattavasti paremman kuvan renkaiden toteutuneesta turvallisuudesta
tieliikenteessä, kun esimerkiksi rengastestien tai kitkakertoimen tuijottaminen. Toki virhelähteet pitää huomioida tutkimuksessa, mutta mikäli turvallisuusero olisi nastarengasfanaatikkojen mukainen, niin tuskin onnettomuustarkasteluiden tulokset olisivat "ei tilastollisesti merkityksellistä eroa" tai "nastat kolminkertaisesti yliedustettuina kuolonkolareissa".
Kokonaisturvallisuuteen vaikuttaa hyvin moni asia pelkän kitkakertoimen lisäksi. Mikäli nastarengaskuljettajia yhdistää tilannenopeuden yliarviointi pitoharhaluulojen vuoksi, niin renkaat (ja asenteet niitä kohtaan) ovat syynä onnettomuuksiin. Vastaavalla tavalla nelivetoauto on tilastollisesti turvallisuusriski liukkaalla, koska kuljettaja todennäköisemmin yliarvioi pidon (mikä näkyy suurempana tilannenopeutena), vaikka itse auton sivuttais- tai jarrutuspidossa ei vajaavetoiseen nähden mitään eroa olisikaan.
Luitko ollenkaan sitä? "Kitkatutkijan", kuulostaako seuraavat mielestäsi objektiivisilta faktoilta?
Mielipiteet:
"Kitkarenkaat toimivat jäällä mainiosti, vain rapina puuttuu"
Mikä on "mainion" määritelmä?
"Jos rengas ei kuluta kuvioitua Kurun grariittia yliajotestissä, saarenkaassa olla miten paljon nastoja vaan!?"
Liian vähän teinimäisiä ?!?!?"?"?!?!?!?, tarvis ainakin pari oluthymiötä ollakseen uskottava.
"Lobattu porsaanreikä uudessa nastalainsäädännössä", jälleen kirjoittajan mielipide ilman faktaa. "Eri toimijat eivät pysty toistamaan toistensa tuloksia", ei viitteitä että näin olisi. "Suomessa ei ole tällä hetkellä käytännössä rajoitteita nastarenkaidensuhteen", Suomessa on rajoitetteet nastojen käyttöön. Rallirenkaiden nastat oisivat muuten ihan varmasti monessa autossa, ne nimittäin pitävät ja hyvin.
"Kulutusraja asetettu aivan liian korkealle, vrt. lainsäädännönhengen mukainen alle 100 nastainen rengas", lailla ei ole henkeä Suomessa, lailla on määritelmä Suomessa. Lain hengen mukainen määritelmä on USA:ssa, jossa korkein oikeus määrittää itse lain. Suomessa laki määrittää, ei lain henki. Asian voisi toki ilmaista myös "laissa hengessä tahdotaan ihmisiä hengiltä kun ei sallita kunnon nastarenkaita" ja se olisi aivan yhtä fakta tuosta toteamuksesta.
Sitten hänen kysymyksiin vielä: "Kuka antoi luvan omavalvontaan?". Eduskunta.
Tiedätkö muuten mitä kyseinen "kitkatutkija" sattuu myymään? Hän omistaa yrityksen, joka tahtoo myydä teiden kunnossapitoa. Eikö haise yhtään?
Ei kai tässä kukaan ole koko yksityishenkilön (joka oletettavasti on ihan oikea kitkatutkija eikä pahamaineinen
valekitkatutkija!) esitystä objektiivisiksi faktoiksi väittänytkään?
Siinä toki esiteltiin esimerkiksi muutamia mielenkiintoisia pointteja tuosta vtt:n tutkimuksesta 204 ja nastojen tienkulutusmittauksista.
Ps. Oman kokemukseni mukaan kitkat nimenomaan pitävät mainiosti myös jäällä ja juuri ilman rapinaa. Vaihdoin testivoittajanastat ensimmäisiin kitkoihini, eikä jäänyt nastoja ikävä näin keski-Suomen/Pirkanmaan korkeudella.
Eiköhän kumpikin meistä tiedä, että tällaisella sarkastisella vinoilulla ei ole faktojen kanssa mitään tekemistä. Vähemmän yllättäen keskustelu kääntyy nälvimisen tasolle, kun yrität kysyä jotain perusteita nastojen käytölle
.
Kyllä, bussit ja kuorma-autot voisi kieltää vaarallisina, jos tutkittaisiin vain turvallisuutta.
Juu, todennäköisesti nimenomaan toisinpäin. Olettaisin bussilla matkustamisen olevan turvallisempaa kuin yksityisautoilun, jos halutaan lähteä saivartelulinjalle.
Nastarenkailla on tutkitusti korkeampi kitkakerroin. Kitkakertoimen vaikutuksista ei varmaan tarvitse enää käydä todisteluja? Luulen että Newton jo tämän todisteli aika hyvin näissä nopeuksissa.
Näytä toki se lähde, jossa
muuttujavakioituna todistetaan uutena yhdellä alustatyypillä korkeampi kitkakerroin
kokonaisuudessaan turvallisemmaksi, kun sen mukana lisäksi tulee huomattavasti nopeammin heikkenevä pito ja mahdolliset akselien väliset pitoerot?
Juuri tätä logiikkaa en usko, koska suoraan talvioloihin liittyvät kuolonkolarit on niin poikkeuksellisia. Pikemminkin on niin, että kuolonkolarien määristä ei voi lainkaan päätellä lievempien onnettomuuksien määriä.
Onnettomuustilastojakin vääristää se, että kitkarenkaat ovat suhteessa n. tuplasti yleisempiä Uudellamaalla kuin muualla Suomessa. Varsinkin pk-seudulla kunnon talvikelejä on sittenkin aika vähän. Pohjoisessa yksinkertaisesti ajetaan talvikeleillä paljon enenmmän kuin etelässä, ja se varmastikin näkyy myös tilastoissa.
Omasta mielestäni olisi erikoista, että samalla rengastyypillä maagisesti vältyttäisiin kuolonkolareilta, mutta lievempiä onnettomuuksia (ml. loukkaantumiset ja "lähes kuolonkolarit") sattuisi vastaavasti merkittävästi enemmän? Toki jotain parkkipaikkojen muovikolisteluita on turha lukea samaan pinoon koria taittavien mällien kanssa, mutta kuvittelisinkin kaupunkialueilla edellämainittuja sattuvan "vähän" enemmän kuin jossain Kuhmon perämetsissä.
Kitkojen yleisyys uudemmissa autoissa ja etelän turvallisemmilla teillä varmasti selittää osan tuosta kolminkertaisesta erosta, mutta kyllä niitä vanhemmissakin autoissa ja pk-seudun ulkopuolella pyörii alla ihan merkittävissä määrin.
Rengastestien mukaan niissä "kunnon talvikeleissä" kitkan nimenomaan pitäisi suoriutua käytännössä nastan veroisesti ja juuri etelän vetisen jään keleillä uuden nastan pitäisi olla 20-30% kitkaa pitävämpi.
Käytännön kokemukset ja monet testit ovat osoittaneet, että nastarenkaat on ylivoimaisesti varmin valinta Suomen talveen. Jos joku haluaa tätä käydä muuttamaan, osoittakoon, että vaihtoehto on kaikissa oloissa vähintään yhtä turvallinen ja muutenkin kaikin puolin parempi.
Tätä ei voi päätellä pelkistä onnettomuustilastoista, sillä eihän turvallinen nastakuski mihinkään tilastoihin päädy.
Tätähän tässä koko keskustelussa on nyt yritetty muuttaa useampien tilastojen kanssa. Jos se "ikiaikainen kokemus" (lue: Nokian lobbaus) nastojen paremmuudesta ei näy kuin tien kulumana, keuhkotauteina sekä ikuisena vänkäyksenä foorumeilla, niin missä ne konkreettiset hyödyt ovat, joiden takia kannattaa kärsiä vuoden ympäri kaikkia koskevat varsin todelliset haitat?
Eikä kunnollinen kitkakuskikaan, mutta mitäs merkitystä tällä on keskustelun kannalta
?