Nasta -vai kitkarenkaat?

Olisko mahdollista laittaa jakoon tuota testiä?

15702885080953200510944749353829.jpg 1570288546382873078390812731790.jpg
 
Jatketaan asiaan kuuluvassa ketjussa. Paljon irrelevanttia kiertelyä ja vanhojen tulosten pyörittelyä, mutta vähän perusteluita nastojen kolminkertaiselle yliedustukselle kuolonkolareissa sekä talvi- että kaikilla keleillä mitattuna.

Ylen uutiseen on oletettavasti poimittu väärät lukuarvot onnettomuuksien määrästä, sillä mikään Trafin tai VTT:n tutkimus ei sisällä noita lukemia. Lähimpänä ovat VTT:n T204:n Taulukon 2 1997-2004-osuuden sarakkeet "kaikki 532 kpl" ja "talvikelit 358 kpl".

Kaikki nuo tutkimukset kuitenkin pohjaavat samaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) dataan, joka on Suomessa virallinen onnettomuudet tilastoiva taho. Ja juuri tuon datan mukaan 2010-luvulla kitkojen osuus onnettomuuksista on laskenut tuonne yksittäisiin prosentteihin uutisen graafin mukaisesti, vaikka kitkojen määrä liikenteessä kasvaa jatkuvasti.

13-3-10688881.png


Yksittäisen vuoden tilastojen herkkyyden perusteella et osoita muuta kuin sen, että talvionnettomuuksia vuositasolla tapahtuu niin vähän, että yksittäisellä onnettomuudella on merkittävä vaikutus vuoden aikavälillä. Mutta tarkastelemalla pidempää jaksoa (kuten VTT:n T355:ssä) voidaan huomata, että neljänkin vuoden (12-16) aikana kitkojen aliedustus pysyy samalla tasolla, mikä puhuu yksittäisen vuoden tilastopoikkeamaa vastaan.

Mutta kuten mainitsit, kokonaisuudessaan talvirenkailla on yllättävän pieni osuus liikenteen kokonaisturvallisuudesta. Tähän liittyen haluaisinkin lainata omaa viestiäni tuolta toisaalta, johon et aikanaan vastannut:



Edit: @Bahamies tuo sinäkin postauksesi tänne sopivampaan ketjuun.
Olisiko ajonvakautusjärjestelmien kehittyminen (ja niiden keskittyminen nimenomaan kitkallisiin autoihin?) syynä sille, että kitkaonnettomuudet ovat vähentyneet?
 
Itsellä lähtee nyt ensimmäinen talvi kitkoilla conti6t on nyt alla. Saa nähdä miltä nuo tuntuu kunhan talvi iskee.
 
Olisiko ajonvakautusjärjestelmien kehittyminen (ja niiden keskittyminen nimenomaan kitkallisiin autoihin?) syynä sille, että kitkaonnettomuudet ovat vähentyneet?
Mistä se ajonvakautusjärjestelmä tietää onko alla kitkat vai nastat? Järjestelmä toimii renkaiden tarjoaman pidon puitteissa renkaan tyypistä riippumatta.
 
Turha oikeastaan kommentoida kun vastasit kysymykseesi itse!
Vastasin kyllä nimimerkin zepi kommenttiin ajovakaudenhallintajärjestelmästä jossa epäiltiin sen suosivan kitkarenkaita.
Muoks. Siis jos jaksat lainata myös sen kommentin mihin vastasin.
 
Nastat pitää jäällä paremmin jos ei kuluneet ja kitkoilla pärjää oikein mainiosti myös, kun tiedostaa kelin/pidon ja ajaa sen mukaan. On ollut nastoja ja kitkoja molempia ; mukavempi on ollut kitkoilla ajella . Tilasin vanhojen Hakkapeliittojen tilalle Gy UltraGripIce2 sct 215-50-17 Xl ...mielenkiinnolla odotan kuinka paljon Vectran rengasmelusta lähteekän pois:). Jäällähän nuo ei kitkarenkaittenkaan parhainta pitoa kai tarjoa, mutta sulalla/märällä asfaltilla pitäis olla pohjoismaisten kitkojen paras.
 
Kyllähän tuon kaikki tietäjät tietävät että kitkarenkaat eivät käytännössä nastarenkaille häviä oikeasti talvisissa olosuhteissa kuin ehkä ajotuntumaltaan, joka on usein varsin löysä.

Sen sijaan eteläsuomalaisessa talvessa, jossa yleisimmät olosuhteet ovat märkä asfaltti tai vetinen jää, on nastarengas joko hieman parempi tai sillä märällä jäällä aivan ylivoimainen.
 
Sen sijaan eteläsuomalaisessa talvessa, jossa yleisimmät olosuhteet ovat märkä asfaltti tai vetinen jää, on nastarengas joko hieman parempi tai sillä märällä jäällä aivan ylivoimainen.
Kyllä viimetalvet on olleet teiden osalta kuivia ja sulia ainakin Tampereen korkeudella. Tammikuussa on pari-kolme viikkoa kun on jopa vähän lunta isoilla teillä. Muuten tiet on niin suolattuja ja kuivia, että pöly lentää. Tämä siis Kaupungissa ja pääteillä. Metsäteillä jopa vähän lunta ja jäätä.
 
Kyllä viimetalvet on olleet teiden osalta kuivia ja sulia ainakin Tampereen korkeudella. Tammikuussa on pari-kolme viikkoa kun on jopa vähän lunta isoilla teillä. Muuten tiet on niin suolattuja ja kuivia, että pöly lentää. Tämä siis Kaupungissa ja pääteillä. Metsäteillä jopa vähän lunta ja jäätä.
Kyllähän Tampere asettuu suomen kartalla melko etelään.
 
Mistä se ajonvakautusjärjestelmä tietää onko alla kitkat vai nastat? Järjestelmä toimii renkaiden tarjoaman pidon puitteissa renkaan tyypistä riippumatta.
Tarkoitan sitä, että jos luistonestolla ajavien kitkakuskien lisääntyy määrä lisääntyy suhteessa luistonestolla ajaviin nastakuskeihin, niin onnettomuuksien vähentyminen painottuu tuossa esitetyssä tilastossa nimenomaa kitkoille.

Minulla ei ole mitään dataa väitteeni pohjaksi, ainoastaan mututuntuma siitä, että nimenomaan uudempien (luistonestollisten) autojen kuskit ajavat kitkoilla.
 
Oikein innolla taas odotan kuinka ensimmäinen irronnyt nasta napsahtaa tuulilasiin.
T: kitkat alla

Tuota mä olen usein ihmetellyt, että miten jotkut voivat erottaa että se tuulilasiin osuva esine on nasta eikä kivi?
Joillain vaan on tarkka silmä. Samalla voisivat pitää minitilastoa, että millaisia nastoja lentelee eniten. Kun kerta erottaa nastan, erottanee myös sen, kuinka monta kulmaa lentävässä nastassa on. Sekin kiinnostaisi, onko yleisemmin kyseessä koko nasta, vai vaan kovapala. ;)
 
Kyllä niistä osumista aina jotain havaitsee, edelliseen autooni tuli riittävää osumaa vastaan ajaneen nuppikuormurin toimesta. Projektiili oli n. 5 cm mittainen M10 pultti. Tuulilasin vaihto tuli siitä rososta, oli vakuutus josta omavastuu sitten vahinkonani.
 
Oli tarkoitus kokeilla kitkoja ekaa kertaa, mutta meninkin vaihtamaan autoa ja mukana uudet nastat joten niillä sitten mennään taas useampi vuosi. Tosin etelässä kun asun niin usein on lähinnä jäätä eikä lunta joten ehkä nastat paremmat.
 
Kyllä niistä osumista aina jotain havaitsee, edelliseen autooni tuli riittävää osumaa vastaan ajaneen nuppikuormurin toimesta. Projektiili oli n. 5 cm mittainen M10 pultti. Tuulilasin vaihto tuli siitä rososta, oli vakuutus josta omavastuu sitten vahinkonani.
Niin. Mopoautonkin huomaa tuulilasissa. Se M10x50 pultti on "vähän" helpompi erottaa, kuin kappale, joka on maksimissaan neljäsosa peukalon kynnestä.

On itsellenikin tullut vaikka ja mitä tuulilasiin, mutten silti erota nastaa kivestä. Eron huomaa vasta tutkiessa vauriojälkeä tarkemmin, yleensä kivestä jää jäänteitä vekkiin.
 
Itsellä lähtee nyt ensimmäinen talvi kitkoilla conti6t on nyt alla. Saa nähdä miltä nuo tuntuu kunhan talvi iskee.

Hyvätä tuntuvat ja tuskin tulet enää nastoja koskaan kaipaamaan. Ainoa keli mitä kannattaa varoa on jään päällä oleva vesi. Pitoa ei ole silloin juuri lainkaan jos jää on aivan sileä alla. Kuivalla jäällä pitää kitkakin ihan hyvin. Mutta se ajomukavuus on aivan omaa luokkaansa. Joka talvi tulee vaihdettua äidin autoon nastarenkaat alle ja kun sillä ajaa niin ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset sietää sitä nastojen rapinaa. Ja se ajotuntuma kuivalla asfaltilla on aivan hirveä. Tuntuu kuin renkaat luistaa alta koko ajan.
 
En paljon katellut keväällä autonvaihdon yhteydessä mitä renkaita tulee mukaan, mutta rengashotellin paperin mukaan on 7mm kulutuspintaa jäljellä ja lukee Continental VikingContact 6, jonka oletin olevan kitka, mutta samassa paperissa lukee rengastyyppinä nastarengas. :confused:

Oletan sen olevan virhe (toivottavasti) koska ei haluttaisi ostaa heti kitkoja nastojen tilalle. :cigar2:
 
Uusimassa Tuulilasissa mielenkiintoinen testi talvirenkaista.

Se mikä itseäni kyllä kummastutti oli valtava ero mitä renkaita nyt oikeasti testataan. Contit oli 2/2019, eli tämän vuoden mallia, Michelin oli 2/2018, eli vuoden verran varastossa ollut viime vuoden malli (monet noista muuttuu silti vuodesta toiseen vaikka mallimerkintä pysyisi samana).

Vuoden ero alkaa olemaan jo aikamoinen rengastestissä. Enpä muista koskaan tuollaista nähneeni, tosin Tuulilasia nyt ei oikein ajatuksella ole koskaan halunnut lukeakaan..
 
Hyvätä tuntuvat ja tuskin tulet enää nastoja koskaan kaipaamaan. Ainoa keli mitä kannattaa varoa on jään päällä oleva vesi. Pitoa ei ole silloin juuri lainkaan jos jää on aivan sileä alla. Kuivalla jäällä pitää kitkakin ihan hyvin. Mutta se ajomukavuus on aivan omaa luokkaansa. Joka talvi tulee vaihdettua äidin autoon nastarenkaat alle ja kun sillä ajaa niin ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset sietää sitä nastojen rapinaa. Ja se ajotuntuma kuivalla asfaltilla on aivan hirveä. Tuntuu kuin renkaat luistaa alta koko ajan.
Riippuu aika paljon autosta, että miten paljon se rapina sisälle kuuluu, vai kuuluuko lainkaan. Itse en ole koskaan missään omistamassani autossa kokenut nastojen tuomaa ääntä ongelmaksi, vaikka toki muuten hiljaisesta autosta pidänkin.

Sen sijaan kitkarenkaiden miinuspuolena on olematon pito jäällä, eivätkä ne oikein loista muuallakaan. Koko ajan pitää ajaa sellaisella ajatuksella, että jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen, niin pitää varata tuplamatka ihan vaan siltä varalta, että edessä näkyvissä mustissa urissa onkin jäätä. Tämä varmasti joillekin, mutta itse en välitä, vaan valitsen mieluummin vakauden ja ennustettavuuden kelissä kuin kelissä. Ajelen pääosin Etelä -ja Keski-Suomessa, joten ne kitkareikaille parhaat olosuhteet (eli kunnolla lunta) ovat muutenkin aika harvassa. Muutama kierros on kitkoja ollut autoissa, mutta nastat ovat olleet toimivampi valinta meidän ajoissa.
 
Jahas, pitkästä aikaa kitkat alle yhteen autoon. Odotan innolla :lol:, Koska Contit.
 
Mitä on hyvä huomioida talviajoon? Kun ajokokemusta on vähän tai se on päässyt ruostumaan, erityisesti talviajon osalta. Silloin ajotilanteissa reagointi ei tule ns. selkärangasta ja ajaminen ei rentoa eikä luontevaakaan. Myös ajotilanteiden ennakointi, jota talviajo muutenkin vaatii vielä enemmän ja tarkemmin on vajavaisempaa. Tällaisen kuljettajan autossa täytyy olla hyvät ts. kokolailla uudet talvirenkaat, joissa pitokin on vielä parhaimmillaan. Uusien autojen kuljettajaa auttavat ominaisuudetkaan eivät ihmeitä tee. Oikein huonossa keliolosuhteissa ei vähän talviajoa ajaneiden kannata tai pitäisi lähteä liikenteeseen autollaan lainkaan. Muitakin mahdollisuuksia usein on:)
 
Kenenkään muunkaan ei kannata ajella erittäin huonossa kelissä jos ei pakottavaa tarvetta ole.
 
Kenenkään muunkaan ei kannata ajella erittäin huonossa kelissä jos ei pakottavaa tarvetta ole.

Vielä ei ole reilun 15 vuoden aikana niin huonoa keliä vastaan, että en olisi lähtenyt liikenteeseen.

Joskus lumitalvina 11-12 ja 12-13 oli oikein hauskaa ajella muutamana myräkkä päivänä lähes tyhjää kehä kolmosta sellaisessa 20 cm hangessa neliveto bemarilla, kun edellisenä iltana oli uutisissa rummutettu, ettei kannata lähteä liikenteeseen.

Itselläni ei ko. päivinä ollut ajamisen kanssa mitään suurempia ongelmia.

Ja oltiinhan sitä kaverin kanssa talven 10-11 pahimpana tuiskupäivänä liikkeellä E36 325i ja Volvo 940 Turbo + telikärry yhdistelmällä tyhjiä muuttolaatikoita palauttamassa.
Silloin pääsi muutaman kerran työntämään ja lapioimaan, kun kummassakaan romussa ei ollut kunnon lukkoa ja Volvossa oli vielä alla vähän kuluneet Nokian WR2 Keski-Euroopan kitkat.

Nuo WR2:set olivat muuten yllättävän hyvät talvirenkaat, Keski-Euroopan kitkoiksi.
Pitoa löytyi ihan hyvin lumella, sohjolla ja märällä asfaltilla, mutta sileällä jäällä ei ollut edes sitä vähää pitoa, mitä pohjoismainen kitkarengas tarjoaa.
Toisaalta ajo-ominaisuudet sulalla tiellä olivat sitten lähes kesärenkaiden tasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pohdinnassa juuri myös, että minkälaista rengasta laittaisi takavetoisen farkun alle. Asun etelä-pirkanmaalla joten ei kovin lumisia talvia ole ollut mutta välillä vmäisen liukkaita. Nastat on ajettu loppuun joten nyt voisi olla mahdollista kokeilla kitkoja (jotka houkuttaisi myös äänimaailman puolesta). Suurimmaksi osaksi ajaminen on työmatkaa 5km/suunta ja jos oikein innostuu niin moottoritiellä 40km suuntaan Tampere tai Hämeenlinna (tai ideaparkkiin).

Jos auto olisi neliveto niin kitkat olisi jo alla, mutta takavetoisena mulla on huonoja kokemuksia, sanotaan 8 talven takaa 523 bemarin (takavetoinen bensakone) ja ei päässyt 5% mäkeä ylöspäin..
 
On itsellenikin tullut vaikka ja mitä tuulilasiin, mutten silti erota nastaa kivestä. Eron huomaa vasta tutkiessa vauriojälkeä tarkemmin, yleensä kivestä jää jäänteitä vekkiin.

Ei noita reikiä lasiin ainakaan mulla niin usein tule että pääsisi tilastoimaan, mutta viime kesänä kun tuli kiveniskemä, ja tutkin sitä hieman siinä samalla kun teippasin sitä, niin ei siinä kolossa kyllä näkynyt mitään ylimääräistä, enkä usko että siinä uusikoppaisessa Volvo XC90:ssä olisi ollut nastarenkaat alla (jos se olisi ollut jokin 90-luvun alun astra, niin ehkä..).


Joka talvi tulee vaihdettua äidin autoon nastarenkaat alle ja kun sillä ajaa niin ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset sietää sitä nastojen rapinaa. Ja se ajotuntuma kuivalla asfaltilla on aivan hirveä. Tuntuu kuin renkaat luistaa alta koko ajan.

Renkaissa ja autojen regaoinnissa renkaisiin on tietysti eroja, mutta noin yleisesti ottaen nastarenkaat ovat kuivalla asfaltilla tukevammat kuin kitkarenkaat, koska pito saadaan tehtyä vähemmän myötäävällä rakenteella.


Vielä ei ole reilun 15 vuoden aikana niin huonoa keliä vastaan, että en olisi lähtenyt liikenteeseen.

Ei tuo nyt mikään meriitti ole.

Ei mäkään ole nähnyt keliä etteikö liikenteeseen olisi pakon edessä lähtenyt, mutta kun keli on ääripaska, niin ihan suosiolla järjestelen ennemmin asioita niin ettei liikenteeseen tarvitse mennä, siellä on jo jokatapauksessa ihan riittävästi niitä pakosta ja näyttämisen halusta liikkeellä olevia liukastelemassa.
 
Ei noita reikiä lasiin ainakaan mulla niin usein tule että pääsisi tilastoimaan, mutta viime kesänä kun tuli kiveniskemä, ja tutkin sitä hieman siinä samalla kun teippasin sitä, niin ei siinä kolossa kyllä näkynyt mitään ylimääräistä, enkä usko että siinä uusikoppaisessa Volvo XC90:ssä olisi ollut nastarenkaat alla (jos se olisi ollut jokin 90-luvun alun astra, niin ehkä..).
Tilastointiehdotus oli kuittailua tuohon odotukseen nastojen lentelystä. :)

Olen lukenut jostain, että jäänteitä jää, mutta siinä lienee kyse lähes mikroskooppitason tutkailusta, jonka halutessaan/tarvittaessa suorittaa lasipaikkauksia tekevä yritys. Tähän siis viittasin tarkemmalla tutkailulla.
 
Mitä on hyvä huomioida talviajoon? Kun ajokokemusta on vähän tai se on päässyt ruostumaan, erityisesti talviajon osalta. Silloin ajotilanteissa reagointi ei tule ns. selkärangasta ja ajaminen ei rentoa eikä luontevaakaan. Myös ajotilanteiden ennakointi, jota talviajo muutenkin vaatii vielä enemmän ja tarkemmin on vajavaisempaa. Tällaisen kuljettajan autossa täytyy olla hyvät ts. kokolailla uudet talvirenkaat, joissa pitokin on vielä parhaimmillaan. Uusien autojen kuljettajaa auttavat ominaisuudetkaan eivät ihmeitä tee. Oikein huonossa keliolosuhteissa ei vähän talviajoa ajaneiden kannata tai pitäisi lähteä liikenteeseen autollaan lainkaan. Muitakin mahdollisuuksia usein on:)
Hyvä valmistautuminen.

Lumen tullen olisi toisinaan hyvä etsiä riittävän suuri, leikkimiseen soveltuva alue, jossa voi turvallisesti testata autonsa äärikäytöstä.
Tarvittaessa tolppiakin (harvemmalta löytyy harjoittelutötsiä) voi improvisoida lumesta/kepeistä ja vanhoista hanskoista tms.

Lopuksi voi vielä vetää rinkiä käkkärin / vasemman jalan jarrun kanssa. Hyvällä kentällä alusta ei ota itseensä ja moottorikin tykkää, kun saa välillä happea. Ja voi se kuskillekin olla ihan kivaa, kun päästää välillä sisäisen lapsen irti turvallisissa olosuhteissa. :)
Täysi ummikko voi halutessaan vilkaista pari fysiikkaan liittyvää perusjuttua etukäteen, varmaan löytyy jonkun autokoulun tms. sivuilta.

Erityisen suotavaa tämä on ajoneuvon vaihtuessa ja myös vaikka silloin jos vaihtaa ne Hakkaysit keski-Euroopan kitkoihin.

Ylipäätään on mukavampi, rauhallisempi ja turvallisempi taittaa matkaa, jos toistojen kautta onnistuu survomaan oikeat toimintamallit selkäytimeen.
 
Mitä on hyvä huomioida talviajoon? Kun ajokokemusta on vähän tai se on päässyt ruostumaan, erityisesti talviajon osalta. Silloin ajotilanteissa reagointi ei tule ns. selkärangasta ja ajaminen ei rentoa eikä luontevaakaan. Myös ajotilanteiden ennakointi, jota talviajo muutenkin vaatii vielä enemmän ja tarkemmin on vajavaisempaa. Tällaisen kuljettajan autossa täytyy olla hyvät ts. kokolailla uudet talvirenkaat, joissa pitokin on vielä parhaimmillaan. Uusien autojen kuljettajaa auttavat ominaisuudetkaan eivät ihmeitä tee. Oikein huonossa keliolosuhteissa ei vähän talviajoa ajaneiden kannata tai pitäisi lähteä liikenteeseen autollaan lainkaan. Muitakin mahdollisuuksia usein on:)

Kannattaa vaikka osallistua jonkun autonvalmistajan "talviajokokemukseen", jossa ammattilaiset opettavat ajamaan jääradalla autolla. Esimerkkinä BMW Winter Driving Experience. On muuten äärimmäisen kivaa ja opettavaista.
 
Kannattaa vaikka osallistua jonkun autonvalmistajan "talviajokokemukseen", jossa ammattilaiset opettavat ajamaan jääradalla autolla. Esimerkkinä BMW Winter Driving Experience. On muuten äärimmäisen kivaa ja opettavaista.
Varmasti kannattaisi, mutta taitaa olla niin kallista lystiä, että harva oikeasti menee tuollaiseen. Sen sijaan viikonloppuna joku tyhjä koulun parkkipaikka voi olla ihan riittävä paikka testata autonsa käytöstä ääritilanteissa. Eli ääni kentälle täältäkin ennen liikenteen sekaan menemistä huonolla kelillä ja/tai huonoilla renkailla.
 
Viime vuonna ostin 500 heppasen bemarin alle Nokian r uudet kitkat. 5/5 renkaat. Tosin tehojen puolesta ei voi kaasua pohjaan laittaa. Auto oli talvella jokapäiväsessä ajossa. En enää osta ikinä nastoja.
 
Varmasti kannattaisi, mutta taitaa olla niin kallista lystiä, että harva oikeasti menee tuollaiseen. Sen sijaan viikonloppuna joku tyhjä koulun parkkipaikka voi olla ihan riittävä paikka testata autonsa käytöstä ääritilanteissa. Eli ääni kentälle täältäkin ennen liikenteen sekaan menemistä huonolla kelillä ja/tai huonoilla renkailla.
Sit on vielä se vaihtoehto, että menee ajoharjoitteluradalle (vaikka sitten talviaikaan). Monet radat päästää ihan yksityisiä sinne ilman autokoulua, ja hintaa se joku 70-100€. Ite olen käynyt kaikilla autoilla kokeilemassa, joskus moneenkin kertaa. Aikanaan maasturilla m+s -renkailla kokeilin myös, kun kiinnosti niiden todellinen pitokyky. Olihan se surkeeta menoa kunnon talvirenkaisiin verrattuna. Tosin, eipä tuosta itse ole tarvinnut mitään maksaa kun on aina ollut radalla muissa yhteyksissä, niin paha sanoa onko se 70 € sitten suuri kynnys lähteä turvallisiin oloihin kokeilemaan niitä rajoja.

Varsinaiseen aiheeseen. Ajattelin olla kerrankin ajoissa, ja tänään laittaa alle kitkat. Aiemmin omissa autoissa ollut vaan nastarenkaita, mut kyllästyin siihen rapinaan niin nyt alle tulee Continentalin VikingContact7, kun todella hyvään hintaan sai. Sen verran "vähän" tulee omalla autolla ajoa muutenkin, että voi hyvin laittaa jo näin aikaisessa vaiheessa alle ilman pelkoa liiallisesta turhasta kulumisesta.
 
..ja rengaspaineet vaikuttaa tosi paljon ajotuntumaan/ ajettavuuteen. Itsellä jotain 2.6-2.8bar 16/205-17/215.
 
Vielä ei ole reilun 15 vuoden aikana niin huonoa keliä vastaan, että en olisi lähtenyt liikenteeseen.

Heh, kerran olin talvella Norjassa ja siellä oli päällä arktinen hurrikaani. Viranomaiset kehoittivat pysymään sisätiloissa, niin päätin tietty lähteä katsastamaan ajosäätä. Näkyvyyttä oli pahimmillaan sen verran, että omaa konepeltiä ei nähnyt :D Silloin kyllä kadutti, tuli ajallisesti melko pitkä reissu. Suomessa ei kyllä ole joo liian huonoja säitä tullut vastaan.
 
Yhden talven vetelin BFgoodrich all terraineilla, mitkä ei todellakaan ole talvirenkaat. Muuten meni siihen nähden hemmetin hienosti, mutta jarrutukset pitää todella tajuta ennakoida....

Nykyään ajelen mieluiten henkilöautolla kitkoilla. Hiljaisemmat ja vähemmän kuluu tiet, kun ei sitä lunta tuolla isolla tiellä ole kumminkaan ja jos on niin suolataan. :btooth:

Mutta tosiaan mukavuus edellä ja näinollen kitkat.
 
Continentalin kitkat alla hätspäkki Golfissa. Menny pari talvea kitkoilla ku en juurikaan oo huomannu eroa nastoihin omassa ajossa.

Noh, ajettavuus on nyt näillä uusimmilla aivan karsea. En tiedä mikä on mutta ohjattavuus tuntuu tosi oudolta ja en tiedä mistä johtuu mutta renkaat vetää joko omia aikojaan tai tien urista ties mihin suuntaan arvaamatta. Tänää motarilla menin renkaat reilusti viivan yli ku vähän herpaantui keskittyminen ja auto alkoi vetämään vasemmalle.

Hankala kuvata miltä se ohjattavuus tuntuu mutta ehkä englanniksi "floaty" olisi paras sana.

Autolla ajettu 8000km joten en jaksaisi uskoa että ohjauskulmat on niin pahasti pielessä, varsinkin kun kesärenkaat toimi ihan mainiosti.

Onko tämä nyt kitkarenkaiden ominaisuuksia vai pitääkö olla huolissaan?
 
Ihan perus kitkarenkaiden ominaisuuksia, ne on vaan niin pehmeät. Lisää ilmanpainetta vaan niin auttaa vähän. Samoiten kelien kylmeneminen auttaa vähän.
 
Ihan perus kitkarenkaiden ominaisuuksia, ne on vaan niin pehmeät. Lisää ilmanpainetta vaan niin auttaa vähän. Samoiten kelien kylmeneminen auttaa vähän.

Ok, kiitos vastauksesta. Asiaan voi varmaan vaikuttaa että aikaisemmat autot on olleet pidempiä ja renkaatkin 17" tai 18" kun nyt on 16".

Ei muutaku kieli keskellä suuta.
 
Ok, kiitos vastauksesta. Asiaan voi varmaan vaikuttaa että aikaisemmat autot on olleet pidempiä ja renkaatkin 17" tai 18" kun nyt on 16".

Ei muutaku kieli keskellä suuta.
Paljonko siinä ilmanpaineet? Itsekin tilasin vikingcontact 7:t, ja 195/65/15 koolla. :D
 
Varmasti kannattaisi, mutta taitaa olla niin kallista lystiä, että harva oikeasti menee tuollaiseen. Sen sijaan viikonloppuna joku tyhjä koulun parkkipaikka voi olla ihan riittävä paikka testata autonsa käytöstä ääritilanteissa. Eli ääni kentälle täältäkin ennen liikenteen sekaan menemistä huonolla kelillä ja/tai huonoilla renkailla.

Noh, Bemarilla tuo on ilmainen. Onko se liian kallista?

Tässä 2018 linkki BMW Winter Driving Experience - Kuopio-Tahko Markkinointi Oy

Lisäksi talvisin vielä päälle kiertue eri paikkakunnilla, jossa pääsee kokeilemaan nelivetojen kireimpiä malleja aivan vapaasti yksikseen.

Tässä tulee premiumien erot. MB ja Bmw taitaa olla ainuita, jotka tämän kaltaista kulttuuria järjestää.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitos vastauksesta. Asiaan voi varmaan vaikuttaa että aikaisemmat autot on olleet pidempiä ja renkaatkin 17" tai 18" kun nyt on 16".

Ei muutaku kieli keskellä suuta.
Continentalin Viking 7:t pistin eilen alle 205/55/16 koossa, ja ensituntuma oli tosiaan sama, tollanen vähän "floaty", kuten kuvailit. Tosin, se ei haittaa ainakaan itseäni. Muuten ihan mukavan hiljaiset, etenkin nastojen ropinaan verrattuna.
 
Tässä tulee premiumien erot. MB ja Bmw taitaa olla ainuita, jotka tämän kaltaista kulttuuria järjestää.

Kyllähän Audilla on vastaavat olleet jo ties kuinka kauan (oisinkohan joskus melkein kymmenen vuotta sitten käynyt ainakin Quattro tourilla, mutta varmasti ollut pidempäänkin). Samoin Land Roverilla on omansa, veikkaisin että jokaiselta paremmalta merkiltä löytyy.
 
Jatketaan tähän threadiin, kun mistään ei löydy näistä hirveästi vertailua. Mites noi suuremman kantavuuden (SUV) renkaat toimivat kitkoina? Nykyisin on Hakkapeliitta SUVit ja 107T on tosiaan tuo kantavuus jota tarvis. Nastarenkaillahan tuo ei ole ongelma, mutta mitenköhän noissa pehmeissä kitkoissa, katoaako pito sitten sen mukana?

Puhumattakaan ettei noita saa oikein edullisesti helposti, tuntuu olevan aika hinnoissaan (235/60R18). Alkaa olemaan noi Hakkapeliitat jo sen verran paistopäivästään et voisi ajatella vaihtoa, nastat näytti sinäänsä olevan hyvässä kunnossa. Eikä toisaalta tarvitse pahoilla keleillä ajella tuolla, niin kenties voisi harkita kitkojakin. Eipä ne nastatkaan nyt kyllä hirveästi sisälle kuulu toisaalta..
 
Jos kohta lähtis laittamaan vanhat nastat alle "välikelin renkaiksi" ja hiukka myöhemmin sitten uudet alle. Ajakaa millä ajatte, kunhan renkaat on kunnossa ja ette ulosmittaa tilannenopeudella pitoja.
 
Noh, Bemarilla tuo on ilmainen. Onko se liian kallista?

Tässä 2018 linkki BMW Winter Driving Experience - Kuopio-Tahko Markkinointi Oy

Lisäksi talvisin vielä päälle kiertue eri paikkakunnilla, jossa pääsee kokeilemaan nelivetojen kireimpiä malleja aivan vapaasti yksikseen.

Tässä tulee premiumien erot. MB ja Bmw taitaa olla ainuita, jotka tämän kaltaista kulttuuria järjestää.
Tuota Tahkon tapahtumaa en ollutkaan huomannut. Tuollainen on toki hyvä tilaisuus harjoitella auton käyttäytymistä. Pitääkin seurata josko tänä vuonna olisi vastaavaa tarjolla :tup: Ihan mielenkiintoista olisi itsekin käydä testailemassa nelivedon etuja, kun itse olen ajanut koko ikäni pelkillä takavedoilla. Mitä nyt joskus kokeillut kaverien etuvetoja.

Tuosta kiertueesta, joka on monella paikkakunnalla, olen ollut siinä käsityksessä, että autoilla ajetaan normiliikenteen seassa? Siinähän ei sinällään saa paljoa enempää harjoitusta kuin saa sillä omalla autollaankaan. Ja toki omalla autolla se harjoittelu on kaikista hyödyllisintä. Minuakaan ei pahemmin hyödyttänyt ajokortin kakkosvaiheen "ecoajo" kurssi, kun ei omalla silloisella autolla voinut ajaa yhtään samalla lailla (autokoulun pikku turbodiesel vs. oma 2l vaparibensa).

Onko joku käynyt noilla kiertueilla? Onko siellä joku suljettu alue, jossa harjoitella? Entä onko autoissa sekä nasta- että kitkarenkaita? Tämä ero kiinnostaisi itseäni eniten. Kellään tutulla ei ole kitkoja, niin eihän sellaisia uskalla ostaa testiin. Tulee kallis testi, jos ne onkin umpisurkeat ja pitää laittaa nastat alle.
 
Tuota Tahkon tapahtumaa en ollutkaan huomannut. Tuollainen on toki hyvä tilaisuus harjoitella auton käyttäytymistä. Pitääkin seurata josko tänä vuonna olisi vastaavaa tarjolla :tup: Ihan mielenkiintoista olisi itsekin käydä testailemassa nelivedon etuja, kun itse olen ajanut koko ikäni pelkillä takavedoilla. Mitä nyt joskus kokeillut kaverien etuvetoja.

Tuosta kiertueesta, joka on monella paikkakunnalla, olen ollut siinä käsityksessä, että autoilla ajetaan normiliikenteen seassa? Siinähän ei sinällään saa paljoa enempää harjoitusta kuin saa sillä omalla autollaankaan. Ja toki omalla autolla se harjoittelu on kaikista hyödyllisintä. Minuakaan ei pahemmin hyödyttänyt ajokortin kakkosvaiheen "ecoajo" kurssi, kun ei omalla silloisella autolla voinut ajaa yhtään samalla lailla (autokoulun pikku turbodiesel vs. oma 2l vaparibensa).

Onko joku käynyt noilla kiertueilla? Onko siellä joku suljettu alue, jossa harjoitella? Entä onko autoissa sekä nasta- että kitkarenkaita? Tämä ero kiinnostaisi itseäni eniten. Kellään tutulla ei ole kitkoja, niin eihän sellaisia uskalla ostaa testiin. Tulee kallis testi, jos ne onkin umpisurkeat ja pitää laittaa nastat alle.

Oli jossain vaiheessa muistaakseni tälle vuodelle ilmoittautuminen. En jaksa kaivaa tähän hätään. Muistikuvan mukaan oli facessa.

Ajoharjoittelut on radoilla.

Kiertueet ovat tyyliin huoltoaseman pihassa ja saat käydä vapaasti ajamassa M-sarjalisia liikenteessä. Herrasmies sääntö on, että noin 20min saat ajaa. Omavastuu 1000eur.

X-sarjan M-sarjalisissa oli nastat. Tajuton pito ja meno, kun survoo peilijäällä tuollaisella 400 heppasella dieselillä kaasun pohjaan.

Kesäisin on sitten vippi tilaisuuksia, jossa pääsee kokeilemaan mallistojen tehokkaimpia autoja vapaasti ja surutta. Parilta lähti kortti M5:n puikoista tuossa tilaisuudessa.
 
Onko joku käynyt noilla kiertueilla? Onko siellä joku suljettu alue, jossa harjoitella? Entä onko autoissa sekä nasta- että kitkarenkaita? Tämä ero kiinnostaisi itseäni eniten. Kellään tutulla ei ole kitkoja, niin eihän sellaisia uskalla ostaa testiin. Tulee kallis testi, jos ne onkin umpisurkeat ja pitää laittaa nastat alle.

Kaksi kertaa bemarin kiertueen kaluston läpikäyty ja kerran tuo mersun. Ihan muun liikenteen seassa siis, 20min ajoaika per auto. Itse ainakin olen ajanut erilaisia autoja noissa sen pari-kolme tuntia putkeen ihan huvin vuoksi. Bemarin kiertueella sai kaverin kanssa 2x ajan, jolloin pystyi ajamaan kauemmaksi, kun toinen ajoi takaisin. Rengastus vaihtelee. Viimeksi kun olin, niin kaikissa mersuissa oli nastat ja bemarilla vastaan tuli pelkkiä kitkarenkaita, ainakin helsingissä näin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 329
Viestejä
4 509 707
Jäsenet
74 354
Uusin jäsen
Rutkule

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom