Jatketaan asiaan kuuluvassa ketjussa. Paljon irrelevanttia kiertelyä ja vanhojen tulosten pyörittelyä, mutta vähän perusteluita nastojen
kolminkertaiselle yliedustukselle kuolonkolareissa sekä talvi- että kaikilla keleillä mitattuna.
Ylen uutiseen on oletettavasti poimittu väärät lukuarvot onnettomuuksien määrästä, sillä mikään Trafin tai VTT:n tutkimus ei sisällä noita lukemia. Lähimpänä ovat VTT:n T204:n Taulukon 2 1997-2004-osuuden sarakkeet "kaikki 532 kpl" ja "talvikelit 358 kpl".
Kaikki nuo tutkimukset kuitenkin pohjaavat samaan Onnettomuustietoinstituutin (OTI) dataan, joka on Suomessa virallinen onnettomuudet tilastoiva taho. Ja juuri tuon datan mukaan 2010-luvulla kitkojen osuus onnettomuuksista on laskenut tuonne yksittäisiin prosentteihin uutisen graafin mukaisesti, vaikka kitkojen määrä liikenteessä kasvaa jatkuvasti.
Yksittäisen vuoden tilastojen herkkyyden perusteella et osoita muuta kuin sen, että talvionnettomuuksia vuositasolla tapahtuu niin vähän, että yksittäisellä onnettomuudella on merkittävä vaikutus vuoden aikavälillä. Mutta tarkastelemalla pidempää jaksoa (kuten VTT:n T355:ssä) voidaan huomata, että neljänkin vuoden (12-16) aikana kitkojen aliedustus pysyy samalla tasolla, mikä puhuu yksittäisen vuoden tilastopoikkeamaa vastaan.
Mutta kuten mainitsit, kokonaisuudessaan talvirenkailla on yllättävän pieni osuus liikenteen kokonaisturvallisuudesta. Tähän liittyen haluaisinkin lainata omaa viestiäni tuolta toisaalta, johon et aikanaan vastannut:
Edit:
@Bahamies tuo sinäkin postauksesi tänne sopivampaan ketjuun.