Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Julmetun kalliit 20kpl, en nyt muista mistä mutta jostain löysin isomman erän halvempia. En toki auton renkaisiin vaan ihan kenkiin niin ei tarvi itseään teloa lenkillä
Nyt on alla elämäni ensimmäiset kitkat (uusin nokia) ensimmäistä talvea. En huomaa pidossa mitään eroa nastoihin nähden. Eilenkin Tanpereella erään kirjaston pihassa oli lunta/jäätä/vettä niin, että oli vaikeaa kävellä mutta auto meni OK.
Märällä asfaltilla kitkat on huomattavasti huonommat pidoltaan.
Ei se nasta autakkaan, päinvastoin, mutta tyypillisesti skandi-kitkoissa painotetaan kumiseoksessa enemmän jääpitoa, mikä taas heikentää märkäpitoa. Nastarengas luottaa nastaan, niin kumia ei ole pakko optiomoida niin pitkälle jääpitoon.Ja ne nastat auttaa siihen miten? Vai puhutaanko nyt kesärenkaista..
Rapiseehan ne, mutta en kyllä ole itse kokenut, että tuo mitenkään parantaisi liukkauden huomaamista. Kyllä se nasta rapisee sulalla kuivalla asvaltillakin ja molemmilla huomaa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa jos liikutaan siinä pidon rajamailla. Perheessä kaksi autoa, toisessa Hakka 7 ja toisessa R2.Eniten itse häiritsi kitkoissa se kun ei korvalla kuule jos on liukasta. Nastoilla osaa ajaa rapinan mukaan ja kun auto on ESPitön niin se on aika iso asia.
Hakka 7:n ropina on kivaa kuunneltavaa
Näissä on kyllä järkyttävän suuria eroja, kaverin crv hondaa tuli lainattua niin että ovi tai joku ikkuna on auki kun niin kauheasti kuului nastarenkaiden rallatus sisälle myös vieressä ajavasta autostaAutossa on heikko äänieristys, jos nastarenkaiden ääni on ongelma.
Ja ne nastat auttaa siihen miten? Vai puhutaanko nyt kesärenkaista..
Näissä on kyllä järkyttävän suuria eroja, kaverin crv hondaa tuli lainattua niin että ovi tai joku ikkuna on auki kun niin kauheasti kuului nastarenkaiden rallatus sisälle myös vieressä ajavasta autosta
Edit: Verrokkina oli itsellä silloin sedan korinen Audi
Ja autossa on heikko kuski, jos tiellä pysyminen talvella on ongelma. Mutta ei nämä heitot silti muuta niitä renkaiden ominaisuuksia mihinkään. Kitkat on yleensä hiljaisempia oli auto sitten halppis tai premium. Mikä sitten on kenellekin ongelma tai tärkeää on ihan subjektiivistä.Autossa on heikko äänieristys, jos nastarenkaiden ääni on ongelma.
Muuttaako ne sitten äänieristyksen ominaisuudet?Ja autossa on heikko kuski, jos tiellä pysyminen talvella on ongelma. Mutta ei nämä heitot silti muuta niitä renkaiden ominaisuuksia mihinkään. Kitkat on yleensä hiljaisempia oli auto sitten halppis tai premium. Mikä sitten on kenellekin ongelma tai tärkeää on ihan subjektiivistä.
Ääritilanteet on usein yllättäviä joihin huolellinenkin kuljettaja voi joutua haluamattaan. Nastarenkaat on juuri parhaimmillaan tyypillisessä jäisellä tiellä, yleensä risteyksessä tehdyssä "hätäjarrutus-väistö" liikkeessä.Ja autossa on heikko kuski, jos tiellä pysyminen talvella on ongelma. Mutta ei nämä heitot silti muuta niitä renkaiden ominaisuuksia mihinkään. Kitkat on yleensä hiljaisempia oli auto sitten halppis tai premium. Mikä sitten on kenellekin ongelma tai tärkeää on ihan subjektiivistä.
Ei muuta, ja juuri tämän vuoksi sen eristyksen jälkeenkin äänekkäämpi rengas on yhä äänekkäämpi rengas, vaikka siitä eristys x db pois suodattaakin.Muuttaako ne sitten äänieristyksen ominaisuudet?
Pointti ei ollut aloittaa kierrosta 235 354 näissä samoissa argumenteissa nasta-kitka taisteluissa, vaan se että mikä kenellekin on sitten merkittävä ero tai "ongelma" on subjektiivistä ja tälläiset "minun suosikkirenkaitteni huonot puolet eivät ole ongelma" kommentit on siksi aikas turhia. Vaikka on kuinka hyvä äänieristys niin äänekkäämpi on silti äänekkäämpi, ja vaikka ajat kuinka hyvin, huolellisesti ja varovasti niin parempi pito on silti parempi pito.Ääritilanteet on usein yllättäviä joihin huolellinenkin kuljettaja voi joutua haluamattaan. Nastarenkaat on juuri parhaimmillaan tyypillisessä jäisellä tiellä, yleensä risteyksessä tehdyssä "hätäjarrutus-väistö" liikkeessä.
Ei muuta, ja juuri tämän vuoksi sen eristyksen jälkeenkin äänekkäämpi rengas on yhä äänekkäämpi rengas, vaikka siitä eristys x db pois suodattaakin.
Itsellä oli joskus 17(!) vuotta vanhat Michelinit, faijan vanhat. Täys nastoitus ja kulutuspinta liki kulumaton. Oli ajellut lähinnä kesäisin.Renkaat taisi olla jo 11 vuotiaat hakkapeliitta 5 merkkiset ja on vielä tiellä pysynyt. Toki selvän eron huomaa uusiin nastoihin joita oli koeajoautoissa.
Täällä liikennevalo alueella on aivan paljaat tiet ja siis hyvä pito noilla 11 vuotta vanhoilla nastoillakin. Ehtii hyvin jarruttaa punaisiin valoihin.Itsellä oli joskus 17(!) vuotta vanhat Michelinit, faijan vanhat. Täys nastoitus ja kulutuspinta liki kulumaton. Oli ajellut lähinnä kesäisin.
Menihän niilläkin kun ei paremmasta tiennyt silloin. Yhdessä risteyksessä sitten valot vaihtu punaiselle moottoritien jälkeen, jarru pohjaan ja mitään ei tapahtunutkaan. Auto liukui kelkkana risteysalueen läpi juurikaan hidastumatta. Onneksi ei kukaan kääntynyt eteen vastaantulevien kaistalta..
Tahallaanko väännät vai etkö ymmärrä miten äänen vaimentuminen toimii? Jos kotteron sisällä on meteliä nastojen kanssa ajellessa 60dB ja kitkojen kanssa 50dB, ja toisaalta preemiumissa nastoilla 50dB ja kitkoilla 45dB niin kyllähän noissa on edelleen eroa rengastyyppien välillä. Ei se ääni kokonaan ikinä katoa vaan nimenomaan vaimenee suhteellisesti.Jaa, olen sitten ymmärtänyt täysin väärin ihmisten valittavan sisämelusta. Ne valittaakin ulkomelusta!
Tämä fakta tekee kaikesta eristämisestä siis täysin turhaa. Ei pelkästään ääni- vaan lämpö-, palo- ja vesieristämisestä näin alkajaisiksi.
Moi Harri, ymmärsitkö varmasti mistä oli kysymys?Tahallaanko väännät vai etkö ymmärrä miten äänen vaimentuminen toimii? Jos kotteron sisällä on meteliä nastojen kanssa ajellessa 60dB ja kitkojen kanssa 50dB, ja toisaalta preemiumissa nastoilla 50dB ja kitkoilla 45dB niin kyllähän noissa on edelleen eroa rengastyyppien välillä. Ei se ääni kokonaan ikinä katoa vaan nimenomaan vaimenee suhteellisesti.
No nyt ymmärsin, sinua meteli ei haittaa ja ne joita haittaa ovat mielestäsi autisteja. Eipä tässä sitten (ainakaan sinun kanssa) sen enempää keskusteltavaa ole.Moi Harri, ymmärsitkö varmasti mistä oli kysymys?
Jos autossa on tarpeeksi hyvä äänieristys, jää nastarenkaiden korkeampi melutaso lähes huomaamattomaksi. En edes muista, milloin viimeksi olen kiinnittänyt huomiota rengasmeluun, tässä kohtaa käynyt ehkä tuurikin renkaiden suhteen.
Joku autistisen absoluuttinen desibeliero eri rengastyypeillä on täysin eri keskustelun aihe.
Pelkkä premium ei takaa hiljaisuutta. Kokoluokalla on paljon vaikutusta sekä myös alustavalinnalla. Madallettu sporttialusta välittää värinät paremmin koriin.No nyt ymmärsin, sinua meteli ei haittaa ja ne joita haittaa ovat mielestäsi autisteja. Eipä tässä sitten (ainakaan sinun kanssa) sen enempää keskusteltavaa ole.
Mainittakoon että omassa niin kutsutussa premiumissa on nastat pitkän kitkarengastelun jälkeen ja seuraavat renkaat tulevat ehdottomasti olemaan kitkat, pääosin tuon ratinan ja lisääntyneen metelin takia.
Onko sulla G30 alla jo? F10:ssä kyllä kuuli nastat.Ja BMW:n 5-sarja on vielä hiljaisempi kuin kaikki edellämainitut, kaikki asiakkaat kyselee, että onko kitkat alla kun ei kuulu mitään. Ei siellä oo ku 190-nastaa ropisemassa per rengas...
Onko sulla G30 alla jo? F10:ssä kyllä kuuli nastat.
Onko sulla G30 alla jo? F10:ssä kyllä kuuli nastat.
Eli vähän niinkuin Nokian Hakkapeliitta/ Nordman keissi.
Tallissa joka tapauksessa nuo odottaa asennusta , ensi talvena tietää sitten paremmin..
Autoreview winter tyre test (185/65R15; 10.2016)212 | LaneksItsellä on myös tallissa odottamassa Formula Ice "powered by pirelli" nastat ja tulee vasta ensi talveksi käyttöön. Edulliset, mutta ei pitäisi olla kehnoimmasta päästä kuitenkaan (nettijuttujen perusteella).
Autoon laitoin Michelinin X-Ice North 3 nastarenkaat ja kovin ristiriitainen fiilis jäänyt. Plussana hiljaisuus nastarenkaiksi sekä hyvä ajotuntuma lumisilla keleillä ja kuivalla asvaltilla. Mutta sitten mustalla jäällä, ja poljetulla lumipinnalla pito on olematon. Tuntuu, että kiertoliittymässä ei auto pysy ringissä vaikka ajat tyhjäkäynnillä ja risteyksissä vetopito surkea.
Autoreview winter tyre test (185/65R15; 10.2016)212 | Laneks
tää ainut testi jonka oon löytänyt ko. renkaasta
Pitäis olla hinta laatu suhde kohillaan?
Mistäs ostit renkaas?
Tässä oikea linkki
Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?
Uusi tieliikennelaki venyttäisi talvirenkaiden käyttöaikaa marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Myös ristiriitaista palautetta saanut kesärenkaiden salliminen talvikuukausina on lakiehdotuksessa mukana.
JAA ARTIKKELI
Kaksi vuotta sitten tienkäyttäjät, liikenteen asiantuntijat ja autoalan media kohahtivat, kun julkisuuteen levisi tieto, että Suomessa harkittiin nykyisenkaltaisesta talvirengaspakosta luopumista. Eniten huomiota herätti lakiluonnoksen kohta, missä kesärenkaiden käyttö sallittaisiin myös talvikuukausina.
Mekin kokeilimme kohun innoittamana, miten huono kesärenkaan jääpito voi olla talvirenkaaseen verrattuna.
Tulokset, jotka julkaistiin Moottorissa 3/2016, olivat karuja: juuri kun kesärenkailla ajava kuski on tuudittautunut normaaliin pitoon kuivalla tiellä, eteen ilmestyvä jäälätäkkö romahduttaa kitkan nollaan.
Vaikka lakimuutos tuntui tuolloin vielä kaukaiselta, asia on nyt edennyt eduskuntakäsittelyyn miltei sellaisenaan. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi sisältää muitakin merkittäviä muutoksia renkaiden käyttöön talvella.
Todelliseen talveen
Lähdetään liikkeelle nykytilanteesta. Tällä hetkellähän laki vaatii, että muun muassa henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa, on manner-Suomessa käytettävä talvirenkaita joulu–helmikuun välisenä aikana.
Esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi lähdetään kuitenkin siitä, että talvikeli alkaa usein maan keski- ja pohjoisosissa jo loka–marraskuussa ja päättyy vasta maalis–huhtikuussa. Vastaavasti eteläisimmässä Suomessa ei ole talvisia olosuhteita välttämättä enää lainkaan.
Tästä johtuen talvirenkaiden käyttövelvoitetta on hallituksen mukaan arvioitava uudelleen. Ehdotuksessa esitetäänkin, että velvoite laajennettaisiin koko Suomessa koskemaan myös marras- ja maaliskuuta.
Tämä tarkoittaisi kuitenkin nimenomaan talvista keliä, eli ”tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi”.
Esityksen mukaan tarkoituksena olisi kohdentaa talvirengasvaatimus olosuhteisiin, joissa talvirenkaiden käytöstä on hyötyä. Toisaalta: jos keli niin sallisi, myös kesärenkaiden käyttäminen talvikuukausina olisi nykyisestä poiketen sallittua.
Hallitus perustelee tätä – sinänsä loogisesti – sillä, että esimerkiksi syksylle ja alkutalvelle tyypillisellä märällä asvaltilla hyväkuntoinen kesärengas on pitokyvyltään talvirengasta parempi. Samalla kun pito, myös liikenneturvallisuus kohenisi.
Vieläkin laajemmaksi
Esitys uudeksi tieliikennelaiksi kävi keväällä 2017 laajalla asiantuntijatahojen lausuntokierroksella, jossa myös tätä talvirengasasiaa kommentoitiin vuolaasti.
Muun muassa Autoliitto ja Liikenneturva pitivät uutta keliin sidottua käyttövelvoitetta kannatettavana – Liikenneturvan mukaan tosin vain sillä edellytyksellä, että talvikelin määrittely on selkeä ja kiistaton sekä kansalaiselle että valvovalle viranomaiselle.
– Ajatushan ei ole Suomessa uusi. Liikenneministeriö asetti jo vuonna 1986 työryhmän, jonka tehtävänä oli tutkia, olisiko kesärenkaiden käyttäminen henkilö- ja pakettiautoissa joulu-, tammi- ja helmikuun aikana mahdollista liikenneturvallisuuden siitä oleellisesti heikentymättä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen muistelee.
Tieliikenteen Tietokeskus, Autoalan Keskusliitto sekä Autotuojat ja -teollisuus ry ehdottivat lausunnossaan talvirengasvelvoitteen ulottamista jopa huhtikuun loppuun, jonne talvikelit erityisesti Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomessa usein jatkuvat.
– Luonnollisesti jo nykyisin vaihtohetki on hyvin erilainen riippuen siitä, missä päin Suomea autolla liikutaan. Näin ollen sellaisten kuukausien määritteleminen laissa, joissa esiintyy talvikelejä koko Suomessa, on melko kuolleena syntynyt ajatus, liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta painottaa.
Hänen mukaansa vastuullinen kuluttaja tavallaan toimii jo nyt uuden lain tapaan harkitessaan renkaiden vaihtohetken talvikauden alun ja lopun ajoittumisen suhteen, mutta reunaehdot ovat nykyisessä laissa vähemmän joustavat. Kalenoja muistuttaa myös, että monet informaatiopalvelut mahdollistavat kenelle tahansa aiempaa tarkemman tiedon saannin keliolosuhteista.
– Nykyinen tarkkarajainen kalenteriin sidottu päivä aiheuttaa lisäksi järjettömiä renkaiden vaihtoruuhkia, mikä on niin kuluttajille kuin rengasalan toimijoillekin iso haaste. Ruuhkista ei jatkossakaan päästä kokonaan eroon, koska talvikauden alkaessa varmasti ruuhkia syntyy, mutta todennäköisesti vaihtokausi laajenee nykyisestä, Kalenoja ennustaa.
Hankalasti tulkittava
Vastustaviakin lausuntoja nähtiin – etenkin esityksen kohtaan, missä sääntelymalli ”toteuttaisi esityksen tavoitetta tienkäyttäjien omasta vastuullisuudesta liikenneturvallisuudesta”.
Hallituksen viime vuoden marraskuun 23. päivän tiedotteessa, missä kerrottiin lakiesityksen etenemisestä eduskuntaan, asia sanottiin vieläkin suorempaan. Säännösten keventäminen tuo joustavuutta, mutta lisää samalla tienkäyttäjän vastuuta muun muassa renkaidenvaihdon osalta, kun sitä ei jatkossa enää sidottaisi kalenteriin.
Kritiikin puki ehkä parhaiten sanoiksi ympäristöministeriö. Se tähdensi omassa lausunnossaan, että ”esitetyssä muodossa säännös jättää runsaasti tulkinnan ja harkinnan varaa liikenneolosuhteista ja niihin varautumisesta yksittäiselle tienkäyttäjälle”.
Ministeriön mukaan muun muassa ilmastonmuutoksen myötä säät ja ajokelit voivat vaihdella vaikeasti ennakoitavilla tavoilla hyvin lyhyenkin ajan sisällä, mikä vaikeuttaa tienkäyttäjän päätöksentekoa.
Ympäristöministeriön mielestä esitetty muutos voi myös johtaa nastarenkailla ajettujen kilometrien kasvuun, koska uusi ehdotus velvoittaa talvirenkaiden käyttöön aiempaa pidemmällä aikajaksolla. Taustalla on luonnollisesti huoli katupölyn lisääntymisestä sekä päällysteiden voimakkaammasta kulumisesta.
Autoliiton hallituksen puheenjohtaja Martti Merilinna nostaa niin ikään esiin kelin arvaamattomuuden. Tilanne voi lain noudattamisen kannalta muodostua hankalaksi, jos kesärenkain varustetulla autolla ajaa esimerkiksi aamulla kesäisissä olosuhteissa töihin, mutta päivän mittaan lumisade muuttaa tilanteen aivan toiseksi.
– Kuinka moni noudattaa tällöin lakia ja jättää auton seisomaan ja odottamaan kelin muuttumista? Tilanne voi tulla eteen sellaisilla henkilöillä, jotka ovat päättäneet ajaa vain kesäisillä keleillä ja jättävät – kenties säästösyistä – talvirenkaat hankkimatta, Merilinna tähdentää.
Kuinka käy korvausten?
Edellä mainittua vastuukysymystä pui omassa lausunnossaan myös Liikennevakuutuskeskus. Sen mukaan inhimilliseen arvioon perustuva kelisidonnaisuus tulee todennäköisesti lisäämään kesärenkailla ajamista etenkin talvikauden ensimmäisten ja viimeisten huonon ajokelin päivien aikana.
Tien liukkauden arviointi kun voi olla autoilijalle vaikeaa, ja säännös saattaa haitata myös liikenteen yleistä sujuvuutta, jos samanaikaisesti ajetaan sekä kesä- että talvirenkailla.
Se, että autoilija itse harkitsisi, milloin talvirenkaita käyttää, saattaa Liikennevakuutuskeskuksen mukaan lisätä myös vakuutuksen antajan ja ottajan välisiä tulkintaerimielisyyksiä vahingon sattuessa.
Kysymys kuuluu, onko ajoneuvon omistajan rengasvalinta ollut väärä, ja onko hän näin ollen rikkonut vapaaehtoisen autovakuutuksen suojeluohjeita, Liikennevakuutuskeskus pohtii lausunnossaan.
– Suomessa liikennevahinkojen piikkipäivät johtuvat siitä, että ihmiset eivät osaa arvioida kelimuutosten vaikutusta pysähtymismatkaan. Osaavatko samat ihmiset arvioida kelimuutosten vaikutuksen tarvittavaan rengastukseen, Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari punnitsee.
Valvojalle vaikea
Myös esityksen kohta, missä ”liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä”, poiki palautetta erityisesti taholta, joka valvontaa harjoittaa – eli poliisilta.
Sen mielestä nykyisenkaltainen aikarajoihin sidottu käyttöaika on yksinkertaisempi ja selkeämpi, ja ehdotuksessa liikenteenvalvojan tulkinta vallitsevista sää- tai keliolosuhteista ulotetaan kovin pitkälle. Niinpä erimielisyyksiä ei voisi välttää.
Poliisin lausunnon mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että valvojan tulee huomioida alueen pää- ja sivuteillä olevat olosuhteet, vaikka päätiellä pärjäisi kesärenkailla. Tämä saattaisi olla kohtuutonta alueelta toiselle siirtyvien tienkäyttäjien kohdalla.
– Poliisi on valiokunnissa käydessään ehdottanut, että joulu–helmikuussa pitäisi käyttää talvirenkaita ja muina aikoina kelien mukaan. Valvoja ei halua tuomariksi, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta painottaa.
Hän muistuttaa myös siitä tosiseikasta, että kaikille tienkäyttäjille meikäläinen talvi ei suinkaan ole tuttu elementti.
– On myös ulkomaalaisia ajajia, joilla ei ole kokemusta Suomen olosuhteista ja niiden muutoksista, Ihalainen sanoo.
Rajoituksiakin rukattava
Autoliitto laajensi keskustelun myös talvinopeusrajoituksiin. Jos talvirenkaiden käyttöpakko laajenisi kuukaudella molemmista päistä ja kesärenkaiden käyttäminen tulisi talvella sallituksi, myös talvinopeusrajoitusten voimassaoloa pitäisi täsmentää.
Käytännössä talvirajoitus pitäisi siis olla voimassa vain, kun sää ja keli sitä edellyttävät. Autoliiton mukaan tämä motivoisi kuljettajia ymmärtämään talvirajoitusten tarpeellisuutta, ja myös rajoitusten noudattaminen todennäköisesti paranisi.
Tämä olisi yksinkertaisesti toteutettavissa nopeusrajoitusmerkkiä rukkaamalla. Ylempänä esitettäisiin varsinainen rajoitus ja sen alapuolella talvirajoitus, jota tehostettaisiin lisäkilvellä, kuten liukastelevan auton kuvalla.
Merkkejä ei tarvitsisi enää vaihtaa syksyisin ja keväisin, eikä myöskään talvinopeusrajoitusten voimassaoloaikoja tarvitsisi miettiä. Autoliiton mukaan vastaavia järjestelyjä on toteutettu eri puolilla Eurooppaa, ja ne on todettu toimiviksi.
Sinänsä Autoliitto ei näe uudessa talvirengassäännössä kovin suuria uhkakuvia.
– Pikemminkin se tarkoittaa sitä, että talvirengaspakko pitenee nykyisestä, koska harva alkaa vaihdella renkaita edestakaisin, kun on esimerkiksi syksyllä talvirenkaat alle laittanut. Ja valtaosa ihmisistä vaihtaa renkaat jo nyt melko ajoissa, vaikka liukkaat joka syksy eräät autoilijat yllättävätkin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.
Muutokset mahdollisia
Vaikka uusi käytäntö tuntuisi radikaalilta, Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan sen ei arvioida johtavan merkittäviin muutoksiin suomalaisautoilijoiden talvirenkaiden käytössä.
Ruotsissa tämänkaltainen väljempi sääntely, joka on jo nyt käytössä myös Ahvenanmaalla, ei ole vähentänyt talvirenkaiden käyttöä eikä myöskään näy piikkinä onnettomuustilastoissa.
Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on parhaillaan eduskunnan valiokuntakäsittelyssä. Laki on tarkoitettu pääosin astumaan voimaan vuoden 2019 aikana.
Kuten monet muutkin esityksen kohdat, myös talvirengasasia voi vielä kokea monia muutoksia ennen toteutumistaan. Kenttä on siis edelleen avoin keskustelulle.
"Esityksen mukaan tarkoituksena olisi kohdentaa talvirengasvaatimus olosuhteisiin, joissa talvirenkaiden käytöstä on hyötyä. Toisaalta: jos keli niin sallisi, myös kesärenkaiden käyttäminen talvikuukausina olisi nykyisestä poiketen sallittua."
Tässäpä tuloksia TM-testistä 17/2017. Parhaat kitkarenkaat ovat jäällä yhtä hyviä kuin paskimmat nastarenkaat lähes 10 vuotta sitten. Lumellakin nastarenkaat ovat edellä, vaikka erot ovatkin melko mitättömiä. Märällä asfaltilla, siis siellä "pääkaupunkiseudun ikuisilla kesäkeleillä", nastat ovat jälleen paremmat.Niin, lähes 10 vuotta sitten. Ei hirveästi enää painoarvoa tuolla TM-testillä.
Sori, tuli virhelainaus sittenTuo lainaamasi kommentti koski kuluneiden vanhojen renkaiden testejä.