Nasta -vai kitkarenkaat?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 17.10.2016.

  1. Vaakuna

    Vaakuna

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Nyt on alla elämäni ensimmäiset kitkat (uusin nokia) ensimmäistä talvea. En huomaa pidossa mitään eroa nastoihin nähden. Eilenkin Tanpereella erään kirjaston pihassa oli lunta/jäätä/vettä niin, että oli vaikeaa kävellä mutta auto meni OK.
     
  2. humanteri

    humanteri

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Nastat, vaikka viimeksi renkaita ostaessa harkitsin hetken kitkojakin.
     
  3. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 221
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Kärkkäiseltä ainakin löytyy ja sitten ali/ebay myös.
    Tilasin 100kpl ja ajattelin kokeilla kenkiin laittaa muutaman.
     
  4. 80286

    80286 Premium-jäsen

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    13.03.2017
    Tuollaiset kitkat on olleet alla viime talven ja tämän talven, Nokian Hakkapeliitta R2 - Kitkarengas / Nokian Renkaat Pitoa kaikissa muissa olosuhteissa todella hyvin, ainoastaan täysin peilijäällä joka on valmiiksi "kiilloittunut" on pientä luistoa, mutta siinäkään ei tarvitse pelätä , toisin kuin vanhoilla jollain ihme paskoilla Hankook merkkisillä (tosin 2x halvemmilla) joissa ei ollut edes uutena tippaakaan pitoa missään olosuhteissa :)

    Näissä on kyllä niin hyvin pitoa että liikennevaloista pitää lähteä rauhallisesti (jollei ole jonon ensimmäinen) että edeltä lähtevät nastamiehet saa renkaansa puremaan ;)

    Kitkat , siis ehdottomasti, ainakin täälläpäin, pitää vaan valita oikeanlaiset. Varsinkin kun täällä pk seudulla ei ole välttämättä sitä talvikeliä joinain talvina juuri ollenkaan.
     
  5. Lihaliemi

    Lihaliemi

    Viestejä:
    185
    Rekisteröitynyt:
    06.08.2017
    Märällä asfaltilla kitkat on huomattavasti huonommat pidoltaan.
     
  6. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 808
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja ne nastat auttaa siihen miten? Vai puhutaanko nyt kesärenkaista..
     
  7. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eniten itse häiritsi kitkoissa se kun ei korvalla kuule jos on liukasta. Nastoilla osaa ajaa rapinan mukaan ja kun auto on ESPitön niin se on aika iso asia.

    Hakka 7:n ropina on kivaa kuunneltavaa :)
     
  8. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 139
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei se nasta autakkaan, päinvastoin, mutta tyypillisesti skandi-kitkoissa painotetaan kumiseoksessa enemmän jääpitoa, mikä taas heikentää märkäpitoa. Nastarengas luottaa nastaan, niin kumia ei ole pakko optiomoida niin pitkälle jääpitoon.

    Toki voidaan myös painottaa kitkassa enemmän märkäpitoa, jolloin nastarengas jää märällä selvästi taakse, mutta ero jäällä kasvaa entisestään: aka. Keski-Euroopan kitkat.

    Ja tämä arvattavasti myös syy siihen, että kitkat ovat joissain testeissä kirineet kuluneina nastojen ohi, kun nastojen tylstyttyä se kumiseoksen ero alkaa näkyä. Toki missä vaiheessa näin käy niin riippuu sitten varmasti monesta tekijästä, kuten tarkasta rengasmallista, käytöstä ja ajotavasta jne.

    Tuota vähän heikompaa märkäpitoa en ole kyllä kokenut ongelmaksi. Ero ei ole mielestäni suuri ja sula keli on helppo kummalla vaan. Eikä niillä nastoillakaan nyt tee mieli erityisemmin pidon rajoilla leikkiä sulalla tiellä. Mieluummin ne kitkat ilman rapinoita sulalla.
    Rapiseehan ne, mutta en kyllä ole itse kokenut, että tuo mitenkään parantaisi liukkauden huomaamista. Kyllä se nasta rapisee sulalla kuivalla asvaltillakin ja molemmilla huomaa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa jos liikutaan siinä pidon rajamailla. Perheessä kaksi autoa, toisessa Hakka 7 ja toisessa R2.
     
  9. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Autossa on heikko äänieristys, jos nastarenkaiden ääni on ongelma.
     
  10. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näissä on kyllä järkyttävän suuria eroja, kaverin crv hondaa tuli lainattua niin että ovi tai joku ikkuna on auki kun niin kauheasti kuului nastarenkaiden rallatus sisälle myös vieressä ajavasta autosta :D

    Edit: Verrokkina oli itsellä silloin sedan korinen Audi
     
  11. Lihaliemi

    Lihaliemi

    Viestejä:
    185
    Rekisteröitynyt:
    06.08.2017
    Juu ei nastat mitään auta vaan se kumiseos. Myrkky tuossa ylempänä valaisikin asiaa. Nokia painottanut talvipitoon ja siksi varmaan suoritus märällä asfaltilla on huono. Tämä märkä asfaltti on kuitenkin aika usein renkaan alla, varsinkin pääkaupunkiseudulla.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2018
  12. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 468
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En kyllä pistäis Hakka 7:aa ja miellyttävää äänimaailmaa samaan lauseeseen. Aivan hirveä ulisija sopivassa vauhdissa, Contin nastoilla ei ole tullut yhtäkään samanlaista "featurea" vastaan. Paria 15" rengaskokoa ollut käytössä, voisin kuvitella H7:n resonanssitaajuuden riippuvan vähintäänkin renkaan koosta. Noin 90 km/h ainakin ulisi.
     
  13. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Onko tuossa siis talvirenkaat sinisenä ja kesärenkaat punaisella vai kitkat sinisenä ja nastat punaisella?

    Hakkapeliitta kasit ulisee sen ekat 5000 kilometriä, sen jälkeen ei kuulu kuin tasaista huminaa kahdessa autossa.

    Hakkapeliitta ysit taas eivät ulise edes uutena, humisevat jonkin verran farkku K-Astrassa.
     
  14. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    On kyllä, onneksi eristystä voi parantaa. Rengasmelu on päässyt jo unohtumaan, kun on valikoitunut kohtalaisesti eristettyjä autoja alle viimeiset 15 vuotta.
     
  15. Eas

    Eas

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Täällä itäisessä suomessa kun työpaikka sijaitsee vähän syrjässä niin nastarenkaat on ainakin minun valinta. Monesti tie jäässä ja vettä päällä niin saa nastarenkaillakin ajella melko varovasti jos meinaa tiellä pysyä. Niin ja julkiset saa unohtaa kokonaan täälläpäin.
     
  16. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 139
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ja autossa on heikko kuski, jos tiellä pysyminen talvella on ongelma. Mutta ei nämä heitot silti muuta niitä renkaiden ominaisuuksia mihinkään. Kitkat on yleensä hiljaisempia oli auto sitten halppis tai premium. Mikä sitten on kenellekin ongelma tai tärkeää on ihan subjektiivistä.
     
  17. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muuttaako ne sitten äänieristyksen ominaisuudet?
     
  18. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ääritilanteet on usein yllättäviä joihin huolellinenkin kuljettaja voi joutua haluamattaan. Nastarenkaat on juuri parhaimmillaan tyypillisessä jäisellä tiellä, yleensä risteyksessä tehdyssä "hätäjarrutus-väistö" liikkeessä.
     
  19. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 349
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä tuossa vanhemmassa 18 v autossa kuuluu nastojen rapinaa kuivalla tiellä jarrutettaessa, mutta muuten ei kuulu nastoista mielestäni ääntä.

    Renkaat taisi olla jo 11 vuotiaat hakkapeliitta 5 merkkiset ja on vielä tiellä pysynyt. Toki selvän eron huomaa uusiin nastoihin joita oli koeajoautoissa. Kitkat ehkä vähän liukkaammat, mutta hiljaisemmat.
     
  20. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 139
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei muuta, ja juuri tämän vuoksi sen eristyksen jälkeenkin äänekkäämpi rengas on yhä äänekkäämpi rengas, vaikka siitä eristys x db pois suodattaakin.

    Pointti ei ollut aloittaa kierrosta 235 354 näissä samoissa argumenteissa nasta-kitka taisteluissa, vaan se että mikä kenellekin on sitten merkittävä ero tai "ongelma" on subjektiivistä ja tälläiset "minun suosikkirenkaitteni huonot puolet eivät ole ongelma" kommentit on siksi aikas turhia. Vaikka on kuinka hyvä äänieristys niin äänekkäämpi on silti äänekkäämpi, ja vaikka ajat kuinka hyvin, huolellisesti ja varovasti niin parempi pito on silti parempi pito.
     
  21. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jaa, olen sitten ymmärtänyt täysin väärin ihmisten valittavan sisämelusta. Ne valittaakin ulkomelusta!

    Tämä fakta tekee kaikesta eristämisestä siis täysin turhaa. Ei pelkästään ääni- vaan lämpö-, palo- ja vesieristämisestä näin alkajaisiksi.
     
  22. kaba

    kaba

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    Itsellä oli joskus 17(!) vuotta vanhat Michelinit, faijan vanhat. Täys nastoitus ja kulutuspinta liki kulumaton. Oli ajellut lähinnä kesäisin.
    Menihän niilläkin kun ei paremmasta tiennyt silloin. Yhdessä risteyksessä sitten valot vaihtu punaiselle moottoritien jälkeen, jarru pohjaan ja mitään ei tapahtunutkaan. Auto liukui kelkkana risteysalueen läpi juurikaan hidastumatta. Onneksi ei kukaan kääntynyt eteen vastaantulevien kaistalta..:nb:
     
  23. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 349
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täällä liikennevalo alueella on aivan paljaat tiet ja siis hyvä pito noilla 11 vuotta vanhoilla nastoillakin. Ehtii hyvin jarruttaa punaisiin valoihin.

    Eilen ajoin pienempää mutkaista ja aivan jäistä 60 tietä ja auto meni luistelematta. Toki jarrutukset täytyy ennakoida hyvin, mutta abs:t ei menneet päälle. Toinen pätkä oli sitten urainen tie, mutta onneksi se oli ajettu tiekarhulla, 60 ja 80 aluetta. Niin ja toki uusissa koeajo autoissa olevat nastat oli erittäin pitävät, toki jäällä jarrutusmatka on aina pitempi kuin paljaalla sulalla asfaltilla.
     
  24. beltone

    beltone

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Toinen talvi näillä hankookin kitkoilla. Eka talvi meni ihan ok mutta nyt alkaa pito jo pikkuisen menettää tehoja. Ajetaan nyt vielä kolmas talvi niin loppuu kitkoilla ajot.
     
  25. HarriK

    HarriK

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tahallaanko väännät vai etkö ymmärrä miten äänen vaimentuminen toimii? Jos kotteron sisällä on meteliä nastojen kanssa ajellessa 60dB ja kitkojen kanssa 50dB, ja toisaalta preemiumissa nastoilla 50dB ja kitkoilla 45dB niin kyllähän noissa on edelleen eroa rengastyyppien välillä. Ei se ääni kokonaan ikinä katoa vaan nimenomaan vaimenee suhteellisesti.
     
    Gekko Kamen tykkää tästä.
  26. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Moi Harri, ymmärsitkö varmasti mistä oli kysymys?

    Jos autossa on tarpeeksi hyvä äänieristys, jää nastarenkaiden korkeampi melutaso lähes huomaamattomaksi. En edes muista, milloin viimeksi olen kiinnittänyt huomiota rengasmeluun, tässä kohtaa käynyt ehkä tuurikin renkaiden suhteen.

    Joku autistisen absoluuttinen desibeliero eri rengastyypeillä on täysin eri keskustelun aihe.
     
  27. HarriK

    HarriK

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No nyt ymmärsin, sinua meteli ei haittaa ja ne joita haittaa ovat mielestäsi autisteja. Eipä tässä sitten (ainakaan sinun kanssa) sen enempää keskusteltavaa ole.

    Mainittakoon että omassa niin kutsutussa premiumissa on nastat pitkän kitkarengastelun jälkeen ja seuraavat renkaat tulevat ehdottomasti olemaan kitkat, pääosin tuon ratinan ja lisääntyneen metelin takia.
     
    SR50La tykkää tästä.
  28. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Pelkkä premium ei takaa hiljaisuutta. Kokoluokalla on paljon vaikutusta sekä myös alustavalinnalla. Madallettu sporttialusta välittää värinät paremmin koriin.

    Mersun A-, B- ja C-sarjoissa nastojen rapina ja jollotus kuuluvat matkustamoon, mutta E-sarjassa mukavuusalustalla ja ilmaperällä on paljon vaimeampaa. Matkavauhdissa rapinaa ei oikeastaan edes erota. Volvo S80 laminoiduilla sivuikkunoilla ja uutena oli vielä hiljaisempi. Tuli meinaan joskus Länsiväylää Hankoon mennessä kysyttyä kuskilta: "Millos meinaat vaihtaa talvipyörät alle?". Selvisi, että alla olikin jo Hakkapeliitat.
     
  29. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Ja BMW:n 5-sarja on vielä hiljaisempi kuin kaikki edellämainitut, kaikki asiakkaat kyselee, että onko kitkat alla kun ei kuulu mitään. Ei siellä oo ku 190-nastaa ropisemassa per rengas...
     
  30. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 251
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko sulla G30 alla jo? F10:ssä kyllä kuuli nastat.
     
  31. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    512
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Komppaan manakuskia, G30 on edelliseen malliin verrattuna paremmin vaimennettu.

    Lisäksi, ajoin juuri mersun 4matic-kiertueen E-sarjalaista 350d mallisena. Alla oli 18" Contin IceContact 2 -nastat ja autossa ilma-alusta. Selkeästi enemmän rengasmelua kuin mun omassa vitosessa. Mulla 18" hakkapeliitat ja autossa DDC-alusta. Olisin olettanut että contit ovat hiljaisemmat ja pelkästään sen perusteella mersu olisi ollut hiljaisempi. No ei ollut.
     
  32. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Juu G30 ollu jo viime vuoden huhtikuusta. Hiljaisempi se on kuin F10, etenkin ikkunoiden ja etutilojen kohdalta.

    Kuten myös ylempänä mainittiin, enemmänkin se melun sävy voi häiritä, kuin itse melun desibelit. Opel on ollut aina hyvä nimenomaan tämän melun sävyn kanssa, eikä tuo K-Astra farkkukaan tee poikkeusta. Hintaluokassaan jopa mukavan hiljainen ainakin Hakkapeliitta yseillä rengasmelun puolesta. Tuo farkku on hiljaisempi noilla yseillä kuin kaseilla selvästi.
     
  33. maukka86

    maukka86

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Tulipa tuossa auto vaihdettua ja ensimmäiset kitkarenkaat tuli sen mukana. Aikaisempi kitkakokemus on lähes nolla, kerran oli eurokitkat jonkun aikaa alla, ja ne oli hieman turhan liukkaat Pirkanmaan korkeudella. No nyt on skandikitkat, jotka ovat jo neljä vuotta vanhat. Olen todella positiivisesti yllättynyt niiden toimivuudesta, vaikka ennakko-odotukset eivät olleet kovin korkealla. Eilen oli todella haastava keli isommillakin teillä (kiillottunut jää), mutta renkaiden takia ei teiden tukoksi todellakaan jäänyt. Myös liikennevaloista lähtö sujui hyvin, nopeammin oma takavetoinen auto lähti liikkeelle kuin suurin osa etuvetoisista (tähän toki auttaa todella hyvin toimiva automaattilaatikko). Tuskinpa tulee enää nastoja ostettua.
     
  34. mela

    mela

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
    eilen vaihtui alle contin kitkat uuden auton mukana. Edellisessä olleisiin Nokian rs (2013 paistetut) ero on melkoinen. Pitoa lisää, mutta samalla ääntäkin. Tuntuu että tämä conti on enemmän"kesärengasmainen " mitä vanha nokialainen ajoltaan. Mutta tuokoot seuraavat sadat kilometrit lisätietoja, nastoja ei vieläkään ole ikävä....
     
  35. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    1 509
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Autoon laitoin Michelinin X-Ice North 3 nastarenkaat ja kovin ristiriitainen fiilis jäänyt. Plussana hiljaisuus nastarenkaiksi sekä hyvä ajotuntuma lumisilla keleillä ja kuivalla asvaltilla. Mutta sitten mustalla jäällä, ja poljetulla lumipinnalla pito on olematon. Tuntuu, että kiertoliittymässä ei auto pysy ringissä vaikka ajat tyhjäkäynnillä ja risteyksissä vetopito surkea.
     
  36. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    569
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Oohan varovainen, niistä lähtee myös nastat herkästi. Ainakin Oulun takseissa ei oo pysyny nastat paikoillaan noissa misukoissa.
     
  37. kaba

    kaba

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    Kellään käytännön kokemuksia FormulaIce by Pirelli renkaista? Edukkaasti saisi kakkosautoon Rehvid24 ee:stä.Ilmeisesti Pirellin edesmennyt versio Winter Carving Edge?
     
  38. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mulle jäi käsitykseen että se olisi joku vähän pirkkamalli Pirelliltä. Halpa, eikä niin hyvä kuin Ice Zero. Ice Zero on todella hyvä talvirengas etenkin jäällä. Mutta Winter Carving Edge on kyllä eri rengas mitä Formula. Mulla oli viimeksi Edget. Hyvät ne on, mutta vertailu on vähän hankalaa.
     
  39. kaba

    kaba

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    Eli vähän niinkuin Nokian Hakkapeliitta/ Nordman keissi.
    Tallissa joka tapauksessa nuo odottaa asennusta , ensi talvena tietää sitten paremmin..
     
  40. lospolloshermanos

    lospolloshermanos

    Viestejä:
    113
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Itsellä on myös tallissa odottamassa Formula Ice "powered by pirelli" nastat ja tulee vasta ensi talveksi käyttöön. Edulliset, mutta ei pitäisi olla kehnoimmasta päästä kuitenkaan (nettijuttujen perusteella).
     
  41. kaba

    kaba

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    Autoreview winter tyre test (185/65R15; 10.2016)212 | Laneks
    tää ainut testi jonka oon löytänyt ko. renkaasta

    Pitäis olla hinta laatu suhde kohillaan?

    Mistäs ostit renkaas?
     
  42. Veromies

    Veromies

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2016
    Samoja kokemuksia. Edellisessä Volvossa V40 oli alla Hakka 8 ja oli toldella hyvä pito kaikissa tilanteissa. Nyt alla V40 CC eli käytännössä sama auto mutta olivat liikkeessä heittäneet alle nuo Michelinit ja ovat kyllä viimeiset Michelinin talvirenkaat mitkä minulle tulevat. Pito on kaikilla alustoilla huonompi. Plussaa hiljaisuudesta mutta ei kiitos muutoin.
     
  43. lospolloshermanos

    lospolloshermanos

    Viestejä:
    113
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
  44. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tässä oikea linkki
    Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?

    Koko klikkiuutisen kiteyttää mielestäni hyvin seuraava kappale:

    "Esityksen mukaan tarkoituksena olisi kohdentaa talvirengasvaatimus olosuhteisiin, joissa talvirenkaiden käytöstä on hyötyä. Toisaalta: jos keli niin sallisi, myös kesärenkaiden käyttäminen talvikuukausina olisi nykyisestä poiketen sallittua."
     
  45. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 714
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Uuden säännöksen vaikutus voi olla päinvastainen kuin moni tuntuu ajattelevan. Talvirenkaiden pakollinen käyttö voisi monin paikoin kasvaa. Lakiesityksen perusteluista poimittua:
    Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että talvirenkaita olisi käytettävä sään tai kelin sitä edellyttäessä marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muutos tarkoittaisi käytännössä, että talvikuukausina, mikäli sää tai keli ei talvirenkaiden käyttöä edellyttäisi, ajoneuvossa voisi käyttää myös kesärenkaita.

    Muutos tiukentaisi talvirengasvaatimuksia marras- ja maaliskuun välisenä aikana. Myös marraskuussa ja maaliskuussa olisi käytettävä talvirenkaita, jos sää tai keli sitä edellyttäisi. Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi.

    Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.​
    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_180+2017.pdf

    Tuohan tarkoittaa sitä, että vaikka koko pk-seudulla ajeltaisiin kuivilla kevätkeleillä mutta jossain Nuuksion takamailla saattaa olla liukasta (siis ei välttämättä edes olisi), niin talvirengaspakko olisi voimassa.
     
  46. tle88

    tle88

    Viestejä:
    900
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Päädyin pieneen ja kevyeen autoon nastarenkaisiin, ajatellen sitä, että niiden suorituskyky ei heittele niin paljoa kuin kitkojen. Pohjoisessa lumisilla teillä ja pakkasessa pelkillä kitkoilla voisi pärjätäkin, mutta täällä etelässä lämpötilat sahaavat nollan yli edes takaisin, ja jään päällä voi olla myös vettäkin. Ja autoa käyttää myös vaimoni, joka kyllä saattaa olla parempi kuski kuin minä. Näillä ikävuosilla autoa tulee jo ajettua ns. autopilotilla, sitähän melkein torkkuu omissa ajatuksissaan ratin takana. Nastat tarjoavat tasaisempaa käytöstä käsittääkseni, ja siten myös vähemmän yllätyksiä.

    Olen ajatellut, että valtiovalta tekee tästä asiasta sitten joskus minun puolestani sen päätöksen.
     
    lospolloshermanos tykkää tästä.
  47. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 381
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tässäpä tuloksia TM-testistä 17/2017. Parhaat kitkarenkaat ovat jäällä yhtä hyviä kuin paskimmat nastarenkaat lähes 10 vuotta sitten. Lumellakin nastarenkaat ovat edellä, vaikka erot ovatkin melko mitättömiä. Märällä asfaltilla, siis siellä "pääkaupunkiseudun ikuisilla kesäkeleillä", nastat ovat jälleen paremmat.

    Itse ajelen tietenkin nastoilla. Käytän myös turvavyötä, vaikken koskaan olekaan kolaroinut. Pitäisi olla melko kova luotto muihin tielläliikkujiin, jos kuvittelisi voivansa valita renkaat sen mukaan, että niillä varovaisesti ajellen pysyy tiellä.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 11.03.2018
    lnaukkar ja mRkukov tykkäävät tästä.
  48. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    599
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuo lainaamasi kommentti koski kuluneiden vanhojen renkaiden testejä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2018
  49. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 381
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Sori, tuli virhelainaus sitten :btooth:
    Uusissa testeissä ei vanhoja renkaita oltu edes kokeiltu.