Nasta -vai kitkarenkaat?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 17.10.2016.

  1. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Nastat ei pidä ja (nastarenkaassa lamellointiakin on vähemmän) kun rengas on lumella. Pyöristynyt nasta ei pure mihinkään mutta saapahan siitä ääni efektin ja turvallisuudentunteen.
     
  2. 2112

    2112

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Mihin verrataan? Jos nyt verrataan vaikka tuota uusinta TM:n rengastestiä, niin siellä yksi kitka (VikingContact 6) sai vähintään 8 pistettä. Sitten taas samassa testissä nastoista 9 eri rengasta sai pisteitä saman verran tai enemmän, ja nastarenkaissa on jo ihan selkeää hintavaihtelua, eli vähän edullisemmallakin hinnalla saa kohtuullisen luotettavat renkaat.

    Tietenkin tämä on vain yksi testi, mutta omaakaan asiantuntemusta ei ole.
     
  3. lusmux

    lusmux

    Viestejä:
    218
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    TM Talvirengastesti 2010
     
  4. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 301
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Screenshot_20171230-170033.jpg
     
  5. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 180
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Onko noita muuten uudempia? Terveisin toistaiseksi kitkarengas välttäjä. Sisaren perhe jäi samassa kelissä kotiaan, kun uudet kitkat alla. Miten kolmatta vuotta käyvät kitkat?

    On todellakin alueita, jossa kesärenkainkin voisi talvella jotenkin tiellä pysyen ajaa. Kitkarengas ei kumminkaan ollut kesärenkaaksi tarkoitettu.

    EDIT: Ja tässä "kesärengas" oli todellakin kesärengas ja kitkarenkaalle odotettu se mahdollisuus joka sille kuullostaisi olevan antaa. Puhdistaakseen maineensa "kesärenkaana", mikäli tälläistä kehittymistä on päässyt tapahtumaan. Se mistä vaahdotaan jo hallituksessa asti.
     
    Viimeksi muokattu: 30.12.2017
  6. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Toi 2010 alkaa olla sellanen aika ku kitkarenkaat kehitty ihan perkeleesti paremmiksi. varmasti nämä merkkirenkaat ei ainakaan ole huonontuneet.
    Tossaki testissä toi viiminen kitka on vanha blizzak joka oli aikanaan paras kitkarengas. Tosin huononi nopeasti ja kuluneena tuli liukkaaksi.
     
  7. renee

    renee

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Toi vaatii jo taitoa, ettei saa autoa tollasesta paikasta pois, kun ei näytä olevan mahastaan kiinni ja liikkuu helposti :D
     
  8. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
  9. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 340
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No tämäpä. En muista tälläkään foorumilla nähneeni yhtään mielipidettä joka puoltaisi suolausta jos ei nyt aivan järkyttävimpiä luistelumäkiä lasketa.

    Juu on kyllä just sen näköistä ettei tiedä autoilusta mitään. Kaskun ei sutinut itseään tuosta poikittain alas jonnekkin.
     
  10. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 301
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jätetäänkö ne lähes laittoman sileät renkaat kuitenkin niille jotka moisilla ajelee. Siinä kohtaa vaikuttaa jo todella paljon pelkästään kuluttajakuskin ajotyyli ja tiet joilla ajetaan.

    Nastat saa toki piloille vaikka 1000km ajolla, jos niin haluaa.
     
  11. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 340
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuo jonkun mainitsema kahden auton taktiikka olisi kyllä kova keksintö... ja ihan mahdollinen. Täällä etelässä voisi ajaa kitkoilla 98% ajasta jouluun asti. Tämän jälkeen kuukausi pari nastoilla suuren osan ajasta ja loppukevät menisi kitkoilla.

    Tämä koko vatvominenhan renkaiden välillä loppuu parin kymmenen vuoden sisään täällä etelässä kun talvet häviää lopullisesti. Ne kaksi lumipäivää vuodessa selviää vaikka kesärenkaillakin.
     
  12. Chekkit

    Chekkit

    Viestejä:
    282
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä ihmetyttää minuakin, kaverit jotka nastojen perään vannovat , sanovat että ilman nastoja kuolisivat pari kertaa päivässä ja kääntyminen talvikeleillä mahdotonta. Ajokokemusta on vaikka kuinka paljon, mutta auto pyörii hallitsemattomassa luisussa marraskuulta maaliskuulle, ellei nastat pelastais.
    Eihän tommosissa kommenteissa ole mitään järkeä, kyllä mulla, ja varmasti suurimmalla osalla täällä, on se auto pysynyt penkkojen välissä useamman kymmenen vuotta oli nastat tai ei.
     
    Unna ja plati tykkäävät tästä.
  13. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Noh, 6 mm kitkat vain 2 vuotta ajettu, kun nastoilla menty jo 4 vuotta. Ja enemmän kyllä ikä tuntuu vaikuttavan kuin pinta... itsellä nyt menty 5 vuotta ja 8,5 mm pintaa ja kaikki nastatkin jäljellä, pitoa ei tosin enää ole puoliakaan uusista.
     
  14. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    6mm ei ole lähellekkään laiton.Ruotsin tm:n testissä oli 10tkm ajetut yhtä vanhat contin renkaat niin vaan kitka piti paremmin,karkeasti ottaen yhden talven jälkeen kitkat hakkaa nastat pidossa.
     
  15. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Mistä tieto että nastat on vanhemmat? Ruotsalaisten testissä oli yhtä vanhat renkaat yhtä paljon ajettuna.
     
  16. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tuossahan tuo TM:n testissä heti eka aukeamalla luki.

    [​IMG]
     
    SanjayCurry, heyrst ja SR50La tykkäävät tästä.
  17. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 379
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    4 vuotta vanha nasta on siis suurin piirtein samaa tasoa kuin 2 vuotta vanha kitka. Molemmissa pintaa 6 mm.
     
    hkultala ja heyrst tykkäävät tästä.
  18. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    606
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Niin, lähes 10 vuotta sitten. Ei hirveästi enää painoarvoa tuolla TM-testillä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 301
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No onko sinulla tuoreempaa tarjolla?
     
  20. 2112

    2112

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Varmaan aika paljon mallikohtaisia eroja siinä, miten mikäkin rengas kestää käyttöä?

    Esim. täällä eräs käyttäjä valittelee, että 6-7 tkm ajetut testimenestyjänastat Continentalin IceContact 2 -renkaat ovat jo käyneet liukkaiksi.
     
  21. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kaasujalka, auton teho ja paino on ne tekijät. Ylitehosia autoja ja kovakaasujalka tuhoaa renkaat hetkessä, sit itketää rengasliikkeessä ku on pinta pois ja haukutaa että paskat ei kestä. Kas kummaa vapaastipyörivillä on täyspinta.
     
  22. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    606
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Touche.

    Tuli kyllä turhan tylysti heitettyä kommentti, mutta ikävä tosiasia on noiden renkaiden kuitenkin olevan vuosilta 2004 ja 2008. Käytetyt kumiseokset ja kuviot ovat muuttuneet jo aika radikaalisti noista ajoista.
     
    SR50La ja mRkukov tykkäävät tästä.
  23. Pepo

    Pepo

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Kyllähän nuo Contit suti huolellisesti takavetoisen alla uutenakin. Nyt vuoden kuluttua sutii vähintään niin paljon, onneksi hyvä sivuttaispito on säilynyt.
     
  24. lusmux

    lusmux

    Viestejä:
    218
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tottakai ne on muuttuneet mutta kumin koveneminen/vanheneminen ei muutu mihinkään, sitä tapahtuu edelleen. Ja varmasti tälläkin hetkellä moni ihminen katsoo 10v vanhoja renkaitaan ja toteaa pintaa olevan vielä niin ei tarvi lähteä rengaskaupoille.

    Suurin osa ihmisistä pärjäisi millä uudehkoilla talvirenkailla vaan mutta meitä on niin moneen junaan. Osan pitää jarruttaa aivan viime tipassa, kunhan ensin on ajanut viimeiset 5km aivan puskurissa kiinni. Osa sudittaa liikennevaloissa ilman luistonestoa, kun "eihän se auto muuten mihinkään lähde ja kyllä minä olen osaavampi kuin autoni". Osa ostaa nelivetoa ja ajaa niillä kuin kesäkelillä.
    Ne asenteet, ne asenteet.
     
    Teemu79 ja kalasatu tykkäävät tästä.
  25. weebee

    weebee

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Ei ole tänä talvena Helsingissä nastoja tarvittu. Mukavasti kitkoilla menty. Joskus 10v sitten oli viimeksi kitkat, eikä jäänyt valittamista silloinkaan.
     
  26. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 180
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Valitettavasti joillakin nämä mainitsemasi poikkeukset ovat arkipäivää.

    Se on väärin sen vuoksi sanoa "nastat ovat ainoa valinta". Esim tuo välissä mainittu Helsinki on sellainen paikka, jossa tarpeellisuuden tullessa kohdille kannattaa pistää lottokuponkia vetämään. Jollet satu sitten ajamaan jollain huoltotiellä liukkaalla kelillä.

    Osa moottoritieksi (joki) rakennetuista liikkennevirtauman "puroista" virtaa valitettavasti niistä reiteistä, jossa ne ovat todella tarpeen.
     
  27. null

    null

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Nastat.
    Vain ja ainoastaan siksi, etten ole koskaan ajanut kitkoilla, enkä täten tiedä miten ne käyttäytyy.
     
  28. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 180
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sitä, että olen monessa tullut vakuuttuneksi siitä, että se "poikkus vahvistaa säännön" järjetön poikkeus juontaa juurensa poliittisen korrektion kaltaisien ilmiöiden toteen näyttämiseen niiden ristiririitojen sijaan.
    Täysin järjetön sääntö muussa ympäristössä. "Poikkeus vahvistaa säännön"... Hallelujah...

    MIten sitten tuohon olettamaani asiaan, jonka kohdentamiset jätit välissä pois. Mielestäni kerroin rakenteellisen näkemykseni asiasta. Menikö siinä joku pieleen, sillä en näe siinä myöskään sitä kohtaa joka pitäisi kertoa analysoiden. Olen tosin tässä jäävi ja sokea, niin kertokaa suosiolla jos tälläinen tosiaan lisäkysymystä tuottava tunkee ajatuksiin.
     
  29. smicke

    smicke

    Viestejä:
    395
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Uusissa contin vikingcontact6 kitkoissa pito on kyllä yllättävän hyvä, enkä mitään eroa huomaa edeltäviin nastoihin Etelä-Suomen keleissä. Ainut huonosti pitävä paikka on ollut täysin vedellä voideltu peilikirkas parkkipaikka, jossa en pysynyt talvikengilläkään oikein pystyssä vaikka tiesin sen olevan liukas.

    Nastoja tuskin tulee koskaan enää hankittua.
     
    tomih tykkää tästä.
  30. 2112

    2112

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Kiitos tästä tiedosta. Ehkäpä näitä sitten rohkaistuisi kokeilemaan itsekin.
     
  31. idkf

    idkf

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Tuli huristeltua Kainuun takametsissä ja taas todettua sama, että nastarenkailla pito on parempi jääpinnalla kuin suolaamattomalla mustalla tiellä pakkaskeleillä, kun pinnassa kuitenkin käytännössä aina pieni jääkerros ja kitka ei pidä, mutta ei riittävästi myöskään jäätä mihin nastat pääsisivät pureutumaan.

    Yllättävän hyvä pito on nastarenkailla tuollaisella lumisella tiellä minkä pinta on ajokaistojen kohdilta pakkautunut jääksi. Pääväylät ei tosin pysy tuollaisena kuin päivän-pari lumisateiden jälkeen, mutta pienemmät tiet ovat käytännössä jyväskylän yläpuolella tuota koko talven.
     
    valurauta tykkää tästä.
  32. Juise

    Juise

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuohon kuluneet kitkat nastat väittelyyn senverran lisäystä että tuo kitkarenkaan kumin ikä merkitsee olennaisesti, olis kiva nähdä se 4 vuotta vanha "kuivunut" kitkarengas ja sen jääpito jarrutuksessa..

    Kun nastarenkaassa jarrutusta auttaa ne nastat jäällä ja kitkarenkaassa ainoa mikä siinäjeesaa on se että kumiseos on vielä tuoretta ja lamelleissa on vielä jotain liiketta.
     
  33. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 821
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jaa. Itsellä oli viime talvena muutaman satkun väliaikaisauto, missä oli nastarenkaat, Nokian gummit missä oli pintaa ja nastat tallella, saattoipa olla jotkut hakkapeliitta 1 tai muuta hemmetin vanhaa.

    Autohan oli mintissä kunnossa pienillä kilsoilla, maalipinta kunnossa, pohja kunnossa. Ilmeisesti ajettu vain kesäisin mikä voi selittää ne talvirenkaat, 20v vanhassa autossa. Mutta ei sillä uskaltanut ajaa yhtään kovempaa vaikka motarilla, ellei keli ollut plussan puolella. Pakkasella luisteli ihan miten sattuu pienessäkin mutkassa.
     
  34. Latvus

    Latvus

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä nyt oli taas sellaista soopaa... mulla on nyt viimeistä talvea alla nykyiset kitkat ja ensi kaudeksi täytynee uusi kun pintaa alkaa olemaan 4mm. Ikääkin näillä on 4 vuotta ja pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Toki jos kuivatut renkaat kesällä kuumassa varastossa tai auringossa, niin nastarengaskin muuttuu kusiluikkariksi.

    Itseäsi huijaat, jos kuvittelet että vastaavasti ajetut nastat pyöristyneillä nastanpäillä olisi jotenkin merkittävästi turvallisemmat.
     
  35. Latvus

    Latvus

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö 9-10 vuotta ole vähän eri kuin 4. Jos kyljestä halkeilee, niin sen näkee jo silmin että kumi on entinen. Vanhimmat gummit, mitä itsellä on ollut, oli 7 vuotiaan auton alkuperäis Nokian nastat. Autolla oli ajettu 51tkm, joten nastoilla ajettu varmaan n. 20-25tkm. Niilläkin pärjäsi, mutta kumi oli kovettunut merkittävästi ja ostin samoin tein uudet.
    Kumin ilääntyminen kiihtyy merkittävästi paineistuksesta, eli kun se laitetaan vanteelle ja ilmat sisään.
    Ja tottakai puolet pinnasta jäljellä oleva vuosia vanha häviää uudelle, mutta on ei nämä 4 vuotiaat kitkat suoranaisesti huonot ole. Motarillakkin saanut ajella vasenta kaistaa, kun sää jo hidastanut muiden nopeutta.
     
  36. Juise

    Juise

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    @inXFocus Tarkoitinkin että kun tuossa rengastestissä on verrattu 4 vuotta vanhaa 6mm pinnalla olevaa nastarengasta ja 2 vuotta vanhaa 6mm pinnalla olevaa kitkarengasta.

    Paremmalla luetunymmärtämisellä kulkeva nettifoorumitaistelija saattaisi saada käsityksen että postaukseni pääasiallinen tarkoitus oli tuoda esiin tämä testin epäkohta näiden _renkaan kumiseosmateriaalien iässä_ ja sen vaikutus tulokseen jonka mukaan nyt näyttäisi siltä että kulunut kitkarengas pitäisi jäällä paremmin.
     
  37. akse

    akse

    Viestejä:
    1 606
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tää talvi on kyllä taas yks perse ajokelien kannalta. Siis lähinnä tuo meidän pikkutie. (ja toki kaikki perunapellot)

    lunta -> sulaa -> lunta -> sulaa

    Tuloksena sellanen kiva jääpatja tänä aamuna oli taas sellasta märkää jäätä. Hyvä että pääsin yhden jyrkän mäen ylös. Kävin myös naapurin pihalla niin ei meinannu päästä pois sieltä (kalteva) :)

    Ekat 2km sai ajaa tuolleen, sitten tuo isompi pätkä oli sentään jo hiekoitettu. Isommalle tielle kun pääsi niin sehän oli ihan alfalttia jo. Toivottavasti olis koko pätkä hiekotettu, kun ajelee kotiin ja huomenna taas aamulla töihi.

    Vetäviin renkaisiin vaihdoin uudemmat (käytetyt kylläkin) nastat täksi talveksi, mutta kyllä tuolla varmaan uudet nastat olisi ihan poikaa. No toivottavasti kunnon talvikelit pian alkaisi niin noilla ajelee pari kuukautta vielä.

    Lumella pito on ollut yllättävän hyvä.

    Toinen vittumainen on se että kun tuo tampattu lumi menee sohjoksi niin siinä on kanssa tekemistä että mihin päin se auto menee ennen kuin aura käyny vetäsemässä sohjot taas pois.
     
  38. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 146
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Veikkaan että yksi syy näihin potero-asetelmiin on sekin, että yhden rengastyypin vannoutunut ystävä tyypillisesti saa ajettavakseen lähinnä huonoja vastakkaisen tyypin renkaita.

    Eli kitkarenkaan ystävällä vaihtoauton mukana tulee loppuunajetut nastat -> eipä ole nastojen pito hääppöinen -> Kitkat alle ja parempi pito huomattavasti mukavammin -> Kitkat on parhautta.
    Nastarenkaat ystävä saa vaihtoauton mukana loppuunajetut kitkat -> Toteaa että onpa nämä kitkat karmeita -> Vaihtaa bränikät nastat ja ihastelee kuinka pitoa löytyy-> Nastat on parhautta.

    Sama pätee sitten subjektiivisiin kokemuksiin. Ajetaan jäistä mökkitietä nastoilla ja todetaan että olipa hyvä kun on nastat kun päästiin perille, vaikka todennäköisesti ihan yhtä hyvin olisi päästy kitkoilla.

    Tuosta pidon menetyksestä olisi kyllä kiva nähdä lisää testejä, varsinkin kun olemassaolevat on ristiriitaisia. Oma kokemus kyllä tukisi sitä että kitkat menettäisivät hitaammin pitoaan mitä molemmilla on ajellut, mutta perstuntumat on aina perstuntumia ja voisi kuvitella että käyttökin vaikuttaa. Maalaisjärjellä nastat tylstyy ja irtoilee kilometrien mukana, kun taas kumi kovettuu ajan myötä. Ja kitka tuppaa kulumaan milleissä nopsempaa, mikä näin maalaisjärjellä auttaisi siihen pinnan kovettumiseen, mutta vastaavasti lyhtentää toki käyttöikää ainakin jos milleistä katsoo. Mutta nyt ollaan taas perstuntuman puolella.
     
  39. Juise

    Juise

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mää kyllä mielellään koittasin kitkoja, mut nytku muutin tänne kaseikkoon, kaupungin kolmosluokan huollon piiriin (eli ei huoltoa...) ni täällä ei kyllä moni naapureista ole kitkarenkaita kertaa enempää koittaneet.
    Viimisen viikon on ollut täyskalju vesijää ilman hiekkaa tai mitään..

    Uudet kitkat kuulemma toimii aluksi ihan ok myös tuossa, mutta kuluneena ei pääse mäkiä ylös tai vaihtoehtoisesti liian lujaa alas..
     
  40. mela

    mela

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
    Toi kitkojen"hitaampi pidon menettäminen" voi muuten pitää paikkansa. Lisäksi siihen jotenkin tottuu ajamisen myötä, ja tilanteiden ennakointi lisääntyy(kun sitä aikaa on kasvaa muutokseen :) ). Nyt kun alla on "pari talvea vielä luistelee" renkaat, niin automaattisesti risteyksissä hakee vähän kiilloitetuilta kohdilta sivuun jne...
     
  41. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    766
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  42. tomih

    tomih

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    SR50La tykkää tästä.
  43. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 821
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  44. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Vaihtui tuossa auto hiljattain ja uudessa kotterossa (Astra K farkku 1.4t) on alla Nokian Hakkapeliitta 9 205/55/R16 kokoisina. Paremmat asvaltilla, lumella ja märällä kuin Hakkapeliitta 8:t, mutta jäällä häviävät. Ovat siis mukavammat ja hiljaisemmat kuin kasit. Kuitenkin jäällä huomattava ero, eivät huonot, mutta selkeästi eron huomaa käytettyihinkin kaseihin.

    Jokatapauksessa rengas mihin voi luottaa. Suosittelen.
     
    Gize tykkää tästä.
  45. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 739
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Itse olen joutunut pari kertaa ottamaan kitkarenkaat alle, kun on ollut tarvetta ajella talvioloissakin Keski-Euroopan suuntaan. Ensimmäiset olivat Nokian pohjoismaiset kitkat (kai RSi) ja toiset Nokian Keski-Euroopan kitkat (WR).

    Yllättävän hyväthän nuo kitkat olivat - kun ei odottanut juuri mitään. Toisaalta, pohjoismaisillakin jäi parin talven jälkeen kiinni aika loivaan, lumiseen rinteeseen, jääpito oli ohutta tai olematonta ja luistojen alettua sai odotella tovin pidon palautumista. KE-kitkoilla sitten samaa enemmän mutta niilläkin pärjäili lumessa ja loskassa.

    Suurin yllätys kuitenkin oli se, miten huonot Nordic-kitkat olivat sulalla, märällä pinnalla. Etenkin suolattu pinta oli myrkkyä. Ei todellakaan tarvinnut kanttailla kovaa liikenneympyröissä ym, niin ESP alkoi puuttua menoon. Kaarrekiihdytyksessä luistonestoa tarvittiin 2-vaihteellakin. Ei KE-kitkatkaan kesärenkaiden veroisia olleet mutta ei niillä märkä tie talvikeliltä tuntunut. KE-kitkat ovat kyllä kerrassaan erinomaiset välikelin renkaina.

    Nyt kun on nastat, niin kyllähän sitä kunnon talvikelejä odottelee... hienot renkaat menevät hukkaan märällä :)
     
  46. astars

    astars

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    [​IMG]

    Kaikissa vehkeissä ennen tätä uusinta hankintaa olleet nastat alla. Kitkoja kokeilin joskus lähestulkoon kymmenkunta vuotta takaperin viimeksi ja totesin suoraan sanottuna paskaksi ainakin täällä Sawossa. Mieli kuitenkin muuttui, tuossa 330d:ssä alla lähes pränikät kitkat ja pitoa löytyy jos vaan on yhtään lunta jään päällä. Eikä ropise sulalla :joy:

    Peilijäällä kuitenkin valitsisin eittämättä nastat.
     
  47. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Auto vaihtui samanlaiseen, ainoana erona on renkaat, moottori ja korimallina 5-ovisen sijasta farkku. Renkaiden kokokin on sama. Ei tuo farkku niin paljoa eroa, kyllä sen eron huomaan ihan renkaissa heti. Sen verta paljon on jo kilometrejä kertynyt lyhyehkön elämän aikana.
     
  48. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ajattelin ostaa ensi kaudeksi kitkat lähinnä kahdesta syystä. Ensimmäinen on tämä nykyinen Etelä-Suomen talvi eli kuukausia kestävä marraskuun alkua vastaava säätila: vettä, vettä ja vettä. Jos välillä sataa luntakin, se sulaa viimeistään muutaman päivän päästä loskavelliksi. Ja taas ajetaan paljaalla asvaltilla. Tämän jatkuvan asvaltilla ajamisen kun yhdistää hieman tehokkaampaan autoon, nastojen kuluminen ja irtoaminen alkaa viimeistään näin kolmantena talvena olla sillä tasolla, että rengas on entinen - elinikää ei tullut yhtään enempää kuin kitkallekaan.

    Varmasti käyttöiän aikana on ollut tilanteita, joissa nastat ovat parantaneet pitoa, mutta varmaan noin 99-prosenttisesti ajan talvikaudella olosuhteissa, joihin kitkat sopivat oikein hyvin.
     
    miilvi tykkää tästä.
  49. kromo

    kromo Tukijäsen

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itselle tulee n. 50-60tkm vuodessa täällä keski-suomen etelä/itäosissa, ja joka arkipäivä pitäisi päästä liikkeelle. Talvirenkaat saan vaihtokuntoon yleensä parin talven jälkeen, vaikka pintaa/nastoja olisikin niin kumin kovettuminen vie lopun pidon. Kummallakin rengastyypillä olen pärjännyt, nyt on alla nastat mutta viimeistään syksyksi menevät uusiksi enkä epäröi kokeilla taas vaihteeksi kitkoja. Kitkoilla voi tulla enemmän ns. haasteellisia päiviä vetisellä jäällä (+kelin lauhtuessa kiillottuneet risteysalueet), pääteillä pärjää ok mutta pikkutiet voivat olla pahoja ja vaatia sekä malttia että suunnitelmallisuutta - toki niitä vaatii myös nastatkin noissa keleissä. Lumikelillä ja pakkasella kitka toimii hyvin, samaten +kelissä isoilla teillä kunhan renkaan runko/rakenne ei vain ole liian veltto.
     
  50. miilvi

    miilvi

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Väitän että et tule pettymään valintaasi. Kerran kun kitkoja kokeilee ei nastoihin halua palata. Ajomukavuus on kuin kesärenkailla ajelisi, silti pitoa on yhtä paljon tai varsinkin sulalla tiellä enemmän kuin nastoilla. Paljas märkä jää on se ainoa missä häviää nastoille, mutta kuinka usein tuollaisia teitä on taajama alueella. Erittän harvoin. Maaseudulla asiat toisin, mutta niihinkin tottuu ennakoivalla ajotavalla.
     
    Chekkit ja varakreivi de Valmont tykkäävät tästä.