Nasta -vai kitkarenkaat?

Lähdettä tälle? Vastaavia, mutta toisin päin olen kyllä nähnyt moneen kertaan. :D
Nastat ei pidä ja (nastarenkaassa lamellointiakin on vähemmän) kun rengas on lumella. Pyöristynyt nasta ei pure mihinkään mutta saapahan siitä ääni efektin ja turvallisuudentunteen.
 
Hintaero on nykysiin nolla
Mihin verrataan? Jos nyt verrataan vaikka tuota uusinta TM:n rengastestiä, niin siellä yksi kitka (VikingContact 6) sai vähintään 8 pistettä. Sitten taas samassa testissä nastoista 9 eri rengasta sai pisteitä saman verran tai enemmän, ja nastarenkaissa on jo ihan selkeää hintavaihtelua, eli vähän edullisemmallakin hinnalla saa kohtuullisen luotettavat renkaat.

Tietenkin tämä on vain yksi testi, mutta omaakaan asiantuntemusta ei ole.
 
Kitka hakkaa nastan lähes joka paikassa. vain tuliterä nastarengas on parempi peilijäällä.
Screenshot_20171230-170033.jpg
 

Onko noita muuten uudempia? Terveisin toistaiseksi kitkarengas välttäjä. Sisaren perhe jäi samassa kelissä kotiaan, kun uudet kitkat alla. Miten kolmatta vuotta käyvät kitkat?

On todellakin alueita, jossa kesärenkainkin voisi talvella jotenkin tiellä pysyen ajaa. Kitkarengas ei kumminkaan ollut kesärenkaaksi tarkoitettu.

EDIT: Ja tässä "kesärengas" oli todellakin kesärengas ja kitkarenkaalle odotettu se mahdollisuus joka sille kuullostaisi olevan antaa. Puhdistaakseen maineensa "kesärenkaana", mikäli tälläistä kehittymistä on päässyt tapahtumaan. Se mistä vaahdotaan jo hallituksessa asti.
 
Viimeksi muokattu:
Toi 2010 alkaa olla sellanen aika ku kitkarenkaat kehitty ihan perkeleesti paremmiksi. varmasti nämä merkkirenkaat ei ainakaan ole huonontuneet.
Tossaki testissä toi viiminen kitka on vanha blizzak joka oli aikanaan paras kitkarengas. Tosin huononi nopeasti ja kuluneena tuli liukkaaksi.
 


Katumaasturi kehrää hangessa rapakon takana. Amerikan serkulla olisi pari juttua opittavana liukasajosta Pohjoismailta.

Toi vaatii jo taitoa, ettei saa autoa tollasesta paikasta pois, kun ei näytä olevan mahastaan kiinni ja liikkuu helposti :D
 
Kaikilla vois olla nastat jos suolaaminen lopetetaan. Eikä tiet kuluis juuri ollenkaan
No tämäpä. En muista tälläkään foorumilla nähneeni yhtään mielipidettä joka puoltaisi suolausta jos ei nyt aivan järkyttävimpiä luistelumäkiä lasketa.

Toi vaatii jo taitoa, ettei saa autoa tollasesta paikasta pois, kun ei näytä olevan mahastaan kiinni ja liikkuu helposti :D
Juu on kyllä just sen näköistä ettei tiedä autoilusta mitään. Kaskun ei sutinut itseään tuosta poikittain alas jonnekkin.
 
Kun käytännössä kaikki ajaa kuluneilla renkailla kannattaa vierittää tuota tm.testiä loppuun asti ja lukea tämä kohta.

upload_2017-12-30_17-25-15.png


Eli kuluneena kitka pitää paremmin,aivan kuten ruotsin tm-testissä.
Käytetty nastarengas vs. käytetty kitkarengas - Nokian Renkaat - Yhteisö
Jätetäänkö ne lähes laittoman sileät renkaat kuitenkin niille jotka moisilla ajelee. Siinä kohtaa vaikuttaa jo todella paljon pelkästään kuluttajakuskin ajotyyli ja tiet joilla ajetaan.

Nastat saa toki piloille vaikka 1000km ajolla, jos niin haluaa.
 
Tuo jonkun mainitsema kahden auton taktiikka olisi kyllä kova keksintö... ja ihan mahdollinen. Täällä etelässä voisi ajaa kitkoilla 98% ajasta jouluun asti. Tämän jälkeen kuukausi pari nastoilla suuren osan ajasta ja loppukevät menisi kitkoilla.

Tämä koko vatvominenhan renkaiden välillä loppuu parin kymmenen vuoden sisään täällä etelässä kun talvet häviää lopullisesti. Ne kaksi lumipäivää vuodessa selviää vaikka kesärenkaillakin.
 
Ja sitten taas monet sanovat, että ei pääse liikkeelle, ei pääse mäkeä ylös, liikenneympyröistä ei selviä ehjänä ulos... Jotenkin on vain käsittämätöntä tämä kommenttien ristiriitaisuus.

Tämä ihmetyttää minuakin, kaverit jotka nastojen perään vannovat , sanovat että ilman nastoja kuolisivat pari kertaa päivässä ja kääntyminen talvikeleillä mahdotonta. Ajokokemusta on vaikka kuinka paljon, mutta auto pyörii hallitsemattomassa luisussa marraskuulta maaliskuulle, ellei nastat pelastais.
Eihän tommosissa kommenteissa ole mitään järkeä, kyllä mulla, ja varmasti suurimmalla osalla täällä, on se auto pysynyt penkkojen välissä useamman kymmenen vuotta oli nastat tai ei.
 
Kun käytännössä kaikki ajaa kuluneilla renkailla kannattaa vierittää tuota tm.testiä loppuun asti ja lukea tämä kohta.

upload_2017-12-30_17-25-15.png


Eli kuluneena kitka pitää paremmin,aivan kuten ruotsin tm-testissä.
Käytetty nastarengas vs. käytetty kitkarengas - Nokian Renkaat - Yhteisö
Noh, 6 mm kitkat vain 2 vuotta ajettu, kun nastoilla menty jo 4 vuotta. Ja enemmän kyllä ikä tuntuu vaikuttavan kuin pinta... itsellä nyt menty 5 vuotta ja 8,5 mm pintaa ja kaikki nastatkin jäljellä, pitoa ei tosin enää ole puoliakaan uusista.
 
Jätetäänkö ne lähes laittoman sileät renkaat kuitenkin niille jotka moisilla ajelee. Siinä kohtaa vaikuttaa jo todella paljon pelkästään kuluttajakuskin ajotyyli ja tiet joilla ajetaan.

Nastat saa toki piloille vaikka 1000km ajolla, jos niin haluaa.
6mm ei ole lähellekkään laiton.Ruotsin tm:n testissä oli 10tkm ajetut yhtä vanhat contin renkaat niin vaan kitka piti paremmin,karkeasti ottaen yhden talven jälkeen kitkat hakkaa nastat pidossa.
 
Noh, 6 mm kitkat vain 2 vuotta ajettu, kun nastoilla menty jo 4 vuotta. Ja enemmän kyllä ikä tuntuu vaikuttavan kuin pinta... itsellä nyt menty 5 vuotta ja 8,5 mm pintaa ja kaikki nastatkin jäljellä, pitoa ei tosin enää ole puoliakaan uusista.

Mistä tieto että nastat on vanhemmat? Ruotsalaisten testissä oli yhtä vanhat renkaat yhtä paljon ajettuna.
 
Varmaan aika paljon mallikohtaisia eroja siinä, miten mikäkin rengas kestää käyttöä?

Esim. täällä eräs käyttäjä valittelee, että 6-7 tkm ajetut testimenestyjänastat Continentalin IceContact 2 -renkaat ovat jo käyneet liukkaiksi.
 
Varmaan aika paljon mallikohtaisia eroja siinä, miten mikäkin rengas kestää käyttöä?

Esim. täällä eräs käyttäjä valittelee, että 6-7 tkm ajetut testimenestyjänastat Continentalin IceContact 2 -renkaat ovat jo käyneet liukkaiksi.

Kaasujalka, auton teho ja paino on ne tekijät. Ylitehosia autoja ja kovakaasujalka tuhoaa renkaat hetkessä, sit itketää rengasliikkeessä ku on pinta pois ja haukutaa että paskat ei kestä. Kas kummaa vapaastipyörivillä on täyspinta.
 
Varmaan aika paljon mallikohtaisia eroja siinä, miten mikäkin rengas kestää käyttöä?

Esim. täällä eräs käyttäjä valittelee, että 6-7 tkm ajetut testimenestyjänastat Continentalin IceContact 2 -renkaat ovat jo käyneet liukkaiksi.
Kyllähän nuo Contit suti huolellisesti takavetoisen alla uutenakin. Nyt vuoden kuluttua sutii vähintään niin paljon, onneksi hyvä sivuttaispito on säilynyt.
 
Touche.

Tuli kyllä turhan tylysti heitettyä kommentti, mutta ikävä tosiasia on noiden renkaiden kuitenkin olevan vuosilta 2004 ja 2008. Käytetyt kumiseokset ja kuviot ovat muuttuneet jo aika radikaalisti noista ajoista.
Tottakai ne on muuttuneet mutta kumin koveneminen/vanheneminen ei muutu mihinkään, sitä tapahtuu edelleen. Ja varmasti tälläkin hetkellä moni ihminen katsoo 10v vanhoja renkaitaan ja toteaa pintaa olevan vielä niin ei tarvi lähteä rengaskaupoille.

Suurin osa ihmisistä pärjäisi millä uudehkoilla talvirenkailla vaan mutta meitä on niin moneen junaan. Osan pitää jarruttaa aivan viime tipassa, kunhan ensin on ajanut viimeiset 5km aivan puskurissa kiinni. Osa sudittaa liikennevaloissa ilman luistonestoa, kun "eihän se auto muuten mihinkään lähde ja kyllä minä olen osaavampi kuin autoni". Osa ostaa nelivetoa ja ajaa niillä kuin kesäkelillä.
Ne asenteet, ne asenteet.
 
Ei ole tänä talvena Helsingissä nastoja tarvittu. Mukavasti kitkoilla menty. Joskus 10v sitten oli viimeksi kitkat, eikä jäänyt valittamista silloinkaan.
 
Ihan hyvin niillä kitkoilla pärjää käytännössä joka paikassa. Ainoat kelit kun tekee tiukkaa on noi syrjäisemmät yksityistiet ja muut kärrypolut silloin, kun polanteen päälle on satanut vettä ja se on täysin peilijäätä+vesi päällä. Sillon nastoilla vielä jotenkuten pääsee taistelemaan itsensä mäen päälle.

Valitettavasti joillakin nämä mainitsemasi poikkeukset ovat arkipäivää.

Se on väärin sen vuoksi sanoa "nastat ovat ainoa valinta". Esim tuo välissä mainittu Helsinki on sellainen paikka, jossa tarpeellisuuden tullessa kohdille kannattaa pistää lottokuponkia vetämään. Jollet satu sitten ajamaan jollain huoltotiellä liukkaalla kelillä.

Osa moottoritieksi (joki) rakennetuista liikkennevirtauman "puroista" virtaa valitettavasti niistä reiteistä, jossa ne ovat todella tarpeen.
 
Nastat.
Vain ja ainoastaan siksi, etten ole koskaan ajanut kitkoilla, enkä täten tiedä miten ne käyttäytyy.
 
No sitten ne on arkipäivää. Mitä sitten?

Sitä, että olen monessa tullut vakuuttuneksi siitä, että se "poikkus vahvistaa säännön" järjetön poikkeus juontaa juurensa poliittisen korrektion kaltaisien ilmiöiden toteen näyttämiseen niiden ristiririitojen sijaan.
Täysin järjetön sääntö muussa ympäristössä. "Poikkeus vahvistaa säännön"... Hallelujah...

MIten sitten tuohon olettamaani asiaan, jonka kohdentamiset jätit välissä pois. Mielestäni kerroin rakenteellisen näkemykseni asiasta. Menikö siinä joku pieleen, sillä en näe siinä myöskään sitä kohtaa joka pitäisi kertoa analysoiden. Olen tosin tässä jäävi ja sokea, niin kertokaa suosiolla jos tälläinen tosiaan lisäkysymystä tuottava tunkee ajatuksiin.
 
Uusissa contin vikingcontact6 kitkoissa pito on kyllä yllättävän hyvä, enkä mitään eroa huomaa edeltäviin nastoihin Etelä-Suomen keleissä. Ainut huonosti pitävä paikka on ollut täysin vedellä voideltu peilikirkas parkkipaikka, jossa en pysynyt talvikengilläkään oikein pystyssä vaikka tiesin sen olevan liukas.

Nastoja tuskin tulee koskaan enää hankittua.
 
Uusissa contin vikingcontact6 kitkoissa pito on kyllä yllättävän hyvä, enkä mitään eroa huomaa edeltäviin nastoihin Etelä-Suomen keleissä.
Kiitos tästä tiedosta. Ehkäpä näitä sitten rohkaistuisi kokeilemaan itsekin.
 
Tuli huristeltua Kainuun takametsissä ja taas todettua sama, että nastarenkailla pito on parempi jääpinnalla kuin suolaamattomalla mustalla tiellä pakkaskeleillä, kun pinnassa kuitenkin käytännössä aina pieni jääkerros ja kitka ei pidä, mutta ei riittävästi myöskään jäätä mihin nastat pääsisivät pureutumaan.

Yllättävän hyvä pito on nastarenkailla tuollaisella lumisella tiellä minkä pinta on ajokaistojen kohdilta pakkautunut jääksi. Pääväylät ei tosin pysy tuollaisena kuin päivän-pari lumisateiden jälkeen, mutta pienemmät tiet ovat käytännössä jyväskylän yläpuolella tuota koko talven.
 
Tuohon kuluneet kitkat nastat väittelyyn senverran lisäystä että tuo kitkarenkaan kumin ikä merkitsee olennaisesti, olis kiva nähdä se 4 vuotta vanha "kuivunut" kitkarengas ja sen jääpito jarrutuksessa..

Kun nastarenkaassa jarrutusta auttaa ne nastat jäällä ja kitkarenkaassa ainoa mikä siinäjeesaa on se että kumiseos on vielä tuoretta ja lamelleissa on vielä jotain liiketta.
 
Tuohon kuluneet kitkat nastat väittelyyn senverran lisäystä että tuo kitkarenkaan kumin ikä merkitsee olennaisesti, olis kiva nähdä se 4 vuotta vanha "kuivunut" kitkarengas ja sen jääpito jarrutuksessa..

Kun nastarenkaassa jarrutusta auttaa ne nastat jäällä ja kitkarenkaassa ainoa mikä siinäjeesaa on se että kumiseos on vielä tuoretta ja lamelleissa on vielä jotain liiketta.

No jaa. Itsellä oli viime talvena muutaman satkun väliaikaisauto, missä oli nastarenkaat, Nokian gummit missä oli pintaa ja nastat tallella, saattoipa olla jotkut hakkapeliitta 1 tai muuta hemmetin vanhaa.

Autohan oli mintissä kunnossa pienillä kilsoilla, maalipinta kunnossa, pohja kunnossa. Ilmeisesti ajettu vain kesäisin mikä voi selittää ne talvirenkaat, 20v vanhassa autossa. Mutta ei sillä uskaltanut ajaa yhtään kovempaa vaikka motarilla, ellei keli ollut plussan puolella. Pakkasella luisteli ihan miten sattuu pienessäkin mutkassa.
 
Tuohon kuluneet kitkat nastat väittelyyn senverran lisäystä että tuo kitkarenkaan kumin ikä merkitsee olennaisesti, olis kiva nähdä se 4 vuotta vanha "kuivunut" kitkarengas ja sen jääpito jarrutuksessa..

Kun nastarenkaassa jarrutusta auttaa ne nastat jäällä ja kitkarenkaassa ainoa mikä siinäjeesaa on se että kumiseos on vielä tuoretta ja lamelleissa on vielä jotain liiketta.

Tämä nyt oli taas sellaista soopaa... mulla on nyt viimeistä talvea alla nykyiset kitkat ja ensi kaudeksi täytynee uusi kun pintaa alkaa olemaan 4mm. Ikääkin näillä on 4 vuotta ja pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Toki jos kuivatut renkaat kesällä kuumassa varastossa tai auringossa, niin nastarengaskin muuttuu kusiluikkariksi.

Itseäsi huijaat, jos kuvittelet että vastaavasti ajetut nastat pyöristyneillä nastanpäillä olisi jotenkin merkittävästi turvallisemmat.
 
Kyllä se 4 talvea alla pyörinyt kumi iän takia oli nasta tai kitka on entinen.

Tai sitten turhaan vaihdoin nämä pirunliukkaat Nokian kitkat pois alta.. Olishan niis ollut vielä lain mukaan se milli kaavittavaa kun 4-5mm pinnois. 10 vuotta tosin läheni paistos ja 9 vuotta alla ja näkyi kuinka kumi kyljestä jo halkeili vaikkei käsittääkseni ole huonosti säilytetty. Muistetaan et se testin nastakumi oli jo 6 vuottias. Huhut väittää että pehmeämmät kumit vanhenisi nopeammin kun pehmenteet haihtuu nopeammin.
8033ff8a4dee2c878784c6b103c57bcb.jpg
Eikö 9-10 vuotta ole vähän eri kuin 4. Jos kyljestä halkeilee, niin sen näkee jo silmin että kumi on entinen. Vanhimmat gummit, mitä itsellä on ollut, oli 7 vuotiaan auton alkuperäis Nokian nastat. Autolla oli ajettu 51tkm, joten nastoilla ajettu varmaan n. 20-25tkm. Niilläkin pärjäsi, mutta kumi oli kovettunut merkittävästi ja ostin samoin tein uudet.
Kumin ilääntyminen kiihtyy merkittävästi paineistuksesta, eli kun se laitetaan vanteelle ja ilmat sisään.
Ja tottakai puolet pinnasta jäljellä oleva vuosia vanha häviää uudelle, mutta on ei nämä 4 vuotiaat kitkat suoranaisesti huonot ole. Motarillakkin saanut ajella vasenta kaistaa, kun sää jo hidastanut muiden nopeutta.
 
@inXFocus Tarkoitinkin että kun tuossa rengastestissä on verrattu 4 vuotta vanhaa 6mm pinnalla olevaa nastarengasta ja 2 vuotta vanhaa 6mm pinnalla olevaa kitkarengasta.

Paremmalla luetunymmärtämisellä kulkeva nettifoorumitaistelija saattaisi saada käsityksen että postaukseni pääasiallinen tarkoitus oli tuoda esiin tämä testin epäkohta näiden _renkaan kumiseosmateriaalien iässä_ ja sen vaikutus tulokseen jonka mukaan nyt näyttäisi siltä että kulunut kitkarengas pitäisi jäällä paremmin.
 
Tää talvi on kyllä taas yks perse ajokelien kannalta. Siis lähinnä tuo meidän pikkutie. (ja toki kaikki perunapellot)

lunta -> sulaa -> lunta -> sulaa

Tuloksena sellanen kiva jääpatja tänä aamuna oli taas sellasta märkää jäätä. Hyvä että pääsin yhden jyrkän mäen ylös. Kävin myös naapurin pihalla niin ei meinannu päästä pois sieltä (kalteva) :)

Ekat 2km sai ajaa tuolleen, sitten tuo isompi pätkä oli sentään jo hiekoitettu. Isommalle tielle kun pääsi niin sehän oli ihan alfalttia jo. Toivottavasti olis koko pätkä hiekotettu, kun ajelee kotiin ja huomenna taas aamulla töihi.

Vetäviin renkaisiin vaihdoin uudemmat (käytetyt kylläkin) nastat täksi talveksi, mutta kyllä tuolla varmaan uudet nastat olisi ihan poikaa. No toivottavasti kunnon talvikelit pian alkaisi niin noilla ajelee pari kuukautta vielä.

Lumella pito on ollut yllättävän hyvä.

Toinen vittumainen on se että kun tuo tampattu lumi menee sohjoksi niin siinä on kanssa tekemistä että mihin päin se auto menee ennen kuin aura käyny vetäsemässä sohjot taas pois.
 
Veikkaan että yksi syy näihin potero-asetelmiin on sekin, että yhden rengastyypin vannoutunut ystävä tyypillisesti saa ajettavakseen lähinnä huonoja vastakkaisen tyypin renkaita.

Eli kitkarenkaan ystävällä vaihtoauton mukana tulee loppuunajetut nastat -> eipä ole nastojen pito hääppöinen -> Kitkat alle ja parempi pito huomattavasti mukavammin -> Kitkat on parhautta.
Nastarenkaat ystävä saa vaihtoauton mukana loppuunajetut kitkat -> Toteaa että onpa nämä kitkat karmeita -> Vaihtaa bränikät nastat ja ihastelee kuinka pitoa löytyy-> Nastat on parhautta.

Sama pätee sitten subjektiivisiin kokemuksiin. Ajetaan jäistä mökkitietä nastoilla ja todetaan että olipa hyvä kun on nastat kun päästiin perille, vaikka todennäköisesti ihan yhtä hyvin olisi päästy kitkoilla.

Tuosta pidon menetyksestä olisi kyllä kiva nähdä lisää testejä, varsinkin kun olemassaolevat on ristiriitaisia. Oma kokemus kyllä tukisi sitä että kitkat menettäisivät hitaammin pitoaan mitä molemmilla on ajellut, mutta perstuntumat on aina perstuntumia ja voisi kuvitella että käyttökin vaikuttaa. Maalaisjärjellä nastat tylstyy ja irtoilee kilometrien mukana, kun taas kumi kovettuu ajan myötä. Ja kitka tuppaa kulumaan milleissä nopsempaa, mikä näin maalaisjärjellä auttaisi siihen pinnan kovettumiseen, mutta vastaavasti lyhtentää toki käyttöikää ainakin jos milleistä katsoo. Mutta nyt ollaan taas perstuntuman puolella.
 
Mää kyllä mielellään koittasin kitkoja, mut nytku muutin tänne kaseikkoon, kaupungin kolmosluokan huollon piiriin (eli ei huoltoa...) ni täällä ei kyllä moni naapureista ole kitkarenkaita kertaa enempää koittaneet.
Viimisen viikon on ollut täyskalju vesijää ilman hiekkaa tai mitään..

Uudet kitkat kuulemma toimii aluksi ihan ok myös tuossa, mutta kuluneena ei pääse mäkiä ylös tai vaihtoehtoisesti liian lujaa alas..
 
Veikkaan että yksi syy näihin potero-asetelmiin on sekin, että yhden rengastyypin vannoutunut ystävä tyypillisesti saa ajettavakseen lähinnä huonoja vastakkaisen tyypin renkaita.

Eli kitkarenkaan ystävällä vaihtoauton mukana tulee loppuunajetut nastat -> eipä ole nastojen pito hääppöinen -> Kitkat alle ja parempi pito huomattavasti mukavammin -> Kitkat on parhautta.
Nastarenkaat ystävä saa vaihtoauton mukana loppuunajetut kitkat -> Toteaa että onpa nämä kitkat karmeita -> Vaihtaa bränikät nastat ja ihastelee kuinka pitoa löytyy-> Nastat on parhautta.

Sama pätee sitten subjektiivisiin kokemuksiin. Ajetaan jäistä mökkitietä nastoilla ja todetaan että olipa hyvä kun on nastat kun päästiin perille, vaikka todennäköisesti ihan yhtä hyvin olisi päästy kitkoilla.

Tuosta pidon menetyksestä olisi kyllä kiva nähdä lisää testejä, varsinkin kun olemassaolevat on ristiriitaisia. Oma kokemus kyllä tukisi sitä että kitkat menettäisivät hitaammin pitoaan mitä molemmilla on ajellut, mutta perstuntumat on aina perstuntumia ja voisi kuvitella että käyttökin vaikuttaa. Maalaisjärjellä nastat tylstyy ja irtoilee kilometrien mukana, kun taas kumi kovettuu ajan myötä. Ja kitka tuppaa kulumaan milleissä nopsempaa, mikä näin maalaisjärjellä auttaisi siihen pinnan kovettumiseen, mutta vastaavasti lyhtentää toki käyttöikää ainakin jos milleistä katsoo. Mutta nyt ollaan taas perstuntuman puolella.

Toi kitkojen"hitaampi pidon menettäminen" voi muuten pitää paikkansa. Lisäksi siihen jotenkin tottuu ajamisen myötä, ja tilanteiden ennakointi lisääntyy(kun sitä aikaa on kasvaa muutokseen :) ). Nyt kun alla on "pari talvea vielä luistelee" renkaat, niin automaattisesti risteyksissä hakee vähän kiilloitetuilta kohdilta sivuun jne...
 
Vaihtui tuossa auto hiljattain ja uudessa kotterossa (Astra K farkku 1.4t) on alla Nokian Hakkapeliitta 9 205/55/R16 kokoisina. Paremmat asvaltilla, lumella ja märällä kuin Hakkapeliitta 8:t, mutta jäällä häviävät. Ovat siis mukavammat ja hiljaisemmat kuin kasit. Kuitenkin jäällä huomattava ero, eivät huonot, mutta selkeästi eron huomaa käytettyihinkin kaseihin.

Jokatapauksessa rengas mihin voi luottaa. Suosittelen.
 
Veikkaan että yksi syy näihin potero-asetelmiin on sekin, että yhden rengastyypin vannoutunut ystävä tyypillisesti saa ajettavakseen lähinnä huonoja vastakkaisen tyypin renkaita.

Itse olen joutunut pari kertaa ottamaan kitkarenkaat alle, kun on ollut tarvetta ajella talvioloissakin Keski-Euroopan suuntaan. Ensimmäiset olivat Nokian pohjoismaiset kitkat (kai RSi) ja toiset Nokian Keski-Euroopan kitkat (WR).

Yllättävän hyväthän nuo kitkat olivat - kun ei odottanut juuri mitään. Toisaalta, pohjoismaisillakin jäi parin talven jälkeen kiinni aika loivaan, lumiseen rinteeseen, jääpito oli ohutta tai olematonta ja luistojen alettua sai odotella tovin pidon palautumista. KE-kitkoilla sitten samaa enemmän mutta niilläkin pärjäili lumessa ja loskassa.

Suurin yllätys kuitenkin oli se, miten huonot Nordic-kitkat olivat sulalla, märällä pinnalla. Etenkin suolattu pinta oli myrkkyä. Ei todellakaan tarvinnut kanttailla kovaa liikenneympyröissä ym, niin ESP alkoi puuttua menoon. Kaarrekiihdytyksessä luistonestoa tarvittiin 2-vaihteellakin. Ei KE-kitkatkaan kesärenkaiden veroisia olleet mutta ei niillä märkä tie talvikeliltä tuntunut. KE-kitkat ovat kyllä kerrassaan erinomaiset välikelin renkaina.

Nyt kun on nastat, niin kyllähän sitä kunnon talvikelejä odottelee... hienot renkaat menevät hukkaan märällä :)
 
Nestle-gets-no-break-in-South-African-Kit-Kat-trademark-row_wrbm_large.jpg


Kaikissa vehkeissä ennen tätä uusinta hankintaa olleet nastat alla. Kitkoja kokeilin joskus lähestulkoon kymmenkunta vuotta takaperin viimeksi ja totesin suoraan sanottuna paskaksi ainakin täällä Sawossa. Mieli kuitenkin muuttui, tuossa 330d:ssä alla lähes pränikät kitkat ja pitoa löytyy jos vaan on yhtään lunta jään päällä. Eikä ropise sulalla :joy:

Peilijäällä kuitenkin valitsisin eittämättä nastat.
 
Kyllä se auto melkeen vaikuttaa enempi kun renkaat. Oltiin peilijäisellä keikalla (vähän vettäkin jään päällä) ja passatti jäi joka paikkaan jumiin, kun ei päässy mäkiä ylös. Fiesta ei jäänyt. Kummatkin manuaali etuvetoja ja sutimisenestot pois päältä. Syksyllä ostetut Hakka kasit alla kummassakin, toki eri kokoa kun autotkin on eri kokoisia.

Pysähtymisestä en tiedä mutta yhtä vaarallista se on tulla poikittain jäistä mäkeä alas.

Auto vaihtui samanlaiseen, ainoana erona on renkaat, moottori ja korimallina 5-ovisen sijasta farkku. Renkaiden kokokin on sama. Ei tuo farkku niin paljoa eroa, kyllä sen eron huomaan ihan renkaissa heti. Sen verta paljon on jo kilometrejä kertynyt lyhyehkön elämän aikana.
 
Ajattelin ostaa ensi kaudeksi kitkat lähinnä kahdesta syystä. Ensimmäinen on tämä nykyinen Etelä-Suomen talvi eli kuukausia kestävä marraskuun alkua vastaava säätila: vettä, vettä ja vettä. Jos välillä sataa luntakin, se sulaa viimeistään muutaman päivän päästä loskavelliksi. Ja taas ajetaan paljaalla asvaltilla. Tämän jatkuvan asvaltilla ajamisen kun yhdistää hieman tehokkaampaan autoon, nastojen kuluminen ja irtoaminen alkaa viimeistään näin kolmantena talvena olla sillä tasolla, että rengas on entinen - elinikää ei tullut yhtään enempää kuin kitkallekaan.

Varmasti käyttöiän aikana on ollut tilanteita, joissa nastat ovat parantaneet pitoa, mutta varmaan noin 99-prosenttisesti ajan talvikaudella olosuhteissa, joihin kitkat sopivat oikein hyvin.
 
Itselle tulee n. 50-60tkm vuodessa täällä keski-suomen etelä/itäosissa, ja joka arkipäivä pitäisi päästä liikkeelle. Talvirenkaat saan vaihtokuntoon yleensä parin talven jälkeen, vaikka pintaa/nastoja olisikin niin kumin kovettuminen vie lopun pidon. Kummallakin rengastyypillä olen pärjännyt, nyt on alla nastat mutta viimeistään syksyksi menevät uusiksi enkä epäröi kokeilla taas vaihteeksi kitkoja. Kitkoilla voi tulla enemmän ns. haasteellisia päiviä vetisellä jäällä (+kelin lauhtuessa kiillottuneet risteysalueet), pääteillä pärjää ok mutta pikkutiet voivat olla pahoja ja vaatia sekä malttia että suunnitelmallisuutta - toki niitä vaatii myös nastatkin noissa keleissä. Lumikelillä ja pakkasella kitka toimii hyvin, samaten +kelissä isoilla teillä kunhan renkaan runko/rakenne ei vain ole liian veltto.
 
Ajattelin ostaa ensi kaudeksi kitkat lähinnä kahdesta syystä. Ensimmäinen on tämä nykyinen Etelä-Suomen talvi eli kuukausia kestävä marraskuun alkua vastaava säätila: vettä, vettä ja vettä. Jos välillä sataa luntakin, se sulaa viimeistään muutaman päivän päästä loskavelliksi. Ja taas ajetaan paljaalla asvaltilla. Tämän jatkuvan asvaltilla ajamisen kun yhdistää hieman tehokkaampaan autoon, nastojen kuluminen ja irtoaminen alkaa viimeistään näin kolmantena talvena olla sillä tasolla, että rengas on entinen - elinikää ei tullut yhtään enempää kuin kitkallekaan.

Varmasti käyttöiän aikana on ollut tilanteita, joissa nastat ovat parantaneet pitoa, mutta varmaan noin 99-prosenttisesti ajan talvikaudella olosuhteissa, joihin kitkat sopivat oikein hyvin.

Väitän että et tule pettymään valintaasi. Kerran kun kitkoja kokeilee ei nastoihin halua palata. Ajomukavuus on kuin kesärenkailla ajelisi, silti pitoa on yhtä paljon tai varsinkin sulalla tiellä enemmän kuin nastoilla. Paljas märkä jää on se ainoa missä häviää nastoille, mutta kuinka usein tuollaisia teitä on taajama alueella. Erittän harvoin. Maaseudulla asiat toisin, mutta niihinkin tottuu ennakoivalla ajotavalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom