Veikkaan että yksi syy näihin potero-asetelmiin on sekin, että yhden rengastyypin vannoutunut ystävä tyypillisesti saa ajettavakseen lähinnä huonoja vastakkaisen tyypin renkaita.
Eli kitkarenkaan ystävällä vaihtoauton mukana tulee loppuunajetut nastat -> eipä ole nastojen pito hääppöinen -> Kitkat alle ja parempi pito huomattavasti mukavammin -> Kitkat on parhautta.
Nastarenkaat ystävä saa vaihtoauton mukana loppuunajetut kitkat -> Toteaa että onpa nämä kitkat karmeita -> Vaihtaa bränikät nastat ja ihastelee kuinka pitoa löytyy-> Nastat on parhautta.
Sama pätee sitten subjektiivisiin kokemuksiin. Ajetaan jäistä mökkitietä nastoilla ja todetaan että olipa hyvä kun on nastat kun päästiin perille, vaikka todennäköisesti ihan yhtä hyvin olisi päästy kitkoilla.
Tuosta pidon menetyksestä olisi kyllä kiva nähdä lisää testejä, varsinkin kun olemassaolevat on ristiriitaisia. Oma kokemus kyllä tukisi sitä että kitkat menettäisivät hitaammin pitoaan mitä molemmilla on ajellut, mutta perstuntumat on aina perstuntumia ja voisi kuvitella että käyttökin vaikuttaa. Maalaisjärjellä nastat tylstyy ja irtoilee kilometrien mukana, kun taas kumi kovettuu ajan myötä. Ja kitka tuppaa kulumaan milleissä nopsempaa, mikä näin maalaisjärjellä auttaisi siihen pinnan kovettumiseen, mutta vastaavasti lyhtentää toki käyttöikää ainakin jos milleistä katsoo. Mutta nyt ollaan taas perstuntuman puolella.