Nasta -vai kitkarenkaat?

Itse ajan nyt kolmatta talvea kitkoilla (tällä hetkellä Hakka R2 SUV). Geokätköillessä tulee liikuttua paljon myös pikkuteillä, mutta toistaiseksi sellaista paikkaa ei ole tullut vastaan, jossa olisin nastoja kaivannut. Auraamaton tie ei ole mikään ongelma, koska eihän lumessa etenemisessä pidosta niinkään ole puute kuin maavarasta. Kertaalleen viime talvena tuli tarvetta lapiolle, kun yritin kääntää autoa auraamattomalla metsätiellä ja risteävällä haaralla, johon pakitin, oli sen verran paljon enemmän lunta, että auto jäi pohjastaan kinoksen varaan ja kaikki pyörät jauhoivat tyhjää. Lapiolla pahin kinos pois pohjan alta, niin paluumatka jatkui.

Sen kyllä ymmärrän, jos jollain vajaavetoisella kipolla kokee nastat välttämättömiksi, mutta ajonvakautuksella ja nelivedolla varustetussa vehkeessä kitkoilla pärjää, jos sopeuttaa tilannenopeuden ajokeliin edes jossain määrin järkevästi. Jos taas kelistä riippumatta ajaa samaa vauhtia kuin kesällä, silloin tuskin nastatkaan riittävät korjaamaan virhettä ratin ja penkin välissä.

ja vaikka oli kuinka audi q7:ssa neliveto ja pelit ja pensselit ei se päässyt eteen eikä taakse päin kun tie näytti tältä ja alla kitkat!

2+J%25C3%25A4inen+Lemmenjoen+tie+20140403+DSCN2509a.JPG


Nastoilla meni takaveto hiace ilman mitään ongelmia kun nelikko oli kaivanut itsensä ojaan. Pohjosessa ei kitkoilla tee mitään jos vähänkin joutuu ajamaan tuollaisilla teillä.
 
Tai jos maasto on yhtään mäkisempää. Tulkaa arvon kitkailijat testaamaan keskisuomen mäet. Tuollainen jää isossa mäessä niin saatte nauttia pulkkanne vauhdista. :D
 
ja vaikka oli kuinka audi q7:ssa neliveto ja pelit ja pensselit ei se päässyt eteen eikä taakse päin kun tie näytti tältä ja alla kitkat!

2+J%25C3%25A4inen+Lemmenjoen+tie+20140403+DSCN2509a.JPG


Nastoilla meni takaveto hiace ilman mitään ongelmia kun nelikko oli kaivanut itsensä ojaan. Pohjosessa ei kitkoilla tee mitään jos vähänkin joutuu ajamaan tuollaisilla teillä.
Noh, sanotaan vaikka että kesärenkailla ei tulisi mitään tuossa tilanteessa. Veikkaisin kuitenkin että kyllä se kitkoilla tuon nousisi.:kahvi:
 
ja vaikka oli kuinka audi q7:ssa neliveto ja pelit ja pensselit ei se päässyt eteen eikä taakse päin kun tie näytti tältä ja alla kitkat!

2+J%25C3%25A4inen+Lemmenjoen+tie+20140403+DSCN2509a.JPG


Nastoilla meni takaveto hiace ilman mitään ongelmia kun nelikko oli kaivanut itsensä ojaan. Pohjosessa ei kitkoilla tee mitään jos vähänkin joutuu ajamaan tuollaisilla teillä.

Tämähän olisi "easy-peace" verrattuna viiteen oman kotitieni mäkeen, jotka pitävät sisällään vieläpä kaarteita itse mäessä. Yhdessä mäessä vajaan 200metrin aikana kaartaa 90 astetta(jyrkkyys ja pituus aika lailla vastaava tuon kuvan mäestä näissä oman tien mäissä. Huomiona käytetty aurauskeppejä, sekä ennen kaikkea vasemmalla näkyvää sähkölinjan pylväiden väliä). Se onkin kaarteinen onkin aika vittumainen loskakelillä, koska siihen on google mapin mukaan alle satametriä tasaista alaa kiihdyttämiseen, kun aikaisemmin on juuri tuhlattu vauhtia aiempaan mäkeen. Tämä jälkimmäinen on loivahko ja lyhempi, mutta siinä justiinsa liittyy asuntoni tiehen. On muutama kymmenen metri kiihdytys tasannetta (koska toiseen suntaan alkaa pian taas ala-mäkeä)

Siis jos selviän pääkallokeleillä ensimmäisen loivan lyhyellä kiihdytyksellä ylös, tulee tasanne ja vajaa sadan metrin kiihdytys vara ja sitten jyrkkämäki jossa on 90 asteen kaarre. Matkan aikan on vielä ainakin tuollaisen sähkötolppavälin pituinen suora mäki jonka pohja on notkossa (eli alkaa alamäen jälkeen), mutta pahana kaikessa lyen alamäen ja ylämäen vällillä onkin sitten kaarretta n.40asteen edestä (googlemapista katsoen).

Omat renkaat ovat nastoin perusteltu. Ihmeellä tai kummalla niistä aina on päästy vaikka sydämen tykytys ja hiki ovatkin välillä kohdillaan. Muutoin liukkaudesta suurinta ongelmaa edustanut aikoinaan omistamani kevytperäinen 740 volvo, ennen kuin älysin hiekkalaatikon pistää takatilaan.
 
Tai jos maasto on yhtään mäkisempää. Tulkaa arvon kitkailijat testaamaan keskisuomen mäet. Tuollainen jää isossa mäessä niin saatte nauttia pulkkanne vauhdista. :D

Testattu monet kerrat eikä toistaiseksi sellaista mäkeä ole tullut vastaan, josta XC70 ei olisi noussut kitkoilla ylös.
 
Tuo kuva ei ole siitä tieltä, toimii vain esimerkkinä millaisessa kunnossa noi lapin tiet voi olla.
 
Tälle talvelle tuli laitettua tuoreet nokian hakkapeliitta r2 kitkat alle, ei ole kyllä nastarenkaita yhtään ikävä. Viime talvena ajelin auton mukana tulleilla 09 vuotisilla michelin x-ice kitkoilla ja niiden kanssa joutui hieman liikaakin varomaan jäisiä kohtia, nokian testikusettajilla tuntuu kiillotetuistakin risteyksistä pääsevän hyvin liikkeelle ja vauhtia saa poiskin ilman absien jatkuvaa rapsutusta. Ainakin nelivetoisella tuntuu pärjäävän pk-seudulla todella hyvin näillä, ei tarvitse ainakaan varoa nastojen katkeilua jos joskus vähän lyö tyhjää.
Ainoa iso miinus noille r2 kitkoille tulee todella löysästä rungosta, 215/50 R17 kokoisenakin häiritsevän löysät ajella jos painetta on alle 3bar. Muuten ovat todella hyvät, pirun hiljaiset ja kevyesti rullaavat.
 
Mitä tässä nyt on tullut ajeltua kitkoilla, niin olen kyllä sitä mieltä, että jos on vaikeuksia talvirenkailla niin on syytä kyllä ajella nätimmin kesälläkin. Nimittäin aika moni nastallinen ajaa kuin kesällä eli esim risteyksiin tullaan viime tippaan jarruttaen. Mielestäni se on kesälläkin aika turhaa. En nyt tarkoita että pitäisi 100m ennen alkaa himmailemaan vaan ihan normaalisti rauhallinen lähestyminen ennen pysähtymistä ja tarvittaessa urien ulkopuolella.
 
Tuota voisi kutsua kukkahattuiluksi. Noh mielipiteitä on yhtä monta kuin persreikiä. Ripeät selvät liikkeet niin liikenne pelaa. Homma menee vituiks siinä vaiheessa kun joku yli kohtelias tai varovainen alkaa rauhallisesti minulla ei ole mihinkään kiire meiningillä aivan yhtälain kuin liinat kiinni viime hetkillä.

Eihän se tietysti noita pääkallokelejä joka päivä ole mutta juuri keskiviikko oli täällä päin just moinen että auton ajamises liikennevirras kitkoilla oli oikein työn takana saaden varoa ettei ilmavirta nappaa liirtoon. Hetken eri aikaan sama kohta nastoilla ajellen oli täysin ongelmatonta liikennevirran nopeuksilla.

Montakohan kertaa sitäkin sanottu että kyllähän kesärenkaillakin talvella pärjää. Se vaan että tuo ennakointi huonojen renkaiden takia on ihan yhtälaista itsekkyyttä kuin muukin muiden huomioon ottamattomuus. Kyllä mä näillä pärjään kun tuplasti hitaammin risteykset ja ympyrät menen mitä muiden renkailla yhtä turvallisesti mennen. Jne. Joka ikisessä risteyksessä ylimääräistä aikaa kuluttaen ja ruuhkauttaen siten että yhä enemmän niitä ylilyöntejä toisen pään ajotyylin itsekkäiltä tulee.
Enemmän se liikenne hidastuu ajotaidottomien takia. Tänäänkin jengi ajoi moottoritiellä jonossa 70kmh, vaikka ei ollut edes liukasta.
 
Jep, parhaita nuo jotkut Kovaset jotka vetää aina täysjarrutuksella väistämisvelvollisina risteyksiin. Kyllä minä ainakin himmaan kun se auto tulee oikealta täysiä, vitustako minä tiedän vetääkö se lukkojarrutuksen ennen risteystä vai ei. :confused:
Mä tiesin ennen että kyllähän ne väistää. Sen jälkeen kun olen muutamaa väistänyt penkan kautta, niin olen muuttanut mielipidettäni. Nykyään nuo viimetingan jarruttajat vituttaa suunnattomasti.
 
Jos olis neliveto tasauspyörästön lukoilla niin olis varmaan kitkat alla, mutta koska ei ole niin mennään nastoilla :)
 
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2335748

Sää lämpeni yhtäkkiä, Nelostien pintakin peilijäässä - useita ulosajoja
lukijanortsu.JPG

Liikenneonnettomuuden jälkiä siivottiin torstaina iltapäivällä muun muassa Orimattilassa. Kuva: Pia Simonen

Ulosajot työllistivät Päijät-Hämeen pelastuslaitosta torstaina iltapäivällä.

Lämpötila kohosi Lahden seudulla nopeasti. Palomestari Erkki Santeron mukaan teiden pinnat muuttuivat paikoin nopeasti peililiukkaiksi.

Orimattilassa Lahdentiellä eli tiellä 167 sattui liikenneonnettomuus hieman ennen kello kolmea. Vasemmalle kääntyneen auton perässä tullut kuljettaja sai autonsa pysäytettyä, mutta sen perässä tullut liukui edellä ajaneen perään.

Autoissa ei kuljettajien lisäksi ollut muita, ja heidän mahdolliset vammansa jäivät lieviksi.

Nelostiellä Lahden Renkomäen eteläpuolella kaksi etelän suuntaan matkalla ollutta autoa pyörähti ajoradalla lyhyen ajan sisällä. Toinen päätyi kaistojen välissä olevalle keskialueelle, toinen kaistojen ulkopuolelle. Näissäkään tapauksissa kukaan ei loukkaantunut ainakaan vakavasti.

Aukeankadulla Lahdessa suistui auto ojaan ja törmäsi vielä puuhunkin. Ensihoitajat tutkivat kuljettajan, joka sai ainakin jonkinlaisia naarmuja.

Hieman ennen kello 17:ää pelastuslaitos sai hälytyksen Orimattilaan Pakaantielle, jossa auto oli päätynyt katolleen.

Veikkauksia, kitkat vai nastat? Suoralla tiellä pyörähtäneitä.
:D
 
Kitkat. Tosin olen hyvin tietoinen, että auton saa pyörähtämään suorallakin tiellä jopa nastoilla kun olosuhteet ovat sopivat.
 
ajelin nelostiellä aamupäivällä. aurattu oli tosi huonosti, ja esim. ohituskaistalla oli paikoin 10-15cm lumikasat kohdissa missä ei ollut renkaan uraa. Ei ihme että porukka on pyörähdellyt ja ajellut pitkin ojia. iltapäivällä olikin jo aurattu+suolattu -> vesikelit.
 
Saa sen auton kesäkelilläkin kesätesti voittajillakin pyörähtään. Eli mikä maininnan pointti? Epätoivoista kitkojen puolustelua?
Lisätty lähinnä siksi, että täällä olisi joku tullut muuten samantien esittämään mielipiteen tyyliin "Olen ajellut kitkoilla jo ainakin tuhat vuotta ja koskaan ei ole ollut lähelläkään". Joka ainoa tietää, että kitkat ovat huonoimmillaan jäällä ja siksi en niitä itse osta.
 
Kitkoilla ajellut nyt kolmatta vuotta ja ei ole nastoja ikävä. Vaikka jäällä menee kuin pulkka niin muut ominaisuudet vie voiton nastoista. Ehkä kaksi kertaa talvella on ollut kelit sellaiset että nastoja ollut ikävä. Oma ajotapa on muutenkin ennakoiva koko ajan, niin ei tarvitse kitkojen kanssa sitä joka talvi erikseen opetella. Nastoissa on se hyvä puoli että niissä on se ikkuna isompi ennen kuin alkaa kylmä rinki ilmestymään perseen alle. Uskaltaa jääkeleillä pysähtyä ylämäkeenkin.
 


Katumaasturi kehrää hangessa rapakon takana. Amerikan serkulla olisi pari juttua opittavana liukasajosta Pohjoismailta.
 
On ollu ihan perkeleen hyvät renkaat, toka talvi menossa ja kulumaa mun ajolla ja auton tehoilla lähes 0.
 
On ollu ihan perkeleen hyvät renkaat, toka talvi menossa ja kulumaa mun ajolla ja auton tehoilla lähes 0.
Eikös nuo ole saksankitkat? Tuli autonmukana uudet tuollaiset ja täytyy kyllä myöntää että menee suomen talvessa melko lailla hyvin! Toki täällä missä itse asuu niin töihinpääseminen voipi jäädä nastoista kiinni, joten vaihtoon menee silti, plus ovat pykälän liian pienellä profiililla.
 
Eikös nuo ole saksankitkat? Tuli autonmukana uudet tuollaiset ja täytyy kyllä myöntää että menee suomen talvessa melko lailla hyvin! Toki täällä missä itse asuu niin töihinpääseminen voipi jäädä nastoista kiinni, joten vaihtoon menee silti, plus ovat pykälän liian pienellä profiililla.
Ei oo saksan kitkat
 
Lienee niinkin, ettei uusimpien ajokorttien kuskeilla ole mahdollisuutta ajoharjoitella kalustoaan ja siksi hankitaan alle myös varmuuden vuoksi nastarenkaat. Vielä 70-80 luvuilla oli aivan tavanomaista monilla järvillä auratut jääradat kisaan ja ajoharjoitteluun. Itse sain alle eka kitkat 1998 lopun talveen pyytämättä. Autossa ei ollut silloin ABS tai muitakaan nykyajan herkkuja. Luvattiin vaihtaa nastallisiin kuukauden ajan, jos en tykkää. Sen jälkeen on ollut vain kitkoja eri autoissa, kait 7 rengaskerta menossa. Hyvin on mennyt, hiljaisemmin, jopa pienemmällä keskikulutuksella kuin kesärenkailla, erityisesti kesäajan loppukulutusajossa. Nokialaisia, yhtä Michelinsettiä lukuun ottamatta joka oli vähän pettymys.
Ajotapa ja autonhallinta on aika merkitsevää. On totta, että kun kohtuusuuri osa kuitenkin käyttää nastoja, se karhentaa varsinaista jääpintaa. Jatkossa kun raskaan liikenteen on nyt käytettävä karkeampia talvirenkaita, risteysten kiillottuminen pienenee.
 
Vuoden vanha ohjelma, mutta laitetaan nyt tänne herättämään keskustelua

Nasta juttu | MOT
Nasta juttu
Rengasteollisuus tarjoaa viranomaisille omia hankkeitaan tukevia tutkimustuloksia. Kitkaton yhteistyö vauhdittaa satojen miljoonien arvoista nastabisnestä.
Riittääkö risteyksien kiillottumisen estämiseen, jos vain 25 %:lla autoista on nastarenkaat?
 
Vuoden vanha ohjelma, mutta laitetaan nyt tänne herättämään keskustelua

Nasta juttu | MOT

Riittääkö risteyksien kiillottumisen estämiseen, jos vain 25 %:lla autoista on nastarenkaat?
Taitaa olla aika vaikea yhtälö selvittää, sillä asiaan vaikuttaa muukin tienhoito ja suuresti raskaan liikenteen pysähtelyistä ja lämpimistä renkaista johtuva kiillottuminen. Tuskin Suomessa nastarengastus laskee alle 50 %n, joten kysymys ei siltä osinkaan ole relevantti.
 
Taitaa olla aika vaikea yhtälö selvittää, sillä asiaan vaikuttaa muukin tienhoito ja suuresti raskaan liikenteen pysähtelyistä ja lämpimistä renkaista johtuva kiillottuminen. Tuskin Suomessa nastarengastus laskee alle 50 %n, joten kysymys ei siltä osinkaan ole relevantti.
Jos EU:ssa päätetään että katupölyn ja siinä olevien pienhiukkasten pääasiallinen lähde on nastarenkaat, niin luulisi nastarenkaiden haittaveron olevan tosiasia nopeasti. Se taas pudottaisi nastarenkaiden osuutta veron suuruudesta riippuen mahdollisesti nopeastikin.

Tutkimuksen vaikuttavat dokumentin perusteella vaikeilta, koska rengasteollisuudella on paras tieto rengasalasta ja teollisuudella on myös omat intressinsä tiedon käyttämiseen.
 
Kaikilla vois olla nastat jos suolaaminen lopetetaan. Eikä tiet kuluis juuri ollenkaan
 
Voi jestas sentään, olin tänään liikenteessä ainoalla meidän kitkarenkaisella (tuoreimmalla hankinnalla), raskaita ajoneuvoja lukuunottamatta, ja pyhä sylvi ei siitä meinannut tulla mitään kun ei pitoa vain ole, vaikkakin keli tänään oli aika paha. Yhdet punaiset laskin läpi kävelyvauhtia kun valui pitkälle vaikka jarrutusmatkaa oli vaikka kuinka. Seuraavaksi meinasi jäädä mäki nousematta, mäen päällä ehkä n.10kph vauhtia mutta onneksi tuli ylös :D Tosin pakilla (ainoa etuveto) varmaan olisi kuitenkin noussut mutta melko riskaabelia jyrkässä mäessä.

Ja alla on tosiaan itsellä aika paljon kilometrejä, joskus vaan olosuhteet määrittävät sen riittääkö kitka vai ei.

Jos kitka riittäisi aina niin miksikäs pyöräkuormaajissa on nastarenkaita?

Noh toki tämä keskustelu on sarjaa "jos etuveto olisi parempi kuin takaveto, niin formulatkin vetäis edestä" :D
 
Voi jestas sentään, olin tänään liikenteessä ainoalla meidän kitkarenkaisella (tuoreimmalla hankinnalla), raskaita ajoneuvoja lukuunottamatta, ja pyhä sylvi ei siitä meinannut tulla mitään kun ei pitoa vain ole, vaikkakin keli tänään oli aika paha. Yhdet punaiset laskin läpi kävelyvauhtia kun valui pitkälle vaikka jarrutusmatkaa oli vaikka kuinka. Seuraavaksi meinasi jäädä mäki nousematta, mäen päällä ehkä n.10kph vauhtia mutta onneksi tuli ylös :D Tosin pakilla (ainoa etuveto) varmaan olisi kuitenkin noussut mutta melko riskaabelia jyrkässä mäessä.
Tuskinpa nastatkaan olisi tuohon lumeen purreet.
Ja alla on tosiaan itsellä aika paljon kilometrejä, joskus vaan olosuhteet määrittävät sen riittääkö kitka vai ei.
Koska olet ajanut paljon, sinun mielipiteesi on absoluuttisen oikea, eikä vaihtoehtoisilla ratkaisuilla voi edes kuvitella pärjäävänsä?
Jos kitka riittäisi aina niin miksikäs pyöräkuormaajissa on nastarenkaita?
Traktoreissa ja metsäkoneissa käytetään ketjuja talvella. Ei niitä autoissa kuitenkaan näy.

Käytetäänkö pyöräkuormaajissa vahvasti lamelloituja pehmeä kumiseoksen kitkarenkaita talvella?
Noh toki tämä keskustelu on sarjaa "jos etuveto olisi parempi kuin takaveto, niin formulatkin vetäis edestä" :D
Varmaankin vetäisi.
 
Tuskinpa nastatkaan olisi tuohon lumeen purreet.

Ei niin vaan siihen lumen alla olevaan jäähän, täällä ainakin tuuli niin paljon että kaikki se lumi vaan pölisi sen jään yli.

Koska olet ajanut paljon, sinun mielipiteesi on absoluuttisen oikea, eikä vaihtoehtoisilla ratkaisuilla voi edes kuvitella pärjäävänsä?

Voi kuvitella, pärjäsinhän minäkin, hienosti pääsin pisteestä A pisteeseen B. Joskaan yhtä turvallista se ei ollut kuin nastarenkailla, tällä kertaa. Onhan paljon kelejä jossa eroa ei ole, tai on jopa kitkoille etuna pienempänä kulutuksena ja hiljaisuutena. Mutta tietysti viestini piti tulkita ylimieliseksi koska olen myös ajanut työkseni :facepalm: Kuten sanoit itsekin se oli minun mielipiteeni, en kai sitä absoluuttiseksi totuudeksi missään väittänytkään?

Traktoreissa ja metsäkoneissa käytetään ketjuja talvella. Ei niitä autoissa kuitenkaan näy.

Kuorma-autoissa myös silloin kun tarvii, kuten myös traktoreissa talvella jos tarvii, yleensä niissäkin rupeaa vaan olemaan nastat jos niillä tehdään esim. kiinteistöhuoltoa, muuten ajellaan täysin ilman. Tämä on ainakin yleistymään päin. Metsäkoneissa kyllä mielestäni on ketjut sekä kesällä että talvella, ilmeisesti nekin pitää ottaa pois sinne kehäIII sisäpuolelle tultaessa jotta kitkarenkaan ylivertaisuus näkyy kaupunkilaisille. Joka ikinen moto mitä on meidän metsissä käynyt tulee teloilla ja ketjuilla.

Käytetäänkö pyöräkuormaajissa vahvasti lamelloituja pehmeä kumiseoksen kitkarenkaita talvella?

Se vähän riippuu, jotkut käyttää, jotkut ei. Jotkut vetää sekä niillä että nastoilla. Jotkut nastoittaa vanhat kesäpyörät ja ajaa niillä. Osalla on ketjut jompienkumpien päällä, ja isoissa koneissa on ns. sliksit joissa on ketjut päällä kesät talvet.

Pitäydyn aiemmassa toteamuksessani: joskus vaan olosuhteet määrittävät sen riittääkö kitka vai ei. :kahvi:
 
Asun Kehä-1 ulkopuolella ja ajelen 80% ajoa Kehä-3 sisäpuolella. 17v ollut (vajaavetoinen) auto ja aina nastat yhtä poikkeusta lukuunottamatta - ajelin yhden alkutalven kitkoilla ja jäi ainakin toistaiseksi viimeiseksi: Ei jaksa katsella sitä sutimista peilijäisillä mukulakivillä ja risteysalueilla. Varsinkin jos bussit on käynyt sutimassa todellakin peilijääksi.

Seuraavaksi kiikarissa neliveto, kitkat voisivat toimia siinä paremmin.
 
Ei niin vaan siihen lumen alla olevaan jäähän, täällä ainakin tuuli niin paljon että kaikki se lumi vaan pölisi sen jään yli.
Omat eiliset kokemukset lumesta jään pinnalla olivat, kun kuljin nastakengillä. Liukastumisia tuli useissa sellaisissa paikoissa, joissa paljas jää olisi pitänyt kengän alla. Saman voinee olettaa pätevän myös nasta vs kista -väännössä. Eli jos jään päällä on lunta, niin nasta ei pysty pureutumaan jäähän.

Voi kuvitella, pärjäsinhän minäkin, hienosti pääsin pisteestä A pisteeseen B. Joskaan yhtä turvallista se ei ollut kuin nastarenkailla, tällä kertaa. Onhan paljon kelejä jossa eroa ei ole, tai on jopa kitkoille etuna pienempänä kulutuksena ja hiljaisuutena. Mutta tietysti viestini piti tulkita ylimieliseksi koska olen myös ajanut työkseni :facepalm: Kuten sanoit itsekin se oli minun mielipiteeni, en kai sitä absoluuttiseksi totuudeksi missään väittänytkään?
Et väittänyt, mutta yleensä nastarenkaiden puolestapuhujilla tuntuu olevan laput silmillä ja silloin ainoastaan nastarengas on talvirengas.

Kuorma-autoissa myös silloin kun tarvii, kuten myös traktoreissa talvella jos tarvii, yleensä niissäkin rupeaa vaan olemaan nastat jos niillä tehdään esim. kiinteistöhuoltoa, muuten ajellaan täysin ilman. Tämä on ainakin yleistymään päin. Metsäkoneissa kyllä mielestäni on ketjut sekä kesällä että talvella, ilmeisesti nekin pitää ottaa pois sinne kehäIII sisäpuolelle tultaessa jotta kitkarenkaan ylivertaisuus näkyy kaupunkilaisille. Joka ikinen moto mitä on meidän metsissä käynyt tulee teloilla ja ketjuilla.
Näinhän se taitaa ollakin, että metsäkoneissa on telat ja ketjut suurimmassa osassa akseleita kesät talvet lisäämässä pitoa ja vähentämässä pintapainetta. Jotenkin vain assosioin ketjut pelkästään talveen. Pointtini oli tässä se, että eri laitteisiin on erilaisia talvirengasratkaisuja ja tästä johtuen pyöräkuormaajien vetäminen autokeskusteluun on hivenen epäkorrektia. Mainitaan nyt tässä, että olen suurimman osan kilometreistäni ajanut satojen kilometrien päässä kehäIII:sta ja autossani on nastarenkaat. Seuraavan kerran talvirengasostoksilla aion suunnata kitkakauppiaan puheille.

Se vähän riippuu, jotkut käyttää, jotkut ei. Jotkut vetää sekä niillä että nastoilla. Jotkut nastoittaa vanhat kesäpyörät ja ajaa niillä. Osalla on ketjut jompienkumpien päällä, ja isoissa koneissa on ns. sliksit joissa on ketjut päällä kesät talvet.
Ok, hyvä tietää. Lähinnä mielenkiinnosta kysyinkin.

Pitäydyn aiemmassa toteamuksessani: joskus vaan olosuhteet määrittävät sen riittääkö kitka vai ei. :kahvi:
Tästä ei liene kukaan eri mieltä. Harmi vaan, että renkaita ei voi valita joka aamu päivän kelille sopivaksi. Tästä syystä sitten monen valinta kallistuu nastarenkaisiin, vaikka kitkarenkaat voisivat olla täysin varteenotettava vaihtoehto.

"Jos me tehtäis tää testi -15 asteessa, niin mehän havaittaisiin, että kitkarengas pitää usein paremmin kuin nastarengas". Tutkijan suusta ylen videolta kohdasta 9:00. Tosiasia tietysti on, että useammin lämpötilat ovat lähempänä nollaa kuin -15 astetta ja varsinkin jäätä esiintyy enemmän lähellä nollaa.
 
Omat eiliset kokemukset lumesta jään pinnalla olivat, kun kuljin nastakengillä. Liukastumisia tuli useissa sellaisissa paikoissa, joissa paljas jää olisi pitänyt kengän alla. Saman voinee olettaa pätevän myös nasta vs kista -väännössä. Eli jos jään päällä on lunta, niin nasta ei pysty pureutumaan jäähän.

Juuri näin, ja se lumi sen jään päällä luistaessa on todella liukasta, vaikkei lumi itsessään, mutta siinä ei ole väliä mikä on alla kun se luisu tulee jään ja lumen välillä.

Näinhän se taitaa ollakin, että metsäkoneissa on telat ja ketjut suurimmassa osassa akseleita kesät talvet lisäämässä pitoa ja vähentämässä pintapainetta. Jotenkin vain assosioin ketjut pelkästään talveen. Pointtini oli tässä se, että eri laitteisiin on erilaisia talvirengasratkaisuja ja tästä johtuen pyöräkuormaajien vetäminen autokeskusteluun on hivenen epäkorrektia. Mainitaan nyt tässä, että olen suurimman osan kilometreistäni ajanut satojen kilometrien päässä kehäIII:sta ja autossani on nastarenkaat. Seuraavan kerran talvirengasostoksilla aion suunnata kitkakauppiaan puheille.

Saanko kysyä miksi kitkakaupoille jos mennään pidemmällä pohjoisessa? :) Lisätietona vielä että metsäkoneissa yleensä telat ovat pintapaineen takia ja ketjut sitten pidon takia, tietysti telat myös auttavat hieman pitoa. Olenpa silti yhden metsäkoneen kaivurilla vetänyt pois kun pintapaine päästi mokoman akseleita myöten uppoamaan :D

Pahoittelen jos kirjoitin epäkorrektisti, halusinkin herättää keskustelua siitä miten se pito syntyy (myös eri ratkaisuissa), jolloin voidaan oikeasti keskustella siitä nasta vs. kitka asiasta, mutta tietysti jos puhutaan vain henkilöautoista ja olettamatta vallitsevaa tienpintaa niin "oikea" vastaushan taitaisi olla aina että olosuhteiden mukaan jompikumpi parempi.

Tästä ei liene kukaan eri mieltä. Harmi vaan, että renkaita ei voi valita joka aamu päivän kelille sopivaksi. Tästä syystä sitten monen valinta kallistuu nastarenkaisiin, vaikka kitkarenkaat voisivat olla täysin varteenotettava vaihtoehto.

"Jos me tehtäis tää testi -15 asteessa, niin mehän havaittaisiin, että kitkarengas pitää usein paremmin kuin nastarengas". Tutkijan suusta ylen videolta kohdasta 9:00. Tosiasia tietysti on, että useammin lämpötilat ovat lähempänä nollaa kuin -15 astetta ja varsinkin jäätä esiintyy enemmän lähellä nollaa.

Tietysti kuten itsellä, ja kai joillain muillakin, on useampi auto jolloin myös voi valita millä lähtee aamuisin. Jättää vaimolle sen kitkarenkaisen sitten kun on liukasta :D

Nojoo mutta onhan se kai fakta että nasta pitää jäällä paremmin, jää alla ja lunta päällä pakkautuneena niin ei henkilöauton nastatkaan pääse penetroitumaan joten ihan sama, ja jos lumikelillä mennään niin sekin vielä aika sama, ja kun suomen talvet tietää niin kitkoillekin on etuja (kesä)kelistä riippuen :)

Sanottakoon vielä (ilmeisesti ohi aiheen, en ole lukenut alotuspostausta) että kun puhutaan traktorin, metsäkoneen, pyöräkuormaajan tmv. ketjuista niin jos joskus sellaiset näätte niin katsokaahan tarkemmin, ei siinä ole pointtina pelkkä se ketju renkaan ympärillä, vaan siitä ketjusta on tehty myös ns. nastat joilla se pito tulee jäällä. Ja vaikka nämä ei teräviltä nastoilta näytä niin huomioikaa koneen paino per pyörä, kyllä se jäähän puree aika kivasti ;)

traktorien-lisavarusteet-muu-merkki-876124_l_317cc9fef885ec5d.jpg
 
Traktorien ketju/nastojen tarvi riippuu olosuhteita. Isolle renkaalle 10-20 cm lumi on suhteessa pieni este verrattuna siihen että se on puolen auton rengasta jo. Eli siinä kyllä mennään paljaaltaankin jos lumesta kyse.

Toki, en ole vielä niin lumista talvea kohdannut ettei traktori tai kuormaaja pääse etenemään. Tässähän tullaan juurikin tähän nastaketju asiaan :tup:

Jäällä tuon ketjujen ja nastojen tarve tulee traktorilla aika konkreettisesti vastaan. Matala pintapaine niin on sama kuin kevyt auto. Ei saa mitään otetta. Ei siinä hirveästi työnnetä lunta jos ei edes paikallaan pysy rintees. Ei auta ne kolme jarrupoljinta + lukkopolkimet hytissä eikä neliveto.

Ei auta ei, ja vielä vähemmän auttaa telakaivinkoneessa kun se on kuin pulkka näillä jääkeleillä :D Siksipä moni nykyään nastoittaa traktorien renkaita, kun ei ketjuja viitsisi aina puljata päälle.

Olipahan hauska pikku massikka vikalla videolla, ajatella että joskus pappavainaakin teki tuollaisilla töitä ennenkuin osti "uuden" MF390 :D

Olen myös itsekseni suunnitellut kaivinkoneisiin jonkinlaisia telalappuja joilla pito paranisi, tämä on tosin jäänyt jäihin :D kun niin vähän on sellaisia kelejä, eikä ole mihinkään toisia telaketjuja lappuineen joista voisi jotain värkätäkin. Tosin voisihan siinä olla alaskan/siperian pojille jotain myytävääkin ;)
 
Tänään löysi viimeistään paikkansa nastarenkaat. Aiemmin ei ole, sillä arkiajon määrä jäi tänä vuonna paljon vähäisemmäksi, kuin muina vuosina.

Nyt oli +2astetta ja tonttien sekä suuremman tien pinta peilijäässä ja hiekottamattomana. Mutkainen, mäkinen ja mäissä sivuun vetevä profiili tietävät ainakin sen, että pysähdyksen tarpeille on tiedettävä kohtansa, jos liikkeelle haluaa päästä (ilman luisua tai notkelman ansaan joutumista).
Sattuipa tulemaan itse "tiemestari" vastaan aamuiselta ruokaostokselta, hänen tullessaan mutkaisessa, melko jyrkässä ja pitkässä mäessä pohjilta. Tilannenopeus mahdollistaa minulla hiljentämisen, mutten jäännyt seuraamaan pääsikö hän itse mäen ylös, vai joutuiko käyttämään vartin peruutellen uutta vautia.
Olin joka tapauksessa spekuloinnut oikein, että palatessa puolentoista tunnin päästä tie oli jo hiekotettu. Ihmettelen, miksi odotti siihen asti. :D

Kauhea keli, muttei tosin vielä kauheimmasta.
 
Kitkat menisi nyt ensi kertaa alle kohtapuoliin. Mielenkiintoista vertailla kun tähän mennessä aina nastoilla ajanut.

Tosin eiköhän nämä ole täällä eteläsuomen talvessa parempi ratkaisu. Uskoisin ainakin.
Viimevuotiseen viestiini vastaten, kitkat tuli jäädäkseen. Ei enää koskaan nastoja alle. Niin hienosti menee kyllä näillä kelillä kuin kelillä.
 
Kyl täällä pks talvessa taitaa olla viimeset nastat alla. Yhdellä mökkireissulla olisi pitänyt kitkoila kävellä viimeinen kilometri, nastoilla meni perille asti huoletta. Muuten taas ei mitään tarvetta nastojen paremmalle jääpidolle.
 
Tuossa ennen joulua oli sellainen plussalta pakkaselle vesikelin jälkeen. Itsellä 50km/h ja nelipyöräluisussa hyvillä nastoilla. Taisi siellä kitkoillakin olla yksi.. ajoi alle 50km/h suoralla 80 alueella.
 
Hemmetti, kun ei tästä arpomisesta tule loppua. Mitään ideologista vetoa ei ole kumpaankaan suuntaan. Ajoalue on pääasiassa länsirannikon läpi vuoden kestävä kurakeli, joka ei ole talvea nähnytkään, mutta aina välillä tulee niitä jää+vesisade -päiviä.

Nuo Continentalin VikingContact 6 -kitkat pärjäävät aika hyvin testeissä, mutta tekeekö niillä täällä mitään? Auto on työväline, eivätkä julkiset ole vaihtoehto millään kelillä. Ja sitten tietenkin se, että hyvin arvioituja nastarenkaita saisi selkeästi halvemmalla.
 
Hemmetti, kun ei tästä arpomisesta tule loppua. Mitään ideologista vetoa ei ole kumpaankaan suuntaan. Ajoalue on pääasiassa länsirannikon läpi vuoden kestävä kurakeli, joka ei ole talvea nähnytkään, mutta aina välillä tulee niitä jää+vesisade -päiviä.

Nuo Continentalin VikingContact 6 -kitkat pärjäävät aika hyvin testeissä, mutta tekeekö niillä täällä mitään? Auto on työväline, eivätkä julkiset ole vaihtoehto millään kelillä. Ja sitten tietenkin se, että hyvin arvioituja nastarenkaita saisi selkeästi halvemmalla.
Jos ei ole mitään muuta valintapohjaa, niin eikö se ole silloin hinnan mukaan paras valita. Kitkoilla pärjää kyllä loistavasti jäälläkin ja loskassa yhtä hyvin kuin nastoilla. Etelä-Suomessa asuvana en enää nastoja osta.
 
Jos ei ole mitään muuta valintapohjaa, niin eikö se ole silloin hinnan mukaan paras valita.
No onhan sitä valintapohjaa mutta ei vain mitään ideologiaa tai periaatteellisia syitä. Kitkoissa yksi erittäin hyvä ominaisuus olisi se, että ei tarvitsisi arvailla, koska on oikea hetki laittaa ne alle.

Kitkoilla pärjää kyllä loistavasti jäälläkin
Ja sitten taas monet sanovat, että ei pääse liikkeelle, ei pääse mäkeä ylös, liikenneympyröistä ei selviä ehjänä ulos... Jotenkin on vain käsittämätöntä tämä kommenttien ristiriitaisuus. Kaikki väittävät ajavansa huolellisesti ja varovaisesti, ja toisilla ei ole mitään ongelmia ja toisilla ei juuri muuta olekaan. Ja nimenomaan sen suhteen, miten kitka käyttäytyy vetisellä jäällä, joka on se ainoa talvikeli ainakin näillä omilla nurkilla.
 
Kitkallakin pärjää, mutta onhan nasta silti se pitävämpi rengas. Jos nasta on halvempi, niin valinta on selvä?
 
Juuri tuos tunti sitten tuli puhuttua siitä kuinka sama rengas uutena niin toisen mielestä ollut liukasta ja toisen mielestä ei liukasta keliä edes vielä ollut.
Liukkain keli tältä vuodelta oli varmaan alle tunnin ajan. Itselle aivan hiton liukasta, mutta 15min päästä (vastaan tullut) suola ehti jo vaikuttaa.
 
Kitkallakin pärjää, mutta onhan nasta silti se pitävämpi rengas. Jos nasta on halvempi, niin valinta on selvä?
Hintaero on nykysiin nolla, Kitka hakkaa nastan lähes joka paikassa. vain tuliterä nastarengas on parempi peilijäällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom