Trafin asiantuntija heittää lusikkansa kitkat vai nastat -keskusteluun.
Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen sanoo, että väittelyssä kitkojen ja nastojen paremmuudesta on yksi ongelma: Tässä keskustelu käydään usein vahvasti tunteella.
Trafin johtavan asiantuntija Pohjosen mukaan nastarenkaiden käyttö Helsingissä on hätävarjelun liioittelua. Hän allekirjoittaa HS:n esittämän teorian:
Nastarenkaiden käyttö Helsingissä on vähän sama asia, kuin pitäisi kadulla kävellessä pyöräilykypärää päässään: voihan sitä kävelijäkin kaatua ja loukata päänsä, mutta kaatumiseensa voi itse vaikuttaa, eikä onnettomuus ole niin todennäköinen, että kukaan kävelisi kypärällä varustettuna kadulla.
Miksi suurimmalla osalla helsinkiläisistäkin on sitten nastat alla, HS kysyy?
– Usein on niin, että kiihkeimmät nastarenkaiden puolustajat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan ajaneet kitkarenkailla, Pohjonen vastaa.
Trafin teettämän tutkimuksen mukaan 13 prosenttia Suomen autoilijoista ajaa kitkarenkailla ja lähes kaikki loput nastarenkailla. Lopuilla on niin sanotut keskieurooppalaiset kitkat autonsa alla.
Trafin toinen johtava asiantuntija
Outi Ampuja kertoo, että tutkimuksen pohjalta voidaan päätellä ihmisten pelaavan nastarenkailla ikään kuin varman päälle, ja että valintaa ei välttämättä tehdä rationaalisin perustein.
– Esiin nousee se, että turvallisuus on kuljettajille erityisen tärkeä asia renkaita valitessa. Ihmiset ovat kyllä tietoisia nastarenkaiden melu- ja terveyshaitoista sekä siitä, että nopeus on merkittävämpi turvallisuustekijä kuin renkaat. Silti valitaan ne nastarenkaat, Ampuja sanoo.
– Kitkarenkailla ajetaan enemmän ennakoiden, ja on se liukas keli nastoillakin liukas.
Enemmän nastarenkaissa on kyse todennäköisesti siitä turvallisuuden tunteesta.