Nasta -vai kitkarenkaat?

Edellisessä autossa oli kitkat, nyt on nastat (Nokian Hakkapeliitta 8). Tulee aika paljon käytyä pienemmilläkin teillä mm. avantoharrastuksen ja mökkeilyn takia eikä kaikkia teitä ole välttämättä kovin paljoa aurattu tai hiekoitettu, niin valinta on selvä. :kahvi:

Itse ajan nyt kolmatta talvea kitkoilla (tällä hetkellä Hakka R2 SUV). Geokätköillessä tulee liikuttua paljon myös pikkuteillä, mutta toistaiseksi sellaista paikkaa ei ole tullut vastaan, jossa olisin nastoja kaivannut. Auraamaton tie ei ole mikään ongelma, koska eihän lumessa etenemisessä pidosta niinkään ole puute kuin maavarasta. Kertaalleen viime talvena tuli tarvetta lapiolle, kun yritin kääntää autoa auraamattomalla metsätiellä ja risteävällä haaralla, johon pakitin, oli sen verran paljon enemmän lunta, että auto jäi pohjastaan kinoksen varaan ja kaikki pyörät jauhoivat tyhjää. Lapiolla pahin kinos pois pohjan alta, niin paluumatka jatkui.

Sen kyllä ymmärrän, jos jollain vajaavetoisella kipolla kokee nastat välttämättömiksi, mutta ajonvakautuksella ja nelivedolla varustetussa vehkeessä kitkoilla pärjää, jos sopeuttaa tilannenopeuden ajokeliin edes jossain määrin järkevästi. Jos taas kelistä riippumatta ajaa samaa vauhtia kuin kesällä, silloin tuskin nastatkaan riittävät korjaamaan virhettä ratin ja penkin välissä.
 
Nastat on aina ollut. Tänäänkin stadissa osa pikkuteistä märän jään peitossa. Lapissa tulee käytyä joka talvi niin...
 
Jäätä oli kyllä, mutta eipä siitä huolimatta kitkojen kanssa pidossa ollut ongelmia.
 
Kyllä ne pikkutiet lienee kitkoilla semisti ikävähköjä keväällä kun tuuttaa polanteen pintaan vähän vettä...

Muistan kun kerran yritin polkupyörällä päästä jäistä vesipinnoittunutta tietä eteenpäin ja luovutin siinä kohtaa kun 50m matkalla olin 3 kertaa kaatunut. Ei ollut nastoja pyörässä. Edes kävellen ei meinannut päästä muuta kuin turvalleen. Niin liukasta tietä en muista sen jälkeen nähneeni. Sitä ei olisi päässyt kitkoilla ensimmäistä mutkaa pidemmälle.

Keväinen jäiseksi tamppaantunut hiekkatie jossa hiekoitehiekka oli mennyt jäästä läpi ja epätasaisuudet oli yön aikana jäätyneet uudelleen peiliksi. Aurinko lämmitti pinnan uudelleen sulaksi ja vesi jäi jään pinnalle liukasteeksi. Ei hyvää päivää miten liukas se oli.
 
Aika heikosti, jos ei maasturilla selviä kitkoilla. Etuvedollakin on vuosia pärjännyt hyvin kitkoilla ilman kolarointia tai ojaanajoja. Hyvin on selvitty Pohjois-Karjalan mökkiteistä, Lapin reissuista kuin pk-seudun liikenteestä.
Tallissa on talvisin nastattomasta mönkkärinrenkaasta enskapiikkeihin valikoimaa. Nastat maasturissa ovat niin monta kertaa jättäneet enemmän pelivaraa äkkitilanteessa (este tiellä, liukkauden muutos, jonkun hölmöily liikenteessä) että jatkossakin valinta on selvä. Kyllä huonommillakin kumeilla pääsee, mutta kurjuuden maksimointi ei kuulu harrastuksiini. Tämä kaikella ystävyydellä ja myös useamman kitkasarjan aiemmin ajaneena.

Muuten - omia silmiäni avasi aikanaan kuorma-autolla ja bussilla tehdyt lumi- ja jääjarrutukset. Siihen asti olin yksi niistä iloisesti ison auton katveessa/persauksissa/hetiohituksenjälkeenkeulaneteenhimmaamassa ajelijoista. Löytyi kunnioitus äkkiä kun itse tajusi pelivaran pienuuden kopissa. /offtopic
 
Muistan kun kerran yritin polkupyörällä päästä jäistä vesipinnoittunutta tietä eteenpäin ja luovutin siinä kohtaa kun 50m matkalla olin 3 kertaa kaatunut. Ei ollut nastoja pyörässä. Edes kävellen ei meinannut päästä muuta kuin turvalleen. Niin liukasta tietä en muista sen jälkeen nähneeni. Sitä ei olisi päässyt kitkoilla ensimmäistä mutkaa pidemmälle.

Keväinen jäiseksi tamppaantunut hiekkatie jossa hiekoitehiekka oli mennyt jäästä läpi ja epätasaisuudet oli yön aikana jäätyneet uudelleen peiliksi. Aurinko lämmitti pinnan uudelleen sulaksi ja vesi jäi jään pinnalle liukasteeksi. Ei hyvää päivää miten liukas se oli.
Outo vertaus nykypäivän autojen kitkarenkaiden ja 80/90-luvun polkupyöränkumien välillä. Ei sillä, etteivätkö parhaimmat kitkatkin olisi tuollaisella pinnalla kusessa, mutta eivät sentään samalla tavalla kuin vertauksessasi.
 
Hankookin vähempinastaisista on kokemusta yhdeltä talvelta ja eipä noita voi kuin kehua. Hiljaiset ja pito ei ole loppunut - ja olivat edulliset. Toisaalta omassa autossa on 6 vuotta vanhat kiinalaiset minerva-nastarenkaat ja ihanhan noillakin pärjää.
 
Irlannissa tuli ajettua 50km työmatkaa kesärenkailla, kun lumi satoi maahan ja kyllä se vasta sataneella lumella sujui ihan hyvinkin, mutta sitten kun se lumi kiillottui kiiltäväksi ja pakkaantui, niin sen jälkeen alkoi kyllä huumori loppua aika nopeasti. Pitoa ei ollut juuri lainkaan ja vauhti oli sellaista 5km/h menoa.
Eräänä vuonna lykkäsin talvirenkaiden vaihtoa vähän turhan pitkään. Ei ollut kivaa hommaa luistella läskeillä renkaanvaihtoon.
Ja kitkoja en suostuisi ottamaan, vaikka pk-seudulla asunkin. Nastoillakin välillä vähän vaikeaa. Kai se takaveto sen tekee, kun vetävien pyörien päällä on vähemmän painoa kuin etuvedossa.
 
Olisi hyvä kun kaikki autot olisi nelivetoisia ja sitten ostaja voisi valita ottaako etu- vai takavetopainotteisen. Normaalissa ajossa auto olisi etu tai takavetoinen. Ehkä näin tulee olemaan kun joskus on vain sähköautoja ja joka pyörällä oma moottori.
 
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...utoliiton-asiantuntijalta-taystyrmays/6151708

Hyvä artikkeli kitkat vs nastat. Tässä parit nostot sieltä, mutta kannattaa itse lukea koko juttu:

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on puolestaan julkisesti tunnustautunut nastarengasmieheksi

Usein kuulee ihmisten perustelevan kitkarengasvalintaa sillä, että nykyaikaisista autoista löytyy ajonvakautusjärjestelmä ja ABS-jarrut, jotka mahdollistavat kitkarenkaiden käytön. Keskustelussa unohdetaan kuitenkin se, että molempien järjestelmien toiminta perustuu renkaan ja tienpinnan väliseen pitoon.

Usein tilanteet, joissa kuljettajan ennakointivirheen vuoksi ajonvakautusjärjestelmä tai ABS-jarrut aktivoituvat, sattuvat juuri silloin, kun keli on erityisen liukas eli tien pinta on jäinen. Rengastestit puolestaan osoittavat, että nastarenkaan pito on ylivoimainen kitkarenkaaseen verrattuna juuri tällaisella, jäisellä tienpinnalla ajettaessa.

Kokemuksia talviajokursseilta
Pidän vuosittain useita talviajokursseja eritasoisille autoilijoille. Kurssit järjestetään todellisia maantieolosuhteita vastaavalla lumisella ja jäisellä lentokentällä – ei siis öljytyllä pellillä tai kostutetulla muovilla. Koulutuksissa käytämme tietyissä harjoitteissa todellisia maantienopeuksia, jopa 100 km/h. Usein törmään siihen, että talviajokoulutukseen tullut henkilö toteaa epäonnistuttuaan väistössä tai ajettuaan ulos kuvitteellisessa kaarteessa, että kun tuo suorituspaikka on kiillottunut niin liukkaaksi ja hänellä on kitkarenkaat. Tämä on totta. Myös liikenteessä esimerkiksi risteysalueet, joissa autoilijat kiihdyttelevät ja jarruttelevat, kiillottuvat vastaavanlaisiksi – ja siellä kuitenkin halutaan ajaa samoilla renkailla.
-Tästä kommentti. Oman ajokortin "liukas keli" ajettiin juuri tekoliukkaalla. Se ei ollut liukasta nähnytkään. :D

VTT julkaisi vuonna 2014 tutkimuksen ”Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa”. Tutkimuksen yhteenveto-osiossa todetaan seuraavasti: ”Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella talvirenkaat olivat sitä useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.”

Kitkarenkaiden puolustajat vetoavat siihen, että nastarenkaat aiheuttavat hirvittävät määrät katupölyä ja kuluttavat tiestöä. Keskustelussa unohdetaan kuitenkin se fakta, että jos nastarenkaiden käyttäjät siirtyvät käyttämään kitkarenkaita, joudutaan hiekoituksen määrää olennaisesti lisäämään.

Teiden kulumiseen otti kantaa Liikenneviraston päällysteiden ylläpidon hankinnan asiantuntija Katri Eskola Moottori-lehden numerossa 10/2016. Hän totesi, että ”nastarengaskuluminen on päällysteiden uusimisen pääsyy vain kaikkein vilkasliikenteisimmillä maanteillä, joita on noin 20 prosenttia Suomen päällystetystä tieverkosta.
 
Oliko jotain tukea tuolle toteamuksellesi? Emäntä ei mitään harakiri renkaita kyllä meidän autoon haluaisi.
Tottakai. Etsi jonkun autolehden rengasvertailu ja yritä löytää Hankook sen kärjestä. En muista yhtään talvirengasvertailua jossa Hankook olisi ollut kolmen kärjessä. Yleensä siellä keskivaiheilla.
 
Toki näin. Mutta hämmästelinpä vaan sitä, jos pitää ainoana mahdollisena vaihtoehtona nastoja, vaikka on "oikea" neliveto alla. Tuommoisellahan vetää vaikka umpihangessa metsässä kesäkumeilla.
Justiin pari päivää sitten isä luki muistaakseni TM:n testiä noista nelivedoista katumaastureissa. Testasivat miten ne toimivat kun pitoa ei vaan löydy (pitoa oli yhdellä renkaalla). Subarun katumaasturi oli muistaakseni ainoa joka pääsi liikkeelle. Kaikki muut jäivät siihen, kun lukot eivät toimineet oikein. Jutusta sai kuvan, että ainakin katumaastureiden neliveto pettää juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan ja ongelma koskee melkein kaikkia valmistajia
 
Justiin pari päivää sitten isä luki muistaakseni TM:n testiä noista nelivedoista katumaastureissa. Testasivat miten ne toimivat kun pitoa ei vaan löydy (pitoa oli yhdellä renkaalla). Subarun katumaasturi oli muistaakseni ainoa joka pääsi liikkeelle. Kaikki muut jäivät siihen, kun lukot eivät toimineet oikein. Jutusta sai kuvan, että ainakin katumaastureiden neliveto pettää juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan ja ongelma koskee melkein kaikkia valmistajia

Taisi mennä jotenkin niin, että Subaru kyllä lähti rullilta ainoana liikkeelle, mutta sitten tositilanteessa sekään ei lähtenyt kun monilevykytkin lämpesi liikaa. Sitä mikä tuo tositilanne oli ei avattu sen enempää, kai noille on sitten vähän runtua annettu... Juttuhan päättyi mainintaan että kaikki testin autot lähtevät kyllä liikennevaloista ripeästi liikkeelle.
 
Aika outoa puhetta jopa trafilta.
Kaikki jotka on ajaneet jääradalla kitkoilla ja nastoilla tietävät tasan tarkkaan kummat on turvallisemmat kaikille osapuolille liikenteessä.

Itse viivästytin vaihtoa kesärenkaista kitkoihin ja eihän ne kesikset pitäneet yhtään edes lumella. Kitkoina on nokian R ja 4-vedon kanssa täysin riittävät suomen talveen. se ei kuitenkaan poista sitä faktaa että jäisellä risteysalueella muuttuu jalakulkijat keiloiksi 20-30km vauhdissa koska peilijäällä ne nyt vaan ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkään en aina sitä ymmärrä kun sanotaan, että etelässä pärjää kitkoilla ja pohjoisessa sitten nastat. Mutta kun siellä pohjoisessa yleensä tiet on usein lumiset ja hyvin pitkälle samanlaiset läpi talven. Kitkat toimivat hyvin lumella ja kun olosuhteet pysyvät samankaltaisina ei tule yllätyksiä kitkoillakaan ajaessa.

Etelässä teiden kunto vaihtelee päivittäin hyvinkin paljon. Välillä on sulaa kun suola sulattaa tien pinnat, mutta kun pakkanen vähän kiristyy on tiet käytännössä jäässä. Puhumattakaan sitten kun sataa 20cm lunta ja autot polkevat tämän lumen jäisiksi polanteiksi risteyksiin ja teiden pintoihin.

Tänäkin päivänä tuotti vaikeuksia lähteä parkkipaikalta(loiva ylämäki) jopa nastarenkailla, kun pihaan satanut 5cm lunta on polkeutunut jäiseksi patjaksi ja jonka päälle sataa höttö lunta. En usko että kitkoilla olisin päässyt koko parkkipaikalta pois.

Ja tosiaan olen asunut myös pohjois suomessa jossa oli kitkat käytössä.
 
Kumhon kesätassuilla vieläkin. Jarruttaessa pito vähän niin ja näin, mutta muuten ihan riittävä. Joku päivä pitäisi Continentalin kitkat pyöräyttää alle.

En ensikertalaiselle ehkä kitkoja suosittelisi, mutta kyllähän niillä ja järjenkäytöllä pärjää aika häjyssäkin talvessa. Järjenkäyttö nyt muutenkin ihan suotavaa.
 
Missäpäin Suomea pärjää vielä kesätassuilla? Monta päivää ollut reilusti pakkasta ja lähinnä pääväylät suolattuja.

Tampereella ihan sujuvasti liikehtii kesätassuilla. Kaarrepitoa riittävästi ja samoin kiihdyttäessä, mutta jarrutuksissa pitää ennakoida aika paljon. Toki nuo on 2kk sitten vanteelle pyöräytetty ja paistoaikakin oli kesältä, eli kumi toimii varmaan vielä tällä hetkellä paremmin, kuin keskiverto 2 vuotta vanha kesätassu.

Luistoneston, kun pitää pois päältä ja tunnustelee jarrutettaessa, niin tajuaa ihan hyvin mitä siellä tien pinnassa tapahtuu.
 
Juu, ei se mikään ylitsepääsemätön operaatio ole. Löytyy akkupulttipyssy ja hallitunkki, mutta nyt kun ei ole ollut tiedossa näitä 10km pidempiä matkoja, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa.

Sen verran ajotaitoa soisi kaikille, että näillä keleillä vielä pärjää.
 
Jep, olet täysin oikeassa. Ja äkkijarrutuksessa talvella on kitkoilla tai nastoilla yleensä ongelmissa toki huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin kesätassuilla. Ennakointi pelastaa.
 
Jaha, juuri sitä porukkaa jonka takia teillä nyt rytisee: "kyllä näillä renkailla vielä pääsee...". Ja alla varmaan jotkut kiinakumit?
 
Jaha, juuri sitä porukkaa jonka takia teillä nyt rytisee: "kyllä näillä renkailla vielä pääsee...". Ja alla varmaan jotkut kiinakumit?

Sen verran kun ennakoisit, että lukisit pari aiempaa postia. Kesällä paistetut Kumhot ja pitoa on ihan riittävästi. Muuten kulkisin bussilla tai vaihtaisin kitkat alle.

En ikinä tule ymmärtämään zadin kolarisumia.
 
Juu, okei noinhan mä yritin juuri asian ilmaista. Vaihdan huomenna ensitöikseni talvirenkaat alle, niin ei pala einarit pohjaan kehäteiden kasvateilla.
 
Itellä on nyt toisessa autossa peräkkäin kitkat, ja hyvin on tässä Järvenpää-Helsinki-Vantaa-Espoo akselilla pärjännyt. Nyt ollut viikon verran kitkarenkaat alla. Yhden kerran tuli lykättyä renkaiden vaihtoa turhan pitkälle, ja yöllä alkanut märkä lumisade teki paikat sen verran puuroisiksi, että auto piti jättää kotiin parkkiin.
 
Mää ottamassa itteeni siitä kun ihmiset ihmettelee miten tyhmä pitää olla että väkisin luistelee kesätassuilla talvikelissä. Voi jeevertti. :rofl:

Niin et voi vain ymmärtää, että niilä kesätassuilla ei tarvinnut viimeisen viikon aikana Tampereella luistella, kunhan tajuaa liukkaissa kohdissa jarruttaa ennen edessä ajavia :btooth:

Ja sen kyllä huomaa. Et selvästi tajua miksi siellä rytisee vaikka siihen on olemassa erittäin hyvä syy

Jonka varmaan voit kertoa tänne.
 
Se syyhän on juuri kuskit, jotka kuvittelevat, että kyllä kesärenkailla vielä kulkee kun osaa ennakoida

Huoh, nythän on tuokin ongelma sitten ratkaistu. Talvirengaspakko syyskuussa, niin ollaan varmasti ajoissa ennen talvea.

Ja kyllä, kannatan talvirenkaita ja niitä kannattaa nyt käyttää, kun meillä on jo talvi, mutta itse tosiaan koin pärjääväni aivan huoletta 10km työmatkan tuoreilla kesäkumeilla.
 
Mitenköhän muuten kasko korvaa jos se auto löytyy kolarista kesärenkailla täydellisessä talvikelissä talvirengaspakon ulkopuolella.
 
@Diaz\ Taidat olla niitä, jotka ajattelee talvirenkaiden tekevän autuaaksi liikenteessä. Niin se nyt ei valitettavasti mene.

Tuosta kaskosta oli joku vuosi lehdessä juttu. Lailliset renkaat on lailliset vaikka niitä ei olis mitään järkeä käyttää.. Ja kasko siis korvaa.
 
Tänäkin päivänä tuotti vaikeuksia lähteä parkkipaikalta(loiva ylämäki) jopa nastarenkailla, kun pihaan satanut 5cm lunta on polkeutunut jäiseksi patjaksi ja jonka päälle sataa höttö lunta. En usko että kitkoilla olisin päässyt koko parkkipaikalta pois.

Vajaavetoinen auto ja/tai luistonesto puuttuu?
 
En minä sano että ne autuaaksi tekee, mutta sen sanon että sinä olet ihan täydellinen idiootti jos kuvittelet että pelkällä ennakoinnilla selviät noilla kesätassuillasi näillä keleillä. Ennakointi toimii vain ja ainoastaan silloin, kun on joku tilanne jonka voi ennakoida.

Mutta joo, turha tästä on vääntää kun olet näköjään päättänyt että kesärenkaat on paras ja talvikelit. Toivottavasti et keilaa muita ihmisiä tuolla naurettavalla perseilylläsi. :/

Aikamoiseksi spedeilyksi menee sun osalta. Missään kohtaan en sanonut, että kesärenkaat on parhaat tai edes mitään sinne päin.

Oon nyt oman antini tähän ketjuun syöttänyt. Saat jatkaa talvirengasasiantuntijana oloa keskenäsi.
 
Aikamoiseksi spedeilyksi menee sun osalta. Missään kohtaan en sanonut, että kesärenkaat on parhaat tai edes mitään sinne päin.

Oon nyt oman antini tähän ketjuun syöttänyt. Saat jatkaa talvirengasasiantuntijana oloa keskenäsi.
Diaz\ puhuu kyllä asiaa eikä spedeile. Olet vaarantanut oman ja kaikkien muidenkin liikenneturvallisuuden tyylilläsi tai sitten trollaat. Toivon jälkimmäisen olevan oikea vaihtoehto
 
Kyllä ne tuntuu aika parhaat olevan kun talvikelit on olleet kohta viikon verran etelässäkin ja vieläkin luistelet tuolla menemään välittämättä tippaakaan muista ihmisistä.

Kyllähän hän välittää. Pitää vain ajaa ennakoiden. :facepalm:

Eli siis ilmeisesti täältä löytyi yksi joka ajelee 100km/h alueella nyt noin 50km/h, vain siksi että ajelee vieläkin kesärenkailla. Ei hel*etti sentään. Ja kehtaa vielä väittää että ei ole vaaraksi muille.

ps. hyväksyn viltsurin logiikan vain, jos kyseinen 10km matka on keskellä korpea lähes suoralla tiellä jossa ei ole mäkiä eikä juuri yhtään muuta liikennettä. Todennäköisyys puhtaalle trollille on jo aika iso...
 
En minä sano että ne autuaaksi tekee, mutta sen sanon että sinä olet ihan täydellinen idiootti jos kuvittelet että pelkällä ennakoinnilla selviät noilla kesätassuillasi näillä keleillä. Ennakointi toimii vain ja ainoastaan silloin, kun on joku tilanne jonka voi ennakoida.

Mutta joo, turha tästä on vääntää kun olet näköjään päättänyt että kesärenkaat on paras ja talvikelit. Toivottavasti et keilaa muita ihmisiä tuolla naurettavalla perseilylläsi. :/
Omat renkaat ovat luokattoman huonot, mutta hyvin niillä pärjää kun ennakoi tilanteet ajoissa ja turvaväli on kunnossa.
 
Kyllähän hän välittää. Pitää vain ajaa ennakoiden. :facepalm:

Eli siis ilmeisesti täältä löytyi yksi joka ajelee 100km/h alueella nyt noin 50km/h, vain siksi että ajelee vieläkin kesärenkailla. Ei hel*etti sentään. Ja kehtaa vielä väittää että ei ole vaaraksi muille.

ps. hyväksyn viltsurin logiikan vain, jos kyseinen 10km matka on keskellä korpea lähes suoralla tiellä jossa ei ole mäkiä eikä juuri yhtään muuta liikennettä. Todennäköisyys puhtaalle trollille on jo aika iso...
Toisaalta jos ei tunne empatiaa niin rengasvalinta ei ole niin justiinsa.
Vähän kuin se muija joka höhötteli facebookissa kun oli ajanut jonkun yli.

Seuraavaksi varmaan kuullaan kuinka jalankulkijatkin osavaat ennakoida kesärenkailla ajavat autoilijat talviolosuhteissa.
 
Itsekkään en aina sitä ymmärrä kun sanotaan, että etelässä pärjää kitkoilla ja pohjoisessa sitten nastat. Mutta kun siellä pohjoisessa yleensä tiet on usein lumiset ja hyvin pitkälle samanlaiset läpi talven. Kitkat toimivat hyvin lumella ja kun olosuhteet pysyvät samankaltaisina ei tule yllätyksiä kitkoillakaan ajaessa.

Etelässä teiden kunto vaihtelee päivittäin hyvinkin paljon. Välillä on sulaa kun suola sulattaa tien pinnat, mutta kun pakkanen vähän kiristyy on tiet käytännössä jäässä. Puhumattakaan sitten kun sataa 20cm lunta ja autot polkevat tämän lumen jäisiksi polanteiksi risteyksiin ja teiden pintoihin.

Tänäkin päivänä tuotti vaikeuksia lähteä parkkipaikalta(loiva ylämäki) jopa nastarenkailla, kun pihaan satanut 5cm lunta on polkeutunut jäiseksi patjaksi ja jonka päälle sataa höttö lunta. En usko että kitkoilla olisin päässyt koko parkkipaikalta pois.

Ja tosiaan olen asunut myös pohjois suomessa jossa oli kitkat käytössä.
Joku rengaskauppias sanoi jossain lehdessä juuri näin, että etelässä tarvitsee enemmän nastoja kuin pohjoisessa.
 
Juu eikä niitä ajovalojakaan välttis tarvii, hyvin näkee ajella katulamppujen valossa. Asiaan: nyt ne talvinakit alle ja heti. Kyllä on ihme, jos ei kuumota ajella tuolla pakkasessa, vaikka näennäisesti tien pinta olisikin sula.
 
ps. hyväksyn viltsurin logiikan vain, jos kyseinen 10km matka on keskellä korpea lähes suoralla tiellä jossa ei ole mäkiä eikä juuri yhtään muuta liikennettä. Todennäköisyys puhtaalle trollille on jo aika iso...
Spede taisi sanoa olevansa liikenteessä Tampereen suunnalla. Tänä aamuna tiet kiiltelivät siihen malliin urien ulkopuolella, että ei tosiaankaan ole enää kesärengaskeli edes Tampereella.
 
Spede taisi sanoa olevansa liikenteessä Tampereen suunnalla. Tänä aamuna tiet kiiltelivät siihen malliin urien ulkopuolella, että ei tosiaankaan ole enää kesärengaskeli edes Tampereella.
wheel.gif~c200

Spedet vaan ennakoi enemmän. 10km työmatka = 1,5h ajoaikaa.
 
Vajaavetoinen auto ja/tai luistonesto puuttuu?

Vajaapa hyvinkin mutta luistonesto kyllä löytyy. Siitäkään ei hirveästi apua kun tarpeeksi liukasta ja molemmat renkaat lyö tyhjää.


Joo eipä tuo näyttänyt toissapäivänä kesärenkaiden kanssa liukestelijaa paljon ennakointi auttavan. Oli menossa parkkihalliin n. 50m pitkä luiska alas päin. Kuski pysähtyi luiskan yläpäähän katselemaan lumista mäkeä ja päätti lähteä kokeilemaan. Pikkuhiljaa valutti alamäkeen kunnes pito loppui ja loppumatkan meni pulkkana alas. Puskuri ja kylki kolisi kaiteisiin matkan varrella, mutta sai se lopulta sen pysähtymään vähän ennen puomia olevalle sulalle :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 724
Viestejä
4 476 925
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom