Nasta -vai kitkarenkaat?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 17.10.2016.

  1. nnh

    nnh

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse ajan nyt kolmatta talvea kitkoilla (tällä hetkellä Hakka R2 SUV). Geokätköillessä tulee liikuttua paljon myös pikkuteillä, mutta toistaiseksi sellaista paikkaa ei ole tullut vastaan, jossa olisin nastoja kaivannut. Auraamaton tie ei ole mikään ongelma, koska eihän lumessa etenemisessä pidosta niinkään ole puute kuin maavarasta. Kertaalleen viime talvena tuli tarvetta lapiolle, kun yritin kääntää autoa auraamattomalla metsätiellä ja risteävällä haaralla, johon pakitin, oli sen verran paljon enemmän lunta, että auto jäi pohjastaan kinoksen varaan ja kaikki pyörät jauhoivat tyhjää. Lapiolla pahin kinos pois pohjan alta, niin paluumatka jatkui.

    Sen kyllä ymmärrän, jos jollain vajaavetoisella kipolla kokee nastat välttämättömiksi, mutta ajonvakautuksella ja nelivedolla varustetussa vehkeessä kitkoilla pärjää, jos sopeuttaa tilannenopeuden ajokeliin edes jossain määrin järkevästi. Jos taas kelistä riippumatta ajaa samaa vauhtia kuin kesällä, silloin tuskin nastatkaan riittävät korjaamaan virhettä ratin ja penkin välissä.
     
    manni ja Myrkky tykkäävät tästä.
  2. petepas

    petepas

    Viestejä:
    637
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nastat on aina ollut. Tänäänkin stadissa osa pikkuteistä märän jään peitossa. Lapissa tulee käytyä joka talvi niin...
     
  3. nnh

    nnh

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jäätä oli kyllä, mutta eipä siitä huolimatta kitkojen kanssa pidossa ollut ongelmia.
     
  4. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 303
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muistan kun kerran yritin polkupyörällä päästä jäistä vesipinnoittunutta tietä eteenpäin ja luovutin siinä kohtaa kun 50m matkalla olin 3 kertaa kaatunut. Ei ollut nastoja pyörässä. Edes kävellen ei meinannut päästä muuta kuin turvalleen. Niin liukasta tietä en muista sen jälkeen nähneeni. Sitä ei olisi päässyt kitkoilla ensimmäistä mutkaa pidemmälle.

    Keväinen jäiseksi tamppaantunut hiekkatie jossa hiekoitehiekka oli mennyt jäästä läpi ja epätasaisuudet oli yön aikana jäätyneet uudelleen peiliksi. Aurinko lämmitti pinnan uudelleen sulaksi ja vesi jäi jään pinnalle liukasteeksi. Ei hyvää päivää miten liukas se oli.
     
  5. karhea

    karhea

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tallissa on talvisin nastattomasta mönkkärinrenkaasta enskapiikkeihin valikoimaa. Nastat maasturissa ovat niin monta kertaa jättäneet enemmän pelivaraa äkkitilanteessa (este tiellä, liukkauden muutos, jonkun hölmöily liikenteessä) että jatkossakin valinta on selvä. Kyllä huonommillakin kumeilla pääsee, mutta kurjuuden maksimointi ei kuulu harrastuksiini. Tämä kaikella ystävyydellä ja myös useamman kitkasarjan aiemmin ajaneena.

    Muuten - omia silmiäni avasi aikanaan kuorma-autolla ja bussilla tehdyt lumi- ja jääjarrutukset. Siihen asti olin yksi niistä iloisesti ison auton katveessa/persauksissa/hetiohituksenjälkeenkeulaneteenhimmaamassa ajelijoista. Löytyi kunnioitus äkkiä kun itse tajusi pelivaran pienuuden kopissa. /offtopic
     
    Stanley H. Tweedle ja Svaiski tykkäävät tästä.
  6. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 987
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Outo vertaus nykypäivän autojen kitkarenkaiden ja 80/90-luvun polkupyöränkumien välillä. Ei sillä, etteivätkö parhaimmat kitkatkin olisi tuollaisella pinnalla kusessa, mutta eivät sentään samalla tavalla kuin vertauksessasi.
     
    mRkukov tykkää tästä.
  7. rovamarkku

    rovamarkku

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hankookin vähempinastaisista on kokemusta yhdeltä talvelta ja eipä noita voi kuin kehua. Hiljaiset ja pito ei ole loppunut - ja olivat edulliset. Toisaalta omassa autossa on 6 vuotta vanhat kiinalaiset minerva-nastarenkaat ja ihanhan noillakin pärjää.
     
  8. Immo Kuutsan tukka

    Immo Kuutsan tukka

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eräänä vuonna lykkäsin talvirenkaiden vaihtoa vähän turhan pitkään. Ei ollut kivaa hommaa luistella läskeillä renkaanvaihtoon.
    Ja kitkoja en suostuisi ottamaan, vaikka pk-seudulla asunkin. Nastoillakin välillä vähän vaikeaa. Kai se takaveto sen tekee, kun vetävien pyörien päällä on vähemmän painoa kuin etuvedossa.
     
  9. nnh

    nnh

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miksi valita huonojen vaihtoehtojen välillä, kun nelivetokin on keksitty :confused:
     
  10. Immo Kuutsan tukka

    Immo Kuutsan tukka

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Seuraava auto onkin luultavasti neliveto.
     
    nnh tykkää tästä.
  11. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Olisi hyvä kun kaikki autot olisi nelivetoisia ja sitten ostaja voisi valita ottaako etu- vai takavetopainotteisen. Normaalissa ajossa auto olisi etu tai takavetoinen. Ehkä näin tulee olemaan kun joskus on vain sähköautoja ja joka pyörällä oma moottori.
     
  12. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 355
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Turhaa kulutuslisää 360 päivää vuodessa.
    Kitkat tarkoitus laittaa alle, mukavammat ajaa.
     
  13. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 303
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...utoliiton-asiantuntijalta-taystyrmays/6151708

    Hyvä artikkeli kitkat vs nastat. Tässä parit nostot sieltä, mutta kannattaa itse lukea koko juttu:

    -Tästä kommentti. Oman ajokortin "liukas keli" ajettiin juuri tekoliukkaalla. Se ei ollut liukasta nähnytkään. :D

     
    Stanley H. Tweedle, Svaiski ja bypass tykkäävät tästä.
  14. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tottakai. Etsi jonkun autolehden rengasvertailu ja yritä löytää Hankook sen kärjestä. En muista yhtään talvirengasvertailua jossa Hankook olisi ollut kolmen kärjessä. Yleensä siellä keskivaiheilla.
     
  15. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Justiin pari päivää sitten isä luki muistaakseni TM:n testiä noista nelivedoista katumaastureissa. Testasivat miten ne toimivat kun pitoa ei vaan löydy (pitoa oli yhdellä renkaalla). Subarun katumaasturi oli muistaakseni ainoa joka pääsi liikkeelle. Kaikki muut jäivät siihen, kun lukot eivät toimineet oikein. Jutusta sai kuvan, että ainakin katumaastureiden neliveto pettää juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan ja ongelma koskee melkein kaikkia valmistajia
     
  16. Calle

    Calle

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Taisi mennä jotenkin niin, että Subaru kyllä lähti rullilta ainoana liikkeelle, mutta sitten tositilanteessa sekään ei lähtenyt kun monilevykytkin lämpesi liikaa. Sitä mikä tuo tositilanne oli ei avattu sen enempää, kai noille on sitten vähän runtua annettu... Juttuhan päättyi mainintaan että kaikki testin autot lähtevät kyllä liikennevaloista ripeästi liikkeelle.
     
  17. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Olihan siinä mainittu että pysäyttivät hiekkamäkeen.
     
  18. Calle

    Calle

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo taisipa ollakin, muistinvarassa referoin. :comp:
     
  19. MrCasual

    MrCasual BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika outoa puhetta jopa trafilta.
    Kaikki jotka on ajaneet jääradalla kitkoilla ja nastoilla tietävät tasan tarkkaan kummat on turvallisemmat kaikille osapuolille liikenteessä.

    Itse viivästytin vaihtoa kesärenkaista kitkoihin ja eihän ne kesikset pitäneet yhtään edes lumella. Kitkoina on nokian R ja 4-vedon kanssa täysin riittävät suomen talveen. se ei kuitenkaan poista sitä faktaa että jäisellä risteysalueella muuttuu jalakulkijat keiloiksi 20-30km vauhdissa koska peilijäällä ne nyt vaan ei toimi.
     
    Viimeksi muokattu: 06.11.2016
  20. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Itsekkään en aina sitä ymmärrä kun sanotaan, että etelässä pärjää kitkoilla ja pohjoisessa sitten nastat. Mutta kun siellä pohjoisessa yleensä tiet on usein lumiset ja hyvin pitkälle samanlaiset läpi talven. Kitkat toimivat hyvin lumella ja kun olosuhteet pysyvät samankaltaisina ei tule yllätyksiä kitkoillakaan ajaessa.

    Etelässä teiden kunto vaihtelee päivittäin hyvinkin paljon. Välillä on sulaa kun suola sulattaa tien pinnat, mutta kun pakkanen vähän kiristyy on tiet käytännössä jäässä. Puhumattakaan sitten kun sataa 20cm lunta ja autot polkevat tämän lumen jäisiksi polanteiksi risteyksiin ja teiden pintoihin.

    Tänäkin päivänä tuotti vaikeuksia lähteä parkkipaikalta(loiva ylämäki) jopa nastarenkailla, kun pihaan satanut 5cm lunta on polkeutunut jäiseksi patjaksi ja jonka päälle sataa höttö lunta. En usko että kitkoilla olisin päässyt koko parkkipaikalta pois.

    Ja tosiaan olen asunut myös pohjois suomessa jossa oli kitkat käytössä.
     
  21. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 418
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hankookin RS+ osoittautunut aivan kelvolliseksi rengassarjaksi. Testeissä erot voittajiin käytännössä melko pienet. Jos täytyy miettiä rahaa, ihan kelpo valinta.
     
  22. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kumhon kesätassuilla vieläkin. Jarruttaessa pito vähän niin ja näin, mutta muuten ihan riittävä. Joku päivä pitäisi Continentalin kitkat pyöräyttää alle.

    En ensikertalaiselle ehkä kitkoja suosittelisi, mutta kyllähän niillä ja järjenkäytöllä pärjää aika häjyssäkin talvessa. Järjenkäyttö nyt muutenkin ihan suotavaa.
     
  23. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tampereella ihan sujuvasti liikehtii kesätassuilla. Kaarrepitoa riittävästi ja samoin kiihdyttäessä, mutta jarrutuksissa pitää ennakoida aika paljon. Toki nuo on 2kk sitten vanteelle pyöräytetty ja paistoaikakin oli kesältä, eli kumi toimii varmaan vielä tällä hetkellä paremmin, kuin keskiverto 2 vuotta vanha kesätassu.

    Luistoneston, kun pitää pois päältä ja tunnustelee jarrutettaessa, niin tajuaa ihan hyvin mitä siellä tien pinnassa tapahtuu.
     
  24. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu, ei se mikään ylitsepääsemätön operaatio ole. Löytyy akkupulttipyssy ja hallitunkki, mutta nyt kun ei ole ollut tiedossa näitä 10km pidempiä matkoja, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa.

    Sen verran ajotaitoa soisi kaikille, että näillä keleillä vielä pärjää.
     
  25. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Jep, olet täysin oikeassa. Ja äkkijarrutuksessa talvella on kitkoilla tai nastoilla yleensä ongelmissa toki huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin kesätassuilla. Ennakointi pelastaa.
     
  26. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jaha, juuri sitä porukkaa jonka takia teillä nyt rytisee: "kyllä näillä renkailla vielä pääsee...". Ja alla varmaan jotkut kiinakumit?
     
  27. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Sen verran kun ennakoisit, että lukisit pari aiempaa postia. Kesällä paistetut Kumhot ja pitoa on ihan riittävästi. Muuten kulkisin bussilla tai vaihtaisin kitkat alle.

    En ikinä tule ymmärtämään zadin kolarisumia.
     
  28. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu, okei noinhan mä yritin juuri asian ilmaista. Vaihdan huomenna ensitöikseni talvirenkaat alle, niin ei pala einarit pohjaan kehäteiden kasvateilla.
     
  29. Pege

    Pege

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itellä on nyt toisessa autossa peräkkäin kitkat, ja hyvin on tässä Järvenpää-Helsinki-Vantaa-Espoo akselilla pärjännyt. Nyt ollut viikon verran kitkarenkaat alla. Yhden kerran tuli lykättyä renkaiden vaihtoa turhan pitkälle, ja yöllä alkanut märkä lumisade teki paikat sen verran puuroisiksi, että auto piti jättää kotiin parkkiin.
     
  30. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja sen kyllä huomaa. Et selvästi tajua miksi siellä rytisee vaikka siihen on olemassa erittäin hyvä syy
     
    Chekkit tykkää tästä.
  31. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Niin et voi vain ymmärtää, että niilä kesätassuilla ei tarvinnut viimeisen viikon aikana Tampereella luistella, kunhan tajuaa liukkaissa kohdissa jarruttaa ennen edessä ajavia :btooth:

    Jonka varmaan voit kertoa tänne.
     
  32. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Hyvä homma, vihdoin tajusit.
     
  33. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 303
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  34. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Se syyhän on juuri kuskit, jotka kuvittelevat, että kyllä kesärenkailla vielä kulkee kun osaa ennakoida
     
  35. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Huoh, nythän on tuokin ongelma sitten ratkaistu. Talvirengaspakko syyskuussa, niin ollaan varmasti ajoissa ennen talvea.

    Ja kyllä, kannatan talvirenkaita ja niitä kannattaa nyt käyttää, kun meillä on jo talvi, mutta itse tosiaan koin pärjääväni aivan huoletta 10km työmatkan tuoreilla kesäkumeilla.
     
  36. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    512
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitenköhän muuten kasko korvaa jos se auto löytyy kolarista kesärenkailla täydellisessä talvikelissä talvirengaspakon ulkopuolella.
     
  37. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    @Diaz\ Taidat olla niitä, jotka ajattelee talvirenkaiden tekevän autuaaksi liikenteessä. Niin se nyt ei valitettavasti mene.

    Tuosta kaskosta oli joku vuosi lehdessä juttu. Lailliset renkaat on lailliset vaikka niitä ei olis mitään järkeä käyttää.. Ja kasko siis korvaa.
     
  38. nnh

    nnh

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vajaavetoinen auto ja/tai luistonesto puuttuu?
     
  39. Viltsur

    Viltsur Frhr

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Aikamoiseksi spedeilyksi menee sun osalta. Missään kohtaan en sanonut, että kesärenkaat on parhaat tai edes mitään sinne päin.

    Oon nyt oman antini tähän ketjuun syöttänyt. Saat jatkaa talvirengasasiantuntijana oloa keskenäsi.
     
  40. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Diaz\ puhuu kyllä asiaa eikä spedeile. Olet vaarantanut oman ja kaikkien muidenkin liikenneturvallisuuden tyylilläsi tai sitten trollaat. Toivon jälkimmäisen olevan oikea vaihtoehto
     
    Legacy tykkää tästä.
  41. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 303
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän hän välittää. Pitää vain ajaa ennakoiden. :facepalm:

    Eli siis ilmeisesti täältä löytyi yksi joka ajelee 100km/h alueella nyt noin 50km/h, vain siksi että ajelee vieläkin kesärenkailla. Ei hel*etti sentään. Ja kehtaa vielä väittää että ei ole vaaraksi muille.

    ps. hyväksyn viltsurin logiikan vain, jos kyseinen 10km matka on keskellä korpea lähes suoralla tiellä jossa ei ole mäkiä eikä juuri yhtään muuta liikennettä. Todennäköisyys puhtaalle trollille on jo aika iso...
     
    anonyymi tykkää tästä.
  42. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 355
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Omat renkaat ovat luokattoman huonot, mutta hyvin niillä pärjää kun ennakoi tilanteet ajoissa ja turvaväli on kunnossa.
     
  43. MrCasual

    MrCasual BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisaalta jos ei tunne empatiaa niin rengasvalinta ei ole niin justiinsa.
    Vähän kuin se muija joka höhötteli facebookissa kun oli ajanut jonkun yli.

    Seuraavaksi varmaan kuullaan kuinka jalankulkijatkin osavaat ennakoida kesärenkailla ajavat autoilijat talviolosuhteissa.
     
    anonyymi tykkää tästä.
  44. Immo Kuutsan tukka

    Immo Kuutsan tukka

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joku rengaskauppias sanoi jossain lehdessä juuri näin, että etelässä tarvitsee enemmän nastoja kuin pohjoisessa.
     
  45. Immo Kuutsan tukka

    Immo Kuutsan tukka

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olet varmaan niitä spedejä, joiden mielestä turvavyötäkin on turha käyttää, koska "En minä tarvitse vöitä, koska osaan ajaa!".
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2016
  46. Cardinal

    Cardinal

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juu eikä niitä ajovalojakaan välttis tarvii, hyvin näkee ajella katulamppujen valossa. Asiaan: nyt ne talvinakit alle ja heti. Kyllä on ihme, jos ei kuumota ajella tuolla pakkasessa, vaikka näennäisesti tien pinta olisikin sula.
     
  47. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 676
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Spede taisi sanoa olevansa liikenteessä Tampereen suunnalla. Tänä aamuna tiet kiiltelivät siihen malliin urien ulkopuolella, että ei tosiaankaan ole enää kesärengaskeli edes Tampereella.
     
  48. MrCasual

    MrCasual BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]
    Spedet vaan ennakoi enemmän. 10km työmatka = 1,5h ajoaikaa.
     
  49. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Vajaapa hyvinkin mutta luistonesto kyllä löytyy. Siitäkään ei hirveästi apua kun tarpeeksi liukasta ja molemmat renkaat lyö tyhjää.


    Joo eipä tuo näyttänyt toissapäivänä kesärenkaiden kanssa liukestelijaa paljon ennakointi auttavan. Oli menossa parkkihalliin n. 50m pitkä luiska alas päin. Kuski pysähtyi luiskan yläpäähän katselemaan lumista mäkeä ja päätti lähteä kokeilemaan. Pikkuhiljaa valutti alamäkeen kunnes pito loppui ja loppumatkan meni pulkkana alas. Puskuri ja kylki kolisi kaiteisiin matkan varrella, mutta sai se lopulta sen pysähtymään vähän ennen puomia olevalle sulalle :D
     
    anonyymi tykkää tästä.
  50. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Et sitten kuvannut tuota darwinismia?