- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 169
Edellisessä autossa oli kitkat, nyt on nastat (Nokian Hakkapeliitta 8). Tulee aika paljon käytyä pienemmilläkin teillä mm. avantoharrastuksen ja mökkeilyn takia eikä kaikkia teitä ole välttämättä kovin paljoa aurattu tai hiekoitettu, niin valinta on selvä.
Itse ajan nyt kolmatta talvea kitkoilla (tällä hetkellä Hakka R2 SUV). Geokätköillessä tulee liikuttua paljon myös pikkuteillä, mutta toistaiseksi sellaista paikkaa ei ole tullut vastaan, jossa olisin nastoja kaivannut. Auraamaton tie ei ole mikään ongelma, koska eihän lumessa etenemisessä pidosta niinkään ole puute kuin maavarasta. Kertaalleen viime talvena tuli tarvetta lapiolle, kun yritin kääntää autoa auraamattomalla metsätiellä ja risteävällä haaralla, johon pakitin, oli sen verran paljon enemmän lunta, että auto jäi pohjastaan kinoksen varaan ja kaikki pyörät jauhoivat tyhjää. Lapiolla pahin kinos pois pohjan alta, niin paluumatka jatkui.
Sen kyllä ymmärrän, jos jollain vajaavetoisella kipolla kokee nastat välttämättömiksi, mutta ajonvakautuksella ja nelivedolla varustetussa vehkeessä kitkoilla pärjää, jos sopeuttaa tilannenopeuden ajokeliin edes jossain määrin järkevästi. Jos taas kelistä riippumatta ajaa samaa vauhtia kuin kesällä, silloin tuskin nastatkaan riittävät korjaamaan virhettä ratin ja penkin välissä.