Nasta -vai kitkarenkaat?

Onko jotkin merkit menneet luistonestojen kehityksessä taaksepäin sähkövoimalinjaan siirryttäessä? Ei ole itsellä kitkat aiheuttaneet mitään tilanteita vuosikymmeneen millään autolla.

En kehtaisi nastoja enää ottaa mihinkään autoon koska en halua olla mukana pilaamassa teitä joiden korjausvelka on Suomessa jo muutenkin aivan liian suuri (ja kaupan päälle kaupunkialueiden ilmanlaatua). Kyllähän sen tyhmäkin tajuaa että nasta on ääriolosuhteissa pitävin mutta kitkat ovat aivan riittävän hyvät muille kuin täysin epävarmoille kuljettajille.
 
Ei se teiden korjaaminen mitään, vaan ne pienhiukkaset jotka tappavat siellä kadulla kulkijoita + nastojen karhentama asfaltti joka syö niitä renkaita ja myrkyttää järvet ja meret mikromuovilla.

Mutta sähköautoilun kanssa tällä keskustelulla ei nähdäkseni ole kauheasti väliä.
 
Ei sitä niin huomaakaan jos ajaa vain kitkoilla, mutta peräjälkeen kun pääsee ajamaan molemmilla niin erot kyllä huomaa.
Mulla on ollut tallissa yhtä aikaa kaksi identtistä autoa, jossa toisessa kitkat ja toisessa nastat. Vaikka olivatkin etuvetoja, niin ero oli selvä pidon osalta nastojen hyväksi. Silti kitkarengas on hyvä monissa olosuhteissa ja siksi niitä onkin ollut alla.

Oikeastaan lokakuulta saakka on riittänyt aika kylmää keliä eli -5 ja -20 välillä Etelä-Suomessakin. Monet tiet ovat kiillottuneet aika liukkaiksi, niin renkaita katsomatta pelivaraa on pitänyt ottaa normaalia alkutalvea enemmän.
 
Ihan itse koettu ajamalla peräkkäin samana päivänä samat tiet molemmilla autoilla. Vaimo sanoo aivan samaa näin etelän jäisillä teillä. Pitoero lähdöissä, kaarteissa ja jarrutuksessa on sen verran selkeä, että sen huomaa helposti.


Ei ollutkaan kyse pärjäämisestä vaan nimenomaan paremmuuserosta näillä pahimmilla ilmoilla.

Onhan toi nyt ihan päivänselvää, että nasta pitää paremmin. Mä oon useamman talven ajanut kitkoilla, mutta ei niitä hyvällä tahdollakaan voi nastojen veroisiksi väittää. Lumella pito on ok ja varmaan lähellä nastoja, mutta mitä jäisempi tien pinta, niin sitä selkeämpi ero alkaa olemaan. Nelivedot on yleisesti ottaen vähän vakaampia ajettavia talvikeleillä, joka saattaa äkkiseltään tuoda siihen ja kitkoihin tottumattomalle mielikuvan pitävistä renkaista, mutta kaksivetoisilla tuon eron huomaa noin nanosekunnissa näillä keleillä.
 
Mulla on ollut tallissa yhtä aikaa kaksi identtistä autoa, jossa toisessa kitkat ja toisessa nastat. Vaikka olivatkin etuvetoja, niin ero oli selvä pidon osalta nastojen hyväksi. Silti kitkarengas on hyvä monissa olosuhteissa ja siksi niitä onkin ollut alla.

Oikeastaan lokakuulta saakka on riittänyt aika kylmää keliä eli -5 ja -20 välillä Etelä-Suomessakin. Monet tiet ovat kiillottuneet aika liukkaiksi, niin renkaita katsomatta pelivaraa on pitänyt ottaa normaalia alkutalvea enemmän.
Juurikin näin. Oma valinta ollut kitkat, koska etelässä aika harvoin tuota lunta/jäätä on muutamia päiviä pidempiä jaksoja kerrallaan, mutta jos asuisin ylempänä, tai talvet olisivat täällä sellaisia kun viimeiset kolme-neljä viikkoa ovat olleet, niin vaihtaisin oikopäätä nastoihin.
 
Juurikin näin. Oma valinta ollut kitkat, koska etelässä aika harvoin tuota lunta/jäätä on muutamia päiviä pidempiä jaksoja kerrallaan, mutta jos asuisin ylempänä, tai talvet olisivat täällä sellaisia kun viimeiset kolme-neljä viikoa, niin vaihtaisin oikopäätä nastoihin.
Itsellä taas ajatus juuri päinvastoin. Ei täällä etelässä tunnu viime talvet olleen ku surkeasti huollettuja jäisiä motareita ja vielä jäisempiä liikenneympyröitä ja ramppeja. Nyt ensimmäiset kitkat alla ekaa talvea ja ainakin tuollaisen suht raskaan sähkiksen alla vaikuttaa aivan paskoilta, vaikka testivoittajat ovatkin. Olisi pitänyt ottaa nastat. Ei jotenkin yhtään luottoa miten seuraavassa kurvissa mahtaakaan olla pitoa.
 
Itsellä taas ajatus juuri päinvastoin. Ei täällä etelässä tunnu viime talvet olleen ku surkeasti huollettuja jäisiä motareita ja vielä jäisempiä liikenneympyröitä ja ramppeja. Nyt ensimmäiset kitkat alla ekaa talvea ja ainakin tuollaisen suht raskaan sähkiksen alla vaikuttaa aivan paskoilta, vaikka testivoittajat ovatkin. Olisi pitänyt ottaa nastat. Ei jotenkin yhtään luottoa miten seuraavassa kurvissa mahtaakaan olla pitoa.
Tarkoitin juuri sitä, että näillä keleillä nastat olisi ihan selkeä valinta. Toisaalta jos mennään vaikka viimeinen 10v, niin on ihan muutama hassu talvi jolloin olisi muutamia päiviä lukuunottamatta jotain muuta kuin vettä ja loskaa. Ts. Mitään varsinaista talvea ei ole ja nastat lentelee noilla keleillä talven aikana lepikkoon. Nythän tää taas on viikonloppuna tässä totutun märäksi muuttumassa, joten jää nähtäväksi onko tämän talven liukkaat jo takanapäin.
 
Tuossahan juuri itse listaat syitä miksi sillä vetotavalla on myös merkitystä turvallisuuteen. Sivuttaispito kaarteissa veto/kiihdytys päällä on aika merkityksellinen takavedolla lähteekö perä tangentin suuntaan vai pysyykö eturenkaiden suunnan mukana. Sama korostuu erityisesti sähkäreillä regeneroinnin takia, jos peräpää jarruttaa liukkaalla regeneroinnin takia eikä siellä ole sivuttaispitoa. Liian monta juttua saanut tänä talvena lukea, kun porukka on ojassa regeneroinnin takia ja kaikissa on tainnut olla kitkat alla. ID4 luikertelee kitkoilla niin ikävästi jopa suoralla motarin rampilla, että kaipaa sitä (sivuttais)pitoa lisää.

ESP hoitaa tuon ongelman helposti, senhän takia se nimenomaan pelastaa elämiä. Ei peräpää lähde kiihdyttämään kaarteessa kun veto loppuu samantien, eikä tämä eroa mitenkään onko nasta vai kitka (koska ei se nastarengas kykene pitämään nykyaikaisen sähkömoottorin tehoa kuitenkaan), kummankin kohdalla tarvitaan tehon tiputtamista oikealle pidon rajalle.

Jos joku ajaa ojaan regenin takia, niin se ei ole takapidon takia (muutenhan ne spinnaisivat sinne ojaan), vaan kyseessä on vain liian suuri tilannenopeus. Tässähän tilanteessa neliveto olisi vielä pahempi, jos regen ottaa etu renkailta myös pidon, koska silloin se aliohjaa sinne ojaan. Noinhan noissa tilanteissa on pakosti käynyt, ei suinkaan perän menetys.

Kiihtyvyydessä (positiivinen tai negatiivinen) jäällä nastarengas on kuitenkin melko ylivoimainen. TM:n testissä paras kitka taisi olla noin 57% hitaampi kiihtyvyydessä kuin paras nastarengas eli kyllä vetopidoissakin on eroa. Ei sitä niin huomaakaan jos ajaa vain kitkoilla, mutta peräjälkeen kun pääsee ajamaan molemmilla niin erot kyllä huomaa.

Missään oikeassa tilanteessa ei ole vastaavaa jäätä, vaan tie on aina epätasainen / siellä on lunta / etc. Tämän takia mikään teoreettinen 57% ei ikinä pidä paikkaansa, jos et nyt jäärataa ajele.
 
Missään oikeassa tilanteessa ei ole vastaavaa jäätä, vaan tie on aina epätasainen / siellä on lunta / etc. Tämän takia mikään teoreettinen 57% ei ikinä pidä paikkaansa, jos et nyt jäärataa ajele.
Voit sä tätä yrittää vaikka miten päin selittää itsellesi, mutta nuo rengastestit ovat vain niin yksiselitteisiä, että ne nastat nyt vain tarjoavat reippaasti enemmän pitoa kunnon liukkaalla ja sitä kautta myös sitä parempaa vetopitoa. Eikä ne mitään teoreettisia tuloksia ole vaan ihan oikeita tilanteita ja mittauksia missä ajettu oikealla autolla. Omat kokemukset viime päiviltä puoltaa noita testien tuloksia niin ei hirveästi jää epäselvää asian kanssa.

Eikä se ESP kaikkea pysty korjaamaan. Ei ne autot muuten nimenomaan spinnaisi sinne ojaan. Periaatteessa tuo menee kuitenkin niin, että mitä vähemmän pitoa on niin sitä enemmän se ESP joutuu rajoittamaan menoa ja sitä hitaammin auto kiihtyy. Kitkoilla ESP siis todennäköisesti liukkaalla rajoittaa menoa vielä enemmän kuin nastoilla.
 
Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi
En pysty tätä allekirjoittamaan koska pärjään itse vallanmainiosti etuveto volvo C40:llä kitkojen kanssa vaikka monet täällä internetissä ovat sanoneet että vähintään takapotku tai mielellään neliveto kuuluu olla. En oikein ymmärrä mistä sekin kumpuaa. Malttia siihen polkimen käyttöön ja tilannenopeuteen niin pärjää kyllä.
 
Takavetoisessa Enyaqissa alla nastarenkaat, kun sellaiset vaan sattui auton mukana tulemaan ostaessa. Ainakin itsellä tuntuma että tällä Enyaqilla on paljon helpompaa lähteä liikkeelle talvella ilman minkäänlaista sutimista. Lieneekö renkaan ansiota vai onko tuo sähkömoottorin voimantulo vaan pehmeämpää kuin polttiksissa, tai sitten tuo takaveto vaikuttaa kun ennen ollut etuvetoja. Vaikka Enyaqissa tehoja melkein tuplat edellisiin polttiksiin verrattuna.
Ennen talvella liikennevaloista lähtiessä polttiksilla tuntui nastat rapisevan aina kun tahtoi lyödä suttia vaikka kuinka varovasti olisi kytkintä luistattanut, mutta Enyaq vaan lähtee liikkeelle ilman ylimääräisiä rapinoita.
Toki saa sutimaan jos kaasupoljinta survoo, mutta jos haluaa lähteä ilman sutimista nin on helpompaa tällä.

Maantiellä taas nuo Enyaqin leveät kumit tuppaa oleman välillä nuljut jos on raiteikkoista. Ei vissiin tahdo asettua niin helposti raiteisiin kuin pienempien kinnerien kapoisemmat renkaat.
 
En pysty tätä allekirjoittamaan koska pärjään itse vallanmainiosti etuveto volvo C40:llä kitkojen kanssa vaikka monet täällä internetissä ovat sanoneet että vähintään takapotku tai mielellään neliveto kuuluu olla. En oikein ymmärrä mistä sekin kumpuaa. Malttia siihen polkimen käyttöön ja tilannenopeuteen niin pärjää kyllä.
Kyse ei ollut pärjäämisestä. Halvimmilla kiinankumeillakin pärjää kunhan on vain tarpeeksi malttia, mutta ei se silti niistä parempaa tee. Lisäksi etuvedon käytös liukkaalla on kuitenkin aivan toisenlainen kuin takavedolla.
 
Kyse ei ollut pärjäämisestä. Halvimmilla kiinankumeillakin pärjää kunhan on vain tarpeeksi malttia, mutta ei se silti niistä parempaa tee. Lisäksi etuvedon käytös liukkaalla on kuitenkin aivan toisenlainen kuin takavedolla.
Mulle riittää että pärjään niin silloin en TARVITSE nastoja tai nelivetoa/takavetoa. Kovasti porukka tuntuu aina ensin syyttävän autoa/renkaita jos ajaa ulos/muuten vain liukastelee esim ympyröissä.
 
Mulle riittää että pärjään niin silloin en TARVITSE nastoja tai nelivetoa/takavetoa. Kovasti porukka tuntuu aina ensin syyttävän autoa/renkaita jos ajaa ulos/muuten vain liukastelee esim ympyröissä.
Tottakai sitä autoa on helppoa syyttää, kuin todeta itse olevansa idiootti. Oli se neliveto tai mikäveto vaan. Ihan kuin se auto itse vauhtinsa ja suuntaansa päättää eikä kuski.
 
Vaikka miten millä tahansa renkaalla pärjää, niin epäilen harvan suhteuttavan nopeuttaan ääritilannetta silmällä pitäen, vaikka miten mutkissa tai ympyröissä hidastelisi. Tarkoitan tällä sitä, että pitää laittaa liinat kiinni yllättäen.

Jäisellä kelillä tuossa on selvä ero kitkan ja nastan välillä. Kuten aiemmin totesin, minulla on ollut yhtä aikaa tallissa identtiset autot. Toisessa Contin uudet kitkat ja toisessa Contin uudet nastat. Ei käynyt epäselväksi, kumpi on ajossa huonolla talvikelillä ellei vaimo halunnut autoa käyttöönsä.

Kitkojen edut ovat kiistattomat useimmissa olosuhteissa, mutta jäästä kiillottuneella tiellä niillä ei ole mitään jakoa nastoja vastaan. Oma fiilis on, että asia vielä korostuu painavalla sähköautolla. Saati, jos auton mekaaninen pito olisi luonnostaan huono.
 
Vaikka miten millä tahansa renkaalla pärjää, niin epäilen harvan suhteuttavan nopeuttaan ääritilannetta silmällä pitäen, vaikka miten mutkissa tai ympyröissä hidastelisi. Tarkoitan tällä sitä, että pitää laittaa liinat kiinni yllättäen.

Jäisellä kelillä tuossa on selvä ero kitkan ja nastan välillä. Kuten aiemmin totesin, minulla on ollut yhtä aikaa tallissa identtiset autot. Toisessa Contin uudet kitkat ja toisessa Contin uudet nastat. Ei käynyt epäselväksi, kumpi on ajossa huonolla talvikelillä ellei vaimo halunnut autoa käyttöönsä.

Kitkojen edut ovat kiistattomat useimmissa olosuhteissa, mutta jäästä kiillottuneella tiellä niillä ei ole mitään jakoa nastoja vastaan. Oma fiilis on, että asia vielä korostuu painavalla sähköautolla. Saati, jos auton mekaaninen pito olisi luonnostaan huono.
Tässäkin voisi mielestäni katsoa kokonaisuutta. Jos vain harvassa paikassa nastat pitäisi paremmin kuin kitkat niin mielestäni se ei tee nastoja paremmiksi. Mulla ainakin auto pysähtyy vaikka löisin liinat kiinni, kyse on edelleen siitä tilannenopeudesta. Toki mulla on kitkoilla joskus auto vähän liukunut mutta jos on nopeus riittävän alhainen ja riittävästi turvaväliä niin silloin on varaa liukua ja auto kerkeää pysähtymään ennen kuin osutaan edessämenijään.
 
Tässäkin voisi mielestäni katsoa kokonaisuutta. Jos vain harvassa paikassa nastat pitäisi paremmin kuin kitkat niin mielestäni se ei tee nastoja paremmiksi. Mulla ainakin auto pysähtyy vaikka löisin liinat kiinni, kyse on edelleen siitä tilannenopeudesta. Toki mulla on kitkoilla joskus auto vähän liukunut mutta jos on nopeus riittävän alhainen ja riittävästi turvaväliä niin silloin on varaa liukua ja auto kerkeää pysähtymään ennen kuin osutaan edessämenijään.

Eli missä asiassa ne kitkat ovat tässä kokonaisuudessasi paremmat? Aloit luettelemaan missä ne ovat huonommat.

Juu, pk-seudun räntäpaskakelit ja "talvi" omaavat erittäin hyviä perusteita kitkoille, mutta keskustelunaihe toki oli jäiset olosuhteet sähköautoilla.

T: kitkojen omistaja ja niihin tyytyväinen, tiedostaen nastojen olevan kuitenkin paremmat jäisillä ja liukkailla olosuhteilla
 
Eli missä asiassa ne kitkat ovat tässä kokonaisuudessasi paremmat? Aloit luettelemaan missä ne ovat huonommat.

Juu, pk-seudun räntäpaskakelit ja "talvi" omaavat erittäin hyviä perusteita kitkoille, mutta keskustelunaihe toki oli jäiset olosuhteet sähköautoilla.

T: kitkojen omistaja ja niihin tyytyväinen, tiedostaen nastojen olevan kuitenkin paremmat jäisillä ja liukkailla olosuhteilla
Kitkat ovat hiljaisemmat, eivät kuluta tietä niin paljoa, riski siitä että nasta osuu muun tuulilasiin poistuu. Suomen talvessa on aika vähän paikkoja/päiviä jolloin nastat olisi perusteltuja. Joku yksittäinen ympyrä/risteys keskustassa ei mielestäni ole "syy" käyttää nastoja.

Mutta jokainen käyttäkööt sellaisia renkaita minkä katsoo tarpeelliseksi, en siitä ala tuomitsemaan mutta mitään perusteltua tarvetta niille harvoin on ainakaan omasta mielestäni vaan kyse on muista tekijöistä joita tässä on jo mainittu.
 
Kitkat ovat hiljaisemmat, eivät kuluta tietä niin paljoa, riski siitä että nasta osuu muun tuulilasiin poistuu. Suomen talvessa on aika vähän paikkoja/päiviä jolloin nastat olisi perusteltuja. Joku yksittäinen ympyrä/risteys keskustassa ei mielestäni ole "syy" käyttää nastoja.

Mutta jokainen käyttäkööt sellaisia renkaita minkä katsoo tarpeelliseksi, en siitä ala tuomitsemaan mutta mitään perusteltua tarvetta niille harvoin on ainakaan omasta mielestäni vaan kyse on muista tekijöistä joita tässä on jo mainittu.

Juu, olen kanssasi täysin samaa mieltä asioista, joita luettelit. Kuten sanoin, ajattelin kyseessä olevan puhe jäisistä olosuhteista.
 
Juu, olen kanssasi täysin samaa mieltä asioista, joita luettelit. Kuten sanoin, ajattelin kyseessä olevan puhe jäisistä olosuhteista.
Niin, toki puhe on siitä mutta paljonko niitä jäisiä paikkoja oikeesti on loppupeleissä?
 
Niin, toki puhe on siitä mutta paljonko niitä jäisiä paikkoja oikeesti on loppupeleissä?

Olen kanssasi samaa mieltä. Nyt on ollut päiviä jolloin nastat olisivat olleet huomattavasti paremmat liukkailla, mutta kokonaisuudessaan kitkat ovat etelässä ykkösvalinta. Täällä tunnuttiin väittelevän paremmuudesta liukkailla olosuhteilla ja testejen luotettavuudesta, mutta onhan tuo ihan selkeä asia jos jäisestä tiestä puhutaan. Pohjoisemmassa edellisellä paikkakunnalla valintani olisi nastat.

Jottei täysin ohi aiheen menisi, niin nykyisen Model S lisäksi aiemmassa XC90 T8 oli kitkat. Molemmissa Hakkapeliitat ja tällä on nyt luistellut huomattavasti enemmän. Volvolla oli parempi fiilis. En kuitenkaan pysty luotettavasti vakioimaan muuttujia. Ehkä Volvon renkaat oli paremmat tms.
 
Mj
Niin, toki puhe on siitä mutta paljonko niitä jäisiä paikkoja oikeesti on loppupeleissä?

Tervetuloa vaikka Jyväskylän seudulle tukkimaan katuja kitkoilla. Löytyy montakin katua jossa pitää pysähtyä mäkeen. Ei ole helppoa päästä edes nastoilla liikkeelle. Suomessa tiedän monta muutakin paikkaa ja kaupunkia jossa on sama tilanne.
 
Niin, toki puhe on siitä mutta paljonko niitä jäisiä paikkoja oikeesti on loppupeleissä?
Viimeiset pari viikkoa tiet ovat olleet ihan jäisiä risteysalueilla eli kyllä jäätä on riittänyt. Itse miellän sen hyvän (nasta)renkaan myös turvallisuusvarusteena, jonka hyöty saatetaan mitata sen yhden ainoan liukkaan päivän aikana. Ei siis tarvita kuin se yksi yllättäen eteen tullut läheltäpititilanne, jossa se parempi rengas pelastaa hengen. Vähän sama kuin, että olisin pärjännyt viimeiset 25 vuotta ilman turvavyötä tai ainuttakaan airbagia autossa, mutta silti käytän vyötä autossa aina ja haluan jatkossakin autossani olevan airbagit.
 
20 vuotta nastoilla ja viimeiset 3 vuotta kitkoilla ajaneena huomannut ainakin sen, että kitkoilla ajaessa turvavälit ja ennakointi tulee otettua paremmin huomioon. Vähemmän löydän itseni "yllättävästä" tilanteesta kitkoilla kuin nastoilla. Liekkö sitten ollut nastojen tuomaa valheellista turvallisuuden tunnetta vai onko vain ikä tehnyt tehtävänsä ja malttia + ymmärrystä enemmän mukana ajaessa. Auton tehot on kyllä vuosien varrella nousseet 80hp -> 400hp. Ja ettei ihan rengaskeskusteluksi menisi tämä thread niin hienosti tuollainen sähköinen voimalinja kyllä toimii liukkaalla kelillä, paljon miellyttävämpi kuin polttomoottori. Omasta kokemuksesta sanoisin, että kitka+sähköauto kombolla on huomattavasti mukavampaa ja helpompaa ajaa liukkaalla kuin kitka+polttis kombolla. Toki täyssähköisistä on vielä kovin lyhyet kokemukset verrattuna polttomoottorilla varustetuilla ajamiseen.
 
Kitkat ovat hiljaisemmat, eivät kuluta tietä niin paljoa, riski siitä että nasta osuu muun tuulilasiin poistuu. Suomen talvessa on aika vähän paikkoja/päiviä jolloin nastat olisi perusteltuja. Joku yksittäinen ympyrä/risteys keskustassa ei mielestäni ole "syy" käyttää nastoja.

Mutta jokainen käyttäkööt sellaisia renkaita minkä katsoo tarpeelliseksi, en siitä ala tuomitsemaan mutta mitään perusteltua tarvetta niille harvoin on ainakaan omasta mielestäni vaan kyse on muista tekijöistä joita tässä on jo mainittu.

Itsellä ollut vaikeuksia erottaa tuleeko sieltä kivi vai nasta tuulilasiin, mutta vahvasti veikkaa, että 98% tapauksista vähintään se tuulilasivaurio tulee kivestä. Ei noita nastoja paljon nykypäivänä irtoile.

Nyt etelässä on kyllä erikoisempi talvi ja oikeasti nastoille olisi ollut paikkansa jo päälle kuukausi. Normaalisti liukkaita päiviä tulee ehkä max kymmenkunta ainakin itselläni, kun liikenteeseen on kuitenkin lähdettävä ja paikat jäässä. Kitkoilla on pärjäillyt, mutta no pärjäilymoodissa niin juuri voisi pärjätä eurokitkoilla tai vaikka kesärenkaillakin. Painavan sähköauton kanssa kyllä tietty massan hitaus on tunnistettavissa ja nyt viimepäivinä isommilla väylillä kyllä tuntee tietyn vaeltelun ja luistelun, kun auto hakee uriin ja lähtee niistä perä hakemaan (ja tämä sama käy polttiksellakin).

Tänään menee ykkösbiilin CVC7:t vaihtoon vaikka pintoja reilu 5mm jäljellä. Aikamoista luistelua ja puskemista näillä keleillä vaikka takana vain pikkasen alle 1,5 talvea. Tilalle tulee kyllä kitkat (Michelin X-Ice Snow SUV) ja tiedostan jo, että kakkosbiilin (myös sähkö) uudehkot Contin nastat vie 4-2 noita uusia kitkojakin näillä keleillä. Mutta selkeästi nyt toisena talvena useamman 10tkm jälkeen ei noi ajetut kitkat enää oikein pidä. Sama varmasti kävisi nastoillakin, joten oikeastaan se oleellisin homma on omilla fiiliksillä saada auton alle tuoreat hyvät merkkirenkaat on niissä nastoja tai ei. Parin-kolmen talven jälkeen talvirenkaasta on vaan meidän olosuhteissa lähtenyt paras pito suoraan.

Jos joku ihmettelee, että no miksei sitten nastoja tämän ränttäyksen jälkeen niin omilla ajoilla talvi on pitkä ja kilsaa tulee kelissä kuin kelissä. Tällöin talvirenkaat ovat normisti alla loka-toukokuu ja isosti hävettäisi ropisutella menemään painavalla sähkiksellä huhti-toukokuussa pk-seudulla. Sen takia on vaan pärjäiltävä sillä mitä on ja vaan huolehdittava, että alla on hyvät kompromissit. Ja ehkä juuri hiljaisemman & painavan sähköauton kanssa luonnollisempi valinta on muutenkin kitkat nyt kun nykyrenkaiden rungot ja painoluokat ovat astetta tukevammat kuin vanhemman generaation renkaat.
 
Minä nyt ainakin osaltani lopetan tämän väittelyn, kuten mineraalimies vinkkasi niin väittelyn loppua ei näy. Itse en kiilloittele teitä tuolla kitkoilla ja pärjään vallanmainiosti ja nautin sen hiljaisuudesta :)
 
Olen tähän asti ollut ihan kohtuullisen tyytyväinen kitkarenkailla ajelija, mutta tänä talvena on kyllä tullut nastoja kaivattua. Nyt on ekaa talvea Kia Optima PHEV alla kitkoilla, enkä tiedä onko sitten kyse siitä, että auto on raskas ja painajakauma akkujen takia varmaan aika perspuoleinen, mutta varsinkin rampit on olleet ihan horroria tuolla autolla. Pakko pudottaa vauhdit ihan johonkin 30-40 km/h yhtään jyrkemmissä rampeissa, tai muuten auto vaan aliohjautuisi päin kaidetta. Vaikka kuinka ajaa varovasti ja ennakoi, niin silti kääntyessä meinaa usein pito kadota jos on yhtään jäisempää.

Pitäisi vielä olla ihan laadukkaat kitkat (Goodyear UltraGrip Ice 2) ja urasyvyys hyvä, mutta jotenkin homma on vaan ihan täyttä luistelua ja puolivakavissani olen harkinnut, että laitatan jotkut nastarenkaat ihan pelkästään jo sen takia, että autoa ajaa tällä hetkellä pääasiassa kuskina hieman vähemmän kokenut vaimoni.

Toki nyt kelit on olleet kategoriaa "jäätynyt persreikä" ja yleensä Etelä-Suomessa on kitkoilla pärjännyt ihan hyvin, tosin lähinä sen takia että täällä tiet on usein olleet suurimman osan talvea sulat ja periaatteessa kesärenkaillakin pärjäisi ihan hyvin, varsinkin kun eipä noilla kitkoilla tee juuri sen enempää tee silloin kun sitten oikeasti lyö tiet jäähän.
 
Viimeksi muokattu:
Painonjakauma. Sama syy miksi Passat ja Suberb plugarit ovat yksiä helvettejä huonossa kelissä; etuveto ja takapainoisuus.
 
Juu hybrideissä tuo painojakauma kusee monesti auton aika tehokkaasti. Alusta ja kori suunniteltu polttikselle ja yhtäkkiä lyödäänkin kontin täydeltä akkuja peräpuolelle. Siksi tuo Corollakin ali ja yliohjaa miten sattuu. Alusta ei vain ole suunniteltu etenkään tuolle isommalle akustolle.

Mitä nastoihin tulee, tänään oli talven ehkä huonoin keli oman kokemuksen mukaan ja oikein hyvin mentiin kitkoilla, toki joutui hoitamattomilla takateillä hidastamaan 50kmh vauhtiin mutkissa vaikka rajoitus sanoi 80kmh mutta eipä tuo muuten ollut ihmeellistä ja nastat eivät olisi antaneet mitään lisäiloa tuossa puuterilumessa.
 
Olen tähän asti ollut ihan kohtuullisen tyytyväinen kitkarenkailla ajelija, mutta tänä talvena on kyllä tullut nastoja kaivattua. Nyt on ekaa talvea Kia Optima PHEV alla kitkoilla, enkä tiedä onko sitten kyse siitä, että auto on raskas ja painajakauma akkujen takia varmaan aika perspuoleinen, mutta varsinkin rampit on olleet ihan horroria tuolla autolla. Pakko pudottaa vauhdit ihan johonkin 30-40 km/h yhtään jyrkemmissä rampeissa, tai muuten auto vaan aliohjautuisi päin kaidetta. Vaikka kuinka ajaa varovasti ja ennakoi, niin silti kääntyessä meinaa usein pito kadota jos on yhtään jäisempää.

Pitäisi vielä olla ihan laadukkaat kitkat (Goodyear UltraGrip Ice 2) ja urasyvyys hyvä, mutta jotenkin homma on vaan ihan täyttä luistelua ja puolivakavissani olen harkinnut, että laitatan jotkut nastarenkaat ihan pelkästään jo sen takia, että autoa ajaa tällä hetkellä pääasiassa kuskina hieman vähemmän kokenut vaimoni.

Toki nyt kelit on olleet kategoriaa "jäätynyt persreikä" ja yleensä Etelä-Suomessa on kitkoilla pärjännyt ihan hyvin, tosin lähinä sen takia että täällä tiet on usein olleet suurimman osan talvea sulat ja periaatteessa kesärenkaillakin pärjäisi ihan hyvin, varsinkin kun eipä noilla kitkoilla tee juuri sen enempää tee silloin kun sitten oikeasti lyö tiet jäähän.
Edellisessä V50 pikkuvolvossa oli samat renkaat alla ja henkilökohtainen kokemus on se, että kauheat kusiluistimet, jos vain tiellä on vähänkään jotain jäähän viittaavaa. Varsinkin sivuttaispidon osalta. Liikenneympyrät ja motarin rampit sai hissutella ja yleensä silloinkaan ei luistoitta selvinnyt.
 
Olen tähän asti ollut ihan kohtuullisen tyytyväinen kitkarenkailla ajelija, mutta tänä talvena on kyllä tullut nastoja kaivattua. Nyt on ekaa talvea Kia Optima PHEV alla kitkoilla, enkä tiedä onko sitten kyse siitä, että auto on raskas ja painajakauma akkujen takia varmaan aika perspuoleinen, mutta varsinkin rampit on olleet ihan horroria tuolla autolla. Pakko pudottaa vauhdit ihan johonkin 30-40 km/h yhtään jyrkemmissä rampeissa, tai muuten auto vaan aliohjautuisi päin kaidetta. Vaikka kuinka ajaa varovasti ja ennakoi, niin silti kääntyessä meinaa usein pito kadota jos on yhtään jäisempää.
Nyt on ollu kyllä muutaman päivän ainakin pk-seudulla poikkeuksellisen liukasta. Tiet jäässä, isot liikennemäärät hionut pinnat sileäksi ja suola ei näissä pakkasissa pure. Paras oli kun pikkukoneellinen golffi alkoi vaeltaa penkalle luistoneston varoitusvalon vilkkuessa kun painoi kehä3:lla 80 vauhdissa aavistuksen kaasua. Pari kertaa rampilla on haettu pitoa pientareen puolelta vaikka kuinka varovasti on ajanut. Mutta kitkoillakin pääsee edelleen perille kunhan huomioi kelin.
 
Itellä pandassa eskimo kitkat vuodelta 2020, ajettu kesät talvet. Liukasta on ollu, mutta niin on muillakin. Ei oikeastaan mitään ongelmia ollut, vähän isoilla teillä on joutunu himmaamaan kovissa nopeuksissa. Rönöössä hankkarit tältä vuodelta ja ongelmia ei ole ollut.
 
En kyllä ihan vakuuttunut ole kitkarenkaista. Itsellä upouudet testivoittajat ja aika tosi huonoilta tuntuu. Ensimmäistä talvea siis ikinä kitkat alla. En keksi oikeastaan yhtään positiivista asiaa poislukien että tiet kulunee hieman vähemmän näillä. Hiljainen auto ni ei siinä nastatkaan juuri olisi vollottaneet.
En muista milloin olisi nastoilla motarilla, oli keli ku keli ni näin liukkaalta tuntunut, rampeissa ei sitten yhtään mitään luottoa että onko mitään pitoa vai ei.

Tottakai näillä pärjää mutta en tykkää siitä että autolla liikkuminen on jotain pärjäämistä.
 
En kyllä ihan vakuuttunut ole kitkarenkaista. Itsellä upouudet testivoittajat ja aika tosi huonoilta tuntuu. Ensimmäistä talvea siis ikinä kitkat alla. En keksi oikeastaan yhtään positiivista asiaa poislukien että tiet kulunee hieman vähemmän näillä. Hiljainen auto ni ei siinä nastatkaan juuri olisi vollottaneet.
En muista milloin olisi nastoilla motarilla, oli keli ku keli ni näin liukkaalta tuntunut, rampeissa ei sitten yhtään mitään luottoa että onko mitään pitoa vai ei.

Tottakai näillä pärjää mutta en tykkää siitä että autolla liikkuminen on jotain pärjäämistä.
Eli ajat kitkoilla kuten nastoilla. Virhe numero 1.
Merkki kitkat on kuitenki paremmat kuin halpis nastat jopa peilijäällä.
 
Tämä alkutalvi on kyllä ollut poikkeuksellisen liukas renkailla kun renkailla. Kyllä sen huomaa, että rampeissa ja valoissa riittää tien tukkeita, vaikka itselläni on kitkat ja takavetona ajanut hybridiä. Liikenne on monena päivänä ajanut muutenkin selkeästi normaalia hitaammin, kun ihmiset varoo.
 
Tämä alkutalvi on kyllä ollut poikkeuksellisen liukas renkailla kun renkailla. Kyllä sen huomaa, että rampeissa ja valoissa riittää tien tukkeita, vaikka itselläni on kitkat ja takavetona ajanut hybridiä. Liikenne on monena päivänä ajanut muutenkin selkeästi normaalia hitaammin, kun ihmiset varoo.
Itsellä kitkat, etuveto ja paska luistonesto=pitoa pitää hakea sieltä missä sitä on. Vituttaa jengi jotka jäävät sutimaan valoihin jäälle pahimmillaan nelikon kanssa, sen sijaan että yrittäisivät edes saada jotain pitoa muualtakin kuin siitä pirun kiillotetusta jäästä. Ihana fiilis jäädä valoihin jotka vaihtuvat joskus x minuutin kuluttua, koska jengi jäi sutimaan niihin ja vihreillä pääsi kaksi ja kolmas meni rehellisesti punaisiin.
 
Tavanomaista liukkaampaa on juu, mutta hyvin pärjää silti kitkoilla.

Kulkuvälineenä Mitsu Outlander PHEV ja alla CVC7:t. Neliveto toki avustelee, etenkin liikkeellelähdöissä liukkailta pinnoilta.
 
Onko jotkin merkit menneet luistonestojen kehityksessä taaksepäin sähkövoimalinjaan siirryttäessä? Ei ole itsellä kitkat aiheuttaneet mitään tilanteita vuosikymmeneen millään autolla.

En kehtaisi nastoja enää ottaa mihinkään autoon koska en halua olla mukana pilaamassa teitä joiden korjausvelka on Suomessa jo muutenkin aivan liian suuri (ja kaupan päälle kaupunkialueiden ilmanlaatua). Kyllähän sen tyhmäkin tajuaa että nasta on ääriolosuhteissa pitävin mutta kitkat ovat aivan riittävän hyvät muille kuin täysin epävarmoille kuljettajille.

70+ vuotias äitini totesi kerran kitkoilla ajamisen jälkeen, että hän ei enää nastoihin koske, ja hän on nyt pärjännyt hyvin etuvetoisella plugarilla(ja ennen sitä takavetoisella bemarilla). Eipä nastoja tänä päivänä tarvitse mihinkään, vielä vähemmän jos on nelivetoinen auto alla.
 
Eli ajat kitkoilla kuten nastoilla. Virhe numero 1.
Merkki kitkat on kuitenki paremmat kuin halpis nastat jopa peilijäällä.

Mutta autolehdet lupasivat, että kitkat on melkein yhtä hyvät kuin nastatkin? :confused2: Toki esim. jarrutuspito ja kiihdytyspito jäällä on enemmän nastojen heiniä, mutta käsittelyssä kitkat eivät lehtien mukaan jää kuin joitakin sekunteja nastoista. Ja silti porukka meinaa liukastella joka rampista ulos.
 
Mutta autolehdet lupasivat, että kitkat on melkein yhtä hyvät kuin nastatkin? :confused2: Toki esim. jarrutuspito ja kiihdytyspito jäällä on enemmän nastojen heiniä, mutta käsittelyssä kitkat eivät lehtien mukaan jää kuin joitakin sekunteja nastoista. Ja silti porukka meinaa liukastella joka rampista ulos.
Nastarenkailla ajaessa liukkaudesta syytetään keliä.
Kitkarenkailla ajaessa liukkaudesta syytetään renkaita.

Siinä yksi syy miksi keskusteluissa kitkarenkaiden liukkaus korostuu.
 
Nastarenkailla ajaessa liukkaudesta syytetään keliä.
Kitkarenkailla ajaessa liukkaudesta syytetään renkaita.

Siinä yksi syy miksi keskusteluissa kitkarenkaiden liukkaus korostuu.
Sekin voi olla, tosin en näin liukkailla talvirenkailla ennen ole ajellut tai sitten nyt on ollut liukkaampaa ku koskaan. uusimmat contit tän vuoden paistopäivällä. aiemmat hakka kympit jotain aivan muuta ja nykyinen neliveto tuntuu pitävän huonommin ku edellinen takaveto.
 
En kyllä ihan vakuuttunut ole kitkarenkaista. Itsellä upouudet testivoittajat ja aika tosi huonoilta tuntuu. Ensimmäistä talvea siis ikinä kitkat alla. En keksi oikeastaan yhtään positiivista asiaa poislukien että tiet kulunee hieman vähemmän näillä. Hiljainen auto ni ei siinä nastatkaan juuri olisi vollottaneet.
En muista milloin olisi nastoilla motarilla, oli keli ku keli ni näin liukkaalta tuntunut, rampeissa ei sitten yhtään mitään luottoa että onko mitään pitoa vai ei.

Tottakai näillä pärjää mutta en tykkää siitä että autolla liikkuminen on jotain pärjäämistä.
No on kyllä näillä toista vuotta käytössä olevilla Bridgestone Noranza 001 nastoillakin saanut viime viikkoina olla tarkkana.
 
Itsellä kitkat, etuveto ja paska luistonesto=pitoa pitää hakea sieltä missä sitä on. Vituttaa jengi jotka jäävät sutimaan valoihin jäälle pahimmillaan nelikon kanssa, sen sijaan että yrittäisivät edes saada jotain pitoa muualtakin kuin siitä pirun kiillotetusta jäästä. Ihana fiilis jäädä valoihin jotka vaihtuvat joskus x minuutin kuluttua, koska jengi jäi sutimaan niihin ja vihreillä pääsi kaksi ja kolmas meni rehellisesti punaisiin.

Hyvä nosto. Aika harva tajuaa käyttää ne uran ulkopuoliset sohjot/lumet, joilla saa vähän olosuhteista riippuen etuvetoisen hatchbackin 5+ vuotta vanhoilla talvikiekoilla jopa ihan sutimatta liikkeelle. Samalla viereisellä kaistalla silmät lasittuneena ja nastat pyörii tyhjää. Ei vaatisi tosiaan kun sen, että tajuaisi valoihin ryhmittyä hieman keskilinjasta jommalle kummalle sivulle.
 
Alkutalvesta ainakin täällä Turun nurkilla oli kyllä liukkauden puolesta aika v-maista keliä kun jatkuvasti oli sellainen hämäävän liukas keli, jossa satanut pieni lumi ajettiin liukkaaksi kerrokseksi asfaltin pintaan. Isoimmat tiet pysyi suht hyvinä suolan ja höylän avulla, mutta heti pienemmille teille mennessä huomas että luistelee jatkuvasti niin perhanan pahasti. Isommillakin teillä tuli yllätyksiä moneen otteeseen kun näitä lumisaiteita ripsutteli vähän väliä ja tie alla saattoikin olla liukas vaikkei näyttänyt siltä.

Ihan vastaavaa en muista aikaisemmilta talvilta olleen kuin muutamia päiviä yleensä talvessa, tänä talvena oli oikeastaan monta viikkoa samanlaista putkeen. Sileä jää ja tällainen tiukka liukas polanne joka on käytännössä lähes jäätä on kitkarenkaille se asia missä ne on nastoja selkeästi heikommat etenkin pysähtymis- ja kiihdytystilanteissa, joten jos tällaisia on saanut muutaman viikon ensimaistiaisiksi kitkarenkailla ajosta, niin en ihmettele jos fiilikset on jotain muuta kuin haltioituneen positiiviset.

Nyt kun tuli kovemmat pakkaset ja lunta niin tilanne sinänsä normaalimpi talvikeli, liukasta on toki edelleen mutta sellaisella normaalilla talvikelin tavalla.

Renkaiden päällä oleva auto (sekä se kuskin ajotyyli) myös vaikuttaa tosi paljon siihen miten se liikkuu talvella. Itsellä on 2016 farkku-Astrassa nyt kolmatta talvea kitkat alla eikä ole vieläkään tullut oloa ettei noiden kanssa pärjäisi jossain. Toki tietyissä tilanteissa pitää ottaa napsu nopeutta pois verrattuna nastarenkaaseen ja/tai ennakoida vähän enemmän, mutta suurimman osan talvea noi toimii ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin nastatkin toimi samassa autossa.

Astran luistoneston tuntuu saksalainen optimoineen kitkarenkaille, tuntui omaan makuun aina jotenkin pikkuisen oudolta nastojen kanssa mutta kitkat kun laittoi alle niin tuli olo että näinhän tämän auton kuuluu talvella toimia. Luistonesto korjaa ajolinjoja hienosti liukkaissa kaarteissa ja muissa vastaavissa paikoissa ja auto pysyy ongelmitta hanskassa haastavissakin tilanteissa. Vetoluistoneston puolesta taas saksalainen on sitä mieltä että koskaan ei tarvitse ajaa sellaisessa paikassa jossa tarvitaan vetoa ihan pintakaasua suuremmalla osakaasulla vaikka lyö vähän tyhjää, miksi monesti lumipöpperössä jne ajeassa joutuu vetoluistoneston napsaisemaan pois päältä että auto lähtee liikkeelle/pysyy liikkeellä eikä luistonesto sakkaa sitä pysähdyksiin tai helppaa luistonestoa yhtäkkiä kokonaan pois jolloin renkaat pyörii totaalisen tyhjää paikallaan.

Vaimolla on nastat omassa autossa mutta kuitenkin tietyillä keleillä, etenkin jos on lunta tiellä tai pahaa urautumista niin tuo pyytää saada lähteä mun autolla töihin koska mun auto vaan on muuten parempi niissä olossuhteissa kuin hänen oma pienempi autonsa.

Parin edellisen talven kokemukset on lähinnä vahvistanut omaa mutua tästä nasta vs. kitka asiasta. Nastat on toki se "varmempi valinta", kitkojen kanssa pitää tietyllä tasolla ymmärtää mitä sulla on auton alla ja ajaa autoa sen mukaisesti. Jos sun tarvitsee ajaa toistuvasti paskoilla ja jäisillä tiellä, alla on ehkä vanhempi/muuten heikompi ajoneuvo, olet epävarma omista ajotaidoistasi liukkaalla tai et "halua nähdä vaivaa" niillä keleillä missä kitka on huonompi kuin nasta, niin osta nastat. Jos taas haluat sen kitkojen tuoman mukavuuden, hiljaisuuden, tien pintojen säästymisen ym. asiat miksi kitka on parempi kuin nasta, ja olet valmis näkemään vähän enemmän vaivaa ja ajamaan rauhallisemmin/ennakoivemmin kaikkein paskimmissa keleissä, voit ostaa kitkat.

Mulla on vähän sellanen kutina itsellä etten ole esim. 100% varma ostanko kitkat vai nastat seuraavaan kerran/seuraavaan autoon. Jos uusin auton ja tulee joku takapainoisempi etuveto niin saatan laittaa siihen nastat tässä ketjussa aiemmin mainituista syistä. Johonkin toisenlaiseen autoon tai jos jatkan tällä ajamista ostaisin varmaan kitkat koska ajomukavuus on kyllä noilla ihan eri luokkaa (ainakin peruskategorian autoissa) kuin nastoilla. Jää nähtäväksi.
 
Painonjakauma. Sama syy miksi Passat ja Suberb plugarit ovat yksiä helvettejä huonossa kelissä; etuveto ja takapainoisuus.
Kaksi talvea tuli ajettua Passat GTE:llä kitkoilla eikä se nyt mikään iso ongelma ollut. Tietysti liikkeellelähdöt oli jäisellä pinnalla hankalia kun vääntöä on heti maksimit käytössä, niin aika varovasti sai kaasua antaa.

Viisi reissua etelästä Lappiinkin tuli tuona aikana tehtyä ihan ongelmitta vaikka kelit oli pahimmillaan sellaista, että näkyvyys luokkaa 20m. Yhden kerran jäin Ylläksellä erääseen mäkeen jumiin kun oli satanut 5cm märkää lunta ja alla oli jäätä. Tuostakin pääsi kun peruutti alas ja otti enemmän vauhtia.

Auto tuli liikkeestä epämääräisillä nastoilla ja kitkat oli ihan oma valinta. Enkä kyllä nastoja missään vaiheessa kaivannut. On ne kitkat vaan niin paljon mukavammat.
Ja tuo on vielä se "sporttinen" malli :D
Ei se GTE mikään sporttimalli ole vaan ihan vaan plugari.
 
@Zigh kyllä ne aikanaan tuota mainostivat vähän GTi:n tyyppisenä autona, mutta plugarina toteutettuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom