Pari vuotta on ollut ajossa Dell T20:n päällä ESXi ja siellä virtualisoitu FreeNAS (levyohjaimena on erillinen LSI:n HBA-kortti). Katiska on toiminut oikein kivasti kokoajan, mutta eihän tuo missään nimessä optimaalinen viritys ole eikä Virallisesti(tm) tuettukaan, joten harrastamisen nimissä aloin pohtimaan erillisen NAS-purkin hankkimista/kokoamista.
Ajatus oli, että erilliseltä NAS-purkilta saisi jaettua levyjä NFS:llä/iSCSI:lla virtuaalikoneille (ainakin Plex & Owncloud), jotka pörräävät ESXi:n päällä ja jos oikein hölmöksi rupeaisi, niin voisi kai sieltä jakaa levyä suoraan ESXi:llekin ja ajella virtuaalikoneita NASin levyiltä. Tuossa vaan saattaa tulla gigaisen sisäverkon suorituskyky vastaan, mutta voisihan sitäkin läpällä kokeilla.
Ongelma on vaan siinä, että en tiedä kannattaisiko purkki koota itse, ostaa HP Microserver vai valmis Synology? Jos Gen8 Microserveriä vielä saisi, niin olisin sellaisen jo pistänyt tulemaan, mutta tuo nykyinen Gen10 ei ihan hirveästi vakuuta tehojen tai muutenkaan laadun puolesta.
Synologyn DS418 saisi noin 400 eurolla ja DS918+:n 500-600 eurolla, mutta mitähän ihmettä tuohon hintaan saisi itse koottuna? Levyjä (2x1Tb + 2x3Tb nykyisellään) ei tartte ostella lisää ainakaan toistaiseksi, kun ne voi siirtää nykyisestä kokoonpanosta.
Vaatimukset purnukalle ovat jotain seuraavanlaista:
- mahdollisimman kompakti ja hiljainen
- vähintään 4 levypaikkaa
- NFS/iSCSI/Samba-jaot
- riittävän nopea (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...)
- mielellään pari 1Gb ethernet-porttia
Itse olen tällä hetkellä aivan kuutamolla vähävirtaisesta "serveriraudasta", joten jos joku on tuommoisen NAS-purkin koonnut viime aikoina, niin vinkit ovat tervetulleita.
Synologyssä viehättäisi se, että ne ovat valmiita paketteja ja niissä on käsittääkseni kohtuullisen hyvä tuki pilvipalveluille, jos haluaa backupit survoa vaikka Azureen tai AWS:ään. Miten lie FreeNASilla onnistuu helpoiten pilveen kaman varmuuskopiointi?