NAS rakentelut

Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
324
Oma NAS rakennettuna vanhaan Fujitsu ESPRIMO P2760. Prossesori Intel Core i3-550 @ 3.20GHz, muistia 5gb 1066 MHz. Poweri taisi olla joku 230w, en muista tarkalleen, koska nappasin kaapin perältä vaan jonkun toimivan powerin kerta Fujikan oma oltiin napattu pois. 2*1TB HDD-levyt RAID 1 + 500GB HDD käyttöjärjestelmälle, joka on OpenMediaVault.

NASiin tallentuu Hyper-V virtuaalikoneiden varmuuskopiot, jotka tehty Veeam Backup & Replicationilla.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Itsellä alkaa kutitella 12 levyn, 8 LFF hotswap + 4 SFF, mini-itx kotelo Silverstonelta (DS380). Nykyinen 4 LFF Hotswap + 2 SFF Chieftecin mini-itx kotelo on ollut ahdas jo pitkään ja voisi päivittää vähän isompaan. Samalla kun kotelon vaihtaa, niin pitää hommata 8-porttinen sata-kortti + SFX yhteensopiva poweri. Tämä harmittaa kun chiefteciin tuli aikoinaan ostettua uusi corsairin 450W poweri.

Mutta, tuleeko kenelläkään mieleen toista vaikka micro-atx koppaa jossa olisi hot-swap paikkoja LFF kiekoille ja menisi atx-poweri sisään? Silloin ei tarvisi vaihtaa muuta kuin koppaa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Mullakin päivitys etenee vähitellen. Alkaa tuo vanha olemaan sen verran monta vuotta palvellut hyvin että ennakoivaa päivitystä tekemässä. Pistän parit kuvat tähän. Jos sitä tänään sais vielä debianin asennettua tuohon ja ihan freshillä asennuksella lähtis. Pikku urakka edessä konffia kaikki kuntoon..

Tähän 4U rack koppaan tulossa 27 levyä. Aluksi kaikki vanhat 16x3tb red + 10x4tb red + tuo uusi os levy 1tb red. Toivottavasti tänä vuonna saan vaihdettua nuo 16x3tb red -> 8x10tb ironwolf levyihin.
Luultavasti pistän vielä Samsung 960 EVO 500gb (EK Cooling siilellä) m.2 sinne, kun en sillä pelikoneessa tee mitään.

Periaatteessa kaikki red levyt ja raid-kortit + sas expander muuttaa tästä setupista uuteen servuun: NAS rakentelut

Uuden osia:

- Emo: Asrock Z370 Professional Gaming i7
- Prossu: i3-8100
- Muisti: G.skill ripjaws 16gb ddr4 3200mhz kit
- Cooler: Noctuan nh-d9l
- Power: Corsair rm-1000x 1000W

Kyllä siitä hyvä tulee :geek:

box2-0_1.jpg
box2-0_2.jpg
box2-0_3.jpg
box2-0_4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Joo niin on.. Se on siellä nyt just kiinni mut voin mä se siitä vaihtaa siihen ainooseen porttiin mikä ei oo shared noiden m.2 paikkojen kanssa.
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Mikä rakkikotelo toi on? onko jostain vanhasta serveristä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Tolle kopalle tuli n. 29€ posteja. ja tuliko se nyt 3 vai 4 päivässä DPD:llä
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Hm... jos nyt heittäisi rahaa nuotioon ja päivittäisi nassia, niin nää komponentit lähtis tilaukseen:
4 x (ironwolf 4TB) https://www.amazon.de/gp/product/B01LOOJBQY/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Corsair 450 SFX gold) https://www.amazon.de/gp/product/B01CK7KMB2/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Silverstone DS380) https://www.amazon.de/gp/product/B00HVKMI9S/ref=ox_sc_act_title_3?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Syba SD-PEX40099 8 x sata3) https://www.amazon.de/gp/product/B00ESFEI2E/ref=ox_sc_act_title_4?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
=> 780€

Tämän jälkeen nas olisi ihan pähee ja varmaan riittäisi ties kuinka pitkäksi aikaa, tosin eipä tossa nykyisinkään lopu vielä mikään kesken muu kuin päivitettävyys kopassa (eli 4 x 3.5" on max mitä menee sisään + 2 x 2.5" sisäistä levyä + usb, olis aikoinaan pitänyt ostaa heti 8 tai isompi, mutta minkäs tekee).
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Hm... jos nyt heittäisi rahaa nuotioon ja päivittäisi nassia, niin nää komponentit lähtis tilaukseen:
4 x (ironwolf 4TB) https://www.amazon.de/gp/product/B01LOOJBQY/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Corsair 450 SFX gold) https://www.amazon.de/gp/product/B01CK7KMB2/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Silverstone DS380) https://www.amazon.de/gp/product/B00HVKMI9S/ref=ox_sc_act_title_3?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
1 x (Syba SD-PEX40099 8 x sata3) https://www.amazon.de/gp/product/B00ESFEI2E/ref=ox_sc_act_title_4?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
=> 780€

Tämän jälkeen nas olisi ihan pähee ja varmaan riittäisi ties kuinka pitkäksi aikaa, tosin eipä tossa nykyisinkään lopu vielä mikään kesken muu kuin päivitettävyys kopassa (eli 4 x 3.5" on max mitä menee sisään + 2 x 2.5" sisäistä levyä + usb, olis aikoinaan pitänyt ostaa heti 8 tai isompi, mutta minkäs tekee).
Itse ottaisin SATA kortin tilalle jonkun kunnon HBA kortin, tuo Syba:n Marvell-piirillinen ei vakuuta oikein.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Itse ottaisin SATA kortin tilalle jonkun kunnon HBA kortin, tuo Syba:n Marvell-piirillinen ei vakuuta oikein.
No, kortin ainoa tarkoitus on tarjota sata3 väylät zfs:lle, niin HBA on vähän haaskausta.

Eli jos tuon upgraden tekisin niin setti olis about tämä:
8 x Ironwolf + 256 Samsung 850 Pro ZFS z2. Eli 6 levyn täysi kapasiteetti.

Syy miksi tuota en ole tekemässä nyt, on se että ei ole mitään tarvetta moiselle. Itseä olisi kiinnostanut 8 pyörivää kiekkoa 4 sijaan mutta loppuen lopuksi tuolle on tarvetta tasan sitten kun SSD:n hinta putoaa tarpeeksi tai kun vedän 10Gbpe verkot koneille. Nyt toistaiseksi on pärjätty 1Gbpe:llä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 429
Oma NAS menee lähiaikoina uusiksi:

Vanha Xigmatek gigas kotelo. (mahtuu syvyydeltään tv-tasoon)
B350 TUF ja 2200g ja phanteks ph-tc14pe jäähyksi.
16gb ddr4
5.25 paikkoihin vaimennettuna 2x4tb ironwolf. Btrfs raid1
2x6gb WD red datalevyiksi
1tb toshiba xg4 m.2 ssd käyttislevyksi.

m.2 levy siksi kun levyjyrinä ärsyttää ja se on nyt deskarissa, tilalle tulee vain nopeampi 1tb m.2 levy. Sinne menee syncthing, joka pitää kannettavan ja deskarin synkattuna keskenään työ/kuvatiedostoiltaan. Se estäisi kuitenkin levyjä spinnaamasta alas, vaikka logitukset yms hoitaisi pois alta.

Raid1 kiekolle menee oleellisen datan varmuuskopioiden varmuuskopiot. Muut kiekot on puhtaasti datalevyinä, jotka menee vaihtoon, kun smartti laittaa varoituspostia. Levyjä mahtuisi fyysisesti vielä 4kpl, mutta phanteks puskee aika lähelle ekaa levypakkaa, joten piuhat menisi mutkalle. Ynnä m.2 levy tiputtaa sataporttien määrän neljään. Jos lisäkapasiteetin tarvetta tulee, niin katson miten lähellä jäähy on ekaa levyasemakelkkaa. Sitten ehkä jäähy vaihtoon, tai vain pci-e sata kortti hankintaan.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
No, kortin ainoa tarkoitus on tarjota sata3 väylät zfs:lle, niin HBA on vähän haaskausta.
Enemmän vain tässä ajattelin sitä toimintavarmuutta. Osa tuon tyyppisistä Marvellin piirillä varustetuista korteista ei ole ongelmattomia Windowsissakaan, saati sitten nirsossa FreeNAS:ssa / FreeBSD:ssa. Etenkin jos lähdetään johonkin RAIDZ2 kokoonpanoon, en itse ottaisi riskiä että sieltä yhtä äkkiä putoaakin useita levyjä kontrollerin yhteensopimattomuuden tai muun virheen vuoksi, etenkään jos palvelimella säilyttää vähänkin tärkeämpää dataa.

https://www.amazon.de/LSI-Logic-LSI...s&ie=UTF8&qid=1523251128&sr=1-2&keywords=9207 Tuollaisella saa esimerkiksi hyvin ajettua tuollaista homaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Kaverilla oli joku tommonen 8 tai 10 porttinen halpa sata-kortti servussa ja se ei sitten toiminut kunnolla, siirrot tökki sitten niin pirusti. Se osti käytetyn rautaraid kortin sen jälkeen ja huolet katosi. 8xhdd pcie 2.0 1x slotiin on aika paljon. Kunnolliset 4 porttisetkin hba kortit käyttää sen pcie 2.0 4x. Niin.. kunnolliset 8xhdd raid/hba kortit vie sen pcie 8x slotin.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
No, kortin ainoa tarkoitus on tarjota sata3 väylät zfs:lle, niin HBA on vähän haaskausta.
Noita taitaa löytyä käytettynä jopa 16-porttisina about samaan hintaan? Nuo LSI jne. kortit toimii vuosia ongelmitta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
On olllut melko retuperällä oma tiedostonhallinta jo jonkin aikaa, joten ajattelin kevään/kesän aikana perehtyä hieman asiaan ja tehdä vähän parannuksia entiseen. Tällä hetkellä koneessa on melko vanhoja levyjä: Samsung 1 TB (46k h), Samsung 500 GB (62k h) ja WD 500 GB (74k h). Pari vuotta sitten ostin 3 Teran WD Greenin lisää, johon olen muita levyjä manuaalisesti sillointällöin kopioinut. Kokemusta RAIDeilla tms. kikkailusta ei ole, joten kyselen neuvoja ennen typerien (osto)päätösten tekoa. Vaikka koneita on tullut rakenneltua, myös kokemukset verkkorakentelusta ovat luokkaa "reititin seinään ja wifin salasanan vaihto ja tarvittaessa porttien avaus".

Tarkoituksena siis hankkia järjestelmä, johon saisin luotettavan setin levyjä. Budjetti ei veny kovin suureen pooliin, joten olen ajatellut riittäväksi kooksi 4-6 TB, jonka kyllä pitäisi riittää ihan hyväksi ajaksi myös eteenpäin. Lisäksi olisi tarvetta pyörittää Kodi/Plex-mediaservua Android TV:tä varten, mahdollisesti tarve yhdelle virtuaaliselle Windows XP:lle. Nämä ovat varmaan (helposti) toteutettavissa yhteen järjestelmään, mutta mietin vielä näiden lisäksi VPN:n hankkimista, eikä niistäkään ole (vielä) kokemuksia. VPN:n kautta olisi tarpeellista ohjata ainakin Linuxdistroliikenne, joka olisi mielellään helposti etäohjattavissa toiselta koneelta.

Koska tekstistä tuli sekava oksennus, lista mitä olisi toiveissa:
  • luotettava verkkolevypalvelin kotiin n. 4-6 teran kapasiteetilla (yhteydet kotiverkon ulkopuolelta?? tähän asti olen Chromen etäkäytöllä siirtänyt tiedoston Dropboxiin/muuhun driveen ja sieltä koneelle)
  • mediaserveri verkkolevyn tiedostoista lähiverkossa olevalle Android Smart TV:lle
  • virtuaali XP, mahdollisesti tuleviasuudessa myös muita koneita
  • (laillista!) torrentliikennettä VPN:n yli (Säilyykö yhteys verkkolevyyn? etäkäyttö toiselta koneelta?)
Minkälaista rautaa tällaiseen käyttöön ja miten käyttöjärjestelmä/koko systeemin rakennus? Ilmeisesti esim. FreeNAS hoitaisi tuon levysysteemin ja tarjoaa Plexille tukea suoraan, siihen vielä virtuaalikone XP:lle ja vaikka Windows 10? Vai olenko ihan hakoteillä..? Lisäksi tiedostojärjestelmään en osaa ehdottaa kuin RAID1/5. Oikeat varmuuskopiot voi sitten viedä vaikka kaverille kaappiin tekemällä tuosta uusimmasta WD Greenistä ulkoisen levyn.

Jos meinaat sanoa "Älä ryhdy, jos et osaa", jätä sanomatta ja kerro mieluummin oikeita neuvoja tai kysy tarkennusta tämän sekavan tekstin lisäksi.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
On olllut melko retuperällä oma tiedostonhallinta jo jonkin aikaa, joten ajattelin kevään/kesän aikana perehtyä hieman asiaan ja tehdä vähän parannuksia entiseen. Tällä hetkellä koneessa on melko vanhoja levyjä: Samsung 1 TB (46k h), Samsung 500 GB (62k h) ja WD 500 GB (74k h). Pari vuotta sitten ostin 3 Teran WD Greenin lisää, johon olen muita levyjä manuaalisesti sillointällöin kopioinut. Kokemusta RAIDeilla tms. kikkailusta ei ole, joten kyselen neuvoja ennen typerien (osto)päätösten tekoa. Vaikka koneita on tullut rakenneltua, myös kokemukset verkkorakentelusta ovat luokkaa "reititin seinään ja wifin salasanan vaihto ja tarvittaessa porttien avaus".

Tarkoituksena siis hankkia järjestelmä, johon saisin luotettavan setin levyjä. Budjetti ei veny kovin suureen pooliin, joten olen ajatellut riittäväksi kooksi 4-6 TB, jonka kyllä pitäisi riittää ihan hyväksi ajaksi myös eteenpäin. Lisäksi olisi tarvetta pyörittää Kodi/Plex-mediaservua Android TV:tä varten, mahdollisesti tarve yhdelle virtuaaliselle Windows XP:lle. Nämä ovat varmaan (helposti) toteutettavissa yhteen järjestelmään, mutta mietin vielä näiden lisäksi VPN:n hankkimista, eikä niistäkään ole (vielä) kokemuksia. VPN:n kautta olisi tarpeellista ohjata ainakin Linuxdistroliikenne, joka olisi mielellään helposti etäohjattavissa toiselta koneelta.

Koska tekstistä tuli sekava oksennus, lista mitä olisi toiveissa:
  • luotettava verkkolevypalvelin kotiin n. 4-6 teran kapasiteetilla (yhteydet kotiverkon ulkopuolelta?? tähän asti olen Chromen etäkäytöllä siirtänyt tiedoston Dropboxiin/muuhun driveen ja sieltä koneelle)
  • mediaserveri verkkolevyn tiedostoista lähiverkossa olevalle Android Smart TV:lle
  • virtuaali XP, mahdollisesti tuleviasuudessa myös muita koneita
  • (laillista!) torrentliikennettä VPN:n yli (Säilyykö yhteys verkkolevyyn? etäkäyttö toiselta koneelta?)
Minkälaista rautaa tällaiseen käyttöön ja miten käyttöjärjestelmä/koko systeemin rakennus? Ilmeisesti esim. FreeNAS hoitaisi tuon levysysteemin ja tarjoaa Plexille tukea suoraan, siihen vielä virtuaalikone XP:lle ja vaikka Windows 10? Vai olenko ihan hakoteillä..? Lisäksi tiedostojärjestelmään en osaa ehdottaa kuin RAID1/5. Oikeat varmuuskopiot voi sitten viedä vaikka kaverille kaappiin tekemällä tuosta uusimmasta WD Greenistä ulkoisen levyn.

Jos meinaat sanoa "Älä ryhdy, jos et osaa", jätä sanomatta ja kerro mieluummin oikeita neuvoja tai kysy tarkennusta tämän sekavan tekstin lisäksi.
Ainakin softasta itse lähtisin FreeNAS -pohjalla (okei, oma lehmä ojassa, sillä itse aloitin ja olen ollut todella tyytyväinen). Esimerkiksi OwnCloud voisi toimia tuollaisena etäyhteytenä palvelimeen tai sitten esimerkiksi VPN palvelulla. Torrentin saa luotua esim Transmission -pluginilla, ja tätä voi esimerkiksi säätää kotiverkossa olevalla toisella koneella. Vain harvoin tarvitsee itse palvelimeen kytkeä näppistä ja näyttöä. XP:kin pitäisi nykyään onnistua Virtual Machinen avulla, mutta itsellä ei ole kokemusta/tietoutta, joten viisaammat päättää.

Oliko ajatuksena vain yhden levyn järjestelmällä? Jos on, ehkä itse ottaisin kuitenkin toisen levyn siihen rinnalle, RAID1, jolloin levyn hajotessa ei kaikki tieto katoa. Tietysti jokin RAIDZ2 olisi optimaallisin, mutta se on järkevin vain 4 levyllä.

Onko kuinka tärkeää tietoa tulossa? Kannattaa myös miettiä UPS:ssä sähkökatkojen yhteyteen, jos on huonolaatuista sähköä/pätkimisiä verkossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Eikös FreeNAS ole nykyään NAS4Free? Ainakin FreeNAS:in sivuilla koetetaan myydä FreeNAS Miniä, laittaa nimeäni sähköpostilistoille ja download-sivuilla tulee tämmöinen:
upload_2018-4-9_16-1-9.png


En minä tuota koneeseeni laittaisi.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
FreeNAS ja NAS4Free ei ole sama asia. NAS4Free on kevyempi, karsitumpi versio FreeNASista. NAS4Free ei ole niin tehoja vaativa, mutta GUI on suppeampi, sekä softa vaatii enemmän säätöä. Ainakin omien kokemuksien perusteella, FreeNAS on paljon viimeistellympi ja edellä, johtuen hyvin todennäköisesti suuremmasta käyttäjä- ja kehittäjäkunnasta.

NAS4Free on siis FreeNAS 0.7 pohjalta rakennettu ja muistaakseen osa kehittäjistä on entisiä FreeNASin kehittäjiä.

upload_2018-4-9_16-5-5.png

Ja kyllä itsellä tuo toimii vallan hyvin tuo sivusto.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
Ainakin softasta itse lähtisin FreeNAS -pohjalla (okei, oma lehmä ojassa, sillä itse aloitin ja olen ollut todella tyytyväinen). Esimerkiksi OwnCloud voisi toimia tuollaisena etäyhteytenä palvelimeen tai sitten esimerkiksi VPN palvelulla. Torrentin saa luotua esim Transmission -pluginilla, ja tätä voi esimerkiksi säätää kotiverkossa olevalla toisella koneella. Vain harvoin tarvitsee itse palvelimeen kytkeä näppistä ja näyttöä. XP:kin pitäisi nykyään onnistua Virtual Machinen avulla, mutta itsellä ei ole kokemusta/tietoutta, joten viisaammat päättää.

Oliko ajatuksena vain yhden levyn järjestelmällä? Jos on, ehkä itse ottaisin kuitenkin toisen levyn siihen rinnalle, RAID1, jolloin levyn hajotessa ei kaikki tieto katoa. Tietysti jokin RAIDZ2 olisi optimaallisin, mutta se on järkevin vain 4 levyllä.

Onko kuinka tärkeää tietoa tulossa? Kannattaa myös miettiä UPS:ssä sähkökatkojen yhteyteen, jos on huonolaatuista sähköä/pätkimisiä verkossa.
Kuulostaa hyvältä. Ainakin 2 levyä olen varautunut hankkimaan, 4 alkaa olla kipurajoilla riippuen tarvittavista laitehankinnoista itse servulle.

Sähkökatkoja on nykyisessä asunnossa ollut 0 kpl viimeisen 1,5 vuoden aikana, joten tuskin UPSille on tarvetta ainakaan vielä.

FinlandApollon kommentista jäi vielä hieman auki tuo liikenteen ohjaus VPN:n kautta, muuten tuli aika hyvät avaimet jo ratkaisuun. En vielä ehdi perehtyä tuohon OwnCloudiin, mutta onko siinä/tässä koko hommassa jotain, missä pitäisi kiinnittää erityistä huomiota tietoturvaan? Lisäksi tarvittava rauta koko systeemille?
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Kuulostaa hyvältä. Ainakin 2 levyä olen varautunut hankkimaan, 4 alkaa olla kipurajoilla riippuen tarvittavista laitehankinnoista itse servulle.

Sähkökatkoja on nykyisessä asunnossa ollut 0 kpl viimeisen 1,5 vuoden aikana, joten tuskin UPSille on tarvetta ainakaan vielä.

FinlandApollon kommentista jäi vielä hieman auki tuo liikenteen ohjaus VPN:n kautta, muuten tuli aika hyvät avaimet jo ratkaisuun. En vielä ehdi perehtyä tuohon OwnCloudiin, mutta onko siinä/tässä koko hommassa jotain, missä pitäisi kiinnittää erityistä huomiota tietoturvaan? Lisäksi tarvittava rauta koko systeemille?
Tuosta VPN:stä itse en osaa sanoa mitään, itselläkin vielä työn alla tuon lisääminen. FreeNAS kuitenkin tukee tuota VPN palvelua, ainakin GUI omaa sellaisen.EDIT. Komento takaisin, muistin väärin. VPN:n sai jotenkin tuohon kyllä sovellettua, mutta vaatii säätöä. Pitääpä itekkin selvittää, koska sen implementointi on itselläkin To-Do listalla.

OwnCloud on vähän kuin Dropbox ideana, tiedostot ei vain sijaitse jossain Piilaakson palvelimessa vaan sinun omalla palvelimella. Asennat OwnCloudin -ohjelman koneellesi ja määrität tätä kautta.
Rautana tulisi olla mieluiten prosessori suurella kellonopeudella mielummin kuin ottaisin prosessorin monella ytimellä. ECC muistia suositellaan käytettäväksi ja mielellään asenteella 1GB RAMia per 1TB tallennustilaa.

Suosituksista tosin voin itse sanoa (en ohjeista tai suosittele) mutta oma palvelin ei tätä täytä: mennään vanhalla i7-870 ja 16GB Non-ECC muistilla kun kovoja on 24TB edestä RAIDZ2 tilassa. Eipä ole suuremmin ongelmia ollut, ainut mikä nyt on ollut, johtuu tuosta Seagaten 8TB Archivesta, joka on ulkoisena liitetty Rsync replikaatiota varten (Suhteellisen helposti saa Offsite kopiot). Tämäkin ongelma on ainoastaan johtuu tuosta SMR-teknologiasta, jota tuo levy käyttää ja siinä esiintyvästä todella suurista pudotuksista nopeuksissa: RAM muisti menee täyteen ja palvelin hidastuu huomattavasti, mutta tätä tapahtuu ensimmäisten replikaatioiden jälkeen todella harvoin, ja sitäkin sain vähennettyä rajoittamalla siirtonopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Kuulostaa hyvältä. Ainakin 2 levyä olen varautunut hankkimaan, 4 alkaa olla kipurajoilla riippuen tarvittavista laitehankinnoista itse servulle.

Sähkökatkoja on nykyisessä asunnossa ollut 0 kpl viimeisen 1,5 vuoden aikana, joten tuskin UPSille on tarvetta ainakaan vielä.

FinlandApollon kommentista jäi vielä hieman auki tuo liikenteen ohjaus VPN:n kautta, muuten tuli aika hyvät avaimet jo ratkaisuun. En vielä ehdi perehtyä tuohon OwnCloudiin, mutta onko siinä/tässä koko hommassa jotain, missä pitäisi kiinnittää erityistä huomiota tietoturvaan? Lisäksi tarvittava rauta koko systeemille?
Raudasta vaan sen verran, että ainakin NAS4Freessä (ja siten varmasti myös FreeNAS:issa) on loistava tuki HP Proliant Microservereille. Minulla siis oli pari vuotta tuollainen olohuoneen nurkassa pyörimässä. N40L.

HPE ProLiant MicroServer Gen10 Entry ‐palvelin 360,90 €

Lisäksi sisällä oli ihana usb-paikka, johon sai koneen sisälle usb-tikun pystyyn ja käyttöjärjestelmä oli siellä turvassa. Miinusta aika äänekkäästä tuulettimesta, mutta eiköhän se ole jo korjattu. Oma malli oli vuosikymmenen alusta.

edit: ja sitten FreeBSD:ssä on juuri nyt bugi, joka vaikuttaa tähän:
221350 – Unable to boot/install on HPE Proliant MicroServer Gen10 (AMD Opteron X3000): Hangs/Panics

Tänään ei ole NAS-päivä minulla, selvästi. Tuonkin voi tosin kiertää ja FreeNAS asentuu kiltisti, mutta se vaatii kikkailua komentokehotteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
Ääni microserverille täältäkin, olen nelisen vuotta pitänyt nas4free serveriä microserver gen8ssa. 3lla levyllä raidz1, upsin perässä.
Niin hyvä että hommasin toisenkin vmware käyttöön [emoji3]
Nas4free on riittänyt normi jakoihin.alkuun ajoin sen päällä virtualboxissa debian serveriä, josta luovuin kun hommasin sen toisen.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Jos budjetilla haluaa niin itseltäkin ääni Microserverille. Vaikuttaa laitokselta joka on good bang for buck.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Muutama juttu. Jos freenassia käyttelee.
Muutamilla ihmisillä on zfs pool mennyt paskiksi HP microserverissä, en tiedä löytyykö haulla enää freenas foorumilta.
Joku pipipää tietenkin heti HUUTAA että "Filut joita ei ole vara menettää, varmuuskopioidaan. Eikai tässä ole mitään ihmeellistä?" dööh

En ole vuosiin käyny freenas foorumilla (kun amd ecc ddr3 koneet on pelittäneet), että mikä on meno nykyisin.

Ja toinen juttu on että jos esim. käyttää LSI 9211-8i HBA ta, niin tarkista freenas foorumilta mikä firmware versio ajurista pitää olla käytössä freenas versiossa.
Joku käytti supermicrossa ja lsi kortissa liian uutta firmis versiota ja taas poolia vietiin bitti taivaaseen 2kk sisään.

Kolmas taisi olla että se freenas kantsii pitää palomuurin takana, ei ole tietoa onko vielä nykyisinkin.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
En ole vuosiin käyny freenas foorumilla (kun amd ecc ddr3 koneet on pelittäneet), että mikä on meno nykyisin.
En halua sanoa rumasti mutta: Silkkaa paskaa. Jos et osaa FreeNASia 100% ulkoa, anna jokaista koodinpätkää kysyessäsi tai jos planeetat eivät ole kohdallaan, saat vain haukkuja. Moderaattori haukkuu kaikki ja vähättelee, sen sijaan että neuvoisi, sekä aina sanoo "Read the "!%ing manual!". Kynnys kysyä on tolkuttoman suuri, kun pelkää saavansa pelkkää sitä ihteään niskaansa. Ehdotuksia ei oteta avosylein vastaan, monet ehdotuksetkin vain todetaan "KUKAAN EI TARVITSE", joka enemmän kertoo koodaajien paikoittaisesta laiskuudesta.

Ja mikä parasta: JOS ajat laitteistoasi ei-suositellulla raudalla, kuten juuri ilman ECC muistia, mitään ei neuvota, vaan todetaan "You don't use recommended parts, that's what you get."

FreeNASin foorumi on suoraan sanoen ehkä kaikista toksisin foorumi missä olen ikinä käynyt. Käyttäytyminen on mieslapsien tasolla. Välillä ajattelen että onko aktiivikäyttäjät South Parkin nörtin (Make War, not Warcraft -jakso) tyylisiä heppuja katkeruudesta päätellen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
En halua sanoa rumasti mutta: Silkkaa paskaa. Jos et osaa FreeNASia 100% ulkoa, anna jokaista koodinpätkää kysyessäsi tai jos planeetat eivät ole kohdallaan, saat vain haukkuja. Moderaattori haukkuu kaikki ja vähättelee, sen sijaan että neuvoisi, sekä aina sanoo "Read the "!%ing manual!". Kynnys kysyä on tolkuttoman suuri, kun pelkää saavansa pelkkää sitä ihteään niskaansa. Ehdotuksia ei oteta avosylein vastaan, monet ehdotuksetkin vain todetaan "KUKAAN EI TARVITSE", joka enemmän kertoo koodaajien paikoittaisesta laiskuudesta.

Ja mikä parasta: JOS ajat laitteistoasi ei-suositellulla raudalla, kuten juuri ilman ECC muistia, mitään ei neuvota, vaan todetaan "You don't use recommended parts, that's what you get."

FreeNASin foorumi on suoraan sanoen ehkä kaikista toksisin foorumi missä olen ikinä käynyt. Käyttäytyminen on mieslapsien tasolla. Välillä ajattelen että onko aktiivikäyttäjät South Parkin nörtin (Make War, not Warcraft -jakso) tyylisiä heppuja katkeruudesta päätellen.
Juuh sitähän se oli silloinkin, Ameriikkalaisilla on se tyyli tuollainen että haukutaan kilpailija pressatkin. Moderointi on huippu luokkaa postasin linkin valkoiseen taloon tuolta ja koko topikki meni not found tilaan 10 sekunnissa :lol:
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
En halua sanoa rumasti mutta: Silkkaa paskaa. Jos et osaa FreeNASia 100% ulkoa, anna jokaista koodinpätkää kysyessäsi tai jos planeetat eivät ole kohdallaan, saat vain haukkuja. Moderaattori haukkuu kaikki ja vähättelee, sen sijaan että neuvoisi, sekä aina sanoo "Read the "!%ing manual!". Kynnys kysyä on tolkuttoman suuri, kun pelkää saavansa pelkkää sitä ihteään niskaansa. Ehdotuksia ei oteta avosylein vastaan, monet ehdotuksetkin vain todetaan "KUKAAN EI TARVITSE", joka enemmän kertoo koodaajien paikoittaisesta laiskuudesta.

Ja mikä parasta: JOS ajat laitteistoasi ei-suositellulla raudalla, kuten juuri ilman ECC muistia, mitään ei neuvota, vaan todetaan "You don't use recommended parts, that's what you get."

FreeNASin foorumi on suoraan sanoen ehkä kaikista toksisin foorumi missä olen ikinä käynyt. Käyttäytyminen on mieslapsien tasolla. Välillä ajattelen että onko aktiivikäyttäjät South Parkin nörtin (Make War, not Warcraft -jakso) tyylisiä heppuja katkeruudesta päätellen.
Vetäse rasistikortti esiin...[emoji16]
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Ja toinen juttu on että jos esim. käyttää LSI 9211-8i HBA ta, niin tarkista freenas foorumilta mikä firmware versio ajurista pitää olla käytössä freenas versiossa.
Firmiksen version pitää olla sama kuin käyttiksen mukana tulevan ajurin versio. Eli siis riippuu minkä version FreeBSD:stä on ajossa perusasetuksilla. Muistaakseni ajurin versio on nyt P20, jolloin sen firmiksen tulee olla myös >=20.


Nyt kun ZFS on saatavilla Linuxille ja kohtuullisen stabiili, niin vaikea enää suositella FreeNAS / Nas4Free muille kuin aloittelijoille. Taakkana noilla on FreeBSD eli täysin turha käyttis minkä opettelemiseen tuskin kannattaa kenenkään tuhlata aikaa vuonna 2018. Sellaisessa opettelu- ja säätämismielessä on varmasti noin 1000-kertaisesti parempi investointi asentaa Ubuntu Server (tai vaikka sitten se Gentoo...) ja zfsonlinux.

Etuja Linuxilla yli BSD:n on luokkaa miljardi. Negatiivisia puolia lähinnä joku prosentin pari raskaampi TCP-stäkki ja kenties hitusen huonompi palomuuri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Firmiksen version pitää olla sama kuin käyttiksen mukana tulevan ajurin versio. Eli siis riippuu minkä version FreeBSD:stä on ajossa perusasetuksilla. Muistaakseni ajurin versio on nyt P20, jolloin sen firmiksen tulee olla myös >=20.


Nyt kun ZFS on saatavilla Linuxille ja kohtuullisen stabiili, niin vaikea enää suositella FreeNAS / Nas4Free muille kuin aloittelijoille. Taakkana noilla on FreeBSD eli täysin turha käyttis minkä opettelemiseen tuskin kannattaa kenenkään tuhlata aikaa vuonna 2018. Sellaisessa opettelu- ja säätämismielessä on varmasti noin 1000-kertaisesti parempi investointi asentaa Ubuntu Server (tai vaikka sitten se Gentoo...) ja zfsonlinux.

Etuja Linuxilla yli BSD:n on luokkaa miljardi. Negatiivisia puolia lähinnä joku prosentin pari raskaampi TCP-stäkki ja kenties hitusen huonompi palomuuri.
Noilla ehdotuksilla kannattaa miettiä tätä:
OpenMediaVault - The open network attached storage solution

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuon pitäisi olla se NAS-linux.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
No onneksi ei tarvii winkkarista/bsd:tä välittää kun Linuxilla olen noita jo pyöritellyt vuosia. Jos ei ole siis ketjua lukenut, niin alusta jota itse suosittelen on Ubuntu Lts (zfs tulee vakiona 16.04:sta out-of-the box repoista ilman kikkailua ja toimii kuin junan vessa... Ei tarvitse kikkailla ja kaikki mitä haluaa tehdä on hyvin dokumentoitu...). Itse aloitin aikoinaan noilla Gui vetoisilla käpistyksillä mutta huomasin että Cli vetoisesti on vain niin paljon helpompi työskennellä ja tehdä dokumentaatio itselle ja yhteisölle ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
No onneksi ei tarvii winkkarista/bsd:tä välittää kun Linuxilla olen noita jo pyöritellyt vuosia. Jos ei ole siis ketjua lukenut, niin alusta jota itse suosittelen on Ubuntu Lts (zfs tulee vakiona 16.04:sta out-of-the box repoista ilman kikkailua ja toimii kuin junan vessa... Ei tarvitse kikkailla ja kaikki mitä haluaa tehdä on hyvin dokumentoitu...). Itse aloitin aikoinaan noilla Gui vetoisilla käpistyksillä mutta huomasin että Cli vetoisesti on vain niin paljon helpompi työskennellä ja tehdä dokumentaatio itselle ja yhteisölle ...
Bionic Beaver tulee parin viikon päästä ja siinä on kernel 4.15 (tuki uusimmalle Proliant Microserverille) ja se on tuettu taas vuosia. Kannattaa hypätä suoraan siihen.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Firmiksen version pitää olla sama kuin käyttiksen mukana tulevan ajurin versio. Eli siis riippuu minkä version FreeBSD:stä on ajossa perusasetuksilla. Muistaakseni ajurin versio on nyt P20, jolloin sen firmiksen tulee olla myös >=20.


Nyt kun ZFS on saatavilla Linuxille ja kohtuullisen stabiili, niin vaikea enää suositella FreeNAS / Nas4Free muille kuin aloittelijoille. Taakkana noilla on FreeBSD eli täysin turha käyttis minkä opettelemiseen tuskin kannattaa kenenkään tuhlata aikaa vuonna 2018. Sellaisessa opettelu- ja säätämismielessä on varmasti noin 1000-kertaisesti parempi investointi asentaa Ubuntu Server (tai vaikka sitten se Gentoo...) ja zfsonlinux.

Etuja Linuxilla yli BSD:n on luokkaa miljardi. Negatiivisia puolia lähinnä joku prosentin pari raskaampi TCP-stäkki ja kenties hitusen huonompi palomuuri.
Saako muuten Linux pohjaisista yhtä hyvin tuon ZFS pakan datan ulos, hälytykset ja ilmoitukset kuin esim FreeNASista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Itse aikoinaan siirryin linux NAS palvelimeista FreeBSD/Freenas NAS palvelimeihin. Ainoa se viimeinen valttikortti oli se että ZFS oli tuttu solariksen unix käyttiksestä. Joka portattiin Freebsd käyttikseen 2008, eli on ehtinyt olla kohtuu pitkään että voipi jo datan luottaa majailevan kovoissa. Osassa vieläkin käytän pool 28 versiota ja yhdessä testi koneessa on openzfs 5000 versio.
Mielenkiinnolla odotan millonka openzfs saadaan winukkaan portattua :think:
Niin ja tietty jos linuxia käyttää, kantsii käyttää openzfs eikä zfsonlinuxia.

Bugs : zfs-linux package : Ubuntu
zfsonlinux/zfs

Edit:Kuinka moni täällä käyttää zfs tiedostojärjestelmää non ecc ram muisteilla ja onko ZFS_DEBUG_MODIFY flag (zfs_flags=0x10) päällä? :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Saako muuten Linux pohjaisista yhtä hyvin tuon ZFS pakan datan ulos, hälytykset ja ilmoitukset kuin esim FreeNASista?
En ihan hiffannut tuota ensimmäistä osaa kyssäristä. Samalla tavalla datan saa ulos, kuin varsinaisissa NAS-käyttöjärjestelmissä, eli perus Samban, NFS, miljoona muuta sovellusta avulla. Jos taas tarkoitit saako pakan migrattua helposti, niin se on aika helppoa: 1) zpool offline pool 2) zpool export pool 3) buuttaa toinen järjestelmä 4) zpool import pool. Mikäli tarkoitit jotain muuta asiaa niin tarkenna ihmeessä. :)

Hälytykset ja ilmoitukset joutuu itse konffaamaan, mutta vaihtoehtoja on kertaluokkaa enemmän kuin BSD:llä. Smartmontools Linuxilla varmaan osaa laittaa sähköpostia ja hälytystä vaikka missä muodossa.

Edit:Kuinka moni täällä käyttää zfs tiedostojärjestelmää non ecc ram muisteilla ja onko ZFS_DEBUG_MODIFY flag (zfs_flags=0x10) päällä? :think:
Vuosia käytin. Jos koko tiedostojärjestelmän arkkitehti on sitä mieltä, että ECC-muistia ei tuon kanssa tarvitse sen enempää kuin muidenkaan tiedostojärjestelmien kanssa, niin ainakin itse viittaan kintaalla Freenas.org foorumin autistien ulinoihin asian tiimoilta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
En ihan hiffannut tuota ensimmäistä osaa kyssäristä. Samalla tavalla datan saa ulos, kuin varsinaisissa NAS-käyttöjärjestelmissä, eli perus Samban, NFS, miljoona muuta sovellusta avulla. Jos taas tarkoitit saako pakan migrattua helposti, niin se on aika helppoa: 1) zpool offline pool 2) zpool export pool 3) buuttaa toinen järjestelmä 4) zpool import pool. Mikäli tarkoitit jotain muuta asiaa niin tarkenna ihmeessä. :)
Tarkoitin siis, että saako tuon ZFS pakan statistiikkaa, kuten Zpool status, ja ajoittaiset scrubit sekä snapshotit helposti tehtyä vai vaatiiko jumalattoman homman? Todennäköisesti punaista ja keltaista alert valoa ei ihan saa aikaan? :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Tarkoitin siis, että saako tuon ZFS pakan statistiikkaa, kuten Zpool status, ja ajoittaiset scrubit sekä snapshotit helposti tehtyä vai vaatiiko jumalattoman homman? Todennäköisesti punaista ja keltaista alert valoa ei ihan saa aikaan? :D
Nuo kaikki kuuluvat tiedostojärjestelmän mukana tuleviin työkaluihin eivätkä ole mitenkään sidoksissa käyttöjärjestelmään. Keltainen ja punainen alert valo taitaa käytännössä tarkoittaa sitä, että zpool status palauttaa joko degraded tai offline tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Tarkoitin siis, että saako tuon ZFS pakan statistiikkaa, kuten Zpool status, ja ajoittaiset scrubit sekä snapshotit helposti tehtyä vai vaatiiko jumalattoman homman? Todennäköisesti punaista ja keltaista alert valoa ei ihan saa aikaan? :D
Tässä lienee kyse noista kivoista GUI kilkkeistä ja automaagisesti konffatuista jutuista joita FreeNAS tekee? Kuten yllä sanottu, komentorivillä on kyllä kaikki tarvittavat työkalut, mutta vaatii toki enemmän verran osaamista ja säätöä GUI perusteisiin nähden.
Jos analogia sallitaan niin FreeNAS on noiden puolesta se Sotkan hylly ja Linux sitten vasara, nauloja ja kasa lautoja.

Kokeilin aikoinaan jotain FreeBDS pohjaista käyttistä ZFS käyttöön, mutta päädyin sitten lopulta Ubuntu Serveriin. Debianista oli kokemusta ennestään ja jotenkin tuon FreeBSD:n logiikka ei avautunut ollenkaan. Lisäksi Linuxiin on paljon helpompi tunkata sitten kaikkea muuta mahdollista pyörimään ja etenkin Debianiin ja Ubuntuun löytyy paljon enemmän ja kattavampaa ohjeistusta ja apua kaikkeen mahdolliseen.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Tässä lienee kyse noista kivoista GUI kilkkeistä ja automaagisesti konffatuista jutuista joita FreeNAS tekee? Kuten yllä sanottu, komentorivillä on kyllä kaikki tarvittavat työkalut, mutta vaatii toki enemmän verran osaamista ja säätöä GUI perusteisiin nähden.
Jos analogia sallitaan niin FreeNAS on noiden puolesta se Sotkan hylly ja Linux sitten vasara, nauloja ja kasa lautoja.

Kokeilin aikoinaan jotain FreeBDS pohjaista käyttistä ZFS käyttöön, mutta päädyin sitten lopulta Ubuntu Serveriin. Debianista oli kokemusta ennestään ja jotenkin tuon FreeBSD:n logiikka ei avautunut ollenkaan. Lisäksi Linuxiin on paljon helpompi tunkata sitten kaikkea muuta mahdollista pyörimään ja etenkin Debianiin ja Ubuntuun löytyy paljon enemmän ja kattavampaa ohjeistusta ja apua kaikkeen mahdolliseen.
Jaa-a, vaikea sanoa mistä valoista puhuu? Minulla on tossa serverissä hot-swap paikoissa kyllä ledit jotka vilkkuu ja kun punaista näkyy niin levy pitää vaihtaa. Jos kahdessa levyssä palaa punainen niin sitten pitää vaihtaa kaksi levyä.

Sähköpostiin tulee scrubeista tieto ja jos levypakka happanee niin siitäkin tulee viesti. Canonicalin landscape pätsää livenä kernelin niin eipä uptimet kärsi myöskään. Offsite backup on realiaikainen ja kokoajan käynnissä ja sisältää myös historian, eli jokainen tiedosto sisältää tarpeeksi historiaa että jokainen modifikaatio säilyy kyllä ja on palautettavissa. Tästä syystä en käytä zfs:n snapshotteja. Sama pooli on ollut käytössä 14.04 LTS:stä asti jo vanhalta Hp Gen7 Microserveriltä (ja josta loppui potku kesken 4 levyllä). Sitten rakensin nykyisen threadin aloittaneen setupin ja aloin miettimään että mitähän seuraavaksi.

Jotain tämmöistä siis mietin:
8 (4 kpl:ta uusia plus siirto levy) mekaanista levyä + boot + ssd cache
uusi sata-ohjain joka osaa hanskata 8-12 levyä jbodina
vanha emo
vanha prossu
vanhat 8gb ecc muistia (ei ole vielä loppunut kesken)
mini-itx koppa (silverstone on vahoilla nyt) + yhteensopvia poweri

Syy päivitykselle olisi se, että saisi samalla paritettimäärällä enemmän kapasiteettia, mutta taas toisalta nykynen kapasiteetti on ihan riittävä (jokainen kone jonka filehistory / delta backupina nykyinen kone toimii on saanut 1TB reservaation jo ja silti vielä roskalevyäkin riittää teratavu kaupalla). Että ainoa syy päivityksellä on räpeltäminen joka ei sinällään muuta mitään.

18.04:een siirryn kun 18.04.1 tulee saataville (normi tapa LTS versioiden päivityksen kanssa).
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Toi Landscape maksaa 1€ / päivässä onko se sen arvoista?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
En tiedä mitä muita etuja Canonicalin maksullisista palveluista saa, mutta Kspliceeminen uptimejen varjelun vuoksi ansaitsee kyllä "90-luku soitti ja vaati villityksensä takaisin"-palkinnon.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Tuli hommattua Buffalon Linkstation hs-dhgl, 500 gigaisella kovolla varustettuna.
Ensin 500:nen formatoitiin sitten kloonattiin 4 teraiselle kovolle ja paketti kasaan.
(wd 500g jäi pöydälle pyörimään uusio käyttöä odottamaan)
Buffalon softan siirto 4teraiselle onnistui ja nyt siirretään dataa uudelle "nassille" :happy:.
DLNA tuosta purkista löytyy joten pitää testailla miten leffat siirtyy tv:n ruudulle?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
180
Säätäminen on alkanut ja tuli hankittua HP:n Z800 ensimmäiseksi nassiksi. Koneen mukana tuli vanhoja Siikeitin levyjä ja ajelin testejä niillä sekä tutustuin Freenasiin ennen lopullisten levyjen saapumista. Palvelimelle kirjoitettaessa kuului outoa sirinää, jonka ajattelin tulevan vanhahkoista levyistä. Eilen sain 4x4 teran uudet WD Redit sisään ja kas kummaa, sirinä jatkuu edelleen.

Tutkin kylki auki äänen lähdettä, enkä täysin pystynyt paikallistamaan sitä. Prossujen ja virtalähteen välimaastossa se kuului ehkä selviten. Puhelimella nauhoitetustakin äänipätkästä se kuuluu selvästi tuuletinsuhinan yli (Dropbox - Tallenna-001.aac). Onko mitään vinkkejä, mistä tämä voisi johtua? Luettaessa ainakin omaan korvaan kuului pelkkää normaalia ääntä levyistä eikä tätä sirinää laisinkaan.

Toiseen asiaan: aiemmin postailinkin tarpeista [SMB+Plex+Transmission(+Pilvi)] ja tutustuin näihin. En tiedä ymmärsinkö ihan 100% oikein tavan käyttää plugareita, jaileja ja datasettejä. Plugin tekee oman jailin asennuksen yhteydessä. Lisäksi olen tehnyt jokaiselle pluginille oman datasetin (johon asetan kyseiselle pluginille käyttöön tarvittavia tiedostoja?) ja lisännyt pluginin jailiin storagen (esim. Source: /mnt/NAS/plexmedia (dataset) -> Destination: /media (plexin jail)). Ainakin Plexin sain toimimaan järkevästi, mutta Transmission ja Nextcloud tuotti hieman harmaita hiuksia joskin sain myös ne toimimaan jotenkuten. Nextcloud jostain syystä ilmoitti, että omalla palvelimellani ei ole käytettävissä nettiyhteyttä. Lähiverkossa synkkaus toimi kyllä desktop-clientin kanssa, mutta pienehköllä viiveellä eikä välittömästi kuten esim. tähän saakka Dropboxilla. Transmissionilla sain suoritettua koelatauksen, mutta nyt ladattu tiedosto näkyy sekä transmissionin jailin että datasetin sisällä (vie tuplasti tilaa?).

En ole vielä nettiä selaillut, mutta pohdintaa aiheuttaa myös ajoitukset SMART-testeille ja scrubaamiselle. Miten usein porukka on noita ajastellut pyörimään?

Link aggregation ilmeisesti toimii vain sitä tukevalla reitittimellä (802.3ad)? Kävi mielessä hankkia pöytäkoneelle kaksiporttinen verkkokortti, mutta eiköhän noilla gigabitin nopeuksillakin pärjää..
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
En tiedä milä on suositus mutta olen ajanu vuosia nas4freessä 2kertaa /kk scrubi raid z1lle.
Nassukka pyörii 3lla 1.5 TB wd redillä.
Alussa ajoin kerran kuussa ja n. Puolen vuoden älkeen hajosi yksi levy, joka toki meni takuuseen, odotellessa tilailin uuden levyn. Sain samalla vara levyn.
Toki voisi ajaa kerran viikossa ja vaihtaa raidz2lle mutten ole nähnyt tarpeelliseksi moista vaivaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 549
Viestejä
4 190 335
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom