NAS rakentelut

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Oletko tehny mirrorin kahdelle usb tikulle? Omassa näkyy hyvin toimivan usb tikut mirror buuttina
Näkyykö poikkeaavaa
Koodi:
zpool history freenas-boot
Oliko usb 2 vai usb3 porteissa?

Köh.. en kyllä pidä verbatimun tikkuja laadukkaina, tosin ei ole kyllä kokemuksiakaan oletan vain kun tun merkin takana voi ola mitävain.
Ei halvat sandiskinkään kestä jatkuvaa kirjoittamista. ellet tee logi serveriä toisaalle niin johan alkaa kuratikutkin kestämään.

Edit:Laitetaan nyt jos joku ei ymmärrä miksi tuo Boot Volume Condition: ONLINE One or more devices has experienced an error resulting in data corruption. Applications may be affected." tulee.
Se tulee siksi kun zfs tiedostojärjestelmä checksummaa filut usb tikulta mutta ei voi korjata niitä. Ja zfs ilmoittaa sähköpostiin sitten tunnollisena löydöksen.

Näin ei ennen ollut esim. Freenas 8 usb tikulla olevia tiedostoja ei tarkistettu aktiivisesti kun ei ollut edes zfs tiedostojärjestelmääkään tikussa
vaan oli käytössä FreeBSD Unix File System UFS.

Mirroroimalla usb boot tikut zfs nyt voi verrata kahden filun merkle puun block pointereita ja korjata mahdolliset tiedostojen virheet.
USB tikulla "semi" aktiivisessa käytössä tulee silloin tällöin virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
184
Oletko tehny mirrorin kahdelle usb tikulle? Omassa näkyy hyvin toimivan usb tikut mirror buuttina
Näkyykö poikkeaavaa
Koodi:
zpool history freenas-boot
Oliko usb 2 vai usb3 porteissa?

Köh.. en kyllä pidä verbatimun tikkuja laadukkaina, tosin ei ole kyllä kokemuksiakaan oletan vain kun tun merkin takana voi ola mitävain.
Ei halvat sandiskinkään kestä jatkuvaa kirjoittamista. ellet tee logi serveriä toisaalle niin johan alkaa kuratikutkin kestämään.
Vain yksi tikku käytössä. Juu ei varmaankaan "laadukas" tikku ole, mutta ainakin huomattavasti parempi kuin tuo ensimmäinen lahonnut. Tikku on usb2 kuten koneenkin kaikki portit.



Tuossa kuva zpool historystä.

Pitänee lähteä tikkukaupoille ja ostaa joku 4 tikkua, 2 mirroriin ja pari varalle ettei tarvi aina tehdä puhdasta asennusta yhden tikun lahotessa. Voisin ihan hyvin työntää jonkun vanhan kovon tai pienen ssd:nkin boottia varten, vaikka siitä loppuosa jäisikin turhaksi...
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 326
Konfis talteen ja konfiksen palautus uuteen asennukseen ni ei tarvi aina säätää
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Kannattaa muistaa että hubiC lähetys/latausnopeus on rajoitettu 10Mbps. 10TB backuppaaminen kestää siis noin 3 kuukautta.
Näinkin, että siellä mainittiin että nopeutta rajoitetaan (ettei muutama vie koko kaistaa). Oma max lähetysnopeus on vain 4,5Mbs. 1TB riittää mainiosti, tuossa vaan hyvin hinta kohdillaan (esim. C2: ssa 74€/v sis. alv 1TB).
 

wilikki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
Tulipahan sitten törmättyä miellyttävään bugiin FreeNASin kanssa: Bug #35065: Checksum Errors with certain SSD - FreeNAS - iXsystems & FreeNAS Redmine. Hyvän tovin jaksoin ihmetellä kun ensimmäisen viikon jälkeen alkoi FreeNAS kitisemään, että boot-volume on lahoamassa vaikka käyttis on asennettu ihan uudelle WD:n SSD:lle... Googlaamalla kuitenkin löytyi sitten foorumipostaus ja linkki tuohon bugirapsaan, josta löytyi "korjaus" ongelmaan eli vfs.zfs.trim.enabled=0 optio.

Hauskaa tuon korjaamisesta teki se, että boottivolume alkaa korruptoitumaan ilmeisestikin sillä samalla sekunnilla kun koneen lyö käyntiin vakioasetuksilla. Jouduin siis asentamaan käyttiksen uudelleen ja jokaisen bootin yhteydessä antamaan tuon trimmin disabloivan loitsun Grubille, kunnes konffien palautuksen jälkeen sain asetettua loitsun pysyvästi webbikälin kautta. Tietenkään en tätä tajunnut ensimmäisellä enkä toisellakaan kerralla, joten sain asennella käyttiksen noin 3 kertaa uudelleen. :btooth:

Ei ole luonnollisestikaan optimaalinen ratkaisu, kun trimmi olisi ilmeisesti ihan tervettä pitää päällä. En kuitenkaan jaksa alkaa ostelemaan uuttakaan boottimediaa, joten mennään näin ja odotellaan, että bugi korjataan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Hmmmmmm.. miks CopyOnWrite tiedostojärjestelmässä tarvitaan suorittaa ssdlle trim käsky, :confused: sekoaako ssd sisäinen logiikka kun yksittäisille soluille kirjoitetaan päälle, vai eikö logiikka osaa sitten tehdä kunnollista wearlevel kirjoitusta. Että ilman trim käskyä ei muka osaisi kirjoittaa tasaisesti soluihin o_O

Edit: Jooh, nyt muistin, ssd on niin tymä että ilman trimiä
se alkaa tehdä lue-pyyhi-kirjoita operaatioita. Ei pysty kirjoittaa ilman pyyhkimistä ensin :darra:
 
Viimeksi muokattu:

wilikki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
Jaa-a, hyvä kysymys... Jos trimmille ei olisi tarvetta ollenkaan, niin miksi pirussa se olisi oletuksena päällä FreeNASissa ja ilmeisesti myös tuoreimmassa FreeBSD:ssä? :confused:
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Voisiko joku selittää minulle raid-z 1:n. Mitä enemmän luen, sitä enemmän sekaisin olen.
Eli nyt on mirrorina, ja tarttisi lisää tilaa. Jos lyön yhden levyn lisää sisään ja muutan sen raid-z 1:ksi, niin paljonko minulla sitten on tilaa jos nämä kolme levyä ovat kooltaan 3TB? 6TB? Kuinka pariteetti tallenetaan, onko se yhdellä levyllä ja data kahdella muulla, vai oliko niin että pariteetti on jaettu levyjen kesken siten että jokaisella kolmella levyllä on sekä dataa että pariteetti?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
RAID-Z1 vastaa RAID-5 eli yksi levy menee pariteetille. ZFS kanssa pakkoihin ei voi lisätä levyjä kuten linuxissa vaan täytyy tehdä aina kokonaan uusi pakka ja kopioida/siirtää datat vanhalta uuteen (ellei tilanne ole muuttunut viime aikoina).
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Eikös raid 5:ssä juuri ollut pariteetti jaoteltu levyjen kesken, eli varsinaista pariteettilevyä ei ole? Se minulla on epäselvä, onko raid-z 1:ssä asia samoin. En oikein onnistunut ymmärtämään lukemaani tämän suhteen. Lisäksi on hieman hämärän peitossa että kuinka data on jaoteltu levyjen kesken, onko siis data jaettu kahden levyn kesken ja kolmannen levyn tuoma tila käytetään näiden kahden pariteetin tallentamiseen vai kuinka tämä oikein menee? Eli kolmella levyllä se olisi kuin kaksi niistä olisi raid 0 ja kolmas tallentaa kummankin levyn sisältämän datan pariteetin jolloin yksi levy kestää hajota ja tilaa on 2/3 osaa kokonaiskapasiteetista?

Levyjä voi lisätä kyllä ja siten kapasiteettia/vikasietoisuutta lisätä lennosta minun käsittääkseni (joskaan en itse ole tätä toteuttanut toistaiseksi), mutta raid-tyyppiä ei voi muuttaa lennosta. Eli kun muutan raid 1 -> raid-z 1, niin pitää koko pakka purkaa, luoda uusi kolmella levyllä ja sitten tuoda data takaisin. Tämä ei ole varsinaisesti ongelma, joskin tämän aikana data on kokonaan varmuuskopioinnin varassa.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin 2/3 osaa kokonaiskapasiteetista olisi käytettävissä raid-z 1:ssä, eli (3x3TBx0,667=~6TB)? Tulisi nimittäin paljon halvemmaksi lisätä yksi 3 TB ja muuttaa tyyppiä kuin ostaa 2x6TB tilalle (tiedoksi että tällöin voisi lennosta kasvattaa tilaa, lisäämällä uudet levyt, resilveroi pakan ja poistaa vanhat pienet levyt = 6TB raid 1) tai edes 1x6TB jolla sitten peilaisi lomitettuja 3 terasia.
Tämä tila nyt kiinnostaa erityisesti sen vuoksi että pitää varmuuskopiointia kasvattaa sopivasti tähän uuteen lukemaan (varmuuskopiointi toimii erilaisilla levyillä kuin tämä päätallenne, eli samalla muutoksella ei voi kasvattaa yhtä paljoa), sillä tämä kiinnostaa ennenkuin muutoksen toteutan. Toisaalta on se kiva tietää myös että paljonko se kasvaisi, jotta voi puntaroida eri vaihtoehtoja. Tällä hetkellä kuitenkin näen muutoksen raid-z 1:een kaikkein järkevämmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
This table shows the space used by RAIDZ1 parity + padding for varying number of disks in the RAIDZ1 group, for blocks of various sizes (in sectors, after compression).
Tuolla googlen sheeteissä on myös raidz2 ja raidz3 jos joku ei huomannut. =)

Auttaisiko kuva asiaa, raidz1 ei ole sama kuin raid5..
https://pthree.org/wp-content/uploads/2012/12/raid5-vs-raidz11.png

Tota laskinta oon ite käyttänyt.
Raid Calculator | Raid Disk Space Utilization Calculator | ServeTheHome

Itse käyttäisisin raidz2.
Mirrorista missä on 2 kovoa tai raidz1 poolista jos hajoaa yksikin levy, menettää zfs heti selfhealingin.
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Eikös raid 5:ssä juuri ollut pariteetti jaoteltu levyjen kesken, eli varsinaista pariteettilevyä ei ole?
Joo pariteetti kiertää, meinasin kokonaistilan näkökulmasta että yhden levyn tila on pois datalta ja kuluu pariteeteille.

Levyjä voi lisätä kyllä ja siten kapasiteettia/vikasietoisuutta lisätä lennosta minun käsittääkseni (joskaan en itse ole tätä toteuttanut toistaiseksi), mutta raid-tyyppiä ei voi muuttaa lennosta.
https://www.freebsdfoundation.org/blog/openzfs-raid-z-online-expansion-project-announcement/

Onko tämä projekti siis jo valmistunut?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Itse en omalle datalle uskaltaisi tuollaista zfs expansion operaatiota tehdä, metadatan kun saa niin helposti rikki tuollaisella tekemisellä ja muutenkin menee kallista aikaa tuohon, kuka nyt meluisassa serveri hallissa haluaa olla yksitellen vetelemässä kovoja koko viikon. Tuosta on supermicron aidolla ja freenas 8 tuetulla raudalla huonoja kokemuksia. Jos ajatellaan vaikka että se pooli on kuin korkea kasattu korttitalo ja alat alapuolelta rakennetta leventämään (suurentamaan) voi kasatessa kortit helposti romahtaa. Että on paljon turvallisempaa ja nopeampaa kopioida data uuteen isompaan poolin.

Ja tietenkin tiedostot joita ei ole vara menettää, on varmuuskopioitu. Eikai tässä ole mitään ihmeellistä?

Edit:
@Fenotype Juuri tuo raid-z parity cost taulukko minua on sekoittanut aiemminkin. En vain käsitä kuinka tuota luetaan. Jos nyt lopultakin olen ymmärtänyt mitä "block size in sectors" tarkoittaa, niin sitten 4096 tavun sektori ja 128 KB:n block sizella tämä "block size in sectors" olisi 32? Vaikka block size on 128 KB lähtökohtaisesti, niin se on käsittääkseni muuttuva, etenkin kun pakkaus on käytössä.
Juu nuo google sheetit voi oikeastaan nykypäivänä unohtaa.
Juu kun pakkaus on käytössä, niin ei pitäisi olla kauheasti väliä paljonko record size on.
Juu zfs muuttaa record sizeä millä on paras kirjoittaa.
Kun käytännössä sitten kaikki filuthan ei pakkaudu tai lz4 ei pakkaa kaikkia filuja.

Joskus freenas versioihin on päässyt bugeja että automaaginen pool creation tool on asettanut väärän ashiftin, kun taas itse tehtynä on ashift ollut oikea.
Tietty riippuu onko ssd vai hdd ja onko 512 vai 4k hdd.
Kantsii tarkistaa, mut ei oo pakko.

Nyky zfs versioissa on jo 1MB block size suurin mahdollinen, kun ennen aikaan piti käyttää closed source solariksen/oraclen zfs 37 versiota (zfs 28 oli viimeinen vapaa versio ennen oraclen zfs muuttamisen closed sourceksi).

Pariteetti datan % määrän en alle 33% menisi. (itsellä 33%)
Eräs freenas foorumilla oleva jenkki sotilas ajeli 16% pariteetillä ja 2vuoden päästä myönsi virheensä kun poolit kosahti. =D

(sellainenkin ninninnunna on että jos 4k sector size kovossa laitat oikea oppisesti ashiftin 9 -> 12 niin uberblokkien määrä putoaa 256 -> 32) hui!

Mutta raidz hän ei ollut backup
ja tietenkin tiedostot joita ei ole vara menettää, on varmuuskopioitu.
Eikai tässä ole mitään ihmeellistä?
vaimiten senyt män
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Joo pariteetti kiertää, meinasin kokonaistilan näkökulmasta että yhden levyn tila on pois datalta ja kuluu pariteeteille.



https://www.freebsdfoundation.org/blog/openzfs-raid-z-online-expansion-project-announcement/

Onko tämä projekti siis jo valmistunut?
Ei taida olla. Tarkoin en tiedä miten tuo tapahtuu kun en ole itse tehnyt, mutta olen kuitenkin lukenut että olemassaolevia pooleja voi laajentaa lisälevyin jälkikäteen, eikä tarvitse aloittaa alusta. Tuo projekti lienee helpottaisi tätä entisestään.

@Fenotype Juuri tuo raid-z parity cost taulukko minua on sekoittanut aiemminkin. En vain käsitä kuinka tuota luetaan. Jos nyt lopultakin olen ymmärtänyt mitä "block size in sectors" tarkoittaa, niin sitten 4096 tavun sektori ja 128 KB:n block sizella tämä "block size in sectors" olisi 32? Vaikka block size on 128 KB lähtökohtaisesti, niin se on käsittääkseni muuttuva, etenkin kun pakkaus on käytössä.
ZFS automatically tunes block sizes according to internal algorithms optimized for typical access patterns.
Noh, näillä tiedoilla nyt kyllä jo voi mennä eteenpäin.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Ei taida olla. Tarkoin en tiedä miten tuo tapahtuu kun en ole itse tehnyt, mutta olen kuitenkin lukenut että olemassaolevia pooleja voi laajentaa lisälevyin jälkikäteen, eikä tarvitse aloittaa alusta. Tuo projekti lienee helpottaisi tätä entisestään.
Jos haluaa lisätä levyjä RAID-Z1 pooliin vai mihin olikaan, niin 3 levyä on minimi. Tuo oli aikoinaan yksi suurimmista syistä jonka vuoksi siirryin FreeBSD:stä linuxin puolelle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
962
Kävi köplösti.. kaikki cryptattu data eli 71TB fucked. Xfs_repair ei löydä secondary superblockkia. Kaikki kovot on fyysisesti ok, eli ei ollut hdd failure.

Taitaa olla aika alottaa puhtaalta pöydältä. Rauta vaihtu jo ja rack koteloon siirty koko laitos. Tarvis jaksaa tehdä freshi asennus loppuun.. iso urakka.

Vuonna 2013 taisin menettää 8tb dataa.. mutta sain sen takasin 3 kuukaudessa. Tässä menee vähän kauemmin tällä kertaa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Mitä mitä, eikö unraid vieläkään ole saanut nopeutettua levytoimintojaan. 15kpl 12Tb kovojen alustaminen käyttöön kestää 2 päivää :rofl: hah hah hah hah. :D

Another raiz1 bites the dust
WARNUNG: The volume RaidZ (ZFS) status is UNKNOWN - i did read the other Threads

Vaikka kuinka muistutetaan raid5 ja raidz1 is dead, silti ihmiset käyttäävät
sitä. Ja sitten kun zfs neuvoo:
Destroy and re-create the pool from a backup source.
Ihminen miettii ääneen: Ai mikä on backup source (dööh) :confused:

Sen jälkeen on kiva logata topikkiin ja sanoa:
Mutta raidz hän ei ollut backup ja tietenkin tiedostot joita ei ole vara menettää, on varmuuskopioitu.
Eikai tässä ole mitään ihmeellistä? :D
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 079
Tämän mahdollisuuden vuoksi en pidä salattuna kuin aivan tärkeimmät (128MB riittää).
No, live and learn. Itse kun menetin aikoinaan osan datoistani peruuntomattomasti (vähemmän kriittisen, mutta olisin kuitenkin halunnut pitää osan valokuvista tallessa jotka hukkui ja joista ei ollut backuppia kun olivat unohtuneet väärään hakemistoon...), siirryin kiltisti off-site backupin pitämiseen riittävällä historia datan palautusmahdollisuudella. Maksaa n. 100€ vuodessa ja tiedostot on kokoajan käytettävissä ilman sähläämistä. Halvempaakin voisi harkita, mutta kun toimii, niin en jaksa parin kympin säästön takia. Rautakin jolta backupataan on sen verran kallista, että jos on ollut varaa ostaa kyseinen nas, niin pitäisi olla varaa maksaa satanen 12kk aikana siitä että tieto pysyy tallessa.

Tämä päätös on nyt n. 10 vuotta vanha ja maksanut noin 1000€ +- inflaation/deflaation vaikutus. Tosin tämän 10 vuoden aikana olen myös viisastunut sen verran että rauta jolla data sijaitsee on vaikea rikkoa (linux + zfs + riittävästi levyjä). Mutta silti, jokainen taplaa tyylillään ja miettii kuinka tärkeää data on itselle. Itsellä on kohta parin kymmenen vuoden digi-kuva arkisto sen verran iso että 1TB ei kohta enää riitä kahdennukselle (tästä tosin saa syyttää viimeisen 6 vuoden kamerakehtitystä ja 4 vuoden elämäntilanteen muutosta jolloin aikaisemmat 15 vuotta digi-aikaa vei saman verran tilaa kuin 2 vuotta nykyaikaa ja tilanne ei ole muuttumassa...).
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Tämän mahdollisuuden vuoksi en pidä salattuna kuin aivan tärkeimmät (128MB riittää).
Itse pidän kaiken aina salattuna. Joka levyllä, varmuuskopiot tietenkin myös. Koko talossa ei ole kuin tuo Windowsin osio dualbootti läppärillä joka on salaamaton, se kun vie kaiken yksityisyyden muutenkin niin salaus mitään enää muuta.

Arvostan yksityisyyttäni, levyt kun sisältää valtavasti henkilökohtaista dataa, terveys- ja pankkitiedoista sekä historiasta mallinnuksiin. Lisäksi nämäkin levyt voi huoletta viedä takuuseen, myydä, tai vaikka hajottuaan kuskata kierrätykseen, kun vain poistaa salausavaimen, jos levy sen verta toimii.

Sisäverkossa data kyllä liikkuu salaamattomana, kun en ole viitsinyt selvittää kuinka NFS:n kautta menevän datan saa salattua (ainoa vaihtoehto lienee toimia SSH tunnelin kautta?). Toisaalta en usko että mahdollinen hyökkääjä kovin kiinnostunut suurimmasta osasta tuota dataa on. Syy sen sijaan omalle salaukselle on ettei mahdolliset rosvot saa luettua/myytyä henkilökohtaisia tietoja, tai jos levyn palauttaa takuuseen tai myy niin ei tarvitse ylikirjoitella, kun varsin velho saa olla että sieltä mitään selkokielistä talteen onkii.

@dun Millaista off-site palvelua käytät? 100€ vuodessa kuulostaa halvalta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
962
Semmosta se on.. Eipä se maailmaa kaada mutta harmittaa tietysti kun aikaa tullu uhrattua niin paljon edelliseen. No show must go on.. Nyt vielä kun sais inspiraation alkaa konffiin kaikki uusiks :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Backblazen varmuuskopiopalvelu maksaa ~50€ vuodessa ja on säilötyn datan puolesta rajaton*.

*Raja tulee aina jossain kohtaa vastaan, mutta henk. koht. testannut >30TB varmuuskopiolla.

Amazonin ~60€/v palvelussa jollain sissillä oli yli petatavu tavaraa. Tuossa lisäksi se hyvä puoli, että se pyörii todennäköisesti vaan suoraan S3:n päällä mutta maksaa pennin jenin verrattuna jos S3:a käyttäisi backuppeihin.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 079
Kummatkin backup-vaihtoehdot ei omaan käyttöön oikein pelitä, mutta molempia on tullut testattua. Blackblaze oli ihan sairaan hidas siirtonopeuksien suhteen ja amazonista tuli sika kallis riippuen data-määrän palautuksesta jos niitä tarvi takaisin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
962
Lähti tämmönen toinen serveri projekti lentoon tuossa vähän aikaa sitten. Ajatus lähti siitä jo tuossa puolisen vuotta sitten hautumaan kun oli kysyntää. Videon editointiin ja encodaukseen kone.

Nyt se sitten lähti harppauksin liikenteeseen kun löysin täältä foorumilta vähän osia siihen.

- i9-7900X prossuksi
- luultavasti emoksi Asrock X299 Taichi XE (puuttuu)
- Corsair 32GB ddr4 3000Mhz ram (4x8gb) saapa nähdä tarviiko toisen setin vielä..
- MSI GTX1080ti Gaming X 11G näyttis
- joku 240gb ssd os levyksi
- Samsung 960 Evo 500gb SSD m.2
- WD Red 3tb
- luultavasti Corsair AX1000w poweri (puuttuu)
- der8auer Direct Die kit
- Thermaltake Water 3.0 Ultimate AIO vesijäähy aluks prossulle (teen myöhemmin custom loop, löytyy jo 480 radi)
- Koteloks tulee joko Antec Twelvehundred V1 tai FD R5 (kumpiakin löytyy)
- Windows server 2016 käyttikseks

Tällä pääsee lämmittään olkkaria varmaan sit syksymmällä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
962
Tuon toisen servun uudelleen konffaus ei ole saanu vielä ilmaa siipiensä alle.. mukavampaa puuhaa rakennella toista projektia hehe

Ja edelliseen viestiin vielä niin itse en ole mikään video editointiin perehtyny. Lähinnä multa pyydettiin konetta semmoseen käyttöön ja sit tuli mieleen yks kaveri joka sitä harrastaa mutta kun on työtön ja vanhalla koneella sitä tekee niin ajattelin että sekin voi sitä sit käyttää samalla kun kuitenkin kone hurisee 24/7/365. Ollu pitkään mielessä rakentaa jotain muuta kuin näitä samoja aina :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
962
Pari päivää sitten pengoin hyllyä missä on noita eri komponenttien alkup. pakkauksia (säästän aina kaikki) niin tässä olkkarissa on ollut silmissä pitkään tommonen emolevyn kotelo missä lukee että Gigabyte Z87X-D3H ja oon monesti miettiny että mitähän tuollakin on sisällä.. niin tuossa keskiviikkona kun pengoin hyllyä niin ajattelin että katotaas mitä siellä on sisällä. Pakkaus oli aika painava ja kun avasin sen niin siellähän oliki se paketin emo. :D Sit rupesin miettiin että mistähän mä tähän oon ostanu... no TÄÄLTÄhän se on mulle löytyny joskus vajaa pari vuotta sitten. Tein silloin yhden palvelimen joka lähti ulkomaille et kai se siihen piti mennä sit, en muista. No tämäkin emolevy lähtee postilla piakkoin korvaamaan itx emoa. hehe..
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
942
Hankin suomesta samanlaisen palvelimen.
Asensin siihen vanhan Sandisc Extreme PRO 960 Gt SSD:n. Kysymys1: Pitääkö BIOS päivittää, kun HPE suosittaa sitä ym. Tarkoitus olisi tehdä tiedostopalvelin, joka jakaa SSD:n sisältöä.
HPE suosittaa käyttämään ClearOS käyttöjärjestelmää. Latasinkin sen ja purin pakatun tiedoston muistitikulle. ClearOS on minulle täysin tuntematon ja vaikka onnistuinkin sen asentamaan; en osannut konfata sitä. Kokeilin myös erinäisiä Linux versioita kevyellä graafisella käyttöliittymällä. Ne eivät toimineet kunnolla. Käyttöliittymä meni muun muassa jumiin ja ei auttanut kuin ottaa virrat pois.
Nyt asennettuna Windows Server 2019 koeversio, joka toimii ja ei mene jumiin.:D Elikkä rauta ilmeisesti toimii. Enemmänkin kyseessä on laiteajurit ym.
Kysymys2: Minkä käyttöjärjestelmän asennan? Saisi olla mahdollisimman helppo asentaa ja hyvin tämän HPE palvelimen rautaa tukeva ym.
Windows Server maksaa ~ 1000 euroja ja siksi en varmaankaan hanki sitä. Aikoinaan minulla oli vuosia Windows Home Server(WHS), joka perustui Windows Server 2003 SBE:hen. Se toimi erinomaisesti ja oli edullinen hankkia. Valitettavasti sen on taru loppui jo vuosia sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Hankin suomesta samanlaisen palvelimen.
Asensin siihen vanhan Sandisc Extreme PRO 960 Gt SSD:n. Kysymys1: Pitääkö BIOS päivittää, kun HPE suosittaa sitä ym. Tarkoitus olisi tehdä tiedostopalvelin, joka jakaa SSD:n sisältöä.
HPE suosittaa käyttämään ClearOS käyttöjärjestelmää. Latasinkin sen ja purin pakatun tiedoston muistitikulle. ClearOS on minulle täysin tuntematon ja vaikka onnistuinkin sen asentamaan; en osannut konfata sitä. Kokeilin myös erinäisiä Linux versioita kevyellä graafisella käyttöliittymällä. Ne eivät toimineet kunnolla. Käyttöliittymä meni muun muassa jumiin ja ei auttanut kuin ottaa virrat pois.
Nyt asennettuna Windows Server 2019 koeversio, joka toimii ja ei mene jumiin.:D Elikkä rauta ilmeisesti toimii. Enemmänkin kyseessä on laiteajurit ym.
Kysymys2: Minkä käyttöjärjestelmän asennan? Saisi olla mahdollisimman helppo asentaa ja hyvin tämän HPE palvelimen rautaa tukeva ym.
Windows Server maksaa ~ 1000 euroja ja siksi en varmaankaan hanki sitä. Aikoinaan minulla oli vuosia Windows Home Server(WHS), joka perustui Windows Server 2003 SBE:hen. Se toimi erinomaisesti ja oli edullinen hankkia. Valitettavasti sen on taru loppui jo vuosia sitten.
FreeNAS tai OpenMediaVault.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
124
Porsi sitten täydestä "ajosta" Nas4Free. Siirtelin reilua gigan tiedostoa ja keskenkaiken siirto pysähtyy kuin seinään ja laite katoaa verkosta. --> Bootloop Fatal error trap 12 tjsp.

Muistia lisätty 8gb -> 16gb, ei ruvennut toimimaan

Et sellasta olihan se pystyssä sen 6kk ehkä just. Taidan siirtyä takaisin ubuntuun tuossa nassi hommassa
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
334
Edelliseltä sivulta kesäkuulta löytyi viestittelyä HP Microserveristä.
Vieläkös tuo HP Microserver (Gen10?) on järkevä vaihtoehto Ubuntun päällä pyöriväksi SMB/NAS-alustaksi? Lisäksi pyörii lämpötilaloggausta, MQTT-brokeria, Grafanaa, Home Assistantia jne. dockerissa...

4.5 vuotta palveli loistavasti ko. käytössä HP Microserver N54L. Olisin edelleenkin purkkiin erittäin tyytyväinen, mutta ukkonen yllätti ja käräytti ko. vehkeestä emolevyn. Maksoin joskus tuosta Mindfactorylle posteineen 190euroa, joten tuo n. 400euroa uudesta Gen10 purkista tuntuu kalliilta, etenkin kun muistelisin että tuo Gen10 maksoi vain luokkaa 300euroa sen tullessa markkinoille?

Olisiko siis tuohon rahaan saatavilla jotain muuta järkevämpää vaikkapa itse koottuna vai pitääkö nöyrtyä ja investoida Gen10 Microserveriin?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
556
Itsellä on Ubuntu serveri tosin nassia aja päällä vaan jakanut levyt sisäverkkoon perinteisesti, vielä on toiminut hyvin, parisen vuotta ollut hurisemassa tuolla vaatehuoneessa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
142
Oma rakentelu alkaa ensi viikolla. Ei mitään hirmu multicore myllyä vaan rautana Supermicro X11SSH-CTF ja E3-1275v6 xeon.

Haasteena on mikä käyttöjärjestelmä. Ajatuksena oli ensin FreeNAS joka muuttui Unraid:iin. Taustalla ajatus ESXI ja sen päälle virtuaalinen NAS... päätöstä en ole saanut aikaiseksi.

Kokemukset on Qnap:n puolelta ja Plex pitäisi saada NAS:n lisäksi toimimaan. Pitää vielä pikkuisen kypsytellä asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Oma rakentelu alkaa ensi viikolla. Ei mitään hirmu multicore myllyä vaan rautana Supermicro X11SSH-CTF ja E3-1275v6 xeon.

Haasteena on mikä käyttöjärjestelmä. Ajatuksena oli ensin FreeNAS joka muuttui Unraid:iin. Taustalla ajatus ESXI ja sen päälle virtuaalinen NAS... päätöstä en ole saanut aikaiseksi.

Kokemukset on Qnap:n puolelta ja Plex pitäisi saada NAS:n lisäksi toimimaan. Pitää vielä pikkuisen kypsytellä asiaa.
Itse pallottelen näiden kahden välillä, siis unraid ja freenas, sen takia jos käyttö jokseenkin tiuhaa niin freenas. Levyt pyörii kokoajan. Käyttö todella harvaa niin unraid. Levyt pääsee lepoon. Itse en osaa taassen päättää, että antaisiko levyjen pyöriä aina vai päästää ne välillä lepoon. Käynnistely vie kuitenkin levyiltä käyttäikää, mutta turhaan kai ne pyöriikään jos tarvii käynnistyä todella harvoin.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Itse pallottelen näiden kahden välillä, siis unraid ja freenas, sen takia jos käyttö jokseenkin tiuhaa niin freenas. Levyt pyörii kokoajan. Käyttö todella harvaa niin unraid. Levyt pääsee lepoon. Itse en osaa taassen päättää, että antaisiko levyjen pyöriä aina vai päästää ne välillä lepoon. Käynnistely vie kuitenkin levyiltä käyttäikää, mutta turhaan kai ne pyöriikään jos tarvii käynnistyä todella harvoin.
En nyt levyjen spindownin takia valintaa tekisi, saa ne freenassissakin sammumaan.
8. Storage — FreeNAS®11.1-U6 User Guide Table of Contents
Löytyy akustinen ja advanced power managementit, sekä stand-by asetukset (Indicates the time of inactivity (in minutes) before the drive enters standby mode in order to conserve energy.).
Levy jolla system dataset on, ei voi sammuttaa. Defaulttina se on eka pooli mikä perustetaan, mutta sitä voi asetuksista vaihtaa mille poolille datasettiä kirjoitetaan.

Omasta mielestä levyjen sammuttelu on aivan turhaa, jos nyt edes kerran viikossa levyä aikoo käyttää. Pyöriessään toki energiaa vie, mutta puhutaan omasta mielestä aika jämäwateista.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
556
Tätä itsekkin olen miettinyt, itsellä on nyt sammuvat levyt, 3h ajoituksella eli saavat olla levossa kun osa levyistä voi olla viikkoja käyttämättä...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
766
Innostuin itsekkin rakentelemaan NAS:ia vanhan tilalle ja päädyin Intelin C3000 atomiin. Emoksi tuli Supermicron A2SDi-2C-HLN4F. Käyttikseksi laitoin Debianin ja tuohon päälle OpenMediaVaultin. C3000 on sen verran tuoretta rautaa, että joutui ottamaan käyttöön Debianin unstablen kernelin backportsista. Muuten ei integroidut verkkokortit toimineet.

Tuossa C3338 prossussa on 8 nopeaa konfiguroitavaa väylää ulos jotka saa arpoa pareittain sata tai pcie käyttöön. Ethernet/usb on piirin sisäinen joten ne ei vie väyliä. Lyhyen testin perusteella tuo jaksaa saturoida ainakin yhden gigabitti portin kun alla on muutama raid1 pakka ja päällä lvm. Ei ollenkaan paha kun cpu:n maksimiteho on 9w.

Sammuvien levyjen osalta en tuota itse kannata, edellinen nas tölkki jauhoi levyjään 24/7 10 vuotta. Ainoat katkot oli upsin akun vaihto ja muutto. Levyn tasalämpöisyys on se millä se levy kestää pitkään jos se yksilö sattuu olemaan kestävä. Laakerivikaa tms. tehtaalta sisältävä levy saattaa hyötyä sammuttelusta ja antaa lisää elinaikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
En nyt levyjen spindownin takia valintaa tekisi, saa ne freenassissakin sammumaan.
8. Storage — FreeNAS®11.1-U6 User Guide Table of Contents
Löytyy akustinen ja advanced power managementit, sekä stand-by asetukset (Indicates the time of inactivity (in minutes) before the drive enters standby mode in order to conserve energy.).
Levy jolla system dataset on, ei voi sammuttaa. Defaulttina se on eka pooli mikä perustetaan, mutta sitä voi asetuksista vaihtaa mille poolille datasettiä kirjoitetaan.

Omasta mielestä levyjen sammuttelu on aivan turhaa, jos nyt edes kerran viikossa levyä aikoo käyttää. Pyöriessään toki energiaa vie, mutta puhutaan omasta mielestä aika jämäwateista.
FreeNAS:in foorumilla oli postaus, että kun clientti avaa minkä tahansa verkkoaseman niin levyt lähtee joka kerta käyntiin vaikka olisi kyse toisesta NASista. Tämä ei kuulosta hyvältä, jos levyt lähtee monen monta kertaa käyntiin täysin turhaan. Onkohan tämä korjattu sitten tätähän 11.1 versioon vai mikä mahtaa olla tilanne? Asetus vaikka, että yli viikon käyttämättä ja sammuu niin houkuttelisi niin ei tarvi reissuja varten manuaalisesti sammutella.

Tarkotin myös että unraid ei käytä jokaista levyä pakkaan, niin jos on harvoin käytettyjä levyjä niin ne voi toimia ns. cold storagena ja olla kiinni vuosia. ZFS on stripattu jokaiselle levylle ja kaikki pyörii. Unraidista parity levy ja kohdelevy.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
FreeNAS:in foorumilla oli postaus, että kun clientti avaa minkä tahansa verkkoaseman niin levyt lähtee joka kerta käyntiin vaikka olisi kyse toisesta NASista. Tämä ei kuulosta hyvältä, jos levyt lähtee monen monta kertaa käyntiin täysin turhaan. Onkohan tämä korjattu sitten tätähän 11.1 versioon vai mikä mahtaa olla tilanne? Asetus vaikka, että yli viikon käyttämättä ja sammuu niin houkuttelisi niin ei tarvi reissuja varten manuaalisesti sammutella.

Tarkotin myös että unraid ei käytä jokaista levyä pakkaan, niin jos on harvoin käytettyjä levyjä niin ne voi toimia ns. cold storagena ja olla kiinni vuosia. ZFS on stripattu jokaiselle levylle ja kaikki pyörii. Unraidista parity levy ja kohdelevy.
Uskon että on se nyt pitänyt samalta nassilta kuitenkin kysyä dataa, kenties eri poolia tarkoitit? En tiedä tarkalleen onko asia näin ja jos on niin päteekö kaikkiin jakotyyppeihin (samba/nfs jne.). Käsittääkseni NFS ainakin tarkkailee kaikkia kiinnitettyjä pooleja, eikä täten pitäisi olla kiinni varsinaisesti siitä miten NAS on koodattu. Ainakin itsellä menee koko tiedostonhallinta lukkoon jos NAS:ia ei ole saatavilla (vaikkapa kaapeli irti) mutta poolit on mountattu, vaikka selaisi vain paikallisia tiedostoja. Ymmärtääkseni se yrittää tarkistaa että poolit on vielä siellä tai sen suuntaista ja kun ei saa yhteyttä niin jää roikkumaan. Tämän perusteella mietin että voisiko kaikkien poolien käynnistys johtua käytetystä protokollasta? Voi toki johtua myös omasta tiedostonhallinnasta, joka on tällä hetkellä Nemo.
Uskon kyllä että FreeNAS:ssa koko pooli pärähtää pyörimään oli se miten tahansa konfiguroitu, kun kyseiseltä poolilta dataa kysytään.

Asiaa lienee pitäisi testata, mutta itse en viitsi alkaa touhuamaan kun ei sammuttelu kiinnosta.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Vielä en ole omaa NAS:ia värkännyt, mutta suunnitteilla olisi ihan aloittelija-tason Raspberry Pi 3 B+:lla ja Raspbianilla toteutettu NAS. Olen vasta aloittanut Linuxiin tutustumisen ja nyt tuo NAS-projekti voisi olla ihan mukava käyttää opinnäytetyönä.

Kannattaako käyttää USB-virralla olevaa ulkoista kovoo vai olisiko mitään hyviä alle 100€ erillisellä virtalähteellä?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 303
En nyt levyjen spindownin takia valintaa tekisi, saa ne freenassissakin sammumaan.
8. Storage — FreeNAS®11.1-U6 User Guide Table of Contents
Löytyy akustinen ja advanced power managementit, sekä stand-by asetukset (Indicates the time of inactivity (in minutes) before the drive enters standby mode in order to conserve energy.).
Levy jolla system dataset on, ei voi sammuttaa. Defaulttina se on eka pooli mikä perustetaan, mutta sitä voi asetuksista vaihtaa mille poolille datasettiä kirjoitetaan.

Omasta mielestä levyjen sammuttelu on aivan turhaa, jos nyt edes kerran viikossa levyä aikoo käyttää. Pyöriessään toki energiaa vie, mutta puhutaan omasta mielestä aika jämäwateista.
Pitääpä osallistua tähän ketjuun ja samalla kokeilla vastailla omia kokemuksia yllä käsiteltyihin aiheisiin.
Itse pyöritellyt FreeNAS serveriä n.7vuotta. Rauta on laitettu kokonaan uusiksi kertaalleen tuona aikana ja muutoin tyydytty päivittelemään rautaa ja levyjä.
Vanhat 2TB levyt myydessä olin huomaavinani sellaisen mielenkiintoisen pointin, että vaikka levyt on olleet pudotetuna stand-by tilaan, niin smartin kautta luettavat käyttötunnit kasvaa kuitenkin kaiken aikaa. Tämä vain mielenkiintoisena huomiona, mitä itse pidin erikoisena.

Muuten FreeNASista täytyy kehua, että isommatkin versio hypyt 8->9->11 on menneet hyvin ja poolit siirtyneet kivuttomasti.

Itsellänikin boottaus mirror usb tikuilta (kingstonin datatrveller se9). Kokeilin niitä kerran vaihtaa identtisiin, mutta tuplasti isompiin. Molemmat isommat tikut (32GB) hajosivat muutamassa viikossa, lieneekö ollut susisarjaa.

RaidZ1 on monen mielestä kuollut, mutta itsellä kaikki kolme poolia tehty tuolla tavalla (levyt 3tb ja 4tb). Vain yksi levyrikko päässyt yllättämään kun sammutin serverin muutaman viikon lomamatkan ajaksi ja käynnistäessä oli koko levy hukassa. Uutta levyä odotellessa serveri oli viikon päällä ja luin sieltä kaikki noin 4tb dataa talteen ulkoiselle usb levylle. Kun uusi levy tuli, lisättiin se pooliin ja resilverointi meni ongelmitta. Kyseinen pooli edelleen 2*3tb+1*4tb levyillä. Pitää joskus kokeilla tuo poolin isontaminen vaihtamalla 3tb levyt yksi kerrallaan 4tb levyihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 668
Vielä en ole omaa NAS:ia värkännyt, mutta suunnitteilla olisi ihan aloittelija-tason Raspberry Pi 3 B+:lla ja Raspbianilla toteutettu NAS. Olen vasta aloittanut Linuxiin tutustumisen ja nyt tuo NAS-projekti voisi olla ihan mukava käyttää opinnäytetyönä.

Kannattaako käyttää USB-virralla olevaa ulkoista kovoo vai olisiko mitään hyviä alle 100€ erillisellä virtalähteellä?
My Book (New) (Recertified) | Western Digital (WD)
Itsellänikin boottaus mirror usb tikuilta (kingstonin datatrveller se9). Kokeilin niitä kerran vaihtaa identtisiin, mutta tuplasti isompiin. Molemmat isommat tikut (32GB) hajosivat muutamassa viikossa, lieneekö ollut susisarjaa.
Kingstonin tikut(ja kaikki flash-muistituotteet) ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Itse olen suosinut Sandiskin tikkuja.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 303
@HeadCase Paljonko oli sinun tapauksessa resilverointiaika raidz1:llä?
Ei tullut silloin kellotettua operaatiota ja aikaakin jo kulunut. Muistelen, että muutaman tunnin olis ottanut (1,5-4h). Ei kuitenkaan mitään älytöntä, kun muistan homman edistymistä seurrailleeni kun jossain oli maalattu piruja seinille homman onnistumisesta.

My Book (New) (Recertified) | Western Digital (WD)

Kingstonin tikut(ja kaikki flash-muistituotteet) ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Itse olen suosinut Sandiskin tikkuja.
Näinhän se taitaa olla. Jatkoin aiemmin käytössä olleilla 16gb kingstoneilla, jotka käytössä vieläkin. Kingstonilta takuuseen tulleet uudet 32gb tikut avaamattomina "varalla" kuten myös pari 32gb sandiskia (usb3.0 versiota). Ei oo vaan tullut tarvetta alkaa vaihtaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
142
Serverin rakennus on "valmis". Pientä tuunausta koko ajan, mutta levyjako on jo päällä.
Valitsin loppujen lopuksi käyttöjärjestelmäksi UNRAID:n koska osaa hallita erikokoisia levyjä.
Eilen saapuivat Mini SAS HD SFF-8643 --> SATA kaapelit ja samoihin aikoihin päivitin emolevyn LSI3008
ohjaimen IR moodista IT moodiin. Aikaa tämän UNRAID:n kanssa saa menemään eikä ole kiireellisen miehen/naisen/henkilön hommaa.
Supermicron IPMI on kyllä huippu juttu. En ollut ennen käyttänyt, mutta se tekee asioista huomattavan helppoja.
Emolevyllä oli jo toimituksessa uusimmat bios/ipmi ja muut asiat paikallaan. Ainoastaan RAID ohjain piti päivittää.
UNRAID asennus oli äärimmäisen helppo ja kivuton operaatio. Lisenssin osto meni hetkessä.
Ainoa asia joka piti muuttaa oli emolevyn bios puolella UEFI -> LEGACY moodiin. Tosin UNRAID 6.6.1 versiossa on
asetuksissa sitten tuon UEFI:n enablointi, mutta ei ole defaultisti päällä.

Asennus on kahdella parityllä ja toisen parityn laskenta on kesken vielä tunnin verran.
Yksi cache levy, mutta kaupasta pitää hakea vielä yksi tuuletin ja kaveri tuolle cachelle.
Samalla kun asennusta tuli tehtyä ja levyjen preclearia ajeltua yötolkulla löytyi 1/4kpl 8Tb levystä ongelma ja se lähtee takuukierrokselle.

Plex Docker tai mitään muutakaan ei ole vielä pystyssä kun näitä levyhommia tässä valmistellaan.
Datan siirtoa tein samaan aikaan kun laski ensimmäistä parityä. En suosittele, koska molemmat toiminnot hidastuvat.
Oli vähän pakko jotta sain vietyä vanhan QNAP NAS purkin seuraavalle omistajalle.

Edelleen mietityttää miksi en asentanut ESXI + virtuaalinen freenas jolle raid ohjain natiivina läpi.
Käytetään tätä asennusta nyt muutama kuukausi/vuosi ja mietitään sitten uudelleen asiaa jos tulee ajankohtaiseksi.
Olisi ollut huomattavasti helpompaa jos olisi saanut ensin leikkiä asennuksien ja asetuksien kanssa kuukauden
ja tehdä vasta sitten päätös mikä OS ja mikä konfiguraatio.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
368
Vielä en ole omaa NAS:ia värkännyt, mutta suunnitteilla olisi ihan aloittelija-tason Raspberry Pi 3 B+:lla ja Raspbianilla toteutettu NAS. Olen vasta aloittanut Linuxiin tutustumisen ja nyt tuo NAS-projekti voisi olla ihan mukava käyttää opinnäytetyönä.

Kannattaako käyttää USB-virralla olevaa ulkoista kovoo vai olisiko mitään hyviä alle 100€ erillisellä virtalähteellä?
Olen itsekin tutkaillut nas-vaihtoehtoja aloittelijalle ja selvisi, että raspberry soveltuu siihen melko huonosti erityisesti siksi että siitä puuttuu usb3-liitäntä ja verkkoliitäntäkin rajoittuu 100 megaan. Löytyi parempi vaihtoehto:
ODROID | Hardkernel

Tuohon saa yhdistettyä SATA-levyn suoraan ja löytyy myös gigainen verkkoliitäntä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 855
Viestejä
4 291 343
Jäsenet
71 742
Uusin jäsen
AzzA

Hinta.fi

Ylös Bottom