NAS rakentelut

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Hei, aloitetaanpa tämäkin ketju tänne, niin voi jatkaa täällä.

Eli minkälaisen nasin olet rakentanut ja miksi? Itse olen rakentanut useita ja osa ei ole enää "nas" kategoriassa. Oikeastaan mikä lasketaan vielä nas-järjestelmäksi ja missä vaiheessa puhutaan levypalvelimesta? Kaupoissa näyttää olevan usean levyn järjestelmiä x86-64 käskykannalla vielä NAS-nimikkeellä vaikka kyseessä on kyllä ihan täysivaltainen palvelin vain suurella määrällä levyjä.

Eli omat nassit ovat olleet aikaisemin ARM-pohjaisia 2-4 levyn järjestelmiä, nykyinen on itse rakentama 6 levyinen järjestelmä jossa on 4 3.5" mekaanista levyä raid pakkana ja sitten SSD ja SSHD kakkuna ja boottilevynä (tuo SSHD valikoitui boottilevyksi pelkästään siksi että sattui lojumaan nurkissa, yhtä hyvin voisi olla usb-tikku tai microsd-kortti [kumpikin löytyy emolta ja voi bootata]).

HP:ltä löytyy gen7 ja 8 kokemuksia.

Käyttiksinä olen pyörittänyt pelkästään Linuxeja, koska ne on olleet omaan käyttöön parhaita. Tiedostojärjestelminä on käytössä olleet ext4, xfs, zfs ja niiden lisäksi flashcache ja lvm2. Tällä hetkellä ajan pelkästään ext4 + flashcache ympäristöä, kun tuntuisi toimivan paremmin kuin zfs Linux maailmassa. Tosin zfs:llä taas sai pikkuisen tasaisemmin bittiä ulospäin, paitsi kun ram tai ssd kakku loppui. ext4 ja flashcache toimii hieman vähemmillä resursseilla nopsemmin...

Ja lopuksi offsite backup hoituu dropboxin kautta, joka on ihan soiva peli tähän tarkoitukseen eikä kovin kallis.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Itsellä vanha AMD 6 ydin koneena, pieni SSD ja 6*2TB RAID6. Toimii myös media-pc:nä linuxilla. Onko tämä NAS vai media-pc? Molempia. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171

Tällä hetkellä ajossa on 4x3TB RAIDZ1 pakka, käyttiksenä FreeNAS. Masiina on G3220 Pentium höystettynä 16GB muistilla, 600W 80+ Platina virtalähteellä (korvannut tuon kuvassa olevan) ja kasattuna Node 304 koppaan. Vaikka tuohon mahtuisi vielä pari kovoa lisää, niin en kyllä Nodeen enempää viitsisi pistää. Sen verran ahdas on jo näillä levyillä.

Pitemmän aikavälin tavoitteena olisi hommata räkkipalvelin, kenties käytettynä käytettynä, ja tunkea se johonkin komeroon pörisemään jolloin Node-masiina voi hoitaa HTPC virkaa.

NAS toimii lähinnä mediatankkina. Pöytäkoneessa ja läppärissä on kummassakin pelkästään SSD, jolloin musiikit kuunnellaan ja elokuvat katsellaan verkon yli nassesta.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Itsellä vanha AMD 6 ydin koneena, pieni SSD ja 6*2TB RAID6. Toimii myös media-pc:nä linuxilla. Onko tämä NAS vai media-pc? Molempia. :)
No tuo itselläkin oli kysymysmerkkinä HP gen7:n aikaa jonka AMD turion2 ei jaksanut ihan hirveästi encoodata tavaraa, silloin pidin sitä ihan vain ZFS pannuna Ubuntu 12.04:lla ja palvelut ajoin toisella koneella jossa oli tehokas i5:n (vanha läppäri) joka sitten toimi purkkina. Homma vaan vei paljon enemmän virtaa ja tilaa pöydällä kun alunperin ajattelin ja joskus mietin sitäkin että olisin ostanut NUC-koneen cpu rouskuttimeksi, mutta samalla hinnalla rakensin sitten kokonaan uuden i3 low-voltage koneen jossa oli ECC tuki ja sain lopulta samalla hinnalla sovitettua kaiken yksiin kuoriin...

Eli nykyinen setuppi on siis seuraavanlainen:
Koppa - Chenbro SR30169, http://www.silentpcreview.com/Chenbro_SR30169
Emolevy - ASRock E3C226D2I, http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=E3C226D2I
Prossu - Intel Core i3 4130T, 4 lcore, 35W
Muistit - 2 x Kingston valueRAM 4GB 1333 MHz DDR3 ECC
Levypakka - 3 x WD Green, 1 x WD Red + 1 WD Green spare pöytälaatikossa...
ZFS/flashcache - Vertex 2 60GB (40GB Cache partitio write-only tilassa).
Poweri - Corsair CS450M, Gold tason poweri modulaarisilla kaapeleilla

Tulevaisuudessa olisi tarkoitus päivittää:
Uusi emolevy DDR4 tuella (enemmän muistia!), vähintään 6 sataporttia levyltä tai sitten erillinen kortti.
Prossu (riippuen kannasta, ehkä ECC tuki)
WD Red / SSD levyt käyttöön, nyt ajattelin ostella yksitellen tilalle sitä mukaa kun paukkuu niin kuin tähänkin asti olen tehnyt.
Isompi SSD kakuksi.
Verkko 1Gbe => 10Gbe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Itsellä Bitfenix Prodigyssä i5 6500 / 32 GB ajamassa CentOSia, root ssd:llä ja yhtenä virtuaalikoneena FreeBSD jolle passthroughina zfs:lle 2x 3 TB levyä ja ssd cacheksi. Ajossa kvm:n päällä läjä kevyehköjä virtuaalikoneita FreeBSD:n jakamilta zvoleilta.

Ajaa asiansa, pitäis tosin vaihtaa limput isommiksi jossain vaiheessa. Limput muutenkin peräisin edellisestä tehottomammasta koneesta jolla ajoin Solarista, hienosti toimi pooli FreeBSD:ssä suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
Oma setti tällä hetkellä:

  • Kotelo - Norco 4224 -klooni (vanhempi malli tästä https://www.xcase.co.uk/collections...-rm424-pro-24-bay-hotswap-storage-server-case )
    • 24x 3.5"
  • Kotelo2 (JBOD) - Supermicro SC847E16-RJBOD1 ( https://www.supermicro.com/products/chassis/4U/847/SC847E16-RJBOD1.cfm )
    • 45x 3.5"
  • Emolevy - Supermicro X9SCL-F
  • Prosessori - Xeon E5-2609v2
  • Muistit - 128GB (4x 32GB DDR3 ECC)
  • Levyohjaimet
    • 2x IBM M1015 flashattuna LSI 9211-8i:ksi (dual link sas expanderiin + yksi linkki norcoon + yksi sas-väylä SSD:eille)
    • 1x LSI 9201-16e (JBOD:ia varten)
    • 1x Intel SAS expander RES2SV240
  • Verkkokortti - Intel X520-DA2 2x 10Gbps SFP+ (LACP kytkimelle)
  • Poweri - Corsair CS750M
  • Rootdisk - 2x SanDisk Cruzer Extreme 16Gt
  • Levyt, HDD - 44x 4TB Seagate ST4000DM000 (4x 11x RaidZ3)
  • Levyt, SSD - 2x 1TB Samsung Evo 850 (stripe)
  • Käyttöjärjestelmä - Freenas 9.10

Tuon Norcon haluaisin vaihtaa Supermicroon, mutta muuten ihan tyytyväinen settiin. Näillä 11x levyn vdeveillä vielä kaksi settiä laajentaa ennen kuin loppuu slotit kesken.

SSD:eitä jos kertyy enemmän pitää varmaan vaihtaa yksi IBM nopeampaan kun PCIe 2.0 8x tulee pullonkaulaksi stripessä. Tosin olen katsellut dedikoidun SSD-nassin kasaamista esim Supermicron SC216 -koteloon ( http://www.supermicro.com/products/chassis/2U/216/SC216BA-R920W.cfm ), mutta ovat Ebayssakin vielä aika hinnoissa. Nuo SFF (2.5") hotswapit kun ovat vielä nykypäivää :)

Onkos kenelläkään kokemuksia suuremmista offsite backuptarjoajista jotka kuitenkin semiedullisia? Olen testannut Crashplania ja duplicati/duplicity + amazon drive kompoja tässä ja kaikkien nopeus melko surkea (10Mbps). Spekseinä clientside kryptaus ja edes 50Mbps nopeudet kumpaankin suuntaan ja alle 200eur/vuosi hinta 80TB:lle
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Oma setti tällä hetkellä:
...
Krhm, tätä tarkoitin just että mikä on NAS:n ja palvelimen ero, tämä sinun "virityksesi" ei oikein käänny enää NAS:ksi mitenkään, vaikka toki abstraktilla tasolla ja käytänön termiä lainatenkin onkin verkkoon asennettu levypalvelin :)

Onkos kenelläkään kokemuksia suuremmista offsite backuptarjoajista jotka kuitenkin semiedullisia? Olen testannut Crashplania ja duplicati/duplicity + amazon drive kompoja tässä ja kaikkien nopeus melko surkea (10Mbps). Spekseinä clientside kryptaus ja edes 50Mbps nopeudet kumpaankin suuntaan ja alle 200eur/vuosi hinta 80TB:lle
Tähän yrityksissä on rakennettu itse offsite palvelu tai otettu kolmanelta osapuolelta kustomoitu. Noita löytyy Suomestakin muutamia jos on tärkeää että data säilyy Suomen rajojen sisällä, mutta jos et kerro että kuka omistaa tuon palvelimen datan (tuskin sulla on ihan hirveästi kissavideoita tuolla jotka olet itse kuvannut), niin vähän vaikea sanoa suuntaan jos toiseen. Mutta kk hinta on aika rajusti kovempi mitä AWS/Crashplan ja Dropbox voisi tarjota (noista kolmesta Amazoni on nopein jos käytetään itse tehtyä EC2 pavelinta offsitelle, valmiina tuskin löytyy tarpeeksi nopeaa palvelua). Eli riippuu vähän mitä haet oikeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
@dun Palvelinrautaahan tuo on, mutta toisaalta ihan kotikäytössä. Vanhemmiten iskee laiskuus ja palvelinrauta vaan toimii (+etähallinnat kuten IPMI). Hinnatkaan ei loppujen lopuksi ole pahoja jos pyrkii ostamaan pari vuotta käytettyä vermettä esim. juuri Ebaysta.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
@dun Palvelinrautaahan tuo on, mutta toisaalta ihan kotikäytössä. Vanhemmiten iskee laiskuus ja palvelinrauta vaan toimii (+etähallinnat kuten IPMI). Hinnatkaan ei loppujen lopuksi ole pahoja jos pyrkii ostamaan pari vuotta käytettyä vermettä esim. juuri Ebaysta.
No lähinnä tuossa ajattelin tuota konetta, koska meillä firmassa kun noita tilailee niin hinnat hinnat on per 2U tai blade kymmeniätuhansia euroja voluumialennusten kanssa. Tokilevykoot on kanssa ihan erilaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
@Pertti Kosunen Supermicrolla out-of-box näin. Jotain toteutuksia on ilman remote viewiä kokonaan ja jotkut valmistajat, kuten HP, veloittaa erikseen lisenssistä jolla IPMI:n etänäyttö toimii BIOS:n ulkopuolellakin (eli voit konffata konetta muttet esim asentaa käyttistä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
Itsellä ollut muutaman vuoden käytössä seuraavanlainen FreeNAS setuppi:


Tällä hetkellä ajelen boksissa Plex serveriä, OwnCloudia ja Transmissionia + muuta sekalaista. Tarkoitus oli laittaa enemmän muistia ja levyjä, mutta silloinen budjetti tuli vastaan. Jos nyt joskus tulevaisuudessa vähän päivittelisi, mutta on toiminut ihan hyvin näinkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
52
Itselläni hyrrää nurkassa lievästi sanoen tarpeeseen nähden ylimitoitettua kalustoa, mutta koska koneen ainoa käyttötarkoitus tällähetkellä on palvella sambaa verkon windows-koneille, niin lasken sen NAS-kategoriaan.

  • Prosessori: Core i5-4670K
  • Emolevy: Asus B85M-E
  • Muistit: 32Gt (4x8Gt) DDR3, Merkki/Malli: ei muistikuvia
  • Kiintolevy, OS: WD Blue 500Gt
  • Kiintolevy, Data: WD Red 3Tt
  • Verkkokortti: HP (Intel) 4-porttinen 1 Gbit, käytetty serverikortti
  • Kotelo: Antec Three Hundred
  • OS: Xubuntu 16.04
  • UPS: APC Back UPS ES 500
Prosessori jäi ylimääräiseksi pöytäkoneen päivityksen yhteydessä, ennen koneessa hyrräsi Pentium G3220. Muistit ostin kaverilta pois kuljeksimasta, kun ajattelin hyödyntää sitä muutaman virtuaalikoneen ajamiseen ja koska aikaisemmin oli mini-ITX -emolevy, niin lisääntyneen muistin takia piti hankkia joku edullinen peruslankku, johon tuo 32Gt sopii. On tuossa KVM-asennettuna, mutta yhtään virtuaalikonetta ei ole käynnissä ja virtuaalikoneille käytössä ollut SSD on lainattuna muihin tehtäviin. Nyt aika ja mielenkiinto ei ole riittänyt tuon testailuun, eikä oikeastaan ole tarvetta ollut käyttää virtuaalikonetta mihinkään. Xubuntu, koska jossain vaiheessa oli käyttöä työpöydälle. Tällä hetkellä koneessa ei ole näyttöä, näppäimistö tms., vaan ssh:lla tarvittavat säädöt.
Tiedostojärjestelmänä käytän BTRFS:ää ja jossain vaiheessa ajattelin lisätä datalle raidin. Data kuitenkin löytyy USB-levylle varmistettuna ja DVD/BD -levyille poltettuna, niin voi käyttää tehokkaaksi havaittua yritys-erehdys -metodia kohtuullisen huolettomasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
956
Pitäisi NAS viritellä, mutta en haluaisi ostaa valmista purkkia. Onko itse tekemällä mahdollista päästä idlenä alle 30watin kulutukseen? Kulutus kun levyltä luetaan on merkityksetön koska toimisi lähinnä backupeille. Varmaankin 4x4tb levyt olisi tulossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
54
Pitäisi NAS viritellä, mutta en haluaisi ostaa valmista purkkia. Onko itse tekemällä mahdollista päästä idlenä alle 30watin kulutukseen? Kulutus kun levyltä luetaan on merkityksetön koska toimisi lähinnä backupeille. Varmaankin 4x4tb levyt olisi tulossa.
Vähä ruokaisella i3 ei oo mikään mahdottomuus.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Pitäisi NAS viritellä, mutta en haluaisi ostaa valmista purkkia. Onko itse tekemällä mahdollista päästä idlenä alle 30watin kulutukseen? Kulutus kun levyltä luetaan on merkityksetön koska toimisi lähinnä backupeille. Varmaankin 4x4tb levyt olisi tulossa.
Mulla on loadi jossain 10-20W kohdilla, maksimit menee 35W jos cpu huutaa thortlaamatta (Intel Core i3 4130T, 4 lcore, TDP 35W), xeonilla pääsee TDP 12-15W, mutta cpu hinta on about tuplat tohon i3:n nähden, molemmista löytyy ECC tuki.

Ja tuo on edellistä sukupolvea oleva cpu, eli nykyisiin pitäisi päteä suurinpiirtein samat säännöt mutta saa ddr4 tuen ja pikkusen enemmän tehoa samalla wattimäärällä.

Edit: Nopeasti katsottuna alle 30W prossuja näyttää olevan 2 kpl:ta markkinoilla lga1151 socketilla.
http://ark.intel.com/search/advanced?s=t&SocketsSupported=FCLGA1151&MaxTDPMax=30

Mutta, kannattaa miettiä että missä vaiheessa wattimäärän pudotus on niin merkittävä että prossun hinta kaksinkertaistuu tai kolminkertaistuu...

Edit2: Esimerkkinä kalliista erikoisprossussta pienellä TDP:llä (jos jättää atomit huomioimatta joista löytyy 4-8 lcorea ja ecc tuki, niissä on TDP 9-12W):
OVH: $330 http://ark.intel.com/products/91194/Intel-Xeon-Processor-D-1529-6M-Cache-1_30-GHz
vs.
OVH: $129 http://ark.intel.com/products/91558/Intel-Pentium-Processor-D1508-3M-Cache-2_20-GHz
vs.
OVH: $117 (normi 1151 soketti): http://ark.intel.com/products/88181/Intel-Core-i3-6100TE-Processor-4M-Cache-2_70-GHz
 
Viimeksi muokattu:

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Heh, listataas tuo oma NAS tänne:

Rauta: Asus Eebox 1501 tms. jossa 1tb sisäinen kovo ja 2tb ulkoinen esata -liitännässä. 2tb keskusmuistia ja Atom prossuna jne. Varmuuskopioille usb-liitäntäinen 3tb -levy.

Softa: Vortexbox

Käyttö mediavarastona / striimauslähteenä, digiboksin kovalevynä ja pyörittämässä muutamia palveluita mm. torrentit ja Logitech Media Server.

Riittää ihan kivasti omaan käyttöön, toki varmuuskopiot pitää muistaa napsauttaa päälle manuaalisesti aika-ajoin, mutta eipä tuolla mitään elintärkeää toisaalta ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
54
Postaampas oman vehkeeni listan jatkoksi. Koneella pyörii Plex, SMB sharet, pari virtuaalikonetta ja muuta kotitunkkaukseen liittyvää juttua.

Veikko:
Emolevy:
Lenovon M81P:n lankku
Prosessori: Intel i5-2400
Jäähdytin: Lenovon vakiosirkkeli
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 8GB 1600Mhz CL9
Virtalähde: Seasonic S12G 450w
SSD/HDD: 4x WD Red 4TB
Kotelo: Fractal Design Define Mini, Black
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Itsellä HP:n Microserver Gen7. Pyörittää SMB-jakoja, FTP-palvelinta IP-kameran tallennuksia varten ja lämpötilaloggeria.

Levyinä 3 kpl 1-teraisia WD Greenejä Raidz1:ssä ja 2 kpl 3-teraisia Toshiban levyjä mirrorissa. Ubuntu server asennettu 32 gigan USB-tikulle, joka kiinni emolevyn USB-paikassa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 295
Gen8lle äänet myös täältä. olen pyörittänyt n.1,5v nas4freetä siinä raidz1llä (3kpl 1,5TB WD Red levyillä) kerran on levy lauennut meni takuuseen, datat tietenkin säilyi.
nas4freen päällä virtualboxissa pyörii debian serveri jossa on apache,posti,mariadb palvelimet eri käyttötarkoituksia varten.
ainut miinus joka ei nyt käyttöä häiritse, jostain syystä lopetti buuttamaasta automaattisesti usb tikulle jossa nas4free majailee. joudun käydä käsin valitsemassa joka buutissa (harvoin).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Tuli itsekkin pyöräytettyä viikonlopun aikana vanhasta Samsunging n210 miniläppäristä NAS-purkki. Open media vaultti tuli asenneltua pienten emppiiristen tutkimuksien jälkeen pyörittämään purkkia. Asennuksen jälkeen piti kyllä sisäinen kovalevy osioida uudestaan, että sai hieman tallennustilaakin siihen.
Aluksi haaveilin pyörittäväni SD-kortilta OMV:a, mutta n210 ei valitettavasti osaa buutata kortilta.
Nurkissa pyöriviä vanhoja USB-kovoja tarkoitus tökkiä kiinni, jos lisätilalle tulee tarvetta ja haluaa niille jotain käyttöä.

Mitään käytännön käyttöä en kyllä keksi, muuta kuin saada käytöstä poisjäänneille raudalle uutta käyttöä.
1080 kuvakin pyörii sieltä Raspberryllä hyvin.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Itsellä HP:n Microserver Gen7. Pyörittää SMB-jakoja, FTP-palvelinta IP-kameran tallennuksia varten ja lämpötilaloggeria.

Levyinä 3 kpl 1-teraisia WD Greenejä Raidz1:ssä ja 2 kpl 3-teraisia Toshiban levyjä mirrorissa. Ubuntu server asennettu 32 gigan USB-tikulle, joka kiinni emolevyn USB-paikassa.
Gen8lle äänet myös täältä. olen pyörittänyt n.1,5v nas4freetä siinä raidz1llä (3kpl 1,5TB WD Red levyillä) kerran on levy lauennut meni takuuseen, datat tietenkin säilyi.
nas4freen päällä virtualboxissa pyörii debian serveri jossa on apache,posti,mariadb palvelimet eri käyttötarkoituksia varten.
ainut miinus joka ei nyt käyttöä häiritse, jostain syystä lopetti buuttamaasta automaattisesti usb tikulle jossa nas4free majailee. joudun käydä käsin valitsemassa joka buutissa (harvoin).
Näin tuon netissä ja kaikki kehuivat. Paljonko maksoitte omista Microservereistänne?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Näin tuon netissä ja kaikki kehuivat. Paljonko maksoitte omista Microservereistänne?
Itse ostin Gen 7:n käytettynä huuto.netistä helmikuussa 2015 100 eurolla. Muistiakin oli 8 gigatavua, ei levyjä mukana.

Näitä silloin tällöin keikkuu huutonetissä, torissa ym. paikoissa. Tällä hetkellä näkyy huutonetissä olevan yksi myynnissä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Itse ostin Gen 7:n käytettynä huuto.netistä helmikuussa 2015 100 eurolla. Muistiakin oli 8 gigatavua, ei levyjä mukana.

Näitä silloin tällöin keikkuu huutonetissä, torissa ym. paikoissa. Tällä hetkellä näkyy huutonetissä olevan yksi myynnissä.
Hmm tuollainen kyllä kiehtoisi. Olen tällä hetkellä laittamassa RAIDia pöytäkoneeseeni. Ongelmaksi tulee täällä kaupunkiasunnossa vain tuo sijoittaminen. Noi ei kaiketi ihan äänettömiä ole?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Tuli itsekkin pyöräytettyä viikonlopun aikana vanhasta Samsunging n210 miniläppäristä NAS-purkki. Open media vaultti tuli asenneltua pienten emppiiristen tutkimuksien jälkeen pyörittämään purkkia. Asennuksen jälkeen piti kyllä sisäinen kovalevy osioida uudestaan, että sai hieman tallennustilaakin siihen.
Aluksi haaveilin pyörittäväni SD-kortilta OMV:a, mutta n210 ei valitettavasti osaa buutata kortilta.
Nurkissa pyöriviä vanhoja USB-kovoja tarkoitus tökkiä kiinni, jos lisätilalle tulee tarvetta ja haluaa niille jotain käyttöä.

Mitään käytännön käyttöä en kyllä keksi, muuta kuin saada käytöstä poisjäänneille raudalle uutta käyttöä.
1080 kuvakin pyörii sieltä Raspberryllä hyvin.
Mulla openmediavault teki kivat temput tässä yks päivä.
Tossa tuli sähkökatkos ja sen jälkeen ihmettelin kun tiedoston jakoihin en päässyt.
Eka epäilin että SD-kortti hajonnut (mistä tuota ajoin/ajan).
Mutta syy olikin että OMV oli rikkonut zfs systeeminsä ja pooli (3kpl 1TB WD Black) oli hävinnyt.
Anto kivoja error koodeja, terminaalin kautta lopuksi sain taas sen toimimaan.

Mutta tästä plexmediaserveri ei tykännyt yhtään. Eli imoitti serviceä ei voi käynnistää.
Kaiken mahdollisen jälkeen terminaalin kautta sain plexmediaserver pelaamaan. Vaikka OMV puolella sitä ei näy ja heittää erroria että serviceä ei ole...

Aikaisemmin ajelin freenasiä eikä siinä kertaakaan näin päässyt käymään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 663
Hmm tuollainen kyllä kiehtoisi. Olen tällä hetkellä laittamassa RAIDia pöytäkoneeseeni. Ongelmaksi tulee täällä kaupunkiasunnossa vain tuo sijoittaminen. Noi ei kaiketi ihan äänettömiä ole?
Ei ole äänetön, mutta ei myöskään häiritsevän äänekäs omasta mielestäni. Itse asun yksiössä ja tuossahan tuo on kohta kaksi vuotta pyörinyt. Itse olen miettinyt, että tuon pistäisi vaatehuoneeseen kun sellainenkin on tänne kyhätty, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Täällainen pyöri tossa vieressä toimi NAS ja Palomuurina ja random serverinä joskus pyöritänyt minecraft servu.

  • Prosessori: Core Duo E8400
  • Emolevy: Asus P5Q Pro
  • Muistit: 8GB (2x4GB) Kingston XMS2 ja Valueram
  • Kiintolevy, OS: Maxtor Diamondmax 320GB 7-8vuotta vanha ja toimi vielä.....
  • Kiintolevy, DATA: Seagate Barracuda Green 2TB, WD Green 3TB ja 5TB
  • Verkkokortti: 2x1Gbit
  • Kotelo: Zalman HD160
  • OS: Xubuntu 16.04 LTS
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Mulla openmediavault teki kivat temput tässä yks päivä.
Tossa tuli sähkökatkos ja sen jälkeen ihmettelin kun tiedoston jakoihin en päässyt.
Eka epäilin että SD-kortti hajonnut (mistä tuota ajoin/ajan).
Mutta syy olikin että OMV oli rikkonut zfs systeeminsä ja pooli (3kpl 1TB WD Black) oli hävinnyt.

Aikaisemmin ajelin freenasiä eikä siinä kertaakaan näin päässyt käymään.
Tutkin juuri tuota zfs-systeemiä, ja onneksi miniläppärissä ei tehot riitä sitä pyörittämään.
En tiedä mitä sitten minun viritykset tykkäävät sähkökatkoista. Miniläppärissähän on akku, mutta jos siihen niitä USB-kovoja virittelee eikä niissä ole UPS:ia.
Noh, hieman näitä systeemejä nyt testailen, niin voi sitten joskus rakennella paremmat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
947
Jospa laitan tänne oman pikkuisen tämän hetkisen viritelmäni kans.

  • Kotelo: Fractal Design XL
  • Power: Corsair TX 850
  • Cooler: Noctua NH-D14
  • Prossu: Intel i5-4570T
  • Emo: MSI Z87-G45 GAMING
  • Muisti: Kingston Genesis 8GB kit 1600Mhz
  • Verkkokortit: 2x Intel PRO 1000 1gbit
  • SATA-kortti: Highpoint Rocket 620 2-port SataIII
  • RAID-kortti 1: Highpoint RocketRAID 3540 16-port SataII
  • RAID-kortti 2: 3ware 9750-8i 8-port SataIII
  • SAS Expander: Intel RES2CV360 36-port SataIII (3ware kortille)
  • Levyt 1: 1x Seagate Barracuda 1.5TB (ei käytössä)
  • Levyt 2: 4x Samsung F1 1TB (ei käytössä muuten kuin OS on näillä, sw raid5)
  • Levyt 3: 16x WD Red 3TB (2x 8xhdd hw-raid5)
  • Levyt 4: 10x WD Red 4TB (1x 8xhdd hw-raid5 + 1x 2xhdd hw-raid0)
  • OS: Debian Jessie
  • UPS: Eaton 5110 1000VA
Ei näyttöä, ei hiirtä tai näppistä kuin tarvittaessa kannettuna paikalle. Ssh:n kautta puttyllä säätö jos jotain tarvii tehdä.. Ei pahemmin tarvii koskea.

Kaikki levyt ei mahdu kotelon sisään vaan osa on kotelon ulkopuolella ja pöytätuuletin hoitaa niiden levyjen jäähdytyksen, kotelon sisällä on kyllä tuularit sit kotelon sisällä oleville levyille. Aika monsteri on tämä yhden kotelon laite ja painaa ihan tolkuttomasti. Seuraavaksi tarkoitus siirtää osat kahteen rack-koteloon ja kotelot omaan rack-kaappiin...sitten joskus :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
947
Tuli tuossa ajan kuluksi kyhättyä toinenkin purkki, tässä vikkelämpi verkkokortti kahdella portilla ja vähän enemmän ruutia.

  • Kotelo: Fractal Design Node 804
  • Power: Cooler Master 500W B-series V2
  • Cooler: Thermalright AXP-200 Muscle
  • Prossu: Intel i5-3570K
  • Emo: AsRock Z77 Extreme-M
  • Muisti: Kingston Fury 16GB kit (2x8GB) 1600Mhz
  • Verkkokortti: Intel X540-T2 Dual port 10Gbe
  • SATA-kortti: Highpoint Rocket 640L 4-port SataIII
  • Levyt 1: 1x Samsung 850 Evo 500GB
  • Levyt 2: 3x 3TB
  • OS: Debian Jessie
Emolle jäi vielä yksi pcie x8 paikka esim. rauta-raid kortille tai M.2 adapterille. Mutta tästä on hyvä lähtee.

Verkkokauppa.comissa tuo verkkokortti maksaa 816€, onneksi sen saa Amazon.uk:sta n. 200€ postien kanssa.

Kotelossa 3x120mm + 1x140mm Fractalin tuularia kiinni + 140mm coolerissa ja kone lähes äänetön. Kone sijaitsee sängyn vieressä ja en kuule mitään hurinoita tai värinöitä kun menen nukkuun. :happy:
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Olisi tarkoitus rakennella nykyisten muutaman erillisen valmiin verkkolevyn tilalle yksi NAS palvelin Linux -pohjalle, mutta en oikein ole vielä pystynyt päättämään miltä pohjalta tuota lähtisi rakentamaan.

Ylimääräisenä olisi yksi C2Q Q6700 runko, mutta siinä emossa vain 3 SATA paikkaa. Vaihtoehtona olisi siis hyödyntää tuota ja laittaa siihen SSD käyttislevyksi ja kahden levyn mirrori. Hieman kuitenkin jää kapeahkoksi päivitettävyyden suhteen, kun lisäksi olisi 1TB levyjä 4 kpl tuossa ylimääräisenä. Toinen vaihtoehto olisikin rakentaa uusi kone tätä varten emolla jossa olisi tarpeeksi liitäntöjä, niin saisi kaikki 6 levyä sisään ja voisi tehdä vaikka 2x3TB mirrorin ja 4x1TB RAID5, jolloin kapasiteettia olisikin jo ~ 6GB varmistettuna.

Useimmissa emoissa kuitenkin on se max. 6 SATA paikkaa, joten pitäisi joko erillinen SATA ohjain hankkia taikka sitten laittaa käyttis USB tikulle.

Hyllystä myös löytyisi yksi USB 3.0 kotelo jossa sisäänrakennettu RAID. Onkohan mitään järkeä hyödyntää tuollaista, eli siis kytkeä levyjä USB 3.0 kautta NAS koneeseen ja jakaa verkon yli, onko mitään kokemuksia?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
947
Tää on ihan edukas sataIII kortti. Näitä saa Amazon.uk:sta puoleen hintaan postien kanssa mitä ne suomessa maksaa. Jos emolla vaan löytyy 1kpl pcie x4 slottia.

Highpoint Rocket 640L 4-port SataIII, tuohon saa 4 kovoa kiinni.

Ohan noita 10-porttisiakin SataIII-kortteja pice x4 slottiin. Huonoja kokemuksia löytyy siitä, ei ainakaan yhdessä projektissa toiminu kunnolla. Tiedostojen siirrot jumittaa ja kovin hitaasti toimi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Rauta RAID-korttia en ottaisi edes ilmaiseksi. :think: Menneiden talvien lumia moiset roskat, paitsi tietysti jos käytössä on joku kämänen Windows-NAS.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
947
Kyllä se rautaraidi paljon mukavampi on ollu ainakin omassa käytössä ja huomattavasti vikkelämpi siirrellä isoja tiedostomääriä kuin softalla. Mutta kukin tekee niin kuin tykkää. Ohan tohon tokaan koneeseen minkä tännekkin postasin niin tulossa softaraidi tällä hetkellä. Kyllä tossa hyllyssä olis vielä yks 3waren rauta-raidi kortti jonka siihen vois laittaa tarvittaessa. Ja näihin ns. NAS distroihin en kyllä koske :p
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Melko kahtia jakautunutta porukkaa :eek:.
Luetelkaas sitten omasta mielestä plussat ja miinukset rauta raidille ja nas distroille.
Itse en näe mitään ongelmaa rauta raidissa, mutta mitään plussia en osaa kyllä mainostaa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 295
on se ainakin miinus rauta raidissa että jos se kortti hajoaa niin taisi mennä sinne sitten datat (?) jossei samanlaista korttia saa tilalle.
softa raidissa ei väliä raudalla esim nas4free (ja varmasti freenas) niin ei muutakuin ottaa confista talteen aina välillä ja kun rauta hajoaa alta niin levyt uuteen rautaan ja asentaa uusiksi ja palauttaa confiksen.
tämän takia ainakin itse valitsin softaraidin ja nas4freen..
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Ei tarvitse olla sama malli, sama valmistaja riittää. Vaikeamman kaavan mukaan palautus onnistuu myös softalla, mm. raidpycovery.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
softa raidissa ei väliä raudalla esim nas4free (ja varmasti freenas) niin ei muutakuin ottaa confista talteen aina välillä ja kun rauta hajoaa alta niin levyt uuteen rautaan ja asentaa uusiksi ja palauttaa confiksen.
tämän takia ainakin itse valitsin softaraidin ja nas4freen..
Tarvitseeko Linuxin RAID konffia ottaa talteen nykypäivänä? Eikö
Koodi:
mdadm --assemble --scan
riitä kun levyt vain siirtää uuteen koneeseen?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Alkuperäiseen kysymykseeni yllä liittyen, niin päätin että rakennan pienen koneen tätä varten enkä ala tuon vanhan Q6700 rungon kanssa kikkailemaan kun pitäisi tehdä kompromisseja niin kotelon kuin liitettävyyden suhteen.

Speksit olisi:
- A6 6400K
- 4GB RAM
- 120GB SSD boottilevy
- 3x2TB RAID 5 pakka (sattui yksi 2TB levy kanssa löytymään entuudestaan).

Tuohon voi sitten lisätä levyjä tarpeen mukaan.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 063
120GB SSD buuttilevy on varsin turha koti-NAS:eissa. NAS-käyttis ei juurikaan kirjoittele levylle, joten USB/SD-media käy vallan mainioisti. Itse laittaisin sen SSD:n esim. cache-levyksi.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ok. Tuollainen sattuu olemaan ylimääräisenä niin siksi ajattelin. Mutta joo olet oikeassa, ehkäpä sille voi muutakin käyttöä keksiä tuossa kokoonpanossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4
Hmm tuollainen kyllä kiehtoisi. Olen tällä hetkellä laittamassa RAIDia pöytäkoneeseeni. Ongelmaksi tulee täällä kaupunkiasunnossa vain tuo sijoittaminen. Noi ei kaiketi ihan äänettömiä ole?
Ei ole äänetön. Itselläni on HP N40L (gen7) ollut varmuuskopiointikäytössä jo yli 5V. En voisi pitää sitä päällä jatkuvasti, ääni ärsyttää. Ei se ole kova ääninen, mutta tuuletin pitää kuitenkin pidemmänpäälle ärsyttävää melua, jonka kuulee parin huoneen päähän. Muutenhan tuo Gen7 on todella hyvä peli.

Esim Lenovon TS140 on paljon hiljaisempi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
947
Sehän on ihan komponenteista kiinni pitääkö se mekkalaa se purkki vai ei. Ei se raidiin laittaminen pitäis vaikuttaa siihen asiaan. Askarteleminen auttaa yleensä ja hankkimalla hiljasia tuulareita ja esim jonkun säätimen. Ei niiden tuulettimien tarvii täysillä pyöriä että ilmaa liikkuu.
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Tässä on nyt ollu työn alla hommata jonkulainen verkkolevy ja en osaa oikeen päättää, että mimmonen rauta riittää. Dataa itsessään ei ole varmaa edes teraa (vielä).
Haluan varmaan pelkän jaetun verkkolevyn koneiden välille (max 4 hlö) niin ehdotelkaas rautaa.. Mitenkä esim joku ITX integoidulla celeronilla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 390
Viestejä
4 147 057
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom