Kun se tuolta omv:n käyttöliittymästä määritellään, niin eikös se sitten ole softalla toteutettu raidi?
Mikä siis on omv?
Mutta varmaankin joo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun se tuolta omv:n käyttöliittymästä määritellään, niin eikös se sitten ole softalla toteutettu raidi?
openmediavault. Arvelin että lyhenne olisi tuttu kun puhutaan nas rakenteluista.Mikä siis on omv?
Mutta varmaankin joo.
Kysymys liittyen omv:hen.
Mitä tapahtuu tallennuslevyille jos levy missä käyttis asustaa hajoaa? Tai jos jostain syystä rauta vaihtuu? Säilyykö kaikki data tallennuslevyillä kun käyttöjärjestelmä asennetaan uudestaan?
En ole ennen nassia laittanut toimintaan, niin ajattelin kysyä tuollaisen varmaan ihan perusjutun. Windows ympäristössähän se data ei sieltä mihinkään häviä, mutta en ole kyllä windowsissa raideja käyttänyt.
Tosin eikös nykyään salaman aiheuttamat virtapiikit ole aika harvinaisia kun kaapelit kaivettu maahan?
openmediavault. Arvelin että lyhenne olisi tuttu kun puhutaan nas rakenteluista.
Jos data on eri levyillä niin eihän se minnekkään katoa ellei sitten kaikki hajoa virtapiikin takia esim. Sitten jos on rauta raid toteutus niin se kortti voi hajota ja tilalle vaatii sitten samanlaisen kortin tai muuten dataan ei pääse käsiksi ainakaan kovin helpolla.
Kannattaa muistaa että suomi on muutakin kuin kaupungit ja isot taajamat. On paljon alueita joissa ei ole piuhoja kaivettu maahan. Eli riippuu paljon asuinpaikasta että kuinka altin on ukkosen aiheuttamille piikeille ja sekin vaikuttaa että missä päin siellä asustelet missä on ilmajohdot.
Mikä AM4-emolevy Ryzen 1700X:lle NAS/kotiserveri käyttöön?
Prosessori jäi ylimääräiseksi, joten kai sen voisi hyödyntää, kun siitä ei saa myymällä montaa kymppiä.
CPU 65W ja luultavasti BIOSista saa vielä vähemmäksi.
Onko parempaa vaihtoehtoa kuin Asrock B550M Steel Legend AMD B550 (noin 130e)?
Tuossa on 4x muistipaikka, 6x Sata, 1x M.2 (PCIe Gen4 x4), 1x M.2 (PCIe Gen3 x2 & SATA3) ja paljon muuta "ylimääräistä".
Ja jos prosessorin vaihtaa jossain kohtaa PRO-versioon (4000/5000-sarjasta), niin ECC-muistienkin pitäisi toimia tuolla emolla oikein.
Ei toimi non-PRO APU prossuissa. Tai ainakin näin lukee specseissä. Mutta joo, tämä on vain pilkun viilaamista.Kyllä ne ECC muistit pitäisi toimia kaikkien rysenien kanssa jos vaan emo tukee.
Tai siis toimii tavallisina muisteina non-PRO:n kanssa ja vasta PRO CPU osaa hyödyntää oikeasti ECC:tä. Näin minä tuon olen tulkinnut.Ei toimi non-PRO APU prossuissa. Tai ainakin näin lukee specseissä. Mutta joo, tämä on vain pilkun viilaamista.
Juuri näin. Ilmaisin itseäni huonosti.Tai siis toimii tavallisina muisteina non-PRO:n kanssa ja vasta PRO CPU osaa hyödyntää oikeasti ECC:tä. Näin minä tuon olen tulkinnut.
Ettei ois vaan osio alustettu ja siellä on vielä vanhaan raidiin liittyvä osiointirakenne levyllä edelleen.Mikähän voisi olla syypää, kun omv ei hyväksy kolmen levyn raid5 pakkaa.
Ennen oli kahden 1tb levyn raid1 pakka sekä yksi 1tb levy erillään ilman raidia. Nyt koitin rakentaa uudestaan kaikilla kolmella levyllä raid5 pakkaa, kaikki menee hyvin siihen asti että yrittää mountata filesysteemin ja se heittää errorit
"Comment: mount: /srv/dev-disk-by-uuid-f475dcf6-3228-425e-9e57-539a72f24400: mount(2) system call failed: Structure needs cleaning."
Levyt siis tyhjennetty ja alustettu.
Pitäisi olla kyllä koko levy alustettu. edit sen verran, että enään ei onnistu 2x1tb pakan teko myöskään, eli jotain tuossa on kosahtanut. Pitänee kaivaa backupit omv:sta ja jatkaa selvittelyä. Lisäyksenä tosiaan että, omv pyörii proxmoxin sisällä ja levyt on laitettu menemään passthough'ina "qm set xxx /dev/disk/by-id/xxx..." proxmoxista.Ettei ois vaan osio alustettu ja siellä on vielä vanhaan raidiin liittyvä osiointirakenne levyllä edelleen.
PCIe Bifurcation Adapters - x8x8 sieltä sopiva adapteri ostoon.- Emolevy tukee x16 slotin jakamista x8x8 slotiksi, jolloin x16 porttiin olisi periaatteessa mahdollista laittaa HBA sekä 10Gbit NIC. Tuollaista x16 to x8x8 korttia ei tunnu löytyvän, poislukien ebayn kiinalaiset. Suosituksia?
Turha noita Saksasta tilata kun kotimaassa on varastossa: http://www.damicon.fi/hinnastot/supermicro/emolevyt/amdOlen pyöritellyt ajatusta uuden truenas core palvelimen rakentamisesta.
Kotikäyttöön ja vain NAS toiminnoilla. VM:t, docker yms. muu säätäminen sitten erillisellä proxmox serverillä.
Emolevyksi olen ajatellut supermicro embedded epyciä, oletan että 4c/8t versio olisi aivan riittävä nas käyttöön (HDD)? Ongelmana on vain saatavuus, joka tuntuu olevan erittäin huono. Saksan hintaseurannasta löytyy peräti kahdesta kaupasta (jotka toimittavat vain saksaan), lisäksi eri variaatioitakin tuntuu olevan melko huonosti saatavilla. Onkohan malli poistumassa ja uusi versio odottelee nurkan takana?
Sitten itse kysymykset:
- Emolevyn "tested memory" listaus on todella suppea ja sisältää käytännössä vain supermicron omia muisteja. Ajatus olisi tilata ebaystä käytettyä registered ECC muistia vähintään 128GB. Olen ymmärtänyt, että supermicron emot ovat melko nirsoja muistien suhteen? Suosituksia?
- Emolevy tukee x16 slotin jakamista x8x8 slotiksi, jolloin x16 porttiin olisi periaatteessa mahdollista laittaa HBA sekä 10Gbit NIC. Tuollaista x16 to x8x8 korttia ei tunnu löytyvän, poislukien ebayn kiinalaiset. Suosituksia?
- Mistä ylipäätään löytyisi kyseisen sarjan emolevyjä? Jos kotimaasta, löytyykö kokemusta onko hinnoissa tinkimisen varaa?
Sammutus ei wol:lla onnistu, mutta etänä täyyy sitten päästä koneen hallintaan ja sammuttaa sitä kautta.pystyykö molemmilla truenas ja unraidissa sammuttamaan kokosysteemin tolla komennolla?
Snapraidilla saa erikokoisia kovoja hyödynnettyä. Etäkäynnistykseen kannattaa miettiä jotain vaikka tekstiviestipohjaista ratkaisua jos ei budjetti veny ihan etähallittuun hypervisoriin.
unRAID myös yksi vaihtoehto.
Levyjä voi lisätä yksi kerrallaan, eikä levyn koolla ole merkitystä. Rajoituksena ainoastaan se, että pariteetti levy(t) oltava suurimmat.
Ainoa napisemisen aihe on se, että muuten hiljaisina mainostetut Toshiban N300-levyt pitävät DS1019:n sisällä pystyasennettuina melkoista ruksutusta. Ihan päivästä yksi alkaen.
Mulla oli jonkin aikaa pari vuotta sitten yks X300 levy, noi on melko varmasti hyvin pitkälti samoja kaluja. Se oli todella äänekäs ja parin kuukauden kuluttua rupes naksuttaa ja smart infossa alkoi g-shock arvo kasvamaan yli tuhanteen hyvin nopeasti joten vein takuu vaihtoon. Gigantti ei enää laikkaa myynyt joten sain rahat takas kun ei niillä ollu tarjota mitään vastaavaa tilallekkaan.
Paljonko on tarpeeksi 3.5" kiekkoja? 5 vai 10?
Pari vaihtoehtoa koteloksi, jos osista päädyt rakentamaan:
Jonsbo N1, ITX, 5 HDD paikkaa.
FD Define 7, ATX, 14 HDD paikkaa lisätarvikkeilla.
FD Define 7 XL, ATX, 18 HDD paikkaa lisätarvikkeilla.
Itsellä on Define 7 kaksin kappalein, varsinaisen nassille ja backup nassille. Vähintäänkin riittävästi mahtuu kovoja ja muutenkin hyvä ja hiljainen eristetty kotelo tuohon käyttöön.
Amazonista 150 € posteineen?Onpa vaikea löytää soveltuvaa mATX koteloa. Fractalin Node 804 on ollut kiinnostava, mutta sitä ei tunnu saavan mistään. 4-6(-8) levyä saisi mennä ja olla muuten suhteellisen siron kokoinen. Mutta pidemmän aikaa olen jo koittanut troolailla nettiä potentiaalisten varalta ja ei oikein mitään ole tullut 804:n lisäksi eteen.
Kenelläkään mitään ässää hihassa?
Minulla oli samantapaista ongelmaa SRIOV VF säätöjen kanssa. Saattaa olla sinullakin samansuuntaista ongelmaa taustalla. Kannattanee ainakin vilkaista, jos ohjaisi jotenkin oikeaan suuntaan:2. Mikä on se asia, joka estää guestin ja hostin kommunikaation LAN:ssa? Guest <-> Guest liikenne liikkuu.
Nettiongelmiin en osaa vastata, mutta Proxmox Backup Server on täällä pyörinyt täysin ongelmitta jo kuudennetta kuukautta. Helposti saisi ISCSIllä, NFS:sällä käytettyä TrueNasin pooleja. Itsellä tosin oma kovalevy virtuaalikoneita varten tässä PBS koneessa.
Minulla oli samantapaista ongelmaa SRIOV VF säätöjen kanssa. Saattaa olla sinullakin samansuuntaista ongelmaa taustalla. Kannattanee ainakin vilkaista, jos ohjaisi jotenkin oikeaan suuntaan:
[SOLVED] - communication issue between SRIOV VM VF and CT on PF bridge | Proxmox Support Forum
Toimii virtuaalisena, mutta tuo on niin kevyt että läppäri + USB-kovalevykin toimii (jos joku kokeilee, niin ei tule sitten minua syyttelemään jos datan menettää ). Siinähän vain on se, jos ainoa kone sekoaa Proxmoxin osalta, niin siinä ollaankin jo suuremmissa ongelmissa.Tuo olisi varmasti se paras ratkaisu, mutta olen itse käsittänyt, että tuo on tarkoitettu asennettavaksi erilliselle fyysiselle koneelle.
Tämäpä tämä. Itsellä pyörii Truenas Scale toisella koneella, josta levy jaettu myös Proxmoxin käyttöön.Siinähän vain on se, jos ainoa kone sekoaa Proxmoxin osalta, niin siinä ollaankin jo suuremmissa ongelmissa.
Näinpä. Itselläkin vanha Optiplex sai paikan PBS:sänä. Vaikkakin jo 10v vanhaa rautaa (i5-3470), niin ei ole tainnut kertaakaan mennä yli 25% käytön.Raudan puolesta lähes kaikki riittää tuossa käytössä
Pystyisikö palomuurista säätämään? Tosin silloinkin saattaisi vielä kulkea sen kautta.keskinäinen liikenne ei kulje turhaan palomuurin läpi?
Tämän luulisi toimivan, jos ei muuta keinoa löydy.Pitääkö näille viritellä joku privaatti verkko, jossa ne saavat erilliset IP:t?
Pystyisikö palomuurista säätämään? Tosin silloinkin saattaisi vielä kulkea sen kautta.
Tämän luulisi toimivan, jos ei muuta keinoa löydy.
olikos sulla ecc muistit? Jos kyllä tarviit tämänPitäs nykyistä servua vähän virtapihimmäksi laitella. Nyt on prossuna 3950x. Enää ei tarvii moisia tehoreservejä , joten onko ideaa päivittää tuo prossu vähän alaspäin esim ryzen 7 5700ge.
tdp tuossa on 35w vs 105w 3950x.
Lähinnä jos sais säästettyä sähköä prossun päivityksellä. Samalla toki vois luopua tuosta erillisestä näytönohjaimesta kun tuossa se on sisään rakennettuna.
Samalla idea ois luopua qnapista ja siirtää ne levyt tuohon nykyiseen palvelimeen joten siitäkin tulis jotakin säästöä pl siirrettävät levyt.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-7-5700ge
TDP ei kerro kovin mitään kulutuksesta, saatika idle-kulutuksesta. Mutta nuo G-sarjalaiset ovat idlessä paljon energiatehokkaampia. Jos 3950x on ~45w, niin 5700ge on ~15w. Jokin muistiin liittyvä juttu oli näiden kanssa, joka johtaa G-sarjan alhaisempaan idle-kulutukseen. Elikkä säästöä tulisi ja melko paljon. Varsinkin, jos erillisen näytönohjaimen otat myös pois.tdp tuossa on 35w vs 105w.
Ei oo ecc muisteja käytössä.olikos sulla ecc muistit? Jos kyllä tarviit tämän
AMD Ryzen 7 Pro 5750G 3,8 GHz (Cezanne Pro) Sockel AM4 - Tray
Suoritinperhe AMD Ryzen 7 PRO Prosessorin ytimet 8tietokonekauppa.fi