En tiiä meneekö tämä nyt oikeaan threadiin täällä, mutta otin asiakseni sitten NAS-rakentelun vanhoista paloista mitä minun kaapeista löytyy. Asensin nyt näilllä tiedoilla OpenMediaVaultin softaksi sen takia koska sen pitäisi ymmärtää WIFIä kun taas TrueNAS ei sitä ymmärrä. Se sitten taas muuttui vähän turhaksi perusteeksi, koska käyttämäni ulkoinen verkko-dongeli oli täysin epäluotettava OMVn käytössä, se saattoi tipahtaa pois käytöstä kesken asennusten tms. Netissä sitten suositeltiin että osta tuollainen WIFI-silta, minkä sitten riipaisin kun sillä on muutakin käyttöä ja verkkokaapelin vetäminen kytkimeltä koneelle tässä kohtaa olisi vallan haastavaa. Vaihdettuani langalliseen asennus oli simppeliä ja onnistui yhdellä kertaa, purkki on nyt pystyssä ja OMV6 on siellä asennettuna ja se on saatavissa verkon yli kaikille koneille.
Ongelmaksi muodostuu nyt se, että en haluaisi koneen olevan aina päällä vaan haluaisin herättää sen etänä käyttäen Wake-on-Lania. Tämä on minulle vähän vierasta aluetta noin ylipäätänsä, niin yritän tässä nyt keksiä miten sen saisi toimimaan. Minulla on on Elisan ADSL-modeemi, mallia Huawei DG8245W2. Tästä menee langattomalla yhteys yläkerrassa olevaan range-extenderiin, josta lähtee taas letku koneeseen. Koneessa on PCI-E väylässä verkkokortti minkä mallista en tiedä, varmaan pitäisi ottaa selvää kun tätä hommaa selvittelee.
Asioita mitä tähän mennessä on tehty:
- kytkenyt BIOSin APM-asetuksista päälle "Wake on PCI-E"
- Laittanut OMVstä verkkokortille WOLin päälle.
- olen asettanut debianiin kyseiselle adapterille wakeup on lanin päälle, tämän tein ohjeilla mitä löysin netistä eikä tämä ainakaan välittömästä sano etteikö tuo minun adapteri tukisi herätystä:
Wake-on-LAN (WoL) is a feature that lets you turn on your computer remotely. Here's how to set up Wake-on-LAN and use it to turn on your PC.
www.lifewire.com
Asensin asiakaskoneeseen tommoisen wakeonlan -skriptin homebrewlla ja yritän sillä lähettää ko. koneen MAC-osoitteeseen paketteja, kone ei kuitenkaan herää. Ensisijaisesti kysymys on, että puuttuuko yo. listasta jotakin oleellista minkä kokeneemmat tämän kanssa peuhanneet tunnistaa? Elän siinä ymmärryksessä että se paketti missä tämä herätetieto kulkee joku UPD paketti, mutta onko olemassa jotakin simppeliä konstia seurata että missä kohtaa se hukkuu jos hukkuu ylipäätänsä? Yksi epäilys oli tuo silta missä WIFI-signaali muutetaan ethernetiksi. Toinen on se että se ei välttämättä kulje ensinkään ja se pitäisi tukiasemasta kytkeä jotenkin päälle, mutta reitittimessä on valtavasti optioita enkä oikeen ymmärrä niistä mitään. Asiaa ei edes helpota se, että tuossa laitteessa on käytössä heikko konekäännös käyttöliittymässä, joten sitä on joskus tosi vaikea arvailla että mitä ne optiot ylipäätänsä voisi olla englanniksi.
Toinen kysymys nyt on se, että koska alkuperäinen syy OMVn valintaan oli WIFI-tuki, niin periaatteessa voisin tässä vaiheessa siirtyä TrueNasin pariin jos siitä saa jotakin erityistä hyötyä? Ilmeisesti keskeisin on tuo ZFS, mutta mahtaako hardware tulla tässä vastaan? Kone on ikivanha 2600K ja siinä 8 gigaa muistia ilman virheenkorjauksia tms.