NAS rakentelut

andyks

Tukijäsen
joskus virtuaalissa testasin xigmanas asennuksen kolmen levyn raidz1 poolilla. uusi freenas asennus xigmanasin päälle. levyjen importtaus ja toimi.
toki varmaan järkevä tehdä käyttiksen vaihto tapauksessa exporttaus.
Olen itseasiassa itsekin käytännössä aina unohtanut tehdä tuon exportin ja aina importannut -f (force) parametrilla. Mitään ongelmia ei ole ollut.
Ainoa ongelma importissa tullut vastaan kun yritin Linuxilla tehtyä zpoolia importata FreeNASiin. Tämä ei onnistu. ZFSonLinuxissa on käytössä attribuutteja joita BSD:stä ei löydy. Importtaus onnistuu ainoastaan Read-only tilassa.

Ymmärsin, että tuo pitäisi tehdä vaan 310:llä.
Itsellä ei kyllä H310 vaatinut moisia temppuja.

Leikkaamalla PCIe-väylät B5 ja B6 poista SMBusin käytöstä kortilla. Tämä poistaa myös ohjaimen SAS-osoitteen. Tällä tavalla kortti ei näy BIOS-tarkistusten aikana, eikä sitä voida käyttää käynnistykseen. Emon bios -versiosta riippuen, voi leikkaamaton kortti sekoittaa biossin vga -osoitteen tai estää osan asennetusta ram -muistista toimimasta. Ongelmaa ei synny palvelinemoilla vaan paremminkin työasemaemoilla. ;-)

Viimeksi muokattu:

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Itse olen nyt testaillut mdraidia, zfs:ää, unraidia jne...
Olen tullut siihen tulokseen että kotikäyttöön itselle on 2 vaihtoehtoa, joko ZFS tai Unraid (tai Snapraid esim. Openmediavaultilla mikäli haluaa säätää ja nuukailla...)

Unraid mikäli data ei ole kovinkaan tärkeää ja haluaa vain mahdollisimman paljon halpaa levytilaa.
+ voi käyttää vaikka 10:1 pariteettia jos on pokkaa
+ voi milloin vain lisätä levyjä heikentämällä vikasietoisuutta
+ useamman levyn rikkoutuessa häviää vain ko. levyillä oleva data
- hidas, vaikka käyttäisi cachea. Cache auttaa käytännössä vain kirjoitusnopeuteen.

ZFS mikäli data on tärkeämpää ja haluaa nopeutta sekä muut ZFS:n hyödyt
+ Snapshotit lennossa
+ datan pakkaus lennossa käytännössä kuormittamatta CPU:ta
+ mirroroidessa kirjoitusnopeus ei kärsi lainkaan
+ mirroroidessa lukunopeus ~tuplaantuu
+ luku- ja kirjoitusnopeutta saa lisää lisäämällä vdevejä lisää
+ cachella saa oikeasti nopeushyödyn
+- levytilaa saa lisää helpohkosti lisäämällä vdevejä
- samaan vdeviin ei saa lisättyjä levyjä
- kaikki data on mennyttä jos saman vdevin kaikki (2kpl mirrorissa) levyt hajoavat yhtäaikaa
- UPS pitkälti pakollinen jotta välttyy datalossilta sähkökatkojen yhteydessä edit: eipä taida tosiaan nykyään enää olla normaalia isompaa riskiä

Näistä vaihtoehdoista itselle ZFS on aika selkeä valinta.
Kun tottuu siihen että virtuaalikoneiden imageista on automaattiset snapshotit 15min välein viimeiseltä parilta viikolta (harventuen toki loppua kohti) ja omista tärkeistä valokuvista yms. tiedostoista snapshotit konffattuna 10vuoden ajalle, on aika vaikeaa kuvitella enää elämää ilman.
Lisäksi se että käytännössä tämän päivän HDD:llä jo kahdella vdevillä pääsee ~300Mt/s kirjoitusnopeuksiin ja ~600Mt/s lukunopeuksiin on aika luksusta verrattuna Unraidin ~60-80Mt/s kirjoitusnopeuteen.
Eikä itsellä oikein olisi uskallusta kuin max. 3 levyn raidz1:een, joten näen mirrorissa saavutetun nopeusedun suuremmaksi kuin raidz1:llä saavutetun kustannusedun. Raidz pariteetin laskenta syö yllättävästi sekä cpu:ta että levyn nopeutta.
En vieläkään ymmärrä miten Unraid, tai oikeastaan Snapraid koska Unraid on vaan imo paska siihen verrattuna, olisi muka ns huonompi tärkeän datan säilyttämiseen vs ZFS. Itse en uskaltaisi käyttää ZFS kuin maks 3 levyn raidz1 per vdev enään. Pari pakkaa on hajonnut tässä 15v aikana: "rauta" raid5 failas kun tler iski kesken rebuildin ja heitti levyn poolista, ja 4 levyn raidz1 poksahti ku hajos eka yks levy ja alle päivän sisään toinen (kovot samaa batchia). Onneksi kummassakaan tapauksessa en mitään oikeasti tärkeetä menettänyt kun oli myös backupit datasta ulkoisella kovolla. Näiden jälkeen ei enää oikeen napannut noi real-time raid ratkaisut.

Nykyään on mun Windows serverissä 9 levyn raid6 Snapraid pakka ja Drivepool+Scanner käytössä jonka olen scriptannut toimimaan niin että automaattisesti smart chk-> file chk -> sync -> scrub joka yö ja abort + ilmoitus pushpullettiin jos ongelma tai liikaa filuja muuttunut. Lisäksi kaikki tärkee data mikä pooliin menee, duplikoituu kansiokohtaisesti kaikille data levyille. Scanner nuuskii SMART ja evakuoi levyn jos havaitsee ongelman. Tällä setupilla pitää hajota kaikki levyt samaan aikaan että menetän kaiken datan ja jos huono tuuri käy että 3+ hajoo ennen evakuointia niin menee se data vain sitten niiltä hajonneilta levyiltä. Ainoat huonot puolet setupissa on kirjoitusnopeus joka on maks levyn nopeus, lukunopeus jos ei ole data duplikoitu, snapshotin tekeminen jos data muuttuu paljon syncin aikana ja se alun helv... säätäminen että saa hommat toimimaan. Yksi datalevy on ns. "hajonnut" tämän aikana jolloin tuli todettua setupin toimivuus.

Samaan pääsee ZFS 2-levyn mirror vdev ja siihen päälle kansiokohtainen duplikointi vdeveille mutta tämä syö sitten levytilaa oikein urakalla.

Viimeksi muokattu:
Niino eikai se 3 levyn raidz1 kään kestä kahden levyn hajoamista. Tein eilen vielä uuden virtualisen testi asennuksen xigmanas 4 levyn raidz1 käyttis levy uusiksi freenas ja levyt sisään ja pelaa. Ilman exportteja sekä uusimmat versiot.
Testailtua jos vaihtaisi tuon oman xigmanassin freenassii tai true kunhan se ilmestyy.

dun

En vieläkään ymmärrä miten Unraid, tai oikeastaan Snapraid koska Unraid on vaan imo paska siihen verrattuna, olisi muka ns huonompi tärkeän datan säilyttämiseen vs ZFS. Itse en uskaltaisi käyttää ZFS kuin maks 3 levyn raidz1 per vdev enään. Pari pakkaa on hajonnut tässä 15v aikana: "rauta" raid5 failas kun tler iski kesken rebuildin ja heitti levyn poolista, ja 4 levyn raidz1 poksahti ku hajos eka yks levy ja alle päivän sisään toinen (kovot samaa batchia). Onneksi kummassakaan tapauksessa en mitään oikeasti tärkeetä menettänyt kun oli myös backupit datasta ulkoisella kovolla. Näiden jälkeen ei enää oikeen napannut noi real-time raid ratkaisut.

Nykyään on mun Windows serverissä 9 levyn raid6 Snapraid pakka ja Drivepool+Scanner käytössä jonka olen scriptannut toimimaan niin että automaattisesti smart chk-> file chk -> sync -> scrub joka yö ja abort + ilmoitus pushpullettiin jos ongelma tai liikaa filuja muuttunut. Lisäksi kaikki tärkee data mikä pooliin menee, duplikoituu kansiokohtaisesti kaikille data levyille. Scanner nuuskii SMART ja evakuoi levyn jos havaitsee ongelman. Tällä setupilla pitää hajota kaikki levyt samaan aikaan että menetän kaiken datan ja jos huono tuuri käy että 3+ hajoo ennen evakuointia niin menee se data vain sitten niiltä hajonneilta levyiltä. Ainoat huonot puolet setupissa on kirjoitusnopeus joka on maks levyn nopeus, lukunopeus jos ei ole data duplikoitu, snapshotin tekeminen jos data muuttuu paljon syncin aikana ja se alun helv... säätäminen että saa hommat toimimaan. Yksi datalevy on ns. "hajonnut" tämän aikana jolloin tuli todettua setupin toimivuus.

Samaan pääsee ZFS 2-levyn mirror vdev ja siihen päälle kansiokohtainen duplikointi vdeveille mutta tämä syö sitten levytilaa oikein urakalla.
Hm... miksi et tehnyt raidz2 tai raidz3? Ei olisi yhden tai kahden levyn hajoamisen haitannut? Nuo mircrosoftin koomailuviritykset kyllä toimii siinä missä unraidikin, mutta jos oikeasti haluaa saada tiedon talteen niin en menisi millään järjestelmällä alle kahden paritettilevyn. ZFS on vain paras ja luotettavin noista vaihtoehdoista kun se huolehtii bitrotista ja saa todella halvat ja hyvät snapshotit.

Tietenkin jos unix/linux maailma ei ole tuttu tai ei ole kiinnostusta siirtyä Microsoftin tuotteista muualle, niin ihan ymmärrettävää. Microsoftin tuotteet on vain sen verran huonot että edes he eivät pyöritä Azurea Windowssin päällä...

andyks

Tukijäsen
En vieläkään ymmärrä miten Unraid, tai oikeastaan Snapraid koska Unraid on vaan imo paska siihen verrattuna,
Vastasit jo oikeastaan itse itsellesi :smile:

Ainoat huonot puolet setupissa on kirjoitusnopeus joka on maks levyn nopeus, lukunopeus jos ei ole data duplikoitu, snapshotin tekeminen jos data muuttuu paljon syncin aikana ja se alun helv... säätäminen että saa hommat toimimaan.
Unraid on valmis Out of the box tuote joka ei vaadi mitään säätämistä yms. vaan on suht helposti kenen tahansa otettavissa käyttöön. Snapraidissa on paljon parempaa kuin unraidissa, mutta sen käyttöönotto ei ole läheskään yhtä helppoa ja osaamaton käyttäjä menee helposti vipuun ja "raid" ei toimi jos ajoja ei ole riittävän usein tai niihin tulee vikaa.

ZFS:ssä taas tulee nuo nopeusedut sekä "ilmaiset" snapshotit joissa ei riskiä sille että data voisi muuttua snapshotin aikana. Lisäksi ZFS on esim. FreeNASsilla käytännössä yhtä helppo ottaa käyttöön.
Millään näistä "tee-se-itse" ratkaisuista ei taida olla helppoa valmista tapaa datan helppoon backuppaamiseen. Ymmärtääkseni Synologyllä yms on backuppeihin valmiita toimintoja esim. ulkoiselle levylle tai pilveen tai toiseen Synologyyn esim. toisessa kiinteistössä.

Tuo sun kuvailema setuppi on mielestäni enemmän tuollainen hybridi backuppia ja pariteetin laskemista. Se ei ilmeisesti ole reaaliaikainen eli riski datalossille on pienessä aikaikkunassa kohtuullisen suuri?
Tarpeita on erilaisia ja siksi ratkaisujakin on useampia.

Pitkälle pääsee kun vain pitää mielessä että RAID != BACKUP

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Hm... miksi et tehnyt raidz2 tai raidz3? Ei olisi yhden tai kahden levyn hajoamisen haitannut? Nuo mircrosoftin koomailuviritykset kyllä toimii siinä missä unraidikin, mutta jos oikeasti haluaa saada tiedon talteen niin en menisi millään järjestelmällä alle kahden paritettilevyn. ZFS on vain paras ja luotettavin noista vaihtoehdoista kun se huolehtii bitrotista ja saa todella halvat ja hyvät snapshotit.

Tietenkin jos unix/linux maailma ei ole tuttu tai ei ole kiinnostusta siirtyä Microsoftin tuotteista muualle, niin ihan ymmärrettävää. Microsoftin tuotteet on vain sen verran huonot että edes he eivät pyöritä Azurea Windowssin päällä...
Juurihan sanoin että nykynen on raid6 (raidz2) snapshot raid. Snapraid ei ole missään tekemisissä microsoftin storage spaces ym. kanssa. Siinä on aivan yhtä hyvä suoja bitrottia vastaan kuin ZFS. Nuo vanhemmat raid5 pakat (yks windows ja yks linux) mitkä on itsellä hajonnut, on ollut aikakaudelta kun 1-2tb kovot oli vielä isoja. Ja koska Snapraid on JBOD tyylinen, niin jos se monen levyn rikko tulee ja tekee raidin rebuildista mahdottoman, niin silti niiltä levyiltä jotka jäi eloon saa sen datan vielä talteen.
ZFS:ssä taas tulee nuo nopeusedut sekä "ilmaiset" snapshotit joissa ei riskiä sille että data voisi muuttua snapshotin aikana. Lisäksi ZFS on esim. FreeNASsilla käytännössä yhtä helppo ottaa käyttöön.
Millään näistä "tee-se-itse" ratkaisuista ei taida olla helppoa valmista tapaa datan helppoon backuppaamiseen. Ymmärtääkseni Synologyllä yms on backuppeihin valmiita toimintoja esim. ulkoiselle levylle tai pilveen tai toiseen Synologyyn esim. toisessa kiinteistössä.

Tuo sun kuvailema setuppi on mielestäni enemmän tuollainen hybridi backuppia ja pariteetin laskemista. Se ei ilmeisesti ole reaaliaikainen eli riski datalossille on pienessä aikaikkunassa kohtuullisen suuri?
Tarpeita on erilaisia ja siksi ratkaisujakin on useampia.
Jees, periaatteessa tämä setup on hybridi, tosin sillä erotuksella että se duplikointi on reaaliaikainen sille tärkeelle datalle. Drivepool hoitaa sen duplikoinnin levyjen poolauksen lisäksi. Jos siirrän dataa poolin kansioon joka on määritetty duplikoitavaksi niin se data kirjoitetaan heti kaikille datalevyille ja tästä uudesta datasta snapraid laskee sitten vielä pariteetit öisin. Tätä käsittääkseni kutsutaan raid1+6 nykyään vaikka tää mun ratkaisu onkin realtime/snapshot hybridi. Ei niin tärkeä data jota ei duplikoida, voi kadota bittiavaruuteen, jos se levy minne se data kirjoitettiin, hajoaa ennen uutta pariteetin laskua.

Jossain kohtaa voisi varmaan ruveta tuota tärkeää dataa ajaa myös pilveen.

Viimeksi muokattu:

jsa

Apropoo, pitäs uusia modernimaan toi HBA levyservosta (max 2t rajote levyissä) joten mikäs se nyt on bang/$ mittarilla paras vaihtoehto? Kattelin IBM:n m1015:sta mutta onkos raadilla ehdottaa jotain parempaa värkkiä? Oman mausteensa soppaan tuo HP:n SAS expanderi..

Haluttujen / vaadittujen liitäntöjen määrä? Ulkoisia vai sisäisiä? Millä liittimellä? Onko jokin tietty piirisarja ulkona yhteensopivuuksien / muiden syiden johdosta?

jsa

Haluttujen / vaadittujen liitäntöjen määrä? Ulkoisia vai sisäisiä? Millä liittimellä? Onko jokin tietty piirisarja ulkona yhteensopivuuksien / muiden syiden johdosta?

Sisäisellä SFF-8087:llä. Yhteensopivuus onkin sitten vähän vaikeampi juttu. LSI:n piirit on ainakin toimineet tuon kanssa, mutta tuo voi nirsoilla kyllä.

Apropoo, pitäs uusia modernimaan toi HBA levyservosta (max 2t rajote levyissä) joten mikäs se nyt on bang/$ mittarilla paras vaihtoehto? Kattelin IBM:n m1015:sta mutta onkos raadilla ehdottaa jotain parempaa värkkiä? Oman mausteensa soppaan tuo HP:n SAS expanderi..
Oletko varmistanut että se HP:n SAS expander tukee kans yli 2t levyjä? Käsittääkseni ainakin SAS1 raudassa voi olla rajoituksia.

Oletko varmistanut että se HP:n SAS expander tukee kans yli 2t levyjä? Käsittääkseni ainakin SAS1 raudassa voi olla rajoituksia.
Jos ja kun kyseessä on tämä kortti, niin kyllä sen pitäisi olla SAS2 vehje, ellei sitten käy lottovoitto ja saa tuota aataminaikaista versiota käsiinsä:

jsa

Mikä käyttis siinä siis on?
Tällä hetkellä ihan Ubuntun alla pyörii, mutta mikään ei estä vaihtamasta käyttistä jos on tarvis. Kyse lähinnä siitä että alkaa 2teran levyt käymään pieniksi.
Ja juu on SAS 2.0 rauta. Pitkään toiminut, mutta nyt voisi taasen vaihtaa noita pienempiä levyjä pois isommiksi -> kontrolleri vaihtoon.
Eihän tuo enään ole niin nopea, mutta tuolla vielä saa oman lähiverkon saturoitua joten en vielä mieti expanderin vaihtoa "modernimpaan".

Samalla menee varmaan jollain aikataululla toi x4 B555 vaihtoon kattellaan nyt ensin nää muut romppeet kuntoon :)

ööm niin siis, SAS2 tukee yli 2.7 teran levyjä. Mikä ohjain sulla nyt sitten on?

jsa

LSI 1068e pohjainen. Max 2.2T mitä voi saada toimiin, käytännössä 2T levy max. Eli ajellaan HBA IT:llä sitä SAS expanderia, jossa SATA levyt kiinni.

andyks

Tukijäsen
Jahas. Wddiag extended testit ajettu my bookeille läpi. Aika korkata kotelot jotta saa levyt nassiin.
Koodin mukaan haukkuvat wd Red levyiksi.
Mistä kotelosta nämä WD80EDAZ levyt ovat? Ei ole itsellä tuon näköisiä tullut vastaan vaikka tullut useampi MyBook ja Elements shuckattua.

Amazon.de tilatuissa My Bookeissa. 3kpl tuli ja vielä pitäs toiset kolme tilata. Kaksi korkkasin ja molemmissa samanlaiset. Kolmas vielä testissä ennen kotelon purkua.
Valmispvm ainakin näissä tuore kun on feb 2020.
IMG_20200324_114031.jpg

Viimeksi muokattu:
Nämä uudet MyBookit on kyllä ihana helppoja avata. Ne kaarevalla etuosalla oli kyl piruja avata, kun nämä avautuvat miltei vain sanomalla "kiltti!" :)

Itsekin tilasin kuun alussa Amazon.de:stä aiemmasta alesta 6 kpl 8 TB MyBookeja (itse 3 kpl ja puoliso toiset 3 kpl, koska myyntirajoitus). Näissä oli kaikissa WD80EZAZ-11TDBA0 sisässä. Oli kyllä helppo purkaa nuo koteloista kitaraplektrojen avulla, eipä tainnut minkäänlaisia jälkiä jäädä koteloihin. Sähköteipillä voi eristää 3 vasemmanpuoleista virtapinniä sen yhden sijasta, ei haittaa mitään ja isompi teippipala on helpompi saada paikalleen kuin yhden pinnin millisuikale.

Itse ajoin nuo sisään pitemmän kaavan kautta eli alkuun kaikille short ja long SMART-testit, sitten badblocksilla kovot kurmotukseen ja sen perään vielä yksi long SMART. Vajaa viikko meni tuohon rumbaan ja kaikki levyt läpäisivät puhtain paperein ja SMART-tiedoissa ei virheitä. Nyt riittää NAS:ssa taas tilaa hetkeksi.

Itse ostin kanssa pari tuollaista ja korkkasin ja levyt sisään ja Unraidissa preclear läpi ongelmitta. Itse en tehnyt mitään teippivirityksiä, vaan löin levyt suoraan koneeseen kiinni. En ole havainnut mitään ongelmia toistaiseksi...

Itse ostin kanssa pari tuollaista ja korkkasin ja levyt sisään ja Unraidissa preclear läpi ongelmitta. Itse en tehnyt mitään teippivirityksiä, vaan löin levyt suoraan koneeseen kiinni. En ole havainnut mitään ongelmia toistaiseksi...
Ton teipin vaativa 3,3V modi taitaa koskea noita 10 TB ja 12TB helium levyjä. Nää 8TB levyt on vielä "normaaleita".

Itsekin tilasin kuun alussa Amazon.de:stä aiemmasta alesta 6 kpl 8 TB MyBookeja (itse 3 kpl ja puoliso toiset 3 kpl, koska myyntirajoitus). Näissä oli kaikissa WD80EZAZ-11TDBA0 sisässä. Oli kyllä helppo purkaa nuo koteloista kitaraplektrojen avulla, eipä tainnut minkäänlaisia jälkiä jäädä koteloihin. Sähköteipillä voi eristää 3 vasemmanpuoleista virtapinniä sen yhden sijasta, ei haittaa mitään ja isompi teippipala on helpompi saada paikalleen kuin yhden pinnin millisuikale.

Itse ajoin nuo sisään pitemmän kaavan kautta eli alkuun kaikille short ja long SMART-testit, sitten badblocksilla kovot kurmotukseen ja sen perään vielä yksi long SMART. Vajaa viikko meni tuohon rumbaan ja kaikki levyt läpäisivät puhtain paperein ja SMART-tiedoissa ei virheitä. Nyt riittää NAS:ssa taas tilaa hetkeksi.
Hinta pysynyt paikallaan... näyttää, että antaisi tilata toiset 3kpl, en ole vielä lkokeillut. Toivottavasti ei joudu vaimolle tekemään tonne tiliä :)

Ton teipin vaativa 3,3V modi taitaa koskea noita 10 TB ja 12TB helium levyjä. Nää 8TB levyt on vielä "normaaleita".
Itseasiassa 8TB levyissäkin jouduin ainakin itse tuota modia käyttämään. 4 kpl viime vuonna noita tilasin kahdessa erässä.

andyks

Tukijäsen
Itse olen tilaillut pahan päivän varalle Aliexpressistä näitä Sata-Molex splittereitä joissa vain 4 piuhaa kytketty. Näillä ei teippauksia tarvita kun tuo 3.3V puuttuu piuhasta.

Myös vastaavista Sata-Sata splittereistä on helppo katkaista tuo 3.3V piuha poikki.

Itseasiassa 8TB levyissäkin jouduin ainakin itse tuota modia käyttämään. 4 kpl viime vuonna noita tilasin kahdessa erässä.
Hyvä tietää. Itsellä nyt osa levyistä powerin sata liittimissä ja osa just tuollaisissa nelijohtimisissa jatkopaloissa. Tosin 8tb levyt vielä odottaa sisään menoa pöydällä.

Alko nyt itseäkin kiinnostelemaan nuo My Bookit. Mitenkä noissa takuuhommelit sitten? Varsinkin Amazonin puolelle.
Kovalevy takas koteloon ja samaan kuosiin mitä oli ku paketista vedettäessä alunperin oli?
Onko nuo poisto-ohjeet pysynyt kutakuinkin samoina vuosien saatossa?

Kun 9 vuotta vanhasta Applen TimeCapsulesta alkoi aika jättämään niin otin käyttöön tuotantokäytöstä jo aikoja sitten poistetun HP ML350e gen8:sin, 2x Xenon E5-2407, 32GB yhdellä kammalla ja jokunen 1Tt levy. Nyt olen Unraidia ajellut jokusen viikon ja kaikki rokkaa omassa käytössä vallan mainiosti mutta virrankulutus on melkoisen huimaa kun virtaa menee 150-200w välillä 24/7. Jos olen tullut toimeen tuollaisella köykäisellä TimeCapsulella niin varmaankin joku uusi HP Microserver ajaa asiansa jos siinä muutamaa virtuaalikonetta pyörittelee samalla?

Mitähän tuollaisella ML350e gen8:lla voisi olla arvoa jos sitä yrittäisi kauputella ja ostaisi nykyaikaista rautaa tilalle, ebaysta katselin ja en oikein jaksa uskoa mihinkään 600-700€ hintapyyntöihin 7 vuotta vanhan raudan osalta

No, SAS2.0 kortit pitäisi tunnistaa yli 3TB levyt (tai oikeastaan 2.7TB oli se raja) hienosti
Jees, kiitos tästä tiedosta. Sain lainaan yhden 8TB levyn ja hyvin tunnisti. Pääsee jatkamaan projektia.

mutta haluatko ihan välttämättä raid-kortin eli teet raidin raudalla etkä softalla?
Tää tulee Proliantiin kiinni ja sehän ei tunnistanut kuin 4TB kiintolevy. Toisekseen sattuu olemaan Adaptecin kortti.

Tää tulee Proliantiin kiinni ja sehän ei tunnistanut kuin 4TB kiintolevy.
HP:n virallinen dokumentaatio varmaan voi noin kertoakin, mutta jos laite tunnistaa yli 3TB levyjä, ei ole mitään syytä miksei se näkisi 4 terasta isompiakin.

HP:n virallinen dokumentaatio varmaan voi noin kertoakin, mutta jos laite tunnistaa yli 3TB levyjä, ei ole mitään syytä miksei se näkisi 4 terasta isompiakin.
Kokeilin, ei tunnistanut kuin 1,8TB kokoiseksi ja kaikki on päivitetty viimeisimpään.

Tietenkin on vielä se, et jos Proliant ei tunnista tuota Adaptecin korttia niin joutuupi hommaamaan muun siihen... Mut se onkin toinen tarina sit.

andyks

Tukijäsen
Olisikohan ihan hullu ajatus tilata Gigantista tuo WD Blue SN500 250GB NVMe levy NASiin ajamaan ZFS L2ARC ja SLOG virkaa?

Jos tuollaiselle levylle tekee esim. 8GB SLOGin ja 64GB L2ARCin eli 8+64GB osiot, niin oletan että tuon levyn sisäinen kontrollerilogiikka osaa nuo molemmat "pilkkoa" pitkin tuota 250GB tilaa jolloin käytännössä tuollainen hinnat alkaen levykin kestää ikuisesti?
Mutta onko tuossa sitten riittävä IOPS-suorituskyky?
Onkohan ko. levyn DRAMin puuttumisella miten iso merkitys ko. käytössä?

Nyt on käytössä SATA-väyläinen Sandiskin X110 120gb jossa 8GB SLOG + 32GB L2ARC... ainakin Crystaldiskmark-tulosten valossa pitäisi jonkun verran tulla boostia jos sen päivittää tuohon WD Blue levyyn, mutta miten mahtaa sitten käytännössä olla.

Kontrolleri osaa kuluttaa soluja tasaisesti kunhan TRIMmillä kertoo sille mitkä lohkot ovat poistettuja. DRAMin puuttuminen on pelkkää plussaa SLOGin kannalta, koska sen virkahan on ainoastaan suojata synkronoidut kirjoitukset äkilliseltä virtojen menetykseltä tai kernelin paniikilta, akkuvarmentamattoman haihtuvan muistin kanssa SLOG olisi hyödytön.

Mikä on käyttöskenaario? SLOG aiheuttaa melkein aina enemmän ongelmia mitä se ratkaisee, eikä L2ARC myöskään automaattisesti tarkoita nopeamaa pakkaa, ZFS kun hoitaa mallikkaasti ARCin käytön. Käytin molempia joitain kuukausia omassa poolissa ja molemmista tuli luovuttua. Aiheuttivat lähinnä säätämistä ja uusia hajoamistapoja pooliin, eikä se suorituskykylisäkään näkynyt kuin testiohjelmissa. Tosin mitään mainittavia tietokantoja ei pakalla tullut pyöritettyäkään.

Jos purkki on max. gigan linkin takana ja välttämättä haluat SLOGin, kiinasta saisi kympillä 16gb Intel Optane levyjä, tuhottoman nopeita latensseiltaan sekä erittäin kestäviä.

andyks

Tukijäsen
Kontrolleri osaa kuluttaa soluja tasaisesti kunhan TRIMmillä kertoo sille mitkä lohkot ovat poistettuja.
Miten tämä käytännössä onnistuu FreeNASsilla L2ARC/SLOG levylle? Hoituuko automaattisesti vai pitääkö jotain tehdä?

Mikä on käyttöskenaario? SLOG aiheuttaa melkein aina enemmän ongelmia mitä se ratkaisee, eikä L2ARC myöskään automaattisesti tarkoita nopeamaa pakkaa, ZFS kun hoitaa mallikkaasti ARCin käytön. Käytin molempia joitain kuukausia omassa poolissa ja molemmista tuli luovuttua. Aiheuttivat lähinnä säätämistä ja uusia hajoamistapoja pooliin, eikä se suorituskykylisäkään näkynyt kuin testiohjelmissa. Tosin mitään mainittavia tietokantoja ei pakalla tullut pyöritettyäkään.
Proxmox jossa FreeNAS virtualisoituna + muutama muu virtuaalikone. Koneessa on vain 64GB RAMia, joten FreeNASsille olen raaskinut antaa vain 16GB, joten ARC pienehkö. 32GB L2ARC lisäyksellä (Sandiskin SSD:lle) olin huomaavinani jonkinlaisen nopeusedun esim. isompia video-filejä pyöritellessä.

Aiemmin myös muut VM-imaget pyörivät FreeNASin HDD-poolista (sekä iSCSI, että NFS yli kokeiltu), mutta tietokantaoperaatiot (Home Assistantin kirjoitukset+oma pyörittelyt InfluxDB:llä ja Grafanalla) ja työpöytäkäyttö (Ubuntu VM) tahmasivat välillä ikävästi. Tällöin ei ollut SLOGia eikä L2ARCia.
Nyt kaikki VM-imaget Proxmoxin omassa ZFS-mirroroidussa SSD-poolissa, jonka takia olen "joutunut" varaamaan myös Proxmoxin ZFS:lle 8GB ARC:n. Näille SSD:ille tulee nyt järjetön määrä levyoperaatioita ja hiukan hirvittää miten pitkään kestävät.
Tekisi mieli siis kokeilla taas siirtää nuo VM-imaget HDD-pooliin FreeNASiin, jotta saisi kaikelle yhteisen ARC:n ja itse imaget pois "kuluvilta" SSD-levyiltä.

Jos purkki on max. gigan linkin takana ja välttämättä haluat SLOGin, kiinasta saisi kympillä 16gb Intel Optane levyjä, tuhottoman nopeita latensseiltaan sekä erittäin kestäviä.
Toistaiseksi on gigan linkin takana, mutta tarkoitus on lähiaikoina päivitellä joko 10GB kupariin tai sitten ko. purkin ja käyttökoneen välille ~10m DAC-kaapeli. Niin ja virtuaalikoneiden välillähän on ~30-40GB linkit, ja jonkin verran siirrellään filejä sielläkin.

Olisiko lähdettä noille 16GB Intel Optane levyille kiinasta? Tuollaisen voisi laittaa tulemaan, tai vähän isompana L2ARCiksi. Järkeväähän nuo SLOG ja L2ARC olisi pitää erillään, mutta kustannukset edellä tässä mennään kuitenkin.

Normaalisti dataseteissä TRIM hoituu joko itse tai asettamalla autotrim=on, SLOGin ja L2ARCin suhteen en nyt suorilta muista onko niissä omaa tapaa, mutta hoituuhan se niinkin, että ajaa secure erasen ja jättää levylle ison osioimattoman alueen.

Hieman omituista, jos L2ARC vaikuttaa videoihin (=peräkkäisoperaatioihin), ZFS:n kyllä tulisi osata prefetchit yms sen verran hyvin, että se ei tavallisilla asetuksilla edes tarjoa peräkkäisdataa L2ARCille. Viisaana järjestelmänä se jättää sen juurikin noille virtuaalikoneille yms. satunnaisoperaatioille, joissa siitä voi olla ihan merkittävää hyötyäkin.

Ebaysta hankin oman 16gb Optanen. Siihen mahtui oikein hyvin Proxmox ja kymmenkunta pientä virtuaalikonetta, pieksee latensseissa kisaisimmatkin NAND SSD:t ja kestää vaikka sähkökatkotkin kadottamatta bittiäkään. Isommat koneet pyörivät sitten HDD pakassa muun sälän seassa.

Peräkkäiskirjoitusnopeuttahan noilla ei paljoa ole tarjottavana, mutta harvoin se on edes oleellista, satunnaisnopeudet ovat se oleellinen asia. SLOGin ollessa kyseessä peräkkäisoperaatiot menisivät joka tapauksessa suoraan pyörivälle levylle.

Ennemmin kuitenkin pakottaisin kirjoitukset muistiin kuin pistäisin ne mitä-sattuu levylle, RAM on paljon nopeampaa (ja kestävempää) ja yhtälailla viimeisin kirjoitus häviää jos virrat katkeaa kesken kaiken.

andyks

Tukijäsen
Hieman omituista, jos L2ARC vaikuttaa videoihin (=peräkkäisoperaatioihin), ZFS:n kyllä tulisi osata prefetchit yms sen verran hyvin, että se ei tavallisilla asetuksilla edes tarjoa peräkkäisdataa L2ARCille. Viisaana järjestelmänä se jättää sen juurikin noille virtuaalikoneille yms. satunnaisoperaatioille, joissa siitä voi olla ihan merkittävää hyötyäkin.
Siis tuo etu lähinnä käsiteltäessä videoita jolloin eestaas hyppimisiä tulee. En tiedä osaako näissä tapauksissa sitten ZFS cacheta myös isot filet, vai johtuuko nopeutuminen siitä että sieltä väleistä jää ne muut satunnaisoperaatiot pois.

Ebaysta hankin oman 16gb Optanen. Siihen mahtui oikein hyvin Proxmox ja kymmenkunta pientä virtuaalikonetta, pieksee latensseissa kisaisimmatkin NAND SSD:t ja kestää vaikka sähkökatkotkin kadottamatta bittiäkään. Isommat koneet pyörivät sitten HDD pakassa muun sälän seassa.
On kyllä pieniä virtuaalikoneita. Mulla pelkälle FreeNASille varattuna 8GB.
Onko sulla siis tuo HDD-pakkakin Proxmoxissa ZFSonLinuxilla vai esim. FreeNASissa virtualisoituna?
Onko tuo kyseinen Optane siis esim. tämä ?

Peräkkäiskirjoitusnopeuttahan noilla ei paljoa ole tarjottavana, mutta harvoin se on edes oleellista, satunnaisnopeudet ovat se oleellinen asia. SLOGin ollessa kyseessä peräkkäisoperaatiot menisivät joka tapauksessa suoraan pyörivälle levylle.
Niin kai tuolla SLOGilla haetaankin sitä että se hanskaa satunnaisoperaatiot ja HDD:t saavat sitten rauhassa peräkkäiskirjoituksilla tyhjentää SLOGin?

Ennemmin kuitenkin pakottaisin kirjoitukset muistiin kuin pistäisin ne mitä-sattuu levylle, RAM on paljon nopeampaa (ja kestävempää) ja yhtälailla viimeisin kirjoitus häviää jos virrat katkeaa kesken kaiken.
Mitä tarkoitit tällä? Meinaatko että pyörittäisi tietokantoja (ja VM:iä) RAMmilla josta sitten duplikoisi ne jollain skriptillä HDD:lle ajoittain?

Siis tuo etu lähinnä käsiteltäessä videoita jolloin eestaas hyppimisiä tulee. En tiedä osaako näissä tapauksissa sitten ZFS cacheta myös isot filet, vai johtuuko nopeutuminen siitä että sieltä väleistä jää ne muut satunnaisoperaatiot pois.
Niiden muutamien satunnaisoperaatioiden sheivaaminen peräkkäisdatan L2ARCiin pistämällä kuluttaa huomattavat määrät sekä ARCia että L2ARCia hidastaen oleellisempia kakutettavia asioita, joten normaalioloissa ZFS ei niitä sinne tarjoa. Toki poikkeuksiakin voi varmasti olla.

On kyllä pieniä virtuaalikoneita. Mulla pelkälle FreeNASille varattuna 8GB.
Onko sulla siis tuo HDD-pakkakin Proxmoxissa ZFSonLinuxilla vai esim. FreeNASissa virtualisoituna?
Onko tuo kyseinen Optane siis esim. tämä ?
Proxmox vie gigan ja Ubuntun päivitetty template 600MB, josta saa "ilmaiseksi" kloonattua uusia koneita. pfSenselle on varattu neljä gigaa ja noita 20MB Alpine koneita mahtuu vaikka kuinka. ZoL HDD pakka juurikin tuollein bindmountattu (muutamalle) CT:lle, josta jako verkkoon. Ja juurikin tuo Optane kyseessä.
Niin kai tuolla SLOGilla haetaankin sitä että se hanskaa satunnaisoperaatiot ja HDD:t saavat sitten rauhassa peräkkäiskirjoituksilla tyhjentää SLOGin?
SLOG ei ole kirjoituspuskuri, sieltä ei koskaan lueta mitään ellei kone ole kaatunut ja dataa pitää pelastaa. Puskuri sijaitsee RAMissa, josta se tyhjennetään levyille.

Mitä tarkoitit tällä? Meinaatko että pyörittäisi tietokantoja (ja VM:iä) RAMmilla josta sitten duplikoisi ne jollain skriptillä HDD:lle ajoittain?
Kun puskuri sijaitsee kuitenkin muistissa, eikä SLOGissa, SLOG vain hidastaa kirjoitusta aiheuttamalla ylimääräistä työtä. Ottamalla sen pois ja asettamalla sync=off, päästään siitä hidasteesta eroon sillä riskillä, että koneen kaatuessa viimeisin kirjoitus saattaa kadota. Se saattaa kuitenkin yhtälailla kadota SLOGinkin kanssa, jos se puskuroi haihtuvaan varmentamattomaan muistiin.

EDIT: Hieman vielä terminologiaa. SLOG tarkoittaa Separate LOGia. Nomaalisti LOG kirjoitetaan siihen pooliin mihin nyt data kirjoitetaankin, jolloin se kulkee nimellä ZIL. ZIL:n pointti on se, että data hutkitaan nopeasti johonkin kohtaan levyä, että päästään sanomaan kirjoittavalle ohjelmalle, että data on nyt varmasti tallessa. ZFS sitten ajan mittaan (vakiona 5s kuluessa) kirjoittaa sen ZILin sisällön (RAMista, siellä on se alkuperäinen kopio vielä tallessa) paremmin parhaaksi näkemiinsä paikkoihin.

SLOG on vehje, jolle ZFS voi kirjoittaa login sen pyörivän levyn sijaan ja näin saadaan nopeammin kuitattua data kirjoitetuksi.

Kaikki tämä koskee kuitenkin vain ja ainoastaan kirjoituksia, jotka kirjoittava ohjelma vaatii synkronisesti kirjoitettavaksi. Ja useimmiten myös mm. perättäiskirjoitukset menee suoraan levylle käymättä logeissa. Normaalisti kaikki kirjoitukset ovat myöskin asynkronisia, jolloin logi sijaitsee pelkästään RAMissa.

Sync=off kuuluu myös juttuihin, joita yleensä ei suositella, ainakaan kriittisen datan kanssa. Silloin ZFS valehtelee ohjelmalle kirjoittaneensa pysyvästi, vaikka data vielä makaa RAMissa odottamassa kirjoitusta.

Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä etsinnässä 6U korkeita 19" blankoja räkkikoteloita joissa syvyys 250-300mm, köyhän miehen DIY stornado ajatuksena rakentaa. Saa vinkata jos tuollaisia löytää jostain ja vieläpä edukkaastikin (lue: alta 100 euroa posteineen)

Tällä hetkellä etsinnässä 6U korkeita 19" blankoja räkkikoteloita joissa syvyys 250-300mm, köyhän miehen DIY stornado ajatuksena rakentaa. Saa vinkata jos tuollaisia löytää jostain ja vieläpä edukkaastikin (lue: alta 100 euroa posteineen)
En tiedä ihan, että oliko esim tälläisia hakusessa, mutta selviää kyllä.

GJ

Kolmas Synology DS1815+ tekee kuolemaa, aika vaihtaa leiriä.

Kaipaisin erityisesti emolevy+kotelo ehdotuksia, kriteerit seuraavat:
  1. 10GB lan
  2. 8 kpl 3,5" levyjä
  3. 1-2 kpl M2 asemia
  4. Pieni ja hiljainen
Kategoriassa "olis kiva" vielä seuraavaa: etähallinta, HBA lisäksi tilaa näyttikselle. Ajatuksena laittaa unraid tai esxi.

andyks

Tukijäsen
SLOG ei ole kirjoituspuskuri, sieltä ei koskaan lueta mitään ellei kone ole kaatunut ja dataa pitää pelastaa. Puskuri sijaitsee RAMissa, josta se tyhjennetään levyille.

Kun puskuri sijaitsee kuitenkin muistissa, eikä SLOGissa, SLOG vain hidastaa kirjoitusta aiheuttamalla ylimääräistä työtä.
ZFS sitten ajan mittaan (vakiona 5s kuluessa) kirjoittaa sen ZILin sisällön (RAMista, siellä on se alkuperäinen kopio vielä tallessa) paremmin parhaaksi näkemiinsä paikkoihin.
Kiitos tästä. Kuvittelin jo ymmärtäneeni tuon SLOGin toiminnan, mutten näköjään sittenkään täysin. Tietysti tuo on järkevää että data kirjoitetaan lopullisestikin pooliin RAMista, RAMin kauttahan se todnäk. joutuisi jokatapauksessa menemään. Tuo 5s kuluessa tuli mulle yllärinä. Kuvittelin että ZFS kirjoittelee tuon ZILin sisällön pooliin vasta joskus myöhemmin kun ehtii muilta operaatioiltaan (tai ZIL/SLOG loppuu kesken). Ja jotenkin ajattelin että ZFS siinä välissä käyttäisi jotain älyä ja kirjottaisi datan pooliin niin että se voidaan sieltä myöhemmin lukea perättäislukuina, mutta tuskinpa tässä välissä mitään optimointia tehdään vaan data recordit kirjoitetaan sellaisenaan eteenpäin.

Kaikki tämä koskee kuitenkin vain ja ainoastaan kirjoituksia, jotka kirjoittava ohjelma vaatii synkronisesti kirjoitettavaksi. Ja useimmiten myös mm. perättäiskirjoitukset menee suoraan levylle käymättä logeissa. Normaalisti kaikki kirjoitukset ovat myöskin asynkronisia, jolloin logi sijaitsee pelkästään RAMissa.

Sync=off kuuluu myös juttuihin, joita yleensä ei suositella, ainakaan kriittisen datan kanssa. Silloin ZFS valehtelee ohjelmalle kirjoittaneensa pysyvästi, vaikka data vielä makaa RAMissa odottamassa kirjoitusta.
Mulla on ollut käytössä VM-dataseteissä sync=always ja Proxmoxissa Cache mode=No cache. Olen kuvitellut että tällä kombinaatiolla Proxmox eikä FreeNAS käytä RAMia writebufferina. Kyseessä oleva VM bufferoi omat kirjoituksensa "normaalisti" omaan RAMiinsa, joten jos joku tietty applikaatio edellyttää syncwriteä se ohittaa VM:n bufferit ja päätyy suoraan syncwritenä levylle asti.

Jos pyrkisi siihen että kirjoitukset bufferoitaisiin vain RAMille niin mikä olisi järkevin ratkaisu?
Jos käyttää Proxmoxissa "No cache" -modea ja itse image on FreeNASissa NFS-jakona, käykö siinä niin että kirjoitettavaa dataa on bufferoituna sekä itse VM:n RAMissa että FreeNASin RAMissa? Puhumattakaan jos käyttää "writeback" -modea niin dataa on VM:n RAMissa, hostin (Proxmox) RAMissa ja FreeNASin RAMissa?
Jos käyttäisi "directsync" tilaa Proxmoxissa, mutta asettaa datasetille sync=off, Proxmox luulee kirjoittavansa kaiken suoraan levylle, joten bufferoinnin on pakko tapahtua FreeNASin RAMissa? Tällöin FreeNASille pitäisi varata reilusti enemmän RAMia?

Jos sync=off ja dataa kirjoitetaan paljon ja RAM loppuu kesken, alkaako ZFS viivyttelemään noiden vastausten kanssa? Eikö tästä voi tulla jotain timeout ongelmia?

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 042
Jäsenet
39 138
Uusin jäsen
Fiio

Hinta.fi

Ylös Bottom