Mullistavat akkuteknologiat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja mRkukov, 16.01.2018.

  1. jefreitteri

    jefreitteri

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Nanoteknologia mainittu eli ei tule vielä kolmeenkymmeneen vuoteen kuluttajamarkkinoille.
     
  2. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mullistava akkutekniikka kymmenkertaistaa akkujen kapasiteetin

     
  3. Erkki_erikeepperi

    Erkki_erikeepperi

    Viestejä:
    1 456
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Ylläolevasta Mikrobitin uutisesta...

    "Vanhaan tekniikkaan perustuva akku vaati täyttä latausta varten 20-50 tuntia, uuden tekniikan akku täyttyy kolmessa tunnissa."

    Ainakin sähköautoilun ja LENTOAUTOILUN toi uusi tekniikka kyllä mullistaa, jos siitä todellisuutta tulee.
     
  4. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 520
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    En tiiä edellisen luurista mutta oma Xiaomi pärjää 4000mAh akulla tuon reilun pari päivää käytöllä jonka koen normaalikäytöksi. En kyllä snäppäile, pelaile tai muutenkaan pelleile luurilla.
     
  5. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No tässähän kysymys jo melkein vastaa itseensä. Kyseessä on oltava jokin eksoottinen ainakin Kiinan nettikaupoista löytyvä mega-akkupuhelin. Ainakin "Oukitel K10000" on varustettu nimellisesti 10 Ah akulla. 5 Ah luokassa on enemmänkin vaihtoehtoja, jopa ihan yleisten lännessä myytävien brändien listoilla. Nehän eivät ole niin kovin kompakteja, mikä taas tuntuu olevan muun muotoilun ohella määräävä tekijä länsimarkkinoilla kalleimpia segmenttejä myöten. Lähinnä normaalikokoinen puhelin menee paksuksi ja tuntuu kovin painavalta nykytyyliin tottuneelle, kun taas jo valmiiksi isossa phablet-kokoisessa vehkeessä 5 Ah kenno ei vielä ns. tunnu missään.

    Itse kärvistelen 15 watin laturilla(mikä sekin on luksusta perinteiseen 5 tai 10 W verrattuna) ja kovasti kuluttavalla laitteella kera 3,5 Ah akun. Suurimpana ongelmanahan ei ole akkuteknologian vaan latausteknologian rajoittuneisuus, ja suunnittelijoiden asennevammat "riittävän" kapasiteetin määrittelyssä - jossain määrin energian tuhlailu jopa bugisuuden takia. Jos - ja nyttemmin kun - paremmat liitännät ja oikeanlainen latauselektroniikka yleistyvät, niin kyllä sitä latausta saadaan sisään nopeasti laadukkaaseen kennoon. Juuri niin kuin kerrot oman laitteesi pikalatauskyvystä.

    Mistä tuleekin mieleen se toinen todennäköinen syy, kun jonkun "25 watin laturi" onkin hidas. Mitäs jos ladattava laite ei yksinkertaisesti tue 12V, 2.1A latausta vaan käyttää sitä normaalimpaa pykälää alempaa moodia 9V, 1.67A? Kyllähän se kombo silloin normaalisti näyttää toimivan ja ilmoittaa myös että "fast charge" on käytössä, jos on ilmoittaakseen. Eihän tuollaista lataustehoa kai oikeasti ota juuri mikää laite kuin korkeintaan hetkellisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 18.08.2018
  6. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    jefreitteri tykkää tästä.
  7. CombatWombat

    CombatWombat

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Nature-lehdessä arveltiin hiljattain, että olisi about 10 vuotta aikaa kehittää jotain uutta litiumakkujen tilalle: https://www.nature.com/articles/d41586-018-05752-3
    Kirjoittajat pitävät lupaavimpana tulevaisuuden teknologiana konversioakkuja, mutta toistaiseksi näyttää heikolta:
     
  8. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä nämä maailman valloittaa. :D
     
  9. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sopii hyvin ketjuun, mutta harmi ettei TM:n sisältö (taaskaan) vastaa otsikkoa. Jutussa kun ei kerrota yhtään perustetta tuolle "oikeasti joudumme odottamaan..." väitteelle. :)

    Edit: jaa se juttu jatkuikin... ei näkynyt puhelimella.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 07.09.2018
  10. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Tämä taitaa olla harhaanjohtavin artikkeli aikoihin, napsahti eteen uutissyötteestä ja päätin lukaista läpi. Väitteet oli niin kovaa tuubaa että oli pakko kaivaa vähän lähteitä esiin.
    Saksalaisyhtiöltä mullistava akkukeksintö – BMW i3:n ajosäde yli kolminkertaistui | Tuulilasi

    "Uutinen" on ilmeisesti käännös tästä: https://www.autoblog.com/2018/09/06/bmw-i3-100kwh-lion-smart-battery/

    Ja tässä yhtiön oma, alkuperäinen pörssitiedote liittyen koko "Light battery" -konseptiin, mikä ei ole sen kummempi juttu kuin tesla-tyyppinen modulaarinen rakenne, jonka kyseinen bms-valmistaja on kehittänyt. LION E-Mobility AG: First Details of the LION Smart LIGHT Battery Concept - dgap.de

    On aina yhtä kivaa lukea asiansa tuntevien toimittajien tuotoksia :kippis:
     
    mRkukov tykkää tästä.
  11. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En meinannut uskoa väitettä, mutta sitten luin jutun. Siis joka kennossa omat sytyttimet! Miksei kukaan ole aikaisemmin sitä keksinyt! :D

    Screenshot_20180908-115217_Samsung Internet.jpg
     
    vilkas, Rapilysin ja 0nanias tykkäävät tästä.
  12. otaar

    otaar

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
     
  13. otaar

    otaar

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  14. jefreitteri

    jefreitteri

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    "Tätä varhaista järjestelmää ei ole vielä optimoitu ja se edellyttää jatkokehitystä. Toistaiseksi akun käyttöikä on rajoitettu kymmeneen lataus-purkausjaksoon. Tutkijoiden mukaan tällaiset akut ovat vielä vuosien päässä elinkelpoisesta tuotteesta sillä tämä tutkimus kattaa vain yhden tarpeellisista edistysaskeleista, jotta ne olisivat käytännöllisiä."

    Sanoisin, että noin kuusikymmentä vuotta niin on markkinavalmis akku.
     
    hkultala, Kuvaaja ja mRkukov tykkäävät tästä.
  15. otaar

    otaar

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  16. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  17. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  18. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 520
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onkos muuten missään mitään näppärää yhteenvetoa lähihistoriasta miten nämä "uusien tekniikkojen lupaukset" ovat akkuteknologiassa realisoituneet? Eletäänkö me nyt jotain "tulevaisuutta" missä kymmenen vuoden takaisen akkuteknologian luvattiin mullistavan tämän teollisuudenalan? Näin satunnaisena seuraajana kehitys on ollut aika lineaarista eikä mullistavia hyppäyksiä ole tullut sitten 70-luvun..? Lupauksia meinaan on vuosittain a+5 jossa n. on kunkin vuoden vuosiluku.
     
    drc tykkää tästä.
  19. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kai me tavallaan eletään joidenkin 1990-luvun hurjien lupausten tulevaisuutta ja juuri sen lineaarisen kehityksen ansiosta.

    Esimerkiksi Samsung 30Q on vähän joka tavalla eri maata kuin viime vuosikymmenen alun 1,8 tai 2 ampeeritunnin vakiot 18650-kennot tai 2,2 Ah esimerkki läppäristäni vuodelta 2008. 35E on pelkän kapasiteetin puolesta edellistäkin vakuuttavampi ja toki voittaa muutenkin nämä vanhat raakileet kaikessa muussakin edes niukasti, vaikka on kovasti energiatiheyttä varten optimoitu. Eivätkä nämäkään kai ole enää 2018 ihan uusinta ja kauneinta.

    Joskus, kun litiumioniakut olivat kallis erikoisuus, niiden suorituskyky alle puolet nykyisestä kaikilla mittareilla ja käytännön tekniikka pyöri nikkeliakuilla jos lyijy ei mahtunut koteloon, hypetettiin muistaakseni modernin li-ionin kaltaisia akkuja. Olihan se silloin vastaavaa akkuhypeä että näiden piti yleistyä ihan justiinsa.

    Nykyään osa kennoista jopa kestää datasheetin mukaan läpi ruuvaamisen ilman liekkejä, eivät mene thermal runouttiin ihan pienessä lämpötilassa, kestävät hirveitä purkuvirtoja ja törkeää ylinopeaa lataustakin ainakin posahtamatta, ja ovat samalla helvetin suorituskykyisiä. Kyllä ne datasheetit on ihan silkkaa scififantasiaa 25 vuoden takaisilla silmillä katsoen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.12.2018
    arbees tykkää tästä.
  20. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 260
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaikuttaa ainakin näin maallikon silmin, että mitään varsinaista uutta ei ole tullut aikoihin. Perus litium akkua on vaan kehitetty pikkuhiljaa paremmaksi. Toki parempi kun ei mitään, mutta olisi kiva jos joku näistä ”suurista lupauksista” joskus oikeasti toimisi ja tulisi uusi teknologia joka oikeasti olisi huomattavan paljon parempi kuin nykyinen. Mutta oletettavasti kovin on hankalaa kyllä, koska luulisi aika monen tahon koittavan keksiä parempaa akkuteknologiaa, olisi aikamoinen kultakaivos kun sellaisen keksisi ja patentoisi.
     
    drc tykkää tästä.
  21. otaar

    otaar

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    mRkukov tykkää tästä.
  22. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikkea sitä keksitäänkin. Eikö tuosta kuumasta olisi voinut tehdä sähköenergiaa ihan perinteisillä turbiineilla? Vai onko tosiaan kannattavampaa kerätä säteilyenergiaa. :D
     
  23. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Näkisin eroksi, että tuossa voidaan ottaa kuumasta talteen vain se energiamäärä, mikä tarvitaan ja saadaan suoraan sähköksi, eikä tule (ainakaan paljon) kädenlämpöistä vähäarvoisempana lämpönä käytettäväksi kuten perinteisessä turbiinilaitoksessa tulisi.

    Loppu energia säilyy systeemissä.
     
  24. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 172
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onkos jossain jotain käppyrää, missä näkisi paljonko se kapasiteetti on kasvanut vuosien myötä? Itsestä tuntuu, että se parantunut kapasiteetti hukataan ainakin kännyköissä siihen, että akut ovat vastaavasti fyysiseltä kooltaan puolet pienempiä kuin ennen.
    Sähköautonkaan ongelma ei taida varsinaisesti olla enää kapasiteetti, vaan että se akku on edelleen liian kallis.
     
  25. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 084
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Aikaa vuosituhannen alusta on kohta kulunut jo pari vuosikymmentä. Onko litium-akkujen kehitys ollut edes yhtä joutuisaa kuin NiCd- ja NiMH-akuilla aiemmin? Näkyy NiMH-akkujenkin kapasiteetti kasvaneen melkoisesti vuosituhannen alusta.

    NiCd-akuista taisi saada ihan kunnolla virtaa jo 90-luvulla? Kapasiteetti tosin oli mitä oli.
     
  26. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016




    Käppyrää on vaikka missä, mutta li-ionin kapasiteetti on tuplannut ja muut ominaisuudet ovat kehittyneet helvetisti paremmin.

    Li-ionin kehitys on ollut jotain ihan muuta kuin nikkeliakkujen. Toki nikkeliakut ovat nykyään alkalia parempia pienoiskoossa kaikin tavoin ja ennen olivat paskoja, mutta litiumit ne vasta ovatkin kehittyneet. Täydestä pommista lähes täydelliseen akkuun, joka tekee melkein mitä vaan pyydetään kuten bensatankki.

    Nikkeliakuista ei saa kunnolla virtaa tänäkään päivänä.

    Tietenkin johonkin niin basiciin kuin sähköautoon on kumpi vain pärjännyt jo pitkään. Ihan käyttökelpoinen sähköauto saadaan vaikka lyijyakuilla jos ajetaan vain Prismaan kuten 90% höröjen ajoista. Jos pitää ajaa normimatka, kysymyshän on vain hinnasta ja köyhälle on kaikki kallista. Ilmaiset sähköautot eivät ole tulossa ihan pian ja verottajahan ne lopulta tappaa vaikka mikä ihmeakku tulisi huomenna.
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2018
  27. otaar

    otaar

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Valo muuttuu hyvällä hyötysuhteella suoraan sähköksi, hukkalämpö menee kuitenkin "kylmään" tankkiin, ei liikkuvia ja kuluvia osia piipumpun lisäksi?
     
  28. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 172
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Toki köyhälle kaikki on kallista, mutta miksi rikaskaan maksaisi huonommasta enemmän?
    500 kilsan toimintasäde riittänee varmaan 99% ihmisten normaaleihin ajoihin, kunhan se on myös talvella ja auto on lämmin. Ja tällaisen pitäisi maksaa sama kuin vastaava bensa-auto.

    En nyt jaksa tarkistaa tämän hetken tarkkoja hintoja, mutta jos joku Nissan Leaf on 40 000 euroa ja varmasti vähintään vastaava normivehje 20 000 euroa, niin on siinä vähän liikaa hintaeroa.
     
  29. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 938
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tekniikan Maailma

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    Yet another "vielä laboratorio asteella" oleva mullistus. Tuskin koskaan kaupallistuu tämäkään. :)