Mopokuumetta

Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Siis kaikki nakupyörät jotka ovatkin nykyään suosituimpia malleja joka valmistajalöa. Matkaakin taitetaan adventurehenkisillä pystypyörillä. Jos haluat endurolookkia katso Ducatin Hypermotard.

Kyykkypyöriä ei paljoa nykyään myydä.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Mihin käyttöön? Isot matkapyörät (FJR, Pannari sun muut) jos päätarkoitus ei oo joko kuusen tai jäätelökiostkin kiertäminen.
 
Kiitos vinkeistä. Ihan työmatkailuun ja silloin tällöin pidempää matkaa. Varsinaisia metsäpolkuja ei tulisi juurikaan ajeltua. Olisi kanssa hyvä jos kauniimpi osapuoli mahtuisi kanssa mukaan.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Koeajoin joskus kesällä uuden ktm 390 adventuren ja tykkäsin. Ei tullut kumminkaan uutta ostettua vaan nakuja. Ktm 690 duke, kawazaki z750, ktm 990 super duke, ktm 1290 super duke r. Aika paljon tuli tänä kesänä ajettua ja eri pyörillä.

990 ja 1290 on V2 moottorilla ja se on omasta mielestä ehkä vähäsen kivempi kuin rivi nelonen. 390 ja 690 on taas 1 pyttyisiä.

Myös customeissa on ihan kiva ajoasento. Mullakin oli 13 vuotta Kawasaki zx6r kyykky ja aloin kyllästymään siihen ajoasentoon silloin ja myin pois.

Matkapyörät tosiaan yksi vaihtoehto myös, mutta ne taitaa yleensä olla vähän painavampia. Itse kun ainakin tykkäisin mahdollisimman kevyestä pyörästä.

Enduroista nyt ei tule mieleen kuin ktm:n adventure mallit. Niissähän renkaat taitaa olla myös hiekkatiellekin paremmin soveltuvat. Mutta luultavasti joka valmistajalta löytyy vastaavia. Hd pan america oli myös oikein kiva (noin 20 000€).
 
Mulla on nyt pari vuotta ollut käytössä Aprilia Pegaso Strada. En tiedä mikä pyörä tuo nyt varsinaisesti on malliltaan, mutta halpa pitää ja sorateilläkin lysti puotella ihan katurenkaillakin. Eurooppaa en tuolla lähtisi kiertämään, enkä kaksi päällä ole edes koittanut, mutta täyttää itselleni ihan kivasti tarpeen satunnaiseen nurkkapyöritykseen ja lähialueiden kiertämiseen. Jopa ihan hauska vehje, koska on niin kevyt käsitellä.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Tuollainen sivusto on olemassa jossa näkee eri merkkien/mallien ergonomiaa

 
Mulla oli Cebarissa nuo K3:set ja sitä ennen edellisessä pyörässä M7RR. M7/M9 toimii paremmin viileämpänä (esim suoraan varikolta tai ihan katukäytössä) ja sateella luotettavampi vaihtoehto. Sportec on sporttinen katurengas, joka riittää 95% kuskeista ratakäyttöönkin jättäen roimasti potentiaalia vielä jäljellekkin ja Racetec on radalle suunniteltu ratarengas joka on hyväksytty myös katukäyttöön.

Edit: Liikaa ei kannata ajatella, onko jokin rengas 'liian hyvä' omaan käyttöön. Pitoa voi harvoin olla liikaa. Kisasimmat renkaat vaativat vain enemmän lämpöä toimiakseen ja voivat olla hitaan ryhmän kaverille näistä kahdesta se vähemmän luottamusta antava vaihtoehto..
Rengasvalinta radalle kannattaa suhteuttaa vauhtiin. Rataisat seoskumit ei oikein istu, jos eivät pysy lämpimänä, tuohon toki vauhdin lisäksi vaikuttaa lämpötila.

Kemoralla aikoinani kohtalaista vauhtia ajelin katupyörällä ihan Pilot Road 2:lla.
Rengasliikkeen myyjä meinasi, että ensi keväänä olisi rengashinnat vähän nousussa. Mietin että tilaisin renkaat jo valmiiksi odottamaan, kun vanhoilla renkaillakin ajaa enää vaan muutaman tunnin radalla. Michelin pilot power 3 eturengas ei ole edes kovin hirmusti kulunut lisää. Taisi olla jo 2016 valmistettu, että iäkäs. Metzeler oli rengasliikkeessä aika kallis, eli netistä kannattaisi tilata.

Mieli tekisi tilata K3 renkaat, mutta taidan tyytyä M7RR. Koska K3 vaatisi enemmän lämmittelyä ja radalla ajoaika on vain 20 minuuttia kerrallaan. Lisäksi M7 riittäisi erittäin hyvin muutenkin itselle, kun esim vauhdin kanssa olisi parannettavaa. Ratarenkaita ehtii kyllä ostaa myöhemminkin, jos siltä alkaa tuntumaan.

Nythän mulla on ollut eripari renkaat, kun takana on ollut radalle tarkoitettu Dunlop tai Michelin. Eli molemmat renkaat on hyvä uusia paremmiksi. Vasta 30 minuutin ajon aikana tuli ehkä vähän luottoa enempi, että renkaat olisi ollut lämpöisemmät.

132€
94€
Yhteensä 253€
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.

Ekana tulee mieleen;
Ducati Hypermotard
Aprilia Dorsoduro

Retrompia on;
Moto-Guzzi V7
Ducati Scrambler (tämä vähiten retro)
Triumph Scrambler (korkea)

Jos ei aio oikeasti matkailla niin jättäisin adventuret kauppaan. Huqsvarna 701 ja KTM 690 on myös ihan passeleita, mutta supermotoja ja IMHO jostain syystä ylihinnoiteltuja (suosio?). Yksi pyttyinen kone on usein aika täristävä. Tuntuu olevan ihan yksilöstä kiinni paljonko on värinää. KTM 690:stä en ole omistanut, mutta kaveri niitä "väkisin" harrasti eikä suositellut kun itse harkitsin sellaista. "Sitten saa ainakin koko ajan korjata" oli vastaus :D
 
Eikös se ole osa sitä KTM kokemusta ;)
Saattaa olla :) Oman jo myydyn ktm 690 moottori oli jouduttu korjaamaan, kun pyörällä oli ajettu alle 50tkm. Mitään muuta tietoa ei silti itsellä ole Kotarista (eli hajoamisia). Kuulostaa että KTM olisi vähän sama kuin Alfa Romeo :) Eli tiedetään että hajoaa.

Tuossa yksi adventure pyörien testi ja ktm oli saanut siinä jonkun verran kehuja.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Harmillisesti Adventure taitaa olla aika kallis. Itse ehkä ostaisin ktm 890 Duken, koska se on halvempi. Mutta tuollaista en ole edes koeajanut, eli mitään omaa tietoa ei ole, pelkästään jotain testejä. Tai sitten kokonaan eri merkkinen pyörä, koska vaihtoehtoja varmasti on :)
Tuosta löytyy myös niitä Adventure mallisiakin:

Kysyjän kannattaisi vähän kierrellä liikkeissä, että onko koeajopyöriä (vielä jäljellä ajettavaksi) ja ehkä kysyä samalla jotain syystarjoustakin, jos löytyy oikea pyöräluokka ja jos pyörä vaikuttaa hyvältä.
 
Jos ei halua olla korjaamolla koko ajan Japanilaiset on helppo ratkaisu. Esim Kawasaki versys 650 on kyvykäs ja halpa. Tarjontaa on nykyään paljon hyvistä vekottimista. Itse ajan Tracer 900GT:llä joka on hyvä yleisvehje, toki paljon pikkukawaa kalliimpi ja tehokkaampi. Ducatin Supersport on tulossa sen kaveriksi sporttisemman ulkonäkönsä ja V2 tunnelman vuoksi. Siinäkin ergonomia on kunnon kyykkyjä rennompi.
 
Olisi kyllä kiva tietää mitä näiden jarrujen edellisen korjaajan päässä on liikkunut. Kaikki paikat ovat täynnä kuparitahnaa. Käytän jarrusatulat halki ja putsailen paikat, eiköhän niistä vielä toimivat saa.

Operaatio lähtee taas lapasesta. Hommasin tähän orkkisputkiston jemmaan. Joku myi hyväkuntoista torissa 10€:lla (siis pöntöt+pakosarja), joten se oli pakko ostaa. Ebayssä puolestaan oli 21tkm ajettu vannesetti 60-70%:lla renkailla, sekin tuli ostettua. Toivotaan, että vannesetti on maaliltaan sellainen, että sen voi laittaa alle. Jos on, niin myy entiset vanteet pois. Ei montaa euroa jää välirahaksi parempiin.
 

Liitteet

  • IMG-20210917-WA0016.jpeg
    IMG-20210917-WA0016.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 70
  • IMG_20210917_174608.jpg
    IMG_20210917_174608.jpg
    4 MB · Luettu: 64
Viimeksi muokattu:
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.
 
Tankki täyteen, stabilointiaine sinne ja käytät konetta niin kauan, että lisäaineistettua bensaa on myös kaasareissa (muutama minuutti riittää). Akun johdot irti. Lataa akkua kerran tai pari talven aikana niin eiköhän kaikki taas toimi ensi keväänä.
 
Tankki täyteen, stabilointiaine sinne ja käytät konetta niin kauan, että lisäaineistettua bensaa on myös kaasareissa (muutama minuutti riittää). Akun johdot irti. Lataa akkua kerran tai pari talven aikana niin eiköhän kaikki taas toimi ensi keväänä.
OK, kiitos. Mikä olisi lisäaine? MotoNet on ainakin tuossa saatavilla.
 
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.

Todennäköisesti ei ole mitään merkitystä kunhan tankissa on bensaa täysi tankki koko talven yli. Mutta itse teen: Tankki tyhjäksi ja tilalle pienkonebensaa. Normaalit bensat haihtuu vaikka olisi säilytysaine joukossa, mutta pienkonebensa ei. Tämä on ihan kokemuksella opittua :D
Akusta en osaa sanoa, itse pidän kiinni ja lataan kerran kuussa. Käytän myös lämpimäksi pari kertaa talven aikana. Toiset sanoo että pitäisi seisottaa käyttämättä koko talvi ja toiset, että silloin tällöin käyttää lämpimäksi.
Niinkuin sanoit; koulukuntia on monia mutta em. metodeilla ei ole tullut keväisin ongelmia vaikka olisi ollut vanhempaa kalustoa ja itsehän en vaihda perusmopoa koskaan. Rinnalle voi tulla muita.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
 
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.
Mulla pyörä lämpimässä tallissa, en tee mitään, tai sen verran että valuutan kaasarit tyhjäksi ja vaihdan öljyt.

Keväällä lähtee kuin palmun alta käyntiin.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
Joillakin Nesteen asemilta saa pienkonebensaa pumpusta. Suosittelen sitä jos mahdollisesti löytyy lähistöltä. Säilyy paremmin ja saa lisäksi hiukan kisaisemmat tuoksut pakoputkesta.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
Mulla pyörä lämpimässä tallissa, en tee mitään, tai sen verran että valuutan kaasarit tyhjäksi ja vaihdan öljyt.

Keväällä lähtee kuin palmun alta käyntiin.
Tosiaan jos bensahanan saa kiinni, niin hana kiinni ja pyörä käyntiin. Käyttää niin kauan kun bensaa riittää. Eli kaasarit tyhjäksi. En ole itse kokeillut, mutta tuollaisen vinkin oon saanut.
 
Täähän on sama kuin autojen feikkiäänet kajareiden kautta: paskaa.
Kysehän ei ollut lainakaan esim. omasta mielipiteestäni muuta kuin sen suhteen, että olen varma, että teknisesti tämä äänimaailma pystytään luomaan motoristille siten, että sitä ei käytännössä pysty erottamaan onko se ns. aito vai feikki. Ja sen luominen kuulokkeilla on huomattavasti helpompaa kuin esim. kaiuttimilla autossa. Periaattessa kaiuttimet voisivat olla myös kypärässä itsessään.

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.
 
Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.
Omassa pyörässä on db-killerit paikallaan, että isoimmat äänet on poissa. Eikä ääni häiritse ajaessakaan yhtään.

bmw i8 auton koeajoin ja siinä on feikki äänet kaiuttimista. Ilmeisesti noita kikkoja käytetään jo aika yleisesti autoissa. Onneksi pyörissä ei :)
 
Tosiaan jos bensahanan saa kiinni, niin hana kiinni ja pyörä käyntiin. Käyttää niin kauan kun bensaa riittää. Eli kaasarit tyhjäksi. En ole itse kokeillut, mutta tuollaisen vinkin oon saanut.
Kyllä ne tuollai tyhjenee, sitten vielä kohokammion tyhjennys ruuvi auki niin tulee viimeiset pisarat ulos.

Jos pyörä lämpimässä niin bensa ei liian huonoksi ehdi talven aikana menemään, ulkona sitten eri asia.
 
Kesän viimeiseltä ratapäivältä pari kierrosta. @d-iivil bongattu pesupaikalla :cool:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitää käyttää alusta huollossa, perä lipsuu joka paikassa eikä oikein uskalla avata kunnolla. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän ei ollut lainakaan esim. omasta mielipiteestäni muuta kuin sen suhteen, että olen varma, että teknisesti tämä äänimaailma pystytään luomaan motoristille siten, että sitä ei käytännössä pysty erottamaan onko se ns. aito vai feikki. Ja sen luominen kuulokkeilla on huomattavasti helpompaa kuin esim. kaiuttimilla autossa. Periaattessa kaiuttimet voisivat olla myös kypärässä itsessään.

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.

Mopoissa ongelma on siinä, että killereillä kuulostaa mönkijältä (kuten vakionakin) ja ilman taas meteli on infernaalinen. Itse ajelisin mieluummin killereillä, mutta kun nuo vehkeet toimivat huomattavasti huonommin killereillä kuin ilman; alavääntö katoaa, käynti ja kulku on karkeampaa eli kaikenlaista töksähtelyä jne.
 
Kesän viimeiseltä ratapäivältä pari kierrosta. @d-iivil bongattu pesupaikalla :cool:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitää käyttää alusta huollossa, perä lipsuu joka paikassa eikä oikein uskalla avata kunnolla. :cautious:

Mikä mopo sulla on alla?
Kävikö tuossa ~1:54 oikeasti lähellä ettet töötännyt kaveria?
 
Mikä mopo sulla on alla?
Kävikö tuossa ~1:54 oikeasti lähellä ettet töötännyt kaveria?
CBR1000RR. Joo vähän se lähellä käy kun yllätti edelläajavan mutkanopeus, ehkä vähän turhan liki tulee joskus ajeltua ohituspaikkaa kytätessä. Oli siinä kuitenkin kymmeniä senttejä vielä välissä pelivaraa :cool:
 
Kesän viimeiseltä ratapäivältä pari kierrosta. @d-iivil bongattu pesupaikalla :cool:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitää käyttää alusta huollossa, perä lipsuu joka paikassa eikä oikein uskalla avata kunnolla. :cautious:


Hehe, joo, mulla oli kisassa vähän tilannetta joka aiheutti viivästystä uuden mopon teippailuun :D
Hyvin kyllä kulki kolariin saakka, koko viikonloppu tullu uusia omia enkkoja kierrosajoissa. Toivottavasti trendi jatkuu vielä tänään!
 
Hehe, joo, mulla oli kisassa vähän tilannetta joka aiheutti viivästystä uuden mopon teippailuun :D
Hyvin kyllä kulki kolariin saakka, koko viikonloppu tullu uusia omia enkkoja kierrosajoissa. Toivottavasti trendi jatkuu vielä tänään!
Et sentäs parkkiksella kolaroinu :D Radallahan aina välillä sattuu.
 
Tästäpä pääsee vielä kattelemaan miltä tuo kisailu näytti lauantaina omasta vinkkelistä katseltuna. Kova oli kyllä jokamiesluokan taso verrattuna parin vuoden taakse. Silloin kierrosajalla 1.32 ei tarvinnut ajella vikana, nyt 1.24 riitti keskiryhmän paikkeille :D Kierroksella kymmenen äksönit joiden takia kisa jäi sitten lopulta harmillisesti kesken:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kiitos vinkeistä. Ihan työmatkailuun ja silloin tällöin pidempää matkaa. Varsinaisia metsäpolkuja ei tulisi juurikaan ajeltua. Olisi kanssa hyvä jos kauniimpi osapuoli mahtuisi kanssa mukaan.
Samankaltaiseen tarpeeseen ostin itse Cagiva Gran Canyonin. Upea laite, todella monipuolinen ja mukava. Tuolla on onnistunut myös helpompien metsäpolkujen ajo.

Jotain samankaltaista lähtisin itse etsimään. Jos ei välttämättä ole halu saada jotain tuollaista kuolleen merkin edustajaa niin uudempia vastineita löytyy mm. Ducati Multistrada, Aprilia Caponord, Moto Guzzi V85TT ja Stelvio.
 
Tästäpä pääsee vielä kattelemaan miltä tuo kisailu näytti lauantaina omasta vinkkelistä katseltuna. Kova oli kyllä jokamiesluokan taso verrattuna parin vuoden taakse. Silloin kierrosajalla 1.32 ei tarvinnut ajella vikana, nyt 1.24 riitti keskiryhmän paikkeille :D Kierroksella kymmenen äksönit joiden takia kisa jäi sitten lopulta harmillisesti kesken:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Harmillinen kolari. Eikä tuossa tainnut olla oikein mitään tehtävissä. Paljonko pitää pyörää korjata mälläyksen jälkeen? Onneksi mitään henkilövahinkoja ei tainnut tulla, kun tuossa kohtaa ei tainnut olla hirmu vauhti. Pyörä vaan näytti luistavan alta.
 
Harmillinen kolari. Eikä tuossa tainnut olla oikein mitään tehtävissä. Paljonko pitää pyörää korjata mälläyksen jälkeen? Onneksi mitään henkilövahinkoja ei tainnut tulla, kun tuossa kohtaa ei tainnut olla hirmu vauhti. Pyörä vaan näytti luistavan alta.

Ei siinä vitutuksen lisäksi suuria vahinkoja tullut. Olin justiin kolme tuntia teipannut edellisenä iltana katteita tiimin väreihin, niin sen homman joutui aloittamaan alusta (onneks oli toiset katteet mukana). Kytkinkahva katkes ja lankarulla takaa.

Nahkapukuun tuli reikä ja kenkä hajosi, mutta nuo pitää koittaa tunkaista kotivakuutukseen. Airbag-puku kyseessä ja siitä hankautui hajalle ledi-yksikkö mikä ilmaisee onko puku ok vai ei. Reiän paikkaa suutari, mutta ton ledi-yksikön joutuu korjauttamaan Apinestarsilla.
 
Tulipa ajettua tämän vuoden viimeinen ratapäivä sunnuntaina Pesämäellä. Vähän oli likaa kertynyt joihinkin ulkokaarteisiin eikä pinta ole yhtä pitävä verrattuna esim. Alastaroon, mutta tulipa taas kulutettua polvipaloja (ja jalkatappeja :cigarbeye:).

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hienolta näyttää ylhäällä :) Oma ajo melkoista köröttelyä, vaikka itsestä tuntuu, että mennään kovaa. Mutta parempi varmaan ajaakin rauhassa, eikä ylittää omaa osaamista. Ja kumminkin vasta 7 tuntia takana. Ajankuluksi mietin jotain autosimuja tietokoneella, jos niistä olisi edes jotain hyötyä rata-ajoon.

Eilen kävin vielä Botniaringillä harjoittelemassa. Illalla vaan alkaa olla melko kylmä ajaa kotiin. Ajamaan vielä haluaisi, mutta otin silti pyörän pois liikennekäytöstä. Sovittelin kolmea pyörääkin jo autotalliin ja hyvinhän ne sinne mahtuu. Jos tyhjentäisi lisää, niin maks neljä mahtuisi (onneksi ei ole :) ).

Löysin vähän halvemman paikan renkaille. Osa renkaista ihan sama hinta, mutta takarenkaissa oli jotain 10€ ero. 190/55R17 on 125€ tai 200/55R17 130€.
 
Hienolta näyttää ylhäällä :) Oma ajo melkoista köröttelyä, vaikka itsestä tuntuu, että mennään kovaa. Mutta parempi varmaan ajaakin rauhassa, eikä ylittää omaa osaamista. Ja kumminkin vasta 7 tuntia takana. Ajankuluksi mietin jotain autosimuja tietokoneella, jos niistä olisi edes jotain hyötyä rata-ajoon.

Eilen kävin vielä Botniaringillä harjoittelemassa. Illalla vaan alkaa olla melko kylmä ajaa kotiin. Ajamaan vielä haluaisi, mutta otin silti pyörän pois liikennekäytöstä. Sovittelin kolmea pyörääkin jo autotalliin ja hyvinhän ne sinne mahtuu. Jos tyhjentäisi lisää, niin maks neljä mahtuisi (onneksi ei ole :) ).

Löysin vähän halvemman paikan renkaille. Osa renkaista ihan sama hinta, mutta takarenkaissa oli jotain 10€ ero. 190/55R17 on 125€ tai 200/55R17 130€.
Voin myös suositella Bridgestonen S21 (ja S22). Videon cebarissa S21 alla ja on kyllä oikein hyvä kumi. S22 tuosta uudempi ja parempi malli, mutta sitä ei toistaiseksi ole itsellä ollut.

Z50:llä on hyvän näköistä ajamista. -92-93 blade alla?
Joo -92
 
On kyllä harvinaisen ärsyttävää kun pyörän huoltoja ei ole merkattu mihinkään. Käytin bussin etujarrusatulat halki, putsailin männät ja rasvailin tiivisteet, ne olisivat nyt ok. Jarrupalat voisi ehkä uusia, mutta ne ehtii tilata joskus. Kun etuputkista oli kaikki osat valmiiksi irti, niin ajattelin, että samalla vaivalla voisi vaihtaa öljyt putkiin. Ongelmaksi muodostui, että edellinen asentaja oli vetänyt keulaputkien alumiiniset korkit äh-momenttiin (korjauskirja sanoo 23Nm). Toinen aukesi kun pulttasin putken takaisin paikoilleen kolmioihin ja hakkasin isoa lenkkiavainta vasaralla. Toisen putken korkki ei tykännyt vastaavasta operaatiosta, mutta se puolestaan aukesi iskevällä mutterinvääntimellä (toinen ei auennut sillä). Ehdin illalla tyhjentää toisen putken öljystä ja se oli niin kirkasta, ettei se montaa vuotta ollut putkissa lojunut. Eli käytännössä tämä oli täysin turha operaatio, mutta onpahan tehtynä ja merkattuna huoltokirjaan. Tosin öljyä pitää hakea jostakin ja toinen putki on tyhjennettävä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin myös suositella Bridgestonen S21 (ja S22). Videon cebarissa S21 alla ja on kyllä oikein hyvä kumi. S22 tuosta uudempi ja parempi malli, mutta sitä ei toistaiseksi ole itsellä ollut.
Kiitos vinkistä. Täytyypä tutustua tuohon Bridgestonen uusimpaan S22 malliin, kun S21 ei tainnut olla sen halvempi.

Kävin kurkkaamassa ja ktm 990 sd on nyt 190/55 17 takarenkaalla ja tilaa olisi myös 180/60 17 takarenkaalle, joka on ilmeisesti muutaman millin korkeampi.

S22 takarenkaan hinta 135€. Yhteensä 247€. Epäilen että 180/60 koko olisi ihan hyvä myös, kun renkaan profiili kaarteisiin pitäisi olla oikein hyvä.
 
On kyllä harvinaisen ärsyttävää kun pyörän huoltoja ei ole merkattu mihinkään. Käytin bussin etujarrusatulat halki, putsailin männät ja rasvailin tiivisteet, ne olisivat nyt ok. Jarrupalat voisi ehkä uusia, mutta ne ehtii tilata joskus. Kun etuputkista oli kaikki osat valmiiksi irti, niin ajattelin, että samalla vaivalla voisi vaihtaa öljyt putkiin. Ongelmaksi muodostui, että edellinen asentaja oli vetänyt keulaputkien alumiiniset korkit äh-momenttiin (korjauskirja sanoo 23Nm). Toinen aukesi kun pulttasin putken takaisin paikoilleen kolmioihin ja hakkasin isoa lenkkiavainta vasaralla. Toisen putken korkki ei tykännyt vastaavasta operaatiosta, mutta se puolestaan aukesi iskevällä mutterinvääntimellä (toinen ei auennut sillä). Ehdin illalla tyhjentää toisen putken öljystä ja se oli niin kirkasta, ettei se montaa vuotta ollut putkissa lojunut. Eli käytännössä tämä oli täysin turha operaatio, mutta onpahan tehtynä ja merkattuna huoltokirjaan. Tosin öljyä pitää hakea jostakin ja toinen putki on tyhjennettävä.

Harvoin vanhemmissa pyörissä (en tiedä sun pyörän ikää) mitään huoltokirjoja on, ei ole omassakaan ja kaikki enemmän tai vähemmän vain omassa päässä. Joka talvi se tuntuu olevan muttereina huoltopukilla ja vaikka vain öljynvaihdolla piti mennä niin loppusaldo talven jäljiltä on jossain 1000-3000€ välillä kun talven pimeinä iltoina tulee eksyttyä väärille sivuille ja tilattua kaikkea kivaa...:beye:
 
2005 on tämä. Tässä tuli huoltokirja mukana, mutta ei siihen oltu merkattu kuin joku hassu öljynvaihto ja venojen tsekkaus. Kaikki muut saa varmuuden vuoksi tehdä itse (vaihdoin toki öljytkin). Ei iso ongelma ole, mutta toisaalta on harmillista tehdä jotain täysin turhaan.
 
Pikkuhiljaa alkaa askartelu-paskartelutkin olemaan valmiit ensi kesää varten. Yllättävän ärsyttävää nysväämistä tuollainen täysin ympäriteippaaminen, en suosittele kellekään :D

IMG_20210920_192925.jpg IMG_20210920_195918__01.jpg IMG_20210922_141219~2.jpg IMG_20210922_155728~2.jpg IMG_20210923_135737~2.jpg
 
No nyt olisi bussi madallettu 25mm molemmista päistä, tanko nousi samalla 25mm ylöspäin. Raskin myös vaihtaa eBayn jarrulevyt Bremboihin. Vielä jarrupalat (EBC HH) tilaukseen ja sitten miettiä, että vaihtaako kahvan Brembon radiaaliin vai ei. Penkki meni työkaverille verhoiltavaksi ja siihen tulee samalla vaivalla geeli, onpahan mukavampi ajaa matkaa. Toinen TL:n jalkatappi (tiputtaa ~20mm tappeja) on ostettu, toinen+holkit on vielä hankittava. Eiköhän tämä ennen kevättä ole taas kasassa.

Madallettu 2021.jpeg



Jalkatappi.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 628
Viestejä
5 046 761
Jäsenet
80 967
Uusin jäsen
Samppa__

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom