Mopokuumetta

Tuntuu bussi nypyttävän alle 3000rpm pienillä vaihteilla ajaessa. Mutkatieajo meni ilman ongelmia, mutta kaupunkiajo ei onnistunut järkevästi. Pitää vaihtaa tulpat, synkata läppärungot ja säätää tps. Toivotaan, että sillä tokenee. Tuo pitäisi olla softattu, mutta tiedä sitten mikä on todellisuus, sekin voi vaikuttaa nypyttämiseen. Powercommanderin purin eilen pois, se oli paikallaan pyörässä, mutta sitä ei oltu kytketty.

Voimaa tuossa tuntuu olevan sopivasti, vaihteita ei juurikaan tarvitse vaihdella normaalissa ajossa ja tarpeen vaatiessa edellä ajavasta pääsee ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu bussi nypyttävän alle 3000rpm pienillä vaihteilla ajaessa. Mutkatieajo meni ilman ongelmia, mutta kaupunkiajo ei onnistunut järkevästi. Pitää vaihtaa tulpat, synkata läppärungot ja säätää tps. Toivotaan, että sillä tokenee. Tuo pitäisi olla softattu, mutta tiedä sitten mikä on todellisuus, sekin voi vaikuttaa nypyttämiseen. Powercommanderin purin eilen pois, se oli paikallaan pyörässä, mutta sitä ei oltu kytketty.
En tiedä kuinka pahasta nypyttämisestä on kyse, mutta ainakin gen 1 sitä tuppaa tekemään. Softatulla ja konetta parannetulla taitaa saada paremmaksi.
 
Näin minäkin käsitin, että on jollakin tavalla ominaisuus, mutta sen saa järkeväksi kun uusii tulpat ja synkkaa läppärungot. Mistähän minä näkisin, että onko tuota softattu oikeasti vai ei. Vittaniemen operaatio ei olisi kallis, mutta Espooseen on täältä 575km suuntaansa. Ei jaksaisi käyttää siellä käyntiin turhaan vuorokautta.
 
Näin minäkin käsitin, että on jollakin tavalla ominaisuus, mutta sen saa järkeväksi kun uusii tulpat ja synkkaa läppärungot. Mistähän minä näkisin, että onko tuota softattu oikeasti vai ei. Vittaniemen operaatio ei olisi kallis, mutta Espooseen on täältä 575km suuntaansa. Ei jaksaisi käyttää siellä käyntiin turhaan vuorokautta.
Onnistuu se myös pohjois-pohjanmaalla. Ja voi olla että Juu-zo:lla on myös tuo kaapeli, että voi tarkistella mitä siellä on.
 
Kaikki prätkät keulii jos haluaa, supermotot nyt totta kai herkemmin ihan fyysisten mittojen ja alustan takia...
 
Ei se mitenkään erityisen herkkä ole keulimaan normi takahaarukallakaan, vaikka sitä huligaanipyöränä vähän pidetäänkin.
Omassa oli -1/+2 rattaat eikä se siltikään vahingossa keulinut ellei nyt ihan hirveässä takakenossa ajanut ja runtannut kaasua auki ykkösellä.
Pitäisi omaankin super dukeen vaihtaa -1 eturatas. Ei ehkä muuta väliä, mutta 1 vaihde on aika pitkä.

Kävin koeajamassa mielenkiinnosta uutta ktm 1290 super duke gt mallia. Oli tietysti huomattavan hiljainen verrattuna vanhaan jossa akrat. Lisäksi omassa vähän epätäsmällisyyttä vaihteissa, varmaan on välistynyt ne nivelet. Tuossa 1290 mallissa on jo ihan kivasti tehoa. 175hv ja 141Nm. Pitäisi olla jo luistonestosta hyötyä :) Jousitus tuntui myös mukavalta tuossa uudessa. Uudempi sd ehkä joskus menee hankintaan, mutta nyt ne taitaa olla vielä vähän kalliita.
 
uutta ktm 1290 super duke gt mallia.

Pari kesää sitten kävin kokeilemassa 1290 super duke R ja onhan se ihan eri peli vrt. toi 990.
Ei meinannut uskoa että V-twini käy niin nätisti kuin siinä uudessa se hyrskytin kävi, 990 on vähä tommonen tärylätkä missä on renkaat alla.
 
Näin minäkin käsitin, että on jollakin tavalla ominaisuus, mutta sen saa järkeväksi kun uusii tulpat ja synkkaa läppärungot. Mistähän minä näkisin, että onko tuota softattu oikeasti vai ei. Vittaniemen operaatio ei olisi kallis, mutta Espooseen on täältä 575km suuntaansa. Ei jaksaisi käyttää siellä käyntiin turhaan vuorokautta.

Ecussa olevaa softaa ei itse pysty lukemaan eli pitäisi käytännössä softata uudestaan, 330€ olisi operaatio lähiseudulla. Sitten tietäisi varmaksi, että onko tuo säädöissä vai ei. Ruuvailin eilen TPS:n kohdilleen ja sain tänään synkronointimittarin lainaan, jos vielä illalla ehtisi hakemaan tulpat motonetistä. Katsotaan auttavatko ne vai pitääkö lähteä softauslinjalle.
 
Bussi tuli sitten tältä erää kuntoon. Vaihdoin tulpat, säädin TPS:n ja synkkasin läppärungot. Mikään ei ollut pahasti pielessä, mutta lopputuloksena tuolla voi ajaa nyt 2000rpm ilman nykimistä.

Samalla vaivalla vaihtuivat öljyt ja öljynsuodatin, joten pyörä oli hyvä laittaa talviunille.
 
Ei meinannut uskoa että V-twini käy niin nätisti kuin siinä uudessa se hyrskytin kävi, 990 on vähä tommonen tärylätkä missä on renkaat alla.
Häh? Ovatko oppineet tekemään twinin? Seuraavaksi varmaan väität, että se kestää 100 tkm ilman murheita.
 
Olin ekaa kertaa radalla ajamassa. Valitettavasti pyörässä on sport touring renkaat. Michelin Pilot Road 2 ja Metzeler Roadtec 01, joka on kulunut keskeltä. Mutta toki pääasia että pyörä säilyi ehjänä, eli en ajellut ylikovaa. Rata Jurvan Botniaring. Ktm 1290 super duke r. Pyöräkin toimi ihan hyvin. Mukavaa puuhaa oli. Kortti on ollut 2008 lähtien, mutta ajettua on tullut silti aika vähän. Onneksi tuo ktm on aika helppo ajaa. Kotarissa pitäisi olla ainakin luistokytkin, luistonesto/keulimisenesto, abs.

Suunnittelin jo lähteväni uudelleenkin radalle. Täytyy vaan yrittää pitää mielessä, että ei lähtisi hulluttellemaan, kun omat ajotaidot on aika huonot vielä.

Kiitoksia myös opastajalle. Hinnastoa en nyt äkkiseltään enää löytänyt. Oli kumminkin 20€ tunnin ajo.
 
Olin ekaa kertaa radalla ajamassa. Valitettavasti pyörässä on sport touring renkaat. Michelin Pilot Road 2 ja Metzeler Roadtec 01, joka on kulunut keskeltä. Mutta toki pääasia että pyörä säilyi ehjänä, eli en ajellut ylikovaa. Rata Jurvan Botniaring. Ktm 1290 super duke r. Pyöräkin toimi ihan hyvin. Mukavaa puuhaa oli. Kortti on ollut 2008 lähtien, mutta ajettua on tullut silti aika vähän. Onneksi tuo ktm on aika helppo ajaa. Kotarissa pitäisi olla ainakin luistokytkin, luistonesto/keulimisenesto, abs.

Suunnittelin jo lähteväni uudelleenkin radalle. Täytyy vaan yrittää pitää mielessä, että ei lähtisi hulluttellemaan, kun omat ajotaidot on aika huonot vielä.

Kiitoksia myös opastajalle. Hinnastoa en nyt äkkiseltään enää löytänyt. Oli kumminkin 20€ tunnin ajo.
Noilla renkailla pärjää hyvin radalla jos aloittelee sitä hommaa. Ja vähän pidemmällekkin. Ja reunoja sinne radalle lähdetään kuluttamaan. ;)
 
Olin ekaa kertaa radalla ajamassa. Valitettavasti pyörässä on sport touring renkaat. Michelin Pilot Road 2 ja Metzeler Roadtec 01, joka on kulunut keskeltä. Mutta toki pääasia että pyörä säilyi ehjänä, eli en ajellut ylikovaa. Rata Jurvan Botniaring. Ktm 1290 super duke r. Pyöräkin toimi ihan hyvin. Mukavaa puuhaa oli. Kortti on ollut 2008 lähtien, mutta ajettua on tullut silti aika vähän. Onneksi tuo ktm on aika helppo ajaa. Kotarissa pitäisi olla ainakin luistokytkin, luistonesto/keulimisenesto, abs.

Suunnittelin jo lähteväni uudelleenkin radalle. Täytyy vaan yrittää pitää mielessä, että ei lähtisi hulluttellemaan, kun omat ajotaidot on aika huonot vielä.

Kiitoksia myös opastajalle. Hinnastoa en nyt äkkiseltään enää löytänyt. Oli kumminkin 20€ tunnin ajo.

Ei kun juuri niin ettei siinä kotarissa ole mitään apuja, rauhassa kun aloittaa niin oppii paremmin tuntemaan pyörän rajat ilman sen suurempaa riskiä.
 
Ei kun juuri niin ettei siinä kotarissa ole mitään apuja, rauhassa kun aloittaa niin oppii paremmin tuntemaan pyörän rajat ilman sen suurempaa riskiä.
Nyt tulinkin Botniaringille 990 super duke Kotarilla. Halusin päästä silläkin kokeilemaan. Rauhassa tosiaan tarkoitus mennä. Täytyy ainakin muistaa, että ei vaihtaisi liian pientä vaihdetta, kun tuossa ei ole luistokytkintä ollenkaan. Ehkä vähän turhan nopeaa tuli jo toinenkin ajoreissu.

1290 saa tosiaan siitäkin ajoavut pois, jos haluaa.
 
Nyt tulinkin Botniaringille 990 super duke Kotarilla. Halusin päästä silläkin kokeilemaan. Rauhassa tosiaan tarkoitus mennä. Täytyy ainakin muistaa, että ei vaihtaisi liian pientä vaihdetta, kun tuossa ei ole luistokytkintä ollenkaan. Ehkä vähän turhan nopeaa tuli jo toinenkin ajoreissu.

1290 saa tosiaan siitäkin ajoavut pois, jos haluaa.

Sen mitä minä olen tuolla malmikasa Trumpalla rataa ajanut niin normi kuski joka vain parantaa ajotaitoaan ei luistokytkintä tarvitse radalla. Sitten kun aletaan olemaan joka viikonloppu radalla ja haetaan sitä viimeistä sekunttia tai puolikasta pois niin ehkä, mutta ei kyllä muuten.

Olen ehkä vähän puolueellinen sanomaan, mutta en ole ikinä omistanut "ratapyörää" (ellei 610 husse supermotoa lasketa), muuten aina olleet ihan puhtaita katu/allround pyöriä ilman mitään apuvälineitä ja pirun hauskaa ollut, hauskin pyörä ehkä radalla oli HD, siinä oli tekemisen makua kun piti oikeasti roikkua tangossa perse pois satulasta että sen 350kg sai kääntymään kunnolla:rofl2:
 
Nyt tulinkin Botniaringille 990 super duke Kotarilla. Halusin päästä silläkin kokeilemaan. Rauhassa tosiaan tarkoitus mennä. Täytyy ainakin muistaa, että ei vaihtaisi liian pientä vaihdetta, kun tuossa ei ole luistokytkintä ollenkaan. Ehkä vähän turhan nopeaa tuli jo toinenkin ajoreissu.

1290 saa tosiaan siitäkin ajoavut pois, jos haluaa.

Nojoo.
Kannattaa ottaa siitä twinistä ilo irti ja jättää se vaihteiden rämppääminen vähemmälle. Ainakin siihen asti kunnes on muuten tutumpaa tuo radalla ajelu.
Ei siellä heti tarvitse ajaa eniten täysiä vaan yhdellä kahdella vaihteella pääsee rataa ympäri ihan kivasti.

Useamman kerran alastarolla ja kertaallen ahvenistolla 990 käynyt ja luistokytkintä oikeastaan kaivannut kuin kerran ja se oli ihan omasta syystä sekin kun piti alkaa soheltamaan liian nopeasti vaihteita alaspäin ja alkoi takapää luikertelemaan vähän liikaa alastaron pääsuoralla jarruttaessa.
Seuraavilla kierroksilla isommalla vaihteella ihan suosiolla eikä se näin aloittelijana näkynyt kierrosajassa yhtään mitenkään.

Ja jos intoa askarrella löytyy niin saa 990 laitettua luistokytkimen myös.
 
Nojoo.
Kannattaa ottaa siitä twinistä ilo irti ja jättää se vaihteiden rämppääminen vähemmälle. Ainakin siihen asti kunnes on muuten tutumpaa tuo radalla ajelu.
Ei siellä heti tarvitse ajaa eniten täysiä vaan yhdellä kahdella vaihteella pääsee rataa ympäri ihan kivasti.

Useamman kerran alastarolla ja kertaallen ahvenistolla 990 käynyt ja luistokytkintä oikeastaan kaivannut kuin kerran ja se oli ihan omasta syystä sekin kun piti alkaa soheltamaan liian nopeasti vaihteita alaspäin ja alkoi takapää luikertelemaan vähän liikaa alastaron pääsuoralla jarruttaessa.
Seuraavilla kierroksilla isommalla vaihteella ihan suosiolla eikä se näin aloittelijana näkynyt kierrosajassa yhtään mitenkään.

Ja jos intoa askarrella löytyy niin saa 990 laitettua luistokytkimen myös.
Ehdottomasti näin. Itse ajelin pari ensimäistä vuotta yhdellä vaihteella kemoraa ympäri. Riippuu toki mopedista ja sen välityksistä että kuinka mielekästä se on.
 
Nojoo.
Kannattaa ottaa siitä twinistä ilo irti ja jättää se vaihteiden rämppääminen vähemmälle. Ainakin siihen asti kunnes on muuten tutumpaa tuo radalla ajelu.
Ei siellä heti tarvitse ajaa eniten täysiä vaan yhdellä kahdella vaihteella pääsee rataa ympäri ihan kivasti.

Useamman kerran alastarolla ja kertaallen ahvenistolla 990 käynyt ja luistokytkintä oikeastaan kaivannut kuin kerran ja se oli ihan omasta syystä sekin kun piti alkaa soheltamaan liian nopeasti vaihteita alaspäin ja alkoi takapää luikertelemaan vähän liikaa alastaron pääsuoralla jarruttaessa.
Seuraavilla kierroksilla isommalla vaihteella ihan suosiolla eikä se näin aloittelijana näkynyt kierrosajassa yhtään mitenkään.

Ja jos intoa askarrella löytyy niin saa 990 laitettua luistokytkimen myös.
Tänään ehkä kolmannen kerran radalle. Mutta rauhassa, että selviäisi ilman vahinkoja. 990 tuntuu hyvältä pyörältä ja tosiaan vääntää ihan hyvin. Yritän välttää vaihteiden vaihtoja, että en menisi vaihteissa sekaisin ja saisi parannettua vähän sitä paljon tärkeämpää muuta ajamista. Viimeksi unohdin silmälasitkin kotiin, mutta täytyy muistaa nyt ottaa.

Tykkäsin siis tuosta 990 pyörästä jo ihan aluksikin, että mukava ajaa mutkatietä. Ainut pikku miinus, että pidemmällä matkalla penkki on melko kova (yhden istuttava versio). Ihmettelin kyllä rengaspaineita, kun edessä oli 2.0bar ja takana 1.5bar. Muistaakseni pyörän suositus olisi ollut 2.4bar/2.4bar. Ehkä nuo alkup paineet oli syy hyvältä tuntuneeseen pitoon?


Sain pyörän mukana kaikkea muutakin kivaa tavaraa, mille varmaan jotain käyttöä saatan keksiä. Castrolin 10W50 ölyäkin uusi purkki ja aivan uusi Pirelli Diablo Rosso II takarengas. Rengas näyttikin olevan nyt tarjouksessa. Pirelli DIABLO ROSSO II 180/55 ZR17 (73W) TL taakse | Motonet Oy

Ihan hyvä sarja michelin power performance cup soft renkaita kanssa. Luulisi että omassa ajossa menisi nuokin ihan hyvin? Ihan reunoilta on jonkun verran kuluneet, mutta keskellä näytti olevan vielä lähes kuin uudet. Takarengas on 190/55r17, kuten nytkin paikallaan oleva.
Dunlop sportmax d212 gp pro 3 eturengas oli vielä kanssa, mutta se ei varmaan kadulla ole niin hyvä, jos vaatii ensin lämmittelyä? Nyt siis pyörässä paikoillaan "alkuperäiset" takarengas on merkiltään Dunlop sportmax d212 gp pro 2. Eturengas Michelin pilot power 3.


Eilen olin radalla aivan yksin, niin ei nähnyt muilta mallia. Mutta jos tänään on väkeä, niin täytyy silti ajaa rauhassa ja hiljaa, että tottuisi esim rataan ja pyöräänkin. Kotari oli kyllä tähän asti ihan kiva peli, kun toimii hyvin.

Pyörän myyjä ainakin puhui, että kun lähtee kiihdyttämään, niin pyörä itsestään nousisi pystyyn (jännää :) ). Ja jos nyt yhtään muistan oikein, niin ennen kaarrettä aivan hitusen etujarrua, että eturengas pureutuisi kunnolla rataan? Tätä ohjettä en kyllä varmaan täysin aloittelijana osaa ottaa hyödyksi. Mutta rauhassa ja hiljaa. Kun en edes tohdi ajaa kovaa (kaareissa). Eli varmaan sopivaa pelkoa ja kannattaa pitää se vaan mielessä, että ei mene liian vauhdilla.
 
Tänään ehkä kolmannen kerran radalle. Mutta rauhassa, että selviäisi ilman vahinkoja. 990 tuntuu hyvältä pyörältä ja tosiaan vääntää ihan hyvin. Yritän välttää vaihteiden vaihtoja, että en menisi vaihteissa sekaisin ja saisi parannettua vähän sitä paljon tärkeämpää muuta ajamista. Viimeksi unohdin silmälasitkin kotiin, mutta täytyy muistaa nyt ottaa.

Tykkäsin siis tuosta 990 pyörästä jo ihan aluksikin, että mukava ajaa mutkatietä. Ainut pikku miinus, että pidemmällä matkalla penkki on melko kova (yhden istuttava versio). Ihmettelin kyllä rengaspaineita, kun edessä oli 2.0bar ja takana 1.5bar. Muistaakseni pyörän suositus olisi ollut 2.4bar/2.4bar. Ehkä nuo alkup paineet oli syy hyvältä tuntuneeseen pitoon?


Sain pyörän mukana kaikkea muutakin kivaa tavaraa, mille varmaan jotain käyttöä saatan keksiä. Castrolin 10W50 ölyäkin uusi purkki ja aivan uusi Pirelli Diablo Rosso II takarengas. Rengas näyttikin olevan nyt tarjouksessa. Pirelli DIABLO ROSSO II 180/55 ZR17 (73W) TL taakse | Motonet Oy

Ihan hyvä sarja michelin power performance cup soft renkaita kanssa. Luulisi että omassa ajossa menisi nuokin ihan hyvin? Ihan reunoilta on jonkun verran kuluneet, mutta keskellä näytti olevan vielä lähes kuin uudet. Takarengas on 190/55r17, kuten nytkin paikallaan oleva.
Dunlop sportmax d212 gp pro 3 eturengas oli vielä kanssa, mutta se ei varmaan kadulla ole niin hyvä, jos vaatii ensin lämmittelyä? Nyt siis pyörässä paikoillaan "alkuperäiset" takarengas on merkiltään Dunlop sportmax d212 gp pro 2. Eturengas Michelin pilot power 3.


Eilen olin radalla aivan yksin, niin ei nähnyt muilta mallia. Mutta jos tänään on väkeä, niin täytyy silti ajaa rauhassa ja hiljaa, että tottuisi esim rataan ja pyöräänkin. Kotari oli kyllä tähän asti ihan kiva peli, kun toimii hyvin.

Pyörän myyjä ainakin puhui, että kun lähtee kiihdyttämään, niin pyörä itsestään nousisi pystyyn (jännää :) ). Ja jos nyt yhtään muistan oikein, niin ennen kaarrettä aivan hitusen etujarrua, että eturengas pureutuisi kunnolla rataan? Tätä ohjettä en kyllä varmaan täysin aloittelijana osaa ottaa hyödyksi. Mutta rauhassa ja hiljaa. Kun en edes tohdi ajaa kovaa (kaareissa). Eli varmaan sopivaa pelkoa ja kannattaa pitää se vaan mielessä, että ei mene liian vauhdilla.
Muutama havainto näin kaksi kesää rata-ajoa harrastelleena. Osa näistä toki vain arvailua, kun et kerro tarkemmin mitä nopeuksia ajat, käykö polvi maassa, onko renkaan koko alue käytössä jne. Oletan, että nopeudet hitaan ryhmän luokkaa ja renkaissa vielä hieman käyttämätöntä aluetta.
  • Yllä mainittu ajotataitokurssi kannattaa kyllä ottaa alkuun, jotta saa ajamisen perusteet kuntoon. Näitä löytyy monilta radoilta ja monilta ratapäiviltä. Kannattaa kurkata ratojen varauskalenterista mitkä yhdistykset ovat varanneet ratapäiviä (esim. MC Muoviluoti, MP-Tuki, ...). Osa näistä järkkää myös koulutusta samalla.
  • Edellä mainitun lisäksi muutenkin kannataa käydä järjestetyillä ratapäivillä. Siellä voi kysellä ja katsella muilta vinkkejä ja siten edistää omaa oppimista. Toki hitaammissa ryhmissä osa ajaa ihan miten sattuu, joten kannattaa miettiä keneltä ottaa opit vastaan.
  • Murehdit turhaan renkaista. Hyvät katu/sporttirenkaat riittävät heittämällä keskiryhmän nopean pään nopeuksiin asti kunhan ajamisen perusteet on kunnossa. Aloittelijan nopeuksilla on vain haittaa liian sporttisista renkaista, jotka vaatisivat enemmän lämpöä (=nopeutta) toimiakseen optimaalisesti.
    • Rengaspaineet riippuvat paljon renkaista ja ajonopeuksista. Harrastuksen alkuun riittää katupaineet, tai hitusen lasketut (0,2 alle).
  • Ajamisessa kannattaa alusta alkaen keskittyä mutkiin (jarrutus, ajolinjat, kaasun käyttö). Kuka tahansa osaa ajaa suoralla kovaa, mutta onnistunut mutkan läpi ajo "makes all the difference". Ajan itse keskiryhmän nopeamman pään vauhteja, ja sielläkin tulee jatkuvasti vastaan kuskeja joista ei pääse suorilla ohi mutta mutkassa nopeuseroa on varmaan 20 km/h. Pari tällaista on tullut nähtyä omin silmin pöllähtämässä hiekalle.
  • Hyvä tapa hakea palautetta on myös videoida omaa ajoa ja jakaa esim moottoripyora.orgin keskustelupalstalle. Tärkeintä on saada ne vaaralliset taipumukset pois, joita monilla aluksi on, jotta harrastus ei lopu kalliin pyörän kaatoon.
 
Ehdottomasti näin. Itse ajelin pari ensimäistä vuotta yhdellä vaihteella kemoraa ympäri. Riippuu toki mopedista ja sen välityksistä että kuinka mielekästä se on.
990 ja mun vauhdille 2 vaihde oli oikein hyvä (3 tuntia ajoa kahdella pyörällä). Pyörässä on ne pitemmät normaali välitykset. Oli kyllä hyvä vinkki ajaa vain yhdellä vaihteella. Jossain vaiheessa pääsin jonkun muun ohittajan perään nopeissa mutkissa ja vaihdoin kolmoselle, kun 2 vaihteella loppui vauhti vähän kesken. Täytyy joskus neljännellä kerralla kokeilla, että jaksaako mennä jotenkin 3 vaihteella, vai onko liika pitkä. Loppupuolella tuntui että 2 vaihteella alkoi mennä enemmän rajoittajalle. Ihan kivaa oli, kun ei mitään ihmempää sattunut.

Yksi joku iso adventure pyöräkin siellä oli (jotkut vähän nappularenkailta näyttävät renkaat). Siitä oli eniten hyötyä mulle, kun loppuvaiheessa pysyin ihan pienen hetken sen perässä.

Pitää mennä kyllä ajotaitokurssille, kunhan järjestetään. Mielessä oli ehkä ensi kesänä mennä jonnekkin radalle, mutta sattuman kautta tuli lähdettyä jo tällä viikolla.

Mitä renkaita katsoin, niin vähän on vielä käyttämätöntä aluetta jäljellä. Nopeat mutkat ainakin pääsisi paljon kovempaa, mutta ei millään tohdi vielä. Toki kaikkialla muualla sama. Mutta tosiaan vähän kerrallaan harjoitellen, että ei menekkään liian kovaa ja välttäisi vahingot.


Ehkä voisi ostaa huoltopukin takarenkaalle. Ilmeisesti joku tuon tyylinen. DZ Hardware MP-huoltopukki taakse | Motonet Oy
Kun takarenkaassa ei ole enää kovin paljoa pintaa ja ei enää montaa kertaa pysty ajamaan. Tai sitten vaan koko pyörä sinne liikkeeseen.
 
Uskaltaako pyörää pestä vaahdottimen ja painepesurin avulla? Oletan että selvästi varovaisempi saa olla kuin autoa pestessä ainekin :hmm: Tuli siis hommattua ensipyörä pari viikkoa sitten eikä hirveästi kokemusta mp:n pesusta / huollosta (mopoista edelliset kokemukset)
 
Uskaltaako pyörää pestä vaahdottimen ja painepesurin avulla? Oletan että selvästi varovaisempi saa olla kuin autoa pestessä ainekin :hmm: Tuli siis hommattua ensipyörä pari viikkoa sitten eikä hirveästi kokemusta mp:n pesusta / huollosta (mopoista edelliset kokemukset)
Uskaltaa, mutta juurikin varovaisemmin kuin auton kanssa. Tarrat voivat lähteä yllättävänkin helposti irti jne. Äläkä suoraan ajosta ala kuumaa konetta pesemään, kuullut että joillain olisi moottorin osia haljennut jopa.
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaako pyörää pestä vaahdottimen ja painepesurin avulla? Oletan että selvästi varovaisempi saa olla kuin autoa pestessä ainekin :hmm: Tuli siis hommattua ensipyörä pari viikkoa sitten eikä hirveästi kokemusta mp:n pesusta / huollosta (mopoista edelliset kokemukset)
No eikös niillä mopoilla vesisateessakin ajella?

Vaahdotin vain vaahdottaa sen saippuan, ja ruiskuttaa sen kohteen päälle. Hellää ja helppoa.
Painepesurin kanssa kannattaa sitten miettiä että mihin ruiskii. Melko surutta saa kyllä päästellä, mutta omassa mopossa varon etupumppujen stefoja. Ne kun tuntuu korkkailevan säännöllisesti.
Samoin ketjuja (tai niiden o-renkaita) kannattaa suihkutella varovaisemmin.
 
Uskaltaako pyörää pestä vaahdottimen ja painepesurin avulla? Oletan että selvästi varovaisempi saa olla kuin autoa pestessä ainekin :hmm: Tuli siis hommattua ensipyörä pari viikkoa sitten eikä hirveästi kokemusta mp:n pesusta / huollosta (mopoista edelliset kokemukset)
Kuten yllä. Painetta kannattaa laskea tai pestä kauempaa. Vaaranpaikkoja vaurioille erityisesti pyöränlaakerit, ohjauslaakeri, virta- ja muut lukot, ketjut, moottorin ilmanottoaukko, mittaristo.

Pesen itse usein vaahdottimella ja painepesurilla. Viime kesänä sai purkaa tankinkorkin lukkopesän, kun oli mennyt veden takia käytännössä jumiin.
 
img_20210911_142920-jpg.684899
Punainen wingi parkkiin lajitoverien seuraksi. Taas saa alkaa selvittelemään lataus ongelmia ja pientä tyhjäkäynti ongelmaa. Luonnollisesti näihin ruiskumalleihin löytyy osia joka kulmalta :D
 

Liitteet

  • IMG_20210911_142920.jpg
    IMG_20210911_142920.jpg
    2 MB · Luettu: 866
Dunlop d212 gp pro takarengas (190/55R17) alkaa olla aika loppuun kulunut ja ajattelin katsella jo uusia renkaita. Rata-ajo alkoi kiinnostamaan, kun tällä viikolla pääsin olemaan 3 tuntia botniarigin radalla. Ilmeisesti 1mm on minimi moottoripyörän renkaassa ja alkaa siis kaipaamaan aika nopeasti uutta rengasta (jos/kun tulee vielä ajettua syksyllä). Ktm 990 super duke.

Niillä renkailla kun ei ollut juuri ollenkaan väliä alottelevalle kuskille, mutta silti uudet saisi varmaan olla mahdollisimman sporttiset ja radalle sopivat? Jotain suosituksia sain tuollaisesta renkaasta ja vertailujen mukaan pitäisi olla ihan hyvä? 148€. Metzeler Sportec M7 RR 180/55ZR17 73W taka
Leveydellä tuskin on väliä, että onko 180 vai 190? En usko että sadekelin pidollakaan on suurta merkitystä, kun ei ole ainakaan tarkoitus ajaa sateella. Jos tulee ajettua pelkkää rataa, niin edestakainen ajomatka on 2 tuntia ja radalla se 3x20 minuuttia. Lisäksi jotain pikku ajoa voisi tulla, mutta pääosin kiinnosaisi tuo radalla harjoittelu.

Metzeler renkaasta näyttää olevan uudempikin versio jo myynnissä myös.


Seuraavat ajotaitokurssit näyttäisi olevan joskus keväällä.
 
Tuumailin tuossa että pitäs tulevana talvena käyttää Yamahasta kone auki, mutta ratkaisinkin asian tekemällä mopokauppoja näin kauden loppuvaiheilla. Viis vuotta tuoreampi R6 kuin nykyinen ja tähän on koneremppa tehty pari kisaa takaperin.

Pääsee vielä ens viikonlopun päätöskisaa ajelemaan uudella kalustolla :)

FB_IMG_1631450110321.jpg
 
Bussissa on paikoillaan Arashin etujarrulevyt (halvinta shittiä mitä eBaystä saa). Etupyörä täristää yli 200km/h nopeuksissa ja mietin, että voivatko nuo etujarrulevyt olla vähän kierot vai mikä etupäässä on pielessä. Eturenkaan laakerit tuntuvat terveiltä eivätkä ne pidä ylimääräistä ääntä. Vai onko sitten niin, että etujarrut kantavat aivan hitusen ja ovatko nuo jarrulevyjen niitit löystyneet. Onko tuo teidän mielestä normaali vapaaliike jarrylevyissä?



Tai sitten eturengas ei vain ole tasapainossa.
 
Loppuun kuluneet levyt. Ei pitäisi liikkua niin paljon. Mutta tossa voi olla muutakin vikaa. Esim. Jarrumännät jumitelee.
 
Dunlop d212 gp pro takarengas (190/55R17) alkaa olla aika loppuun kulunut ja ajattelin katsella jo uusia renkaita. Rata-ajo alkoi kiinnostamaan, kun tällä viikolla pääsin olemaan 3 tuntia botniarigin radalla. Ilmeisesti 1mm on minimi moottoripyörän renkaassa ja alkaa siis kaipaamaan aika nopeasti uutta rengasta (jos/kun tulee vielä ajettua syksyllä). Ktm 990 super duke.

Niillä renkailla kun ei ollut juuri ollenkaan väliä alottelevalle kuskille, mutta silti uudet saisi varmaan olla mahdollisimman sporttiset ja radalle sopivat? Jotain suosituksia sain tuollaisesta renkaasta ja vertailujen mukaan pitäisi olla ihan hyvä? 148€. Metzeler Sportec M7 RR 180/55ZR17 73W taka
Leveydellä tuskin on väliä, että onko 180 vai 190? En usko että sadekelin pidollakaan on suurta merkitystä, kun ei ole ainakaan tarkoitus ajaa sateella. Jos tulee ajettua pelkkää rataa, niin edestakainen ajomatka on 2 tuntia ja radalla se 3x20 minuuttia. Lisäksi jotain pikku ajoa voisi tulla, mutta pääosin kiinnosaisi tuo radalla harjoittelu.

Metzeler renkaasta näyttää olevan uudempikin versio jo myynnissä myös.


Seuraavat ajotaitokurssit näyttäisi olevan joskus keväällä.

Metzelerin Sportecit on ehkä parasta, mitä sekalaiseen katu+rata-ajoon voi suositella. Itsellä kokemusta M7-mallista, tuskin uudempi M9 ainakaan heikompi on. Edellisessä Cebarissa oli askeleen pehmeämmät Racetecit, mutta kyllä seuraavaan taas Sportecit laittaisin alle, ehdottomasti paras ja luottamusta herättävin rengas mitä olen käyttänyt, radalla ja kadulla, kummastakin kokemusta kuivalla ja märällä..
 
No sitä minäkin mietin, että varmaan satulat jumittavat välillä -> jarrulevy on ottanut vähän turhan paljon lämpöä ja niitit ovat löystyneet. Pitää käyttää satulat auki ja herkistellä männät, samalla vaivalla vaihtaa EBC HH jarrupalat ja Brembon Serie Oro jarrulevyt. 400€:lla taitaa selvitä tästä operaatiosta. :rofl:

On tämä kyllä aivan mahtavaa kun ostaa käytetyn pyörän, ihan kaikki pitää käydä läpi, että tietää paikkojen olevan varmasti kunnossa. Tosin minua seuraava omistaja pääsee sitten harvinaisen helpolla, tarvitse kuin ajaa...
 
Bussissa on paikoillaan Arashin etujarrulevyt (halvinta shittiä mitä eBaystä saa). Etupyörä täristää yli 200km/h nopeuksissa ja mietin, että voivatko nuo etujarrulevyt olla vähän kierot vai mikä etupäässä on pielessä. Eturenkaan laakerit tuntuvat terveiltä eivätkä ne pidä ylimääräistä ääntä. Vai onko sitten niin, että etujarrut kantavat aivan hitusen ja ovatko nuo jarrulevyjen niitit löystyneet. Onko tuo teidän mielestä normaali vapaaliike jarrylevyissä?



Tai sitten eturengas ei vain ole tasapainossa.

Silmämääräisesti näyttää kyllä olevan tarpeeksi paksu. Huoltomanuaali antaa vaihtopaksuudeksi 4,5mm ja heitoksi 0,3mm. Ja jos se noin hyvin pääsee kellumaan, niin epäilen että olisi mennyt kieroksi. Mutta nuo nyt on nopeasti mitattu, ja jos on kunnossa niin sitten tarkistelemaan rengasta/vannetta.
 
No sitä minäkin mietin, että varmaan satulat jumittavat välillä -> jarrulevy on ottanut vähän turhan paljon lämpöä ja niitit ovat löystyneet. Pitää käyttää satulat auki ja herkistellä männät, samalla vaivalla vaihtaa EBC HH jarrupalat ja Brembon Serie Oro jarrulevyt. 400€:lla taitaa selvitä tästä operaatiosta. :rofl:

On tämä kyllä aivan mahtavaa kun ostaa käytetyn pyörän, ihan kaikki pitää käydä läpi, että tietää paikkojen olevan varmasti kunnossa. Tosin minua seuraava omistaja pääsee sitten harvinaisen helpolla, tarvitse kuin ajaa...

Osta käytetty pyörä 5k€, korjaa ja parantele sitä ja rakenna mieleinen ja ajele "onnellisena" 10k€ pyörällä :beye:

Eihän se ole mikään harrastus jos ei kaikki rahat siihen mene:tup:

Tähän auttaa ainakin itsellä se etten tule koskaan tuota pyörää myymään pois, koska en saa sitä koskaan rahoja takaisin, tykkään pyörästä liikaa ja toi ei "vanhene" koskaan.
 
Paksuutta levyissä on tarpeeksi ja toisen puolen levy ei heilu niin kuin tuo heiluu. Jarrusatulat näyttävät siltä, ettei niitä ole käytetty ikinä auki -> ovat todennäköisesti jumittaneet jo hyvän aikaa ja alkuperäiset levyt ovat menneet kieroiksi. Fiksu korjaaja on vaihtanut vain uudet levyt eikä ole korjannut juurisyytä kieroksi menemiseen.

Tämä maksoi onneksi vähemmän kuin 5000€ ja jos tätä ei ahda tai ei rakenna isolohkoa, niin alle kympin pitäisi olla kunnossa. Itse pystyn tekemään lähes kaikki remontit, niin kustannuksia ei tule kuin osien ostamisesta.

Se vain taas, että kun etuvanteen käyttää irti pyörästä jarrulevyjen uusimisen takia, niin se olisi sama pulverimaalata uusiksi. Pulverin kustannus lienee 50€:n luokkaa. Vanteen alkuperäinen maali on lohkoillut ja maalia on korjattu pensselillä. Pulverimaalaus vaatii renkaan pois oton ja takaisin asennuksen, siitä tulee 40€:n kustannus. Ja tietty samalla pitää vaihtaa pyöränlaakerit, niihin menee vajaa 30€.

Ajoasennon sain tästä jo puolittain korjattua, nostin ohjaustankoa 25mm ja samalla keula tippui saman määrän alaspäin, takapään 25mm madallussarja on tulossa postissa. Jalkatappien madallus on myös menossa, ne tippuvat TL:n/SV650:n tapeilla 15mm alaspäin. Tähän mennessä kustannukset ovat olleet kohtuulliset ja yritän ne myös sellaisina pitää, kun en tiedä, että kauanko tämä pyörä pysyy pihassa.
 
Viimeksi muokattu:
Osta käytetty pyörä 5k€, korjaa ja parantele sitä ja rakenna mieleinen ja ajele "onnellisena" 10k€ pyörällä :beye:

Eihän se ole mikään harrastus jos ei kaikki rahat siihen mene:tup:

Tähän auttaa ainakin itsellä se etten tule koskaan tuota pyörää myymään pois, koska en saa sitä koskaan rahoja takaisin, tykkään pyörästä liikaa ja toi ei "vanhene" koskaan.
Ja yhden pyörän kanssa vielä pärjää, eikä isompia tappioita ehkä pääse tulemaan :) Mullakin 3 pyörää ja kaksi saisi myydä joskus keväällä pois. Yleensä olen kytännyt jotain vähän ale hintaisia, joista saisi vielä omansa pois myymällä.

Jos taas tulee sen käytetyn pyörän kanssa liikaa kuluja, niin voihan sen yrittää myydä poiskin. Sitten vaan tulee ongelmaksi, jos ei ole varapyörää olemassa ja haluaisi ajamaan. Itse taas joudun vähän tyhjentämään autotallia autonrenkaista, että saisin kolme pyörää sinne talliin. Kaksi kun sopisi vielä aivan helposti.

Itse en ole tuohon rakenteluun ryhtynyt ja ymmärrän kyllä että rahaa (sekä aikaa) saa palamaan :) Mun eka pyörä maksoi 2008 5800€ ja viime keväänä myin sen pois 1550€. Kerran kaaduttu, mutta vain renkaita piti uusia mun aikana (michelin pilot road). Pyörä kawasaki zx6r vm2000. Eli tuon pyörän kohdalla pääsi aika edukkaasti.

Paksuutta levyissä on tarpeeksi ja toisen puolen levy ei heilu niin kuin tuo heiluu. Jarrusatulat näyttävät siltä, ettei niitä ole käytetty ikinä auki -> ovat todennäköisesti jumittaneet jo hyvän aikaa ja alkuperäiset levyt ovat menneet kieroiksi. Fiksu korjaaja on vaihtanut vain uudet levyt eikä ole korjannut juurisyytä kieroksi menemiseen.

Tämä maksoi onneksi vähemmän kuin 5000€ ja jos tätä ei ahda tai ei rakenna isolohkoa, niin alle kympin pitäisi olla kunnossa. Itse pystyn tekemään lähes kaikki remontit, niin kustannuksia ei tule kuin osien ostamisesta.

Se vain taas, että kun etuvanteen käyttää irti pyörästä jarrulevyjen uusimisen takia, niin se olisi sama pulverimaalata uusiksi. Pulverin kustannus lienee 50€:n luokkaa. Vanteen alkuperäinen maali on lohkoillut ja maalia on korjattu pensselillä. Pulverimaalaus vaatii renkaan pois oton ja takaisin asennuksen, siitä tulee 40€:n kustannus. Ja tietty samalla pitää vaihtaa pyöränlaakerit, niihin menee vajaa 30€.

Ajoasennon sain tästä jo puolittain korjattua, nostin ohjaustankoa 25mm ja samalla keula tippui saman määrän alaspäin, takapään 25mm madallussarja on tulossa postissa. Jalkatappien madallus on myös menossa, ne tippuvat TL:n/SV650:n tapeilla 15mm alaspäin. Tähän mennessä kustannukset ovat olleet kohtuulliset ja yritän ne myös sellaisina pitää, kun en tiedä, että kauanko tämä pyörä pysyy pihassa.
On se sitten kiva myydä pyörä joskus pois, kun tietää että on korjattu hyväksi. Luulisi että vaikuttaisi myyntihintaankin vähän, eli osien hinnasta voisi saada osan takaisin.

Tälle kesää muistuu mieleen ainakin ktm 690 duke, joka oli minusta hyvä. Vain 65hv, mutta hauska peli silti ajella.
 
Niillä renkailla kun ei ollut juuri ollenkaan väliä alottelevalle kuskille, mutta silti uudet saisi varmaan olla mahdollisimman sporttiset ja radalle sopivat? Jotain suosituksia sain tuollaisesta renkaasta ja vertailujen mukaan pitäisi olla ihan hyvä? 148€. Metzeler Sportec M7 RR 180/55ZR17 73W taka
Leveydellä tuskin on väliä, että onko 180 vai 190? En usko että sadekelin pidollakaan on suurta merkitystä, kun ei ole ainakaan tarkoitus ajaa sateella. Jos tulee ajettua pelkkää rataa, niin edestakainen ajomatka on 2 tuntia ja radalla se 3x20 minuuttia. Lisäksi jotain pikku ajoa voisi tulla, mutta pääosin kiinnosaisi tuo radalla harjoittelu.

Metzeler renkaasta näyttää olevan uudempikin versio jo myynnissä myös.
En voi sanoa olevani todellakaan mikään rengaskonkari, mutta M7RR:llä ajettu 2 kesää ja joku 14 ratapäivää S1000R:llä. Itselleni on muodostunut hyvä luotto noihin renkaisiin. Kulutuskestävyys varsin hyvä ja pidon kanssa ei ole tullut yllätyksiä. Vertailukohtia ei ole samalla pyörällä, joten kommentteihini voi suhtautua kuitenkin varauksella.
 
Tuumailin tuossa että pitäs tulevana talvena käyttää Yamahasta kone auki, mutta ratkaisinkin asian tekemällä mopokauppoja näin kauden loppuvaiheilla. Viis vuotta tuoreampi R6 kuin nykyinen ja tähän on koneremppa tehty pari kisaa takaperin.
Millasilla kilsoilla/tunneilla pitää konetta ottaa auki? Mitä kaikkea sinne vaihdetaan ja tehdään kun se otetaan auki?
 

Törmäsin taannoin tuollaiseen uutiseen ja mietiskelen, että mitä tuo moottoripyörän katsastuspakko toteutuessaan tarkoittaa pyörille, joissa on esim putkisto vaihdettu (katti poistettu) ja ECU flashatty. Joutuuko aina katsastukseen vaihtamaan vakioputken ja flashaamaan ECU:n?

Mietin tätä siksi, että kovasti tekisi mieli ostaa omaan vm. 2021 Z900 putkistoa ja käydä ECU säätämässä mutta uskaltaako tuota tehdä. Tulee vaan vähän kalliiksi jos ECU:a pitää flashata edestakaisin. PowerCommander olisi toki yksi vaihtoehto...
 

Törmäsin taannoin tuollaiseen uutiseen ja mietiskelen, että mitä tuo moottoripyörän katsastuspakko toteutuessaan tarkoittaa pyörille, joissa on esim putkisto vaihdettu (katti poistettu) ja ECU flashatty. Joutuuko aina katsastukseen vaihtamaan vakioputken ja flashaamaan ECU:n?

Mietin tätä siksi, että kovasti tekisi mieli ostaa omaan vm. 2021 Z900 putkistoa ja käydä ECU säätämässä mutta uskaltaako tuota tehdä. Tulee vaan vähän kalliiksi jos ECU:a pitää flashata edestakaisin. PowerCommander olisi toki yksi vaihtoehto...
Tuohan on jo peruttu Suomen osalta :kippis:

 
Ja jos olisi tullut niin onhannnoita laillisiakin putkistoja olemassa vakioiden lisäksi. Esimerkiksi Saksassa on aika tiukka kuri putkien ja muiden osien suhteen niin vähän pakko ollut tuoda moisia markkinoille.
Toki sitten on edelleen näitä ns. suoria rännejä.
 
Tuohan on jo peruttu Suomen osalta :kippis:


Kappas, tuo ei ole osunut omalle uutistutkalle. Hyvä näin :kippis:
Ja jos olisi tullut niin onhannnoita laillisiakin putkistoja olemassa vakioiden lisäksi. Esimerkiksi Saksassa on aika tiukka kuri putkien ja muiden osien suhteen niin vähän pakko ollut tuoda moisia markkinoille.
Toki sitten on edelleen näitä ns. suoria rännejä.
Joo onhan noita. Mutta tuollainen EURO5 säädökset täyttävä putki on kyllä mielestäni melko turha kapistus, kun sen pitää täyttää päästö- ja äänitasovaatimukset. Äänimaailma on juuri se syy, miksi haluan putkiston vaihtaa. Pieni teholisäys on vaan mukava pikku bonus, jota ilmankin kyllä pärjäisin.
 
Metzelerin Sportecit on ehkä parasta, mitä sekalaiseen katu+rata-ajoon voi suositella. Itsellä kokemusta M7-mallista, tuskin uudempi M9 ainakaan heikompi on. Edellisessä Cebarissa oli askeleen pehmeämmät Racetecit, mutta kyllä seuraavaan taas Sportecit laittaisin alle, ehdottomasti paras ja luottamusta herättävin rengas mitä olen käyttänyt, radalla ja kadulla, kummastakin kokemusta kuivalla ja märällä..
En voi sanoa olevani todellakaan mikään rengaskonkari, mutta M7RR:llä ajettu 2 kesää ja joku 14 ratapäivää S1000R:llä. Itselleni on muodostunut hyvä luotto noihin renkaisiin. Kulutuskestävyys varsin hyvä ja pidon kanssa ei ole tullut yllätyksiä. Vertailukohtia ei ole samalla pyörällä, joten kommentteihini voi suhtautua kuitenkin varauksella.
Kiitoksia.

Metzeler Sportec M5 rengasta valmistetaan ilmeisesti vielä myös. Yksi käyttäjä suunnitteli laittavansa M5 mallin, mutta ei ole kyllä suurta hintaeroa M7RR renkaaseen verrattuna. M5 olisi varmaan kaikista halvin, jolla vielä kumminkin voisi lähes täysin aloittelija pärjätä. Nyt oon käynyt 5 kertaa (eli 5 tuntia) botniaringin radalla. Taakse ostin motonetista sen huoltopukin, että renkaan on itsekin helppo irrottaa. Ilmeisesti eteen tarvitsisi ostaa vielä oma huoltopukki myös.

94€ METZELER 180/55 ZR17 (73W) M5 INTERACT - myNETmoto

78€ METZELER 120/70 ZR17 (58W) M5 INTERACT - myNETmoto
Eturengasta ei ole varastossa ainakaan tällä hetkellä. Näyttäisi saavan 3kpl renkaita samoilla postikuluilla.

----------

Neljännellä ajotunnilla ajelin 2 vaihteen sijasta 3 vaihteella, mikä olikin aika hyvä vaihde. Kolmosella vauhtia saisi vielä paljon lisättyä.
Edellinen takana ollut joku Dunlopin kisarengas kului loppuun, niin piti saada kiireellä joku rengas tilalle. Renkaanvaihto ja tasapainotus oli 30€. Huomasin jälkikäteen, että sen käytetyn renkaan olisi voinut laittaa pyörimissuunta väärinpäin, mutta samapa tuo (onpahan nyt ainakin oikein). Syynä se, että radalla on mutkia enempi oikealle. Michelin power performance cup soft, eli vaatii tosi varovaista ajoa ja kunnon lämmittelyn. Mutta renkaan muoto on kyllä oikein hyvä, kun ajettavuus minusta parani. Ajoin 2 kierrosta (8km) pikku hiljaa nopeampaa vauhtia, että lämpenisi edes vähän ja olisi edes vähän turvallisempi ajaa. Mutta täytyy ne uudet renkaat kyllä nyt jo nopeasti hankkia (jos vielä aikoo ajaa). Onhan tuo sää jo melko kylmä.
 
Paksuutta levyissä on tarpeeksi ja toisen puolen levy ei heilu niin kuin tuo heiluu. Jarrusatulat näyttävät siltä, ettei niitä ole käytetty ikinä auki -> ovat todennäköisesti jumittaneet jo hyvän aikaa ja alkuperäiset levyt ovat menneet kieroiksi. Fiksu korjaaja on vaihtanut vain uudet levyt eikä ole korjannut juurisyytä kieroksi menemiseen.

Tämä maksoi onneksi vähemmän kuin 5000€ ja jos tätä ei ahda tai ei rakenna isolohkoa, niin alle kympin pitäisi olla kunnossa. Itse pystyn tekemään lähes kaikki remontit, niin kustannuksia ei tule kuin osien ostamisesta.

Se vain taas, että kun etuvanteen käyttää irti pyörästä jarrulevyjen uusimisen takia, niin se olisi sama pulverimaalata uusiksi. Pulverin kustannus lienee 50€:n luokkaa. Vanteen alkuperäinen maali on lohkoillut ja maalia on korjattu pensselillä. Pulverimaalaus vaatii renkaan pois oton ja takaisin asennuksen, siitä tulee 40€:n kustannus. Ja tietty samalla pitää vaihtaa pyöränlaakerit, niihin menee vajaa 30€.

Ajoasennon sain tästä jo puolittain korjattua, nostin ohjaustankoa 25mm ja samalla keula tippui saman määrän alaspäin, takapään 25mm madallussarja on tulossa postissa. Jalkatappien madallus on myös menossa, ne tippuvat TL:n/SV650:n tapeilla 15mm alaspäin. Tähän mennessä kustannukset ovat olleet kohtuulliset ja yritän ne myös sellaisina pitää, kun en tiedä, että kauanko tämä pyörä pysyy pihassa.
100% varma en asiasta ole, mutta kovin näyttää tutulta mopolta. Jos kyseessä on luulemani mopo, on se aikoinaan ollut isolohko. Muunmuassa levyt siihen vaihettiin, koska vanhat olivat tulleet tiensä päähän. Edellisen omistajan räpellyksistä en kyllä osaa kertoa.
 
FE alkuinen on bussin rekkari. Mittarissa nyt 58tkm. Ollut ensin Oulun seudulla, sitten eteläisemmässä Suomessa ja lopuksi Joensuussa.
 
Damn. Olisi ollut hauska jos tuo olisi ollut valmiiksi isolohko. Harmi kun -05:sta ei saa laillisesti ahtaa, pitäisi olla pari vuotta vanhempi.
 
94€ METZELER 180/55 ZR17 (73W) M5 INTERACT - myNETmoto

78€ METZELER 120/70 ZR17 (58W) M5 INTERACT - myNETmoto
Eturengasta ei ole varastossa ainakaan tällä hetkellä. Näyttäisi saavan 3kpl renkaita samoilla postikuluilla.
Noista M5 renkaista ehdin vähän lukea, että oikein nopeassa rata-ajossa voivat ylikuumentua ja sitten pito tietysti heikkenee (rajusti). Oma ajo ei ole nopeaa, mutta täytyy silti vähän miettiä, että M7RR voisin hankkia, kun niistä ei ole samanlaista ominaisuutta ainkaan lukenut. Lähinnä pelkkiä kehuja oli jo 7 versiosta.
 
Joo onhan noita. Mutta tuollainen EURO5 säädökset täyttävä putki on kyllä mielestäni melko turha kapistus, kun sen pitää täyttää päästö- ja äänitasovaatimukset. Äänimaailma on juuri se syy, miksi haluan putkiston vaihtaa. Pieni teholisäys on vaan mukava pikku bonus, jota ilmankin kyllä pärjäisin.
Kenen mielestä? Jos kyse on vain äänimaailmasta, niin eikö korviin voisi laittaa kuulokkeet ja luoda sen äänimaailman kuskille ihan sellaiseksi kuin haluaa. Ei tarvitsisi jakaa sitä nautintoa muille. Tekniikka on jo olemassa, toteutuksia varmaankin joudutaan odottamaan. Tämä maailma ei oikein muutaman motoristin ympärillä pyöri ja Saksassa varsinkin tuon "ympäristön" painostuksen näkee mm. siinä, että eihän siellä lentokoneet lennä yöllä (ainakaan matkustajaliikenne) ja paljon muussakin.
 
Kenen mielestä? Jos kyse on vain äänimaailmasta, niin eikö korviin voisi laittaa kuulokkeet ja luoda sen äänimaailman kuskille ihan sellaiseksi kuin haluaa. Ei tarvitsisi jakaa sitä nautintoa muille. Tekniikka on jo olemassa, toteutuksia varmaankin joudutaan odottamaan. Tämä maailma ei oikein muutaman motoristin ympärillä pyöri ja Saksassa varsinkin tuon "ympäristön" painostuksen näkee mm. siinä, että eihän siellä lentokoneet lennä yöllä (ainakaan matkustajaliikenne) ja paljon muussakin.
Ihanko tosissaan ehdotat, että kuulokkeilla pystyisi korvaamaan moottoripyörän moottorin luoman äänimaailman? Laitahan linkkiä niin tilaan heti ja vaihdan vakioputken takaisin paikoilleen. Sen toki allekirjoitan, että asutuksen lähellä tulisi käyttää järkeä kuinka paljon sitä vehettä huuattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 692
Viestejä
4 513 106
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom