Mopokuumetta

Botniaring tuli viikonloppuna kokeiltua ekaa kertaa. Intoa oli kuin Rossilla, mutta hanskoissa ei vieläkään yhtä lailla taitoa. Kisaa pitäisi ajella siellä nyt tulevana viikonloppuna :)

_DSC7449.jpg
 
Kymiring 21.8. kiinnostaisi kovasti taas.. Sääennuste on parissa päivässä parantunut 13'C sade -> 18 aurinko. Lippumiehen-lippu. Saan onnex uuden eturenkaan tosta lähi-Motonetista edullisesti heti huomenna. Ei tuo 2,50 e pari vuotta sitten ostamani 12 paistettu Metzeler Sportec 8 tjsp. osoittaunut toimivaxi -> pompottaa niin perkeleesti 150+ vauhdista, mikä lie.. Asensin ja taspainoitin ite tarkkaan, mutta painjoja joutui laittamaan niin perkeleesti (~30 g) kun ei renkulasta löytynyt enää väri- tai muutakaan lätkää keveintä kohtaa osoittamaan.. Onko tuo rengas sisäisesti vioittunut vai onko tuo painomäärä vikana.. Ois siinä just pintaa ja pitoja vielä tuo Kymin-keikka tehdä. Jos koittaisi siirtää rengasta vanteella 180 astetta.. tai sitten vaan suosiolla tuo uusi rengas Motonetista.
 
Itse lisäisin mrska:n listaan vielä vakionopeudensäätimen lähes must have varusteeksi. Tonnisella sporttipyörällä kun ajaa, niin em. varuste vapauttaa kivasti nopeusmittarin kyttäämiseltä. Abs ja luistonesto ovat myös ihan kivoja esim. rata-ajossa, kun antaa turvaverkkoa mahdollisten ajovirheiden varalle. En näe itse ainakaan pahana asiana, että 15keur arvoisen moottoripyörän kaataminen on varusteiden ansiosta merkittävästi vaikeampaa. Kaikki saa kumminkin napista pois tarpeen vaatiessa, mutta eipä ole ollut tarvetta.
Nopeusmittariahan nimenomaan tulee kytätä, suorilla jossa ei ketään näkyvissä tai korkeintaan autoja jotka ei_voi_olla Poliisi, niin eikun tuppi 50% ja kaxsataa mittariin B- ) Mutkan lähestyessä ja mutkassa sitten 130 ja pari sormee etujarrulla kaikenvaralta jne. Hyvä on myös oppia jarrumattamaan ja kiihdyttämään mutkasta pyörällä ihan itse..
 
No nyt lähti Fireblade pihasta. Pari sataa halvemmalla piti myydä kuin ajattelin, mutta parempi nopea kauppa kohtuullisen järkevällä hinnalla kuin kuukausien odottelu tai ei kauppaa ollenkaan.

Harvinaisen tuskaa on seuraavan pyörän päättäminen, laskeskelin rahoja ja maksimissaan kutosella alkava hinta olisi tähän tilanteeseen sopiva. Mieluummin vitosella, mutta sillä ei välttämättä saa sitä mitä haluaa. Vaihtoehtoja on läjä: Honda St1300 Pan european (joku tässä viehättää vaikka tuskin touringia ehdin ajamaan ihan heti), Yamaha FZ1n (tässä tökkii joku ainakin vielä), Honda CB1000R (siis tämä nykyistä edeltävä malli, ulkonäkö on vähän hirveä), BMW F800R (luotettavuus epäilyttää suuresti) ja Triumph Street Triple -13-> (onko pieni 186cm pitkälle). Triple tai CB lienevät näistä järkevimmät vaihtoehdot. Triplen pieni iskutilavuus vähän mietityttää, ei jaksa enää kierrättää, että pyörä liikkuu ripeästi. CB vaikuttaa taas tasaisen tappavan tylsältä niin kuin Hondat käytännössä lähes aina. Ducati 821 Monster/Multi pitää budjettisyistä unohtaa listalta, samoin -11-> Speed Triple. Vanhemman Speedin saa budjettiin jos haluaa, en tiedä haluanko.

Ajamaan tuskin pääsee mitään ennen ostoa kun ei täällä päin tunnu olevan mitään myynnissä. Ja on kyllä harvinaisen kurjaa ajaa esim 450km:ia suuntaansa Tampereen seudulle ja todeta, että pyörä jota on mennyt hakemaan ei just nyt tunnu siltä miltä pitää. Hankalaa.
 
No nyt lähti Fireblade pihasta. Pari sataa halvemmalla piti myydä kuin ajattelin, mutta parempi nopea kauppa kohtuullisen järkevällä hinnalla kuin kuukausien odottelu tai ei kauppaa ollenkaan.

Harvinaisen tuskaa on seuraavan pyörän päättäminen, laskeskelin rahoja ja maksimissaan kutosella alkava hinta olisi tähän tilanteeseen sopiva. Mieluummin vitosella, mutta sillä ei välttämättä saa sitä mitä haluaa. Vaihtoehtoja on läjä: Honda St1300 Pan european (joku tässä viehättää vaikka tuskin touringia ehdin ajamaan ihan heti), Yamaha FZ1n (tässä tökkii joku ainakin vielä), Honda CB1000R (siis tämä nykyistä edeltävä malli, ulkonäkö on vähän hirveä), BMW F800R (luotettavuus epäilyttää suuresti) ja Triumph Street Triple -13-> (onko pieni 186cm pitkälle). Triple tai CB lienevät näistä järkevimmät vaihtoehdot. Triplen pieni iskutilavuus vähän mietityttää, ei jaksa enää kierrättää, että pyörä liikkuu ripeästi. CB vaikuttaa taas tasaisen tappavan tylsältä niin kuin Hondat käytännössä lähes aina. Ducati 821 Monster/Multi pitää budjettisyistä unohtaa listalta, samoin -11-> Speed Triple. Vanhemman Speedin saa budjettiin jos haluaa, en tiedä haluanko.

Ajamaan tuskin pääsee mitään ennen ostoa kun ei täällä päin tunnu olevan mitään myynnissä. Ja on kyllä harvinaisen kurjaa ajaa esim 450km:ia suuntaansa Tampereen seudulle ja todeta, että pyörä jota on mennyt hakemaan ei just nyt tunnu siltä miltä pitää. Hankalaa.
Jos edellinen pyörä ei innostanut niin kannattaa rohkeasti kokeilla ihan erityyppistä. Jos ostat kohtuu hintaisen kokeilun vuoksi niin yleensä nuo saa aika pikaisesti myytyä poiskin jos ei tuntunutkaan omalta.

Itse aloitin nykyisen pyöräloton 2017 ja nyt on jo kuudes pyörä menossa siitä hetkestä. Tosin noita on nyt jäänytkin talliin kolme erilaista sen takia koska ovat mukavan erilaisia ja jokainen sopii eri tilanteeseen.
 
No nyt lähti Fireblade pihasta. Pari sataa halvemmalla piti myydä kuin ajattelin, mutta parempi nopea kauppa kohtuullisen järkevällä hinnalla kuin kuukausien odottelu tai ei kauppaa ollenkaan.

Harvinaisen tuskaa on seuraavan pyörän päättäminen, laskeskelin rahoja ja maksimissaan kutosella alkava hinta olisi tähän tilanteeseen sopiva. Mieluummin vitosella, mutta sillä ei välttämättä saa sitä mitä haluaa. Vaihtoehtoja on läjä: Honda St1300 Pan european (joku tässä viehättää vaikka tuskin touringia ehdin ajamaan ihan heti), Yamaha FZ1n (tässä tökkii joku ainakin vielä), Honda CB1000R (siis tämä nykyistä edeltävä malli, ulkonäkö on vähän hirveä), BMW F800R (luotettavuus epäilyttää suuresti) ja Triumph Street Triple -13-> (onko pieni 186cm pitkälle). Triple tai CB lienevät näistä järkevimmät vaihtoehdot. Triplen pieni iskutilavuus vähän mietityttää, ei jaksa enää kierrättää, että pyörä liikkuu ripeästi. CB vaikuttaa taas tasaisen tappavan tylsältä niin kuin Hondat käytännössä lähes aina. Ducati 821 Monster/Multi pitää budjettisyistä unohtaa listalta, samoin -11-> Speed Triple. Vanhemman Speedin saa budjettiin jos haluaa, en tiedä haluanko.

Ajamaan tuskin pääsee mitään ennen ostoa kun ei täällä päin tunnu olevan mitään myynnissä. Ja on kyllä harvinaisen kurjaa ajaa esim 450km:ia suuntaansa Tampereen seudulle ja todeta, että pyörä jota on mennyt hakemaan ei just nyt tunnu siltä miltä pitää. Hankalaa.
Ainut noista, jossa on fiilistä, on Speed Triple ja samalla varmaan vähiten järkevä vaihtoehto. Muut harmaampia peruspyöriä.
 
-08-> Speed Triplen saisi näemmä kuudella alkavalla hinnalla. Tuo -11-> malli on hienompi, mutta se vaatii ~1500€ enemmän ja ei kehtaisi kaikkia rahoja käyttää pyörään.
 
Nopeusmittariahan nimenomaan tulee kytätä, suorilla jossa ei ketään näkyvissä tai korkeintaan autoja jotka ei_voi_olla Poliisi, niin eikun tuppi 50% ja kaxsataa mittariin B- ) Mutkan lähestyessä ja mutkassa sitten 130 ja pari sormee etujarrulla kaikenvaralta jne. Hyvä on myös oppia jarrumattamaan ja kiihdyttämään mutkasta pyörällä ihan itse..
Jos ei ole motoGP tasoinen kuski, niin itse neuvoisin olemaan jarruttamatta mutkissa. Ja etujarrulla ei ikinä mutkissa.
Mutkiin jarrutetaan ennen sitä mutkaa.
 
Jos ei ole motoGP tasoinen kuski, niin itse neuvoisin olemaan jarruttamatta mutkissa. Ja etujarrulla ei ikinä mutkissa.
Mutkiin jarrutetaan ennen sitä mutkaa.
Yleisillä teillä ylipäätään mikään vauhtikokeilu tai oikeasti kovaa mutkien ajaminen on aika tyhmää. Ei vaadi kuin pienen hiekkaviivan kun maajussi on tullut traktorilla tielle niin pääsee keräilemään katteidenpalasia pellolta ja pahimmassa tapauksessa joku muu keräilee.

Radalle pääsee kuka vaan pyörän ja kamat omistava alle satasella kokeilemaan. Toki se ei ole sama asia kuin "Vedin kahtasataa motarilla vittu koviten täysii" koska siellä ne osaavat kaverit tulee R3:lla ulkokautta ohi ekassa mutkassa toinen käsi lantiolla.

Nopeusmittariahan nimenomaan tulee kytätä, suorilla jossa ei ketään näkyvissä tai korkeintaan autoja jotka ei_voi_olla Poliisi, niin eikun tuppi 50% ja kaxsataa mittariin B- ) Mutkan lähestyessä ja mutkassa sitten 130 ja pari sormee etujarrulla kaikenvaralta jne. Hyvä on myös oppia jarrumattamaan ja kiihdyttämään mutkasta pyörällä ihan itse..

Etujarruun koskeminen kesken mutkaa kun jotain yllättävää tulee on hyvä tapa löytää itsensä naamaltaan.
 
Missä on ratoja? Miten niille pääsee ajamaan?
Esim. Ahvenisto, Alastaro, Motopark, Botniaring, Kemora, Kymiring isoista.

Vapailla päivillä (Ratojen nettisivuilta löytyy kalenterit ja ohjeet) pääsee ajamaan ratamaksulla, lisäksy monet yhdistykset (MotOrg ry, Ringraceclub, Mc Muoviluoti tulee heti mieleen) järjestävät pelkästään kaksipyöräisille tehtyjä ratapäiviä joilla pidetään myös usein ensikertalaisille/aloittelijoille opastusta miten radalla kannattaa ajaa. Ja ihan varmasti järjestäjiltä kysymällä löytyy joku joka voi tulla parilla ensimmäisellä setillä näyttämään ajolinjat ko. radalla.

Ja vaikka ajelisi minkälaisella pyörällä niin kannattaa käydä ainakin kerran kokeilemassa. Ainakin MotOrg aloittelijakurssilla AT2 on usein kaikkea kilokyykyistä customeihin jonossa ja kouluttajat antavat ajoasentoon, katseenkäyttöön ja muuhun ohjeita ihan normaalia kadulla-ajamista ajatellen.

Edit: Ja mikään ei pakota ajamaan millään mittarilla kovaa, hitaassa ryhmässä ei ole mitään maksimikierrosaikaa, jokainen ajaa juuri niin omalla mukavuusalueella kuin tahtoo ja keskittyy ajamiseen/fiilistelyyn/moottorin pörinään juuri niin paljon kuin tahtoo.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. Ahvenisto, Alastaro, Motopark, Botniaring, Kemora, Kymiring isoista.

Vapailla päivillä (Ratojen nettisivuilta löytyy kalenterit ja ohjeet) pääsee ajamaan ratamaksulla, lisäksy monet yhdistykset (MotOrg ry, Ringraceclub, Mc Muoviluoti tulee heti mieleen) järjestävät pelkästään kaksipyöräisille tehtyjä ratapäiviä joilla pidetään myös usein ensikertalaisille/aloittelijoille opastusta miten radalla kannattaa ajaa. Ja ihan varmasti järjestäjiltä kysymällä löytyy joku joka voi tulla parilla ensimmäisellä setillä näyttämään ajolinjat ko. radalla.

Ja vaikka ajelisi minkälaisella pyörällä niin kannattaa käydä ainakin kerran kokeilemassa. Ainakin MotOrg aloittelijakurssilla AT2 on usein kaikkea kilokyykyistä customeihin jonossa ja kouluttajat antavat ajoasentoon, katseenkäyttöön ja muuhun ohjeita ihan normaalia kadulla-ajamista ajatellen.

Edit: Ja mikään ei pakota ajamaan millään mittarilla kovaa, hitaassa ryhmässä ei ole mitään maksimikierrosaikaa, jokainen ajaa juuri niin omalla mukavuusalueella kuin tahtoo ja keskittyy ajamiseen/fiilistelyyn/moottorin pörinään juuri niin paljon kuin tahtoo.
Välillä tullut mieleen ettei tollanen ajo-opetus ainakaan pahaa tekisi. Täytyy varmaan tota MotOrgin juttuu harkita. Kiitokset tästä.
 
Onko porukalla kokemuksia halppis renkaista? Halvimpia taitaa olla Pirelli Diablo ja Michelin Pilot Power. Hinnat asennettuna pyörän alle 150€/160€. Minusta tosi edullisia molemmat 180 takarenkaiksi.

Aivan summissa tuli valittua Pirelli, mutta Michelin olisi ollut ehkä parempi kulutuskestävyydessä?

109€ Michelin Pilot Power 180/55ZR17 M/C (73W) TL Taakse | Motonet Oy


Radalla ei ole tullut käytyä. Pyörän "koko" 750cc. Kawasaki Z. Edellinen pyörä oli KTM 690 Duke 2008 ja tykkäsin kyllä siitä, hauska peli.
 
Onko porukalla kokemuksia halppis renkaista? Halvimpia taitaa olla Pirelli Diablo ja Michelin Pilot Power. Hinnat asennettuna pyörän alle 150€/160€. Minusta tosi edullisia molemmat 180 takarenkaiksi.

Aivan summissa tuli valittua Pirelli, mutta Michelin olisi ollut ehkä parempi kulutuskestävyydessä?

En tiedä säästääkö noilla halppiksilla loppupeleissä paljoakaan, moderneissa renkaissa on paremmat ominaisuudet ja kestävät tuplasti kilometrejä verrattuna noihin vanhoihin malleihin. Tuo perus Power on jo ~20 vuotta vanhaa teknologiaa niin mielummin Michelinin mallistosta vaikka Road 5 normaaliin katukäyttöön.
 
No nyt lähti Fireblade pihasta. Pari sataa halvemmalla piti myydä kuin ajattelin, mutta parempi nopea kauppa kohtuullisen järkevällä hinnalla kuin kuukausien odottelu tai ei kauppaa ollenkaan.

Harvinaisen tuskaa on seuraavan pyörän päättäminen, laskeskelin rahoja ja maksimissaan kutosella alkava hinta olisi tähän tilanteeseen sopiva. Mieluummin vitosella, mutta sillä ei välttämättä saa sitä mitä haluaa. Vaihtoehtoja on läjä: Honda St1300 Pan european (joku tässä viehättää vaikka tuskin touringia ehdin ajamaan ihan heti), Yamaha FZ1n (tässä tökkii joku ainakin vielä), Honda CB1000R (siis tämä nykyistä edeltävä malli, ulkonäkö on vähän hirveä), BMW F800R (luotettavuus epäilyttää suuresti) ja Triumph Street Triple -13-> (onko pieni 186cm pitkälle). Triple tai CB lienevät näistä järkevimmät vaihtoehdot. Triplen pieni iskutilavuus vähän mietityttää, ei jaksa enää kierrättää, että pyörä liikkuu ripeästi. CB vaikuttaa taas tasaisen tappavan tylsältä niin kuin Hondat käytännössä lähes aina. Ducati 821 Monster/Multi pitää budjettisyistä unohtaa listalta, samoin -11-> Speed Triple. Vanhemman Speedin saa budjettiin jos haluaa, en tiedä haluanko.

Ajamaan tuskin pääsee mitään ennen ostoa kun ei täällä päin tunnu olevan mitään myynnissä. Ja on kyllä harvinaisen kurjaa ajaa esim 450km:ia suuntaansa Tampereen seudulle ja todeta, että pyörä jota on mennyt hakemaan ei just nyt tunnu siltä miltä pitää. Hankalaa.
Mikä Bemarisa jännittää. Vähä jotain staattori ja säädin juttuja, mutta Hondan omistaneelle ei mitään uutta.
 
Onko porukalla kokemuksia halppis renkaista? Halvimpia taitaa olla Pirelli Diablo ja Michelin Pilot Power. Hinnat asennettuna pyörän alle 150€/160€. Minusta tosi edullisia molemmat 180 takarenkaiksi.

Aivan summissa tuli valittua Pirelli, mutta Michelin olisi ollut ehkä parempi kulutuskestävyydessä?

109€ Michelin Pilot Power 180/55ZR17 M/C (73W) TL Taakse | Motonet Oy


Radalla ei ole tullut käytyä. Pyörän "koko" 750cc. Kawasaki Z. Edellinen pyörä oli KTM 690 Duke 2008 ja tykkäsin kyllä siitä, hauska peli.


Yamaha R6:ssa (vm. 08) mulla oli alla ainoastaan Michelinin Pilot Powereita. Kolme rengasta ennätin ajaa takana, kahdella edessä.
Pidin renkaasta todella paljon, eikä omassa aktiivisemmassakaan katuajossa kyllä rajat tulleet vastaan. Ei jäänyt tuosta renkaasta mitään pahaa sanottavaa ja niinpä tuli sama rengas aina alle laitettua.
Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei muusta kokemusta, niin useampaa pyörää kyllä tullut koitettua samoin minunkin pyörällä ovat muut ajaneet ja päin vastoin, ajotuntumasta on kehuja saanut.
 
En tiedä säästääkö noilla halppiksilla loppupeleissä paljoakaan, moderneissa renkaissa on paremmat ominaisuudet ja kestävät tuplasti kilometrejä verrattuna noihin vanhoihin malleihin. Tuo perus Power on jo ~20 vuotta vanhaa teknologiaa niin mielummin Michelinin mallistosta vaikka Road 5 normaaliin katukäyttöön.
Totta. Aikoinaan vanhaan pyörään (Kawasaki zx6r 2000) laitoin uutuusmallit Michelin Pilot Road 2 taakse ja vähän myöhemmin Pilot Road 3 eteen. Ihan hyvät renkaat nuokin jo oli.

Ainakin Pirelli Diabloa parempi olisi varmaan ollut Michelin Road 2. Ei ehkä pidon kannalta, mutta olisi parempi kulutuskestävyys.
125€ Michelin Pilot Road 2 180/55ZR17 M/C (73W) TL taakse | Motonet Oy
Ja vain 65€ lisää, niin olisi saanut Road 5 :)


Vanha rengas oli muuten juuri Pirelli Diablo ja se oli tehty vuonna 2016. En tiedä kyllä yhtään paljonko oli ajettu.
 
Mikä Bemarisa jännittää. Vähä jotain staattori ja säädin juttuja, mutta Hondan omistaneelle ei mitään uutta.

Jakoketku on isoin murhe, mutta tuskin sitä montaa kertaa tarvitsee vaihtaa. Ohjauslaakeri ei kestä myöskään kauaa, mutta sama siinäkin on, kerran vaihtaa ja rasvaa kunnolla.

F800ST:n koeajoin vuosia sitten ja olin sitä ostamassakin, mutta mäntäongelmat saivat hylkäämään sen. Uudemmissa ei niitä ole.

Tehoja tuossa 800cc twinissä ei ole liikaa, olisi järkevintä testata sillä varustettu pyörä uudestaan ihan vain varmuuden vuoksi. Tympii jos tehojen puute rupeaa harmittamaan heti ensimmäisellä lenkillä.
 
Kävin eilen katsomassa liikkeessä F650GS:n joka on tuolla samalla 800cc twinillä. Kyseinen yksilö oli kaikin puolin niin kauhtunut, ettei se innostanut edes koeajamaan. Samalla istuin ST1300 Pan Europeanin selässä ja sen saa unohtaa painon takia. FZ1 vaikutti ihan asialliselta, mutta se tökkii. Budjettiin näyttäisi saavan myös ZZR 1400:n tai gen2 Bussin, niistä ei loppuisi löyly, mutta ne mahtavat olla kankeita pienemmillä teillä ja nurkkapyörityksessä.
 
Kävin eilen katsomassa liikkeessä F650GS:n joka on tuolla samalla 800cc twinillä. Kyseinen yksilö oli kaikin puolin niin kauhtunut, ettei se innostanut edes koeajamaan. Samalla istuin ST1300 Pan Europeanin selässä ja sen saa unohtaa painon takia. FZ1 vaikutti ihan asialliselta, mutta se tökkii. Budjettiin näyttäisi saavan myös ZZR 1400:n tai gen2 Bussin, niistä ei loppuisi löyly, mutta ne mahtavat olla kankeita pienemmillä teillä ja nurkkapyörityksessä.
Mulla vähän samanlaista ongelmaa kun suurin osa ajosta nurkissa pyörimistä. Tällä hetkellä Z900 joka on aivan loistava siihen. Mutta lomalla olisi sitten kiva jos saisi laukut kiinni ja olisi vähän katetta suojana. Jotain Bemaria kävin koeistumassa mutta tuntui ihan järkkypainavalta. Yamahan Tracer 900 GT seuraavana testiin.
 
Tracer on tohon hyvä. Vähän tunnelmaa siitä puuttuu joten tilailin Ducatin supersportin nurkka-ajoon.
 
Todellakin mopokuumetta ollut ilmassa, kun toinen kameliderbi tuli hommattua. Siihen tilasin halvimman 50cc sylinterisarjan.
Männänrenkaiden pussissa oli myös kolmas "rengas", kuten kuvassa alla. Mikähän hitto tuo on, joku olevinaan asennusta helpottava tms.?
Ei sillon 15v sitten tollasia tullut.
product_thumb.php


Vai onko tolla tarkotus onkia ne tapin lukkorenkaat alakerrasta, kun sellanen kerran elämässä sinne putoaa :sgiggle:
 
Todellakin mopokuumetta ollut ilmassa, kun toinen kameliderbi tuli hommattua. Siihen tilasin halvimman 50cc sylinterisarjan.
Männänrenkaiden pussissa oli myös kolmas "rengas", kuten kuvassa alla. Mikähän hitto tuo on, joku olevinaan asennusta helpottava tms.?
Ei sillon 15v sitten tollasia tullut.
product_thumb.php


Vai onko tolla tarkotus onkia ne tapin lukkorenkaat alakerrasta, kun sellanen kerran elämässä sinne putoaa :sgiggle:

Toi on ns. karstarengas ja tulee alemman renkaan kanssa samaan uraan.
 
Kävin eilen katsomassa liikkeessä F650GS:n joka on tuolla samalla 800cc twinillä. Kyseinen yksilö oli kaikin puolin niin kauhtunut, ettei se innostanut edes koeajamaan. Samalla istuin ST1300 Pan Europeanin selässä ja sen saa unohtaa painon takia. FZ1 vaikutti ihan asialliselta, mutta se tökkii. Budjettiin näyttäisi saavan myös ZZR 1400:n tai gen2 Bussin, niistä ei loppuisi löyly, mutta ne mahtavat olla kankeita pienemmillä teillä ja nurkkapyörityksessä.
Tuo F800 on laiskimmillaan tuosa F650 kessusa. Sen perusteella ei sinällään pitäs tehojen riittävyydestä analyyyshiä tehä.

Paljon oot kyllä ongelmiin törmänny tuon moottorin yhteydessä. No tuo ketjuvika siinä tosiaan esiintyy. Jossain 60tkm seudulla joutuu pian kiristimen ja jopa ketjunki paikotellen vaihtaan. Mutta sekihän on Hondasta tuttua. Ohjauslaaketeiden ongelmista en oo kuullu ikinä. Toisaalta mikä ongelma se on kun kuluva osa.
 
Uuutta mopoa talliin pitkästä aikaa. Edellinen oli ja on Daxin Chopper. Tuollaisen Peugeot Citystar vm. 2016 -mopon ostin maahantuojalta. Edellinen omistaja oli saanut mittariin 1800km ja ite jo kuukaudessa lähes 500. On todella tukeva ajaa ja tilaa vaihtaa ajoasentoa. Ainut miinuksesksi lasken, että on julmetun laiska, kun ihan vakio. Ostin uuden avaramman putken ja variaattorisarjan. Noiden asennuksella saapi kiihtyvyyttä ja nopeutta hieman nostettua. Kelpaa kaupunki ajoon.
Citystar5.jpg


Onko tekkiläisellä kellään Citystaria?
 
Kävin eilen katsomassa liikkeessä F650GS:n joka on tuolla samalla 800cc twinillä. Kyseinen yksilö oli kaikin puolin niin kauhtunut, ettei se innostanut edes koeajamaan. Samalla istuin ST1300 Pan Europeanin selässä ja sen saa unohtaa painon takia. FZ1 vaikutti ihan asialliselta, mutta se tökkii. Budjettiin näyttäisi saavan myös ZZR 1400:n tai gen2 Bussin, niistä ei loppuisi löyly, mutta ne mahtavat olla kankeita pienemmillä teillä ja nurkkapyörityksessä.

Hah. Olin taas vaihteen vuoksi nuuka enkä raskinut ostaa gen2 Bussia. Kävin hakemassa -05 gen1 Bussin pihaan Yoshin kokoputkella ja softattuna, muuten tämä on käytännössä vakio. Joku 165-170hv pitäisi olla takapyörällä mikä riittää minulle. Viikon jaksoin olla ilman mopoa. 795km ja 10h 27min peräkärry perässä oli taas iloinen operaatio.

En olisi muuten lähtenyt hakemaan noin kaukaa, mutta sain toissapäivänä koeajaa naapurin -03 Busan samoilla vireillä. Tiesin siis millaista olen menossa hakemaan.

Tämän tankoa pitää nostaa 20mm ja jalkatappeja laskea, mutta ne eivät paljoa maksa. Madallusta on mietittävä myös, nämä kun ovat paljon paremman näköisiä hitusen madallettuna, mutta siinä häviää sitten vähän kallistusvaroja. Pleksi vaihtui jo toisen malliseen, mutta voi olla, että orkkis on hommattava jostakin.

IMG_20210822_161940.jpg
 
Viimeksi muokattu:
"Uusin" kameliderbi saatettu ajokuntoon, paitsi etujarru ei vielä toimi ja polttaa sulakkeen.

Tarkotus siis tehdä vakio derbi, sekä "paranneltu" malli.
841d51c9-38ee-411c-b24e-fc6bda8a7cb4.jpg

En tiedä, pitäisikö takavanne maalata tosta "pro" mallista myös siniseksi? Vai soodapuhaltaako etuvanteen kirkkaaksi.


Ja jos joltakin löytyy ylimääräset supermoto vanteet derbiin, saa laittaa yv.
 
"Uusin" kameliderbi saatettu ajokuntoon, paitsi etujarru ei vielä toimi ja polttaa sulakkeen.

Tarkotus siis tehdä vakio derbi, sekä "paranneltu" malli.

En tiedä, pitäisikö takavanne maalata tosta "pro" mallista myös siniseksi? Vai soodapuhaltaako etuvanteen kirkkaaksi.


Ja jos joltakin löytyy ylimääräset supermoto vanteet derbiin, saa laittaa yv.
Ai että, tämä keltainen on kyllä erityisen komia ja nostalginenkin peli! Täällä ketjussa on mukava nähdä näitä mopon kilvissäkin olevia pelejä, itsellänikin projektina 50cc monkey-type -koneella oleva kilvellinen minicrossi. Mukavan edullinen tapa harrastaa pärinävehkeitä ja treenata kädentaitoja.
 
Sääherra taas sitä mieltä, ettei tarvitse ainakaan tällä seudulla kuivia ajokelejä pariin päivään odotella.

Laitatteko te muuten talven ajaksi jotain "säilöntäainetta" tankkiin, vai pysyykö tuo bensa hyvänä ilmankin? Entäs miten akun suhteen?
 
Itellä akku kiinni ja välillä latailen talven mittaan, pienkone bensaa oon laittanu ennen talvea jos se paremmin säilys :hmm:
 
Sääherra taas sitä mieltä, ettei tarvitse ainakaan tällä seudulla kuivia ajokelejä pariin päivään odotella.

Laitatteko te muuten talven ajaksi jotain "säilöntäainetta" tankkiin, vai pysyykö tuo bensa hyvänä ilmankin? Entäs miten akun suhteen?
Ruiskuvehkeellä ainakin riittänyt kun laittanut vaan tankin ysikasia täyteen niin kyllä se sinne kevään ekoille ajoille pysyy hyvänä.
Akussa käytellyt sitten talvenmittaan muutaman kerran laturia kiinni, pikaliitin on ihan kiva tuossa.
 
Sääherra taas sitä mieltä, ettei tarvitse ainakaan tällä seudulla kuivia ajokelejä pariin päivään odotella.

Laitatteko te muuten talven ajaksi jotain "säilöntäainetta" tankkiin, vai pysyykö tuo bensa hyvänä ilmankin? Entäs miten akun suhteen?

Tankki täyteen ja akku irti. Sillä on toistaiseksi pärjänny ihan hyvin ilman latailujakin.
 
Ai että, tämä keltainen on kyllä erityisen komia ja nostalginenkin peli! Täällä ketjussa on mukava nähdä näitä mopon kilvissäkin olevia pelejä, itsellänikin projektina 50cc monkey-type -koneella oleva kilvellinen minicrossi. Mukavan edullinen tapa harrastaa pärinävehkeitä ja treenata kädentaitoja.
Jotainhan tohon pitäis vielä keksiä, vuosituhannen vaihteessa ollutta "tuuninkia". Ei kuitenkaan karvanoppia, narikkalappua tai karvaista penkinpäällistä. Nyt lähinnä tehty sellaiseksi, kuin olisin nuoruudessa tehnyt.
Itselle tämä toimii hyvinkin terapiana, saa unohtaa työelämän/aikuiselämän ja toteuttaa itseään, kuin 15-kesäinen. Plussana toki halpuus ja helppous.
 
Suosittelen pienkonebensaa tai säilöntäainetta tankkiin ja ajamalla koneeseen asti talveksi. Nykyisestä bensasta tulee partikkeleita, jotka tukkivat suuttimia ja pilaavat neulaventtiilien toiminnan kaasuttimissa. Tuskin tekevät hyvää ruiskuvehkeillekään. Itselläni aikanaan ruiskutussuuttimien välinen bensaletku alkoi vuotamaan säilytyksen aikana. Kun olin hankkinut uuden letkun, oli materiaali jo elpynyt bensasta, eikä enää vuotanut. Vaihdoin toki letkun silti. Tuon jälkeen kävin 2kk välein laittamassa virrat päälle mopoon ja samalla latasin akun. Jonkun kerran taisin käynnistääkin. Jos käynnistää, kannattaa käyttää lämpimäksi asti. Vielä aikaisemmin kaasari Banditista taas talvella jumittui neulaventtiili ja kaasutin laski ilmansuodatinkoteloon bensaa. Tuosta tapauksesta oppineena olen laittanut aina kaikkiin kausilaitteisiin säilöntäainetta bensan joukkoon.
 
Mahtaisiko täältä lyötyä apua ongelmaan. Kawasaki Versys 2007 pyörässäni ilmennyt ajoittaisia ongelmia käynnistyksessä.

Kun virrat kääntää avaimesta päälle, mittariston FI-valo syttyy päälle ja pyörä käynnistyy kun startista painaa.
Kuitenkin silloin tällöin, ehkä joka kymmenes kerta, tuo valo ei syty ja kun yrittää käynnistää, valo vilkkuu eikä pyörä käynnisty.

Tähän auttaa kuitenkin joka kerta kun avaimesta kääntää virrat pois ja laittaa takaisin(viimeistään parin kerran jälkeen).

Mikähän tuon mahtaa aiheuttaa?
 
Mahtaisiko täältä lyötyä apua ongelmaan. Kawasaki Versys 2007 pyörässäni ilmennyt ajoittaisia ongelmia käynnistyksessä.

Kun virrat kääntää avaimesta päälle, mittariston FI-valo syttyy päälle ja pyörä käynnistyy kun startista painaa.
Kuitenkin silloin tällöin, ehkä joka kymmenes kerta, tuo valo ei syty ja kun yrittää käynnistää, valo vilkkuu eikä pyörä käynnisty.

Tähän auttaa kuitenkin joka kerta kun avaimesta kääntää virrat pois ja laittaa takaisin(viimeistään parin kerran jälkeen).

Mikähän tuon mahtaa aiheuttaa?
Onko joku ajonesto? Repisin pois...
 
Pyörä ktm 990 super duke akrapovic pakoputkilla (2kpl). Pyörässä on suht kovat äänet ja ajattelin, että jonkinlaiset db killerit olisi hyvä hankkia. Mutta löytyyköhän killereitä kuinka helposti? Varmaan jotkut yleismallisetkin kelpaisi, kun vaan mittailee mikä koko kävisi.
 
Pyörä ktm 990 super duke akrapovic pakoputkilla (2kpl). Pyörässä on suht kovat äänet ja ajattelin, että jonkinlaiset db killerit olisi hyvä hankkia. Mutta löytyyköhän killereitä kuinka helposti? Varmaan jotkut yleismallisetkin kelpaisi, kun vaan mittailee mikä koko kävisi.

Täältä tilasin itse omaan Akran slipariin, johon ei alun perin edes saanut killeriä. En tiedä miten toimitukset sujuvat nyt brexitin jälkeen, mutta toissakeväinen kokemus oli hyvä.
 
eka mainos kun Googleen laittaa KTM superduke 990 akrapovic dB killer

LMGTFY: Akrapovic varaosa db-killer - Mp-tarvikkeet ja yleisosat - Storm Motor
Tuon kanssa huomasin, mutta vain 1kpl varastossa ja tarvitsee kaksi. Lisäksi 50€/kpl on melko suolainen hinta myös.

Parissa pyöräliikkeessä kävin ja ei sieltäkään löytynyt. Mutta KTM myymälässä oli hyvää palvelua ja laitettiin osat tilaukseen. Toivottavasti tulisi oikea (Akra 48mm ainakin).
 
Mulla vähän samanlaista ongelmaa kun suurin osa ajosta nurkissa pyörimistä. Tällä hetkellä Z900 joka on aivan loistava siihen. Mutta lomalla olisi sitten kiva jos saisi laukut kiinni ja olisi vähän katetta suojana. Jotain Bemaria kävin koeistumassa mutta tuntui ihan järkkypainavalta. Yamahan Tracer 900 GT seuraavana testiin.
Mulla oli vanhempi Z750 viimeksi (aiemmin pitkään ZX6R) ja eilen tuli tosiaan ktm 990 super duke. Tuo Z900 näyttää olevan vähän samaa tyyliä kotarin kanssa :) Saisi olla tosiaan kevyt ja hyvä jos on ajettavuus kunnossa. Ehdin katsoa että OP:llä ei ollut edes kallis vakuutus kotariin. Ennen Z:taa oli taas ktm 690 duke (kiva peli). Niin ja pyörässä saisi olla aika rento ajoasento myös.


Tuossa tarkistin renkaita, niin takarengas on merkiltään Dunlop sportmax d212 gp pro 2. Eturengas Michelin pilot power 3. Dunlop vaatii ilmeisesti pientä lämmittelyä aluksi, mutta oli kyllä oikein hyvä ajella tänään mutkareittiä tuolla "isolla" dukella. Pitää tarkistaa vielä rengaspaineet, että mitä paineta edellinen omistaja on halunnut pitää.

Tuollainen mopedi.
IMG20210826162806.jpg
 
Mulla oli vanhempi Z750 viimeksi (aiemmin pitkään ZX6R) ja eilen tuli tosiaan ktm 990 super duke. Tuo Z900 näyttää olevan vähän samaa tyyliä kotarin kanssa :) Saisi olla tosiaan kevyt ja hyvä jos on ajettavuus kunnossa. Ehdin katsoa että OP:llä ei ollut edes kallis vakuutus kotariin. Ennen Z:taa oli taas ktm 690 duke (kiva peli). Niin ja pyörässä saisi olla aika rento ajoasento myös.


Tuossa tarkistin renkaita, niin takarengas on merkiltään Dunlop sportmax d212 gp pro 2. Eturengas Michelin pilot power 3. Dunlop vaatii ilmeisesti pientä lämmittelyä aluksi, mutta oli kyllä oikein hyvä ajella tänään mutkareittiä tuolla "isolla" dukella. Pitää tarkistaa vielä rengaspaineet, että mitä paineta edellinen omistaja on halunnut pitää.

Tuollainen mopedi.
IMG20210826162806.jpg
Miksi takahaarukkaa on jatkettu?
 
Miksi takahaarukkaa on jatkettu?

Ei välttämättä liity jm82:n pyörään tai ajotapaan, mutta pidemmällä akselivälillä on helpompi driftailla vakauden vuoksi. Monesti myös turbovehkeissä(tuo Ktm ei taida olla) on pidennetty ettei keuli yli heti
 
Ei välttämättä liity jm82:n pyörään tai ajotapaan, mutta pidemmällä akselivälillä on helpompi driftailla vakauden vuoksi. Monesti myös turbovehkeissä(tuo Ktm ei taida olla) on pidennetty ettei keuli yli heti
Ymmärrän turboissa, mutta driftailu menee kyllä vakiollakin ja ajomukavuus säilyy sitten normaalisti ajaessa...
 
Miksi takahaarukkaa on jatkettu?
En kyllä itsekään tajua? :) Alkuperäinen takahaarukka kuului kauppaan mukaan, niin mietin jos vaihtaisin sen takaisin.
Myyjä oli tykästynyt tuohon jatkettuun takahaarukkaan. En ole itse ajanut perus super dukella, niin en tiedä miten vaikuttaa ajettavuuteen? Ei keuli niin helposti?


Joo, tuo ktm on ihan vakio putkistoa lukuunottamatta. Saattaa tosiaan liittyä driftaukseen, jota itse en kyllä ollenkaan osaa. Menisi siis varmaan oikein hyvin sillä alkuperäisellä takahaarukalla ja ketjuilla.
 
En kyllä itsekään tajua? :) Alkuperäinen takahaarukka kuului kauppaan mukaan, niin mietin jos vaihtaisin sen takaisin.
Myyjä oli tykästynyt tuohon jatkettuun takahaarukkaan. En ole itse ajanut perus super dukella, niin en tiedä miten vaikuttaa ajettavuuteen? Ei keuli niin helposti?


Joo, tuo ktm on ihan vakio putkistoa lukuunottamatta. Saattaa tosiaan liittyä driftaukseen, jota itse en kyllä ollenkaan osaa. Menisi siis varmaan oikein hyvin sillä alkuperäisellä takahaarukalla ja ketjuilla.

Varmasti keulii helpommin lyhyellä haarukalla, mutta ei se nyt mikään mahdoton ajettava silti ole, varmasti muuten parempi ajaa ja paremman näköinen...
 
Ei keuli niin helposti?

Ei se mitenkään erityisen herkkä ole keulimaan normi takahaarukallakaan, vaikka sitä huligaanipyöränä vähän pidetäänkin.
Omassa oli -1/+2 rattaat eikä se siltikään vahingossa keulinut ellei nyt ihan hirveässä takakenossa ajanut ja runtannut kaasua auki ykkösellä.
 
Ei se mitenkään erityisen herkkä ole keulimaan normi takahaarukallakaan, vaikka sitä huligaanipyöränä vähän pidetäänkin.
Omassa oli -1/+2 rattaat eikä se siltikään vahingossa keulinut ellei nyt ihan hirveässä takakenossa ajanut ja runtannut kaasua auki ykkösellä.

Ilmanotoltaan ja pakopuolelta avarrettu 640:nen keuli 16/48 ( muistaakseni ) krossivälityksillä melko iloisesti, jos vetäisi kahvan pohjaan kerralla.
Matka kruisailuun sopivammalla 17/42 ( ehkä ) välityksillä moista taipumusta ei enää ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 723
Viestejä
4 514 183
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom