Kuuloaistin hämääminen (kuten monen muunkin ihmisen aistin) on suhteellisen helppoa ja erityisesti nappikuulokkeilla kaikki tarvittavat taajuudet saadaan kyllä helposti tuotettua. Ihan niin kuin autoissakin (sähköautoissa) pääsääntöisesti on alettu tarjoamaan erilaisia äänipaketteja/maailmoja (nappikuulokkeilla tämä on vain huomattavasti helpompaa, kun mitään vaihe-eroja ei tarvitse huomioida eri äänilähteistä millään tasolla). Luonnollisesti äänen generointi lähtee siitä herätteestä, minkä se olemassa oleva pakoputki antaa (tosin voisihan se ihan sytytyksenkin kautta tulla), mutta ääni ohjelmoidaan toisen kuuloiseksi eikä korva sitä pysty erottamaan mistä se oikeasti tulee. Kuten jo sanoin, en näe mitään teknistä estettä sille, etteikö tätä jo pystyisi tekemään. Itse värinät ja tärinät välittyvät tuntoaistin kautta kuten ennenkin ja korreloi käytännössä kuitenkin moottorin ja ajamisen äänien kanssa.
En valitettavasti näe markkinarakoa idealle vielä tässä vaiheessa, mutta jos tuollaiset Saksan tyyliset rajoitukset yleistyvät ja äänirajaa lasketaan vaikka entisestään, niin ehkä joskus tässä voisi olla markkinaa. Tämähän lähti siitä, että (oletettavasti) kuljettaja halusi pyörän pitävän ääntä, mutta mikäli lait ja asetukset sen kieltävät tai sitä rajoittavat tulevaisuudessa, niin tällöin idealle voisi tulla kysyntää. Tosin myös ihanteet muuttuvat eli onko se "iso ääni" mikään juttu vaikkapa parin kymmenen vuoden päästä, kun pyörät kulkevatkin sähköllä tai ovat kulkematta. Sen verran tätä voisi nykytilanteeseenkin peilata, että mikäli esim. poliisi saisi mätkäistyä vähän tuntivammat sakot laittomista putkista ja/tai rikoksentekoväline tuomittaisiin valtiolle menetetyksi, niin ehkä se uho kanssa vähän laantuisi useimmilla ja tyydyttäisiin säännöt täyttäviin vaihtoehtoihin.
Mitä tulee tuohon festari-juttuun, niin itse asiassa sekin on teknisesti mahdollista ja tietyllä tasolla tällainen toteutus on jo olemassa. Sitähän on yökerhoja, joissa asiakkaille jaetaan kuulokkeet ja näin asiakkaat voivat kuunnella musiikkia, josta he itse pitävät. Eri musiikkia kuuntelevat erottuvat esim. värin kanssa toisistaan eli pystyt tunnistamaan ihmiset, jotka kuuntelevat samaa musiikkia kuin sinä. Näin ollen jos kuulokkeisiin lisätään vielä asennon tunnistus (jolloin äänen suunta saadaan pysymään psykoakustiikkaa hämäämällä oikeassa suunnassa esim. "ääni tulee lavalta"), niin periaatteessa en näe miksei tätä festarielämystäkin voisi jossain tasolla teknisestä näkökulmasta toteutettua. Itse asiassa monessa tapauksessa ns. playbackkinä heitettynä jonkun vanhan bändin biisit parin kymmenen vuoden takaa voisivat elämyksenä olla paljon parempi kuin bändin kuunteleminen nykykunnossa, kun elämä on verottanut karismaa ja ääntä. Tämä pätee erityisesti laulupuoleen.
Ja tosiaan Ratinan stadionin vieressä olevien asuntojenkin arvo laskisi, kun konsertit eivät enää kuuluisi "vuokran hintaan".