Mopokuumetta

Jos kyse on vain äänimaailmasta, niin eikö korviin voisi laittaa kuulokkeet ja luoda sen äänimaailman kuskille ihan sellaiseksi kuin haluaa.

Ei muuta kuin firmaa pystyyn ja rahantuloa ei voi estää :kippis: Ja lisätienestiä tottakai korvaamalla samalla "keksinnöllä" livemusiikin, ei tarvitsisi jakaa sitä festarinautintoakaan muille lähellä asuville.
Tottakai tuo voisi olla mahdollista, mutta en keksi _yhtään_ syytä miksi tuollaisen "keksinnön" ottaisin itse käyttöön. Vakioputkella mennään, lähinnä sen takia kun en näe siinä niin kummoista hyötyä käytettyyn rahasummaan nähden.
 
Kappas, tuo ei ole osunut omalle uutistutkalle. Hyvä näin :kippis:

Joo onhan noita. Mutta tuollainen EURO5 säädökset täyttävä putki on kyllä mielestäni melko turha kapistus, kun sen pitää täyttää päästö- ja äänitasovaatimukset. Äänimaailma on juuri se syy, miksi haluan putkiston vaihtaa. Pieni teholisäys on vaan mukava pikku bonus, jota ilmankin kyllä pärjäisin.

Onneksi oma pyörä on ajalta ennen ruiskua ja saastelaitteita niin saa muutella mieleiseksi... Putkiston vaihtokin lisäsi mökää, mutta menee silti kirkkaasti ali vaatimuksien vaikka ei ole edes noise killeriä kiinni
 
Noista M5 renkaista ehdin vähän lukea, että oikein nopeassa rata-ajossa voivat ylikuumentua ja sitten pito tietysti heikkenee (rajusti). Oma ajo ei ole nopeaa, mutta täytyy silti vähän miettiä, että M7RR voisin hankkia, kun niistä ei ole samanlaista ominaisuutta ainkaan lukenut. Lähinnä pelkkiä kehuja oli jo 7 versiosta.

Ota ne seiskat vaan, ihan eri käyttöön tehty rengas. Tuolla ajaa komiasti radalla vauhdin kehittyessäkin, keskeltä kovempiseokseinen niin kestää kilometrejäkin hyvin ollakseen sporttirengas.. Itse lähtökohtaisesti lähtisin aina ostamaan MP-renkaissa aina rengasmallin uusinta versiota, eli tässä tapauksessa jopa sen ysin. Harvemmin niissä ominaisuudet huonompaan suuntaan menee.
 
Ihanko tosissaan ehdotat, että kuulokkeilla pystyisi korvaamaan moottoripyörän moottorin luoman äänimaailman? Laitahan linkkiä niin tilaan heti ja vaihdan vakioputken takaisin paikoilleen. Sen toki allekirjoitan, että asutuksen lähellä tulisi käyttää järkeä kuinka paljon sitä vehettä huuattaa.
Kuuloaistin hämääminen (kuten monen muunkin ihmisen aistin) on suhteellisen helppoa ja erityisesti nappikuulokkeilla kaikki tarvittavat taajuudet saadaan kyllä helposti tuotettua. Ihan niin kuin autoissakin (sähköautoissa) pääsääntöisesti on alettu tarjoamaan erilaisia äänipaketteja/maailmoja (nappikuulokkeilla tämä on vain huomattavasti helpompaa, kun mitään vaihe-eroja ei tarvitse huomioida eri äänilähteistä millään tasolla). Luonnollisesti äänen generointi lähtee siitä herätteestä, minkä se olemassa oleva pakoputki antaa (tosin voisihan se ihan sytytyksenkin kautta tulla), mutta ääni ohjelmoidaan toisen kuuloiseksi eikä korva sitä pysty erottamaan mistä se oikeasti tulee. Kuten jo sanoin, en näe mitään teknistä estettä sille, etteikö tätä jo pystyisi tekemään. Itse värinät ja tärinät välittyvät tuntoaistin kautta kuten ennenkin ja korreloi käytännössä kuitenkin moottorin ja ajamisen äänien kanssa.
Ei muuta kuin firmaa pystyyn ja rahantuloa ei voi estää :kippis: Ja lisätienestiä tottakai korvaamalla samalla "keksinnöllä" livemusiikin, ei tarvitsisi jakaa sitä festarinautintoakaan muille lähellä asuville.
Tottakai tuo voisi olla mahdollista, mutta en keksi _yhtään_ syytä miksi tuollaisen "keksinnön" ottaisin itse käyttöön. Vakioputkella mennään, lähinnä sen takia kun en näe siinä niin kummoista hyötyä käytettyyn rahasummaan nähden.
En valitettavasti näe markkinarakoa idealle vielä tässä vaiheessa, mutta jos tuollaiset Saksan tyyliset rajoitukset yleistyvät ja äänirajaa lasketaan vaikka entisestään, niin ehkä joskus tässä voisi olla markkinaa. Tämähän lähti siitä, että (oletettavasti) kuljettaja halusi pyörän pitävän ääntä, mutta mikäli lait ja asetukset sen kieltävät tai sitä rajoittavat tulevaisuudessa, niin tällöin idealle voisi tulla kysyntää. Tosin myös ihanteet muuttuvat eli onko se "iso ääni" mikään juttu vaikkapa parin kymmenen vuoden päästä, kun pyörät kulkevatkin sähköllä tai ovat kulkematta. Sen verran tätä voisi nykytilanteeseenkin peilata, että mikäli esim. poliisi saisi mätkäistyä vähän tuntivammat sakot laittomista putkista ja/tai rikoksentekoväline tuomittaisiin valtiolle menetetyksi, niin ehkä se uho kanssa vähän laantuisi useimmilla ja tyydyttäisiin säännöt täyttäviin vaihtoehtoihin.

Mitä tulee tuohon festari-juttuun, niin itse asiassa sekin on teknisesti mahdollista ja tietyllä tasolla tällainen toteutus on jo olemassa. Sitähän on yökerhoja, joissa asiakkaille jaetaan kuulokkeet ja näin asiakkaat voivat kuunnella musiikkia, josta he itse pitävät. Eri musiikkia kuuntelevat erottuvat esim. värin kanssa toisistaan eli pystyt tunnistamaan ihmiset, jotka kuuntelevat samaa musiikkia kuin sinä. Näin ollen jos kuulokkeisiin lisätään vielä asennon tunnistus (jolloin äänen suunta saadaan pysymään psykoakustiikkaa hämäämällä oikeassa suunnassa esim. "ääni tulee lavalta"), niin periaatteessa en näe miksei tätä festarielämystäkin voisi jossain tasolla teknisestä näkökulmasta toteutettua. Itse asiassa monessa tapauksessa ns. playbackkinä heitettynä jonkun vanhan bändin biisit parin kymmenen vuoden takaa voisivat elämyksenä olla paljon parempi kuin bändin kuunteleminen nykykunnossa, kun elämä on verottanut karismaa ja ääntä. Tämä pätee erityisesti laulupuoleen.

Ja tosiaan Ratinan stadionin vieressä olevien asuntojenkin arvo laskisi, kun konsertit eivät enää kuuluisi "vuokran hintaan". ;)
 
Ota ne seiskat vaan, ihan eri käyttöön tehty rengas. Tuolla ajaa komiasti radalla vauhdin kehittyessäkin, keskeltä kovempiseokseinen niin kestää kilometrejäkin hyvin ollakseen sporttirengas.. Itse lähtökohtaisesti lähtisin aina ostamaan MP-renkaissa aina rengasmallin uusinta versiota, eli tässä tapauksessa jopa sen ysin. Harvemmin niissä ominaisuudet huonompaan suuntaan menee.
Jep. Kyllä tuo Metzeler M7 olisi se minimi ja saattaisi olla se järkevin hankinta M9:n kanssa. Tuossa mietin M9 tai Metzeler Racetech RR K3 (hard). Hinnat melkein samaa luokkaa. Pitää kyllä tutustua/kysellä tuosta K3 renkaasta, joka on itselle täysin vieras. Menisi luultavasti liian hyväksi itselle, vaikka vauhti on jo vähäsen noussut. Ja K3 varmaankin kuluu nopeammin. Yllättävää kumminkin, että K3 ei ollut tuon kalliimpi.

120€ METZELER 120/70 ZR17 (58W) RACETEC RR K3 - myNETmoto
157€ METZELER 180/55 ZR17 (73W) RACETEC RR K3 - myNETmoto
 
Kuuloaistin hämääminen (kuten monen muunkin ihmisen aistin) on suhteellisen helppoa ja erityisesti nappikuulokkeilla kaikki tarvittavat taajuudet saadaan kyllä helposti tuotettua. Ihan niin kuin autoissakin (sähköautoissa) pääsääntöisesti on alettu tarjoamaan erilaisia äänipaketteja/maailmoja (nappikuulokkeilla tämä on vain huomattavasti helpompaa, kun mitään vaihe-eroja ei tarvitse huomioida eri äänilähteistä millään tasolla). Luonnollisesti äänen generointi lähtee siitä herätteestä, minkä se olemassa oleva pakoputki antaa (tosin voisihan se ihan sytytyksenkin kautta tulla), mutta ääni ohjelmoidaan toisen kuuloiseksi eikä korva sitä pysty erottamaan mistä se oikeasti tulee. Kuten jo sanoin, en näe mitään teknistä estettä sille, etteikö tätä jo pystyisi tekemään. Itse värinät ja tärinät välittyvät tuntoaistin kautta kuten ennenkin ja korreloi käytännössä kuitenkin moottorin ja ajamisen äänien kanssa.

En valitettavasti näe markkinarakoa idealle vielä tässä vaiheessa, mutta jos tuollaiset Saksan tyyliset rajoitukset yleistyvät ja äänirajaa lasketaan vaikka entisestään, niin ehkä joskus tässä voisi olla markkinaa. Tämähän lähti siitä, että (oletettavasti) kuljettaja halusi pyörän pitävän ääntä, mutta mikäli lait ja asetukset sen kieltävät tai sitä rajoittavat tulevaisuudessa, niin tällöin idealle voisi tulla kysyntää. Tosin myös ihanteet muuttuvat eli onko se "iso ääni" mikään juttu vaikkapa parin kymmenen vuoden päästä, kun pyörät kulkevatkin sähköllä tai ovat kulkematta. Sen verran tätä voisi nykytilanteeseenkin peilata, että mikäli esim. poliisi saisi mätkäistyä vähän tuntivammat sakot laittomista putkista ja/tai rikoksentekoväline tuomittaisiin valtiolle menetetyksi, niin ehkä se uho kanssa vähän laantuisi useimmilla ja tyydyttäisiin säännöt täyttäviin vaihtoehtoihin.

Mitä tulee tuohon festari-juttuun, niin itse asiassa sekin on teknisesti mahdollista ja tietyllä tasolla tällainen toteutus on jo olemassa. Sitähän on yökerhoja, joissa asiakkaille jaetaan kuulokkeet ja näin asiakkaat voivat kuunnella musiikkia, josta he itse pitävät. Eri musiikkia kuuntelevat erottuvat esim. värin kanssa toisistaan eli pystyt tunnistamaan ihmiset, jotka kuuntelevat samaa musiikkia kuin sinä. Näin ollen jos kuulokkeisiin lisätään vielä asennon tunnistus (jolloin äänen suunta saadaan pysymään psykoakustiikkaa hämäämällä oikeassa suunnassa esim. "ääni tulee lavalta"), niin periaatteessa en näe miksei tätä festarielämystäkin voisi jossain tasolla teknisestä näkökulmasta toteutettua. Itse asiassa monessa tapauksessa ns. playbackkinä heitettynä jonkun vanhan bändin biisit parin kymmenen vuoden takaa voisivat elämyksenä olla paljon parempi kuin bändin kuunteleminen nykykunnossa, kun elämä on verottanut karismaa ja ääntä. Tämä pätee erityisesti laulupuoleen.

Ja tosiaan Ratinan stadionin vieressä olevien asuntojenkin arvo laskisi, kun konsertit eivät enää kuuluisi "vuokran hintaan". ;)
Vaikka monissa asioissa olen teknisen kehityksen puolella, niin sitten kun edellä kuvailtu on valtavirran todellisuutta, niin en voi sanoa muuta kuin: Ennen asiat oli paremmin.

Edit. Ja vielä tähän sähkömopot vs. bensamopot. Polttomoottorin ominaisuuksiin kuuluu ääni ja sähkömoottorin ominaisuuksiin kuuluu (lähes) äänettemyys. Se on osa sitä juttua. Molemmat on ihan ok. Miksi pitää bensamoposta yrittää tehdä äänetön ja sähkömopoon keinotekoisesti lisätä ääntä? Siksikö, että saadaan lähtökohtaisesti tunteita ja elämyksiä tarjoaviksi kehitetyistä laitteista mahdollisimman mitäänsanomattomia?
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Kyllä tuo Metzeler M7 olisi se minimi ja saattaisi olla se järkevin hankinta M9:n kanssa. Tuossa mietin M9 tai Metzeler Racetech RR K3 (hard). Hinnat melkein samaa luokkaa. Pitää kyllä tutustua/kysellä tuosta K3 renkaasta, joka on itselle täysin vieras. Menisi luultavasti liian hyväksi itselle, vaikka vauhti on jo vähäsen noussut. Ja K3 varmaankin kuluu nopeammin. Yllättävää kumminkin, että K3 ei ollut tuon kalliimpi.

120€ METZELER 120/70 ZR17 (58W) RACETEC RR K3 - myNETmoto
157€ METZELER 180/55 ZR17 (73W) RACETEC RR K3 - myNETmoto
Mulla oli Cebarissa nuo K3:set ja sitä ennen edellisessä pyörässä M7RR. M7/M9 toimii paremmin viileämpänä (esim suoraan varikolta tai ihan katukäytössä) ja sateella luotettavampi vaihtoehto. Sportec on sporttinen katurengas, joka riittää 95% kuskeista ratakäyttöönkin jättäen roimasti potentiaalia vielä jäljellekkin ja Racetec on radalle suunniteltu ratarengas joka on hyväksytty myös katukäyttöön.

Edit: Liikaa ei kannata ajatella, onko jokin rengas 'liian hyvä' omaan käyttöön. Pitoa voi harvoin olla liikaa. Kisasimmat renkaat vaativat vain enemmän lämpöä toimiakseen ja voivat olla hitaan ryhmän kaverille näistä kahdesta se vähemmän luottamusta antava vaihtoehto..
 
Mulla oli Cebarissa nuo K3:set ja sitä ennen edellisessä pyörässä M7RR. M7/M9 toimii paremmin viileämpänä (esim suoraan varikolta tai ihan katukäytössä) ja sateella luotettavampi vaihtoehto. Sportec on sporttinen katurengas, joka riittää 95% kuskeista ratakäyttöönkin jättäen roimasti potentiaalia vielä jäljellekkin ja Racetec on radalle suunniteltu ratarengas joka on hyväksytty myös katukäyttöön.

Edit: Liikaa ei kannata ajatella, onko jokin rengas 'liian hyvä' omaan käyttöön. Pitoa voi harvoin olla liikaa. Kisasimmat renkaat vaativat vain enemmän lämpöä toimiakseen ja voivat olla hitaan ryhmän kaverille näistä kahdesta se vähemmän luottamusta antava vaihtoehto..
Rengasvalinta radalle kannattaa suhteuttaa vauhtiin. Rataisat seoskumit ei oikein istu, jos eivät pysy lämpimänä, tuohon toki vauhdin lisäksi vaikuttaa lämpötila.

Kemoralla aikoinani kohtalaista vauhtia ajelin katupyörällä ihan Pilot Road 2:lla.
 
Tuumailin tuossa että pitäs tulevana talvena käyttää Yamahasta kone auki, mutta ratkaisinkin asian tekemällä mopokauppoja näin kauden loppuvaiheilla. Viis vuotta tuoreampi R6 kuin nykyinen ja tähän on koneremppa tehty pari kisaa takaperin.

Pääsee vielä ens viikonlopun päätöskisaa ajelemaan uudella kalustolla :)

FB_IMG_1631450110321.jpg
Pitääpä stalkata vkl, mennee tallin väreihin ja samalla numerolla? Mahtaako enää päästä ohi ku on noin uutta kalustoa? :redface:
 
Kenen mielestä? Jos kyse on vain äänimaailmasta, niin eikö korviin voisi laittaa kuulokkeet ja luoda sen äänimaailman kuskille ihan sellaiseksi kuin haluaa. Ei tarvitsisi jakaa sitä nautintoa muille. Tekniikka on jo olemassa, toteutuksia varmaankin joudutaan odottamaan. Tämä maailma ei oikein muutaman motoristin ympärillä pyöri ja Saksassa varsinkin tuon "ympäristön" painostuksen näkee mm. siinä, että eihän siellä lentokoneet lennä yöllä (ainakaan matkustajaliikenne) ja paljon muussakin.
Täähän on sama kuin autojen feikkiäänet kajareiden kautta: paskaa.
 
Miksi takahaarukkaa on jatkettu?
Etulokasuoja ei ole nyt juuri paikoillaan, mutta saatiin se alkuperäinen takahaarukka laitettua takaisin vanhempaan ktm Super Dukeen :) Aikaa meni jonkun verran, mutta muuten aika helppo vaihto. Jousen pultti pois 12mm kuusiokololla ja takahaarukan akseli pois. Ketjujen katkaisu ja lyhennys. Samalla vaihtui 17 piikkisen eturattaan tilalle 16 piikkinen, joka on parempi. Eroa ei juuri huomaa, mutta 6 vaihteella jaksaa mennä paremmin.

Jo uusi käytetty 190/55-17 rengas paransi ohjattavuutta (rengas vähän eri muotoinen), mutta aika suuri vaikutus on myös alkuperäisellä haarukalla kääntyvyyteen. Ennen haarukan vaihtoa ehdin käydä pari kertaa radalla uudemmalla renkaalla (yhteensä 6 kertaa).

Screenshot_2021-09-17-03-29-58-28_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Etulokasuoja ei ole nyt juuri paikoillaan, mutta saatiin se alkuperäinen takahaarukka laitettua takaisin vanhempaan ktm Super Dukeen :) Aikaa meni jonkun verran, mutta muuten aika helppo vaihto. Jousen pultti pois 12mm kuusiokololla ja takahaarukan akseli pois. Ketjujen katkaisu ja lyhennys. Samalla vaihtui 17 piikkisen eturattaan tilalle 16 piikkinen, joka on parempi. Eroa ei juuri huomaa, mutta 6 vaihteella jaksaa mennä paremmin.

Jo uusi käytetty 190/55-17 rengas paransi ohjattavuutta (rengas vähän eri muotoinen), mutta aika suuri vaikutus on myös alkuperäisellä haarukalla kääntyvyyteen. Ennen haarukan vaihtoa ehdin käydä pari kertaa radalla uudemmalla renkaalla (yhteensä 6 kertaa).

Screenshot_2021-09-17-03-29-58-28_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Yksi piikki edessä on kolme takana, paaljon paremman näköinen! :tup:
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Siis kaikki nakupyörät jotka ovatkin nykyään suosituimpia malleja joka valmistajalöa. Matkaakin taitetaan adventurehenkisillä pystypyörillä. Jos haluat endurolookkia katso Ducatin Hypermotard.

Kyykkypyöriä ei paljoa nykyään myydä.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Mihin käyttöön? Isot matkapyörät (FJR, Pannari sun muut) jos päätarkoitus ei oo joko kuusen tai jäätelökiostkin kiertäminen.
 
Kiitos vinkeistä. Ihan työmatkailuun ja silloin tällöin pidempää matkaa. Varsinaisia metsäpolkuja ei tulisi juurikaan ajeltua. Olisi kanssa hyvä jos kauniimpi osapuoli mahtuisi kanssa mukaan.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Koeajoin joskus kesällä uuden ktm 390 adventuren ja tykkäsin. Ei tullut kumminkaan uutta ostettua vaan nakuja. Ktm 690 duke, kawazaki z750, ktm 990 super duke, ktm 1290 super duke r. Aika paljon tuli tänä kesänä ajettua ja eri pyörillä.

990 ja 1290 on V2 moottorilla ja se on omasta mielestä ehkä vähäsen kivempi kuin rivi nelonen. 390 ja 690 on taas 1 pyttyisiä.

Myös customeissa on ihan kiva ajoasento. Mullakin oli 13 vuotta Kawasaki zx6r kyykky ja aloin kyllästymään siihen ajoasentoon silloin ja myin pois.

Matkapyörät tosiaan yksi vaihtoehto myös, mutta ne taitaa yleensä olla vähän painavampia. Itse kun ainakin tykkäisin mahdollisimman kevyestä pyörästä.

Enduroista nyt ei tule mieleen kuin ktm:n adventure mallit. Niissähän renkaat taitaa olla myös hiekkatiellekin paremmin soveltuvat. Mutta luultavasti joka valmistajalta löytyy vastaavia. Hd pan america oli myös oikein kiva (noin 20 000€).
 
Mulla on nyt pari vuotta ollut käytössä Aprilia Pegaso Strada. En tiedä mikä pyörä tuo nyt varsinaisesti on malliltaan, mutta halpa pitää ja sorateilläkin lysti puotella ihan katurenkaillakin. Eurooppaa en tuolla lähtisi kiertämään, enkä kaksi päällä ole edes koittanut, mutta täyttää itselleni ihan kivasti tarpeen satunnaiseen nurkkapyöritykseen ja lähialueiden kiertämiseen. Jopa ihan hauska vehje, koska on niin kevyt käsitellä.
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.
Tuollainen sivusto on olemassa jossa näkee eri merkkien/mallien ergonomiaa

 
Mulla oli Cebarissa nuo K3:set ja sitä ennen edellisessä pyörässä M7RR. M7/M9 toimii paremmin viileämpänä (esim suoraan varikolta tai ihan katukäytössä) ja sateella luotettavampi vaihtoehto. Sportec on sporttinen katurengas, joka riittää 95% kuskeista ratakäyttöönkin jättäen roimasti potentiaalia vielä jäljellekkin ja Racetec on radalle suunniteltu ratarengas joka on hyväksytty myös katukäyttöön.

Edit: Liikaa ei kannata ajatella, onko jokin rengas 'liian hyvä' omaan käyttöön. Pitoa voi harvoin olla liikaa. Kisasimmat renkaat vaativat vain enemmän lämpöä toimiakseen ja voivat olla hitaan ryhmän kaverille näistä kahdesta se vähemmän luottamusta antava vaihtoehto..
Rengasvalinta radalle kannattaa suhteuttaa vauhtiin. Rataisat seoskumit ei oikein istu, jos eivät pysy lämpimänä, tuohon toki vauhdin lisäksi vaikuttaa lämpötila.

Kemoralla aikoinani kohtalaista vauhtia ajelin katupyörällä ihan Pilot Road 2:lla.
Rengasliikkeen myyjä meinasi, että ensi keväänä olisi rengashinnat vähän nousussa. Mietin että tilaisin renkaat jo valmiiksi odottamaan, kun vanhoilla renkaillakin ajaa enää vaan muutaman tunnin radalla. Michelin pilot power 3 eturengas ei ole edes kovin hirmusti kulunut lisää. Taisi olla jo 2016 valmistettu, että iäkäs. Metzeler oli rengasliikkeessä aika kallis, eli netistä kannattaisi tilata.

Mieli tekisi tilata K3 renkaat, mutta taidan tyytyä M7RR. Koska K3 vaatisi enemmän lämmittelyä ja radalla ajoaika on vain 20 minuuttia kerrallaan. Lisäksi M7 riittäisi erittäin hyvin muutenkin itselle, kun esim vauhdin kanssa olisi parannettavaa. Ratarenkaita ehtii kyllä ostaa myöhemminkin, jos siltä alkaa tuntumaan.

Nythän mulla on ollut eripari renkaat, kun takana on ollut radalle tarkoitettu Dunlop tai Michelin. Eli molemmat renkaat on hyvä uusia paremmiksi. Vasta 30 minuutin ajon aikana tuli ehkä vähän luottoa enempi, että renkaat olisi ollut lämpöisemmät.

132€
94€
Yhteensä 253€
 
Osaisitteko antaa vinkkejä moottoripyöriin joissa istuma-asento enemmän ylöspäin suuntautuva? Kyykyistä on tykkää, kun niissä maataan siellä tankin päällä ja painoa käsillä. Dukatilla enduroita vai mitä onkaan mutta onko muita myös ehdotella? Juuri tuollaiset endurot tai niitä muistuttavat modernit kiinnostaisi.

Ekana tulee mieleen;
Ducati Hypermotard
Aprilia Dorsoduro

Retrompia on;
Moto-Guzzi V7
Ducati Scrambler (tämä vähiten retro)
Triumph Scrambler (korkea)

Jos ei aio oikeasti matkailla niin jättäisin adventuret kauppaan. Huqsvarna 701 ja KTM 690 on myös ihan passeleita, mutta supermotoja ja IMHO jostain syystä ylihinnoiteltuja (suosio?). Yksi pyttyinen kone on usein aika täristävä. Tuntuu olevan ihan yksilöstä kiinni paljonko on värinää. KTM 690:stä en ole omistanut, mutta kaveri niitä "väkisin" harrasti eikä suositellut kun itse harkitsin sellaista. "Sitten saa ainakin koko ajan korjata" oli vastaus :D
 
Eikös se ole osa sitä KTM kokemusta ;)
Saattaa olla :) Oman jo myydyn ktm 690 moottori oli jouduttu korjaamaan, kun pyörällä oli ajettu alle 50tkm. Mitään muuta tietoa ei silti itsellä ole Kotarista (eli hajoamisia). Kuulostaa että KTM olisi vähän sama kuin Alfa Romeo :) Eli tiedetään että hajoaa.

Tuossa yksi adventure pyörien testi ja ktm oli saanut siinä jonkun verran kehuja.


Harmillisesti Adventure taitaa olla aika kallis. Itse ehkä ostaisin ktm 890 Duken, koska se on halvempi. Mutta tuollaista en ole edes koeajanut, eli mitään omaa tietoa ei ole, pelkästään jotain testejä. Tai sitten kokonaan eri merkkinen pyörä, koska vaihtoehtoja varmasti on :)
Tuosta löytyy myös niitä Adventure mallisiakin:

Kysyjän kannattaisi vähän kierrellä liikkeissä, että onko koeajopyöriä (vielä jäljellä ajettavaksi) ja ehkä kysyä samalla jotain syystarjoustakin, jos löytyy oikea pyöräluokka ja jos pyörä vaikuttaa hyvältä.
 
Jos ei halua olla korjaamolla koko ajan Japanilaiset on helppo ratkaisu. Esim Kawasaki versys 650 on kyvykäs ja halpa. Tarjontaa on nykyään paljon hyvistä vekottimista. Itse ajan Tracer 900GT:llä joka on hyvä yleisvehje, toki paljon pikkukawaa kalliimpi ja tehokkaampi. Ducatin Supersport on tulossa sen kaveriksi sporttisemman ulkonäkönsä ja V2 tunnelman vuoksi. Siinäkin ergonomia on kunnon kyykkyjä rennompi.
 
Olisi kyllä kiva tietää mitä näiden jarrujen edellisen korjaajan päässä on liikkunut. Kaikki paikat ovat täynnä kuparitahnaa. Käytän jarrusatulat halki ja putsailen paikat, eiköhän niistä vielä toimivat saa.

Operaatio lähtee taas lapasesta. Hommasin tähän orkkisputkiston jemmaan. Joku myi hyväkuntoista torissa 10€:lla (siis pöntöt+pakosarja), joten se oli pakko ostaa. Ebayssä puolestaan oli 21tkm ajettu vannesetti 60-70%:lla renkailla, sekin tuli ostettua. Toivotaan, että vannesetti on maaliltaan sellainen, että sen voi laittaa alle. Jos on, niin myy entiset vanteet pois. Ei montaa euroa jää välirahaksi parempiin.
 

Liitteet

  • IMG-20210917-WA0016.jpeg
    IMG-20210917-WA0016.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 63
  • IMG_20210917_174608.jpg
    IMG_20210917_174608.jpg
    4 MB · Luettu: 58
Viimeksi muokattu:
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.
 
Tankki täyteen, stabilointiaine sinne ja käytät konetta niin kauan, että lisäaineistettua bensaa on myös kaasareissa (muutama minuutti riittää). Akun johdot irti. Lataa akkua kerran tai pari talven aikana niin eiköhän kaikki taas toimi ensi keväänä.
 
Tankki täyteen, stabilointiaine sinne ja käytät konetta niin kauan, että lisäaineistettua bensaa on myös kaasareissa (muutama minuutti riittää). Akun johdot irti. Lataa akkua kerran tai pari talven aikana niin eiköhän kaikki taas toimi ensi keväänä.
OK, kiitos. Mikä olisi lisäaine? MotoNet on ainakin tuossa saatavilla.
 
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.

Todennäköisesti ei ole mitään merkitystä kunhan tankissa on bensaa täysi tankki koko talven yli. Mutta itse teen: Tankki tyhjäksi ja tilalle pienkonebensaa. Normaalit bensat haihtuu vaikka olisi säilytysaine joukossa, mutta pienkonebensa ei. Tämä on ihan kokemuksella opittua :D
Akusta en osaa sanoa, itse pidän kiinni ja lataan kerran kuussa. Käytän myös lämpimäksi pari kertaa talven aikana. Toiset sanoo että pitäisi seisottaa käyttämättä koko talvi ja toiset, että silloin tällöin käyttää lämpimäksi.
Niinkuin sanoit; koulukuntia on monia mutta em. metodeilla ei ole tullut keväisin ongelmia vaikka olisi ollut vanhempaa kalustoa ja itsehän en vaihda perusmopoa koskaan. Rinnalle voi tulla muita.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
 
Mopoa talviteloille, mielipiteitä?
600cc kaasarikyykky, huollot tehty ajallaan ja täysin toimiva.
Tällä hetkellä tankissa 98:ia 1/2 tankkia. Säilö on koko ajan ~+10 astetta.
Tankki täyteen, akku irti ja säilöön? Tankki mahdollisimman tyhjäksi, akku irti ja säilöön? Tankkiin lisäainetta (mitä?), akku irti ja säilöön? Tankkiin pienkonebensaa, akku irti ja säilöön?
Näitä koulukuntia tuntuu olevan joka lähtöön, niin mikä nyt olisi järkevää? Itsellä ei pysy jakari tai hylsy kädessä, melko kädetön tekemään mitään.
Mulla pyörä lämpimässä tallissa, en tee mitään, tai sen verran että valuutan kaasarit tyhjäksi ja vaihdan öljyt.

Keväällä lähtee kuin palmun alta käyntiin.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
Joillakin Nesteen asemilta saa pienkonebensaa pumpusta. Suosittelen sitä jos mahdollisesti löytyy lähistöltä. Säilyy paremmin ja saa lisäksi hiukan kisaisemmat tuoksut pakoputkesta.
 
Kiitos näistä.
Otan lähestymistavan, että käyn vetäisemään tankin täyteen 98:ia ja lutraan mukaan tuota MotoNetin säilytysainetta. Siitä ~20km kotio ja mopo sisään. Aamen.
Mulla pyörä lämpimässä tallissa, en tee mitään, tai sen verran että valuutan kaasarit tyhjäksi ja vaihdan öljyt.

Keväällä lähtee kuin palmun alta käyntiin.
Tosiaan jos bensahanan saa kiinni, niin hana kiinni ja pyörä käyntiin. Käyttää niin kauan kun bensaa riittää. Eli kaasarit tyhjäksi. En ole itse kokeillut, mutta tuollaisen vinkin oon saanut.
 
Täähän on sama kuin autojen feikkiäänet kajareiden kautta: paskaa.
Kysehän ei ollut lainakaan esim. omasta mielipiteestäni muuta kuin sen suhteen, että olen varma, että teknisesti tämä äänimaailma pystytään luomaan motoristille siten, että sitä ei käytännössä pysty erottamaan onko se ns. aito vai feikki. Ja sen luominen kuulokkeilla on huomattavasti helpompaa kuin esim. kaiuttimilla autossa. Periaattessa kaiuttimet voisivat olla myös kypärässä itsessään.

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.
 
Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.
Omassa pyörässä on db-killerit paikallaan, että isoimmat äänet on poissa. Eikä ääni häiritse ajaessakaan yhtään.

bmw i8 auton koeajoin ja siinä on feikki äänet kaiuttimista. Ilmeisesti noita kikkoja käytetään jo aika yleisesti autoissa. Onneksi pyörissä ei :)
 
Tosiaan jos bensahanan saa kiinni, niin hana kiinni ja pyörä käyntiin. Käyttää niin kauan kun bensaa riittää. Eli kaasarit tyhjäksi. En ole itse kokeillut, mutta tuollaisen vinkin oon saanut.
Kyllä ne tuollai tyhjenee, sitten vielä kohokammion tyhjennys ruuvi auki niin tulee viimeiset pisarat ulos.

Jos pyörä lämpimässä niin bensa ei liian huonoksi ehdi talven aikana menemään, ulkona sitten eri asia.
 
Kesän viimeiseltä ratapäivältä pari kierrosta. @d-iivil bongattu pesupaikalla :cool:


Pitää käyttää alusta huollossa, perä lipsuu joka paikassa eikä oikein uskalla avata kunnolla. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän ei ollut lainakaan esim. omasta mielipiteestäni muuta kuin sen suhteen, että olen varma, että teknisesti tämä äänimaailma pystytään luomaan motoristille siten, että sitä ei käytännössä pysty erottamaan onko se ns. aito vai feikki. Ja sen luominen kuulokkeilla on huomattavasti helpompaa kuin esim. kaiuttimilla autossa. Periaattessa kaiuttimet voisivat olla myös kypärässä itsessään.

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta sähköautoista tai niiden generoiduista äänimaailmoista, mutta ilmeisesti sinulla on? Sanoisin että otantaa olisi hyvä olla vähän enemmän jos olet sitä mieltä, että ne ovat paskaa.

Mopoissa ongelma on siinä, että killereillä kuulostaa mönkijältä (kuten vakionakin) ja ilman taas meteli on infernaalinen. Itse ajelisin mieluummin killereillä, mutta kun nuo vehkeet toimivat huomattavasti huonommin killereillä kuin ilman; alavääntö katoaa, käynti ja kulku on karkeampaa eli kaikenlaista töksähtelyä jne.
 
Mikä mopo sulla on alla?
Kävikö tuossa ~1:54 oikeasti lähellä ettet töötännyt kaveria?
CBR1000RR. Joo vähän se lähellä käy kun yllätti edelläajavan mutkanopeus, ehkä vähän turhan liki tulee joskus ajeltua ohituspaikkaa kytätessä. Oli siinä kuitenkin kymmeniä senttejä vielä välissä pelivaraa :cool:
 
Kesän viimeiseltä ratapäivältä pari kierrosta. @d-iivil bongattu pesupaikalla :cool:


Pitää käyttää alusta huollossa, perä lipsuu joka paikassa eikä oikein uskalla avata kunnolla. :cautious:


Hehe, joo, mulla oli kisassa vähän tilannetta joka aiheutti viivästystä uuden mopon teippailuun :D
Hyvin kyllä kulki kolariin saakka, koko viikonloppu tullu uusia omia enkkoja kierrosajoissa. Toivottavasti trendi jatkuu vielä tänään!
 
Hehe, joo, mulla oli kisassa vähän tilannetta joka aiheutti viivästystä uuden mopon teippailuun :D
Hyvin kyllä kulki kolariin saakka, koko viikonloppu tullu uusia omia enkkoja kierrosajoissa. Toivottavasti trendi jatkuu vielä tänään!
Et sentäs parkkiksella kolaroinu :D Radallahan aina välillä sattuu.
 
Tästäpä pääsee vielä kattelemaan miltä tuo kisailu näytti lauantaina omasta vinkkelistä katseltuna. Kova oli kyllä jokamiesluokan taso verrattuna parin vuoden taakse. Silloin kierrosajalla 1.32 ei tarvinnut ajella vikana, nyt 1.24 riitti keskiryhmän paikkeille :D Kierroksella kymmenen äksönit joiden takia kisa jäi sitten lopulta harmillisesti kesken:

 
Kiitos vinkeistä. Ihan työmatkailuun ja silloin tällöin pidempää matkaa. Varsinaisia metsäpolkuja ei tulisi juurikaan ajeltua. Olisi kanssa hyvä jos kauniimpi osapuoli mahtuisi kanssa mukaan.
Samankaltaiseen tarpeeseen ostin itse Cagiva Gran Canyonin. Upea laite, todella monipuolinen ja mukava. Tuolla on onnistunut myös helpompien metsäpolkujen ajo.

Jotain samankaltaista lähtisin itse etsimään. Jos ei välttämättä ole halu saada jotain tuollaista kuolleen merkin edustajaa niin uudempia vastineita löytyy mm. Ducati Multistrada, Aprilia Caponord, Moto Guzzi V85TT ja Stelvio.
 
Tästäpä pääsee vielä kattelemaan miltä tuo kisailu näytti lauantaina omasta vinkkelistä katseltuna. Kova oli kyllä jokamiesluokan taso verrattuna parin vuoden taakse. Silloin kierrosajalla 1.32 ei tarvinnut ajella vikana, nyt 1.24 riitti keskiryhmän paikkeille :D Kierroksella kymmenen äksönit joiden takia kisa jäi sitten lopulta harmillisesti kesken:


Harmillinen kolari. Eikä tuossa tainnut olla oikein mitään tehtävissä. Paljonko pitää pyörää korjata mälläyksen jälkeen? Onneksi mitään henkilövahinkoja ei tainnut tulla, kun tuossa kohtaa ei tainnut olla hirmu vauhti. Pyörä vaan näytti luistavan alta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 692
Viestejä
4 513 106
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom