Mopokuumetta

Niin, kyse oli talven aikana tehtävästä huollosta ja ketjuhan katkeaa 2s.

1000016249.png
Mullaki oli tuommonen lukko Tiger Aquan ketjusa :redface: Arvelinki että on tuommonen jos vihtii katkoo ruveta.

No katkeaa se toki niitattukki, mutta eipä tuu alettua. Työkaluki tuli itelle hommattua sillon 9 vuotta sitten kun palasin ketjuvetoiseen. 20 tonnia suunnilleen kestää mun huoltamattomana KRP. Riittää hyvin eikä sotku merkkaa mitään.
 
Mullaki oli tuommonen lukko Tiger Aquan ketjusa :redface: Arvelinki että on tuommonen jos vihtii katkoo ruveta.

No katkeaa se toki niitattukki, mutta eipä tuu alettua. Työkaluki tuli itelle hommattua sillon 9 vuotta sitten kun palasin ketjuvetoiseen. 20 tonnia suunnilleen kestää mun huoltamattomana KRP. Riittää hyvin eikä sotku merkkaa mitään.
MV aqusta tainut olla ainoa pyörä missä ei ollut ketjuissa avattavaa lukkoa, muuten ollut aina ja ongelmia nolla näin 40v kokemuksella.
 
MV aqusta tainut olla ainoa pyörä missä ei ollut ketjuissa avattavaa lukkoa, muuten ollut aina ja ongelmia nolla näin 40v kokemuksella.
Jep. Tuohon käy se sama analogia kun siihen että on vaan moottoripyöräilijöitä jotka on kaatunu pyörällä ja niitä jotka ei oo vielä kaatunu. 40 vuotta moottoripyöräilyä on kyllä pitkä aika.

Jokainen olkoon uskossaan onnellinen :thumbsup:
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
No mulla on nyt toisen kerran saman valmistajan tekemä takarissa alumiinista. Valmistaja on saksalainen Esjot. Kestää suunnilleen puolet teräksisen kestosta. En nyt äkkiä muista mitä kilsat oli kun laitoin mutta jos arvais että kympin ollu niin tuskin paljo heittää. Ei oo vielä pilalla, mutta ei paljo vailleekkaan.
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
On ollut pari kertaa ihan sattumalta ja teräksinen eturatas on ollut vaihtokunnossa samaan aikaan.
 
On ollut pari kertaa ihan sattumalta ja teräksinen eturatas on ollut vaihtokunnossa samaan aikaan.

Joo, käytössä ovat nyt ja jospa niillä nyt jonkinmatkaa taas pääsee. Joku AFAM -merkiltään, pakettina ostin xlmotosta.
 
Onkohan kenelläkään kokemuksia HD Livewire sähköpyörästä? Kerran olen ollut HD koeajopäivillä ja melkein kaikki pyörät koeajoin. Sähkömalli jäi ajamatta jonon takia ja taisi olla myös akku ajettu jo tyhjäksi.

Käytetty 2023 pyörä olisi ilmeisesti 16900€.

"Paino 255 kg
Akku 15,4 kw
Range 112-235 km
100 hevosvoimaa"

Voisiko tuo olla hauska peli? :) Voisi toki tutustua netissä ja vaikka liikkeessäkin tuohon. Liikkeessä kävelinkin jo pyörän ohi, mutta luulin varmaan pyörää hieman kalliimmaksi? Ja nyt ei taida olla enää näytillä yhtään pyörää.

Edit:
Minusta tuo harmaa väri voisi sopia ehkä parhaiten? Ei toki mustakaan huono ja tummansininen sekin sopii.
Screenshot_2025-05-27-08-36-48-18_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Jotain piti tehdä, fiilis oli sellainen...
Ensin hiukan sinkkiä: _1280732.JPG

_1280736.JPG

...ja parin tunnin päästä hiukan kotelosuojaa:
_1280741_yhd.jpg
-kotelosuojaa, jonka "pitäisi kuivua" noin parissa tunnissa -viimeksi kuivui parissa viikossa. Joten parin tunnin päästä akku paikoilleen ja kansi kiinni.
...ja juma: osasin laittaa kellonkin aikaan akun kytkemisen jälkeen!!!
 
Onkohan kenelläkään kokemuksia HD Livewire sähköpyörästä? Kerran olen ollut HD koeajopäivillä ja melkein kaikki pyörät koeajoin. Sähkömalli jäi ajamatta jonon takia ja taisi olla myös akku ajettu jo tyhjäksi.

Käytetty 2023 pyörä olisi ilmeisesti 16900€.

"Paino 255 kg
Akku 15,4 kw
Range 112-235 km
100 hevosvoimaa"

Voisiko tuo olla hauska peli? :) Voisi toki tutustua netissä ja vaikka liikkeessäkin tuohon. Liikkeessä kävelinkin jo pyörän ohi, mutta luulin varmaan pyörää hieman kalliimmaksi? Ja nyt ei taida olla enää näytillä yhtään pyörää.

Edit:
Minusta tuo harmaa väri voisi sopia ehkä parhaiten? Ei toki mustakaan huono ja tummansininen sekin sopii.
Screenshot_2025-05-27-08-36-48-18_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
 
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
Tuo linkaamani harmaa 2023 sähkö"mopo" oli myyty. Eli ei ollut Motoseinäjoella yhtään 2023 vuoden pyörää koeajettavissa tai näytillä.

Kaksi 2025 mallista sieltä kyllä löytyi, jolla toisella pääsi koeajolle. Siinä hieman rumemmat 19" renkaat.

Tehoahan ei ole mitenkään älyttömästi, mutta ripeämpi tuo silti oli, kun oma vanha hd v-rod, jossa maks teho 115hv. Ja ainakin sport asennossa kassu on herkkä. Ajoasennossa on eroa, kun v-rodin jalkatapit on edessä.

Ei kuulu moottorin ääntä, niin se toki vähän "outo" :)

Sanoikohan myyjä, että rekisteröimätön 2023 pyörä olisi jotain 20500€. Eli siinä on sitten myös 2 vuoden takuu. Ja että rekisteröimättömiä on tulossa 2kpl ja vähän käytettyjä 8kpl.

Jos päätyisin tuollaiseen, niin se varmaan olisi musta. Toisena vaihtoehtona voisi olla sininen. Pitäisi nähdä sininenkin. Ja vasta sitten kolmantena harmaa.

Myyjän mukaan vakionopeudensäädin löytyisi noista kaikista. Mutta sekin olisi vielä hyödyllistä tarkistaa.

Täytyy myös etsiä muita merkkejä ja malleja, että mitä niitä muitakin olisi saatavilla.
 
Hölmöä kysellä näin jälkikäteen, mutta onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
250€ vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, asennus meni mutkattomasti, paritus toimi välittömästi ja musiikin laatu on ihan "ok", yhtään huonompaa äänenlaadullisesti en kyllä huolisi.

1000016316.jpg


Asennus ihan kaksipuoleisella teipillä, sillä kypärän vaihto vielä edessä kun tuolla ikää jo useampi vuosi.
 
250€ vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, asennus meni mutkattomasti, paritus toimi välittömästi ja musiikin laatu on ihan "ok", yhtään huonompaa äänenlaadullisesti en kyllä huolisi.

1000016316.jpg


Asennus ihan kaksipuoleisella teipillä, sillä kypärän vaihto vielä edessä kun tuolla ikää jo useampi vuosi.
Ootko niitä kaiuttimia hieronu kuinka tarkasti korvan kohdalle? Oon omassa senassa huomannut, että pitää olla aika millin tarkasti oikeassa kohdassa, että musiikki kuulostaa paremmalta. Ekalla kerralla asensin kaiuttimet kypärän ”koloihin/syvennyksiin”, jotka ainakin näytti olevan kaiuttimia varten. No kaiuttimet olivat about ohimoilla ja liian kaukana korvasta. Täytin kolot sillä paksulla pyöreällä palalla mikä noissa tulee mukana ja laitoin vielä kypärän sisälle niitä tarranauha palasia, että sai lopulta kaiuttimet oikeasti korvan kohdalle ja kiinni korvaan pintaan.

Korvatulpat mitkä päästää ääntä läpi auttaa myös äänenlaatuun paljon. NoNoise ja Alpine motosafe pro ollut kokeilussa ja näistä jälkimmäinen niillä enemmän vaimentavilla on kyllä paremmat noihin NoNoisen tulppiin verrattuna. Ilman tulppia tuuli humiseen niin paljon, että äänenlaatu kärsii jo siinä, vaikka kaiuttimet hierottu kohdille.
 
Ootko niitä kaiuttimia hieronu kuinka tarkasti korvan kohdalle? Oon omassa senassa huomannut, että pitää olla aika millin tarkasti oikeassa kohdassa, että musiikki kuulostaa paremmalta. Ekalla kerralla asensin kaiuttimet kypärän ”koloihin/syvennyksiin”, jotka ainakin näytti olevan kaiuttimia varten. No kaiuttimet olivat about ohimoilla ja liian kaukana korvasta. Täytin kolot sillä paksulla pyöreällä palalla mikä noissa tulee mukana ja laitoin vielä kypärän sisälle niitä tarranauha palasia, että sai lopulta kaiuttimet oikeasti korvan kohdalle ja kiinni korvaan pintaan.

Korvatulpat mitkä päästää ääntä läpi auttaa myös äänenlaatuun paljon. NoNoise ja Alpine motosafe pro ollut kokeilussa ja näistä jälkimmäinen niillä enemmän vaimentavilla on kyllä paremmat noihin NoNoisen tulppiin verrattuna. Ilman tulppia tuuli humiseen niin paljon, että äänenlaatu kärsii jo siinä, vaikka kaiuttimet hierottu kohdille.
Mulla on myös kaiuttimille ne kolot ja ne kyllä osuu juuri korvan kohdalle ja korvat kyllä kevyesti osuu niihin.

Musiikki siis kuulostaa ihan hyvältä ja siinä on jopa bassoa, mutta kun tottunut kotona umpikuulokkeisiin niin eihän kypärässä sellaisiin päästä.

Lähinnä sitä, että yhtään huonommilla olisi kyllä harmittanut, nyt olen ihan tyytyväinen lopputulokseen.

Motaria en aja joten tulppia en ole käyttänyt kuin kokeilumielessä, mutta 80 alueella tuuli ei liikaa vielä suhise.

Tänään pääsee koittamaan miten toimii ajossa.

Edit: se tuli mieleen, vaikka ei itselle mikään pakollinen ominaisuus, mutta nämä puhuu suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
Ei varmaan ole tietoa sähkö"pyörän" vakuutus- ja kaskomaksuista?

Tuo HD Livevire S1 siis siitä vähän "huono", että ei taida olla yhtään kilvellistä pyörää missään myynnissä.

Jatkotakuun tiedot:
12 kk 390,00
24 kk 590,00
36 kk 790,00
"Fragus GOSafe Motorcycle"
 
Ei varmaan ole tietoa sähkö"pyörän" vakuutus- ja kaskomaksuista?
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
 
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
On kanssa täydet bonukset eli 80%.

Taitaa olla juuri Pohjola ja IF ne halvimmat. Ainakin siis tuo Zero on maltillisesti hinnoiteltu vakuuttaa.

Myyjäliikkeen pyöristä ensimmäiset menee kilpiin perjantaina, niin sitten tietää varmaan HD Livewire One S vakuutuksistakin jotain.
 
Itse odottelen Flying Flean speksejä ja hintaa. Huhujen perusteella hinta voisi olla 8 tonnia, mutta mikä tulee olemaan totuus jää nähtäväksi. Ja onko mitenkään järkevä kantaman ja tehon suhteen...
 
Itse odottelen Flying Flean speksejä ja hintaa. Huhujen perusteella hinta voisi olla 8 tonnia, mutta mikä tulee olemaan totuus jää nähtäväksi. Ja onko mitenkään järkevä kantaman ja tehon suhteen...

Tuo on varmaan hienoin sähköprätkä, mitä tähän asti olen nähnyt. Olin jostain näkevinäni noin 100km:n rangea ja 115km/h huippuja. Suomilisineen toki hinta pompahtaa vähintään kymppitonniin.
 
Tuo on varmaan hienoin sähköprätkä, mitä tähän asti olen nähnyt. Olin jostain näkevinäni noin 100km:n rangea ja 115km/h huippuja. Suomilisineen toki hinta pompahtaa vähintään kymppitonniin.
Himalayan 450 on tuon noin kahdeksan Suomessa ja tuolle FF:lle on arvottu saman luokan hintaa, mutta hatustahan ne arviot on heitetty. Voisi kuvitella että on uutuuslisää...
 
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
Selasin vielä tuota nettimotoa. Sähkömoottoripyörät hieman tuntemattomia varmaan kaikkille.

Mutta se tuli mieleen, että on Harley Davidson sähkömopo. Mutta nykyisin taitaakin olla Livewire sähkömopo ihan omana merkkinään?

Eli tuo ei taida oikeasti olla HD?

Edit:
Eli pitääköhän tuo ihan paikkaansa:
"Made in USA by Harley-Davidson"

E2:
Jossain uutisessa oli myös, että pikalataus olisi lisävaruste?

"Uudesta brändistä siis voidaan jo sanoa: koska Livewire ei enää ole Harley-Davidson, niin sen hintaa voidaan laskea "normaalikategoriaan" Harleyn imagon kärsimättä. Saman syyn vuoksi pudotettiin H-D:n oranssi värivaihtoehto pois. Mitä muuta se käytännössä tarkoittaa, jää nähtäväksi.

Hinnan lasku joka tapauksessa tarkoittaa sitä, että hyvä pyörä saa arvoisensa mahdollisuuden. Vanha Harleyn Livewire oli kohtuuttoman kalliiksi hinnoiteltu."

E3:
Ilmeisesti Moto Seinäjoen myyntipyöristä pikalataus löytyykin kyllä.

"-Harley-Davidson Livewire
-16 900 €
-S One
-2023 (ensirek. 6-2023)
-Värit: Harmaa, musta ja sininen.
-Akkutakuu 30.06.2028 asti.
-Made in USA by Harley-Davidson
-DC-pikalataus
-Standardi 62196-2 latausliitin (TYPE 2 / Mennekes) 22 kw"
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin ja viimein sain hyväksytysti suoritettua käsittelykokeen. Ajo-opettaja mainitsi tuosta harjoitusluvasta kun pyöräkin jo löytyy. Kävin kokeen jälkeen ajovarman toimipisteellä kyselemässä harjoitusluvan perään ja hommahan tyssäsi E100-lomakkeen puuttumiseen, joka tuli annettua käsittelykokeen jälkeen ajo-opettajan säilytettäväksi inssiin saakka.

Kyselin opettajalta voisiko hän toimittaa kopion siitä taikka voisin hakea sen perjantaina. Kopiohan sieltä tuli, tosin puhelimen kameralla otettu ja toimitus whatsappiin.

Osaako kukaan sanoa, että kaipaileeko ne ajovarmalla fyysistä paperia tuosta vai kelpaisikohan puhelimella otettu valokuva, josta virkailija voi tarkistaa tiedot? Tätä en muistanut kysyä ajovarmalla asioidessani. Kuvittelin saavani autokoululta skannatun paperin, jonka olisin voinut itse tulostaa.
En viitsisi turhaan ravata ajovarmalla vaikka se työpaikan lähistöllä onkin.

Inssi on vasta parin viikon päästä ja ajatus oli jo viikonloppuna päästä kokeilemaan ajelua.
 
...

E2:
Jossain uutisessa oli myös, että pikalataus olisi lisävaruste?
...
E3:
Ilmeisesti Moto Seinäjoen myyntipyöristä pikalataus löytyykin kyllä.

"-Harley-Davidson Livewire
-16 900 €
-S One
-2023 (ensirek. 6-2023)
-Värit: Harmaa, musta ja sininen.
-Akkutakuu 30.06.2028 asti.
-Made in USA by Harley-Davidson
-DC-pikalataus
-Standardi 62196-2 latausliitin (TYPE 2 / Mennekes) 22 kw"

Pikalataus toki hieno homma että mukana. Muistelenkohan nyt paljonkin väärin jos sanon, että Suomessa noissa Type2-latureissa ei yleensä ole johtoa, vaan sitä pitää kuljettaa sitten matkassa että saa ladattua?
 
Pikalataus toki hieno homma että mukana. Muistelenkohan nyt paljonkin väärin jos sanon, että Suomessa noissa Type2-latureissa ei yleensä ole johtoa, vaan sitä pitää kuljettaa sitten matkassa että saa ladattua?
Jep. Eli tosiaan hitaassa laturissa ei ole ollenkaan johtoa kiinni. Sitten taas käytännössä lataus ei sellaisesta laturista onnistu ollenkaan, koska johto on niin paksu ja vie paljon tilaa.

Vielä vähän selvittäminen vaiheessa, mutta pikalataus ei varmaan mikään pika ole, koska akku on niin pieni. Pikalaturissa on taas se johto aina kiinteästi kiinni DC-laturissa.

Lisäksi Livewire One mallissa on pienehkö varastotila penkin alla (näkyi jostain kuvasta). Sinne mahtuu sitten aika sopivasti normaali suko latausjohto, joka ilmeisesti tulee pyörän mukana. En tiedä mitkä johdon ampeerit on, mutta ehkä jossain näkyi vaan 6 Ampeeria (1400W).


Livewirellä on jotain halppis malleja myös myynnissä. Mutta niissä ei ole penkin alla yhtään tilaa. Eikä ole myöskään tuota pikalatausta. Eli erittäin köyhä malli? :)
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
Jos 100km on motarivauhtia niin range on ihan jees, 80km/h pääsee sitten varmaan 250km. Lukematta speksejä, mutta noin karkeasti...
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
Tuossahan ei ole kuin 152km ajomatka, jos ajaa rauhallista vauhtia.

Mietiskelyssä kun tulee silloin tällöin ajettua myös toiselle paikkakunnalle vanhemmille. Siinä tulee lenkille mittaa 144km. Jo tuossa olisi hyötyä latausmahdollisuudesta/pikalatauksesta. Toki kaikki on kiinni ajonopeudesta aika paljon.

Muut huviajelut ei ole olleet noin pitkiä.

Jos 100km on motarivauhtia niin range on ihan jees, 80km/h pääsee sitten varmaan 250km. Lukematta speksejä, mutta noin karkeasti...
Joo, saattaa olla. Ja tasavauhti olisi paras, kun kiihdyttely vähän syö ajomatkaa.

Toki pohdiskelussa, että olisiko sähkömopossa mitään järkeä, vai onko ihan turha keksintö :)
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
No ei, vaan lähinnä puntaroida, voisiko aika olla kypsä oman bemarin korvaamisella sähköpyörällä. Jos nyt oma käyttö on pääosin noin 100-250km päivälenkkejä, niin silloin tarve on pyörälle, jolla sujuvasti kyseinen matka taittuu. Vähän sama kuin taannoin sähköautoa hankkiessa; tavoitteena oli löytää omat tarpeet täyttävä vehje, ei sellaista jonka käyttötarve kattaa 90% käyttäjistä.
 
Tuossahan ei ole kuin 152km ajomatka, jos ajaa rauhallista vauhtia.

Mietiskelyssä kun tulee silloin tällöin ajettua myös toiselle paikkakunnalle vanhemmille. Siinä tulee lenkille mittaa 144km. Jo tuossa olisi hyötyä latausmahdollisuudesta/pikalatauksesta. Toki kaikki on kiinni ajonopeudesta aika paljon.

Muut huviajelut ei ole olleet noin pitkiä.


Joo, saattaa olla. Ja tasavauhti olisi paras, kun kiihdyttely vähän syö ajomatkaa.

Toki pohdiskelussa, että olisiko sähkömopossa mitään järkeä, vai onko ihan turha keksintö :)
Totta tuo, mutta todnäk range riittäisi 144km hitaasti ajaen. Nopeammin siten olisi perillä kuin lataustauon kanssa.

Itseäni kiinnostaisi sähkömopo sen portaattoman tasaisen kulun vuoksi. En erityisesti nauti vaihteiden vaihtamisesta, tuntuu että siihen keskittyminen on pois liikenteen havannoinnista.

Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu eriyttää livewire omaksi laitteekseen, ei kukaan vannoutunut vanhan linjan hooree päristelijä sähkövatkainta ostaisikaan..?
 
No ei, vaan lähinnä puntaroida, voisiko aika olla kypsä oman bemarin korvaamisella sähköpyörällä. Jos nyt oma käyttö on pääosin noin 100-250km päivälenkkejä, niin silloin tarve on pyörälle, jolla sujuvasti kyseinen matka taittuu. Vähän sama kuin taannoin sähköautoa hankkiessa; tavoitteena oli löytää omat tarpeet täyttävä vehje, ei sellaista jonka käyttötarve kattaa 90% käyttäjistä.
Kyllä, tuohon tarkoitukseen tarvitsisit pikalatauksen. Aloin vain epäilemään että nysvätäänkö täällä taas speksejä speksien vuoksi. Ei nähdä metsää spekseiltä.
 
Totta tuo, mutta todnäk range riittäisi 144km hitaasti ajaen. Nopeammin siten olisi perillä kuin lataustauon kanssa.

Itseäni kiinnostaisi sähkömopo sen portaattoman tasaisen kulun vuoksi. En erityisesti nauti vaihteiden vaihtamisesta, tuntuu että siihen keskittyminen on pois liikenteen havannoinnista.

Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu eriyttää livewire omaksi laitteekseen, ei kukaan vannoutunut vanhan linjan hooree päristelijä sähkövatkainta ostaisikaan..?
Ilmeisesti kaupunkiajon vauhti on noin 50km/h ja pääsisi 234km. Mutta tuo on käytännössä se kaikkein turhin tieto, kun kaupunkiajoa tulee yleensä vain lyhyehkö pätkä.

Koeajolla kerran etsi kädellä kytkinkahvaa, että olisi saanut vaihdettua ennen liikenneympyrää pienemmälle.

Joo. 144km voisi mennäkin vielä, mutta jos tulee päälle hieman ylimääräistä ajoa, niin se hitaasti lataava pikalataus olisi oikeastaan pakko olla vaikka sitten varalle. Toki jos viipyy vähän kauemmin, niin sillä erittäin hitaalla suko latausjohdolla saisi vähän lisää sähköä.

Hyvin pirteä tuo 100hv jo ja jos niitä käyttää hieman enemmänkin, niin varmasti syö ylimääräisiä prosentteja akusta. Eli niille pisimmille matkoille kannattaisi säästellä ja hupiajossa akku kyllä riittää ihan tarpeeksikin varmasti.
 
Täytyy varmaan lähteä ajelemaan jo heti aamusta, kun poutaa pieni hetki :)

Livewire One:n väri hakusessa, jos sellaisen menisi (tyhmyyksissään) hankkimaan.

Onko ehdotuksia? Syyn voi myös halutessaan kertoa. On siis 2023 värivalikoima. Musta ei ole tainnut mitenkään muuttua uudemmissa.

Harmaa taitaa olla aika marginaalissa? Itse mietin sitä, että harmaa tai valkoinen saattaa näyttää liikaa muoviselta? Sininen vähiten, kun se saattaa olla hieman mattapintainen. Ja musta nyt on muuten vaan tyylikäs, vaikka onkin ihan tavallinen väri.

Screenshot_2025-05-29-07-40-41-82_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpgScreenshot_2025-05-29-07-40-25-66_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpgScreenshot_2025-05-29-07-40-08-78_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpgScreenshot_2025-05-29-07-27-31-71_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpgScreenshot_2025-05-29-07-27-20-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpgScreenshot_2025-05-29-07-26-39-47_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Mutu tuntumalla näkemättä 1. Sininen, 2. Musta, 3 harmaa. Pitäisikö mennä siis vain tuolla mutulla? Tai onko joku päässyt näkemään jonkun värin? Ja vaikka ei olisikaan, niin mielipiteen saa heittää väreistä. Olen kai tuon mustan nähnyt ohimennen ja se oli aivan perus, ei mitään esim huomion kiinnittävää.

Omasta mielestä siis ainakin valkoinen muovi näyttää halvalta. Ja jos väri sattuisi olemaan hieman mattapintainen, niin saattaisi olla parempi, ei ehkä se muovimaisuus niin erotu vaikka tuossa valomaskissa.
 
Sininen on sentään väri :D Harmaa ja musta ovat ehkä hieman tylsiä. Lisäksi ne eivät varmaan juurikaan erotu tien päällä joten siniselle siitä pieni piste.
 
Joo, saattaa olla. Ja tasavauhti olisi paras, kun kiihdyttely vähän syö ajomatkaa.

Toki pohdiskelussa, että olisiko sähkömopossa mitään järkeä, vai onko ihan turha keksintö :)
Kiihdyttely/pysähtely ei itsessään vie valtavasti, 2,5 tonnia painavassa sähköautossa vaikutus on merkittävämpi.

Sanomani 120km/h -> 80km/h rangen tuplaus oli liioittelua, 120km/h -> 60km/h voi olla jo lähempänä.

Kyllä 100km range alkaa jo rajoittamaan. Olettaen ettei ole latausmahdollisuutta (paikkaa tai aikaa) niin käytännössä voit käydä vain 50km päässä. Lisäksi voi alkaa viimeisillä kilometreillä jännittää jos akku näyttää yhtä prosenttia vaikka koti lähestyykin :cigar2:

Itselläni on Super Soco TC max, välttää tuohon omaan 15km työmatkaan. Ei mene satasta niin vähän siinä ja siinä kehtaako tuohon 80/100 nopeutta vaihtelevalle motarille mennä. Tosin hihnavedon ja sähkömoottorin hiljainen kombo on muutenkin enemmän edukseen pienemmällä tuulen suhinalla...

Myin Triumph Tigerini pois kun totesin että Supersoco on paljon kivempi tuossa 15km kaupunkiajossa ja oikeasti en käy missään kauempana pyörällä. Näköjään juuri 100km oli se ainoa viime vuoden pidempi lenkki :whistling:

Katsotaan saisiko tuosta socosta jotain rahaa niin voisin kyllä ensi vuonna vaihtaa esim. tuohon Flying Fleahiin tai käytettyyn zeroon. En kyllä yhtään kaipaa pörinää, pakokaasun käryä ja jatkuvaa öljyä/bensan roiskimista :think:
 
Sininen on sentään väri :D Harmaa ja musta ovat ehkä hieman tylsiä. Lisäksi ne eivät varmaan juurikaan erotu tien päällä joten siniselle siitä pieni piste.
Kiitos nopeasta palautteesta! :) "Joutui" siis laittaa myyjälle tuosta väristä kysymystä ja että se olisi paras.

Jos siis sattuu olemaan mattaväri, niin se kanssa voisi kiinnostaa.

Tosi paljon se ainakin tuossa yhdessä kuvassa näyttä, että on matta.

livewire-one-frontlicht-2309_sdwrhz.jpeg

HD:n oma oranssi on ollut myös Livewiressä, mutta ei enää, koska omistaja on tavallaan vaihtunut.

AZ4I7702-e1582543337429-850x574.webp
2020-Harley-Davidson-LiveWire-7.jpg
Samoin myös keltainen on joskus ollut.

Kiihdyttely/pysähtely ei itsessään vie valtavasti, 2,5 tonnia painavassa sähköautossa vaikutus on merkittävämpi.

Sanomani 120km/h -> 80km/h rangen tuplaus oli liioittelua, 120km/h -> 60km/h voi olla jo lähempänä.

Kyllä 100km range alkaa jo rajoittamaan. Olettaen ettei ole latausmahdollisuutta (paikkaa tai aikaa) niin käytännössä voit käydä vain 50km päässä. Lisäksi voi alkaa viimeisillä kilometreillä jännittää jos akku näyttää yhtä prosenttia vaikka koti lähestyykin :cigar2:

Itselläni on Super Soco TC max, välttää tuohon omaan 15km työmatkaan. Ei mene satasta niin vähän siinä ja siinä kehtaako tuohon 80/100 nopeutta vaihtelevalle motarille mennä. Tosin hihnavedon ja sähkömoottorin hiljainen kombo on muutenkin enemmän edukseen pienemmällä tuulen suhinalla...

Myin Triumph Tigerini pois kun totesin että Supersoco on paljon kivempi tuossa 15km kaupunkiajossa ja oikeasti en käy missään kauempana pyörällä. Näköjään juuri 100km oli se ainoa viime vuoden pidempi lenkki :whistling:

Katsotaan saisiko tuosta socosta jotain rahaa niin voisin kyllä ensi vuonna vaihtaa esim. tuohon Flying Fleahiin tai käytettyyn zeroon. En kyllä yhtään kaipaa pörinää, pakokaasun käryä ja jatkuvaa öljyä/bensan roiskimista :think:
Yleensä aika ei ole ollut este mulla. Eli vähän "pika"latausta onnistuu kyllä. Tai sitten venyttää matka-aikaa hieman tylsällä suoralla tiellä ja mukavat mutkapätkät sitten vauhdikkaasti, kun nopeutta nyt ei liikoja saa olla siinäkään.

Mulla oli joskus myös Honda Monkey 125. Kaupunkiajossa erittäin hyvä ja näppärä. Isolla tielläkin sillä ajelin, vaikka maks nopeus taisi olla 80-90km/h. Alamäkeen ja/tai myötätuuleen kulki toki vähän kovempaa. Eli silläkin ajelin joskus tuon 145km matkan, mutta hitaampaa toki, kun huippunopeus oli niin pieni.
 
Katsotaan saisiko tuosta socosta jotain rahaa niin voisin kyllä ensi vuonna vaihtaa esim. tuohon Flying Fleahiin tai käytettyyn zeroon. En kyllä yhtään kaipaa pörinää, pakokaasun käryä ja jatkuvaa öljyä/bensan roiskimista :think:
Seuraan mielenkiinnolla, jos Zeroon päädyt, ilmoittelehan täällä sitten kokemuksia. Zero itselläni ns. ykkösvaihtoehto, jos nyt niin voi sanoa, koska varsinaisesti en ole mitään just hankkimassa. :D

Ilmeisesti vuosimalliin 2023 tuli jotain sellaista parannusta, että kannattaa sitä tuoreempia enimmäkseen vilkuilla? Tämä ainakin tuossa mainitussa SR/F-mallissa. Käytettyjen tarjonta tietty näiden osalta suunnilleen säälittävällä mallilla ainakin Suomessa. Euroopassa ehkä näitä on saatavilla, mutta en ole viime vuosina seurannut, millaisiin kustannuksiin tulisi tuontihommissa varautua.
 
Seuraan mielenkiinnolla, jos Zeroon päädyt, ilmoittelehan täällä sitten kokemuksia. Zero itselläni ns. ykkösvaihtoehto, jos nyt niin voi sanoa, koska varsinaisesti en ole mitään just hankkimassa. :D

Ilmeisesti vuosimalliin 2023 tuli jotain sellaista parannusta, että kannattaa sitä tuoreempia enimmäkseen vilkuilla? Tämä ainakin tuossa mainitussa SR/F-mallissa. Käytettyjen tarjonta tietty näiden osalta suunnilleen säälittävällä mallilla ainakin Suomessa. Euroopassa ehkä näitä on saatavilla, mutta en ole viime vuosina seurannut, millaisiin kustannuksiin tulisi tuontihommissa varautua.
No itselläni kymppitonni on henkinen raja niin valikoimissa ei ole montaa Zeroa :whistling:
Tai no, oikeastaan montaa muutakaan :nb:

Kelpaisi mulle vaikka Can-am, mutta en ole siitä 20 tonnia maksamassa...
 
Ilmeisesti vuosimalliin 2023 tuli jotain sellaista parannusta, että kannattaa sitä tuoreempia enimmäkseen vilkuilla? Tämä ainakin tuossa mainitussa SR/F-mallissa. Käytettyjen tarjonta tietty näiden osalta suunnilleen säälittävällä mallilla ainakin Suomessa. Euroopassa ehkä näitä on saatavilla, mutta en ole viime vuosina seurannut, millaisiin kustannuksiin tulisi tuontihommissa varautua.
Moottoripyöriä yleisesti on hyvin myynnissä Suomessa. Mitä nopeasti katsonut niin isoja sähkömopoja sitten käytännössä ei ole melkein ollenkaan myynnissä? Eli oikeastaan ne on sitten uusia.

Livewire One myös sellainen, että käytettynä 0kpl. Pois lukien yksi erä Motoseinöjoen maahantuomia (ehkä 5kpl) ja toinen erä, joka on 8kpl.

Se muuten tuosta, että sähkömoottoripyöristä täytyy maksaa autovero, kun tuo sen maahan. Sen suuruutta en tiedä. Kun taas sähköautoissa sitä autoveroa ei ole (jos on uudehko auto kyseessä).

Livewire One:n hankkiminen juuri nyt myös siksi vähän kiinnostelisi, kun niitä ei tuohon 16900€ hintaan ehkä kohta saa. Vaikka kallishan tuokin varmasti on? Jos siis saavat joskus tuon 8kpl erän myytyä.

Edit:
Mobile.de Livewire One 2023, 20k€. Tuo oli ainut myynnissä.

Vanhempaa HD nimistä samaa pyörää löytyy muutama. Alkaen 16500€, mutta jo 2020 otettu käyttöön.

Akkutakuu on vain 5 vuotta, eli tuostakin on jo takuu ohi.

E2:
Sinisiä ei ollut yhtään myynnissä. Eli senkin puolesta hyvä väri olisi :)
 
Viimeksi muokattu:
Sininen on sentään väri :D Harmaa ja musta ovat ehkä hieman tylsiä. Lisäksi ne eivät varmaan juurikaan erotu tien päällä joten siniselle siitä pieni piste.
Sadepäivä, niin oli aikaa katsoa lisää kuvia ja verrata niitä. Sinistä ei oikein mistään löydy juuri, niin siitä plussa :D

Huomasin että sinisessä "tankki" ei ole kokonaan sininen, vaan alaosa on musta. Lisäksi sitten sinisessä tuo LiveWire teksti on valkoisella, eli sen kyllä huomaa. Huomaa siis liian hyvin, kun hillitympi on aina tyylikkäämpi?

Mutta koska tuollainen (matta?) tummansininen on jo niin lähellä mustaa, niin eipä tuossa mitään ongelmaa tule. Päätös kumminkin, että hylkäisin tuon vaaleimman värin, eli harmaan. Voisin veikata että HD:n oranssi olisi se kivoin, mutta sitähän ei ole enää Livewire merkin alla ollut. Toisaalta ei vikaa myöskään matta keltaisessa tai matta tummanpunaisessa. Toki matta sininen on hyvin hillitty noissa kuvissa muihin verrattuna.

Screenshot_2025-05-29-14-51-17-10_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2025-05-29-14-49-40-84_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Sininen on sentään väri :D Harmaa ja musta ovat ehkä hieman tylsiä. Lisäksi ne eivät varmaan juurikaan erotu tien päällä joten siniselle siitä pieni piste.
Ei näköjään kannata editoida viestiä, kun viesti ei silloin talletu ollenkaan :D Naputtelin siis jo viestin valmiiksi, mutta teksi hävisikin bittiavaruuteen, kun sivu päivittyi itsestään. Usein jää sivu auki ja teksti kesken, niin sitten tekstiä ei enää ole. Lisäksi puhelimella hidas naputella uudelleen.


Puolisollekin nyt siis ekaa kertaa näytin nuo viimeiset kaksi kuvaa. Vastaus: Musta tietenkin.

Sininen ja musta molemmat hyviä. Itse saan toki päättä täysin, että mikä tulee, jos tulee. Mutta koska molemmat vaihtoehdot on hyviä ja en osaa päättää, niin kannattaa ehkä mennä puolison mielipiteen mukaan. Harmaata väriä en edes näyttänyt (en tykkää juuri tuosta itsekään). Eikä se sen mielestä olisi edes ollut hyvä. Koska harmaa/hopea auto on kuulemma "ruma".

Täytyy myyjälle siis taas laittaa viestiä. Ei toki pyhänä ole töissä, eikä vastaa, mutta on ainakin viesti luettavissa heti huomenna.

Myyjän mukaan huomenna perjantaina menee ekat pyörät kilpiin (eka pieni pyöräerä). Niin pitäisi saada myös vakuutuksen ja kaskon hinnan selville.
 
Ihme ja kumma, omasta CBR1100XX Super Blackbirdistä puuttui keskijalta.

Tässä lyhyt ohje asennukseen ja osanumerot:
1. Tarvitset keskijalan, löytyy ebaystä noin 50€ hintaan. KATSO että otat mallin missä tulee jousi mukana.
2. Tarvitset myös 14mm räikkälenkkiavaimen. On niin tiukka paikka pakoputkien takia ettei mahdu normaalilla räikällä +hylsyllä millään.
3. Tarvitset seuraavat osat:
  • 2x stand bolt: 90105KBG000 (BOLT,FLANGE,10X40).
  • 2x washer: 9410310700 (WASHER,PLAIN,10MM).
  • 1x spring washer: 90551SE0000 (WASHER 24X18,SPG).
  • 2x collars: 50503MA1000 (COLLAR,MAIN STAND).
4. Kasaa osat seuraavalla tavalla:
1748525033917.png

5. Aseta jalka paikalleen pultinreikien päälle. Helpottaa jos laitat ensiksi tuon ei "jousitetun" puolen ja sen jälkeen pullautat jalan toisen reiän päälle. Tällöin saat puristettua tuon jousiprikan kätevästi kasaan:
1748525185834.png

6. Kiristä molemmat pultit kiinni.
7. Vedä jousi kiinnityspisteen yläpuolella olevasta koukusta jalassa olevaan koukkuun. Helpottaa jos laitat pyörän valmiiksi keskijalalle, sitten ristipääruuvari jalassa olevaan koukun koloon alapuolelle. Jousen koukku ruuvariin kiinni mahdollisimman lähelle koukun koloa ja sitten väännät alaspäin -> jousi venyy ja koukku sujahtaa koloon ruuvarin tilalle.
7. Nauti keskijalan helppoudesta ketjujen ja takapään huolloissa!

Enkku versio löytyy täältä: CBR1100XX Centerstand installation
 
Ihme ja kumma, omasta CBR1100XX Super Blackbirdistä puuttui keskijalka.
Oliko helppo asentaa? Helpottaa varmasti ainakin huoltojen tekemistä.

Aika harvasta tuo keskijalka taitaa enää nykyisin löytyä. Lisäksi ei ole edes mitään paikkaa, mihin sen saisi laitettua.
 
Oliko helppo asentaa? Helpottaa varmasti ainakin huoltojen tekemistä.

Aika harvasta tuo keskijalka taitaa enää nykyisin löytyä. Lisäksi ei ole edes mitään paikkaa, mihin sen saisi laitettua.
Noin 30min homma kunhan tajusi käydä ekan pultin jälkeen ostamassa räikkälenkin. Muuten menee henki ja terveys kun pulteissa on tehtaalta kierrelukite ja todella tiheä kierre.
Lisäksi kun ei ole sitä keskijalkaa, vasemman pultin kiinnittäminen on entistä haastavempaa kun pyörä kallellaan.
 
No jo on touhua, itse en koskaan käytä sivujalkaa.
Mulla oli joskus Honda XL 1000 Varadero ja siinä molemmat jalat. Mutta koska tuo pyörä on jo sen verran raskas, niin haastavampi/rasksampi laittaa keskijalalle. Eli sivuseisontatukea tuli lähes pelkästään käytettyä.

HD V-Rodissa on kyllä erittäin hyvä sivutuki. On kyllä tukeva. Toki alusta pitää olla sellainen, että jalka ei painuisi maahan.
 
No joo, monihan vaihtaa akunkin kevyempään, oma 120kg massa ei aiheuta huolta ;-)
 
Onhan se melko painava köntti metallia, mutta helpottaa eloa niin ettei oo tullu ainkaan vielä poistettua. Voishan tuohon lankarullat laittaa ja koukut tuohon nostimeen.

Mulla ei ollu varaterosa ollenkaan keskitukea. Asensin siihen SWMotechin tuen, mutta se oli kyllä huonoa suunnittelua. Ja otti kyllä kenttään kiinni heti kun vauhti oli sopivalla tasolla.
 
No joo, monihan vaihtaa akunkin kevyempään, oma 120kg massa ei aiheuta huolta ;-)
Kyllä akkukin on vaihdettu litium akkuun ja omapaino 75kg ei myöskään aiheuta huolta. :facepalm:

Mutta koitappa ottaa siitä vespasta yli 15% omapainosta pois, niin saatat yllättyä.

Trumppa painoi vakiona +230kg tankki täynnä ja nyt se painaa tankki täynnä 195kg.
 
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
Tuo on kyllä tosi halpa! Toki 5 vuotta vanha pyörä, eli ei enää aivan uusi.

Sain myyjältä jotain tietoja. Sai siis laskettua OP Pohjolasta vakuutuksen hinnan. LiveWire One 2023. Eli siis 3 vuotta uudempi pyörä.

Vakuutus 275€
Osakasko 311€
Täyskasko 415€

Eli vain hieman kalliimpi, kuin Zero vm2020.

Screenshot_2025-05-30-09-49-38-74_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ei siis jää ainakaan tuon kaskovakuutuksen hinnasta kiinni pyörän osto.

Muut lisämaksulliset "palvelut":

Screenshot_2025-05-30-10-12-03-40_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Taidan kysyä vielä mielenkiinnosta IF yhtiön hintaa. Täytyy vaan soitella tai laittaa viestiä sinne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 726
Viestejä
5 049 528
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom