Mopokuumetta

Eihän nuisa perus prätkisä juuri säätämistä ole. Jousen esijännitystä voi kierrellä johonki suuntaan ja toivoa että sillä jotain vaikutusta ois. Siinäpä ne suunnilleen on.

Ketjun huolto ja kiristely on kyllä tympeää hommaa. Toki siinä vaiheesa kun kiristää joutuu useammin niin ketju on jo entinen ja on syytä vaihtaa.
 
Eihän nuisa perus prätkisä juuri säätämistä ole. Jousen esijännitystä voi kierrellä johonki suuntaan ja toivoa että sillä jotain vaikutusta ois. Siinäpä ne suunnilleen on.

Ketjun huolto ja kiristely on kyllä tympeää hommaa. Toki siinä vaiheesa kun kiristää joutuu useammin niin ketju on jo entinen ja on syytä vaihtaa.
Ketjuja ei kannata liikaa rasvailla, kerää vain paskaa ja lisää huollon tarvetta.

Mä liotan ketjut talvella ensin valopetroolissa, että lika lähtee irti ja sitten muutamaksi päiväksi upotan vaihdelaatikko öljyyn.

Kesällä sitten pesun jälkeen aina kevyesti kaadan vaihdelaatikko öljyä ja pyyhin ylimääräiset pois ja ketjut näyttää aina tältä, eikä kerää paskaa.

20220523_184230.jpg
 
Eihän nuisa perus prätkisä juuri säätämistä ole. Jousen esijännitystä voi kierrellä johonki suuntaan ja toivoa että sillä jotain vaikutusta ois. Siinäpä ne suunnilleen on.
Esijännitykseksi ne Vespoissakin sitä maavaransäätöä sanoo ;-)
Mutta prätkiin saa sentään valita iskareihin omalle ajomassalleen soppari-iskareita ja varsinkin jousia. Vespoihin ei, mutta toki Vespaankin saa ostetuksi (kalliit) iskari/jouset joissa on säätöjä, muttei voi valita silloinkaan jousia.
 
Vespoihin ei, mutta toki Vespaankin saa ostetuksi (kalliit) iskari/jouset joissa on säätöjä, muttei voi valita silloinkaan jousia.
Kyllähän esimerkiksi tässäkin sanotaan jotta "Multiple spring rates available" joten sen perusteella voi. En tosin mene sanomaan kannattaakö Öhlinsiä Vespaan lähtökohtaisesti laittaa kun viimeiset kokemukset Vespalla ajamisesta ovat 1980-luvulta (se ei toiminut hiekkakuopassa kovinkaan hyvin vaikka laitettiin kaverin kanssa nappularenkaat alle)
 
Busan etupumppujen stefat kyllä vaihtaa itsekkin, ja ekan kerran jälkeen homma käy nopeasti. Pari työkalua kun itse valmistaa, niin homma onnistuu.
Ei se rakettitiedettä ole, kunhan tietää mitä tekee.
Vika on varsin yleinen ainakin vanhemmassa mallissa.
Juu kyllä minä tiesin kaiken tuon, mutta kun en vaan viitsinyt vaivautua. Oli 20 min homma ruuvata keula irti ja viedä pumput korjaamolle. Olisi ollut vähintään päivän työ alkaa väkertää työkaluja kasaan ja vaihtaa itse, puhumattakaan kadonneen motivaation etsimisestä.

Olen vaihtanut keulastefoja itse entisiin pyöriini (ei tarvittu mitään erikoistyökaluja) joten homma tosiaan sinänsä tuttua.
 
Ketjujen voitelusta: Kaikenlaisia suihkutettavia öljyjä ja vahoja tuli aikanaan testattua, mutta lopulta paras ja helpoin tapa oli Cobbra Nemo 2 täyteen 80W-90:iä ja Pro-Oilerin VFR Nozzle takarattaalle. Joka toisella tankillisella pieni pyöräytys voitelijasta ja ketjun sisäpintaan valuu sopivan pieni määrä öljyä ratasta pitkin ja se leviää siitä ketjujen pyöriessä. Ehkä kerran tarvitsee täyttää säiliö kesän aikana. Jos välillä haluan putsata ketjut, niin lamppuöljyllä hankailen ja peräöljyt seuraavalla ajolla pintaan. Ei ole ikävä spraypullosta suihkimista tai tippakannulla levittämistä, kun puolet on takavanteella tai maassa. :)

Edit: Joo, Nemo2 se oli, mutta joku GIDIBII eli kopio. Monet ovat asentaneet tuon ohjaustankoon, mutta itsellä se on takajarrunestesäiliön takana piilossa. Ei oikein nättiin nakuun viitsi näkösälle asentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjujen voitelusta: Kaikenlaisia suihkutettavia öljyjä ja vahoja tuli aikanaan testattua, mutta lopulta paras ja helpoin tapa oli Cobbra Nemo 2 täyteen 80W-90:iä ja Pro-Oilerin VFR Nozzle takarattaalle.
Tuo Cobbra Nemo 2 on siis ollut hyvä? On nimittäin ollut harkinnassa jo tovin (niitä taitaa saada ainakin Stormilta). Minulla oli aikanaan busassa alipaineella toimiva Scottoiler, mutta sen säätäminen kohdilleen oli kyllä melkoista arpapeliä, välillä tiputti aivan liikaa ja välillä ei yhtään mutta varsin harvoin sopivasti. Alkoi ärsyttää koko vekotin niin paljon että revin irti ja siirryin takaisin spraypulloihin.
 
Tuo Cobbra Nemo 2 on siis ollut hyvä? On nimittäin ollut harkinnassa jo tovin (niitä taitaa saada ainakin Stormilta). Minulla oli aikanaan busassa alipaineella toimiva Scottoiler, mutta sen säätäminen kohdilleen oli kyllä melkoista arpapeliä, välillä tiputti aivan liikaa ja välillä ei yhtään mutta varsin harvoin sopivasti. Alkoi ärsyttää koko vekotin niin paljon että revin irti ja siirryin takaisin spraypulloihin.
Tästä on nyt 5v kun nuo setupin laitoin, mutta aluksi oli jotain hämminkiä. Olikohan tuo vielä joku 20€ Aliexpress-kopio Cobbrasta(?), mutta se laski pari kertaa säiliön tyhjäksi ekana kesänä eli veti ilmoja jostain. Vaihdoin säiliön o-renkaat ja tiivistin teflonnauhalla sen lähtevän liittimen, niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Hyvä ja yksinkertainen laite, mutta saa olla tarkkana sen säiliön tiiviyden kanssa. Aito ehkä luotettavampi, mutta en uskalla luvata.
 
Mulla oli tuo alkup. Cobbrrrra pari vuotta kiinni pyöräsä. Otin joskus pois talveksi kun tankorukkasten tiellä olivat ja jäi laittamatta takasi.

Nykyään ajelen ketjun loppuun hyvin satunnaisilla rasvauksilla. Kestää mitä kestää. Alumiininen takarissa ois varmaan hyötyny tiheämmästä huollosta.

Ehkä seuraavaksi testaan tuota Reginan HPE ketjua. Tai sitten kokeilen huvituksena miten 520 KRP setti kestäisi elämää.
 
Ketjuja ei kannata liikaa rasvailla, kerää vain paskaa ja lisää huollon tarvetta.

Mä liotan ketjut talvella ensin valopetroolissa, että lika lähtee irti ja sitten muutamaksi päiväksi upotan vaihdelaatikko öljyyn.

Kesällä sitten pesun jälkeen aina kevyesti kaadan vaihdelaatikko öljyä ja pyyhin ylimääräiset pois ja ketjut näyttää aina tältä, eikä kerää paskaa.

20220523_184230.jpg
Ei kyllä millään vihtis ketjuhuollon takia katkasta ketjua :hmm:
 
Aikoinaan oli jossain Trial-pyörässä, Montesassa? ketjuvoitelu toteutettua aika arkaaisesti, takahaarukka täynnä öljyä ja sen alapinnassa nippa josta tiputti tipan siloin tällöin ja joskus ketjulle ;-)
 
Niin, kyse oli talven aikana tehtävästä huollosta ja ketjuhan katkeaa 2s.

1000016249.png
Mullaki oli tuommonen lukko Tiger Aquan ketjusa :redface: Arvelinki että on tuommonen jos vihtii katkoo ruveta.

No katkeaa se toki niitattukki, mutta eipä tuu alettua. Työkaluki tuli itelle hommattua sillon 9 vuotta sitten kun palasin ketjuvetoiseen. 20 tonnia suunnilleen kestää mun huoltamattomana KRP. Riittää hyvin eikä sotku merkkaa mitään.
 
Mullaki oli tuommonen lukko Tiger Aquan ketjusa :redface: Arvelinki että on tuommonen jos vihtii katkoo ruveta.

No katkeaa se toki niitattukki, mutta eipä tuu alettua. Työkaluki tuli itelle hommattua sillon 9 vuotta sitten kun palasin ketjuvetoiseen. 20 tonnia suunnilleen kestää mun huoltamattomana KRP. Riittää hyvin eikä sotku merkkaa mitään.
MV aqusta tainut olla ainoa pyörä missä ei ollut ketjuissa avattavaa lukkoa, muuten ollut aina ja ongelmia nolla näin 40v kokemuksella.
 
MV aqusta tainut olla ainoa pyörä missä ei ollut ketjuissa avattavaa lukkoa, muuten ollut aina ja ongelmia nolla näin 40v kokemuksella.
Jep. Tuohon käy se sama analogia kun siihen että on vaan moottoripyöräilijöitä jotka on kaatunu pyörällä ja niitä jotka ei oo vielä kaatunu. 40 vuotta moottoripyöräilyä on kyllä pitkä aika.

Jokainen olkoon uskossaan onnellinen :thumbsup:
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
No mulla on nyt toisen kerran saman valmistajan tekemä takarissa alumiinista. Valmistaja on saksalainen Esjot. Kestää suunnilleen puolet teräksisen kestosta. En nyt äkkiä muista mitä kilsat oli kun laitoin mutta jos arvais että kympin ollu niin tuskin paljo heittää. Ei oo vielä pilalla, mutta ei paljo vailleekkaan.
 
Millaisia kokemuksia teillä on alumiinista valmistetuista rattaista? Kuluuko pyöreäksi jo ekalla kauppareissulla, vai voiko näiltä odottaa edes kohtuullista kestoa? Ei ole aiemmin omalle kohdalle näitä osunut, mutta tässä tilaamassani setissä sellainen takaratas kuitenkin löytyy.
On ollut pari kertaa ihan sattumalta ja teräksinen eturatas on ollut vaihtokunnossa samaan aikaan.
 
Onkohan kenelläkään kokemuksia HD Livewire sähköpyörästä? Kerran olen ollut HD koeajopäivillä ja melkein kaikki pyörät koeajoin. Sähkömalli jäi ajamatta jonon takia ja taisi olla myös akku ajettu jo tyhjäksi.

Käytetty 2023 pyörä olisi ilmeisesti 16900€.

"Paino 255 kg
Akku 15,4 kw
Range 112-235 km
100 hevosvoimaa"

Voisiko tuo olla hauska peli? :) Voisi toki tutustua netissä ja vaikka liikkeessäkin tuohon. Liikkeessä kävelinkin jo pyörän ohi, mutta luulin varmaan pyörää hieman kalliimmaksi? Ja nyt ei taida olla enää näytillä yhtään pyörää.

Edit:
Minusta tuo harmaa väri voisi sopia ehkä parhaiten? Ei toki mustakaan huono ja tummansininen sekin sopii.
Screenshot_2025-05-27-08-36-48-18_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Jotain piti tehdä, fiilis oli sellainen...
Ensin hiukan sinkkiä: _1280732.JPG

_1280736.JPG

...ja parin tunnin päästä hiukan kotelosuojaa:
_1280741_yhd.jpg
-kotelosuojaa, jonka "pitäisi kuivua" noin parissa tunnissa -viimeksi kuivui parissa viikossa. Joten parin tunnin päästä akku paikoilleen ja kansi kiinni.
...ja juma: osasin laittaa kellonkin aikaan akun kytkemisen jälkeen!!!
 
Onkohan kenelläkään kokemuksia HD Livewire sähköpyörästä? Kerran olen ollut HD koeajopäivillä ja melkein kaikki pyörät koeajoin. Sähkömalli jäi ajamatta jonon takia ja taisi olla myös akku ajettu jo tyhjäksi.

Käytetty 2023 pyörä olisi ilmeisesti 16900€.

"Paino 255 kg
Akku 15,4 kw
Range 112-235 km
100 hevosvoimaa"

Voisiko tuo olla hauska peli? :) Voisi toki tutustua netissä ja vaikka liikkeessäkin tuohon. Liikkeessä kävelinkin jo pyörän ohi, mutta luulin varmaan pyörää hieman kalliimmaksi? Ja nyt ei taida olla enää näytillä yhtään pyörää.

Edit:
Minusta tuo harmaa väri voisi sopia ehkä parhaiten? Ei toki mustakaan huono ja tummansininen sekin sopii.
Screenshot_2025-05-27-08-36-48-18_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
 
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
Tuo linkaamani harmaa 2023 sähkö"mopo" oli myyty. Eli ei ollut Motoseinäjoella yhtään 2023 vuoden pyörää koeajettavissa tai näytillä.

Kaksi 2025 mallista sieltä kyllä löytyi, jolla toisella pääsi koeajolle. Siinä hieman rumemmat 19" renkaat.

Tehoahan ei ole mitenkään älyttömästi, mutta ripeämpi tuo silti oli, kun oma vanha hd v-rod, jossa maks teho 115hv. Ja ainakin sport asennossa kassu on herkkä. Ajoasennossa on eroa, kun v-rodin jalkatapit on edessä.

Ei kuulu moottorin ääntä, niin se toki vähän "outo" :)

Sanoikohan myyjä, että rekisteröimätön 2023 pyörä olisi jotain 20500€. Eli siinä on sitten myös 2 vuoden takuu. Ja että rekisteröimättömiä on tulossa 2kpl ja vähän käytettyjä 8kpl.

Jos päätyisin tuollaiseen, niin se varmaan olisi musta. Toisena vaihtoehtona voisi olla sininen. Pitäisi nähdä sininenkin. Ja vasta sitten kolmantena harmaa.

Myyjän mukaan vakionopeudensäädin löytyisi noista kaikista. Mutta sekin olisi vielä hyödyllistä tarkistaa.

Täytyy myös etsiä muita merkkejä ja malleja, että mitä niitä muitakin olisi saatavilla.
 
Hölmöä kysellä näin jälkikäteen, mutta onko porukalla kokemusta kypäräpuhelimista?

Tilasin jo, ("kun halvalla sain") Sena 50S Mesh 2.0 By Harman Kardon, tuossa varmaan paljon turhia ominaisuuksia omaan käyttöön, mutta haluan että musiikki kuuluu hyvin.
250€ vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, asennus meni mutkattomasti, paritus toimi välittömästi ja musiikin laatu on ihan "ok", yhtään huonompaa äänenlaadullisesti en kyllä huolisi.

1000016316.jpg


Asennus ihan kaksipuoleisella teipillä, sillä kypärän vaihto vielä edessä kun tuolla ikää jo useampi vuosi.
 
250€ vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, asennus meni mutkattomasti, paritus toimi välittömästi ja musiikin laatu on ihan "ok", yhtään huonompaa äänenlaadullisesti en kyllä huolisi.

1000016316.jpg


Asennus ihan kaksipuoleisella teipillä, sillä kypärän vaihto vielä edessä kun tuolla ikää jo useampi vuosi.
Ootko niitä kaiuttimia hieronu kuinka tarkasti korvan kohdalle? Oon omassa senassa huomannut, että pitää olla aika millin tarkasti oikeassa kohdassa, että musiikki kuulostaa paremmalta. Ekalla kerralla asensin kaiuttimet kypärän ”koloihin/syvennyksiin”, jotka ainakin näytti olevan kaiuttimia varten. No kaiuttimet olivat about ohimoilla ja liian kaukana korvasta. Täytin kolot sillä paksulla pyöreällä palalla mikä noissa tulee mukana ja laitoin vielä kypärän sisälle niitä tarranauha palasia, että sai lopulta kaiuttimet oikeasti korvan kohdalle ja kiinni korvaan pintaan.

Korvatulpat mitkä päästää ääntä läpi auttaa myös äänenlaatuun paljon. NoNoise ja Alpine motosafe pro ollut kokeilussa ja näistä jälkimmäinen niillä enemmän vaimentavilla on kyllä paremmat noihin NoNoisen tulppiin verrattuna. Ilman tulppia tuuli humiseen niin paljon, että äänenlaatu kärsii jo siinä, vaikka kaiuttimet hierottu kohdille.
 
Ootko niitä kaiuttimia hieronu kuinka tarkasti korvan kohdalle? Oon omassa senassa huomannut, että pitää olla aika millin tarkasti oikeassa kohdassa, että musiikki kuulostaa paremmalta. Ekalla kerralla asensin kaiuttimet kypärän ”koloihin/syvennyksiin”, jotka ainakin näytti olevan kaiuttimia varten. No kaiuttimet olivat about ohimoilla ja liian kaukana korvasta. Täytin kolot sillä paksulla pyöreällä palalla mikä noissa tulee mukana ja laitoin vielä kypärän sisälle niitä tarranauha palasia, että sai lopulta kaiuttimet oikeasti korvan kohdalle ja kiinni korvaan pintaan.

Korvatulpat mitkä päästää ääntä läpi auttaa myös äänenlaatuun paljon. NoNoise ja Alpine motosafe pro ollut kokeilussa ja näistä jälkimmäinen niillä enemmän vaimentavilla on kyllä paremmat noihin NoNoisen tulppiin verrattuna. Ilman tulppia tuuli humiseen niin paljon, että äänenlaatu kärsii jo siinä, vaikka kaiuttimet hierottu kohdille.
Mulla on myös kaiuttimille ne kolot ja ne kyllä osuu juuri korvan kohdalle ja korvat kyllä kevyesti osuu niihin.

Musiikki siis kuulostaa ihan hyvältä ja siinä on jopa bassoa, mutta kun tottunut kotona umpikuulokkeisiin niin eihän kypärässä sellaisiin päästä.

Lähinnä sitä, että yhtään huonommilla olisi kyllä harmittanut, nyt olen ihan tyytyväinen lopputulokseen.

Motaria en aja joten tulppia en ole käyttänyt kuin kokeilumielessä, mutta 80 alueella tuuli ei liikaa vielä suhise.

Tänään pääsee koittamaan miten toimii ajossa.

Edit: se tuli mieleen, vaikka ei itselle mikään pakollinen ominaisuus, mutta nämä puhuu suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kerrassaan mitään kokemuksia, mutta kiinnostusta löytyy myös itselläni näitä kohtaan. Katsellut välillä sivusilmällä myös Zero SR/F -mallia varsinkin 17.3 kWh akulla. Ikävä kyllä range ja latausnopeus on vielä aika heikkoa näiden kanssa, mutta lyhemmille matkoille varmasti ihan hauska vehje. Tarkoitan siis muita kuin Vergeä, joka ainakin toistaiseksi on liian kaukana edes haaveissa hintansa vuoksi.

Ollut myös mielessä alkaa värkkäämään omasta kakkospyörästä sähkökäyttöistä, mutta en tiedä viitsiikö. Saisi noita olemassa olevia projekteja edes edistettyä. :D
Ei varmaan ole tietoa sähkö"pyörän" vakuutus- ja kaskomaksuista?

Tuo HD Livevire S1 siis siitä vähän "huono", että ei taida olla yhtään kilvellistä pyörää missään myynnissä.

Jatkotakuun tiedot:
12 kk 390,00
24 kk 590,00
36 kk 790,00
"Fragus GOSafe Motorcycle"
 
Ei varmaan ole tietoa sähkö"pyörän" vakuutus- ja kaskomaksuista?
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
 
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
On kanssa täydet bonukset eli 80%.

Taitaa olla juuri Pohjola ja IF ne halvimmat. Ainakin siis tuo Zero on maltillisesti hinnoiteltu vakuuttaa.

Myyjäliikkeen pyöristä ensimmäiset menee kilpiin perjantaina, niin sitten tietää varmaan HD Livewire One S vakuutuksistakin jotain.
 
Itse odottelen Flying Flean speksejä ja hintaa. Huhujen perusteella hinta voisi olla 8 tonnia, mutta mikä tulee olemaan totuus jää nähtäväksi. Ja onko mitenkään järkevä kantaman ja tehon suhteen...
 
Itse odottelen Flying Flean speksejä ja hintaa. Huhujen perusteella hinta voisi olla 8 tonnia, mutta mikä tulee olemaan totuus jää nähtäväksi. Ja onko mitenkään järkevä kantaman ja tehon suhteen...

Tuo on varmaan hienoin sähköprätkä, mitä tähän asti olen nähnyt. Olin jostain näkevinäni noin 100km:n rangea ja 115km/h huippuja. Suomilisineen toki hinta pompahtaa vähintään kymppitonniin.
 
Tuo on varmaan hienoin sähköprätkä, mitä tähän asti olen nähnyt. Olin jostain näkevinäni noin 100km:n rangea ja 115km/h huippuja. Suomilisineen toki hinta pompahtaa vähintään kymppitonniin.
Himalayan 450 on tuon noin kahdeksan Suomessa ja tuolle FF:lle on arvottu saman luokan hintaa, mutta hatustahan ne arviot on heitetty. Voisi kuvitella että on uutuuslisää...
 
Summissa katsoin yhden vm 2020 Zero SR/F -mallin vakuutustiedot Pohjolasta omilla täysillä bonuksilla niin liikennevakuutus 226,49€ ja Isokaskolla 371,89€. Ei näy näköjään nollabonuksilla hintoja tuolla, enkä jaksa alkaa laskemaan.
Selasin vielä tuota nettimotoa. Sähkömoottoripyörät hieman tuntemattomia varmaan kaikkille.

Mutta se tuli mieleen, että on Harley Davidson sähkömopo. Mutta nykyisin taitaakin olla Livewire sähkömopo ihan omana merkkinään?

Eli tuo ei taida oikeasti olla HD?

Edit:
Eli pitääköhän tuo ihan paikkaansa:
"Made in USA by Harley-Davidson"

E2:
Jossain uutisessa oli myös, että pikalataus olisi lisävaruste?

"Uudesta brändistä siis voidaan jo sanoa: koska Livewire ei enää ole Harley-Davidson, niin sen hintaa voidaan laskea "normaalikategoriaan" Harleyn imagon kärsimättä. Saman syyn vuoksi pudotettiin H-D:n oranssi värivaihtoehto pois. Mitä muuta se käytännössä tarkoittaa, jää nähtäväksi.

Hinnan lasku joka tapauksessa tarkoittaa sitä, että hyvä pyörä saa arvoisensa mahdollisuuden. Vanha Harleyn Livewire oli kohtuuttoman kalliiksi hinnoiteltu."

E3:
Ilmeisesti Moto Seinäjoen myyntipyöristä pikalataus löytyykin kyllä.

"-Harley-Davidson Livewire
-16 900 €
-S One
-2023 (ensirek. 6-2023)
-Värit: Harmaa, musta ja sininen.
-Akkutakuu 30.06.2028 asti.
-Made in USA by Harley-Davidson
-DC-pikalataus
-Standardi 62196-2 latausliitin (TYPE 2 / Mennekes) 22 kw"
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin ja viimein sain hyväksytysti suoritettua käsittelykokeen. Ajo-opettaja mainitsi tuosta harjoitusluvasta kun pyöräkin jo löytyy. Kävin kokeen jälkeen ajovarman toimipisteellä kyselemässä harjoitusluvan perään ja hommahan tyssäsi E100-lomakkeen puuttumiseen, joka tuli annettua käsittelykokeen jälkeen ajo-opettajan säilytettäväksi inssiin saakka.

Kyselin opettajalta voisiko hän toimittaa kopion siitä taikka voisin hakea sen perjantaina. Kopiohan sieltä tuli, tosin puhelimen kameralla otettu ja toimitus whatsappiin.

Osaako kukaan sanoa, että kaipaileeko ne ajovarmalla fyysistä paperia tuosta vai kelpaisikohan puhelimella otettu valokuva, josta virkailija voi tarkistaa tiedot? Tätä en muistanut kysyä ajovarmalla asioidessani. Kuvittelin saavani autokoululta skannatun paperin, jonka olisin voinut itse tulostaa.
En viitsisi turhaan ravata ajovarmalla vaikka se työpaikan lähistöllä onkin.

Inssi on vasta parin viikon päästä ja ajatus oli jo viikonloppuna päästä kokeilemaan ajelua.
 
...

E2:
Jossain uutisessa oli myös, että pikalataus olisi lisävaruste?
...
E3:
Ilmeisesti Moto Seinäjoen myyntipyöristä pikalataus löytyykin kyllä.

"-Harley-Davidson Livewire
-16 900 €
-S One
-2023 (ensirek. 6-2023)
-Värit: Harmaa, musta ja sininen.
-Akkutakuu 30.06.2028 asti.
-Made in USA by Harley-Davidson
-DC-pikalataus
-Standardi 62196-2 latausliitin (TYPE 2 / Mennekes) 22 kw"

Pikalataus toki hieno homma että mukana. Muistelenkohan nyt paljonkin väärin jos sanon, että Suomessa noissa Type2-latureissa ei yleensä ole johtoa, vaan sitä pitää kuljettaa sitten matkassa että saa ladattua?
 
Pikalataus toki hieno homma että mukana. Muistelenkohan nyt paljonkin väärin jos sanon, että Suomessa noissa Type2-latureissa ei yleensä ole johtoa, vaan sitä pitää kuljettaa sitten matkassa että saa ladattua?
Jep. Eli tosiaan hitaassa laturissa ei ole ollenkaan johtoa kiinni. Sitten taas käytännössä lataus ei sellaisesta laturista onnistu ollenkaan, koska johto on niin paksu ja vie paljon tilaa.

Vielä vähän selvittäminen vaiheessa, mutta pikalataus ei varmaan mikään pika ole, koska akku on niin pieni. Pikalaturissa on taas se johto aina kiinteästi kiinni DC-laturissa.

Lisäksi Livewire One mallissa on pienehkö varastotila penkin alla (näkyi jostain kuvasta). Sinne mahtuu sitten aika sopivasti normaali suko latausjohto, joka ilmeisesti tulee pyörän mukana. En tiedä mitkä johdon ampeerit on, mutta ehkä jossain näkyi vaan 6 Ampeeria (1400W).


Livewirellä on jotain halppis malleja myös myynnissä. Mutta niissä ei ole penkin alla yhtään tilaa. Eikä ole myöskään tuota pikalatausta. Eli erittäin köyhä malli? :)
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
Jos 100km on motarivauhtia niin range on ihan jees, 80km/h pääsee sitten varmaan 250km. Lukematta speksejä, mutta noin karkeasti...
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
Tuossahan ei ole kuin 152km ajomatka, jos ajaa rauhallista vauhtia.

Mietiskelyssä kun tulee silloin tällöin ajettua myös toiselle paikkakunnalle vanhemmille. Siinä tulee lenkille mittaa 144km. Jo tuossa olisi hyötyä latausmahdollisuudesta/pikalatauksesta. Toki kaikki on kiinni ajonopeudesta aika paljon.

Muut huviajelut ei ole olleet noin pitkiä.

Jos 100km on motarivauhtia niin range on ihan jees, 80km/h pääsee sitten varmaan 250km. Lukematta speksejä, mutta noin karkeasti...
Joo, saattaa olla. Ja tasavauhti olisi paras, kun kiihdyttely vähän syö ajomatkaa.

Toki pohdiskelussa, että olisiko sähkömopossa mitään järkeä, vai onko ihan turha keksintö :)
 
Ekanako täällä iron butt-rykäisyjä aletaan suunnittelemaan sähköprätkällä?
100km yön yli ladaten on ihan tarpeeksi rangea todnäk 90%:lle suomiprätkäilijöistä.
No ei, vaan lähinnä puntaroida, voisiko aika olla kypsä oman bemarin korvaamisella sähköpyörällä. Jos nyt oma käyttö on pääosin noin 100-250km päivälenkkejä, niin silloin tarve on pyörälle, jolla sujuvasti kyseinen matka taittuu. Vähän sama kuin taannoin sähköautoa hankkiessa; tavoitteena oli löytää omat tarpeet täyttävä vehje, ei sellaista jonka käyttötarve kattaa 90% käyttäjistä.
 
Tuossahan ei ole kuin 152km ajomatka, jos ajaa rauhallista vauhtia.

Mietiskelyssä kun tulee silloin tällöin ajettua myös toiselle paikkakunnalle vanhemmille. Siinä tulee lenkille mittaa 144km. Jo tuossa olisi hyötyä latausmahdollisuudesta/pikalatauksesta. Toki kaikki on kiinni ajonopeudesta aika paljon.

Muut huviajelut ei ole olleet noin pitkiä.


Joo, saattaa olla. Ja tasavauhti olisi paras, kun kiihdyttely vähän syö ajomatkaa.

Toki pohdiskelussa, että olisiko sähkömopossa mitään järkeä, vai onko ihan turha keksintö :)
Totta tuo, mutta todnäk range riittäisi 144km hitaasti ajaen. Nopeammin siten olisi perillä kuin lataustauon kanssa.

Itseäni kiinnostaisi sähkömopo sen portaattoman tasaisen kulun vuoksi. En erityisesti nauti vaihteiden vaihtamisesta, tuntuu että siihen keskittyminen on pois liikenteen havannoinnista.

Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu eriyttää livewire omaksi laitteekseen, ei kukaan vannoutunut vanhan linjan hooree päristelijä sähkövatkainta ostaisikaan..?
 
No ei, vaan lähinnä puntaroida, voisiko aika olla kypsä oman bemarin korvaamisella sähköpyörällä. Jos nyt oma käyttö on pääosin noin 100-250km päivälenkkejä, niin silloin tarve on pyörälle, jolla sujuvasti kyseinen matka taittuu. Vähän sama kuin taannoin sähköautoa hankkiessa; tavoitteena oli löytää omat tarpeet täyttävä vehje, ei sellaista jonka käyttötarve kattaa 90% käyttäjistä.
Kyllä, tuohon tarkoitukseen tarvitsisit pikalatauksen. Aloin vain epäilemään että nysvätäänkö täällä taas speksejä speksien vuoksi. Ei nähdä metsää spekseiltä.
 
Totta tuo, mutta todnäk range riittäisi 144km hitaasti ajaen. Nopeammin siten olisi perillä kuin lataustauon kanssa.

Itseäni kiinnostaisi sähkömopo sen portaattoman tasaisen kulun vuoksi. En erityisesti nauti vaihteiden vaihtamisesta, tuntuu että siihen keskittyminen on pois liikenteen havannoinnista.

Mielestäni erittäin hyvä ratkaisu eriyttää livewire omaksi laitteekseen, ei kukaan vannoutunut vanhan linjan hooree päristelijä sähkövatkainta ostaisikaan..?
Ilmeisesti kaupunkiajon vauhti on noin 50km/h ja pääsisi 234km. Mutta tuo on käytännössä se kaikkein turhin tieto, kun kaupunkiajoa tulee yleensä vain lyhyehkö pätkä.

Koeajolla kerran etsi kädellä kytkinkahvaa, että olisi saanut vaihdettua ennen liikenneympyrää pienemmälle.

Joo. 144km voisi mennäkin vielä, mutta jos tulee päälle hieman ylimääräistä ajoa, niin se hitaasti lataava pikalataus olisi oikeastaan pakko olla vaikka sitten varalle. Toki jos viipyy vähän kauemmin, niin sillä erittäin hitaalla suko latausjohdolla saisi vähän lisää sähköä.

Hyvin pirteä tuo 100hv jo ja jos niitä käyttää hieman enemmänkin, niin varmasti syö ylimääräisiä prosentteja akusta. Eli niille pisimmille matkoille kannattaisi säästellä ja hupiajossa akku kyllä riittää ihan tarpeeksikin varmasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 451
Viestejä
4 789 085
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom