Mopokuumetta

Eihän nuisa perus prätkisä juuri säätämistä ole. Jousen esijännitystä voi kierrellä johonki suuntaan ja toivoa että sillä jotain vaikutusta ois. Siinäpä ne suunnilleen on.

Ketjun huolto ja kiristely on kyllä tympeää hommaa. Toki siinä vaiheesa kun kiristää joutuu useammin niin ketju on jo entinen ja on syytä vaihtaa.

Eihän nuisa perus prätkisä juuri säätämistä ole. Jousen esijännitystä voi kierrellä johonki suuntaan ja toivoa että sillä jotain vaikutusta ois. Siinäpä ne suunnilleen on.

Ketjun huolto ja kiristely on kyllä tympeää hommaa. Toki siinä vaiheesa kun kiristää joutuu useammin niin ketju on jo entinen ja on syytä vaihtaa.
Ketjuja ei kannata liikaa rasvailla, kerää vain paskaa ja lisää huollon tarvetta.

Mä liotan ketjut talvella ensin valopetroolissa, että lika lähtee irti ja sitten muutamaksi päiväksi upotan vaihdelaatikko öljyyn.

Kesällä sitten pesun jälkeen aina kevyesti kaadan vaihdelaatikko öljyä ja pyyhin ylimääräiset pois ja ketjut näyttää aina tältä, eikä kerää paskaa.

20220523_184230.jpg

Esijännitykseksi ne Vespoissakin sitä maavaransäätöä sanoo ;-)
Mutta prätkiin saa sentään valita iskareihin omalle ajomassalleen soppari-iskareita ja varsinkin jousia. Vespoihin ei, mutta toki Vespaankin saa ostetuksi (kalliit) iskari/jouset joissa on säätöjä, muttei voi valita silloinkaan jousia.

Vespoihin ei, mutta toki Vespaankin saa ostetuksi (kalliit) iskari/jouset joissa on säätöjä, muttei voi valita silloinkaan jousia.
Kyllähän esimerkiksi tässäkin sanotaan jotta "Multiple spring rates available" joten sen perusteella voi. En tosin mene sanomaan kannattaakö Öhlinsiä Vespaan lähtökohtaisesti laittaa kun viimeiset kokemukset Vespalla ajamisesta ovat 1980-luvulta (se ei toiminut hiekkakuopassa kovinkaan hyvin vaikka laitettiin kaverin kanssa nappularenkaat alle)

Busan etupumppujen stefat kyllä vaihtaa itsekkin, ja ekan kerran jälkeen homma käy nopeasti. Pari työkalua kun itse valmistaa, niin homma onnistuu.
Ei se rakettitiedettä ole, kunhan tietää mitä tekee.
Vika on varsin yleinen ainakin vanhemmassa mallissa.
Juu kyllä minä tiesin kaiken tuon, mutta kun en vaan viitsinyt vaivautua. Oli 20 min homma ruuvata keula irti ja viedä pumput korjaamolle. Olisi ollut vähintään päivän työ alkaa väkertää työkaluja kasaan ja vaihtaa itse, puhumattakaan kadonneen motivaation etsimisestä.

Olen vaihtanut keulastefoja itse entisiin pyöriini (ei tarvittu mitään erikoistyökaluja) joten homma tosiaan sinänsä tuttua.

Itekin huollatutin oman Honda CBR 1100 xx:n talvisäilytyksessä ammattilaisella vaikka osaisin kyllä itsekin. Jotenkin näin vanhempana ei vaan ole enää oikein intoa ropata itse kun voi teetättää muilla ja nauttia ajamisesta.

Ketjujen voitelusta: Kaikenlaisia suihkutettavia öljyjä ja vahoja tuli aikanaan testattua, mutta lopulta paras ja helpoin tapa oli Cobbra Nemo 2 täyteen 80W-90:iä ja Pro-Oilerin VFR Nozzle takarattaalle. Joka toisella tankillisella pieni pyöräytys voitelijasta ja ketjun sisäpintaan valuu sopivan pieni määrä öljyä ratasta pitkin ja se leviää siitä ketjujen pyöriessä. Ehkä kerran tarvitsee täyttää säiliö kesän aikana. Jos välillä haluan putsata ketjut, niin lamppuöljyllä hankailen ja peräöljyt seuraavalla ajolla pintaan. Ei ole ikävä spraypullosta suihkimista tai tippakannulla levittämistä, kun puolet on takavanteella tai maassa. :)

Ketjujen voitelusta: Kaikenlaisia suihkutettavia öljyjä ja vahoja tuli aikanaan testattua, mutta lopulta paras ja helpoin tapa oli Cobbra Nemo 2 täyteen 80W-90:iä ja Pro-Oilerin VFR Nozzle takarattaalle.
Tuo Cobbra Nemo 2 on siis ollut hyvä? On nimittäin ollut harkinnassa jo tovin (niitä taitaa saada ainakin Stormilta). Minulla oli aikanaan busassa alipaineella toimiva Scottoiler, mutta sen säätäminen kohdilleen oli kyllä melkoista arpapeliä, välillä tiputti aivan liikaa ja välillä ei yhtään mutta varsin harvoin sopivasti. Alkoi ärsyttää koko vekotin niin paljon että revin irti ja siirryin takaisin spraypulloihin.

Tuo Cobbra Nemo 2 on siis ollut hyvä? On nimittäin ollut harkinnassa jo tovin (niitä taitaa saada ainakin Stormilta). Minulla oli aikanaan busassa alipaineella toimiva Scottoiler, mutta sen säätäminen kohdilleen oli kyllä melkoista arpapeliä, välillä tiputti aivan liikaa ja välillä ei yhtään mutta varsin harvoin sopivasti. Alkoi ärsyttää koko vekotin niin paljon että revin irti ja siirryin takaisin spraypulloihin.
Tästä on nyt 5v kun nuo setupin laitoin, mutta aluksi oli jotain hämminkiä. Olikohan tuo vielä joku 20€ Aliexpress-kopio Cobbrasta(?), mutta se laski pari kertaa säiliön tyhjäksi ekana kesänä eli veti ilmoja jostain. Vaihdoin säiliön o-renkaat ja tiivistin teflonnauhalla sen lähtevän liittimen, niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Hyvä ja yksinkertainen laite, mutta saa olla tarkkana sen säiliön tiiviyden kanssa. Aito ehkä luotettavampi, mutta en uskalla luvata.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 137
Jäsenet
77 710
Uusin jäsen
suihkulokki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom