Mopokuumetta

Inssissä kannattaa myös muistaa, että sinne suuntaan ei ole pakko ajaa, minne inssi käskee, kunhan ajaa liikennesääntöjen mukaan. Eri ihmiset stressaa inssiä eri tavalla, joten loppupeleissä esim @Pyrres kannattaa reflektoida vaan sitä omaa tunnetta aiempiin kokemuksiin. Ymmärrettävästi stressiä voi lisätä se, että epäonnistui käsittelykokeessa ensiyrittämällä, mutta luultavasti sullakin on ihan hyvät taidot navigoida liikenteessä, kerta ajelet vähän massasta poikkeavalla harrasteluonteisella autollakin yms.
 
Inssissä kannattaa myös muistaa, että sinne suuntaan ei ole pakko ajaa, minne inssi käskee, kunhan ajaa liikennesääntöjen mukaan. Eri ihmiset stressaa inssiä eri tavalla, joten loppupeleissä esim @Pyrres kannattaa reflektoida vaan sitä omaa tunnetta aiempiin kokemuksiin. Ymmärrettävästi stressiä voi lisätä se, että epäonnistui käsittelykokeessa ensiyrittämällä, mutta luultavasti sullakin on ihan hyvät taidot navigoida liikenteessä, kerta ajelet vähän massasta poikkeavalla harrasteluonteisella autollakin yms.
Ei tarvi ajaa minne inssi käskee? Oiskai tuosta jo hylkyä tullu 2000 luvun alkupuolella.

Saa lähteä vaikka motaria vetään puolituntia suuntaansa ja rampin kautta puoltuntia takas? Inssi kiljuu luuriin kun ei tottele.
 
Jos koet ettet voi turvallisesti tai ajoissa kääntyä tms. ei tule hylkyä ellei nyt ihan perseile. Varmistettu tänään inssiltä kun kyselin toimintamallit kun oli vain yksisuuntainen radio.

Kyllä sitä jännitti odotellessa, etenkin kun ei ollut ns kotikenttäetua yms. Mutta ilman virheitä paitsi VÄITETYSTI olisin ajanut ylinopeutta 40kmh alueella, mikä kuulostaa varsin erikoiselta ottaen huomioon että huomasin merkit ajoissa ja Wazekaan ei huudellut ylinopeudesta mitä kuulema ajoin tovin. Muuten ihan perus settiä mutta hyvästä prätkän hallinnasta tuli lisäpisteet :D. Tää on niin tätä, yksi sanoo yhtä, toinen toista jne. Mutta kolmio sai lentää samantien roskikseen ja himaan takaisin lepäämään. Vittumaista vaan kun on flunssa niin ei pääse edes nauttimaan kortista tänään. Buranan voimilla mentiin koe. No, pääasia että on nyt sekin homma ohi niin pääsee oikeasti opettelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos koet ettet voi turvallisesti tai ajoissa kääntyä tms. ei tule hylkyä ellei nyt ihan perseile. Varmistettu tänään inssiltä kun kyselin toimintamallit kun oli vain yksisuuntainen radio.

Kyllä sitä jännitti odotellessa, etenkin kun ei ollut ns kotikenttäetua yms. Mutta ilman virheitä paitsi VÄITETYSTI olisin ajanut ylinopeutta 40kmh alueella, mikä kuulostaa varsin erikoiselta ottaen huomioon että huomasin merkit ajoissa ja Wazekaan ei huudellut ylinopeudesta mitä kuulema ajoin tovin. Muuten ihan perus settiä mutta hyvästä prätkän hallinnasta tuli lisäpisteet :D. Tää on niin tätä, yksi sanoo yhtä, toinen toista jne. Mutta kolmio sai lentää samantien roskikseen ja himaan takaisin lepäämään. Vittumaista vaan kun on flunssa niin ei pääse edes nauttimaan kortista tänään. Buranan voimilla mentiin koe. No, pääasia että on nyt sekin homma ohi niin pääsee oikeasti opettelemaan.
Noniin, onnittelut kortista! Itse vein prätkän talvilevolle toiselle paikkakunnalle jo tossa syyskuun alussa, mutta saatetaan törmäillä pääkaupunkiseudun liikenteessä ens kesänä. Muistiin vaan että Pyrreksellä on keltanen prätkä ja kypärässäkin keltasta! :D
 
Noniin, onnittelut kortista! Itse vein prätkän talvilevolle toiselle paikkakunnalle jo tossa syyskuun alussa, mutta saatetaan törmäillä pääkaupunkiseudun liikenteessä ens kesänä. Muistiin vaan että Pyrreksellä on keltanen prätkä ja kypärässäkin keltasta! :D
En tunnusta mitään jos näet jossain perseilemässä tai hätävilkut päällä ajaessa (kenen pirun idea on tunkea hätävilkkujen nappi suoraan vilkkujen napin viereen niin että jos on lämpimät hanskat, et edes huomaa osuneesi hätäreihin) :D. Ei siis juu, eiköhän sitä jossain vaiheessa jossain aja vastaan. PK-seutu on niin pieni alue että aina törmää jossain johonkin tuttuun. Keltainen prätkä, keltavihreämusta kypärä ja siinäpä ne olennaisimmat tuntomerkit onkin :D.

Niin joo... onko komemusta noista aftermarket kilpitelineistä? Itsellä on prätkän ostaessa sovittu että moinen asennellaan että pääsee eroon tuosta Hondan hirveästä kilpihännästä (Thriump sentään yritti vs Honda) ja saa kilven sinne minne pitää. Lähinnä tuleeko sanomista poliisilta, onko kuran määrä eksponentiaalinen jne vs vakio setti? Sen huomasin kolmiota irti leikellessä että kyllä sekin oli tehnyt töitä kuraläppänä, mutta näillä keleillä tuo nyt ei yllätä ketään. Oma teline on kuulema tällä hetkellä tulossa briteistä ja en usko että ehtii asennukseen ennen kuin prätkä on viety talvisäilöön. Mutta aina voi toivoa.
 
En tunnusta mitään jos näet jossain perseilemässä tai hätävilkut päällä ajaessa (kenen pirun idea on tunkea hätävilkkujen nappi suoraan vilkkujen napin viereen niin että jos on lämpimät hanskat, et edes huomaa osuneesi hätäreihin) :D. Ei siis juu, eiköhän sitä jossain vaiheessa jossain aja vastaan. PK-seutu on niin pieni alue että aina törmää jossain johonkin tuttuun. Keltainen prätkä, keltavihreämusta kypärä ja siinäpä ne olennaisimmat tuntomerkit onkin :D.

Niin joo... onko komemusta noista aftermarket kilpitelineistä? Itsellä on prätkän ostaessa sovittu että moinen asennellaan että pääsee eroon tuosta Hondan hirveästä kilpihännästä (Thriump sentään yritti vs Honda) ja saa kilven sinne minne pitää. Lähinnä tuleeko sanomista poliisilta, onko kuran määrä eksponentiaalinen jne vs vakio setti? Sen huomasin kolmiota irti leikellessä että kyllä sekin oli tehnyt töitä kuraläppänä, mutta näillä keleillä tuo nyt ei yllätä ketään. Oma teline on kuulema tällä hetkellä tulossa briteistä ja en usko että ehtii asennukseen ennen kuin prätkä on viety talvisäilöön. Mutta aina voi toivoa.
Onneksi itsellä ei ole hätävilkkuja pyörässä, kilpitelineet ei poliisia kiinnosta, jos vain kilpi luettavassa paikassa, itsellä ollut minikilpi (laiton) reilu 4v kiinni ja kertaakaan ei ole pysäytetty sen takia.
 
Onneksi itsellä ei ole hätävilkkuja pyörässä, kilpitelineet ei poliisia kiinnosta, jos vain kilpi luettavassa paikassa, itsellä ollut minikilpi (laiton) reilu 4v kiinni ja kertaakaan ei ole pysäytetty sen takia.
Perus tilanne, saa mutta menettää. MX-5 on ihana koska on totaalisesti kuskin kontrollissa eikä toisinpäin, mutta vastaavasti Hornetissa osaan arvostaa luistonestoa ja ABS:ää ihan eri tavalla kuin vanhemmissa. -65 Kuplan kohdalla sain tehdä about mitä halusin, 2021 Teslan kanssa värin vaihto oli about isoin mikä onnistuu vanteiden kanssa. Hätävilkut... Näen tarkoituksen, etenkin ääritilanteessa (luistonesto lyö kunnolla päälle=vilkut lähtevät mukaan, joka on mielestäni ihan ok, sama täys full on jarrutuksessa), mutta miksi pirussa ei voi olla nappi jossain paikassa x vs suoraan vilkkujen vieressä. Juu käyttäjävirhe omalla tavallaan, mutta miksi tehdä asiasta edes ongelma moisella sijoittelulla.
 
Ja sit @Pyrres yks asia mitä pyrit välttämään joka hiton tilanteessa: hartialukko. Jos jokin pistää ajamaan mutkasta ulos niin se on hätääntymisen hetkellä juurikin tuo lukko. :thumbsup:
Ja rentous ylipäänsä. Tällä hetkellä haeskelen vielä mukavaa ajoasentoa jossa oikea käsi ei puutuisi. Kaasu on varsin herkkä, kohtuu jäykkä ja lihakset eivät ole tottuneet noihin liikkeisiin joten yhtäkkiä 1000km+ parissa viikossa niin oikea kyynärpää-ranne väli on aika jumissa (etenkin kyynärpää). Kahvat on säädetty ja olen ottanut enemmän ja olen pyrkinyt pienellä etunojalla ottaa enemmän ja enemmän painoa käsiltä.
 
Ja rentous ylipäänsä. Tällä hetkellä haeskelen vielä mukavaa ajoasentoa jossa oikea käsi ei puutuisi. Kaasu on varsin herkkä, kohtuu jäykkä ja lihakset eivät ole tottuneet noihin liikkeisiin joten yhtäkkiä 1000km+ parissa viikossa niin oikea kyynärpää-ranne väli on aika jumissa (etenkin kyynärpää). Kahvat on säädetty ja olen ottanut enemmän ja olen pyrkinyt pienellä etunojalla ottaa enemmän ja enemmän painoa käsiltä.
Kandee harkita sellasta kaasukahvan lepuuttajaa missä saa kämmenellä pitää kaasua kierrettynä. Helpottaa matka ajoa mukavasti.

kaasukaden-lepuuttaja.png
 
Kandee harkita sellasta kaasukahvan lepuuttajaa missä saa kämmenellä pitää kaasua kierrettynä. Helpottaa matka ajoa mukavasti.

kaasukaden-lepuuttaja.png
Itsellä myös ollut tuollainen joskus käytössä. Auttaa oikean käden puutumiseen. Vasemmassa kädessä ei tunnu muutenkaan niin.

Voi olla että jaloilla saa myös tankista kiinni, että kädet rasittuu vähemmän ja se, että millä kohdalla penkissä istuu?
 
Itsellä myös ollut tuollainen joskus käytössä. Auttaa oikean käden puutumiseen. Vasemmassa kädessä ei tunnu muutenkaan niin.

Voi olla että jaloilla saa myös tankista kiinni, että kädet rasittuu vähemmän ja se, että millä kohdalla penkissä istuu?
Tankin sivuja jo puristellaan ja eri kyynärkulmia on tullut kokeiltua sekä eri satulan kohdissa istumista. Pitää jatkaa testejä.

Mistä moisen palasen saisi hankittua nopeiten? Näyttää varsin lupaavalta.

EDIT: Tai millä nimellä hakea 3D-mallia jonka tulostaisi.
 
Tankin sivuja jo puristellaan ja eri kyynärkulmia on tullut kokeiltua sekä eri satulan kohdissa istumista. Pitää jatkaa testejä.

Mistä moisen palasen saisi hankittua nopeiten? Näyttää varsin lupaavalta.
Noita pitäs saada ihan motonetista.

Jos ei tollasella korjaudu puutumiset ni sit on ajoasento vaan huono, mut itellä ainakin ku oon ajellut tuolla baltiassa road trippejä ni alkaa puutua käsi ilman tollasta, kun joutuu kokoajan tehdä työtä sitä kaasukahvaa vastaan muuten. Ostin ite jostain virolaisesta motonetin tapasesta mestasta ja makso tyyliin 4-5€.

Noita on nimellä kaasukahvan lepuuttaja tms.
 
Tankin sivuja jo puristellaan ja eri kyynärkulmia on tullut kokeiltua sekä eri satulan kohdissa istumista. Pitää jatkaa testejä.

Mistä moisen palasen saisi hankittua nopeiten? Näyttää varsin lupaavalta.
Motonetistä löytyy.

 
Noita pitäs saada ihan motonetista.

Jos ei tollasella korjaudu puutumiset ni sit on ajoasento vaan huono, mut itellä ainakin ku oon ajellut tuolla baltiassa road trippejä ni alkaa puutua käsi ilman tollasta, kun joutuu kokoajan tehdä työtä sitä kaasukahvaa vastaan muuten. Ostin ite jostain virolaisesta motonetin tapasesta mestasta ja makso tyyliin 4-5€.

Noita on nimellä kaasukahvan lepuuttaja tms.
Väitän että iso osa on vain asiaa mihin ei ole tottunut ja lihakset reagoivat sen mukaisesti. Pistin tuollaisen lepuuttajan heti varaukseen.
 
Väitän että iso osa on vain asiaa mihin ei ole tottunut ja lihakset reagoivat sen mukaisesti. Pistin tuollaisen lepuuttajan heti varaukseen.
Leputtaja asennettu. Helpotti kyllä kummasti. Nyt vain pitää keksiä keino millä parannella nuo jumittuneet/alikehittyneet lihakset kuntoon ilman että joutuu liikaa jättämään ajoja väliin.

Yritin myös asennella tuollaista yleismallin tankkisuojaa mutta halpa Motonet no name malli ja viileä keli=repsotti reunoista vaikka kuinka lämmitteli liimoja joten oli pakko ottaa irti. Pitää viedä tankki ihan erilliseen teippaukseen. Saa myös hiukan personoitua esim kirkkaalla raidalla ja kylkiin matta PPF.
 
Ei tuolla kyllä enää hirveesti räpylää tartte nostella kun ajelee 😄. Pari päivää nyt ollu ihan siedettävää lämpöä, ja taitaa ensi viikollakin vielä siellä lähellä kymmentä astetta olla. Ei oo siis vielä talviteloille menny, mut kovasti alkaa harkitsemaan jo joutoajan puutteen vuoksi.
 
Ei tuolla kyllä enää hirveesti räpylää tartte nostella kun ajelee 😄. Pari päivää nyt ollu ihan siedettävää lämpöä, ja taitaa ensi viikollakin vielä siellä lähellä kymmentä astetta olla. Ei oo siis vielä talviteloille menny, mut kovasti alkaa harkitsemaan jo joutoajan puutteen vuoksi.
Pakko kysyä missä päin vaikutat? PK-seudulla on kättä pystyssä/sivulla about joka reissulla, mutta huomaa prätkien vähentymisen siitä että kukaan kiinnittää mitään huomiota vs aiemmin. Pari viikkoa sitten MX-5 repi kaikki huomion junnuilta yms ja kukaan ei edes katsonut prätkää. Nyt jokainen junnu haluaa että kaasuttelisin yms.
 
Pakko kysyä missä päin vaikutat? PK-seudulla on kättä pystyssä/sivulla about joka reissulla, mutta huomaa prätkien vähentymisen siitä että kukaan kiinnittää mitään huomiota vs aiemmin. Pari viikkoa sitten MX-5 repi kaikki huomion junnuilta yms ja kukaan ei edes katsonut prätkää. Nyt jokainen junnu haluaa että kaasuttelisin yms.
Savossa. Oli tuossa eilen yllättävän paljon mopoilijoita vielä, mutta muutama päivä oli niin kehnoa keliä, ettei juurikaan trafikkia ollut. Suurin osa on muutenkin jo pyörät talviteloille vieneet.
 
Savossa. Oli tuossa eilen yllättävän paljon mopoilijoita vielä, mutta muutama päivä oli niin kehnoa keliä, ettei juurikaan trafikkia ollut. Suurin osa on muutenkin jo pyörät talviteloille vieneet.
PK seudulla vielä kestä kennä kohtuu nätisti. Kunhan varoo lehdet yms. +11c tms ei ole pahin, kunhan arvioi tilateen ja olosuhteet.
 
Kun puhutaan että prätkäily on vaarallista. En olettanut saavani ensimmäistä prätkävammaa näin... Prkl kai tenniskyynärpää ku tuli heti kerättyä kilsoja, kohtuu kylmä, käsittelyharjoitusten tuoma rasite. Sit vaan keksimään miten tän pirulaisen saa kuntoon ilman että kausi jää lyhyeksi.
 
Kun puhutaan että prätkäily on vaarallista. En olettanut saavani ensimmäistä prätkävammaa näin... Prkl kai tenniskyynärpää ku tuli heti kerättyä kilsoja, kohtuu kylmä, käsittelyharjoitusten tuoma rasite. Sit vaan keksimään miten tän pirulaisen saa kuntoon ilman että kausi jää lyhyeksi.
Kortisonipiikkiä kyselemään lekurilta.
 
Kun puhutaan että prätkäily on vaarallista. En olettanut saavani ensimmäistä prätkävammaa näin... Prkl kai tenniskyynärpää ku tuli heti kerättyä kilsoja, kohtuu kylmä, käsittelyharjoitusten tuoma rasite. Sit vaan keksimään miten tän pirulaisen saa kuntoon ilman että kausi jää lyhyeksi.
Hyvällä tuurilla ens kesään mennessä kivuton :thumbsup:
 
Kun puhutaan että prätkäily on vaarallista. En olettanut saavani ensimmäistä prätkävammaa näin... Prkl kai tenniskyynärpää ku tuli heti kerättyä kilsoja, kohtuu kylmä, käsittelyharjoitusten tuoma rasite. Sit vaan keksimään miten tän pirulaisen saa kuntoon ilman että kausi jää lyhyeksi.
Ja toinen minkä sit jatkossa kans suojaat kunnolla kylmältä ja viimalta on alaselkä. Sen saa yllättävän jumiin eikä sitä viileyttä meinaa aluks edes huomata, mopoilun jälkeen sit kyllä muistuttelee viheliäisesti. :)
 
Kortisonipiikkiä kyselemään lekurilta.
Kortisonipiikki ei itseasiassa tenniskyynerpäähän välttämättä auta. vaan voi jopa pahentaa. En muista tarkkaa syytä, mutta itse tuosta kärsineenä kysyin yhdeltä lääkäritutulta ja kertoi noin. @Pyrres nyt onki hyvä hetki laittaa prätkä talviteloille, koska toi tenniskyynerpää on pitkä ja vittumainen vaiva. Ens kesään voit saada kuntoon! Nimimerkillä kokemusta on.
 
Ei perkule, eihän sitä nyt vielä luovuteta. Katsotaan ensin että on tosiaan se. On nimittäin muutakin pientä outoutta tuossa kädessä kun töissä paskoin sitä.

Alaselkä on aina paskana. Ja varusteet on aina mallia lämpimät. Yhtenä päivänä on ollut vilu, ajelin 160km 3c kosteassa usvassa.

EDIT: Voi olla että selvisin "varoituksella" koskien tennaria. Päivä pari lepoa ja side=ei tunnu juurikaan missään. Voi olla että vihdoin on jotain hyötyä iki-ihanista perintötekijöistä.
 
Viimeksi muokattu:
Lidlissä olisi mp-peitteitä myynnissä. Jopa eri kokoja. Jäin ihmettelemään piisaisiko Vespaan M vai pitäisikö olla L takapoksin takia?

Mitä kyynärpäähän tulee, itsellä vasen käsi kyynärpäästä voimaton ja joka liike ja rasitus sattuu. Tuota ollut nyt ehkä kaksi kuukautta. Sitä vaan ajattelee et maar se siitä... Enemmänkin kuin ajelu, niin pohdin miten haittaa laskettelua! ;-)

Mutta tänään niin kiva keli että vetelin Vespalla sieneen. Ihan hyvä saalis tuli supparia ja jopa kanttarelliakin. Hirvieläimiä ei näkynyt, eikä nitä metsän petoja: ihmisiä ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Kävin kanssa vähän pärräilemässä ainakin parin viikon tauon jälkeen, kivaahan se oli vaikka eihän tuolla nyt enää mikään kesä ole ja sieltä täältä palelteli.
Hyvinkään motonetissä ajattelin käydä katsomassa olisiko sattumalta heitetty paksumpia hanskoja outlettiin, ni paskan marjat lähes koko hanskahylly ammotti jo tyhjyyttään.


Huomenna pääsisi töistä vähän aikaisemmin, eikä nyt ainakaan sataisi :whistling:
 
Lidlissä olisi mp-peitteitä myynnissä. Jopa eri kokoja. Jäin ihmettelemään piisaisiko Vespaan M vai pitäisikö olla L takapoksin takia?

Mitä kyynärpäähän tulee, itsellä vasen käsi kyynärpäästä voimaton ja joka liike ja rasitus sattuu. Tuota ollut nyt ehkä kaksi kuukautta. Sitä vaan ajattelee et maar se siitä... Enemmänkin kuin ajelu, niin pohdin miten haittaa laskettelua! ;-)

Mutta tänään niin kiva keli että vetelin Vespalla sieneen. Ihan hyvä saalis tuli supparia ja jopa kanttarelliakin. Hirvieläimiä ei näkynyt, eikä nitä metsän petoja: ihmisiä ;-)
Itse pääsin törmäilemään tuossa eilen mäyrän kanssa. Ennen ollut kyllä peuraa edessä, lintua puskurissa yms, mutta oli eka kerta kun ihan osui lintua isompaan. Onneksi olin autolla liikenteessä niin isoin vahinko on auton siivous.

Mitä kipuun tulee niin ajelen yhä tyytyväisenä, valitsen vain eri pätkiä joissa ei tarvitse jatkuvasti kiihdyytellä/jarrutella ja en vedä tunteja putkeen.
 
Ostin L-kokoisen peitteen. Käytänkö?
Eitiiä.
Peitteissä on omat ongelmatiikkansa, myös sisähoidoissa. Kuten se että jos on peitto päällä, ohikuljijat ei noteeraa, tai ajattelevat että "suojattu" ja kolhuja tulee.
 
Tänään kävin Savagella ajelemassa lenkin ympäri syksyistä Porvoota, laitoin tankin täyteen pienkonebensaa (saa mittarista Porvoon Tarmolan Nesteltä) ja laitoin papattimen sen jälkeen talliin, oli hyvä päivä päättää ajokausi. Ei tullut kun runsas 1000 kilsaa mittariin, puolet viime- ja toissavuoden ajomäärästä. Tässä ilmeisesti ollut kaikenlaista muutakin. Busa meni talvilepoon jo pari viikkoa sitten, eikä siihenkään tullut kun runsaat 4900 mittariin. En minä nyt tiedä onko syytä olla ajomäärien suhteellisesta vähyydestä huolissaan, joskus kiinnostaa enemmän, joskus vähemmän. Nykyään en helpolla lähde baanalle jos sataa, on liian kylmää tai tuulista tai muuten vaan ei huvita. Olen ajanut aivan tarpeeksi kaatosateessa, myrskyssä, loskakeleissä - turha sinne enää on lähteä itseänsä ehdontahdoin kiduttamaan. Nuorempana oli iso win jos sai ajokauden alkamaan jo maaliskuussa ja päättymään marraskuussa, enää ei tunnu yhtä tärkeältä. Ei siinä mitään, kivaahan toi ajelu edelleen on.

talvilepo2024.jpg
 
Tänään kävin Savagella ajelemassa lenkin ympäri syksyistä Porvoota, laitoin tankin täyteen pienkonebensaa (saa mittarista Porvoon Tarmolan Nesteltä) ja laitoin papattimen sen jälkeen talliin, oli hyvä päivä päättää ajokausi. Ei tullut kun runsas 1000 kilsaa mittariin, puolet viime- ja toissavuoden ajomäärästä. Tässä ilmeisesti ollut kaikenlaista muutakin. Busa meni talvilepoon jo pari viikkoa sitten, eikä siihenkään tullut kun runsaat 4900 mittariin. En minä nyt tiedä onko syytä olla ajomäärien suhteellisesta vähyydestä huolissaan, joskus kiinnostaa enemmän, joskus vähemmän. Nykyään en helpolla lähde baanalle jos sataa, on liian kylmää tai tuulista tai muuten vaan ei huvita. Olen ajanut aivan tarpeeksi kaatosateessa, myrskyssä, loskakeleissä - turha sinne enää on lähteä itseänsä ehdontahdoin kiduttamaan. Nuorempana oli iso win jos sai ajokauden alkamaan jo maaliskuussa ja päättymään marraskuussa, enää ei tunnu yhtä tärkeältä. Ei siinä mitään, kivaahan toi ajelu edelleen on.

talvilepo2024.jpg
Jos se seisoo lämpimässä tallissa, niin muutaman kuukauden seisotus ei saa bensaan mitään aikaiseksi. Kylmä sitten erikseen toki.
 
Normi-98 aina tankissa, kesät-talvet. Tänään oli tosian kiva keli ajella, kävin kurkkaamassa Halikon kurpitsapuiston, Meriniityn markkinat, josta Heinän puutarhan chilivalmisteita ja Shellissä tankkaamassa. Ja kirkonmäellä katselemassa keltalehtipuita...
 
Jos se seisoo lämpimässä tallissa, niin muutaman kuukauden seisotus ei saa bensaan mitään aikaiseksi. Kylmä sitten erikseen toki.
Kylmä talli jossa majaileva RuuviTag ilmoittaa tällä hetkellä olevan 11,21 astetta ja ilmankosteus 78,22% HomeAssistantin valvonnan mukaan :). Olen ottanut tavaksi laittaa talveksi pk-bensaa kaasarilaitteisiin (lumilinko, ruohonleikkuri, moottorisaha, siimaleikkuri, pyörä) ja ruiskubusaan normi V-Poweria terästettynä tilkalla stabilointiainetta. Toistaiseksi toiminut hyvin jo monta vuotta.
 
Nää on muuten hauskoja nä bensavirmat, ensin jokainen rehvastelee lisäaineillaan, ja sit kun myyvät jakelun, myöntävätkin yllättäin et samaa paskaa se on edelleen, vaika nyy onki st1 eikä meijä shell ;-)
 
Kylmä talli jossa majaileva RuuviTag ilmoittaa tällä hetkellä olevan 11,21 astetta ja ilmankosteus 78,22% HomeAssistantin valvonnan mukaan :). Olen ottanut tavaksi laittaa talveksi pk-bensaa kaasarilaitteisiin (lumilinko, ruohonleikkuri, moottorisaha, siimaleikkuri, pyörä) ja ruiskubusaan normi V-Poweria terästettynä tilkalla stabilointiainetta. Toistaiseksi toiminut hyvin jo monta vuotta.
Kyllä minäki kaasarit tyhjennän, mutta muuta en tee
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
Uusi pinlock vaan tai irrota ja laita kiinni uudelleen. Ei kyllä pitäisi noin helposti huurtua. Pinlocki on järkevintä asentaa niin että visiiri käteen ja taivutut visiiriä reittä vasten kädellä suoraksi ja siihen sitten vaan pinlock kiinni.
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
Juu ei kyllä pinlocki pitäs mennä huuruun. Asennusvirhe?
 
Vanhempana pinlockin ja visiirin välinen tiivistys ei välttämättä pysy tiukkana eikä huurunpoistoon vaadittu tiivis ilmarako enää ole tiivis joten huurtuu. Joko uudelleen asennus paremmin tai uusi pinlock. Tai jopa uusi visiiri jos pinlockin kiinnityspinneissä olisi jotain häikkää.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
Youtubesta löytyy videoita ja varmaan riippuu kypärästä. Itellä riittää kun taivuttaa visiiriä ja repii kalvon irti. Katso, että pinlockin silikonisaumat täsmää visiirin kanssa eikä oo välejä yms.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
Mitkä ihmeen ruuvit? Sille ei oikein mitään voi jos pinlockin sisäpinta huurtuu. Ehkä pistää tuuletusta vähä auki ettei huokaile niin suoraan siihen visiiriin. Ite pinlock visiirin muovi on kyllä niin pehmeää ettei sitä arvaa oikein millään käsitellä.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
En suosittele mitään aineita ja visiiriä jos putsaat niin hyvin heikolla saippuavedellä ja mikrokuituliinalla. Usein riittää pelkkä kuuma vesi. Kuulostaa hieman siltä että tuo sun Pinlock falskaa sivuilta. Siinä pitäisi olla pelkät tapit mihin se vaan taipuu kiinni.
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
Motul M1 Helmet&Visor Clean olen itse käyttänyt sisä- ja ulkopinnalle visiiriin. Motonetistä saa 10e/suihkepullo. Tuota kun suihkuttelee ja antaa hetken vaikuttaa, sitten jollain puhtaalla liinaalla pyyhkii. Se itse pinlock visiiri on yleensä vain pölyssä, joten lähtee ihan kuivalla puhtaalla liinalla pyyhkimällä. Vähän kuulostaa kyllä siltä, että olisi väärin asennettu tuo sinun pinlock. Kannattaa Youtubesta vilkaista miten se Arain tapauksessa kuuluisi laittaa paikalleen.

edit: lisätään vielä, että mulla on yleensä purkki tuota ainetta ja mikrokuituliina penkin alla tai jossain laukussa mukana, niin saa kesken matkan putsattua öttömöttöt pois häiritsemästä.
 
En tiiä moisesta tuotteesta, mutta visiirit olen pessy astianpesuaneella, kädellä ja lämpimällä vedellä. Mikrokuiduissa ja muoveissa on eroja, joten naarmuttumisesta/naarmuttamisesta kannattaa olla varovainen. Aikoinaan givin tuulisuoja naarmuuntui pumpulilakin ;-) Olin pyyhkäissyt sitä huoltsikalla sillä tarjolla olevalla paperilla ja huomasin heti ettei kannata! Ja kotona koitin sitten huvikseni alakulmaan pumpulila ja vedellä ja silläkin tuli mikronaarmuja! Kivikovaa muovia oli ;-D
 
Pinlock-kalvoa ei kannata pestä millään aineella, jos lainkaan. Se kalvon melko pehmeä pinta ei juurikaan sellaista kestä. Aiemmin käytin noita Shoeissa paljonkin, en enää nykyään. Vanha motoristikikka on osoittautunt itselleni toimivaksi ja halvaksi; ensin pesee tavallisen visiirin haaleanlämpimässä vedessä, hieman Fairya talouspaperiin ja sitten puhtaaksi samalla tavalla kun rillejä pesisi. Kun visiirin sisäpinta on mahdollisimman puhdas ja kuiva niin pehmeään ja puhtaaseen mikrokuituliinaan yksi tippa sitä samaa tiskiainetta jonka sitten hinkkaa näkymättömäksi kalvoksi visiirin sisäpintaan. Toimii aikansa (ei välttämättä kovin pitkään) eikä auta mitään jos visiirin pinta huurtuu ulkopuolelta esim. sumussa. Mutta hengitysilman aikaansaamaan huurtumiseen se saattaa auttaa. Kaikki tämä toki omalla vastuulla, itselleni on toiminut. Kesällä poistan ötökät ym. ektoplasmat visiiristä kastamalla talouspaperin aika märäksi ja sitten levitän sen visiirin pintaan, annan olla 10-20min ja sitten vaan pyyhin raadot pois. Nekin kun ovat 70% vettä ja liukenevat melko nopsaan. En suosittele tosin jos on joku väritetty iridium- tms visiiri, enkä myöskään jos visiirissä on tiepölyä, hiekkaa, mutaa jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 870
Viestejä
5 054 389
Jäsenet
80 993
Uusin jäsen
Wolfwood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom