Mopokuumetta

Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Stormilta saa ainakin peitettä, jossa on tuuletusaukot ja fleece-sisäosa. Toki Stormin tyyliin ovat vähän hintavia. Löytyy sisä- ja ulkokäyttöön nähtävästi.

 
Kummasti se 5h taas hukkui kun kävi ajelemassa mutkaista asfalttia ja vähän soraa ympäri pitäjiä.
Ei kauheasti muita kaks pyörästä näkyny liikkeellä, yksi kolmen *sohvan porukka tuli vastaan ja yksi adventture samaan aikaan taukopaikalle.
 
Kummasti se 5h taas hukkui kun kävi ajelemassa mutkaista asfalttia ja vähän soraa ympäri pitäjiä.
Ei kauheasti muita kaks pyörästä näkyny liikkeellä, yksi kolmen *sohvan porukka tuli vastaan ja yksi adventture samaan aikaan taukopaikalle.
Meikäläinen oli kanssa pari tuntia liikenteessä. Ei noita paljoa ole liikenteessä enää. Itse vedän legit siihen asti kun ei vain enää kelit salli renkaiden kannalta/riskit kasvavat liian isoiksi. Isoin ongelma Sipoossa oli lehdet.
 
Kellään mitään vinkkiä mitä kaikkea hauskaa huomioida/harjoitella nimenomaan prätkäinssiin? Auto on aina auto, mitä erilaista prätkäinssissä katsellaan?
 
Kellään mitään vinkkiä mitä kaikkea hauskaa huomioida/harjoitella nimenomaan prätkäinssiin? Auto on aina auto, mitä erilaista prätkäinssissä katsellaan?
Itellä ei kyl katottu juuri mitään muuta kuin mitä autollakaan. Lähinä ryhmittyessä, kun käännyt niin on muistaakseni prätkän kanssa ohjeistus hakeutua siihen käännyttävään laitaan, mutta jos nyt onnistut ajamaan liikennesääntöjen mukaan eli noudatat opasteita, nopeusrajoituksia ja käytät vilkkua kääntyessä, niin menee läpi. Itse en harjoitellut inssiä varten muuten kuin että ajettiin inssiin se yks tunnin ajotunti (ei ollut itellä mitään harkkalupia) ja sit ajettiin inssi ja koska olin yli 10 vuotta ajellut autoa, niin en jaksanut inssistä turhaan murehtia. Sain inssiltä arvosteluksi tyyliin 3/5 enkä enää muista tai edes välitä siitä, mitä noi mahdolliset puutteet olivat. Saattoivat liittyä johonkin esimerkiksi mun muun liikenteen havainnointiin tms keinotekoiseen settiin, missä se arvio perustuu tyyliin siihen miten paljon kääntelet päätäsi, mutta normaalille aktiivisesti liikenteessä autolla ajavalle tuo on läpihuutojuttu, kunhan nyt ylipäänsä osaa liikennesäännöt ja prätkän kanssa liikkuminen kytkimen ja vaihteiden kanssa onnistuu :D

Saattoi olla etten itellä jossain pääkaupunkiseudun valoristeyksessä ottanut kääntymistä varten esim täysin oikeaa laitaa jos olin oikealle lähdössä, mutta toi nyt on vähän sellasta ekstraa, ihan kun ketään kiinnostaa jossain valoissa että missä laidassa oot, kunhan vilkku on päällä, kun ohi ei pääse muutenkaan suoraanajava sen sutjakammin.
 
Liikenne ja inssiajo on toki eri asia, ja vaikka ryhmittyminen on se minkä ihmiset ensimäisenä unohtavat, niin toki insissä sitä pitää tehdä. Autolla liikenteessä ryhmittyminen olisi olennaista, mutta kaksipyöräisellä aina myös riski. Jokainen tietää mitä tapahtuu jos ajat maantiellä muualla kuin keskellä kaistaa: sua aletaan työntää ojaan, tahallaan.
 
Itsellä ei oikeastaan ole huoli säännöistä tai muun liikenteen seurannasta (pää pyörii enemmän kuin tarpeeksi) vaan isoin ongelma on todennäköisesti liika keskittyminen siihen että joudun pitämään ajonopeudet sen 9kmh normia matalampina laitteella missä on tehoa mallia helvetisti vs aiemmat autot yms eikä vakkaria. Siksi mietin että onko jotain että vasen jalka pitää olla maassa/molemmat pitää olla maassa/vain toinen saa olla maassa ja tässä järjestyksessä tms tyyppisiä juttuja? En siis ole käynyt autokoulua prätkän kannalta kuin pakolliset ajotunnit ja käsittelyn ja nyt pärjännyt ihan jees liikenteessä.

Mites, saako inssissä muuten olla prätkässä lisävarusteita apuna? Omassa tapauksessa esim Android Auto näyttö jossa GPS nopeus ja navi yms.

Itsellä on siis inssi varattu, mutta mietin noita juttuja että mitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi. Esim käsittelyssä jos olisin stop&go:ssa laittanut oikean jalan maahan ensin, tämä olisi ollut automaattinen fail. En edes miettinyt tuota ennen kuin tuo toinen osaavampi maikka huomautti asiasta.
 
Itsellä ei oikeastaan ole huoli säännöistä tai muun liikenteen seurannasta (pää pyörii enemmän kuin tarpeeksi) vaan isoin ongelma on todennäköisesti liika keskittyminen siihen että joudun pitämään ajonopeudet sen 9kmh normia matalampina laitteella missä on tehoa mallia helvetisti vs aiemmat autot yms eikä vakkaria. Siksi mietin että onko jotain että vasen jalka pitää olla maassa/molemmat pitää olla maassa/vain toinen saa olla maassa ja tässä järjestyksessä tms tyyppisiä juttuja? En siis ole käynyt autokoulua prätkän kannalta kuin pakolliset ajotunnit ja käsittelyn ja nyt pärjännyt ihan jees liikenteessä.

Mites, saako inssissä muuten olla prätkässä lisävarusteita apuna? Omassa tapauksessa esim Android Auto näyttö jossa GPS nopeus ja navi yms.

Itsellä on siis inssi varattu, mutta mietin noita juttuja että mitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi. Esim käsittelyssä jos olisin stop&go:ssa laittanut oikean jalan maahan ensin, tämä olisi ollut automaattinen fail. En edes miettinyt tuota ennen kuin tuo toinen osaavampi maikka huomautti asiasta.
Ei oo mitään tollasia rajoitteita varusteille tai sille, kumpi jalka saa olla maassa. Ei mulla kyllä siinä stop and go käsittelykoeharjoituksessakaan tarvinut kuin toisen jalan käydä maassa eikä siinä ollut mitenkään rajoitettu sitä kumpi se edes saa olla. Idea on vain varmistaa prätkä nopeaan liikkeellelähtöön tyyliin välttääkseen peräänajo.

Ajonopeuksiin kannattaa muutenkin suhtautua niin, että taajamissa ajaa sen rajoituksen mukaan eikä mitään 9kmh ylinopeutta säännöllisesti ja säästelee ne ylinopeudet sitten isommille teille vailla kevyttä liikennettä. Jos isoin tunnistettu ongelma inssiä ajatellen on se, että joutuu ajamaan rajoitusten mukaan, niin etköhän sä ihan hyvin siellä pärjää.
 
Ei oo mitään tollasia rajoitteita varusteille tai sille, kumpi jalka saa olla maassa. Ei mulla kyllä siinä stop and go käsittelykoeharjoituksessakaan tarvinut kuin toisen jalan käydä maassa eikä siinä ollut mitenkään rajoitettu sitä kumpi se edes saa olla. Idea on vain varmistaa prätkä nopeaan liikkeellelähtöön tyyliin välttääkseen peräänajo.

Ajonopeuksiin kannattaa muutenkin suhtautua niin, että taajamissa ajaa sen rajoituksen mukaan eikä mitään 9kmh ylinopeutta säännöllisesti ja säästelee ne ylinopeudet sitten isommille teille vailla kevyttä liikennettä. Jos isoin tunnistettu ongelma inssiä ajatellen on se, että joutuu ajamaan rajoitusten mukaan, niin etköhän sä ihan hyvin siellä pärjää.
Isoin ongelma on tuo nopeuden pudotus siihen juuri rajoitukselle/sen ylläpito tuolla varsin herkällä kaasulla (vaikka kaasunvaste olisi rain modessa) ja se mitä inssi näkee vs mitä itse näen. Pitää varmaan vain pokkana ajaa mittarin mukaan niin kukaan ei voi valittaa että olisin ajanut yli/alinopeutta. Inssi kun ei näe miten paljon seuraan asioita silmillä, miksi reagoin tuunattuun amis bemariin eri tavalla kuin kia rioon jne jne jne. Pitäisi olla jatkuva puheyhteys ja jatkuva selostus mitä näen. Joskus muistan kun vanhassa kakkosvaiheessa jouduin selittämään että huomasin että Kehälle liittyessä jono oli todella tiukka ja täynnä rekkoja, turvallista tilaa ei ollut ja jouduin ylittämään suurimman sallitun kaasu pohjassa että ehdin rekkojen eteen täysin tyhjään tilaan. Arvioija piti asiaa virheenä kunnes selostin mitä olin havainnut peilistä sivusilmällä seuraten, hän sanoi suoraan että ei olettanut että kukaan seuraisi jonoa peileistä niin pitkälle taakse niin ns. häneltä "huomaamatta" niin tuoreena kuskina ja tunnusti sen jälkeen epävirallisesti että tein juuri kuten tilanne vaati, vaikka nopeusrajoitus ylittyikin ja rikoin liikennesääntöjä.

Nuo inssit ja kokeet huolettavat siksi koska olen kuunnellut tarpeeksi lähipiirin tarinoita siitä miten hv touhua on ollut inssien toimesta. Yksi oli mm hylätty siitä syystä että hän ei huomioinut ja hidastanut suojatielle suoralla tiellä missä on täysi näkyvyys molemmille sivuille n.500m eteen ja taakse. Ja inssikohtaisia eroja on valtavasti. On tullut kuultua autokoulumaikoilta tuoreita kommentteja että älä mene sinne inssiin, ai vittu sulle tuli toi inssi joka ei ikinä päästä ekalla läpi jne. Plus vihaan muutenkin kokeita. En nyt automaattisesti feilaa kokeissa, mutta suoriudun niistä huomattavasti heikommin kuin samasta asiasta oikeassa elämässä.
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
Juu se on jännä miten paljon nuo törpöt, suunnat, se tää ja tuo vaikuttavat. Maikka naureskeli että teen jatkuvasti kahdeksikon käännöksiä, 50kmh väistöjä yms ihan vain päästä päähän rataa ajaessa ilman mitään ongelmaa, mutta itse harjoitusta suorittaessa homma saattaa kusta mitä oudoimmin tavoin. Itsellä oli tunti ennen käsittelykoetta ja siinä käytiin ennen koetta läpi harjoituksia ja meni oikein nätisti, ajettiin ajoissa paikalle ja harjoiteltiin vielä ajovarman pihassa ja homma kusi jatkuvasti. Kun koe alkoi, homma meni ilman mitään säätöä, lukuunottamatta yhtä aivopierua yhdessä helpoimmista testeistä (nopeus heitti jos muistan oikein).
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
Kävin kesällä ison A-kortin ja autokoulusta 6 tunnin paketti ja kerralla ensimmäisellä yrityksellä käsittelykokeet ja inssi. Aiempaa kokemusta ainoastaan moottorillisista kaksipyöräisistä supermoto moposta ikävuosina 15-17v. käsittelykoe+Inssi aamulle noin 2 mm/tunti sadetta koko aamuksi oli siis märkää ja olin kuin uitettu koira lopuksi "kortti" kädessä.

Omalla kohdalla vastaohjaus tuli selkärangasta mihin suuntaan oli aina menossa, kun alkoi kallistamaan, niin samalla sitten vastaohjasi. Vauhti ja kiihdyttely oli haastavaa ennen kuin vain tottui rajusti kiihdyttelemään sekä kokeilemaan miten pyörä käyttäytyy-> sai sen varmuuuden siihen pyörän käsittelyyn. Autokoulussa oli käytössä tapa, yksi ajotunti ennen käsittelykoetta, mikä käytettiin pääasiassa lämmittelyyn käsittelykoetta varten->sai todella kivan tuntuman ja varmuuden sitten onnistumisista.

Jos vain mahdollista päästä pyörittelemään sitä moottoripyörää vapaasti ja testailemaan rajoja (kiihdytys, jarrutus, tiukat käännökset), että totut ja alat luottamaan taitoihin. Omalla kohdalla jännitys tuli siitä epävarmuudesta, että sujuuko tämä homma.

Kahdeksikko oli haastavin johtuen siitä, että käytin liian vähän kaasua ja ensireaktiona oli laskea jalka maahan eikä "nostaa pyörä ylös kytkimellä".
 
Kävin kesällä ison A-kortin ja autokoulusta 6 tunnin paketti ja kerralla ensimmäisellä yrityksellä käsittelykokeet ja inssi. Aiempaa kokemusta ainoastaan moottorillisista kaksipyöräisistä supermoto moposta ikävuosina 15-17v. käsittelykoe+Inssi aamulle noin 2 mm/tunti sadetta koko aamuksi oli siis märkää ja olin kuin uitettu koira lopuksi "kortti" kädessä.

Omalla kohdalla vastaohjaus tuli selkärangasta mihin suuntaan oli aina menossa, kun alkoi kallistamaan, niin samalla sitten vastaohjasi. Vauhti ja kiihdyttely oli haastavaa ennen kuin vain tottui rajusti kiihdyttelemään sekä kokeilemaan miten pyörä käyttäytyy-> sai sen varmuuuden siihen pyörän käsittelyyn. Autokoulussa oli käytössä tapa, yksi ajotunti ennen käsittelykoetta, mikä käytettiin pääasiassa lämmittelyyn käsittelykoetta varten->sai todella kivan tuntuman ja varmuuden sitten onnistumisista.

Jos vain mahdollista päästä pyörittelemään sitä moottoripyörää vapaasti ja testailemaan rajoja (kiihdytys, jarrutus, tiukat käännökset), että totut ja alat luottamaan taitoihin. Omalla kohdalla jännitys tuli siitä epävarmuudesta, että sujuuko tämä homma.

Kahdeksikko oli haastavin johtuen siitä, että käytin liian vähän kaasua ja ensireaktiona oli laskea jalka maahan eikä "nostaa pyörä ylös kytkimellä".

Itsellenikin kahdeksikko oli pahin, mutta kun tokalle kerralle tuli parempi opettaja niin (josta aikaisemmin mainitsin) ja hän kävi ajolinjoja läpi miten vetää käännökset ihan radan ulkorajojen kautta niin ihan hyvin sekin alkoi sujumaan. Itse yritin koko ajan alkuun mahd. pientä ympyrää ja ajokokeessakin jäi kyllä reilusti väliä reunoihin vaikka ymmärtääkseni eturengas saa käydä rajan ulkopuolellakin :cigar2:

Väistö lähti itseltäni melkein kyllä ihan itsestään, siinäkin kyllä ekoilla kerroilla piti ihmetellä miten tämän pystyy tekemään, mutta yritinkin palata takaisin ennen väärää tötsää (toisen harjoitteen merkiltä) niin matkaahan oli oikeasti ihan reilusti :D

Sinänsä oli kyllä tehokasta tuo koulutus, lauantaina käsittelykokeeseen harjoittelua ja päälle lenkki kaupungilla, maanantaina ajolenkin päätteeksi Ajovarman pihaan kertaamaan käsittelykoe ja siihen perään itse koe & inssiajo.
 
Itsellenikin kahdeksikko oli pahin, mutta kun tokalle kerralle tuli parempi opettaja niin (josta aikaisemmin mainitsin) ja hän kävi ajolinjoja läpi miten vetää käännökset ihan radan ulkorajojen kautta niin ihan hyvin sekin alkoi sujumaan. Itse yritin koko ajan alkuun mahd. pientä ympyrää ja ajokokeessakin jäi kyllä reilusti väliä reunoihin vaikka ymmärtääkseni eturengas saa käydä rajan ulkopuolellakin :cigar2:

Väistö lähti itseltäni melkein kyllä ihan itsestään, siinäkin kyllä ekoilla kerroilla piti ihmetellä miten tämän pystyy tekemään, mutta yritinkin palata takaisin ennen väärää tötsää (toisen harjoitteen merkiltä) niin matkaahan oli oikeasti ihan reilusti :D

Sinänsä oli kyllä tehokasta tuo koulutus, lauantaina käsittelykokeeseen harjoittelua ja päälle lenkki kaupungilla, maanantaina ajolenkin päätteeksi Ajovarman pihaan kertaamaan käsittelykoe ja siihen perään itse koe & inssiajo.
Lohdullista etten ole ainoa jolla oli samoja ongelmia maikkojen ja pienten ympyröiden kanssa :D.

Onko muuten hajua minkälaiset inssit on Hyvinkään Ajovarmalla? Tai onko reitillä jotain mukavia ansoja. Normisti näistä ansoistakin selviää järkeä käyttäen, mutta sitä en tiedä onko ratkaisut aina täysin lain kirjaimen mukaisia. Tietäisi hiukan varautua ovatko tarkkoja mistä, kiukkuisia, mukavia yms. Aikanaan autokoulun inssissä kun oli tiettyjä paikkoja joissa oli helppo missata merkki, tulkita risteystä tai kaistoja väärin tms joten inssi tykkäsi ajattaa noista. Ja osa insseistä oli kuulema ihan täysiä kyrpiä ja osa taas todella rentoa ja asiallista. Mutta oli kuitenkin paikkoja mihin autokoulu ei esim halunnut mielellään viedä oppilaita inssiin koska oli kuulema liian paljon kyrpä otsassa inssi tyyppejä jne.

Sen selvittelin jo että saa olla navit yms kiinni eikä tule sanomista. Lähinnä mietin tuota että esim Waze piippaa ylinopeudesta eli voitaisiin katsoa omalla tavallaan huijaamiseksi. Kommunikointiin käytetään jotain heidän kuulokejuttuaan (toivottavasti mahtuu 45mm JBL:ien ja korvien/korvan väliin) ja mukavasti saa kuulema repunkin talteen eikä tarvitse se selässä ajella kokeessa (ei sillä että sillä niin väliä olisi suorituksen kannalta).
 
Lohdullista etten ole ainoa jolla oli samoja ongelmia maikkojen ja pienten ympyröiden kanssa :D.

Onko muuten hajua minkälaiset inssit on Hyvinkään Ajovarmalla? Tai onko reitillä jotain mukavia ansoja. Normisti näistä ansoistakin selviää järkeä käyttäen, mutta sitä en tiedä onko ratkaisut aina täysin lain kirjaimen mukaisia. Tietäisi hiukan varautua ovatko tarkkoja mistä, kiukkuisia, mukavia yms. Aikanaan autokoulun inssissä kun oli tiettyjä paikkoja joissa oli helppo missata merkki, tulkita risteystä tai kaistoja väärin tms joten inssi tykkäsi ajattaa noista. Ja osa insseistä oli kuulema ihan täysiä kyrpiä ja osa taas todella rentoa ja asiallista. Mutta oli kuitenkin paikkoja mihin autokoulu ei esim halunnut mielellään viedä oppilaita inssiin koska oli kuulema liian paljon kyrpä otsassa inssi tyyppejä jne.

Sen selvittelin jo että saa olla navit yms kiinni eikä tule sanomista. Lähinnä mietin tuota että esim Waze piippaa ylinopeudesta eli voitaisiin katsoa omalla tavallaan huijaamiseksi. Kommunikointiin käytetään jotain heidän kuulokejuttuaan (toivottavasti mahtuu 45mm JBL:ien ja korvien/korvan väliin) ja mukavasti saa kuulema repunkin talteen eikä tarvitse se selässä ajella kokeessa (ei sillä että sillä niin väliä olisi suorituksen kannalta).

Inssihän ei näe sinun mittaria, joten hetkelliset ylinopeudet jäävät huomaamatta. Muun liikenteen vauhdissa ei kannata mennä, koska valtaosa ajaa lievää ylinopeutta. Eli en usko, että ylinopeudesta jää kiinni mikäli vaan olet koko ajan tietoinen vallitsevasta nopeusrajoitukseseta.

Itsellä on taipumusta turhaan jännittämiseen ja omaa inssiä helpotti paljon, kun inssin kanssa pystyi juttelemaan suorituksen aikana. Juteltiin niitä näitä, samalla kun ajeltiin pieni lenkki kaupungilla. Varsin positiivinen kokemus loppupeleissä.
 
Inssissä kannattaa myös muistaa, että sinne suuntaan ei ole pakko ajaa, minne inssi käskee, kunhan ajaa liikennesääntöjen mukaan. Eri ihmiset stressaa inssiä eri tavalla, joten loppupeleissä esim @Pyrres kannattaa reflektoida vaan sitä omaa tunnetta aiempiin kokemuksiin. Ymmärrettävästi stressiä voi lisätä se, että epäonnistui käsittelykokeessa ensiyrittämällä, mutta luultavasti sullakin on ihan hyvät taidot navigoida liikenteessä, kerta ajelet vähän massasta poikkeavalla harrasteluonteisella autollakin yms.
 
Inssissä kannattaa myös muistaa, että sinne suuntaan ei ole pakko ajaa, minne inssi käskee, kunhan ajaa liikennesääntöjen mukaan. Eri ihmiset stressaa inssiä eri tavalla, joten loppupeleissä esim @Pyrres kannattaa reflektoida vaan sitä omaa tunnetta aiempiin kokemuksiin. Ymmärrettävästi stressiä voi lisätä se, että epäonnistui käsittelykokeessa ensiyrittämällä, mutta luultavasti sullakin on ihan hyvät taidot navigoida liikenteessä, kerta ajelet vähän massasta poikkeavalla harrasteluonteisella autollakin yms.
Ei tarvi ajaa minne inssi käskee? Oiskai tuosta jo hylkyä tullu 2000 luvun alkupuolella.

Saa lähteä vaikka motaria vetään puolituntia suuntaansa ja rampin kautta puoltuntia takas? Inssi kiljuu luuriin kun ei tottele.
 
Jos koet ettet voi turvallisesti tai ajoissa kääntyä tms. ei tule hylkyä. Varmistettu inssiltä kun kyselin toimintamallit kun oli vain yksisuuntainen radio.

Kyllä sitä jännitti odotellessa etenkin kun ei ollut ns kotikenttäetua yms. Mutta ilman virheitä paiysi VÄITETYSTI olisin ajanut ylinopeutta 40kmh alueella, mikä ei voi oikein pitää paikkaansa koska waze olisi piippaillut heti ylityksestä. Muuten ihan perus settiä mutta hyvästä prätkän hallinnasta tuli lisäpisteet :D. Tää on niin tätä, yksi sanoo yhtä, toinen toista jne. Mutta kolmio sai lentää samantien roskikseen ja himaan takaisin lepäämään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 208
Viestejä
4 436 103
Jäsenet
73 511
Uusin jäsen
Sevle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom