Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.Sama se melkeinpä on kyykyillä, että tollanen 120 on jo aika raffi nopeus ylläpitää, kun niin alhaalla ei kiinnosta ajaa että pääsis pleksin ilmavirran alle.
Pitää olla joku matkapyörä kunnon pleksillä ettei tuuli häiritse. Nakuissa vois kyl olla ajoasento vähän mukavampi.
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.
Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.
On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.
Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea .
Nakuttelet vaan vaihdetta alaspäin niin kauan, että tulee raja vastaan. Kantapään nousemista ei kannata stressata, autokoulun pyörät on matalia, jotta mahdollisimman moni pystyisi ajamaan niillä. Tästä syystä polvet on monesti korvissa, jolloin vaihteiden ja jarrun käyttäminen on vähän hankalaa. Omalla pyörällä voi sitten hieroa ajotyyliä paremmaksi.Noniin, se olisi ensimmäiset ajotunnit takana. Käsittelykoeharjoituksia tehtiin suunnilleen koko 2 tuntinen.
Huomaan, että itselleni oli haastavinta vaihteiden vaihdot ja tietämys mikä vaihde on päällä. Stop and go harjoituksissa useasti kävi niin, että jarrutuksen jälkeen liikkeelle lähdössä moottoripyörä sammui ja johtui siitä että oli jäänyt 2-vaihde päälle.
Koitan vaihtaa vaihteita siten, että kantapää on kokoajan siinä tapilla ja jalkaterän liikerata ei mene tarpeeksi ylös, joten kun koitan vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin 3 vaihteelta 2 vaihteelle menee, mutta sen jälkeen vaihdevipu ei nouse tarpeeksi ylös, että taas painaessa alaspäin vaihtuisi 1 vaihteelle.
Aika vähän tulee kytkintä käytettyä, oikeastaan liikkeelle lähdöt ja kiihdytyksessäkin se on lähinnä keventämistä, kahva liikkuu ehkä sentin.
Kaasun avulla saa prätkässä vaihteet silmään huomaamattomasti ja välittömästi.
Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.Joo, itsekin huomasin jo nuorena että japanilaiset vaihteistot toimii ilman kytkintä! Hiukan päästi kaasua ja klips, alaspäin ihan samalla tavalla. Tokin siinä sitten tuli välillä sekoiltua myös paikoilaan kun piti muistaa kytkinkin ;-) Vaikka meidän Suzuki GR650 oli äärest karsittu peruspyörä, siinä oli bensamittari ja vaihdeilmoitin, jotka oli kyllä mukavat kummatkin olemassa. Pyörien mataluudesta, vaimo sai just ja just varpaan maahan kun käytiin verhoilijalla joka muotoili ja laski satulaa alemmaksi.
Huomaa turvavarusteet parkkipaikan harkassa!
Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaaJoo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.
Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.
On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.
Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea .
Olen tainnut kirjoittaa jo aiemmin samasta aiheesta, kun itsekin nakupyörällä ajelin ja tuulen kohina on todella kovaa. Tein sen virheen yhdellä reissulla että toinen tulppa oli huonosti korvassa ja en jaksanut pysähtyä asettamaan takaisin. Lopputulos oli kun kypärän otin päästä että korva sanoi "PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!". Ja nyt tuota samaa ääntä olen kuunnellut toistakymmentä vuotta.Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta.
Juu itsellä oli mönkkärissä "vaimentajat" tehtaalta... 100db+ jo osakaasulla ja ei esim ollut moni vastaavan omistaja moottoriratojen varikoille yms. moisten kanssa. Ja nuo puolivaimentavat tulpat pitää hankkia niin ei saa musiikinkin vielä kuulumaan ilman että kuulo menee. Itsellä pahin melu tulee oikeastaan ihan puhtaasti ajoviimasta. Kypäränä Arain Profile-V. Hornetin putken kuulee kyllä ja pöristelee mukavan matalalla mörinällä/pörinällä ja pitää ääntä mutta ei häiritsevästi vs tuo jatkuva ajoviiman ja kuulokkeiden välinen taistelu.Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.
Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaa
Kaverilla oli aikoinaan tuommoinen peite käytössä kun Gessulla talvella ajoi. Kätevä jos on siirtymää, mutta pikku ajossa vähä ärsyttävä.Mistä tulpista nyt puhutaan?
Itse olen aina ollut kylmänarka, ruipelo kun olen. Ja nyt muutaman kilometrin keikalla Vespalla palellutin itseni ja nyt toista päivää kuumeessa. Jee! (Itse asiassa kävin vain korjaamolla kysymässä joko auton vesivuoto olisi löytynyt: oli, siis oli lätäkkö auton alla, mistä se tulee sitä ei vielä tiedetty. Kuumeisena ei tosin kiinnostakaan...edes laskun suuruus) Aikoinaan kun kävin moottoripyörällä 10 asteen lämmöissä Turussa, niin palattua piti istua kylvyssä että sai syväkylmän itsestä pois. Metka tunne kun muuten alkoi olla lämmin mutta polvet oli sisältä kylmät. Jos nykyisin pitää lähteä ajamaan viileällä pidemälle, vedän kuntopyörällä itseeni peruslämmön ja pistän kuumaa vettä sisältävän taskumatin takin sisään, se auttaa tunniksi! Ei tullut nyt nurkka-ajoon oma neuvoa noudatettua...
Italiassahan ne käöyttä skoottereissa semmoista peittoa, jonne sujahdetaan alle. Siinä etuna että jäähdyttimen poistoilma jää sinne sisään lämmittämään alakroppaa. ;-)
-ja sit väitetään että italialaiset olisi "tyyli ensin, käytännöllisyys sikseen" Sen verran kauhean näköisiä nuo on.
Tuuli/talvisuoja jaloille Termoscud Pro Tucano Urbano, Vespa GTS, GTV ja GT – Italialaiset.fi
Tuuli/talvisuoja jaloille Termoscud Pro Tucano Urbano, Vespa GTS, GTV ja GT malleille. mustaitalialaiset.fi
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.
Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
Juu ehdottomasti. Aloittelijan tien ja olosuhteiden lukumoga. Mitä tulee oikeasti liukkaisiin, tuli tuossa jo tiistaina ajeltua mustan jään ohikin. Työmatkalla on yksi ramppi joka on varsin aukealla alueella ja aina jos on edes teoreettinen mahdollisuus jäälle, se on jäässä. Enpä tajunnut että lähempänä työpaikkaa oli käyty pakkasella, mutta onneksi olin tuttuun tapaan kyseisellä rampilla korostetun varovainen ja tunnistin jään kimaltelun ja pystyin kiertämään.Pyörällä liikenteessä kannattaa olla aina hereillä kun asfaltti on kostea, kylmä tai siinä on jotain läikkiä, ja ne maalaukset.
Mua ei haittaa jos takarengas sutii kun teen sen tarkoituksella, mutta tänä kesänä kehä 3 oli öljyä tiellä parin kilometrin matkalla niin siinä oli kaatuminen lähellä.
Lähdin vaihtamaan kaistaa, samalla kevyesti kiihdytin kunnes tajusin että kaistalla minne olin menossa on "jotain", (oli oudon värinen kohta vasemman renkaan urassa) en ehdi perumaan kaistan vaihtoa ja ajattelin että vedän suoraan yli kolmannelle kaistalle koska siellä ei ole ketään ja etten yritä jäädä kaistalle missä on "jotain" , samalla kierrokset nousee ja tunnen kuinka takarengas lähtee 80 vauhdissa vasemmalle, kevyt vasta ohjaus ja samalla takarengas saa pidon ja heittää sen oikealle puolelle luistoon, kaasua en löysännyt missään vaiheessa, ohjasin vain ja onneksi oli tilaa ja luisto loppui, mutta ainekset oli todella pahaan onnettomuuteen.
Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään.
Elä elä... ei vielä :. Anna vaikka huijasuboxi tms ensin. Kuitenkin täysi tehdastakuu...Kuulostaa ohjelmoinnin tarpeelta
Hommaat loivemmalla profiililla olevan kaasukahvan. Helpompi annostella kaasua.Elä elä... ei vielä :. Anna vaikka huijasuboxi tms ensin. Kuitenkin täysi tehdastakuu...
Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.Hommaat loivemmalla profiililla olevan kaasukahvan. Helpompi annostella kaasua.
Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.
Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
Alkoi ja en tiedä oliko se vai oma lievä kaasun lievitys vai yhdistelmä mikä pelasti, mutta pystyssä mentiin.Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?
Ihan oikeassa olet. Onko ideaa mistä saisi järkevästi reagoivan lämpömittarin minkä voisi kiinnittää stongaan? Ettei siis heti huomioisi ajoviimaa tms vaan olisi mahd. realistinen kuten tehtaiden mittarit?Malttia sit syyskeleillä liukasteluun ja tarkkana sen kanssa milloin menee pakkaselle. Muuttuu tiet ihan h-e-l-v-e-t-i-n liukkaaksi sit kun vaihtuu pakkasen puolelle ja assu on syksyisen märkää.
Olen joskus vuosia sitten ajellut eräänä iltana useamman sadan kilsan siirtymän talvisäilöpaikkaan lokakuussa, kun lämpötila hiipi pikkuhiljaa pakkasen puolelle. Olipahan jännittävää ja pelottavaa ajella mm. porojen suosimia tieosuuksia ja aina välillä kokeilla ajosaappaan pohjalla päällysteen liukkautta... Alijäähtynyttä vettäkin tiputteli jossain kohti. Nykyään en lähtisi enää urheilemaan, vaan heittäisin mopon suosiolla kärryyn vastaavassa tilanteessa.
Sitäpä vaan, että suosiolla kamppeet talviteloille kun alkaa kelit huononemaan, mopon kanssa kun ei kestä välttämättä tulla edes sitä yhtä "hupsista"-tilannetta. Airbag-liivistä ei ole apua moottoritien kaiteen tolppaan syöksyessä.
No kylläpä vaikuttaa. Tietenkin ohjelmallisesti ois parempi ja paremmin toimiva, mutta en kyllä pidättäs hengitystä että Honda tuon hoitas kuntoon.Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.
mistä saisi järkevästi reagoivan lämpömittarin minkä voisi kiinnittää stongaan? Ettei siis heti huomioisi ajoviimaa tms vaan olisi mahd. realistinen kuten tehtaiden mittarit?
Tienpinnan lämpöä yrittäisin päätellä edes suuntaa antavasti.?? Ajoviima on hyvä, auttaa mittaria reagoimaan nopeammin. Ilmahan ei siis kylmennä, vaan auttaa olemaan ilman lämpötilassa nopeammin. Harha ilmavirran kylmentävyydestä johtuu ihmisen ihosta, siitä katoaa ihon lämmittänyt kerros viimassa, ja siksi se tuntuu kylmältä. Tai saunassa jos kaveri puhaltaa poskeen ni tuntuu kuumalta, samasta syystä: ihon vilentämä kerros katoaa... Mutta lämpömittari ei välitä vaikka miten puhaltaisi. Tai no, välittää se jos siihen puhaltaa 5000km/h ilmaa niin ilman kitka lämmittää mittaria ;-D
Edith: Muistan kyllä että rekakkuskeille myytin peiliin asenettavaa telinettä johon sai laitetuksi pari limupulloa, että ne "jäähtyisivät viimassa" Siinä voi kuski olla ihmeissään ku vetelee Kreikassa 33 asteen lämmössä ja limuhan oli perhana lämmintä, vaika otin kaupan kylmäkaapista! ;-D
En tiedä miten tienpintaa voisi ilmasta mitattuna päätellä, mutta siinä OskuK on oikeassa, että tollaselle anturille sillä ei ole mitään merkitystä onko se viimassa vai ei. Ihminen aistii lämpötilaeron kylmänä tai kuumana ja tollanen johonkin mittarianturin muuttuvaan resistanssiin perustuva lämpötilan mittailuhan vaatii sen, että se anturi saavuttaa nimenomaan sen mitattavan kohteen lämpötilan, eli ajoviima itseasiassa nopeuttaa vaan sitä mittausta. Parempi siis laittaa johonkin missä ilma liikkuu, ettei ole missään etukatteiden sisällä moottorin lämmössä.Tienpinnan lämpöä yrittäisin päätellä edes suuntaa antavasti.
Kylmästä liiemmin välittämättä, kuski voi olla kuumissaan tai kylmissään joten kuskin on melkeinpä mahdoton arvioida lämpötilaa ajaessa, enkä haluaisi yllättyä että jossain kohtaa matkaa painutaankin pakkaselle ja lähtöpaikassa vetenä ollut lätäkkö onkin pidemmällä matkasta jäätä. Esim omalla työmatkalla on jo ollut 7c eroja lämpötilassa matkan aikana. 3c kotipihassa ja töihin tullessa työpaikan mittarin mukaan -4c.En tiedä miten tienpintaa voisi ilmasta mitattuna päätellä, mutta siinä OskuK on oikeassa, että tollaselle anturille sillä ei ole mitään merkitystä onko se viimassa vai ei. Ihminen aistii lämpötilaeron kylmänä tai kuumana ja tollanen johonkin mittarianturin muuttuvaan resistanssiin perustuva lämpötilan mittailuhan vaatii sen, että se anturi saavuttaa nimenomaan sen mitattavan kohteen lämpötilan, eli ajoviima itseasiassa nopeuttaa vaan sitä mittausta. Parempi siis laittaa johonkin missä ilma liikkuu, ettei ole missään etukatteiden sisällä moottorin lämmössä.
Joo, no toki jos ajelee tuntikausia niin, että lämpötila menee pakkaselle. Anyways, sillä nyt ei ole suuremmin väliä mihin sen anturin laittaa. Katso siisti paikka, missä ei näytä häiritsevältä ja katso, että saa ajoviimaa, ettei koneen lämpö pahemmin pääse anturia lämmittämään.Kylmästä liiemmin välittämättä, kuski voi olla kuumissaan tai kylmissään joten kuskin on melkeinpä mahdoton arvioida lämpötilaa ajaessa, enkä haluaisi yllättyä että jossain kohtaa matkaa painutaankin pakkaselle ja lähtöpaikassa vetenä ollut lätäkkö onkin pidemmällä matkasta jäätä. Esim omalla työmatkalla on jo ollut 7c eroja lämpötilassa matkan aikana. 3c kotipihassa ja töihin tullessa työpaikan mittarin mukaan -4c.
Juurikin näin. Pitää tutkia jos jostain löytäisi sellaisen minkä voisi vaan vetäistä nipparilla tms stongaan nyt syksyksi/kevääksi ja muuten heittää vittuun rumentamasta.Joo, no toki jos ajelee tuntikausia niin, että lämpötila menee pakkaselle. Anyways, sillä nyt ei ole suuremmin väliä mihin sen anturin laittaa. Katso siisti paikka, missä ei näytä häiritsevältä ja katso, että saa ajoviimaa, ettei koneen lämpö pahemmin pääse anturia lämmittämään.
Mietin tässä että jos märkä kylmä asfaltti on pidoltaan huono, ei helvetti sitä pitoa on hyvällä lämpimällä asfaltilla ja kun renkaissa on lämpöä. Esim ajotunneilla jne tuli vedettyä melkein jalkatappi maassa (kengänkärki/sivu osui jo maahan useasti) ja sateellakin mentiin yllättävän isoissa kulmissa maikan mukaan täysin turvallisesti... Yllätti muuten miten paljon rengas lämpenee vs autot. Tuon 160km+ reissun jälkeen vedin prätkän parkkiin ja kokeilin eturengasta ja oli mukavan lämmin vaikka tiet eivät olleet, enkä ollut kanttaillut tms. Huomaa hyvin kyllä erot seoksissa vs autonrenkaat.Ens viikon aattelin vielä ajella, sit pitää alkaa laittamaan jo talviteloille. Eilen oli tiet jo mustan jään peitossa, mutta autolla läksin ku Ouluun piti ajella tavaravuoren kera. Hyvin on ennusteet ja ikkunasta ulos kattominen riittäny ajokelin arviointiin. Lämpömittari sais olla digimittaristossa, mutta hyvin pystyy ikkunasta ulos kattomalla päätökset tekemään.
Syksy on jälessä viime vuoteen verrattuna, hyvä että on muutamaa lehteä edes puista tippunu. Kylmä asfaltti on kyllä pito-ominaisuuksiltaan huomattavasti heikompi, mutta järkeä oikeaan käteen, niin hyvin pärjää .
Joo luonnollisesti. Ei vain ole koskaan ollut missään laitteessa käytännössä auton semi sliksejä vastaavia. Onhan tuo pito ihan naurettava. Tänään auringon lämmittämillä teillä sai oikeasti olla varovainen rampeilla koska pitoa oli niin paljon vs kylmä/kostea keli. Kerran ei meinannut keulimisenesto ehtiä mukaan ja eturengas nappasi varmaan sen 20-30cm korkealle kunnes pyörä pudotti tehoja.Joo, ja koska seokset on pehmoisempia ja pinta tiehen pieni, niin kuluminenkin on reippampaa. Itsellä Vespassa takarenkaat kestää 6-9000km, eturenkaat kyllä lähempänä autolukemia, n 20 000km.
Osta joku halppis puuvillainen lakana tms siihen päälle? On ainakin kevyt ja hengittää hyvinEikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?
Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).
Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?
Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).
Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Mulla on pakkasharso pölysuojana mopon päällä tallissa. Kevyt, hengittää, ei naarmuta ja halpa. Sattumalta pari vuotta sitten keksin, kun piti jollain suojata ja oli siinä metrin päässä paketti.Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?
Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).
Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Eikö joku iso lakana soveltuis tuohon käyttöön?
Osta joku halppis puuvillainen lakana tms siihen päälle? On ainakin kevyt ja hengittää hyvin