Mopokuumetta

Mä en edes vastannut sen soitteluun, ei normaali jaksa kaikenmaailman myyjien kansa. Jollei emailiin tule tarjousta niin pitäköön jauhantansa.

Toinen asia: millä katsotte mittarinnäyttämän? Jollain sport trackerilla? Pelkkä live gps-näyttö ei kiinnosta, mielummin joku mikä tallentaa kulloisenkin nopeuden...
Itse tein taktiset ja ostin Android Auto kykenevän lisänäytön stongalle mittarin alle. Saa parhaan navigoinnin, GPS nopeuden, varoitukset siitä ja tästä ,musat ja ei säätöä kaapeleiden yms kanssa jos ei halua (aka et halua jättää näyttöä kiinni jos ei ole tallia tms). Pikkusen huolestuttaa mukana tulleen johtosarjan lämmönkesto, mutta ainoa järkevä reitti Hornetissa on tankin kylkeä/reunaa pitkin jäähdyttimen yli, josta vakio johtosarjakin menee... Joten joko kestää lämmöt tai pitää alkaa kolvailemaan omaa lämmön ja vedenpitävää USB C kaapelia.
 
Viimeksi muokattu:
Asensin Stoprt Tracker appin, ja kurkkasin mitä Vespa motarilla kulkee. Nyt voin poistaa sen, kun en moisia tarvitse. Enkä taatusti halua piuhoja, näyttöjä ja ikuista konffausta ajeluuni, enkä edes mukitelinettä ja pilliä että voisi ryystää kahvia ajaessani ;-)
 
Itse tein taktiset ja ostin Android Auto kykenevän lisänäytön stongalle mittarin alle. Saa parhaan navigoinnin, GPS nopeuden, varoitukset siitä ja tästä ,musat ja ei säätöä kaapeleiden yms kanssa jos ei halua (aka et halua jättää näyttöä kiinni jos ei ole tallia tms). Pikkusen huolestuttaa mukana tulleen johtosarjan lämmönkesto, mutta ainoa järkevä reitti Hornetissa on tankin kylkeä/reunaa pitkin jäähdyttimen yli, josta vakio johtosarjakin menee... Joten joko kestää lämmöt tai pitää alkaa kolvailemaan omaa lämmön ja vedenpitävää USB C kaapelia.
Kyllä noi normijohdot lämpöä prätkän mittakaavassa kestää, kun ei siinä koneen yläpuolella mitään erityisemmin lämpenevää ole. Tuleeko sulla siis usbikaapelilla akulta virta laitteelle?

Paljon btw makso ja mikä laite? En oo viitiny mitään tärinävaimennettua puhelintelinettäkään hommata.
 
Kyllä noi normijohdot lämpöä prätkän mittakaavassa kestää, kun ei siinä koneen yläpuolella mitään erityisemmin lämpenevää ole. Tuleeko sulla siis usbikaapelilla akulta virta laitteelle?

Paljon btw makso ja mikä laite? En oo viitiny mitään tärinävaimennettua puhelintelinettäkään hommata.
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.
 
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.
Eikö tuossa pyörässä ole mitään "auxiliary DC" -tyyppistä valmista liitintä, kun on noinkin uusi prätkä? Juuri yhteen MT-07 asentelin USB-laturin, ja se oli mukavan helppo, kun prätkässä oli valmis tulpattu liitin, johon vaan kiinnitetään USB-laturi.
 
Eikö tuossa pyörässä ole mitään "auxiliary DC" -tyyppistä valmista liitintä, kun on noinkin uusi prätkä? Juuri yhteen MT-07 asentelin USB-laturin, ja se oli mukavan helppo, kun prätkässä oli valmis tulpattu liitin, johon vaan kiinnitetään USB-laturi.
Takana olisi suoraan USB C liitin. Huollon kaveri sanoi että edessä pitäisi olla liittimet kahvanlämmittimille mutta en itse ainakaan bongannut suoraan kun yritin kuikuilla. Voi olla että ovat juuri sopivasti tankin alla tms. Pitää katsella tarkemmin talvella onko suoraa liitintä. Tein nyt ensin quick and dirty asennuksen. Olisin muuten vetänyt vain pidemmän usb johdon mutta tuossa mukana olevassa on hyvä paikoillaan takuulla pysyvä ja varsin hyvin kosteutta kestävä liitin josta en halua ainakaan vielä luopua.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.

Mulla ei ole mitään sulanut vaikka johdot menee parin sentin päästä venttiilikopasta, kyseessä kuitenkin ilmajäähdytteinen kone mikä käy aina kuumana.
 
Mulla ei ole mitään sulanut vaikka johdot menee parin sentin päästä venttiilikopasta, kyseessä kuitenkin ilmajäähdytteinen kone mikä käy aina kuumana.
Juu ja sylinterinkanteen voi koskea sekunnin pari. Pitäisi siis olla ok. Isoin juttu on tuo jäähdyttimen ylitys stongalle. Siinä on kulma mistä johto voi hinkkautua rikki, pitää kehittää joku suoja tai saada johto irti kulmasta. Noh, pääasia että toimii, paikka on hyvä ja kypärä päässäkin näkee kaiken päätä liikuttamatta.
 
Ideoita millä tuollaisen laikukkaan moottorin sais siistimmäksi? Ei lähde pesemällä eikä liuottimella mitä kokeilin.
 

Liitteet

  • Spora2.jpg
    Spora2.jpg
    414,1 KB · Luettu: 137
Jännä miten paljon rohkeutta sitä saa jo yhden ajotunnin jälkeen. Tänään oli toinen ajotunti ja sen jälkeen on vielä tunti vai pari ennen käsittelyä. Isoimmat ongelmat ovat että yritän vetää kahdeksikon liian pienenä ja väistöt tulevat vähän liian kovalla vauhdilla maikan mukaan (tuo vajaa kympin kovempi tuntuu huomattavan luontevalta ja helpolta). Mutta oli kyllä hullua miten paljon sitä uskalsi kallistaa pyörää ja miten sitä ei edes ajatellut vs ensimmäinen ajotunti. Oli itseasiassa aika hauska verrata toiseen ummikkoon joka aloitti tunnit kuten itse, tajusi monta asiaa mitä ei ensimmäisen tunnin aikana tajunnut.
 
Jännä miten paljon rohkeutta sitä saa jo yhden ajotunnin jälkeen. Tänään oli toinen ajotunti ja sen jälkeen on vielä tunti vai pari ennen käsittelyä. Isoimmat ongelmat ovat että yritän vetää kahdeksikon liian pienenä ja väistöt tulevat vähän liian kovalla vauhdilla maikan mukaan (tuo vajaa kympin kovempi tuntuu huomattavan luontevalta ja helpolta). Mutta oli kyllä hullua miten paljon sitä uskalsi kallistaa pyörää ja miten sitä ei edes ajatellut vs ensimmäinen ajotunti. Oli itseasiassa aika hauska verrata toiseen ummikkoon joka aloitti tunnit kuten itse, tajusi monta asiaa mitä ei ensimmäisen tunnin aikana tajunnut.
Mä kävin kortin aikuisiällä joitain vuosia sitten ja huomasin, että kun on fillaroinut aika paljon, niin toi prätkän käsittelyhän on täysin sama asia ja osasin käytännössä kaikki harjoitteet ekan ajotunnin jälkeen. Se mikä lähinä oli harjoittelua vaativaa oli siinä hidasajopujottelussa se kaasu, kytkin, takajarru motoriikan yhdistäminen. Olin toki ajellut jonkun verran myös prätkillä ja mopoilla nuorempana jossain maaseudulla enduropyörällä jotain metsäteitä yms, mutta isommalle pyörälle lähdettiin suht nollasta. Tai no noi autokoulun pyörät nyt oli vielä tollasia aika iisejä ajettavia, omalla gixxerillä en varmaan vieläkään läpäisisi sitä pujotteluhommaa... :D
 
MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?
 
MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?
Menee kahdelta mieheltä työntäen. Jos kärry kippaa niin sehän vielä laskee kärryn persettä niin menee kyllä työntämällä tasamaalla. :thumbsup:
 
MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?

Kyllä se pitäisi yhdeltäkin mennä jos vain vähän saa alkuvauhtia.
 
Mä kävin kortin aikuisiällä joitain vuosia sitten ja huomasin, että kun on fillaroinut aika paljon, niin toi prätkän käsittelyhän on täysin sama asia ja osasin käytännössä kaikki harjoitteet ekan ajotunnin jälkeen. Se mikä lähinä oli harjoittelua vaativaa oli siinä hidasajopujottelussa se kaasu, kytkin, takajarru motoriikan yhdistäminen. Olin toki ajellut jonkun verran myös prätkillä ja mopoilla nuorempana jossain maaseudulla enduropyörällä jotain metsäteitä yms, mutta isommalle pyörälle lähdettiin suht nollasta. Tai no noi autokoulun pyörät nyt oli vielä tollasia aika iisejä ajettavia, omalla gixxerillä en varmaan vieläkään läpäisisi sitä pujotteluhommaa... :D
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
 
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
Joo, siis meinasin sitä, että kun fillarilla on ajellut varmaan kymmeniä tuhansia kilsoja, niin käytännössähän väistöt yms on ihan samoja, prätkässä on painoa enemmän, mutta vastaohjaus yms perustuu samaan fysiikkaan. Mulla meni käytännössä toi prätkäkortti ajokortin päälle niin, että 3 kertaa ajeltiin parkkiksella tötsien kanssa käsittelykoehommia, neljäs ajotunti kului käsittelykokeeseen ja takaisin ajellessa ja viides ajotunti inssiin ajaessa.
 
Joo, siis meinasin sitä, että kun fillarilla on ajellut varmaan kymmeniä tuhansia kilsoja, niin käytännössähän väistöt yms on ihan samoja, prätkässä on painoa enemmän, mutta vastaohjaus yms perustuu samaan fysiikkaan. Mulla meni käytännössä toi prätkäkortti ajokortin päälle niin, että 3 kertaa ajeltiin parkkiksella tötsien kanssa käsittelykoehommia, neljäs ajotunti kului käsittelykokeeseen ja takaisin ajellessa ja viides ajotunti inssiin ajaessa.
Juu periaatteessa. Mutta itsellä ei ole koskaan tullut niin isoilla kulmilla ajeltua fillarilla.
 
Menee kahdelta mieheltä työntäen. Jos kärry kippaa niin sehän vielä laskee kärryn persettä niin menee kyllä työntämällä tasamaalla. :thumbsup:

Kyllä se pitäisi yhdeltäkin mennä jos vain vähän saa alkuvauhtia.

Jees. Ajamalla aina laitteet kärryn kyytiin laittoi takavuosina. Niin hieman hankala hahmottaa/kuvitella kuinka raskas tuommoiseen mäkeen olisi työntää.

Ainahan se olisi helpompi jos käyntiin lähtee, mutta ainakin pari kk seisomista ja akkukaan ei aivan uusi ole. Tai joku muu syy miksi ei käynnisty.

Tuon kipin takia kärryn vuokraan, vaikka omakin kärry olisi. Sekä vuokrakärryssä tuo kuomu plussaa, kun saattaa jo rapakelit olla marraskuussa.
 
Tuon kipin takia kärryn vuokraan, vaikka omakin kärry olisi. Sekä vuokrakärryssä tuo kuomu plussaa, kun saattaa jo rapakelit olla marraskuussa.
Pidän kipillistä kärryä erittäin järkevänä! Nimittäin kun haettiin mun pyörä, niin kipilliseen kärryyn sen ylipäätään sai kyytiin.

Jos kärry olisi ollut ns. kiinteä, olisi sen ajorampin pitänyt olla yllättävänkin pitkä ettei pyörä olis jäänyt pohjasta kiinni! Eli tuo todellakin voi kipittömässä koitua isoksi ongelmaksi.

Oma pyörä on custom jota vähän madallettu niin ei olisi peruskärryyn varmaan edes mennyt..
 
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
Mopolla ja skootterilla tuli kanssa ajettua/harjoiteltua. Kaverin 125cc nelitahti Kevaria kokeilin ja siinä huomattavaa oli tosi tehokas moottori jarru, eli jos vaikka laittoi 1 päällä "kovassa vauhdissa". Takapyörä voi siinä toki lukkiutua.

112hv Kawasaki oli eka pyörä. Sitä nopea-ajoa ei autokoulussa opetettu, eli ulostulot voi mennä pitkäksi/ojaan. Voi käydä tosi huonosti.

Ehkä siis jossain vaiheessa rata-ajon harjoittelua, että "kaikki kikat" tulisi paremmin tutuiksi? Tuollainen ajatus siis itsellä, että kortin jälkeen olisi myös ehkä hyvä olla? Itse olen ajellut vain Botniaringillä. Toki kaikkia muitakin ratoja olisi kiva harjoitella :) Toki tarkkana ja valppaana täytyy olla. Omien kykyjen mukaan. Ne kokeeneethan ajaa aivan toista vauhtia, mutta niitäkin saa oppia. Tai joku kaveri eka tustuttamaan rataan ja ajamaan edellä. Se olisi aivan alkuun erittäin suuri plussa.

Vaihde näyttö myös auttaa hieman oikealla vaihteella ajamisessa, että ei laittaisi aivan liian pientä vaihdetta liian suureen nopeuteen? Uusistahan toki löytyy kaikki hienoudet valmiina :)

Edit:
Autollakin kävin tänä kesänä yhden kerran radalla. Erittäin hauskaa ja turvallisemmalta tuntuvaa. Mutta kovin erilaista kuin moottoripyörällä. Noin 280hv Volvolla kävin silloin harjoittelemassa. Ratamaksu taitaa olla yleensä 30€ ja sisältää 20min x3.
 
Mopolla ja skootterilla tuli kanssa ajettua/harjoiteltua. Kaverin 125cc nelitahti Kevaria kokeilin ja siinä huomattavaa oli tosi tehokas moottori jarru, eli jos vaikka laittoi 1 päällä "kovassa vauhdissa". Takapyörä voi siinä toki lukkiutua.

112hv Kawasaki oli eka pyörä. Sitä nopea-ajoa ei autokoulussa opetettu, eli ulostulot voi mennä pitkäksi/ojaan. Voi käydä tosi huonosti.

Ehkä siis jossain vaiheessa rata-ajon harjoittelua, että "kaikki kikat" tulisi paremmin tutuiksi? Tuollainen ajatus siis itsellä, että kortin jälkeen olisi myös ehkä hyvä olla? Itse olen ajellut vain Botniaringillä. Toki kaikkia muitakin ratoja olisi kiva harjoitella :) Toki tarkkana ja valppaana täytyy olla. Omien kykyjen mukaan. Ne kokeeneethan ajaa aivan toista vauhtia, mutta niitäkin saa oppia. Tai joku kaveri eka tustuttamaan rataan ja ajamaan edellä. Se olisi aivan alkuun erittäin suuri plussa.

Vaihde näyttö myös auttaa hieman oikealla vaihteella ajamisessa, että ei laittaisi aivan liian pientä vaihdetta liian suureen nopeuteen? Uusistahan toki löytyy kaikki hienoudet valmiina :)

Edit:
Autollakin kävin tänä kesänä yhden kerran radalla. Erittäin hauskaa ja turvallisemmalta tuntuvaa. Mutta kovin erilaista kuin moottoripyörällä. Noin 280hv Volvolla kävin silloin harjoittelemassa. Ratamaksu taitaa olla yleensä 30€ ja sisältää 20min x3.
Juu tuosta moottorijarrusta varoitti tuon 650 Suzukinkin kanssa sen verran että suositteli väistöissä vetämään kolmosella kakkosen sijaan vaikka välitykset sen sallisivatkin niin on helpommin hallittava.

Vituttaa nyt eilisen jäljiltä kyllä hiukan. Ymmärrän että on ruuhkaa, mutta maksan tunnista josta suurin osa menee siihen että maikka opettaa kytkimen ja vaihteiden käyttöä toiselle sen sijaan että olisi antanut kunnon opetusta. Toistoja tuli, mutta liikaa samaa virhettä ja ajolinjat jouduin itse kokeilemaan siten ja täten. Juu onhan toistot hyviä, mutta mitä iloa on toistaa samaa virhettä kun samaan aikaan toinen joka oli papereiden mukaan ajanut vaihteellisia ei tiedä tunnin alussa missä on kytkin. Ja siis oppimassahan tuolla ollaan, mutta vähän meni silti perseelleen tuo ryhmäjako/ajoparien jako.
 
Juu periaatteessa. Mutta itsellä ei ole koskaan tullut niin isoilla kulmilla ajeltua fillarilla.
Joo ei se varmaan niin tyypillistä olekaan, mutta jonkun montun väistäminen tiessä fillarilla on efekteiltään sama eli kilsojen kautta vastaohjaus menee selkärankaan niin ei tarvitse sitten prätkällä miettiä vaan senkun vain ajoi.
Juu tuosta moottorijarrusta varoitti tuon 650 Suzukinkin kanssa sen verran että suositteli väistöissä vetämään kolmosella kakkosen sijaan vaikka välitykset sen sallisivatkin niin on helpommin hallittava.

Vituttaa nyt eilisen jäljiltä kyllä hiukan. Ymmärrän että on ruuhkaa, mutta maksan tunnista josta suurin osa menee siihen että maikka opettaa kytkimen ja vaihteiden käyttöä toiselle sen sijaan että olisi antanut kunnon opetusta. Toistoja tuli, mutta liikaa samaa virhettä ja ajolinjat jouduin itse kokeilemaan siten ja täten. Juu onhan toistot hyviä, mutta mitä iloa on toistaa samaa virhettä kun samaan aikaan toinen joka oli papereiden mukaan ajanut vaihteellisia ei tiedä tunnin alussa missä on kytkin. Ja siis oppimassahan tuolla ollaan, mutta vähän meni silti perseelleen tuo ryhmäjako/ajoparien jako.
Mulla oli autokoulussa ihan vaan kahdestaan maikan kanssa ajotunnit, eli siellä ei ollut ketään muuta sohlaamassa samaan aikaan. Mulla tohon hidasajoon ekan ajotunnin tärkein oppi maikalta oli se, että siinä missä autoa ajetaan enemmän kaasun ja kytkintuntuman samanaikaisella etsimisellä, niin prätkällä tollasessa hidasajossa voi ajaa pelkällä kytkimellä, niin että pohjakaasua on alla riittävästi. Toi toimi sillä opetuspyörällä ihan kivasti, kun oli joku v-twin koneinen 60 heppanen naku/katuenska tyylinen pyörä, mutta nyt tollasella iäkkäämmällä kaasaririvinelosella ajellessa kaasukahvakin on niin pirun herkkä, etten välttämättä missään parkkiksella edes yritä ajella ryömintävauhtia vaan kääntelen prätkän tarvittaessa vaan lihasvoimin.
 
Joo ei se varmaan niin tyypillistä olekaan, mutta jonkun montun väistäminen tiessä fillarilla on efekteiltään sama eli kilsojen kautta vastaohjaus menee selkärankaan niin ei tarvitse sitten prätkällä miettiä vaan senkun vain ajoi.

Mulla oli autokoulussa ihan vaan kahdestaan maikan kanssa ajotunnit, eli siellä ei ollut ketään muuta sohlaamassa samaan aikaan. Mulla tohon hidasajoon ekan ajotunnin tärkein oppi maikalta oli se, että siinä missä autoa ajetaan enemmän kaasun ja kytkintuntuman samanaikaisella etsimisellä, niin prätkällä tollasessa hidasajossa voi ajaa pelkällä kytkimellä, niin että pohjakaasua on alla riittävästi. Toi toimi sillä opetuspyörällä ihan kivasti, kun oli joku v-twin koneinen 60 heppanen naku/katuenska tyylinen pyörä, mutta nyt tollasella iäkkäämmällä kaasaririvinelosella ajellessa kaasukahvakin on niin pirun herkkä, etten välttämättä missään parkkiksella edes yritä ajella ryömintävauhtia vaan kääntelen prätkän tarvittaessa vaan lihasvoimin.
Suzukilla voi melkein ajaa vain kytkimellä. EDIT: Never mind. Ajoitkin takaa täysin samaa asiaa. Itselläkin koulupyörä on v-twin.
 
Prkl... tuleepahan säät huomenna ajotunneille+hallintakokeeseen. Koskaan ajanut prätkällä sateessa ja pitäisi prkl tehdä väistöjä renkailla joissa on hädintuskin kuviota vs auto. Ainoa lohtu on omat varusteet jotka ovat kunnossa joten ei tarvitse olla märkä tai kylmissään vs autokoulun kamoilla. Tietääkö muuten kukaan minkälainen alusta on Järvenpään ajovarman radalla? Onko hyvä/huono asfaltti, onko parkkiruutuja tms tms.
 
Tuleeko mieleen pyöräideoita, mihin sitä seuraavaksi suuntaisi.
Keväällä tuli ostettua halvalla Trumpan Tiger 1050, joka on kyllä maantiellä aivan valtavan mainio peli, mutta jotenkin haluaisin hitaamman pyörän, mitä voi ajaa kovaa kuin pyörän, mikä kulkee miljoonaa ja joutuu himmailemaan. Ajotaidotkaan ei ole mitään Rossin tasoa.

Mieli tekisi jotain reilusti kevyempää ja pienempi tehoisempaa, jotain millä voisi käydä myös pienimuotoisesti enskailemassa ja minkä voi sitten hyvillä mielin kipata, nostaa pystyyn ja jatkaa menoa.
Pari kertaa on tullut lainakalustolla kokeiltua enskailua ja se oli kyllä erittäin hauskaa ja tälläiselle istumatyötä tekevälle hyvää treeniä.
Katsoin, että tässä pk-seudulla on aika paljon enskareittejä, minne sitten ajelisi ja ajelisi sieltä takaisin kotio.

Pyörän kuitenkin pitäisi pystyä ajelamaan toki myös normaalia maantietä, että hoituisi kesäisin työmatkaliikenne ja joskus olisi kiva ihan vaan räppäillä menemään mutkapätkiä.

Onko ideoita tuolla 4-6 t€ hintaluokassa sopivista, mistä lähteä liikkeelle? Joku dual sport tai supermoto ja kahdet eri vanteet vai selviääkö yksillä?
Kokoa on itsellä se 192 cm ja painoakin 106 kg niin pitääkö jotkin 250 unohtaa jo suoraan?
 
No, mites kävi?
Vituiks men. Vesi vei luottoa ja hermostutti sen verran että vika aka 30kmh portit kusivat. 27kmh vika portti ja toisella vedin liian kovaa kompensoidakseni enkä uskaltanut pakottaa taittumaan takaisin, kun ei ollut täyttä luottoa pitoon. Tottakai vedin kolme ns. täydellistä heti vikan yrityksen jälkeen... Ei paljoa lohduttanut. Mutta sainpahan arvokasta kokemusta sateesta kun siinä sen 3h ajeli. Tuntuu kyllä hyvin käsissä. Uudet aka vielä varsin jäykät hanskat ovat kyllä mahtavat ja pitivät lämpimänä ja kuivana mutta vaativat yllättävän paljon lisävoimaa puristukseen että hienot muutokset onnistuvat ja sen huomaa kun vetää sen 3h putkeen.

Mutta huomenna toinen autokoulu, toinen maikka ja maanantaina uusi koe.

Tein jo keskiviikkona alustavan reklamaation maikan pelleilystä mutta en halunnut sotkea varattua koetta, en laittanut infoa nimien kanssa kunnes vasta eilen. Selitän yksityiskohdat kun olen päässyt täysin eroon puljusta.
 
Tuleeko mieleen pyöräideoita, mihin sitä seuraavaksi suuntaisi.
Keväällä tuli ostettua halvalla Trumpan Tiger 1050, joka on kyllä maantiellä aivan valtavan mainio peli, mutta jotenkin haluaisin hitaamman pyörän, mitä voi ajaa kovaa kuin pyörän, mikä kulkee miljoonaa ja joutuu himmailemaan. Ajotaidotkaan ei ole mitään Rossin tasoa.

Mieli tekisi jotain reilusti kevyempää ja pienempi tehoisempaa, jotain millä voisi käydä myös pienimuotoisesti enskailemassa ja minkä voi sitten hyvillä mielin kipata, nostaa pystyyn ja jatkaa menoa.
Pari kertaa on tullut lainakalustolla kokeiltua enskailua ja se oli kyllä erittäin hauskaa ja tälläiselle istumatyötä tekevälle hyvää treeniä.
Katsoin, että tässä pk-seudulla on aika paljon enskareittejä, minne sitten ajelisi ja ajelisi sieltä takaisin kotio.

Pyörän kuitenkin pitäisi pystyä ajelamaan toki myös normaalia maantietä, että hoituisi kesäisin työmatkaliikenne ja joskus olisi kiva ihan vaan räppäillä menemään mutkapätkiä.

Onko ideoita tuolla 4-6 t€ hintaluokassa sopivista, mistä lähteä liikkeelle? Joku dual sport tai supermoto ja kahdet eri vanteet vai selviääkö yksillä?
Kokoa on itsellä se 192 cm ja painoakin 106 kg niin pitääkö jotkin 250 unohtaa jo suoraan?
Ei tuossa oikein jää vaihtoehdoksi kuin 690 enduro tai jos ei liian laiska ole niin Honda CRF 300L.
 
Ai saakeli mikä ero maikoissa voikaan olla. Sain tietää uusia sääntöjä kokeeseen, todella hyviä vinkkejä jne jne vs "hiljaa, kovaa, liian tiukkaa käännöstä" kerta toisensa jälkeen. Tuntui että oppi tunnissa saman verran kun pakollisella viidellä tähän mennessä.
 
Ai saakeli mikä ero maikoissa voikaan olla. Sain tietää uusia sääntöjä kokeeseen, todella hyviä vinkkejä jne jne vs "hiljaa, kovaa, liian tiukkaa käännöstä" kerta toisensa jälkeen. Tuntui että oppi tunnissa saman verran kun pakollisella viidellä tähän mennessä.
Itselläni oli kaksi kouluttajaa; se varsinainen opettaja (ja autonkoulun omistaja) ja toisena "sivuhommina" kiireapuna opettava.
Eka puolikas tuuraajan kanssa ja toinen puolisko varsinaisen kouluttajan kanssa.
Oli kyllä valtaisa ero varsinkin käsittelykokeen vinkkien kanssa, en ihmettele että kyseinen herra oli saanut vuoden moottoripyöräkouluttaja (tms.) tittelin jokin vuosi...
 
Hei, mitenkäs... mites tuo kolmio pyörän perään. Suosituksia mistä, miten ja onko jotain mitä huomioida. Joku kommentoi että ämpäristä pala. Mutta mitä huomioida, mihin kiinnittää, miten kiinnittää jne. Prätkänä Honda Hornet 750 2024 ja vakio kilpiteline on VIELÄ kiinni. Jos sen harjoitusluvan saan huomenna, luonnollisesti kolmio tulee perään mallia heti ja ilta menee puhtaasti oppiessa omaa pyörää ja nauttien.
 
Hei, mitenkäs... mites tuo kolmio pyörän perään. Suosituksia mistä, miten ja onko jotain mitä huomioida. Joku kommentoi että ämpäristä pala. Mutta mitä huomioida, mihin kiinnittää, miten kiinnittää jne. Prätkänä Honda Hornet 750 2024 ja vakio kilpiteline on VIELÄ kiinni. Jos sen harjoitusluvan saan huomenna, luonnollisesti kolmio tulee perään mallia heti ja ilta menee puhtaasti oppiessa omaa pyörää ja nauttien.
Jostain valkoisesta muovista/pellistä leikkaa kolmion. Sivun minimimitta taitaa olla 16cm. Kolmio kiinni pultilla yläkulmasta rekisterikilven alareunan pultinreikään.
Puuilossa näyttäisi olevan myynnissä valmis kolmio jos ei löydy kotoa mitään sopivaa materiaalia. Täytyy vaan porata reikä.
M+ opetuskolmio magneetilla
 
Noi magneettikolmiot ei sitten kestä ajoviimaa vaan heiluvat rikki. Mulla oli aluksi yksi tuommoinen liimattuna jäykkään pahvipalaan ja se rekisterikilven yhdestä pultista läpi mutta vajaan kahden tunnin ajon jälkeen oli jo lähes poikki. Revisio B:n leikkasin 2 mm alumiinilevystä ja kilikalimaalilla valkoiseksi. Se kesti ongelmitta kaikki puoltoista viikkoa ja 2 tkm ennen kuin pääsin inssiin :D


Tänään tuli ajettua ehkä vajaa 500 kilsaa. Samalla testasin broidin FJR:ää ja on tuo katteellisilla pyörillä ajo kyllä vähän kuin pelaisi huijauskoodit päällä. Ei minkäänlaista ajoviiman tuntua ja vauhti tuntuu ainakin 20 km/h hitaammalta kuin mitä mittari väittää. Omalla pyörällä meinasi näpit jäätyä vaikka on kunnon Rukan talviajohanskat ja matkalta ostettiin kahvapussit. Näkyy ehkä hieman tämä alkuinnostus, sillä tällä hetkellä mopon mittariin on tullut 8290 kilsaa, vaikka ajokauden aloitin heinäkuun puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain valkoisesta muovista/pellistä leikkaa kolmion. Sivun minimimitta taitaa olla 16cm. Kolmio kiinni pultilla yläkulmasta rekisterikilven alareunan pultinreikään.
Puuilossa näyttäisi olevan myynnissä valmis kolmio jos ei löydy kotoa mitään sopivaa materiaalia. Täytyy vaan porata reikä.
M+ opetuskolmio magneetilla
Eli suomeksi, valkoinen kolmio jostain ja nippusiteillä kiinni kilpitelineen alaosaan. Easy enough.

Huomenna isoin haaste on saada aiemman autokoulun paperit ajoissa koskien suoritettujen ajotuntien määrää ennen inssiä ilman että joudun mihinkään tekemisiin aiemman maikan kanssa. Uusi maikka tunnisti varsin nopeasti kuka tuo vanha maikka oli opetustavan perusteella kun kerroin missä ketjussa kaveri työskentelee. Kun kortti on taskussa, huutelen kyllä välittömästi mitkä ketjut kyseessä ja etenkin tuon uuden paikan tietyn maikan joka tosiaan opetti tunnissa ihan helvetin paljon, hyvällä asenteella ja antoi vinkkejä ja palautetta juuri kuten olin toivonut ja ilmaissut aiemmalle maikalle tuntien alkaessa, mutten moisia saanut ekalta maikalta.. Noita hyviä maikkoja ei ilmeisesti ihan joka paikassa ole, mutta selittää miksi viranomaiset yms haluavat nimenomaan tuon maikan opettamaan heidän väkeään. Olisi vaan prkl pitänyt selvittää enemmän aiemmin eikä ajatella että kyllä nyt sertifikoitu maikka osaa asiansa.

Tällä kertaa tuntuu ei nyt satavarmalta että läpi mennään (hermot, eri inssi ja paikka jne.) että menee läpi, mutta varmuus on ihan eri luokkaa ja arvuuttelua on huomattavasti vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen kolmioon mitään nippusiteitä tarvitse virittää, poraa yhteen sakaraan reiän ja kilven alapultilla kiinni.
 
Eli suomeksi, valkoinen kolmio jostain ja nippusiteillä kiinni kilpitelineen alaosaan. Easy enough.

Huomenna isoin haaste on saada aiemman autokoulun paperit ajoissa koskien suoritettujen ajotuntien määrää ennen inssiä ilman että joudun mihinkään tekemisiin aiemman maikan kanssa. Uusi maikka tunnisti varsin nopeasti kuka tuo vanha maikka oli opetustavan perusteella kun kerroin missä ketjussa kaveri työskentelee. Kun kortti on taskussa, huutelen kyllä välittömästi mitkä ketjut kyseessä ja etenkin tuon uuden paikan tietyn maikan joka tosiaan opetti tunnissa ihan helvetin paljon, hyvällä asenteella ja antoi vinkkejä ja palautetta juuri kuten olin toivonut ja ilmaissut aiemmalle maikalle tuntien alkaessa, mutten moisia saanut ekalta maikalta.. Noita hyviä maikkoja ei ilmeisesti ihan joka paikassa ole, mutta selittää miksi viranomaiset yms haluavat nimenomaan tuon maikan opettamaan heidän väkeään. Olisi vaan prkl pitänyt selvittää enemmän aiemmin eikä ajatella että kyllä nyt sertifikoitu maikka osaa asiansa.

Tällä kertaa tuntuu ei nyt satavarmalta että läpi mennään (hermot, eri inssi ja paikka jne.) että menee läpi, mutta varmuus on ihan eri luokkaa ja arvuuttelua on huomattavasti vähemmän.
Ite valitsin muutama vuos takaperin kun kortin ajoin ihan vaan halvimman mahdollisen paikan, joka oli herttoniemessä ja makso sillon sen vajaa 500€ + sit nää viranomaisille tulevat maksut, oisko se ollu trafin yms papereineen joku 550€. Ei kyl tullut mieleenikään, että missään autokoulussa vois kehnoa opetusta olla, mut varmaan pääasiallinen ero on ollut se, että omat ajotunnit oli yksilöajotunteja niiden käsittelykoehommien osalta. Mulla oli btw 3 ekaa ajotuntia käsittelykoetreeniä ja sit käsittelykokeeseen ajellessa otettiin jo tieliikenteessä se neljäs ajotunti. Broidi oli samaan aikaan samassa autokoulussa suorittamassa korttia ni buukattiin sit vika ajotunti inssiin valmistelevana yhdessä niin että vaihdeltiin sitä, kumpi ajo keulilla ja meil oli sit peräkkäiset inssit ja toinen siellä aina venaili. Kortit saatiin onneksi molemmat niin ei nolottanut toista :D

Toki loppupeleissä tossakin on aika pitkälti kyse siitä, että mitkä lähtökohdat oppilaalla on, ja miten luontaisesti noi eri asiat tapahtuu, että paljonko esimerkiksi tarvitsee palautetta opettajalta ja paljonko menee oman sellasen ymmärryksen ja aiemman kokemuksen piikkiin. Esim mulla kun on tota pyöräilytaustaa todella paljon, niin niihin nopeemmin ajettaviin setteihin maikan tartti lähinä vaan kertoa, että tulinko sopivaa nopeutta, mutta ne meni mulla alusta asti oikein ja sit taas tossa hidasajohommassa tarttin ite sen tiedon taas siitä, että sen takajarrun käyttäminen suoristaa / nostaa pyörää ja onhan tuo ihan looginen tieto, mutta sellanen mitä ei varmaan koskaan oo tullut millään vertailukelpoisella ajopelillä ajateltuakaan. Vaikea siis edes sanoa, et oisko oma maikka ollut hyvä tai huono keskiarvoon peilaten. Toi oma mesta oli asentajankadulla herttoniemessä, en enää edes muista puljua, mutta ei näkynyt enää edes sieltä osoitteesta autokoulua löytyvän :D
 
Viimeksi muokattu:
Ite valitsin muutama vuos takaperin kun kortin ajoin ihan vaan halvimman mahdollisen paikan, joka oli herttoniemessä ja makso sillon sen vajaa 500€ + sit nää viranomaisille tulevat maksut, oisko se ollu trafin yms papereineen joku 550€. Ei kyl tullut mieleenikään, että missään autokoulussa vois kehnoa opetusta olla, mut varmaan pääasiallinen ero on ollut se, että omat ajotunnit oli yksilöajotunteja niiden käsittelykoehommien osalta. Mulla oli btw 3 ekaa ajotuntia käsittelykoetreeniä ja sit käsittelykokeeseen ajellessa otettiin jo tieliikenteessä se neljäs ajotunti. Broidi oli samaan aikaan samassa autokoulussa suorittamassa korttia ni buukattiin sit vika ajotunti inssiin valmistelevana yhdessä niin että vaihdeltiin sitä, kumpi ajo keulilla ja meil oli sit peräkkäiset inssit ja toinen siellä aina venaili. Kortit saatiin onneksi molemmat niin ei nolottanut toista :D

Toki loppupeleissä tossakin on aika pitkälti kyse siitä, että mitkä lähtökohdat oppilaalla on, ja miten luontaisesti noi eri asiat tapahtuu, että paljonko esimerkiksi tarvitsee palautetta opettajalta ja paljonko menee oman sellasen ymmärryksen ja aiemman kokemuksen piikkiin. Esim mulla kun on tota pyöräilytaustaa todella paljon, niin niihin nopeemmin ajettaviin setteihin maikan tartti lähinä vaan kertoa, että tulinko sopivaa nopeutta, mutta ne meni mulla alusta asti oikein ja sit taas tossa hidasajohommassa tarttin ite sen tiedon taas siitä, että sen takajarrun käyttäminen suoristaa / nostaa pyörää ja onhan tuo ihan looginen tieto, mutta sellanen mitä ei varmaan koskaan oo tullut millään vertailukelpoisella ajopelillä ajateltuakaan. Vaikea siis edes sanoa, et oisko oma maikka ollut hyvä tai huono keskiarvoon peilaten. Toi oma mesta oli asentajankadulla herttoniemessä, en enää edes muista puljua, mutta ei näkynyt enää edes sieltä osoitteesta autokoulua löytyvän :D
Itse tein hyvin selväksi että olen ajanut vain polkupyörillä, mopoilla, TL krossimönkkärillä ja tietenkin autoilla. No siis tuo takajarrun käyttö oikaisuun ei ollut itsellä tullut mieleenkään. Uusi maikka ja kahdeksikko meni huomattavasti helpommin... Tai harjoitus paikkaan ajaessa huomautti liikenneympyrissä että menen liian kovaa/kallistan liikaa ja selitti mikä siinä riski/ongelma kun aiempi maikka taas valitti että ajan liian hiljaa ympyrässä vaikka ajoin mielestäni liukkaan sateen kanssa juuri sopivaa vauhtia että ehtii reagoida jos esim fillareita tulee yms. Juuri tuo vinkkien puute kusi+huonot varusteet jos en olisi käyttänyt omia jne jne jne. Ei todellakaan tunnu että olisi ollut 100e/h arvoista koulutusta.
 
Itse tein hyvin selväksi että olen ajanut vain polkupyörillä, mopoilla, TL krossimönkkärillä ja tietenkin autoilla. No siis tuo takajarrun käyttö oikaisuun ei ollut itsellä tullut mieleenkään. Uusi maikka ja kahdeksikko meni huomattavasti helpommin... Tai harjoitus paikkaan ajaessa huomautti liikenneympyrissä että menen liian kovaa/kallistan liikaa ja selitti mikä siinä riski/ongelma kun aiempi maikka taas valitti että ajan liian hiljaa ympyrässä vaikka ajoin mielestäni liukkaan sateen kanssa juuri sopivaa vauhtia että ehtii reagoida jos esim fillareita tulee yms. Juuri tuo vinkkien puute kusi+huonot varusteet jos en olisi käyttänyt omia jne jne jne. Ei todellakaan tunnu että olisi ollut 100e/h arvoista koulutusta.
Joo, no varmasti ei oo maikan ja oppilaan kemiat sitten vaan kohdanneet. Itse oon vähän sen tyylinen henkilö, että kaipaan sen oivalluksen tunteen jossain asiassa, jotta se sitten sujuu ja jossain esimerkiksi 2 pyöräisen kulkuneuvon ajamiseen liittyvässä vastaohjaushommassa se on ehkä aikuisiälläkin avautunut paremmin, kun on joskus tullut teetätettyä jotain mittatilaus fillarin runkoa itelleen ja tullut mietittyä tota ohjausgeometriaa ja sitä ns caster efektiä ja noita voimatasapainoja esimerkiksi kaarreajossa. Periaatteessa just toi takajarrun suoristavakin vaikutus olis varmaan voinut olla jotenkin pääteltävissä jos lähtisi fysiikkataustaa miettimään, mutta toi maikan kommentti siinä hidasajossa, kun se sanoi että etujarru painaa mutkaan sisään ja takajarru nostaa pystyyn aiheutti just itelle sen ahaa elämyksen.

Monethan teillä liikkujat kulkuneuvosta riippumatta ajaa aivan nollat taulussa ja sen koko ajosuoritteen perusteena on tyyliin se, että muistellaan mitä on opetettu sen sijaan, että oikeasti ymmärrettäisiin edes kunnolla mitä ympärillä tapahtuu :D.
 
Ei kyllä mulle opettaja sanonut muutama vuosi sitten mitään takajarrusta. Vastaohjaus ei tullut itsellä ollenkaan luonnostaan hitaassa vauhdissa, kortti kyllä tuli :) Maantiellä onnistui todella luontevasti.
Pitääpä kokeilla ensi kesänä tuota takajarrua ja pyörän oikeamista!
 
Ei kyllä mulle opettaja sanonut muutama vuosi sitten mitään takajarrusta. Vastaohjaus ei tullut itsellä ollenkaan luonnostaan hitaassa vauhdissa, kortti kyllä tuli :) Maantiellä onnistui todella luontevasti.
Pitääpä kokeilla ensi kesänä tuota takajarrua ja pyörän oikeamista!
Tää takajarrukikka taisi nyt pääasiassa koskea tollasta tiukkaa kaarretta hidasajossa tehdessä, ettei vaan jäänyt epäselväksi :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 550
Viestejä
4 511 176
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom