Mopokuumetta

MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?
 
MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?
Menee kahdelta mieheltä työntäen. Jos kärry kippaa niin sehän vielä laskee kärryn persettä niin menee kyllä työntämällä tasamaalla. :thumbsup:
 
MP:n kuljetus.

Itellä on telikärri. Katellu jos Motonetistä vuokraisi Majavan kärryn, kun on kippi ja kuomu.

Jos käy niin, että akku tyhjä tai joku muu muuttuja, miksi ei lähde mopo käyntiin.

Niin kuinka raskas 300kg painava on työntää kärrin kyytiin?
Oletus että tasainen piha ja ei saa loivennettua lavan kulmaa, esim. jalkakäytävää hyödyntäen.

Meneekö kahdelta mieheltä työntäen?

Kyllä se pitäisi yhdeltäkin mennä jos vain vähän saa alkuvauhtia.
 
Mä kävin kortin aikuisiällä joitain vuosia sitten ja huomasin, että kun on fillaroinut aika paljon, niin toi prätkän käsittelyhän on täysin sama asia ja osasin käytännössä kaikki harjoitteet ekan ajotunnin jälkeen. Se mikä lähinä oli harjoittelua vaativaa oli siinä hidasajopujottelussa se kaasu, kytkin, takajarru motoriikan yhdistäminen. Olin toki ajellut jonkun verran myös prätkillä ja mopoilla nuorempana jossain maaseudulla enduropyörällä jotain metsäteitä yms, mutta isommalle pyörälle lähdettiin suht nollasta. Tai no noi autokoulun pyörät nyt oli vielä tollasia aika iisejä ajettavia, omalla gixxerillä en varmaan vieläkään läpäisisi sitä pujotteluhommaa... :D
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
 
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
Joo, siis meinasin sitä, että kun fillarilla on ajellut varmaan kymmeniä tuhansia kilsoja, niin käytännössähän väistöt yms on ihan samoja, prätkässä on painoa enemmän, mutta vastaohjaus yms perustuu samaan fysiikkaan. Mulla meni käytännössä toi prätkäkortti ajokortin päälle niin, että 3 kertaa ajeltiin parkkiksella tötsien kanssa käsittelykoehommia, neljäs ajotunti kului käsittelykokeeseen ja takaisin ajellessa ja viides ajotunti inssiin ajaessa.
 
Joo, siis meinasin sitä, että kun fillarilla on ajellut varmaan kymmeniä tuhansia kilsoja, niin käytännössähän väistöt yms on ihan samoja, prätkässä on painoa enemmän, mutta vastaohjaus yms perustuu samaan fysiikkaan. Mulla meni käytännössä toi prätkäkortti ajokortin päälle niin, että 3 kertaa ajeltiin parkkiksella tötsien kanssa käsittelykoehommia, neljäs ajotunti kului käsittelykokeeseen ja takaisin ajellessa ja viides ajotunti inssiin ajaessa.
Juu periaatteessa. Mutta itsellä ei ole koskaan tullut niin isoilla kulmilla ajeltua fillarilla.
 
Menee kahdelta mieheltä työntäen. Jos kärry kippaa niin sehän vielä laskee kärryn persettä niin menee kyllä työntämällä tasamaalla. :thumbsup:

Kyllä se pitäisi yhdeltäkin mennä jos vain vähän saa alkuvauhtia.

Jees. Ajamalla aina laitteet kärryn kyytiin laittoi takavuosina. Niin hieman hankala hahmottaa/kuvitella kuinka raskas tuommoiseen mäkeen olisi työntää.

Ainahan se olisi helpompi jos käyntiin lähtee, mutta ainakin pari kk seisomista ja akkukaan ei aivan uusi ole. Tai joku muu syy miksi ei käynnisty.

Tuon kipin takia kärryn vuokraan, vaikka omakin kärry olisi. Sekä vuokrakärryssä tuo kuomu plussaa, kun saattaa jo rapakelit olla marraskuussa.
 
Tuon kipin takia kärryn vuokraan, vaikka omakin kärry olisi. Sekä vuokrakärryssä tuo kuomu plussaa, kun saattaa jo rapakelit olla marraskuussa.
Pidän kipillistä kärryä erittäin järkevänä! Nimittäin kun haettiin mun pyörä, niin kipilliseen kärryyn sen ylipäätään sai kyytiin.

Jos kärry olisi ollut ns. kiinteä, olisi sen ajorampin pitänyt olla yllättävänkin pitkä ettei pyörä olis jäänyt pohjasta kiinni! Eli tuo todellakin voi kipittömässä koitua isoksi ongelmaksi.

Oma pyörä on custom jota vähän madallettu niin ei olisi peruskärryyn varmaan edes mennyt..
 
Itsellä en taas liiemmin kiinnittänyt huomiota että olisi polkupyörän kanssa liikaa yhteistä käsittelyssä. Mutta en ole ikinä rajummin maastossa ajellut yms. Kytkin ja kaasu yms ovat ne ylivoimaisesti helpoimmat asiat koska tuli ajeltua kesä vaihteellisella tl krossimönkkärillä. Sen takia ehkä tuli liiankin helposti liian pientä kahdeksikkoa jne koska nopeuden sai liian alas suhteessa tarpeeseen. Kahdeksikko on vaikein, mutta väistössä vaati tosiaan aluksi uskallusta kallistaa niin paljon ja vaihtaa suuntaa niin nopeasti.
Mopolla ja skootterilla tuli kanssa ajettua/harjoiteltua. Kaverin 125cc nelitahti Kevaria kokeilin ja siinä huomattavaa oli tosi tehokas moottori jarru, eli jos vaikka laittoi 1 päällä "kovassa vauhdissa". Takapyörä voi siinä toki lukkiutua.

112hv Kawasaki oli eka pyörä. Sitä nopea-ajoa ei autokoulussa opetettu, eli ulostulot voi mennä pitkäksi/ojaan. Voi käydä tosi huonosti.

Ehkä siis jossain vaiheessa rata-ajon harjoittelua, että "kaikki kikat" tulisi paremmin tutuiksi? Tuollainen ajatus siis itsellä, että kortin jälkeen olisi myös ehkä hyvä olla? Itse olen ajellut vain Botniaringillä. Toki kaikkia muitakin ratoja olisi kiva harjoitella :) Toki tarkkana ja valppaana täytyy olla. Omien kykyjen mukaan. Ne kokeeneethan ajaa aivan toista vauhtia, mutta niitäkin saa oppia. Tai joku kaveri eka tustuttamaan rataan ja ajamaan edellä. Se olisi aivan alkuun erittäin suuri plussa.

Vaihde näyttö myös auttaa hieman oikealla vaihteella ajamisessa, että ei laittaisi aivan liian pientä vaihdetta liian suureen nopeuteen? Uusistahan toki löytyy kaikki hienoudet valmiina :)

Edit:
Autollakin kävin tänä kesänä yhden kerran radalla. Erittäin hauskaa ja turvallisemmalta tuntuvaa. Mutta kovin erilaista kuin moottoripyörällä. Noin 280hv Volvolla kävin silloin harjoittelemassa. Ratamaksu taitaa olla yleensä 30€ ja sisältää 20min x3.
 
Mopolla ja skootterilla tuli kanssa ajettua/harjoiteltua. Kaverin 125cc nelitahti Kevaria kokeilin ja siinä huomattavaa oli tosi tehokas moottori jarru, eli jos vaikka laittoi 1 päällä "kovassa vauhdissa". Takapyörä voi siinä toki lukkiutua.

112hv Kawasaki oli eka pyörä. Sitä nopea-ajoa ei autokoulussa opetettu, eli ulostulot voi mennä pitkäksi/ojaan. Voi käydä tosi huonosti.

Ehkä siis jossain vaiheessa rata-ajon harjoittelua, että "kaikki kikat" tulisi paremmin tutuiksi? Tuollainen ajatus siis itsellä, että kortin jälkeen olisi myös ehkä hyvä olla? Itse olen ajellut vain Botniaringillä. Toki kaikkia muitakin ratoja olisi kiva harjoitella :) Toki tarkkana ja valppaana täytyy olla. Omien kykyjen mukaan. Ne kokeeneethan ajaa aivan toista vauhtia, mutta niitäkin saa oppia. Tai joku kaveri eka tustuttamaan rataan ja ajamaan edellä. Se olisi aivan alkuun erittäin suuri plussa.

Vaihde näyttö myös auttaa hieman oikealla vaihteella ajamisessa, että ei laittaisi aivan liian pientä vaihdetta liian suureen nopeuteen? Uusistahan toki löytyy kaikki hienoudet valmiina :)

Edit:
Autollakin kävin tänä kesänä yhden kerran radalla. Erittäin hauskaa ja turvallisemmalta tuntuvaa. Mutta kovin erilaista kuin moottoripyörällä. Noin 280hv Volvolla kävin silloin harjoittelemassa. Ratamaksu taitaa olla yleensä 30€ ja sisältää 20min x3.
Juu tuosta moottorijarrusta varoitti tuon 650 Suzukinkin kanssa sen verran että suositteli väistöissä vetämään kolmosella kakkosen sijaan vaikka välitykset sen sallisivatkin niin on helpommin hallittava.

Vituttaa nyt eilisen jäljiltä kyllä hiukan. Ymmärrän että on ruuhkaa, mutta maksan tunnista josta suurin osa menee siihen että maikka opettaa kytkimen ja vaihteiden käyttöä toiselle sen sijaan että olisi antanut kunnon opetusta. Toistoja tuli, mutta liikaa samaa virhettä ja ajolinjat jouduin itse kokeilemaan siten ja täten. Juu onhan toistot hyviä, mutta mitä iloa on toistaa samaa virhettä kun samaan aikaan toinen joka oli papereiden mukaan ajanut vaihteellisia ei tiedä tunnin alussa missä on kytkin. Ja siis oppimassahan tuolla ollaan, mutta vähän meni silti perseelleen tuo ryhmäjako/ajoparien jako.
 
Juu periaatteessa. Mutta itsellä ei ole koskaan tullut niin isoilla kulmilla ajeltua fillarilla.
Joo ei se varmaan niin tyypillistä olekaan, mutta jonkun montun väistäminen tiessä fillarilla on efekteiltään sama eli kilsojen kautta vastaohjaus menee selkärankaan niin ei tarvitse sitten prätkällä miettiä vaan senkun vain ajoi.
Juu tuosta moottorijarrusta varoitti tuon 650 Suzukinkin kanssa sen verran että suositteli väistöissä vetämään kolmosella kakkosen sijaan vaikka välitykset sen sallisivatkin niin on helpommin hallittava.

Vituttaa nyt eilisen jäljiltä kyllä hiukan. Ymmärrän että on ruuhkaa, mutta maksan tunnista josta suurin osa menee siihen että maikka opettaa kytkimen ja vaihteiden käyttöä toiselle sen sijaan että olisi antanut kunnon opetusta. Toistoja tuli, mutta liikaa samaa virhettä ja ajolinjat jouduin itse kokeilemaan siten ja täten. Juu onhan toistot hyviä, mutta mitä iloa on toistaa samaa virhettä kun samaan aikaan toinen joka oli papereiden mukaan ajanut vaihteellisia ei tiedä tunnin alussa missä on kytkin. Ja siis oppimassahan tuolla ollaan, mutta vähän meni silti perseelleen tuo ryhmäjako/ajoparien jako.
Mulla oli autokoulussa ihan vaan kahdestaan maikan kanssa ajotunnit, eli siellä ei ollut ketään muuta sohlaamassa samaan aikaan. Mulla tohon hidasajoon ekan ajotunnin tärkein oppi maikalta oli se, että siinä missä autoa ajetaan enemmän kaasun ja kytkintuntuman samanaikaisella etsimisellä, niin prätkällä tollasessa hidasajossa voi ajaa pelkällä kytkimellä, niin että pohjakaasua on alla riittävästi. Toi toimi sillä opetuspyörällä ihan kivasti, kun oli joku v-twin koneinen 60 heppanen naku/katuenska tyylinen pyörä, mutta nyt tollasella iäkkäämmällä kaasaririvinelosella ajellessa kaasukahvakin on niin pirun herkkä, etten välttämättä missään parkkiksella edes yritä ajella ryömintävauhtia vaan kääntelen prätkän tarvittaessa vaan lihasvoimin.
 
Joo ei se varmaan niin tyypillistä olekaan, mutta jonkun montun väistäminen tiessä fillarilla on efekteiltään sama eli kilsojen kautta vastaohjaus menee selkärankaan niin ei tarvitse sitten prätkällä miettiä vaan senkun vain ajoi.

Mulla oli autokoulussa ihan vaan kahdestaan maikan kanssa ajotunnit, eli siellä ei ollut ketään muuta sohlaamassa samaan aikaan. Mulla tohon hidasajoon ekan ajotunnin tärkein oppi maikalta oli se, että siinä missä autoa ajetaan enemmän kaasun ja kytkintuntuman samanaikaisella etsimisellä, niin prätkällä tollasessa hidasajossa voi ajaa pelkällä kytkimellä, niin että pohjakaasua on alla riittävästi. Toi toimi sillä opetuspyörällä ihan kivasti, kun oli joku v-twin koneinen 60 heppanen naku/katuenska tyylinen pyörä, mutta nyt tollasella iäkkäämmällä kaasaririvinelosella ajellessa kaasukahvakin on niin pirun herkkä, etten välttämättä missään parkkiksella edes yritä ajella ryömintävauhtia vaan kääntelen prätkän tarvittaessa vaan lihasvoimin.
Suzukilla voi melkein ajaa vain kytkimellä. EDIT: Never mind. Ajoitkin takaa täysin samaa asiaa. Itselläkin koulupyörä on v-twin.
 
Prkl... tuleepahan säät huomenna ajotunneille+hallintakokeeseen. Koskaan ajanut prätkällä sateessa ja pitäisi prkl tehdä väistöjä renkailla joissa on hädintuskin kuviota vs auto. Ainoa lohtu on omat varusteet jotka ovat kunnossa joten ei tarvitse olla märkä tai kylmissään vs autokoulun kamoilla. Tietääkö muuten kukaan minkälainen alusta on Järvenpään ajovarman radalla? Onko hyvä/huono asfaltti, onko parkkiruutuja tms tms.
 
Tuleeko mieleen pyöräideoita, mihin sitä seuraavaksi suuntaisi.
Keväällä tuli ostettua halvalla Trumpan Tiger 1050, joka on kyllä maantiellä aivan valtavan mainio peli, mutta jotenkin haluaisin hitaamman pyörän, mitä voi ajaa kovaa kuin pyörän, mikä kulkee miljoonaa ja joutuu himmailemaan. Ajotaidotkaan ei ole mitään Rossin tasoa.

Mieli tekisi jotain reilusti kevyempää ja pienempi tehoisempaa, jotain millä voisi käydä myös pienimuotoisesti enskailemassa ja minkä voi sitten hyvillä mielin kipata, nostaa pystyyn ja jatkaa menoa.
Pari kertaa on tullut lainakalustolla kokeiltua enskailua ja se oli kyllä erittäin hauskaa ja tälläiselle istumatyötä tekevälle hyvää treeniä.
Katsoin, että tässä pk-seudulla on aika paljon enskareittejä, minne sitten ajelisi ja ajelisi sieltä takaisin kotio.

Pyörän kuitenkin pitäisi pystyä ajelamaan toki myös normaalia maantietä, että hoituisi kesäisin työmatkaliikenne ja joskus olisi kiva ihan vaan räppäillä menemään mutkapätkiä.

Onko ideoita tuolla 4-6 t€ hintaluokassa sopivista, mistä lähteä liikkeelle? Joku dual sport tai supermoto ja kahdet eri vanteet vai selviääkö yksillä?
Kokoa on itsellä se 192 cm ja painoakin 106 kg niin pitääkö jotkin 250 unohtaa jo suoraan?
 
No, mites kävi?
Vituiks men. Vesi vei luottoa ja hermostutti sen verran että vika aka 30kmh portit kusivat. 27kmh vika portti ja toisella vedin liian kovaa kompensoidakseni enkä uskaltanut pakottaa taittumaan takaisin, kun ei ollut täyttä luottoa pitoon. Tottakai vedin kolme ns. täydellistä heti vikan yrityksen jälkeen... Ei paljoa lohduttanut. Mutta sainpahan arvokasta kokemusta sateesta kun siinä sen 3h ajeli. Tuntuu kyllä hyvin käsissä. Uudet aka vielä varsin jäykät hanskat ovat kyllä mahtavat ja pitivät lämpimänä ja kuivana mutta vaativat yllättävän paljon lisävoimaa puristukseen että hienot muutokset onnistuvat ja sen huomaa kun vetää sen 3h putkeen.

Mutta huomenna toinen autokoulu, toinen maikka ja maanantaina uusi koe.

Tein jo keskiviikkona alustavan reklamaation maikan pelleilystä mutta en halunnut sotkea varattua koetta, en laittanut infoa nimien kanssa kunnes vasta eilen. Selitän yksityiskohdat kun olen päässyt täysin eroon puljusta.
 
Tuleeko mieleen pyöräideoita, mihin sitä seuraavaksi suuntaisi.
Keväällä tuli ostettua halvalla Trumpan Tiger 1050, joka on kyllä maantiellä aivan valtavan mainio peli, mutta jotenkin haluaisin hitaamman pyörän, mitä voi ajaa kovaa kuin pyörän, mikä kulkee miljoonaa ja joutuu himmailemaan. Ajotaidotkaan ei ole mitään Rossin tasoa.

Mieli tekisi jotain reilusti kevyempää ja pienempi tehoisempaa, jotain millä voisi käydä myös pienimuotoisesti enskailemassa ja minkä voi sitten hyvillä mielin kipata, nostaa pystyyn ja jatkaa menoa.
Pari kertaa on tullut lainakalustolla kokeiltua enskailua ja se oli kyllä erittäin hauskaa ja tälläiselle istumatyötä tekevälle hyvää treeniä.
Katsoin, että tässä pk-seudulla on aika paljon enskareittejä, minne sitten ajelisi ja ajelisi sieltä takaisin kotio.

Pyörän kuitenkin pitäisi pystyä ajelamaan toki myös normaalia maantietä, että hoituisi kesäisin työmatkaliikenne ja joskus olisi kiva ihan vaan räppäillä menemään mutkapätkiä.

Onko ideoita tuolla 4-6 t€ hintaluokassa sopivista, mistä lähteä liikkeelle? Joku dual sport tai supermoto ja kahdet eri vanteet vai selviääkö yksillä?
Kokoa on itsellä se 192 cm ja painoakin 106 kg niin pitääkö jotkin 250 unohtaa jo suoraan?
Ei tuossa oikein jää vaihtoehdoksi kuin 690 enduro tai jos ei liian laiska ole niin Honda CRF 300L.
 
Ai saakeli mikä ero maikoissa voikaan olla. Sain tietää uusia sääntöjä kokeeseen, todella hyviä vinkkejä jne jne vs "hiljaa, kovaa, liian tiukkaa käännöstä" kerta toisensa jälkeen. Tuntui että oppi tunnissa saman verran kun pakollisella viidellä tähän mennessä.
 
Ai saakeli mikä ero maikoissa voikaan olla. Sain tietää uusia sääntöjä kokeeseen, todella hyviä vinkkejä jne jne vs "hiljaa, kovaa, liian tiukkaa käännöstä" kerta toisensa jälkeen. Tuntui että oppi tunnissa saman verran kun pakollisella viidellä tähän mennessä.
Itselläni oli kaksi kouluttajaa; se varsinainen opettaja (ja autonkoulun omistaja) ja toisena "sivuhommina" kiireapuna opettava.
Eka puolikas tuuraajan kanssa ja toinen puolisko varsinaisen kouluttajan kanssa.
Oli kyllä valtaisa ero varsinkin käsittelykokeen vinkkien kanssa, en ihmettele että kyseinen herra oli saanut vuoden moottoripyöräkouluttaja (tms.) tittelin jokin vuosi...
 
Hei, mitenkäs... mites tuo kolmio pyörän perään. Suosituksia mistä, miten ja onko jotain mitä huomioida. Joku kommentoi että ämpäristä pala. Mutta mitä huomioida, mihin kiinnittää, miten kiinnittää jne. Prätkänä Honda Hornet 750 2024 ja vakio kilpiteline on VIELÄ kiinni. Jos sen harjoitusluvan saan huomenna, luonnollisesti kolmio tulee perään mallia heti ja ilta menee puhtaasti oppiessa omaa pyörää ja nauttien.
 
Hei, mitenkäs... mites tuo kolmio pyörän perään. Suosituksia mistä, miten ja onko jotain mitä huomioida. Joku kommentoi että ämpäristä pala. Mutta mitä huomioida, mihin kiinnittää, miten kiinnittää jne. Prätkänä Honda Hornet 750 2024 ja vakio kilpiteline on VIELÄ kiinni. Jos sen harjoitusluvan saan huomenna, luonnollisesti kolmio tulee perään mallia heti ja ilta menee puhtaasti oppiessa omaa pyörää ja nauttien.
Jostain valkoisesta muovista/pellistä leikkaa kolmion. Sivun minimimitta taitaa olla 16cm. Kolmio kiinni pultilla yläkulmasta rekisterikilven alareunan pultinreikään.
Puuilossa näyttäisi olevan myynnissä valmis kolmio jos ei löydy kotoa mitään sopivaa materiaalia. Täytyy vaan porata reikä.
M+ opetuskolmio magneetilla
 
Noi magneettikolmiot ei sitten kestä ajoviimaa vaan heiluvat rikki. Mulla oli aluksi yksi tuommoinen liimattuna jäykkään pahvipalaan ja se rekisterikilven yhdestä pultista läpi mutta vajaan kahden tunnin ajon jälkeen oli jo lähes poikki. Revisio B:n leikkasin 2 mm alumiinilevystä ja kilikalimaalilla valkoiseksi. Se kesti ongelmitta kaikki puoltoista viikkoa ja 2 tkm ennen kuin pääsin inssiin :D


Tänään tuli ajettua ehkä vajaa 500 kilsaa. Samalla testasin broidin FJR:ää ja on tuo katteellisilla pyörillä ajo kyllä vähän kuin pelaisi huijauskoodit päällä. Ei minkäänlaista ajoviiman tuntua ja vauhti tuntuu ainakin 20 km/h hitaammalta kuin mitä mittari väittää. Omalla pyörällä meinasi näpit jäätyä vaikka on kunnon Rukan talviajohanskat ja matkalta ostettiin kahvapussit. Näkyy ehkä hieman tämä alkuinnostus, sillä tällä hetkellä mopon mittariin on tullut 8290 kilsaa, vaikka ajokauden aloitin heinäkuun puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain valkoisesta muovista/pellistä leikkaa kolmion. Sivun minimimitta taitaa olla 16cm. Kolmio kiinni pultilla yläkulmasta rekisterikilven alareunan pultinreikään.
Puuilossa näyttäisi olevan myynnissä valmis kolmio jos ei löydy kotoa mitään sopivaa materiaalia. Täytyy vaan porata reikä.
M+ opetuskolmio magneetilla
Eli suomeksi, valkoinen kolmio jostain ja nippusiteillä kiinni kilpitelineen alaosaan. Easy enough.

Huomenna isoin haaste on saada aiemman autokoulun paperit ajoissa koskien suoritettujen ajotuntien määrää ennen inssiä ilman että joudun mihinkään tekemisiin aiemman maikan kanssa. Uusi maikka tunnisti varsin nopeasti kuka tuo vanha maikka oli opetustavan perusteella kun kerroin missä ketjussa kaveri työskentelee. Kun kortti on taskussa, huutelen kyllä välittömästi mitkä ketjut kyseessä ja etenkin tuon uuden paikan tietyn maikan joka tosiaan opetti tunnissa ihan helvetin paljon, hyvällä asenteella ja antoi vinkkejä ja palautetta juuri kuten olin toivonut ja ilmaissut aiemmalle maikalle tuntien alkaessa, mutten moisia saanut ekalta maikalta.. Noita hyviä maikkoja ei ilmeisesti ihan joka paikassa ole, mutta selittää miksi viranomaiset yms haluavat nimenomaan tuon maikan opettamaan heidän väkeään. Olisi vaan prkl pitänyt selvittää enemmän aiemmin eikä ajatella että kyllä nyt sertifikoitu maikka osaa asiansa.

Tällä kertaa tuntuu ei nyt satavarmalta että läpi mennään (hermot, eri inssi ja paikka jne.) että menee läpi, mutta varmuus on ihan eri luokkaa ja arvuuttelua on huomattavasti vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen kolmioon mitään nippusiteitä tarvitse virittää, poraa yhteen sakaraan reiän ja kilven alapultilla kiinni.
 
Eli suomeksi, valkoinen kolmio jostain ja nippusiteillä kiinni kilpitelineen alaosaan. Easy enough.

Huomenna isoin haaste on saada aiemman autokoulun paperit ajoissa koskien suoritettujen ajotuntien määrää ennen inssiä ilman että joudun mihinkään tekemisiin aiemman maikan kanssa. Uusi maikka tunnisti varsin nopeasti kuka tuo vanha maikka oli opetustavan perusteella kun kerroin missä ketjussa kaveri työskentelee. Kun kortti on taskussa, huutelen kyllä välittömästi mitkä ketjut kyseessä ja etenkin tuon uuden paikan tietyn maikan joka tosiaan opetti tunnissa ihan helvetin paljon, hyvällä asenteella ja antoi vinkkejä ja palautetta juuri kuten olin toivonut ja ilmaissut aiemmalle maikalle tuntien alkaessa, mutten moisia saanut ekalta maikalta.. Noita hyviä maikkoja ei ilmeisesti ihan joka paikassa ole, mutta selittää miksi viranomaiset yms haluavat nimenomaan tuon maikan opettamaan heidän väkeään. Olisi vaan prkl pitänyt selvittää enemmän aiemmin eikä ajatella että kyllä nyt sertifikoitu maikka osaa asiansa.

Tällä kertaa tuntuu ei nyt satavarmalta että läpi mennään (hermot, eri inssi ja paikka jne.) että menee läpi, mutta varmuus on ihan eri luokkaa ja arvuuttelua on huomattavasti vähemmän.
Ite valitsin muutama vuos takaperin kun kortin ajoin ihan vaan halvimman mahdollisen paikan, joka oli herttoniemessä ja makso sillon sen vajaa 500€ + sit nää viranomaisille tulevat maksut, oisko se ollu trafin yms papereineen joku 550€. Ei kyl tullut mieleenikään, että missään autokoulussa vois kehnoa opetusta olla, mut varmaan pääasiallinen ero on ollut se, että omat ajotunnit oli yksilöajotunteja niiden käsittelykoehommien osalta. Mulla oli btw 3 ekaa ajotuntia käsittelykoetreeniä ja sit käsittelykokeeseen ajellessa otettiin jo tieliikenteessä se neljäs ajotunti. Broidi oli samaan aikaan samassa autokoulussa suorittamassa korttia ni buukattiin sit vika ajotunti inssiin valmistelevana yhdessä niin että vaihdeltiin sitä, kumpi ajo keulilla ja meil oli sit peräkkäiset inssit ja toinen siellä aina venaili. Kortit saatiin onneksi molemmat niin ei nolottanut toista :D

Toki loppupeleissä tossakin on aika pitkälti kyse siitä, että mitkä lähtökohdat oppilaalla on, ja miten luontaisesti noi eri asiat tapahtuu, että paljonko esimerkiksi tarvitsee palautetta opettajalta ja paljonko menee oman sellasen ymmärryksen ja aiemman kokemuksen piikkiin. Esim mulla kun on tota pyöräilytaustaa todella paljon, niin niihin nopeemmin ajettaviin setteihin maikan tartti lähinä vaan kertoa, että tulinko sopivaa nopeutta, mutta ne meni mulla alusta asti oikein ja sit taas tossa hidasajohommassa tarttin ite sen tiedon taas siitä, että sen takajarrun käyttäminen suoristaa / nostaa pyörää ja onhan tuo ihan looginen tieto, mutta sellanen mitä ei varmaan koskaan oo tullut millään vertailukelpoisella ajopelillä ajateltuakaan. Vaikea siis edes sanoa, et oisko oma maikka ollut hyvä tai huono keskiarvoon peilaten. Toi oma mesta oli asentajankadulla herttoniemessä, en enää edes muista puljua, mutta ei näkynyt enää edes sieltä osoitteesta autokoulua löytyvän :D
 
Viimeksi muokattu:
Ite valitsin muutama vuos takaperin kun kortin ajoin ihan vaan halvimman mahdollisen paikan, joka oli herttoniemessä ja makso sillon sen vajaa 500€ + sit nää viranomaisille tulevat maksut, oisko se ollu trafin yms papereineen joku 550€. Ei kyl tullut mieleenikään, että missään autokoulussa vois kehnoa opetusta olla, mut varmaan pääasiallinen ero on ollut se, että omat ajotunnit oli yksilöajotunteja niiden käsittelykoehommien osalta. Mulla oli btw 3 ekaa ajotuntia käsittelykoetreeniä ja sit käsittelykokeeseen ajellessa otettiin jo tieliikenteessä se neljäs ajotunti. Broidi oli samaan aikaan samassa autokoulussa suorittamassa korttia ni buukattiin sit vika ajotunti inssiin valmistelevana yhdessä niin että vaihdeltiin sitä, kumpi ajo keulilla ja meil oli sit peräkkäiset inssit ja toinen siellä aina venaili. Kortit saatiin onneksi molemmat niin ei nolottanut toista :D

Toki loppupeleissä tossakin on aika pitkälti kyse siitä, että mitkä lähtökohdat oppilaalla on, ja miten luontaisesti noi eri asiat tapahtuu, että paljonko esimerkiksi tarvitsee palautetta opettajalta ja paljonko menee oman sellasen ymmärryksen ja aiemman kokemuksen piikkiin. Esim mulla kun on tota pyöräilytaustaa todella paljon, niin niihin nopeemmin ajettaviin setteihin maikan tartti lähinä vaan kertoa, että tulinko sopivaa nopeutta, mutta ne meni mulla alusta asti oikein ja sit taas tossa hidasajohommassa tarttin ite sen tiedon taas siitä, että sen takajarrun käyttäminen suoristaa / nostaa pyörää ja onhan tuo ihan looginen tieto, mutta sellanen mitä ei varmaan koskaan oo tullut millään vertailukelpoisella ajopelillä ajateltuakaan. Vaikea siis edes sanoa, et oisko oma maikka ollut hyvä tai huono keskiarvoon peilaten. Toi oma mesta oli asentajankadulla herttoniemessä, en enää edes muista puljua, mutta ei näkynyt enää edes sieltä osoitteesta autokoulua löytyvän :D
Itse tein hyvin selväksi että olen ajanut vain polkupyörillä, mopoilla, TL krossimönkkärillä ja tietenkin autoilla. No siis tuo takajarrun käyttö oikaisuun ei ollut itsellä tullut mieleenkään. Uusi maikka ja kahdeksikko meni huomattavasti helpommin... Tai harjoitus paikkaan ajaessa huomautti liikenneympyrissä että menen liian kovaa/kallistan liikaa ja selitti mikä siinä riski/ongelma kun aiempi maikka taas valitti että ajan liian hiljaa ympyrässä vaikka ajoin mielestäni liukkaan sateen kanssa juuri sopivaa vauhtia että ehtii reagoida jos esim fillareita tulee yms. Juuri tuo vinkkien puute kusi+huonot varusteet jos en olisi käyttänyt omia jne jne jne. Ei todellakaan tunnu että olisi ollut 100e/h arvoista koulutusta.
 
Itse tein hyvin selväksi että olen ajanut vain polkupyörillä, mopoilla, TL krossimönkkärillä ja tietenkin autoilla. No siis tuo takajarrun käyttö oikaisuun ei ollut itsellä tullut mieleenkään. Uusi maikka ja kahdeksikko meni huomattavasti helpommin... Tai harjoitus paikkaan ajaessa huomautti liikenneympyrissä että menen liian kovaa/kallistan liikaa ja selitti mikä siinä riski/ongelma kun aiempi maikka taas valitti että ajan liian hiljaa ympyrässä vaikka ajoin mielestäni liukkaan sateen kanssa juuri sopivaa vauhtia että ehtii reagoida jos esim fillareita tulee yms. Juuri tuo vinkkien puute kusi+huonot varusteet jos en olisi käyttänyt omia jne jne jne. Ei todellakaan tunnu että olisi ollut 100e/h arvoista koulutusta.
Joo, no varmasti ei oo maikan ja oppilaan kemiat sitten vaan kohdanneet. Itse oon vähän sen tyylinen henkilö, että kaipaan sen oivalluksen tunteen jossain asiassa, jotta se sitten sujuu ja jossain esimerkiksi 2 pyöräisen kulkuneuvon ajamiseen liittyvässä vastaohjaushommassa se on ehkä aikuisiälläkin avautunut paremmin, kun on joskus tullut teetätettyä jotain mittatilaus fillarin runkoa itelleen ja tullut mietittyä tota ohjausgeometriaa ja sitä ns caster efektiä ja noita voimatasapainoja esimerkiksi kaarreajossa. Periaatteessa just toi takajarrun suoristavakin vaikutus olis varmaan voinut olla jotenkin pääteltävissä jos lähtisi fysiikkataustaa miettimään, mutta toi maikan kommentti siinä hidasajossa, kun se sanoi että etujarru painaa mutkaan sisään ja takajarru nostaa pystyyn aiheutti just itelle sen ahaa elämyksen.

Monethan teillä liikkujat kulkuneuvosta riippumatta ajaa aivan nollat taulussa ja sen koko ajosuoritteen perusteena on tyyliin se, että muistellaan mitä on opetettu sen sijaan, että oikeasti ymmärrettäisiin edes kunnolla mitä ympärillä tapahtuu :D.
 
Ei kyllä mulle opettaja sanonut muutama vuosi sitten mitään takajarrusta. Vastaohjaus ei tullut itsellä ollenkaan luonnostaan hitaassa vauhdissa, kortti kyllä tuli :) Maantiellä onnistui todella luontevasti.
Pitääpä kokeilla ensi kesänä tuota takajarrua ja pyörän oikeamista!
 
Ei kyllä mulle opettaja sanonut muutama vuosi sitten mitään takajarrusta. Vastaohjaus ei tullut itsellä ollenkaan luonnostaan hitaassa vauhdissa, kortti kyllä tuli :) Maantiellä onnistui todella luontevasti.
Pitääpä kokeilla ensi kesänä tuota takajarrua ja pyörän oikeamista!
Tää takajarrukikka taisi nyt pääasiassa koskea tollasta tiukkaa kaarretta hidasajossa tehdessä, ettei vaan jäänyt epäselväksi :D
 
(Taka)jarrukikalla saanut moni henkensä menetettyä kun huomattu liian myöhään kaarteeseen tullessa että on liikaa vauhtia nyt. Jarrutus alkaa ja pyörä suistuu mutkasta suoraan kun pyörä pyrkiikin pystyyn.
 
Huhhuh... On pakko todeta että nakupyörä oli se oikea valinta. Ei todellakaan tee liikaa mieli painaa menemään yli 120kmh pidempää matkaa. 70km tällä hetkellä takateitä ja pari pätkää motaria alla ja voi olla paikat hellinä kotiin päästessä/seuraavana päivänä.

Eli hallinta siis läpi ilman huomioita. Kolmion tilanteen ratkoi ostamalla motonetistä magneettikolmion ja vetämällä nipparit siitä läpi ja kiinni kilpitelineen ja kilven välistä. Ainakin vielä on kiinni ja kolmio on yhtenä kappaleena. En jaksanut alkaa säätää reppu/pukuun kiinnityksen kanssa yms.
 
Sama se melkeinpä on kyykyillä, että tollanen 120 on jo aika raffi nopeus ylläpitää, kun niin alhaalla ei kiinnosta ajaa että pääsis pleksin ilmavirran alle.

Pitää olla joku matkapyörä kunnon pleksillä ettei tuuli häiritse. Nakuissa vois kyl olla ajoasento vähän mukavampi.
 
Sama se melkeinpä on kyykyillä, että tollanen 120 on jo aika raffi nopeus ylläpitää, kun niin alhaalla ei kiinnosta ajaa että pääsis pleksin ilmavirran alle.

Pitää olla joku matkapyörä kunnon pleksillä ettei tuuli häiritse. Nakuissa vois kyl olla ajoasento vähän mukavampi.
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.
 
Suomen kesässä kahvanlämmittimet ovat melkeinpä pakolliset ettei tarvitse ajaa niin paksuilla hanskoilla että menettää tuntuman.
 
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.

Itsellä ei ole Quick shifteriä, mutta kytkimen käyttöön noin normaalisti kannattaa säätää se niin ettei tarvitse painaa kahvaa kokonaan pohjaan, jos voi, saa kahdella sormella kevyesti painamalla vaihteen vaihdot.

Aika vähän tulee kytkintä käytettyä, oikeastaan liikkeelle lähdöt ja kiihdytyksessäkin se on lähinnä keventämistä, kahva liikkuu ehkä sentin.

Kaasun avulla saa prätkässä vaihteet silmään huomaamattomasti ja välittömästi.
 
Noniin, se olisi ensimmäiset ajotunnit takana. Käsittelykoeharjoituksia tehtiin suunnilleen koko 2 tuntinen.
Huomaan, että itselleni oli haastavinta vaihteiden vaihdot ja tietämys mikä vaihde on päällä. Stop and go harjoituksissa useasti kävi niin, että jarrutuksen jälkeen liikkeelle lähdössä moottoripyörä sammui ja johtui siitä että oli jäänyt 2-vaihde päälle.
Koitan vaihtaa vaihteita siten, että kantapää on kokoajan siinä tapilla ja jalkaterän liikerata ei mene tarpeeksi ylös, joten kun koitan vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin 3 vaihteelta 2 vaihteelle menee, mutta sen jälkeen vaihdevipu ei nouse tarpeeksi ylös, että taas painaessa alaspäin vaihtuisi 1 vaihteelle.

Toinen on vauhdin pitäminen tasaisena kun tavoitenopeus on saavutettu, tuntuu että kun kahvaa vääntää hieman niin vauhti vain kiihtyy ja vähän kun höllentää niin moottorijarru hidastaa vauhtia liiaksi.

Myös kahdeksikossa oli alkuun haasteita ennenkuin oppi hieman tajuamaan miten saa korjattua tilannetta kun pyörä kallistuu liiaksi, että tekee mieli laittaa jalka maahan.

Siirtymät harjoittelupaikalle menivät ihan ookoo, joskin vaihteiden vaihtaminen oli yhtä nykimistä ja välillä tuntui, että kone huutaa siihen malliin että taitaa olla liian pieni vaihde, mutta kierrokset olivat 2000 paikkeilla, joten ajattelin sen olevan ihan sopiva vaihde.

Siihen nähden, että aiempaa kokemusta ei juurikaan ole menivät ajot jotakuinkin siten kuin ne etukäteen ajattelinkin menevän. Ymmärrän, että vie oman aikansa ennenkuin pyörä tulee tutuksi ja asiat alkavat sujumaan jouhevammin.
 
Noniin, se olisi ensimmäiset ajotunnit takana. Käsittelykoeharjoituksia tehtiin suunnilleen koko 2 tuntinen.
Huomaan, että itselleni oli haastavinta vaihteiden vaihdot ja tietämys mikä vaihde on päällä. Stop and go harjoituksissa useasti kävi niin, että jarrutuksen jälkeen liikkeelle lähdössä moottoripyörä sammui ja johtui siitä että oli jäänyt 2-vaihde päälle.
Koitan vaihtaa vaihteita siten, että kantapää on kokoajan siinä tapilla ja jalkaterän liikerata ei mene tarpeeksi ylös, joten kun koitan vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin 3 vaihteelta 2 vaihteelle menee, mutta sen jälkeen vaihdevipu ei nouse tarpeeksi ylös, että taas painaessa alaspäin vaihtuisi 1 vaihteelle.
Nakuttelet vaan vaihdetta alaspäin niin kauan, että tulee raja vastaan. Kantapään nousemista ei kannata stressata, autokoulun pyörät on matalia, jotta mahdollisimman moni pystyisi ajamaan niillä. Tästä syystä polvet on monesti korvissa, jolloin vaihteiden ja jarrun käyttäminen on vähän hankalaa. Omalla pyörällä voi sitten hieroa ajotyyliä paremmaksi.
 
Aika vähän tulee kytkintä käytettyä, oikeastaan liikkeelle lähdöt ja kiihdytyksessäkin se on lähinnä keventämistä, kahva liikkuu ehkä sentin.

Kaasun avulla saa prätkässä vaihteet silmään huomaamattomasti ja välittömästi.

Joo, itsekin huomasin jo nuorena että japanilaiset vaihteistot toimii ilman kytkintä! Hiukan päästi kaasua ja klips, alaspäin ihan samalla tavalla. Tokin siinä sitten tuli välillä sekoiltua myös paikoilaan kun piti muistaa kytkinkin ;-) Vaikka meidän Suzuki GR650 oli äärest karsittu peruspyörä, siinä oli bensamittari ja vaihdeilmoitin, jotka oli kyllä mukavat kummatkin olemassa. Pyörien mataluudesta, vaimo sai just ja just varpaan maahan kun käytiin verhoilijalla joka muotoili ja laski satulaa alemmaksi.

Huomaa turvavarusteet parkkipaikan harkassa!
suzuki.jpg
 
Joo, itsekin huomasin jo nuorena että japanilaiset vaihteistot toimii ilman kytkintä! Hiukan päästi kaasua ja klips, alaspäin ihan samalla tavalla. Tokin siinä sitten tuli välillä sekoiltua myös paikoilaan kun piti muistaa kytkinkin ;-) Vaikka meidän Suzuki GR650 oli äärest karsittu peruspyörä, siinä oli bensamittari ja vaihdeilmoitin, jotka oli kyllä mukavat kummatkin olemassa. Pyörien mataluudesta, vaimo sai just ja just varpaan maahan kun käytiin verhoilijalla joka muotoili ja laski satulaa alemmaksi.

Huomaa turvavarusteet parkkipaikan harkassa!
suzuki.jpg
Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.

Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.
Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaa :D
 
Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta.
Olen tainnut kirjoittaa jo aiemmin samasta aiheesta, kun itsekin nakupyörällä ajelin ja tuulen kohina on todella kovaa. Tein sen virheen yhdellä reissulla että toinen tulppa oli huonosti korvassa ja en jaksanut pysähtyä asettamaan takaisin. Lopputulos oli kun kypärän otin päästä että korva sanoi "PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!". Ja nyt tuota samaa ääntä olen kuunnellut toistakymmentä vuotta.

Virhe jota olen katunut eniten koko elämässäni. Älä ole kuin minä, vaan huolehdi kuulonsuojauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.


Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaa :D
Juu itsellä oli mönkkärissä "vaimentajat" tehtaalta... 100db+ jo osakaasulla ja ei esim ollut moni vastaavan omistaja moottoriratojen varikoille yms. moisten kanssa. Ja nuo puolivaimentavat tulpat pitää hankkia niin ei saa musiikinkin vielä kuulumaan ilman että kuulo menee. Itsellä pahin melu tulee oikeastaan ihan puhtaasti ajoviimasta. Kypäränä Arain Profile-V. Hornetin putken kuulee kyllä ja pöristelee mukavan matalalla mörinällä/pörinällä ja pitää ääntä mutta ei häiritsevästi vs tuo jatkuva ajoviiman ja kuulokkeiden välinen taistelu.

@knttr jos on kuten itsellä oli ensimmäisessä koulussa, Suzuki SV650 kaasukahva oli herkkä juurikin on/off kaasutuksessa ja vauhti heitteli heti. MT-07 millä läpäisin hallinnan oli paljon paljon parempi, mutta tein itse pienen "huijauksen" ja pidin etusormea etujarrukahvan päällä ns. "lukitsemassa" kaasun millilleen siihen kohtaan missä koin sen olevan tarpeen. Sain 1-2kmh heitot portteihin yms. Ja vaihteita pienemmälle tosiaan siihen asti kunnes tunnet että poljin ei enää liiku. Ja vaikka jäisi esim. kakkoselle, siinäkin voi hiukan huijata ja pokkana lähteä kakkosella paikaltaan ja inssi tuskin edes huomaa. Juu eivät ole asioita mitä pitäisi tehdä, mutta itse halusin tuon käsittelyn vain läpi että pääsen rauhassa harjoittelemaan ilman paineita.

Ja nyt itse tuohon autokoulujuttuun. Eli ensimmäinen autokoulu oli CAP konsernin koulu/opettaja. Opettaja ei antanut oikein mitään vinkkejä, huuteli vain liian hidas, liian nopea, liian tiukka, liian leveä, ilman mitään rakentavaa vinkkiä miten korjata ongelmat. Kesken tunnin saattoi sanoa että harjoittele, mä menen tuonne puskan puolelle kuselle, haukkui asiakkaiden kuullen muita asiakkaita puhelimessa (luuli kai ettei kuuluisi niin kauas), koulun varusteet olivat mallia ajokamojen riekaleita (ajoin yhden tunnin CAP:n varusteilla ja kengät jouduin repimään päälle sisävuoren palasia pidellen että menivät päälle ilman että sisävuori oli taitoksissa ja koko oli ainoa itselle sopiva, toinen oppilas ajeli monta tuntia sateessa ainoilla hänelle sopivilla housuilla joista nyt vain ei sattunut sepalus menemään kiinni joten oli parin minuutin kuluttua aivan uitettu koira) ja tuli muutenkin varsin negatiivinen kuva kyseisen toimipisteen toiminnasta. Mitä tuon perjantain sadereissun tapahtumiin tulee, mogasin täysin itse omaan virheeseen käsittelykokeen ja tekemäni reklamaatio ei liittynyt siihen mitenkään vaan sanoin hyvin avoimesti että ongelma siinä oli täysin minä ja omat hermot. Tein opettajasta ja muista ongelmista heti perjantaina reklamaation ja tulos oli että tarjottiin välittömästi toista opettajaa/koulua sekä luvattiin että asia käytäisiin läpi ensimmäisen maikan kanssa. No olihan se käyty, mutta kaveri soittaa itselle myöhemmin, ei nyt aggressiivisena tai hyökkäävänä mutta selkeästi ärsyyntyneenä että hänestä oli reklamoitu. Myötäilin siinä sitten puhelun ajan koska käsittelykokeita ei liikaa ollut jäljellä ja hän oli varannut yhden ylimääräisen. Noh eilen tein uuden reklamaation johtuen tuosta puhelusta ja kaverin asenteesta sen aikana ihan pääkonttorille. Tiesivät jo tilanteen ja alkoivat tutkia juttua enemmän ja lupasivat että asia saadaan kuntoon. En tiedä mitä opettajalle/toimipisteelle on seuraamuksia vai onko, mutta itselle luvattiin 1h ajotunnin korvaus (tunti josta iso osa tunnista meni siihen että opetettiin kaveria joka oli merkannut osaavansa ajaa vaihteellista laitetta missä on kytkin, miten lähteä liikkeelle jne ja itse ajelin omia harjoituksiani itsekseni). Hauskana yksityiskohtana, uusi maikka arvasi ensimmäisellä oikein kun kuvailin opetustavan ja missä ketjussa kaveri oli töissä. Samoin olen kuullut saman tyyppisiä kommentteja kaverista esim töissä. Oletin vain että eihän noissa nyt niin suuria eroja voi olla ns. hyvämaineisessa autokoulussa. Niin vain oli. Exä kun ajoi CAP:lla B-korttinsa, ei ollut mitään negatiivista ja tuli itsevarma muttei liian itsevarma kuski ja sai kortin helvetin nopeaan tahtiin. Eikä paljoa pelottanut hypätä suoraan Fiesta ST:n rattiin ja oikeasti antaa sille kenkää jos tilanne sitä tarvitsi tai salli.

Vaihdoin sitten Epic autokouluun Espoon toimipisteelle ja koska pää asiakaspalvelun numerossa oli jotain häikkää, satuin ensimmäisenä soittamaan sieltä Ago nimiselle kaverille ja ai saakeli mikä ero. Teit jotain niin tuli heti rakentavaa palautetta, käytännön vinkkejä, jos tein virheen tuli myös sen läpikäynnin jälkeen selitys MIKSI toimia toisin ja hyvää rohkaisua ilman että mentiin nuoleskelun puolelle. Suosittelen erittäin lämpimästi. Käsittely samantien läpi käyttäen niitä vinkkejä mitä Agolta sain (ja pakko sanoa että Espoon inssikin oli erittäin asiallinen ja tuntui osaavan hommansa).
 
Facetuubi muistutteli minua miltä näytin tänä päivänä 10 vuotta sitten kun saavuin prätkällä asiakkaalle. Nyt en ole edes koskenut kumpaankaan prätkään kolmeen viikkoon, eikä ajatus paljon nappaa lähteä -2:ssa ajelemaan 140km edestakaista työmatkaa pyörällä, joten taidan pikkuhiljaa paketoida kauden tältä vuodelta. Tuntuu siltä että vaikka ajokausi pitenisi niin ajomäärät vaan vähenevät. Jos nyt edes saisi sen 5 + 2tkm täyteen. Tai ehkä pitää miettiä uutta tai kolmatta pyörää (joku kevyt adv-laite) kevääksi, jos sillä innostus taas lähtisi nousuun.


motoristi.jpg
 
Itsellä tulikin tämä päivä kalliiksi... "Käyn Storm motorsilla vain kysymässä saisiko hanskojen kokoa vaihdettua ja katson jos olisi jotkut järkevät tulpat..." Tulos= mukaan lähti hanskat joista vaihdettu niin koko kuin malli on (maksoin hanskojen hinnan erotuksen), kahdet eri verran vaimentavat tulpat, alesta aluspaita jossa etuosa on tuulenpitävä ja takaa hengittää ja totesin että kun vittu kerran elämässä budjetti sallii ja on myös omaksi parhaaksi, ostin Alpine starsin airbag liivit. Ei ollut halpa keikka siis mutta onpa sekin pieni lisäturva. Vinkkinä, jos vaijeripohjainen liivi kelpaa, siellä oli poistossa vaijerilaukaistavia liivejä oliko oliko lähempänä 300e kuin 400e.

Pakko sanoa että hauskaa on riittänyt ja tänään kun varustautui illalla vielä lisäkerroksella ja uudet hanskat ovat lämpimämmät niin ei vilu paljon painanut. Huomaa kyllä hyvin miten paljon kylmyys vaikuttaa ajoon, parempi olla hiessä kuin kylmissään.
 
Mistä tulpista nyt puhutaan?
Itse olen aina ollut kylmänarka, ruipelo kun olen. Ja nyt muutaman kilometrin keikalla Vespalla palellutin itseni ja nyt toista päivää kuumeessa. Jee! (Itse asiassa kävin vain korjaamolla kysymässä joko auton vesivuoto olisi löytynyt: oli, siis oli lätäkkö auton alla, mistä se tulee sitä ei vielä tiedetty. Kuumeisena ei tosin kiinnostakaan...edes laskun suuruus) Aikoinaan kun kävin moottoripyörällä 10 asteen lämmöissä Turussa, niin palattua piti istua kylvyssä että sai syväkylmän itsestä pois. Metka tunne kun muuten alkoi olla lämmin mutta polvet oli sisältä kylmät. Jos nykyisin pitää lähteä ajamaan viileällä pidemälle, vedän kuntopyörällä itseeni peruslämmön ja pistän kuumaa vettä sisältävän taskumatin takin sisään, se auttaa tunniksi! Ei tullut nyt nurkka-ajoon oma neuvoa noudatettua...

Italiassahan ne käöyttä skoottereissa semmoista peittoa, jonne sujahdetaan alle. Siinä etuna että jäähdyttimen poistoilma jää sinne sisään lämmittämään alakroppaa. ;-)

-ja sit väitetään että italialaiset olisi "tyyli ensin, käytännöllisyys sikseen" Sen verran kauhean näköisiä nuo on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 938
Viestejä
5 057 399
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom