Mopokuumetta

Nyt on sitten prätkä omassa pihassa. Juu on ulkona eikä liikkeessä sisällä, mutta kun seurailin touhua liikkeessä, väitän että näin on parempi. Tuttu joka ajoi prätkän on harrikkamiehiä ja oli kuulema aikamoinen ohjus ja rain mode kelpasi oikein hyvin. Ja nyt kun näin peräpeilissä hämärässä nuo huomiovalot/vilkut, oli niissä se etu että näit heti ettei oli puolipimeä auto ja vilkkujen väli on about mitä kuski on leveä.

IMG20240916224520~2 - Copy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mites jengi on muuten ratkonut pysäköintikiekon? Pitäisi yksityisen valvonnan alaisilla olla, joten pitäisi löytää joku todella pieni kun katteita ei ole ja stongallakin rajallisesti tilaa. Käy joku mini perinteinen tai joku hyvin pieni digitaalinen.
 
Empä ole itse ikinä kiekkoa tarvinut. Pysäköintimaksu on taas asia erikseen. Ei olis kyllä yhtään mitään paikkaakaan kiekolle. Ei niin minkäänlaista.
 
Moottoripyörä ei tarvitse kiekkoa.
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.

Edit: Eikä näköjään sekään enää riitä: Moottoripyöräilijä pysäköi kahden tunnin kiekkopaikalle klo 13.45, sai parkkisakon klo 14.06 – yksi olennainen juttu unohtui

"Porvoon kaupungin koronarokotuksiin saapuville annettujen ohjeiden mukaisesti alueella saa pysäköidä kaksi tuntia ilmaiseksi pysäköintikiekkoa käyttämällä. Koska kuluttaja ei ole käyttänyt ajoneuvossaan pysäköintikiekkoa, ei hän ole noudattanut tätä Porvoon kaupungin rokotuksiin saapuville annettua ohjeistusta, jolloin hänen olisi pitänyt noudattaa alueella esitettyjä ehtoja maksullisesta pysäköinnistä"

...


Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseisen pysäköintialueen ehtojen mukaan pysäköinti alueella on ollut ilmaista kahden ensimmäisen tunnin ajan. Ehtojen mukaan saapumisaika on tuolloin pitänyt ilmoittaa pysäköintikiekolla, koska maanomistaja oli niin määrännyt.
Yksimielinen ratkaisu
Kuluttajariitalautakunnan mukaan osapuolet olivat yhtä mieltä siitä, että moottoripyörässä ei ole ollut pysäköintikiekkoa osoittamassa pysäköinnin alkamisaikaa.
– Näin ollen kuluttaja on pysäköinyt alueelle alueen ehtojen vastaisesti, ja valvontamaksu on ollut aiheellinen, lautakunta toteaa ratkaisussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörä ei tosiaan tarvitse kiekkoa, ainakaan virallisilla kunnan/kaupungin kiekkopaikoilla, mutta aikarajoituksia on noudatettava. Jos sakoista on huolta niin otan kännykkäkuvan pyörästä kun jätän sen kiekkopaikalle, jos pitää sitten vängätä. Usein etsin myös virallisen MP-pysäköinnin [1] johon kiekkojen aikarajat eivät päde (mutta siitä en ole lainkaan varma). Parkkipateista ym. en sitten osaa sen tarkemmin sanoa, välttelen niitä muutenkin. Jos taas pysäköin johonkin maksulliseen, niin pyörässä on dymolla tehty Easypark -tarra ja käynnistän apillä pysäköinnin myös pyörälle samalla tavalla kun autollekkin.

Muillakin kaupungeilla saattaa olla samanlaisia. Kotikaupungissa Porvoossa on 2 MP-pysäköintiä, toinen torin laidassa ja toinen joen rannassa. Kummassakaan ei sakkoja ole tullut, vaikka Porvoon parkkipirkot ovatkin ERITTÄIN tehokkaita.

[1] Helsingin MP-pysäköinnit täällä, mutta ei välttämättä täysin ajantasalla: Helsingin karttapalvelu
 
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
 
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
Itse mietin että hankin sen sähköisen microkokoisen ja kaksipuolisella vedän kiinni jolloin jonkin pitää repiä laite irti että saisi muutettua mitään.
 
Ja revit sen aina irti ja liimaat uusiksi patterinvaihtoa varten?
Miksipä ei. Ei tuota kovin usein tarvitse tehdä. Kerran vuodessa tai puolessatoista jos haluaa pelata varmanpäälle. Pari vuotta on yleensä kestäneet paristot vähintään.
 
Tuo Porvoon koronakeissi kuulostaa selkeästi poikkeukselta. Ei nyt oikeasti aleta käyttämään prätkissä parkkikiekkoja jooko. Joku hullu ehdottaa vielä rekisterikilpeä eteen seuraavaksi
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
 
Miten sitten ratkotte tilanteen esim kaverin luo yksityisen valvonnan alla olevalla parkkiksella jossa ei easypark tms juttuja? Ei todellakaan hinkua kiekolle, muttei 60e maksuillekkaan.
 
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
 
Ei ole sakkoja ainakaan vielä tullut. Aiheetonhan se olisi silloin
Miksi aiheeton? Kuluttajaviraston mukaan kuin omankin tulkinnan mukaan parkkeeraamalla hyväksyt faktan että kiekkoa on käytettävä näillä alueilla, sen ollessa ehto luvalle pysäköidä alueelle.
 
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
Niinpä olikin, missasin tuon ensin. Vahvistaa näkemykseni siitä että porvoon parkkivalvojat, oli ne sitten kunnallisia tai yksityisiä, omaavat jonku kuudennen aistin kun voivat zoomata hetkessä sakottamaan vaikka toiselta puolelta kaupunkia. En silti edelleenkän aio rätkää kiekottaa.
 
Aiemmin oli keskustwlua ifin vakuutuksista. Osaako joku selventää tarkemmin mitä se seisonta-ajallinen x kuukautta meinaa. Ymmärtääkseni toinen vaihtoehto on ihan vaan vuodenaikahinnoiteltu vuosihinta, joka muillakin yhtiöillä on. En oikein ymmärrä sitä toista tuotetta, muuten kuin että myydäänkö sitä jotenkin selkiyttämään että "3kk ajoa niin hinta on tämä". Itellä oli ifillä se vuosihinta n. 500€ ja pohjolalla n. 280€ ja olen lähinä koittanut tarkastella saisko ifille halvemman vakuutuksen jollain ratkaisulla (pelkkä liikenne) kun siellä on muitakin vakuutuksia. Bonaritkin parilta ajokaudelta aika pienesti vielä nousseet.

Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.
 
Aiemmin oli keskustwlua ifin vakuutuksista. Osaako joku selventää tarkemmin mitä se seisonta-ajallinen x kuukautta meinaa. Ymmärtääkseni toinen vaihtoehto on ihan vaan vuodenaikahinnoiteltu vuosihinta, joka muillakin yhtiöillä on. En oikein ymmärrä sitä toista tuotetta, muuten kuin että myydäänkö sitä jotenkin selkiyttämään että "3kk ajoa niin hinta on tämä". Itellä oli ifillä se vuosihinta n. 500€ ja pohjolalla n. 280€ ja olen lähinä koittanut tarkastella saisko ifille halvemman vakuutuksen jollain ratkaisulla (pelkkä liikenne) kun siellä on muitakin vakuutuksia. Bonaritkin parilta ajokaudelta aika pienesti vielä nousseet.

Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.
Jos seisonta-ajallisen vuosi maksaa 1200 euroa niin, joka ajokuukausi tulee maksamaan 100 euroa. Se vuosihinta on aina paljon kalliimpi kuin vuodenaikahinnoittelu, mutta voit säästää jos esimerkiksi vuodenaika maksaisi 600 euroa, mutta ajat 5 kuukautta seisonnallisella niin laskua ei tule kuin 500 euroa. On siellä toki myös tuo minimimaksu liikennevakuutukselle joka on 25 euroa vakuutuskaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos seisonta-ajallisen vuosi maksaa 1200 euroa niin, joka ajokuukausi tulee maksamaan 100 euroa. Se vuosihinta on aina paljon kalliimpi kuin vuodenaikahinnoittelu, mutta voit säästää jos esimerkiksi vuodenaika maksaisi 600 euroa, mutta ajat 5 kuukautta seisonnallisella niin laskua ei tule kuin 500 euroa. On siellä toki myös tuo minimimaksu liikennevakuutukselle joka on 25 euroa vakuutuskaudessa.
Joo, okei, mutta vuodenaikahinnoitellussakin vakuutuksessa voi pärrän laittaa seisontaan, jolloin maksua ei mene seisonta-ajalta joten ainoa ero lienee siis se, että seisonta-ajallisessa ikäänkuin kerrotaan se ajokauden hinta ennakkoon.

Ainakin pohjolalla (luulis että samoissa mennään muillakin) on kuukausihinnan prosenttiallokaatio marras-maaliskuu välillä 0% ja sit huhti-touko ja syys-loka on sellasia välimallin kalliita ja kesä-elo on sit n. 18% vuosimaksusta. Toki mikään kuukausi ei ole täysin ilmainen vaan sellanen pohjaosuus esim 30% vakuutusmaksusta itellä jakautuu tasan joka kuukaudelle ja loppu menee tolla prosenttitaulukolla eli kannattava silti seisotella talvet.

Sen puoleen jos siis ifillä tyyliin 5-6kk antaa saman hinnan kuin vuodenaikahinnoiteltu niin sama ottaa se ympärivuotinen.

Edit: katoimpa ifin laskurista just niin 6kk seisonta ajallinen olis 353€ per vuosi ja seisonta-ajallinen 328€/vuosi :D
 
Joo, okei, mutta vuodenaikahinnoitellussakin vakuutuksessa voi pärrän laittaa seisontaan, jolloin maksua ei mene seisonta-ajalta joten ainoa ero lienee siis se, että seisonta-ajallisessa ikäänkuin kerrotaan se ajokauden hinta ennakkoon.

Ainakin pohjolalla (luulis että samoissa mennään muillakin) on kuukausihinnan prosenttiallokaatio marras-maaliskuu välillä 0% ja sit huhti-touko ja syys-loka on sellasia välimallin kalliita ja kesä-elo on sit n. 18% vuosimaksusta. Toki mikään kuukausi ei ole täysin ilmainen vaan sellanen pohjaosuus esim 30% vakuutusmaksusta itellä jakautuu tasan joka kuukaudelle ja loppu menee tolla prosenttitaulukolla eli kannattava silti seisotella talvet.

Sen puoleen jos siis ifillä tyyliin 5-6kk antaa saman hinnan kuin vuodenaikahinnoiteltu niin sama ottaa se ympärivuotinen.

Edit: katoimpa ifin laskurista just niin 6kk seisonta ajallinen olis 353€ per vuosi ja seisonta-ajallinen 328€/vuosi :D
Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.
 
Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.
Joo, toi vertailu olis helppoa, jos noissa vakuutuksissa olis selkeästi laskukaava esitetty, millä toi hinta määräytyy. Tein ite pohjolan vakuutuksen pohjalta itelleni tollasen excel taulukon missä mulla on se perusmaksu taustalla ja siitä pystyy sit noilla eri kuukausipainotuksilla nopeesti tsekata kuukauden hinnan. Toki nyt kun se hinta alkaa olla joku 200€ alkava vuositasolla niin tuolla ei ole niin merkitystä, että mikä se tarkka hinta on.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.
Joo, no sitten täytyisi arvioida tilannetta uudestaan toki, nykyisellään oli näköjään alennusprosentti kivunnut jo 60 ja ilman alennuksia vuosimaksu on n. 502€ niin tuosta jää ensi vuodelle enää reilu pari sataa vaikkei seisottaisi lainkaan ja vaikka prätkä olisi ajossa touko-syyskuu välin, niin hintaa kertyisi enää reilu 150€.

Oon ottanut kaskon vaan täsmätuotteena road tripeille, niin jos jäisi tienvarteen niin ompahan hinaushommat kunnossa.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.

Minulla lukee pyörän IF vakuutusehdoissa seuraavaa: "1.2 Ajoneuvon liikennekäytöstä poistaminen Ajoneuvorekisteriin merkityn ajoneuvon vakuutusmaksua palautetaan siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna. Moottoripyörillä ja pakettiautoilla yhtäjaksoisen liikenteestä poistamisen ajan tulee olla vähintään 30 vuorokautta."

Onko siis olemassa vanhoja ja uusia vakuutuksia eri ehdoilla? Omani on otettu toukokuussa tänä vuonna ja vakuutusehdoissa todettu niiden alkavan 20.4.2024.
 
Minulla lukee pyörän IF vakuutusehdoissa seuraavaa: "1.2 Ajoneuvon liikennekäytöstä poistaminen Ajoneuvorekisteriin merkityn ajoneuvon vakuutusmaksua palautetaan siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna. Moottoripyörillä ja pakettiautoilla yhtäjaksoisen liikenteestä poistamisen ajan tulee olla vähintään 30 vuorokautta."

Onko siis olemassa vanhoja ja uusia vakuutuksia eri ehdoilla? Omani on otettu toukokuussa tänä vuonna ja vakuutusehdoissa todettu niiden alkavan 20.4.2024.
Katsoinpa omaa tänä vuonna otettua Ifin vakuutusta ja sama teksti lukee myös minulla. Laskut ovat kuitenkin olleet aina todellisen ajomäärän mukaisia, vaikka laitankin esim. viikoksi seisontaan.

Tuossa lauseessa puhutaan rahojen palautuksesta, eli kyseinen kohta lienee olevan voimassa jos vakuutuksen lopettaa kesken kauden. Silloin rahoja ei palauteta alle kuukauden mittaisilta seisontajaksoilta?
 
Katsoinpa omaa tänä vuonna otettua Ifin vakuutusta ja sama teksti lukee myös minulla. Laskut ovat kuitenkin olleet aina todellisen ajomäärän mukaisia, vaikka laitankin esim. viikoksi seisontaan.

Tuossa lauseessa puhutaan rahojen palautuksesta, eli kyseinen kohta lienee olevan voimassa jos vakuutuksen lopettaa kesken kauden. Silloin rahoja ei palauteta alle kuukauden mittaisilta seisontajaksoilta?
Joo ite rimpautin ifille ja kyselin josko nettilaskurin hinnasta voitaisiin tinkiä muiden vakuutusten ollessa kuitenkin ifillä ja sielläkin vakuutusmyyjä kyllä tämän vuoden heinäkuussa mainitsi, että heillä ei ole tuota velvoitetta seisottaa yhtäjaksoisesti 30 päivää. Käytännössä jos vakuutusmaksuja alkaisi kertyä esim pari euroakin päivältä tulisi toi soppari kyllä äkkiä aika halvaksi kunhan vaan muistaa tuon liikennekäyttöönoton tehdä. Täytyy tuohon perehtyä vielä vähän tarkemmin, koska kesäkaudella on myös pohjolan pelkässä liikennevakuutuksessa lähes pari euroa per päivä ja prätkällä tulee kuitenkin ajettua lähinä viikonloppuisin jos keli on hyvä.
 
Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.

Samaan törmäsin joskus ettei sitä prosenttia/kuukausi saanut kirveelläkään ulos sieltä kysyi sitten puhelimella, naamatusten tai mailitse. Nykyään se taulukko on (muistaakseni) esillä ihan heidän omilla sivuillaan siinä missä selittävät vuodenaikavakuutuksen "perusteita".

Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.

En ymmärrä vakuutus-jargoniasta juuri mitään enkä itseasiassa ymmärtänyt sitäkään mitä tarkoitit :D Sen takia varmaan helppo höynäytettävä kun ei jaksa tavata pikkupränttejä ja eroja eri yhtiöillä.
Joka tapauksessa itsellä OP-Pohjolassa ja käytännössä maksan ~50% siitä ilmoitetusta vuosihinnasta/vuosi kun pyörä on ajossa suunnilleen kesäkuun alusta - syyskuun loppuun. Eli napautan traficomin kautta pois liikennekäytöstä syksyllä ja kesällä takaisin. OP:llä on sitten joku sellainen, että pitää olla XX päivää vakuutuksissa/vuosi jotta bonukset kasvavat ja bonuksien kasvaminen on epämääräistä.

Ikinä en ole mitään hyötyä saanut pyydetyistä tarjouksista tai sliippareiden "katsotaan vakuutuksen hinta kohdilleen" jutuista.
 
Samaan törmäsin joskus ettei sitä prosenttia/kuukausi saanut kirveelläkään ulos sieltä kysyi sitten puhelimella, naamatusten tai mailitse. Nykyään se taulukko on (muistaakseni) esillä ihan heidän omilla sivuillaan siinä missä selittävät vuodenaikavakuutuksen "perusteita".



En ymmärrä vakuutus-jargoniasta juuri mitään enkä itseasiassa ymmärtänyt sitäkään mitä tarkoitit :D Sen takia varmaan helppo höynäytettävä kun ei jaksa tavata pikkupränttejä ja eroja eri yhtiöillä.
Joka tapauksessa itsellä OP-Pohjolassa ja käytännössä maksan ~50% siitä ilmoitetusta vuosihinnasta/vuosi kun pyörä on ajossa suunnilleen kesäkuun alusta - syyskuun loppuun. Eli napautan traficomin kautta pois liikennekäytöstä syksyllä ja kesällä takaisin. OP:llä on sitten joku sellainen, että pitää olla XX päivää vakuutuksissa/vuosi jotta bonukset kasvavat ja bonuksien kasvaminen on epämääräistä.

Ikinä en ole mitään hyötyä saanut pyydetyistä tarjouksista tai sliippareiden "katsotaan vakuutuksen hinta kohdilleen" jutuista.
Omakin keissi ottaa ifiin yhteyttä oli jossain facebookissa vastaan tullut vakuutusmyyjän mainos jossa mainosti just prätkävakuutuksia ja mainos oli tyyliin "katsotaan hinta kuntoon" ja ennen kun se pirautteli mulle niin katoin netistä varuiksi sen listahinnan. -> ei mitään eroa siihen eikä mitään tarjouksia
 
PRKL... tuli rikottua omaa sääntöä mustista ajopuvuista. Aina ollut etten hanki mustia näkyvyyden takia. Tuntui aamuisin varsin kolealta ja oli pakko tunnustaa tosiasia, vanha syys/kevät ajopuku ei menisi enää kiinni sisävuoren tai lämpökerrosen kanssa. Älytön munkki ja sain eilen viestin että olin joskus kesällä maksanut parit laskut tuplana ja tuloksena että sain eilen sopivasti viestiä että haluatko rahat takaisin vai et. Totesin että noh, jos en ole sitä aiemmin kaivannut niin sen voi käyttää sopiviin varusteisiin ja sain vikan sopivan koon Alpine starsin housut+takki setistä. On kyllä "hiukan" eri fiilis kun suojaa on jo vakiona enemmän ja istuvuus huomattavasti parempi kuin Sweepin takissa vaikka OVH oli sama. Onneksi sentäs prätkä ja potta ovat kirkkaan keltaiset ja puvussa on heijastimia.

Nyt on sitten kevät/syksy ja full on helle ajokamat kunnon suojilla niin ei tarvitse heti kirota kelien ja ajokamojen yhteensopivuutta.
 
PRKL... tuli rikottua omaa sääntöä mustista ajopuvuista. Aina ollut etten hanki mustia näkyvyyden takia. Tuntui aamuisin varsin kolealta ja oli pakko tunnustaa tosiasia, vanha syys/kevät ajopuku ei menisi enää kiinni sisävuoren tai lämpökerrosen kanssa. Älytön munkki ja sain eilen viestin että olin joskus kesällä maksanut parit laskut tuplana ja tuloksena että sain eilen sopivasti viestiä että haluatko rahat takaisin vai et. Totesin että noh, jos en ole sitä aiemmin kaivannut niin sen voi käyttää sopiviin varusteisiin ja sain vikan sopivan koon Alpine starsin housut+takki setistä. On kyllä "hiukan" eri fiilis kun suojaa on jo vakiona enemmän ja istuvuus huomattavasti parempi kuin Sweepin takissa vaikka OVH oli sama. Onneksi sentäs prätkä ja potta ovat kirkkaan keltaiset ja puvussa on heijastimia.

Nyt on sitten kevät/syksy ja full on helle ajokamat kunnon suojilla niin ei tarvitse heti kirota kelien ja ajokamojen yhteensopivuutta.

Ihan turhaan sitä näkyvyyttä lisää ajovarusteilla, prätkällä kun on liikenteessä niin mielentila pitää olla se että kaikki muut yrittää tappaa sua. Näin 25v kokemuksella.

Itsellä nykyään musta prätkä, mustat ajokengät, mustat ajofarkut, musta farkkutakki, mustat hanskat ja musta kypärä. Toki en aja mitään adventure ajoa kelissä kuin kelissä ja esimerkiksi nämä syksyn sumuiset aamut, niin autolla töihin.

Näiden kamoja voin suositella jos tykkää tyylistä, kestää jos katuu, mutta mukavat käyttää ihan normaalissa arjessakin!

 
Ihan turhaan sitä näkyvyyttä lisää ajovarusteilla, prätkällä kun on liikenteessä niin mielentila pitää olla se että kaikki muut yrittää tappaa sua. Näin 25v kokemuksella.

Itsellä nykyään musta prätkä, mustat ajokengät, mustat ajofarkut, musta farkkutakki, mustat hanskat ja musta kypärä. Toki en aja mitään adventure ajoa kelissä kuin kelissä ja esimerkiksi nämä syksyn sumuiset aamut, niin autolla töihin.

Näiden kamoja voin suositella jos tykkää tyylistä, kestää jos katuu, mutta mukavat käyttää ihan normaalissa arjessakin!

Eh... itse otin tarkoituksella kirkkaan kypärän keltamustan prätkän lisäksi. Pieni lisänäkyvyys ei ikinä haittaa. Ei sitä itsekään aina voi olla täydellinen ja huomata kaikkea. Plus itse taas painelen ihan sama millä laitteella kelissä kuin kelissä jos moinen on hankittu. Joulukuu 0c niin avossa on katto alhaalla jos ei sada, skootterilla ajeltiin -37c töihin, TL krossimönkkärillä vesisade oli hupia ja polkupyörällä vedetään keskellä lumimyrskyä musa bt kajarista soiden ja kaverin kanssa paskaa jauhaen.

IMG20240913160345 - Copy.jpg
 
Omakin keissi ottaa ifiin yhteyttä oli jossain facebookissa vastaan tullut vakuutusmyyjän mainos jossa mainosti just prätkävakuutuksia ja mainos oli tyyliin "katsotaan hinta kuntoon" ja ennen kun se pirautteli mulle niin katoin netistä varuiksi sen listahinnan. -> ei mitään eroa siihen eikä mitään tarjouksia

Mä en edes vastannut sen soitteluun, ei normaali jaksa kaikenmaailman myyjien kansa. Jollei emailiin tule tarjousta niin pitäköön jauhantansa.

Toinen asia: millä katsotte mittarinnäyttämän? Jollain sport trackerilla? Pelkkä live gps-näyttö ei kiinnosta, mielummin joku mikä tallentaa kulloisenkin nopeuden...
 
Mä en edes vastannut sen soitteluun, ei normaali jaksa kaikenmaailman myyjien kansa. Jollei emailiin tule tarjousta niin pitäköön jauhantansa.

Toinen asia: millä katsotte mittarinnäyttämän? Jollain sport trackerilla? Pelkkä live gps-näyttö ei kiinnosta, mielummin joku mikä tallentaa kulloisenkin nopeuden...
Itse tein taktiset ja ostin Android Auto kykenevän lisänäytön stongalle mittarin alle. Saa parhaan navigoinnin, GPS nopeuden, varoitukset siitä ja tästä ,musat ja ei säätöä kaapeleiden yms kanssa jos ei halua (aka et halua jättää näyttöä kiinni jos ei ole tallia tms). Pikkusen huolestuttaa mukana tulleen johtosarjan lämmönkesto, mutta ainoa järkevä reitti Hornetissa on tankin kylkeä/reunaa pitkin jäähdyttimen yli, josta vakio johtosarjakin menee... Joten joko kestää lämmöt tai pitää alkaa kolvailemaan omaa lämmön ja vedenpitävää USB C kaapelia.
 
Viimeksi muokattu:
Asensin Stoprt Tracker appin, ja kurkkasin mitä Vespa motarilla kulkee. Nyt voin poistaa sen, kun en moisia tarvitse. Enkä taatusti halua piuhoja, näyttöjä ja ikuista konffausta ajeluuni, enkä edes mukitelinettä ja pilliä että voisi ryystää kahvia ajaessani ;-)
 
Itse tein taktiset ja ostin Android Auto kykenevän lisänäytön stongalle mittarin alle. Saa parhaan navigoinnin, GPS nopeuden, varoitukset siitä ja tästä ,musat ja ei säätöä kaapeleiden yms kanssa jos ei halua (aka et halua jättää näyttöä kiinni jos ei ole tallia tms). Pikkusen huolestuttaa mukana tulleen johtosarjan lämmönkesto, mutta ainoa järkevä reitti Hornetissa on tankin kylkeä/reunaa pitkin jäähdyttimen yli, josta vakio johtosarjakin menee... Joten joko kestää lämmöt tai pitää alkaa kolvailemaan omaa lämmön ja vedenpitävää USB C kaapelia.
Kyllä noi normijohdot lämpöä prätkän mittakaavassa kestää, kun ei siinä koneen yläpuolella mitään erityisemmin lämpenevää ole. Tuleeko sulla siis usbikaapelilla akulta virta laitteelle?

Paljon btw makso ja mikä laite? En oo viitiny mitään tärinävaimennettua puhelintelinettäkään hommata.
 
Kyllä noi normijohdot lämpöä prätkän mittakaavassa kestää, kun ei siinä koneen yläpuolella mitään erityisemmin lämpenevää ole. Tuleeko sulla siis usbikaapelilla akulta virta laitteelle?

Paljon btw makso ja mikä laite? En oo viitiny mitään tärinävaimennettua puhelintelinettäkään hommata.
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.
 
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.
Eikö tuossa pyörässä ole mitään "auxiliary DC" -tyyppistä valmista liitintä, kun on noinkin uusi prätkä? Juuri yhteen MT-07 asentelin USB-laturin, ja se oli mukavan helppo, kun prätkässä oli valmis tulpattu liitin, johon vaan kiinnitetään USB-laturi.
 
Eikö tuossa pyörässä ole mitään "auxiliary DC" -tyyppistä valmista liitintä, kun on noinkin uusi prätkä? Juuri yhteen MT-07 asentelin USB-laturin, ja se oli mukavan helppo, kun prätkässä oli valmis tulpattu liitin, johon vaan kiinnitetään USB-laturi.
Takana olisi suoraan USB C liitin. Huollon kaveri sanoi että edessä pitäisi olla liittimet kahvanlämmittimille mutta en itse ainakaan bongannut suoraan kun yritin kuikuilla. Voi olla että ovat juuri sopivasti tankin alla tms. Pitää katsella tarkemmin talvella onko suoraa liitintä. Tein nyt ensin quick and dirty asennuksen. Olisin muuten vetänyt vain pidemmän usb johdon mutta tuossa mukana olevassa on hyvä paikoillaan takuulla pysyvä ja varsin hyvin kosteutta kestävä liitin josta en halua ainakaan vielä luopua.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kuumalta tuntuu kun käytti koneen kuumaksi, mutta isoin riski on todennäköisesti se että johto hinkkautuu puhki ellei päälle laita jotain. On siis tällä hetkellä ihan puhdas veto akulta stongalle kun mukana tullut usb-c johto ei ole tarpeeksi pitkä. Pitäisi selvittää mikä sulakerasian paikka tms saa virtaa vain prätkän ollessa virroissa niin ei olisi aina virrat johdossa.

Laite on Interphone Ridesync. 200-250e näkyy olevan hinta siellä ja täällä.

Mulla ei ole mitään sulanut vaikka johdot menee parin sentin päästä venttiilikopasta, kyseessä kuitenkin ilmajäähdytteinen kone mikä käy aina kuumana.
 
Mulla ei ole mitään sulanut vaikka johdot menee parin sentin päästä venttiilikopasta, kyseessä kuitenkin ilmajäähdytteinen kone mikä käy aina kuumana.
Juu ja sylinterinkanteen voi koskea sekunnin pari. Pitäisi siis olla ok. Isoin juttu on tuo jäähdyttimen ylitys stongalle. Siinä on kulma mistä johto voi hinkkautua rikki, pitää kehittää joku suoja tai saada johto irti kulmasta. Noh, pääasia että toimii, paikka on hyvä ja kypärä päässäkin näkee kaiken päätä liikuttamatta.
 
Ideoita millä tuollaisen laikukkaan moottorin sais siistimmäksi? Ei lähde pesemällä eikä liuottimella mitä kokeilin.
 

Liitteet

  • Spora2.jpg
    Spora2.jpg
    414,1 KB · Luettu: 151
Jännä miten paljon rohkeutta sitä saa jo yhden ajotunnin jälkeen. Tänään oli toinen ajotunti ja sen jälkeen on vielä tunti vai pari ennen käsittelyä. Isoimmat ongelmat ovat että yritän vetää kahdeksikon liian pienenä ja väistöt tulevat vähän liian kovalla vauhdilla maikan mukaan (tuo vajaa kympin kovempi tuntuu huomattavan luontevalta ja helpolta). Mutta oli kyllä hullua miten paljon sitä uskalsi kallistaa pyörää ja miten sitä ei edes ajatellut vs ensimmäinen ajotunti. Oli itseasiassa aika hauska verrata toiseen ummikkoon joka aloitti tunnit kuten itse, tajusi monta asiaa mitä ei ensimmäisen tunnin aikana tajunnut.
 
Jännä miten paljon rohkeutta sitä saa jo yhden ajotunnin jälkeen. Tänään oli toinen ajotunti ja sen jälkeen on vielä tunti vai pari ennen käsittelyä. Isoimmat ongelmat ovat että yritän vetää kahdeksikon liian pienenä ja väistöt tulevat vähän liian kovalla vauhdilla maikan mukaan (tuo vajaa kympin kovempi tuntuu huomattavan luontevalta ja helpolta). Mutta oli kyllä hullua miten paljon sitä uskalsi kallistaa pyörää ja miten sitä ei edes ajatellut vs ensimmäinen ajotunti. Oli itseasiassa aika hauska verrata toiseen ummikkoon joka aloitti tunnit kuten itse, tajusi monta asiaa mitä ei ensimmäisen tunnin aikana tajunnut.
Mä kävin kortin aikuisiällä joitain vuosia sitten ja huomasin, että kun on fillaroinut aika paljon, niin toi prätkän käsittelyhän on täysin sama asia ja osasin käytännössä kaikki harjoitteet ekan ajotunnin jälkeen. Se mikä lähinä oli harjoittelua vaativaa oli siinä hidasajopujottelussa se kaasu, kytkin, takajarru motoriikan yhdistäminen. Olin toki ajellut jonkun verran myös prätkillä ja mopoilla nuorempana jossain maaseudulla enduropyörällä jotain metsäteitä yms, mutta isommalle pyörälle lähdettiin suht nollasta. Tai no noi autokoulun pyörät nyt oli vielä tollasia aika iisejä ajettavia, omalla gixxerillä en varmaan vieläkään läpäisisi sitä pujotteluhommaa... :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 841
Viestejä
5 053 750
Jäsenet
80 988
Uusin jäsen
Ygyttäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom