Mopokuumetta

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
En ihan ymmärrä mitä boldatulla tekstillä tarkoitetaan.
Itsellä on ollut if halvin joka kerta, kun olen kilpailuttanut pyörän vakuutukset. "Seisontarumba" tarkoittaa käytännössä paria napin painamista if mobiilisovelluksessa keväällä ja syksyllä. Toki jos tietää, että on vaikka kuukauden ajamatta, niin voi optimoida. Itse en ole jaksanut.
Eli jos tuo "osa-aikainen" olisi muuten halvempi, niin ei kannata seisontaan laittoa säikähtää.
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.
Varmaan tullut joku sekaannus ja tarkoitettu seisonta-ajallisessa sitä, että yhtäjaksoisen seisotuksen pitää yleensä moottoripyörien kanssa olla vähintään 30 päivää että tulee hyvityksiä. Ts. Jos pistää pariksi viikoksi seisontaan ja sitten takaisin ajoon niin täydet maksut menee.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Varmaan tullut joku sekaannus ja tarkoitettu seisonta-ajallisessa sitä, että yhtäjaksoisen seisotuksen pitää yleensä moottoripyörien kanssa olla vähintään 30 päivää että tulee hyvityksiä. Ts. Jos pistää pariksi viikoksi seisontaan ja sitten takaisin ajoon niin täydet maksut menee.
En tiedä. Noh, pitää tutkia vielä. Toisaalta olen kyllä valmis maksamaan vaivattomuudesta, kun kulkuneuvoja on kuitenkin jokunen nyt niin ei tosiaan ikinä tiedä millä lähtee ja milloin. Ei unohda esim vahingossa muutella jne.

@OskuK kyseessä olisi käytännössä navinäyttö ja kuulokkeisiin sitten ääniopasteet ja musa jos siltä tuntuu. Juu Android Autoa ja Carplayta voi räplätä jotenkin, mutta ajatuksena puhtaasti hyvin toimivana navina ja GPS nopeusmittarina käyttö.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
223
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.

Ilmeisesti ihan toimivia. Itsekin olen harkinnut tuommoista, mutta kun kilsoja tänäkin kesänä vain 450km niin jäänyt :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851

Ilmeisesti ihan toimivia. Itsekin olen harkinnut tuommoista, mutta kun kilsoja tänäkin kesänä vain 450km niin jäänyt :D
Hinta aika suolainen. Voi olla että pitää hakea tuollainen interphone ridesync mikä oli se mitä testailin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
En ihan ymmärrä mitä boldatulla tekstillä tarkoitetaan.
Itsellä on ollut if halvin joka kerta, kun olen kilpailuttanut pyörän vakuutukset. "Seisontarumba" tarkoittaa käytännössä paria napin painamista if mobiilisovelluksessa keväällä ja syksyllä. Toki jos tietää, että on vaikka kuukauden ajamatta, niin voi optimoida. Itse en ole jaksanut.
Eli jos tuo "osa-aikainen" olisi muuten halvempi, niin ei kannata seisontaan laittoa säikähtää.
Itsellä kanssa if ja seisontavakuutuksellinen. Hinta vuodessa 900e (2,5e päivässä) jos ei laita seisontaan. Tieliikenteestä poisto maksaa 6e, eli minun tapauksessa kannattaa laittaa seisontaan jos tietää ettei aja yli 3 päivään. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin jatkuva vakuutus, tänä kesänäkin on tullut yli kuukauden edestä säästöä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
On tää nyt prkl kun ei ymmärrä enää mitään. Enkä luonnollisesti saa autokoulustakaan ketään kiinni. Eli teoriakoe suoritettu, ajotunnut pitää ajaa loppuun ja sen jälkeen käsittelykoe. Tuliko sen jälkeen inssiajo liikenteessä kuten tuli B-kortissa vai onko homma siinä. Voi olla että olen liian väsynyt tai sokea, tai molemmat, mutten löydä varmaa infoa B-kortillisen kokeista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
On tää nyt prkl kun ei ymmärrä enää mitään. Enkä luonnollisesti saa autokoulustakaan ketään kiinni. Eli teoriakoe suoritettu, ajotunnut pitää ajaa loppuun ja sen jälkeen käsittelykoe. Tuliko sen jälkeen inssiajo liikenteessä kuten tuli B-kortissa vai onko homma siinä. Voi olla että olen liian väsynyt tai sokea, tai molemmat, mutten löydä varmaa infoa B-kortillisen kokeista.
Käsittelykoe kuuluu inssiajoon. Eli ajotunnit loppuun, jonka jälkeen varataan inssi. Itse inssi alkaa käsittelykokeella ja se kun hyväksytään niin lähdetään sitten vielä normaaliin ajokokeeseen liikenteessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
610
Käsittelykoe kuuluu inssiajoon. Eli ajotunnit loppuun, jonka jälkeen varataan inssi. Itse inssi alkaa käsittelykokeella ja se kun hyväksytään niin lähdetään sitten vielä normaaliin ajokokeeseen liikenteessä.
Ei ne välttämättä ole samassa paketissa, täällä esim inssiajot lähtee ihan eri paikasta ja ainakin keväällä kun oli ruuhkaa niin ajattivat tiettynä päivänä vain käsittelykokeita ja toisena sitten varsinaisia inssejä.

Ennen inssiä suosittelen myös ajamaan sen viimeisen ajotunnin oikeassa liikenteessä, jotta olisi jotain hajua esim ajolinjoista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Ei ne välttämättä ole samassa paketissa, täällä esim inssiajot lähtee ihan eri paikasta ja ainakin keväällä kun oli ruuhkaa niin ajattivat tiettynä päivänä vain käsittelykokeita ja toisena sitten varsinaisia inssejä.

Ennen inssiä suosittelen myös ajamaan sen viimeisen ajotunnin oikeassa liikenteessä, jotta olisi jotain hajua esim ajolinjoista.
Tämän hetken suunnitelma on vetää viimeiset neljä ajotuntia kerralla ja vika on siirtymiseen ajovarmaan. Maikka varailee näitä tänään. Hyvällä tuurilla olisi jopa tällä viikolla kortti, vähintään se mikä itseoppimislupa tms mikä olikaan jolla saa ajaa kolmion kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
610
Tämän hetken suunnitelma on vetää viimeiset neljä ajotuntia kerralla ja vika on siirtymiseen ajovarmaan. Maikka varailee näitä tänään. Hyvällä tuurilla olisi jopa tällä viikolla kortti, vähintään se mikä itseoppimislupa tms mikä olikaan jolla saa ajaa kolmion kanssa.
Käsittelykokeen jälkeen voi hakea harjoitusluvan.
Itse ajoin kanssa tuolla "harkkaluvalla" ja inssin omalla mopolla koska autokoulu ehdotteli jotain juhannusviikkoa inssille toukokuun lopulla. Varasin inssin seuraavalle viikolle ja ajelin siihen asti kolmio persuksissa.
Ei siis ollut yhtään ajotuntia liikenteessä ja sanomista tuli liian oikealla ajamisesta, mutta läpi meni.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Käsittelykokeen jälkeen voi hakea harjoitusluvan.
Itse ajoin kanssa tuolla "harkkaluvalla" ja inssin omalla mopolla koska autokoulu ehdotteli jotain juhannusviikkoa inssille toukokuun lopulla. Varasin inssin seuraavalle viikolle ja ajelin siihen asti kolmio persuksissa.
Ei siis ollut yhtään ajotuntia liikenteessä ja sanomista tuli liian oikealla ajamisesta, mutta läpi meni.
Juu rakenneltiin itselle kuvio niin että ajan käsittelykokeen alta pois koulun prätkällä ja otan kolmion, ajelen sen kanssa itsekseni inssiä odotellessa. Saa tuntumaa siihen omaan prätkään sen yhden katutuntuajon lisäksi. Hondassa kuitenkin vissiin varsin herkkä kaasu pienissä vauhdeissa, joten parempi olla tottunut siihen ennen inssiä.
 
Liittynyt
28.09.2020
Viestejä
258
Juu rakenneltiin itselle kuvio niin että ajan käsittelykokeen alta pois koulun prätkällä ja otan kolmion, ajelen sen kanssa itsekseni inssiä odotellessa. Saa tuntumaa siihen omaan prätkään sen yhden katutuntuajon lisäksi. Hondassa kuitenkin vissiin varsin herkkä kaasu pienissä vauhdeissa, joten parempi olla tottunut siihen ennen inssiä.
Tää on fiksua, tein juuri näin itsekin keväällä. Se kolmio kandee leikata jostain vanhasta ämpäristä tai pesuvadista, Ajovarma nakittaa useamman Eskon siitä magneettiläpyskästä, joka tippuu satavarmasti ellei rei'itä ja virittele ruuveilla rekkarin taakse tms. Motonetissä myydään muistaakseni yhtä huonoja vastaavia
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Miten vertaisit 250 ja 300 rallyä? Itsellä oli tommonen 250 ja nyt pohtinut 300 ostamista tai CFmoto 450 Mt tai jopa KTM 690. 690 on ollut kanssa aikoinaan, mutta silti melkein kallistumassa jompaan kumpaan noista pienistä adventureista.
Minuakin hieman kiinnostaa kokemukset tuollaisista. Olen miettinyt kolmannen pyörän hankkimista, ja se on oleva joku hiekkatiekelpoinen pienempi laite. Aikanaan minulla oli valkokilpinen Honda XR400R. Se oli tosin ihan endurospooreihin tehty, ei mikään seikkailulaite pidemmille taipaleille, ja siinä ei ollut sähköstarttia.
Isoimmat erot 250 ja 300 välillä on madaltunut istuinkorkeus, kasvanut maavara ja 300:n todella kevyt kytkin.
Iskunvaimennuksesta en osaa sanoa, tuo 300:n on MADista ostettu demo, johon maahantuoja oli päivittänyt molemmat päät sekä vaihtanut Akran putken.
250 on kyllä melkoinen trampoliini, joka tosin toimii metsässä teknisessä ajelussa erinomaisesti. Vakio 300:ssa sitä on parannettu, mutta en osaa sanoa paljonko.

Lyhyempi 1 ja 2 vaihde vaativat vähän totuttelua metsässä, mutta on minusta parempi kuin 250 kunhan siihen tottui.
6-vaihde on pidempi ja sopii nyt paremmin 100km vauhteihin, kone tuntuu paljon paremmin vääntävältä kuin 250
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Nyt on sitten prätkä omassa pihassa. Juu on ulkona eikä liikkeessä sisällä, mutta kun seurailin touhua liikkeessä, väitän että näin on parempi. Tuttu joka ajoi prätkän on harrikkamiehiä ja oli kuulema aikamoinen ohjus ja rain mode kelpasi oikein hyvin. Ja nyt kun näin peräpeilissä hämärässä nuo huomiovalot/vilkut, oli niissä se etu että näit heti ettei oli puolipimeä auto ja vilkkujen väli on about mitä kuski on leveä.

IMG20240916224520~2 - Copy.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Mites jengi on muuten ratkonut pysäköintikiekon? Pitäisi yksityisen valvonnan alaisilla olla, joten pitäisi löytää joku todella pieni kun katteita ei ole ja stongallakin rajallisesti tilaa. Käy joku mini perinteinen tai joku hyvin pieni digitaalinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 147
Empä ole itse ikinä kiekkoa tarvinut. Pysäköintimaksu on taas asia erikseen. Ei olis kyllä yhtään mitään paikkaakaan kiekolle. Ei niin minkäänlaista.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
560
Moottoripyörä ei tarvitse kiekkoa.
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.

Edit: Eikä näköjään sekään enää riitä: Moottoripyöräilijä pysäköi kahden tunnin kiekkopaikalle klo 13.45, sai parkkisakon klo 14.06 – yksi olennainen juttu unohtui

"Porvoon kaupungin koronarokotuksiin saapuville annettujen ohjeiden mukaisesti alueella saa pysäköidä kaksi tuntia ilmaiseksi pysäköintikiekkoa käyttämällä. Koska kuluttaja ei ole käyttänyt ajoneuvossaan pysäköintikiekkoa, ei hän ole noudattanut tätä Porvoon kaupungin rokotuksiin saapuville annettua ohjeistusta, jolloin hänen olisi pitänyt noudattaa alueella esitettyjä ehtoja maksullisesta pysäköinnistä"

...


Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseisen pysäköintialueen ehtojen mukaan pysäköinti alueella on ollut ilmaista kahden ensimmäisen tunnin ajan. Ehtojen mukaan saapumisaika on tuolloin pitänyt ilmoittaa pysäköintikiekolla, koska maanomistaja oli niin määrännyt.
Yksimielinen ratkaisu
Kuluttajariitalautakunnan mukaan osapuolet olivat yhtä mieltä siitä, että moottoripyörässä ei ole ollut pysäköintikiekkoa osoittamassa pysäköinnin alkamisaikaa.
– Näin ollen kuluttaja on pysäköinyt alueelle alueen ehtojen vastaisesti, ja valvontamaksu on ollut aiheellinen, lautakunta toteaa ratkaisussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
199
Pyörä ei tosiaan tarvitse kiekkoa, ainakaan virallisilla kunnan/kaupungin kiekkopaikoilla, mutta aikarajoituksia on noudatettava. Jos sakoista on huolta niin otan kännykkäkuvan pyörästä kun jätän sen kiekkopaikalle, jos pitää sitten vängätä. Usein etsin myös virallisen MP-pysäköinnin [1] johon kiekkojen aikarajat eivät päde (mutta siitä en ole lainkaan varma). Parkkipateista ym. en sitten osaa sen tarkemmin sanoa, välttelen niitä muutenkin. Jos taas pysäköin johonkin maksulliseen, niin pyörässä on dymolla tehty Easypark -tarra ja käynnistän apillä pysäköinnin myös pyörälle samalla tavalla kun autollekkin.

Muillakin kaupungeilla saattaa olla samanlaisia. Kotikaupungissa Porvoossa on 2 MP-pysäköintiä, toinen torin laidassa ja toinen joen rannassa. Kummassakaan ei sakkoja ole tullut, vaikka Porvoon parkkipirkot ovatkin ERITTÄIN tehokkaita.

[1] Helsingin MP-pysäköinnit täällä, mutta ei välttämättä täysin ajantasalla: Helsingin karttapalvelu
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 478
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
Itse mietin että hankin sen sähköisen microkokoisen ja kaksipuolisella vedän kiinni jolloin jonkin pitää repiä laite irti että saisi muutettua mitään.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
44
Tuo Porvoon koronakeissi kuulostaa selkeästi poikkeukselta. Ei nyt oikeasti aleta käyttämään prätkissä parkkikiekkoja jooko. Joku hullu ehdottaa vielä rekisterikilpeä eteen seuraavaksi
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
199
Tuo Porvoon koronakeissi kuulostaa selkeästi poikkeukselta. Ei nyt oikeasti aleta käyttämään prätkissä parkkikiekkoja jooko. Joku hullu ehdottaa vielä rekisterikilpeä eteen seuraavaksi
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Miten sitten ratkotte tilanteen esim kaverin luo yksityisen valvonnan alla olevalla parkkiksella jossa ei easypark tms juttuja? Ei todellakaan hinkua kiekolle, muttei 60e maksuillekkaan.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
44
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 851
Ei ole sakkoja ainakaan vielä tullut. Aiheetonhan se olisi silloin
Miksi aiheeton? Kuluttajaviraston mukaan kuin omankin tulkinnan mukaan parkkeeraamalla hyväksyt faktan että kiekkoa on käytettävä näillä alueilla, sen ollessa ehto luvalle pysäköidä alueelle.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
199
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
Niinpä olikin, missasin tuon ensin. Vahvistaa näkemykseni siitä että porvoon parkkivalvojat, oli ne sitten kunnallisia tai yksityisiä, omaavat jonku kuudennen aistin kun voivat zoomata hetkessä sakottamaan vaikka toiselta puolelta kaupunkia. En silti edelleenkän aio rätkää kiekottaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 776
Aiemmin oli keskustwlua ifin vakuutuksista. Osaako joku selventää tarkemmin mitä se seisonta-ajallinen x kuukautta meinaa. Ymmärtääkseni toinen vaihtoehto on ihan vaan vuodenaikahinnoiteltu vuosihinta, joka muillakin yhtiöillä on. En oikein ymmärrä sitä toista tuotetta, muuten kuin että myydäänkö sitä jotenkin selkiyttämään että "3kk ajoa niin hinta on tämä". Itellä oli ifillä se vuosihinta n. 500€ ja pohjolalla n. 280€ ja olen lähinä koittanut tarkastella saisko ifille halvemman vakuutuksen jollain ratkaisulla (pelkkä liikenne) kun siellä on muitakin vakuutuksia. Bonaritkin parilta ajokaudelta aika pienesti vielä nousseet.

Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 179
Viestejä
4 407 885
Jäsenet
73 103
Uusin jäsen
silusilu

Hinta.fi

Ylös Bottom