Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.Etelä-Suomessa oli ainakin semmoiset ruuhkat tänä keväänä, että ajaisin kortin vielä nyt syksyllä, jos mahdollista.
Se söi miestä rotan lailla, kun mopo tallissa ja ajotunteja tarjoiltiin parin viikon päähän edellisistä.
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.
Otin tuon minimin ensin, lisää tunteja jos siltä tuntuu. On sitä kaksipyöräisellä kuitenkin vedetty talvi läpi ja TL krossimönkkärillä kesän verran. Isoin asia on siis hidas käsittely mopoa painavammalla laitteella ja isompien vauhtien ajotekniikka. En siis usko että kokeen läpäisy on se iso asia. Se iso onkin sitten rehdisti ne mitä opit kun on oma pyörä ja vain ajat ja opit.5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.
5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
Itsellä nuo peurat ovat about yhtä vaarallisia MX-5:llä kuin prätkälläTässä vähän tuoreen A-kuskin fiiliksiä kun ensimmäinen ajokausi lähenee loppuaan.
Kyllä se 5 tuntia riittää aivan hyvin, toki oman kokemuksen/tarpeen mukaan. Käsittelykokeessa sitten vaan maltilla ja rauhassa. Ite mietin ensi pyöräksi myös pienempää, mutta päädyin isompaan (T120 Bonneville). Välittömästi vahvasti vääntävä kone, painopiste alhaalla ja sellanen joka ei lähde käsistä (tai no lähtee jos leikkimään rupeaa). Joku 5tkm olen ehtinyt tässä ajella ja ei oo kaduttanu missään vaiheessa, päinvastoin. On niitä isompiakin pyöriä mitä on helppo ajaa ja tämä on juuri sellainen . Toki jos ei ole varma että tää on se oma juttu niin pitää sen mielessä myös pyörää hankkiessa ja lompakkoa raottaessa. Tilanteiden ennakointi on A ja O koska prätkällä ne vaan tulee nopeemmin eteen. Itellä ei muuta kuin pari läheltä piti tilannetta puskasta säntäävien peurojen takia, muuten leppoisaa kruisinkia kautta linjan.
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.
5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
Mitä korttiin tulee, päätin että ainakin ajan sen.
Tänään sitten sain itseäni niskasta kiinni ja varasin koulun.
Varusteet on kypärää lukuunottamatta jo olemassa. Tosin jos sen prätkän hankin, takki ja housut menevät vaihtoon. Kypärä on vanhentunut ja vaikkei jälkiä ole, takin selkä "panssari" ja kypärä ovat kuitenkin kohdanneet Volvon takalasin ja asfaltin. Ja idea hankkia ei nyt sitä hulluinta high tech kamaa mutta kunnon suojat eikä mitään säästelyä. Suosituksia moisista? High tech jutuista ehkä isoin olisi jos saisi kamat jotka soittavat häkeen jos pannut tulevat.Oikea ratkaisu, ei sitä tiiä harrastuksen mielekkyydestä kuin ajamalla
Ajovarusteita kannattaa käydä sovittamassa liikkeissä ja näin loppukaudesta saattaa saada hyviäkin diilejä. Scorpionin kypärään päädyin ite viime kesänä melkein kymmenen kypärän kokeilun jälkeen, se kun istui omaan päähän parhaiten.
Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?
![]()

Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?
Esim tuossa pyörässä olisi ratkaisu, mutta ei tuossakaan ole yhtenäistä rapakaarta.Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
Mites, onko suosituksia mitä muuta käydä edes katsomassa noiden aiemmin luettelemieni lisäksi.
Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.Peruspyörää jos on kattelemassa, niin Yamahan MT-09 kannattaa käydä istumassa. Niin uusi että quickshifter löytyy, rahat riittää ja ulkonäöstä ei vielä tule oksennusta suuhun (uudemmissa etumaski-design mennyt varsin mielenkiintoiseen suuntaan). Moottori on erittäin hieno käytökseltään ja ääniltään, halpa ylläpitää ja luotettavuus kohdallaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parasta mitä saa. Ja jos raha liikaa polttelee taskussa, niin siitä vielä SP-versio hankintaan.
MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.
En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.
Ehkä ne Suzukin laitteet voisi vielä käydä koeistumassa, jos et jo ole? Sittenhän olet tainnutkin kokeilla kaikki isoimmat merkit ja suosituimmat mallit.
Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
Käy kokeilemassa Suzuki SV650, erinomainen V-Twin vaihtoehto aloittelijoille ja edistyneemmillekin kuskeille. PK-seudulla Suzukeja myy ainakin Tuusmotor (sieltä ostin oman busan aikanaan), RM Heino ja Frank Nyman.En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...
Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.Ootko käyny Triumphin 765 Street Tripleä testaamassa? Siinä on kans hieno 3-sylinterinen motti ja ainakin 1. genin triple on oikeen mukava ajettava ja luotettavakin.
En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?
En tiedä mutta Honda dealer ainakin oli suoraan että saa ratkottua, ei hätää.Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.
Finlex kertoo:Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?Aprilia Dorsoduro ? Omia kokemuksia pyörästä ei ole ja itse ottaisin Ducati Hypermotardin ennen.
Aprilian maahantuonti ja huolto on ilmeisesti aika pientä nykyisin? Ducatista ei itsellä ole tietoa.Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?
Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?
Onko kenelläkään tiedossa/osaako kukaan sanoa löytyykö jotakin must have juttuja varusteisiin liittyen? Esim. puhelinpidike mahdollista navigointia varten tms.
Entä ajovarusteet. Mistä lähtisi näitä etsimään, onko olemassa joku hyvä verkkokauppa, jossa hinnat kohdillaan? Mitä hyviä merkkejä löytyy ajotakeista kypäriin yms. Itselläni ei ole näistä juurikaan mitään hajua.
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.
Pitää katsella mitä malleja olisi niiltä tarjolla. Ellei ole jopa suositella.Laadussa ei ainakaan pitäis olla mitään sanomista. Vähintään parempi kuin Yamaha ellei jopa ihan luokkansa paras. Huollosta en osaa sanoa, kun omaa huollan itse tai käytän nyrkkipajalla. Joskus kyselin tarjouksia 40tkm huoltoon Tampereen merkkarilta eikä siinä kyllä ollut mitään ihmeellistä.
Pitää katsella mitä malleja olisi niiltä tarjolla. Ellei ole jopa suositella.
EDIT: Ei prkl tuo Trident on kyllä nätti. Pitää kyllä takuut ja muut selvitellä. Jotenkin tuo Hondan 5v houkuttaisi... Ei jaksa yhtään ylimääräistä säätöä kun ajoon lähtee.
Speedissä on sananmukaisesti liikaa vauhtia, ainakin itseni tuntien. Plus en edes halua tietää mitä vakuutusyhtiö sanoisi.Tridentti ja Street triple on varmaan ne mallit mitä haluat, jos ottaa nuo muut mallit huomioon mitä olet testannut.
Tridentti on vähän lepsumpi malli ja sopii erinomaisesti ensimmäiseksi pyöräksi. Street triple (765) on jo sitten aika kisakiree +130 hp, mutta myös äärettömän mukava ajaa kolmipyttysen väännöillä ja ketteryydellään. Käy ihmeessä testaa molemmat. Aika varmasti tykkäät.
Muotoilu ei nyt edo mutta ei melkein. Eri juttu jos tietäisi että viihtyy hiekkatiellä yms. mutta toisin kuin autolla, kokemus ja itseluottamus ei vielä anna heti sitä prätkällä hiekkateitä tai muuta painamaan.Adventure pyöriä katsonut? Ketterä, iso, mukava ajaa ja kyllä noilla leikkiäkin voi. Lisäksi vauhti pysyy helpommin näpeissä, kun ei noilla kuitenkaan tee mieli niin hurjastella.
Sittenhän tässä on vielä ehdottamatta "scrambler" tyylisuunta eli näyttää klassiselta pyörältä mutta on hiekkatiekykyisempi ja sillä voi harjoitella tuota soraa, jota Suomessa riittää tutkittavaksi ja mukavaa nopeusrajoitustenkin puitteissa. Esim Ducati https://www.nettimoto.com/ducati/scrambler/3119094Muotoilu ei nyt edo mutta ei melkein. Eri juttu jos tietäisi että viihtyy hiekkatiellä yms. mutta toisin kuin autolla, kokemus ja itseluottamus ei vielä anna heti sitä prätkällä hiekkateitä tai muuta painamaan.
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
Huomasithan, että Speed ja Street ovat eri pyöriä. Speed on 1200cc 180hp mörkö ja Street on sitten 765cc 120-130hp. Streetti on oikeasti aika pieni ja ketterä pyörä sekä helppo hallita kun vääntökäyrä on käytännössä suora viiva.Speedissä on sananmukaisesti liikaa vauhtia, ainakin itseni tuntien. Plus en edes halua tietää mitä vakuutusyhtiö sanoisi.
Juu kyllä. Äkkiä vain lyhentelee. Luulen että pelkät vakuutushinnat pistävät sanomaan soronoo.Huomasithan, että Speed ja Street ovat eri pyöriä. Speed on 1200cc 180hp mörkö ja Street on sitten 765cc 120-130hp. Streetti on oikeasti aika pieni ja ketterä pyörä sekä helppo hallita kun vääntökäyrä on käytännössä suora viiva.
Ajat kuule ihan sama vaikka millä kaksipyöräisellä sateella, niin olet paskan peitossa päälaesta varpaisiin asti, siinä ei mikään lokasuoja auta! Vaatteet ne kuivana pitää, ei lokasuojat.
Toki itse vältän sateella ajoa noin muutenkin, koska en aja mitään pitkää matkaa, koska nakupyörä, niin helpompi katsoa että sää suosii.

Minulle vesi ja kura edustavat eri asioita. Kura tulee tiestä omilla renkailla, ja vesi tulee taivaalta. Ja ei, en ole koskaan paskainen ajettuani Vespalla sateessa, enkä ollut myöskään Suzuki GR650, tai us custom 400 Jammullakaan. Niissä oli kurasuojat! Ja itse asiassa kaikissa kaksipyöräisissä oli. Toki järjetön motocrss-muoti nostaa etukaari taivaalle oli jo näkyvissä.
Ja juu, joskus piti ajaa sateessa, kuten Tukholmasta miltei Parisiin saakka, mutta onneksi varusteet oli parhaat mahdolliset! ;-D -eikä muuten kuvassa edes sada...
Juu kyllä. Äkkiä vain lyhentelee. Luulen että pelkät vakuutushinnat pistävät sanomaan soronoo.
Ja scramblerit/se tyylisuunta ovat ehdottomasti kartalla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.