Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Komppaan tätä.Edelleen se iso A ekaks, ja malttia sen ensimmäisen pyörän ostamiseen jos ei aikasempaa kokemusta ole. Se YouTube videon mukaan hauska laite on väärissä käsissä äkkiä hengenvaarallinen.
Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.Komppaan tätä.
Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Komppaan itsekin tätä. Olen vetänyt kaistaa vaihtaessa tahallaan liinat kiinni lyöneen mahdollisen rattiksen Volvon takalasiin selkä edellä tl mönkkärin ratissa. Olen myös vetänyt talvella skootterin kyljelleen 40kmh kun kaasu hirtti osittain kiinni. En halua kokea noita uudelleen, etenkään lisävauhdin kanssa. Se on myös yksi syy miksi haluan että vauhti tuntuu kovemmalta kuin onkaan. Onneksi ei ole fiksaatiota huippunopeuksiin.Komppaan tätä.
Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole. Suosittelen vahvasti ryhtymään!joku isompikoneinen supermoto voisi olla hauska laite painaa takatien mutkapätkää ja olla silti asiallinen jopa arkiajossa. Mitä malleja katsoa ja mitä välttää? Kaksipyöräisistä omat kokemukset rajoittuvat vanhaan Solifer SM:ään.
Olenko aivan mielenvikainen tai tuleeko mieleen kommenttia?
No siis ole omistanut ties mitä outoa kulkinetta, enkä seuraa välttämättä niitä normaaleimpia tapoja. Nykyinen harraste/entinen käyttis on museokilpinen MX-5 vm 1990 ja vaihdoin siihen Model 3 Performancesta koska totesin että vauhtia kertyi ihan naurettavan helposti aivan liikaa. Joko kortti tai henki lähtisi joten auto meni vaihtoon. 500hp->115hp ja teho ei ole loppunut kuin parissa paikassa.Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole. Suosittelen vahvasti ryhtymään!
Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.
Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.
Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?
Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.
600cc voi tosiaan olla "tuhnu". 1000cc jaksaa vääntää jo hyvin.Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.
Tule hakemaan MX-5 pois ja heitä pari tonttua päälle niin keskustellaan . Ei siis voisin aidosti olla jopa kiinnostunut.@Pyrres Hae multa Ducati pois ja unohda nuo sieluttomat vehkeet https://www.nettimoto.com/ducati/hypermotard/3139199
Oma aloitus oli A2 kortin ajo kuristetulla Yamaha FZS600 vm99. Parin vuoden jälkeen ajoin sitten samalla pyörällä korotuksen isoon A:n. 600 on siitä ihan kiva aloittelija pyörä että huolto on yleensä helppoa varsinkin vanhoissa vehkeissä, vääntöä ei ole liikaa = ei sudi ellei ihan yritä. Lisäksi useimmat 600 ovat kevyitä, eli kaupungissa ja hitaalla ajo on huomattavasti helpompaa kun alla ei ole 200kg rautaa kahden 2cm kokoisen kumin ja tien välisessä ”kitkapinassa”.
Sitten kun alkaa hidaskäsittely sujumaan myös seuraavana keväänä, voi alkaa käyttämään sitä pyörää siellä yli 7000 kierroksen alueella ja löytyy ihan uusi mutkateiden hauskuus ilman että kortti lähtee heti hyllylle.
Itse ajoin melkein 5v tuolla fazerilla, tein siitä nakupyörän omaan makuun ja opettelin huoltohommia. Nyt syksyllä sitten oli oikea hetki vaihtaa tehokkaampaan matkapyörään (1100XX Blackbird), mitä en olisi ajatellut koskaan hankkivani 5v sitten.
Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.Etelä-Suomessa oli ainakin semmoiset ruuhkat tänä keväänä, että ajaisin kortin vielä nyt syksyllä, jos mahdollista.
Se söi miestä rotan lailla, kun mopo tallissa ja ajotunteja tarjoiltiin parin viikon päähän edellisistä.
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.
Otin tuon minimin ensin, lisää tunteja jos siltä tuntuu. On sitä kaksipyöräisellä kuitenkin vedetty talvi läpi ja TL krossimönkkärillä kesän verran. Isoin asia on siis hidas käsittely mopoa painavammalla laitteella ja isompien vauhtien ajotekniikka. En siis usko että kokeen läpäisy on se iso asia. Se iso onkin sitten rehdisti ne mitä opit kun on oma pyörä ja vain ajat ja opit.5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.
5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
Itsellä nuo peurat ovat about yhtä vaarallisia MX-5:llä kuin prätkällä . MX:ssä ne lentäisivät suoraan otsaan.Tässä vähän tuoreen A-kuskin fiiliksiä kun ensimmäinen ajokausi lähenee loppuaan.
Kyllä se 5 tuntia riittää aivan hyvin, toki oman kokemuksen/tarpeen mukaan. Käsittelykokeessa sitten vaan maltilla ja rauhassa. Ite mietin ensi pyöräksi myös pienempää, mutta päädyin isompaan (T120 Bonneville). Välittömästi vahvasti vääntävä kone, painopiste alhaalla ja sellanen joka ei lähde käsistä (tai no lähtee jos leikkimään rupeaa). Joku 5tkm olen ehtinyt tässä ajella ja ei oo kaduttanu missään vaiheessa, päinvastoin. On niitä isompiakin pyöriä mitä on helppo ajaa ja tämä on juuri sellainen . Toki jos ei ole varma että tää on se oma juttu niin pitää sen mielessä myös pyörää hankkiessa ja lompakkoa raottaessa. Tilanteiden ennakointi on A ja O koska prätkällä ne vaan tulee nopeemmin eteen. Itellä ei muuta kuin pari läheltä piti tilannetta puskasta säntäävien peurojen takia, muuten leppoisaa kruisinkia kautta linjan.
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.
5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
Mitä korttiin tulee, päätin että ainakin ajan sen.
Tänään sitten sain itseäni niskasta kiinni ja varasin koulun.
Varusteet on kypärää lukuunottamatta jo olemassa. Tosin jos sen prätkän hankin, takki ja housut menevät vaihtoon. Kypärä on vanhentunut ja vaikkei jälkiä ole, takin selkä "panssari" ja kypärä ovat kuitenkin kohdanneet Volvon takalasin ja asfaltin. Ja idea hankkia ei nyt sitä hulluinta high tech kamaa mutta kunnon suojat eikä mitään säästelyä. Suosituksia moisista? High tech jutuista ehkä isoin olisi jos saisi kamat jotka soittavat häkeen jos pannut tulevat.Oikea ratkaisu, ei sitä tiiä harrastuksen mielekkyydestä kuin ajamalla
Ajovarusteita kannattaa käydä sovittamassa liikkeissä ja näin loppukaudesta saattaa saada hyviäkin diilejä. Scorpionin kypärään päädyin ite viime kesänä melkein kymmenen kypärän kokeilun jälkeen, se kun istui omaan päähän parhaiten.
Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?
Esim tuossa pyörässä olisi ratkaisu, mutta ei tuossakaan ole yhtenäistä rapakaarta.Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
Mites, onko suosituksia mitä muuta käydä edes katsomassa noiden aiemmin luettelemieni lisäksi.
Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.Peruspyörää jos on kattelemassa, niin Yamahan MT-09 kannattaa käydä istumassa. Niin uusi että quickshifter löytyy, rahat riittää ja ulkonäöstä ei vielä tule oksennusta suuhun (uudemmissa etumaski-design mennyt varsin mielenkiintoiseen suuntaan). Moottori on erittäin hieno käytökseltään ja ääniltään, halpa ylläpitää ja luotettavuus kohdallaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parasta mitä saa. Ja jos raha liikaa polttelee taskussa, niin siitä vielä SP-versio hankintaan.
MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.
En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.
Ehkä ne Suzukin laitteet voisi vielä käydä koeistumassa, jos et jo ole? Sittenhän olet tainnutkin kokeilla kaikki isoimmat merkit ja suosituimmat mallit.
Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
Käy kokeilemassa Suzuki SV650, erinomainen V-Twin vaihtoehto aloittelijoille ja edistyneemmillekin kuskeille. PK-seudulla Suzukeja myy ainakin Tuusmotor (sieltä ostin oman busan aikanaan), RM Heino ja Frank Nyman.En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...
Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.Ootko käyny Triumphin 765 Street Tripleä testaamassa? Siinä on kans hieno 3-sylinterinen motti ja ainakin 1. genin triple on oikeen mukava ajettava ja luotettavakin.
En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?
En tiedä mutta Honda dealer ainakin oli suoraan että saa ratkottua, ei hätää.Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.
Finlex kertoo:Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?Aprilia Dorsoduro ? Omia kokemuksia pyörästä ei ole ja itse ottaisin Ducati Hypermotardin ennen.
Aprilian maahantuonti ja huolto on ilmeisesti aika pientä nykyisin? Ducatista ei itsellä ole tietoa.Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?
Aprilia menee mielikuvassa samaan kuin Ducati. En tiedä toki onko oikeasti näin?
Onko kenelläkään tiedossa/osaako kukaan sanoa löytyykö jotakin must have juttuja varusteisiin liittyen? Esim. puhelinpidike mahdollista navigointia varten tms.
Entä ajovarusteet. Mistä lähtisi näitä etsimään, onko olemassa joku hyvä verkkokauppa, jossa hinnat kohdillaan? Mitä hyviä merkkejä löytyy ajotakeista kypäriin yms. Itselläni ei ole näistä juurikaan mitään hajua.
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.
Pitää katsella mitä malleja olisi niiltä tarjolla. Ellei ole jopa suositella.Laadussa ei ainakaan pitäis olla mitään sanomista. Vähintään parempi kuin Yamaha ellei jopa ihan luokkansa paras. Huollosta en osaa sanoa, kun omaa huollan itse tai käytän nyrkkipajalla. Joskus kyselin tarjouksia 40tkm huoltoon Tampereen merkkarilta eikä siinä kyllä ollut mitään ihmeellistä.