Mopokuumetta

No perhana, syksyllä hommasin ylläpitolaturin ja oon ihmetellyt kun pari kertaa talven aikana olen laittanut akun kiinni laturiin ja molemmilla kerroilla laturi on ilmotti että täynnä on. Oiskohan tuo sitte tuollainen Litium akku ? Pitää tarkistaa.
Kunnossa oleva tavallinen AGM akku näyttää täyttä muutaman sekunnin lataamisen jälkeen. Ei se varsinaisesti tyhjene yhtään mihinkään parin kuukauden seisomisesta. Itse tosiaankin lataan vähän aikaa silloin kun muistan. Meillä tallissa useampi pyörä ja kierrätän laturin ehkä parin kuukauden välein. En ole irroitellut akkuja enkä kaapeleita.
 
Mulla on yhdessä prätkässä Bilteman geeliakku. Oli pitkään käyttämättä, akku paikallaan ja kylmässä säilössä. Akku kyllä näkyy latautuvan normaalisti täyteen (älylaturi). Sitten kun sen kytken pyörään ja koitan startata, niin joku rele vain naputtaa. Ilmeisesti sökö toi akku? Apuvirtaa jos annan vanhasta auton akusta, niin prätkä starttaa normaalisti.
 
Mulla on yhdessä prätkässä Bilteman geeliakku. Oli pitkään käyttämättä, akku paikallaan ja kylmässä säilössä. Akku kyllä näkyy latautuvan normaalisti täyteen (älylaturi). Sitten kun sen kytken pyörään ja koitan startata, niin joku rele vain naputtaa. Ilmeisesti sökö toi akku? Apuvirtaa jos annan vanhasta auton akusta, niin prätkä starttaa normaalisti.
Akku vaihtoon, vaihda samalla merkkiä.
 
Noidannuoli iski selkään torstaina, niin ei oikein viitsinyt lähteä tallille auton rakentelua jatkamaan, mutta onneksi näitä romuja on muitakin joiden parissa vapaa-aikaansa kuluttaa. Aprilian purin tälle mallille jo viikolla, että näkisi mitä siinä on laittamista:

purettu_100324.jpg


Ei lopunperin mikään toivoton tekele ja aika hyvin sain erinäköisiä vikoja korjattua ja puutteita listattua. Latauksensäätimen johdotukset oli melkoinen räpellys, eikä se täydellinen ole vieläkään, mutta sentään kunnon liitoksilla tehty verrattuna paikallaan olleeseen viritykseen, josta johdot lähti abikoista ja sokeripaloista itsekseen irti. Täydellisen tehdäkseen pitäisi koko johtosarja saada tuolta esiin, mutta en tiedä saako sitä ilman että nostaa koko moottorin pois. Tuohon en viitsi ainakaan nyt heti alkaa. Täydellinen tässä tapauksessa tarkoittaa jotain muuta, mitä tehtaalta lähtiessä on ollut; tyyppivikanahan näissä säätimen liittimet sulaa.

Sähköhommissa jäi vielä ihmetyttämään poistettu seisontatuen anturi sekä ohitettu vapaan anturi. Näissä oletettavasti jotain vikaa, joten niiden osalta pitänee kaupoille lähteä, jos ei saa fiksattua. Johonkin matkan varrelle oli jäänyt myös penkin lukko mekanismeineen, johon liittyviä tarvikkeita jo tilasin.

Etujarrulevyt näissäkin on mallia kelluvat ja niiden mekanismit luonnollisesti jumissa. Sain ne kuitenkin herkisteltyä kuntoon pienehkön taistelun jälkeen. Iskarit pitänee käyttää huollossa samalla vaivalla, kun ei ole tiedossa, onko niille kukaan koskaan mitään tehnyt. Perushuollot tähän kuitenkin tälle keväälle oli tehtynä, joten niihin ei tarvitse erityisesti paneutua.

Vasen peili oli teipattu kasaan, jonka korjaaminen ei kummoinen rasti ollut. Alkuperäisiä peilejä ei oikein mistään saa ja näihin heittämällä menisi RSV:n vastaavat, mutta pidetään toistaiseksi alkuperäisessä kuosissa noiden osalta. Muutoinkaan en ajatellut tätä isommin pilata, vaikka aluksi visioinkin vähän muutoshommia ennenkaikkea perän osalta, joka on aika möhkö. Ulkokuoressa näkyy eletyt reilut 20 vuotta eli maalausta kuitenkin luvassa niin katteiden kuin muidenkin osien muodossa. Maalailinkin jo harmaantuneita muoveja mittariston ympäriltä ja aloitin valmistelemaan katteita maalausta varten. Katteiden ja vanteiden väriin tulee myös samalla muutosta.

Kaikenkaikkiaan kyllä tympii jokseenkin paljon näiden vehkeiden kanssa se, että aiemmat räpistelijät eivät ole vaivautuneet sijoittamaan montakaan euroa tai minuuttia eri “korjauksiin”, vaan lykätään kyytiin kaikkea mitä sattuu kotoa kaapeista löytämään, mahdollisimman hätäisesti. Ei tuo nyt kummoinen sijoitus ole ostaa oikeankokoisia liittimiä tai pultteja samalla kun käväisee Motonetissä näin esimerkkinä. Pieniä asioita tietenkin, mutta eipä tarvis korjailla, jos olisi alunperin jo tehty kunnolla.

Viikonloppu tuli värkättyä maalaushommissa kun se jotenkin sattui tähän väliin inspiroimaan.

Vanteisiin tuli perushopea sävy aiemman tummanharmaan sijasta:

PSX_20240317_132230.jpg
PSX_20240317_132320.jpg


Katteissa oli jonkinverran korjattavaa ja kitattavaa, ei mitään älytöntä kuitenkaan. Pyörän pääväri tulee olemaan tälläinen turkoosi metalliväri:

PSX_20240324_121527.jpg


Ja muutamat kohdat grafiitinharmaalla:

PSX_20240324_122144.jpg


Ihan kohtalaisesti onnistui näillä näkymin. Yksi sivukatteen palanen pitää kuitenkin vielä tehdä uusiksi valumien vuoksi. Näköjään sitä oppii näitäkin hommia tekemään kun vain malttaa eikä hosu.

Pitää viikolla hommata uusi takarengas, jonka jälkeen pääsee ainakin joltain osin kokoamishommiin.
 
Pidin ennen CTEKkiä kiinni koko talven paitsi ne päivät kun latailin autojen akut. En tiedä johtuiko akusta (Motonetin oma merkki), edellisen omistajan "ylläpidosta" vai CTEKistä, mutta kahden talven jälkeen kyykkäsi akku. Oli siis keväällä sökö vaikka syksyllä toimi ja koko talven ylläpidossa kiinni. Akku oli 3v vanha.
CTEK hajosi sopivasti seuraavaksi niin ostin tilalle Noco Genius 5:n. Kysyin myyjältä että "voihan tätäkin pitää koko talven kiinni mopon akussa" niin sanoi että periaatteessa kyllä, mutta suosittelisin lataamaan esim. pari kertaa talvessa.

Pikaliittimet on kyllä parhautta niin autossa kuin mp:ssä.
Ostin kanssa tuollaisen motonetin myymän noco genius 5 laturin. Yhdeltä talvelta kokemusta. Lyijyakuilla.
-johdot rautalankaa, varsinkin 220v töpseli johto, vaarallisen kovaa muovia pakkasessa, miten voi olla ce hyväksyntä voimassa.
-laitteessa ominaisuus ettei toimi yli 10 asteen pakkasessa, Täytyy sisällä lämpöisessa säilyttää että pysyy toimintavalmiudessa.
-ihmeellisesti katkoo latauksen välillä, ei lähde siitä itsestään enää lataamaan.
-akkukengät 5/5 eristetyt ja tukevat.
 
Ostin kanssa tuollaisen motonetin myymän noco genius 5 laturin. Yhdeltä talvelta kokemusta. Lyijyakuilla.
-johdot rautalankaa, varsinkin 220v töpseli johto, vaarallisen kovaa muovia pakkasessa, miten voi olla ce hyväksyntä voimassa.
-laitteessa ominaisuus ettei toimi yli 10 asteen pakkasessa, Täytyy sisällä lämpöisessa säilyttää että pysyy toimintavalmiudessa.
-ihmeellisesti katkoo latauksen välillä, ei lähde siitä itsestään enää lataamaan.
-akkukengät 5/5 eristetyt ja tukevat.

Omani ostin Akkupojilta ja oli näköjään halvempi kuin motonet. Mielestäni motonetillä ei vielä silloin ollut näitä. Töpselipuolen johto on tosiaan jäykkää, mutta tuo sun laturi on rikki. Ei ollut mitään ongelmia niissä yli 20 asteen pakkasissakaan ladata autoa.
CTEKeistä hajoaa aina se moodi nappi niin kyllästyin niihin.
 
Omani ostin Akkupojilta ja oli näköjään halvempi kuin motonet. Mielestäni motonetillä ei vielä silloin ollut näitä. Töpselipuolen johto on tosiaan jäykkää, mutta tuo sun laturi on rikki. Ei ollut mitään ongelmia niissä yli 20 asteen pakkasissakaan ladata autoa.
CTEKeistä hajoaa aina se moodi nappi niin kyllästyin niihin.
Jaa. Motonetissa käynyt takuussa. Kuulemma normaalia että ei toimi jos pakkasessa säilytetty.
Tiedä sitten, onkohan sitten joku motonetin oma venkuilu.
 
Oletteko varusteita päivitelleet talven aikana, tai onko vielä suunnitelmissa ennen tulevaa suvea? Itse olen ilmeisesti hiljalleen siirtymässä touringsetämieskankaasta nahkaan, kun tuli ostettua alpinestarsin gp plus v4 nahkatakki. Housuista en vielä ole varma, joten niiden osalta pälyily jatkuu.
 
Mielessä on käynyt kypärä, mutta yhden kauden ajattelin vetää vielä vanhalla.
Nahkatakin ostaisin heti, kun löytyisi mieleinen ja saisi vielä sovittaa. Täytyisi vaan lähteä johonkin isompaan kaupunkiin / varustekauppaan sitä varten.
 
Oletteko varusteita päivitelleet talven aikana, tai onko vielä suunnitelmissa ennen tulevaa suvea? Itse olen ilmeisesti hiljalleen siirtymässä touringsetämieskankaasta nahkaan, kun tuli ostettua alpinestarsin gp plus v4 nahkatakki. Housuista en vielä ole varma, joten niiden osalta pälyily jatkuu.

Haaveissa on, mutta rahatilanne estää. Kypärä pitäisi uusia, samoin kengät kun tuntuu että nuo saappaat puristavat. Nahkatakki on ihan hyvä kunhan muistaa välillä parsia saumoja, jostain syystä ne purkautuvat sieltä täältä vaikka ikää on 5v. Suojapaidan pistin tilaukseen kun ei nuo takissa olevat oikein miellytä, saa nähdä mahtuuko takin alle mukavasti :D Kypäräkin maksaa sitten sen 700€ audiojärjestelmineen (Shoei GT-Air 3).


Mielessä on käynyt kypärä, mutta yhden kauden ajattelin vetää vielä vanhalla.
Nahkatakin ostaisin heti, kun löytyisi mieleinen ja saisi vielä sovittaa. Täytyisi vaan lähteä johonkin isompaan kaupunkiin / varustekauppaan sitä varten.

Melkein joutuu ulkomaanreissun tekemään :D En ole tutustunut esim. FC-moton palautus-/vaihto-systeemin että miten helposti käy.
 
Jaa. Motonetissa käynyt takuussa. Kuulemma normaalia että ei toimi jos pakkasessa säilytetty.
Tiedä sitten, onkohan sitten joku motonetin oma venkuilu.

Paha sanoa, mutta itselläni ei ole ollut ongelmia tuon kanssa. Töpselipuolen johto on tosiaan turhan jäykkä. Ostin kun tätä suositeltiin ja tosiaan kyllästyin CTEKkien hajoiluun. Ehkä ensi kerralla taas jotain muuta merkkiä. Vielä kun keksisi jonkun seinätelineen tälle. Se mukana tullut...olen joko tyhmä tai sitten sen suunnittelija on tyhmä, mutta harvinaisen epäkäytännölliseltä vaikutti ja esim. johdot jää vaan roikkumaan.
 
Melkein joutuu ulkomaanreissun tekemään :D En ole tutustunut esim. FC-moton palautus-/vaihto-systeemin että miten helposti käy.

Hyvin toimi palautus, mutta piti maksaa postit (reilun kympin). Itselläni on jotkin ei-niin-hyvin istuvat hanskat mitkä olisin voinut palauttaa, mutta en jaksanut kun postien jälkeen ei paljoa olisi takaisin tullut...
Paikallisten liikkeiden valikoimaa kun katsoo niin olisihan noissa nettikaupoissa paremmat valikoimat ja hinnat, mutta vaatteissa ja kengissä sopivuus on aika arpapeliä. Ehkä pitäisi ottaa kaikkea muutamat eri koot ja palauttaa 90% takaisin :asif:

Tilasin muuten kypärääni tarkoitetun N-comin, oli tarjouksessa 150€ joka oli mielestäni ihan ok-hinta...
 
Hyvin toimi palautus, mutta piti maksaa postit (reilun kympin). Itselläni on jotkin ei-niin-hyvin istuvat hanskat mitkä olisin voinut palauttaa, mutta en jaksanut kun postien jälkeen ei paljoa olisi takaisin tullut...
Paikallisten liikkeiden valikoimaa kun katsoo niin olisihan noissa nettikaupoissa paremmat valikoimat ja hinnat, mutta vaatteissa ja kengissä sopivuus on aika arpapeliä. Ehkä pitäisi ottaa kaikkea muutamat eri koot ja palauttaa 90% takaisin :asif:

Tilasin muuten kypärääni tarkoitetun N-comin, oli tarjouksessa 150€ joka oli mielestäni ihan ok-hinta...

Mulla on ollut omassa X-litessä tuo N-com ja en voi kyllä yhtään suositella. Melkeen sanoisin, että palauta se ja osta joku näistä yleismallisista intercomeista, koska ne on satavarmasti parempia kuin tuo tuomiopäivän laitos.

Se on ihan kaunis ajatus, että se sopii täydellisesti kypärään ja sen pienen lattakaapelin saa vielä kivasti vedettyä sille tarkoitetusta reiästä. Mutta sitten on naimisissa tuon kyseiseen kypärämalliin tehdyn värkin kanssa, eli kypärän mennessä rikki tai vanhaksi joutuu taas lyömään hillot uuteen intercomiin. Kaiuttimet alkaa muutaman vuoden jälkeen särisemään niin ettei voi käyttää kuin pienempiä äänenvoimakkuuksia. Akkukesto on uutenakin aika vaatimaton, eli reissussa latailet sitä sitten joka ilta. Ohjainyksikön napit kestää käyttöä ehkä viitisen vuotta, jonka jälkeen ne on niin löysät, että niiden käyttäminen tuntuu samalta kuin painelisi voipaakkua. Intercom ei toimi nätisti kuin muiden Nolanin tuotteiden kanssa, mutta sitä ongelmaa ei toki ole, jos kaikki on ostaneet samanlaisen katiskan. Voi toki olla, että mulle on sattunut yksittäinen huono käyttäjäkokemus, mutta kun oli näin hyvä tilaisuus avautuua... :D
 
Pitäsi pyörä saada talvehtimispaikasta pois, mutta ajoa siellä sillä ei tule olemaan vasta kun kesällä.
Ei ole pitkä matka , reilu 1 km.

1. ajanko salaa
2. otanko takaisin liikennekäyttöön ja poistan sen saman tien
3. vai onko tähän olemassa jokin muu järkevämpi tapa josta en tiedä ?

onka salaa ajamisesta isot seuramukset jos jää kiinni ? ( sen tiedän että on kusessa jos matkalla sattuu jotain )
 
Pitäsi pyörä saada talvehtimispaikasta pois, mutta ajoa siellä sillä ei tule olemaan vasta kun kesällä.
Ei ole pitkä matka , reilu 1 km.

1. ajanko salaa
2. otanko takaisin liikennekäyttöön ja poistan sen saman tien
3. vai onko tähän olemassa jokin muu järkevämpi tapa josta en tiedä ?

onka salaa ajamisesta isot seuramukset jos jää kiinni ? ( sen tiedän että on kusessa jos matkalla sattuu jotain )
Pyörien vakuutukset on kausihinnoiltetuja, joten tuskin paljoa maksaa. Niin ei mitään järkeä muutaman euron takia riskeerata. Päiväksi ajoon ja takaisin seisontaan. Kannattaa katsoa onko 30pv karenssi ja voi hieman vaikuttaa hintaan.
 
Otat pakun vuokralle hetkeksi ja kuskaat sillä. Tuttu käytti pyörän huollosa kuukausi sitten tuolla keinolla. Ei ollu kovin kallista.
Tai motonetin peräkärry, joka maksaa 10€ päivä. Jos siis löytyy vetokoukku jostain autosta. Tuo olisi luultavasti kaikkein halvin tapa. Kärryn saa myös kipattua alas, eli kärrylle saa vaikka ajettua jollain konstilla.

Muusaa tapauksessa vakuutus päälle. Se maksaa 6€ + 10€? yleensä.
 
Joo, ehkä se vaivattomin tapa on vaan alkaa naputteleen tietokonetta ja napautella vakuutus päälle ja pois. Tosin, eipä tarvitse tänään sitä tehdä , lumi tuli taas takaisin. :(
 
Itsellä hiukan myös Vespanhakukuumetta, mutta se paikassa jossa maa aika löysää pitkään, ja Vesoan ajaminen pettävällä pinnalla on aika inhaa. Vakuutus on minulla aina päällä -tyyppiä. Eli sinänsä voisin ajaa vaikka Jouluna.
Ja kyllä tuolla kaupngilla välilä noita lumessa-ajajia näkyykin. Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan Turussakäydessä tuli palatessa Itäänpäin vastaan Vespa, kunnon lumisateessa, tai loska-. Selvisi että se oli italialainen jannu Euroankiertueella 50 kuutioisella. En ihmetellyt kyllä ettei loskatalvinen Suomi innostanut muuhun kuin Tallinnasta Helsinkiin ja Turuusta Tukholmaan, äkkiä! ;-)
 
Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan Turussakäydessä tuli palatessa Itäänpäin vastaan Vespa, kunnon lumisateessa, tai loska-. Selvisi että se oli italialainen jannu Euroankiertueella 50 kuutioisella. En ihmetellyt kyllä ettei loskatalvinen Suomi innostanut muuhun kuin Tallinnasta Helsinkiin ja Turuusta Tukholmaan, äkkiä! ;-)
Tuohon kiteytyy se vanha "ei väliä millä ajat, kunhan ajat". Kesällä 2007 kun oltiin setäporukalla viikon reissulla pohjoisnorjassa (ml. Nordkapp) ns. isoilla pyörillä (pari busaa, minulla Blackbird jne), niin tapasimme Tromssassa kaverin joka oli pikkuvespalla reissussa. Espanjan rekisterissä ja takaboxissaan kyltti "Gibraltar to Nordkapp and back". Ei tainnut olla 50cc kuitenkaan vaan joku 125:nen. Ei me nyt sit niin HooCee baikkereita oltukaan tuon tavattuamme
:).
 
Joo. Itsellä oli kuningsajatusta että haen Vespani Piaggion tehtaalta, olisi hauska ajaa se "kotiin".
Kysyin maahantuojalta miten ois, he antaa mulle paperit kyseisestä vehkeestä ja kilvet ja mä haen sen, ni heijän ei tarvii. "Ei käy" ;-)
No, ajattelin että pitäkä tunkkinne , ostan sen shit Suomesta ja ajan tehtaanportille, niin olisi mielekkäämpääkin, kun "keli koko ajan paranoo". Toisaalta, kun oli jo kerran nuorena vetänyt Milanoon, niin ei se olisi mitenkään uutta, ja oikeastaan järkevintä olisi vuokrata Vespa viikoksi vaikka sitten Milanosta.
...mutta kaikki noista on jäänyt tekemäti. Kun ikää tulee niin lisääntyvä realismi haittaa hölmöjen ideoiden toteuttamista? -ja sitä saattaa muistaa miten Pariisinreissulla kuivatti matkakodissa -jo Ruotsissa ajohanskojaan retkikeittimellä yöllä, vartoomaan seuraavan päivän sadetta...
 
Mulla on ollut omassa X-litessä tuo N-com ja en voi kyllä yhtään suositella. Melkeen sanoisin, että palauta se ja osta joku näistä yleismallisista intercomeista, koska ne on satavarmasti parempia kuin tuo tuomiopäivän laitos.

Se on ihan kaunis ajatus, että se sopii täydellisesti kypärään ja sen pienen lattakaapelin saa vielä kivasti vedettyä sille tarkoitetusta reiästä. Mutta sitten on naimisissa tuon kyseiseen kypärämalliin tehdyn värkin kanssa, eli kypärän mennessä rikki tai vanhaksi joutuu taas lyömään hillot uuteen intercomiin. Kaiuttimet alkaa muutaman vuoden jälkeen särisemään niin ettei voi käyttää kuin pienempiä äänenvoimakkuuksia. Akkukesto on uutenakin aika vaatimaton, eli reissussa latailet sitä sitten joka ilta. Ohjainyksikön napit kestää käyttöä ehkä viitisen vuotta, jonka jälkeen ne on niin löysät, että niiden käyttäminen tuntuu samalta kuin painelisi voipaakkua. Intercom ei toimi nätisti kuin muiden Nolanin tuotteiden kanssa, mutta sitä ongelmaa ei toki ole, jos kaikki on ostaneet samanlaisen katiskan. Voi toki olla, että mulle on sattunut yksittäinen huono käyttäjäkokemus, mutta kun oli näin hyvä tilaisuus avautuua... :D
Mikä malli? Ihan mielenkiinnosta onko sama :think:
 
...mutta kaikki noista on jäänyt tekemäti. Kun ikää tulee niin lisääntyvä realismi haittaa hölmöjen ideoiden toteuttamista? -ja sitä saattaa muistaa miten Pariisinreissulla kuivatti matkakodissa -jo Ruotsissa ajohanskojaan retkikeittimellä yöllä, vartoomaan seuraavan päivän sadetta...
Itse olen jo 55, ja harkitsen silti ensi vuonna lähtöä kotosuomesta systeriä moikkaamaan Marbellaan jossa perheineen asuu. Matka taittuisi 15 vuotta vanhalla ja jo nyt 153tkm ajetulla ja hyvin kuluneella matkabusallani. Tiedä sitten onko järkeä vai ei, mutta eipä tässä hommassa järki aina muutenkaan päätä kovin paljon pakota. Ja oiva touringvinkki kastuneiden hanskojen kuivaamiseen, laitan ne vaikka bensa-asemalla äänenvaimentimen päälle, kuivuvat usein aika nopsaan. Ja jos on "kiire" päästä taas matkaan niin hanskan suu pakoputken päähän ja kone tyhjäkäynnillä. Pakokaasu puhaltaa läpi samalla kuivattaen, ja jos nyt hieman hajuhaittoja tulee niin samapa tuo. Joskus ostan vielä ihan oikeasti (eikä vain mainoksissa) vedenpitävät matkahanskat.
 
X-Llite BX5. Tuskin on sama, kun ei tuota myydä enää.
Tämä taitaa olla sukupolvea tai ehkä useampaakin uudempi, toivottavasti ongelmat korjattu eikä ole muuttuneet ominaisuuksiksi :whistling:
Nuokin ovat sellainen varuste, että harvalla on kattavaa kokemusta saman ikäisistä useamman valmistajan tai saman valmistajan sisarmalleista niin harvalla on oikeaa sanottavaa missä mikäkin valmistaja on hyvä tai huono. Jotain normaaleja BT-headsettejä tuleekin monesti vapaa-ajalla ja firman jakamana vaihdeltua niin huomaa eroja, mutta harvalla taitaa olla useampaa kypärää ihan erilaisilla intercom-ratkaisuilla. Ne joilla oikeasti on useampi kypärä niin monesti on ostettu tuplasetti samaa sarjaa että varmasti toimii intercom keskenään :cigar2:
 
Tuon sepelin ym. tiestöillä olevan paskeen takia saa olla aika hissukseen mutkissa varsinkin, mutta kyllä töissä on jo mopoiltu kertaalleen. Ehtipä ainakin käymään ennen seuraavia lumisateita. Ei tarvinnut tosin vielä morjestaa kellekään matkalla :lol:
 
Tuon sepelin ym. tiestöillä olevan paskeen takia saa olla aika hissukseen mutkissa varsinkin, mutta kyllä töissä on jo mopoiltu kertaalleen. Ehtipä ainakin käymään ennen seuraavia lumisateita. Ei tarvinnut tosin vielä morjestaa kellekään matkalla :lol:
Sitähän tulin kirjoittamaan aikaisemmin (ja unohduin tarinoimaan muusta) että motarilla pääsiäisliikenteessä Lappeenrannan kohdilla ohitin yhden motoristin. Näytin peukkua, ei tainnut huomata tai no ainakaan ei huomannut ja luullut keskariksi kun ei reagoinut mitenkään :think:
400km ja ainoa matkalla nähty kaksipyöräinen...
 
Tämä taitaa olla sukupolvea tai ehkä useampaakin uudempi, toivottavasti ongelmat korjattu eikä ole muuttuneet ominaisuuksiksi :whistling:
Nuokin ovat sellainen varuste, että harvalla on kattavaa kokemusta saman ikäisistä useamman valmistajan tai saman valmistajan sisarmalleista niin harvalla on oikeaa sanottavaa missä mikäkin valmistaja on hyvä tai huono. Jotain normaaleja BT-headsettejä tuleekin monesti vapaa-ajalla ja firman jakamana vaihdeltua niin huomaa eroja, mutta harvalla taitaa olla useampaa kypärää ihan erilaisilla intercom-ratkaisuilla. Ne joilla oikeasti on useampi kypärä niin monesti on ostettu tuplasetti samaa sarjaa että varmasti toimii intercom keskenään :cigar2:
Mulla oli tuo BX5 kypäräsä useamman vuoden. Toinen kuuloke meni mykåksi siitä ja lopuksi kåytön puutteessa akku död. Oma vika tietenkin se kun ei tullu edes joka kesä laitettua virtaa päälle siihen.

Yhesä kypärässä tuommone vieläki on, mutta sitä ei oo kukaan käyttänyt kolmeen vuoteen joten meöko varmaa että kuollu on seki.
 
Latureista puheenollen: onko Bilteman akkulatureista kokemusta? Näyttäisi saavan pikaliittimillä kytkettyä, joten olisi vaihtoehto Ctekille.
 
Latureista puheenollen: onko Bilteman akkulatureista kokemusta? Näyttäisi saavan pikaliittimillä kytkettyä, joten olisi vaihtoehto Ctekille.
Kyllä minulla ainakin on CTEKiin sopivat pikaliittimet autossa, prätkässä ja pojan skootterissa. Vai mitä meinasit pikaliittimillä?
 
Latureista puheenollen: onko Bilteman akkulatureista kokemusta? Näyttäisi saavan pikaliittimillä kytkettyä, joten olisi vaihtoehto Ctekille.
Kyllä tuo Bilteman laturi on ihan toimiva. Itsellä on se jossain jemmassa. Täytyy varmaan hieman ladata HD:tä, että käynnistyisi, tai huomenna voisi kokeilla käyntiin ilman lataustakin.
 
Tänään tuli kausi aloteltua Tampereen korkeudella, ja olihan se mukavaa pitkästä aikaa.
En tiedä onko vanhuus iskemässä vai mikä mutta eka kunnon kaasun avaus niin meinas taju lähtee.

Vielä ei vaippoja tarvitse kiihdytyksissä, mutta kai sekin aika vielä koittaa jos tarpeeksi vanhaksi elää :D
 
Oletteko varusteita päivitelleet talven aikana, tai onko vielä suunnitelmissa ennen tulevaa suvea? Itse olen ilmeisesti hiljalleen siirtymässä touringsetämieskankaasta nahkaan, kun tuli ostettua alpinestarsin gp plus v4 nahkatakki. Housuista en vielä ole varma, joten niiden osalta pälyily jatkuu.

MP messuilta tarttui mukaan uusi kypärä, Scorpion EXO 930 avattava. Ajan nykyään hyvin vähän, joten olen lykännyt kypärän ostoa turhankin pitkään, mutta nyt tuli vastaan sopivasti. Oma pään koko ja muoto on sellainen, että riittävän isoa ja sopivan mallista kypärää on haastava löytää. En välttämättä hakenut avattavaa, mutta se on kuitenkin plussaa, kun leukaosan avaa ei tarvitse kypärää pukiessa tai riisuessa ottaa silmälaseja pois.

Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.
 
Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.

Juu, tuo aurinkovisiiri on kyllä todella näppärä. Tulee pidettyä sitä monesti alhaalla myös ei niin kirkkaassa kelissä, kun näkyvyys on kuitenkin aivan loistava. Tuota mun c5:sta saisi kai käyttää liikenteessä myös kypärän ollessa auki(toki pitää olla lukittuna siihen asentoon), mutta ainakin viime kesänä oli kerran niin surkea tuuri, että kun sen erehdyin hellepäivänä taajamassa 50kmh vauhdissa avaamaan, niin hetken päästä napsahti varmaan nyrkin kokoinen mehiläinen naamaan - toki just aurinkovisiirin alapuolelle, että kyllähän se hieman kirpaisi :cool: Päätin olla jatkossa nostamatta ajossa, ellei ole jostain syystä aivan pakko.
 
Juu, tuo aurinkovisiiri on kyllä todella näppärä. Tulee pidettyä sitä monesti alhaalla myös ei niin kirkkaassa kelissä, kun näkyvyys on kuitenkin aivan loistava. Tuota mun c5:sta saisi kai käyttää liikenteessä myös kypärän ollessa auki(toki pitää olla lukittuna siihen asentoon), mutta ainakin viime kesänä oli kerran niin surkea tuuri, että kun sen erehdyin hellepäivänä taajamassa 50kmh vauhdissa avaamaan, niin hetken päästä napsahti varmaan nyrkin kokoinen mehiläinen naamaan - toki just aurinkovisiirin alapuolelle, että kyllähän se hieman kirpaisi :cool: Päätin olla jatkossa nostamatta ajossa, ellei ole jostain syystä aivan pakko.

Mun mielestäni se aurinkovisiiri on vähän tarpeeton (Shoei GT-Air). Tuntuu hävittävän tiestä epätasaisuudet ja kuopat. Sitten kun aurinko oikeasti häikäisee niin se tulee sen visiirinkin läpi. Olen miettinyt sen alareunan teippaamista mustalla teipilillä->saisi tiputettua sopivasti aurinkoverhoksi silloin kun aurinko häikäisee suoraan vastapalloon. Monethan teippaa visiirin yläreunan samasta syystä.
Tykkään myös ajaa visiiri auki jotta tuntee tuulen kasvoilla. Ötökkäongelman ratkaisin käyttämällä Zeklerin ohuita suojalaseja, mutta ei sekään tietysti naamaa pelasta :D Avokypärä olisi mieluisampi valinta, mutta itse "pelkään" niitä niin umpipotalla mennään.
 
150km takana, parasta mitä voi tehdä housut jalassa tai ilman ☺️. Kertaalleen joutubvaan etujarru sylinterin purkaan ja kasaan ja ilmaan uudestaan
 

Liitteet

  • IMG_20240401_164303031_HDR.jpg
    IMG_20240401_164303031_HDR.jpg
    558,4 KB · Luettu: 228
Tarttis löytää jotkut ajokengät mitkä äkkiseltään näytäis ihan tavallisille kengille ja helppo ja nopea pukea. Jotain tällasia katellut:


Mulla on Falco Lennoxit toisina kenkinä (ykkös versio, mutta identtiseltä näyttää), mutta ajosaappaat on kyllä nopeampi ja helpompi vetää jalkaan kuin ajokengät. Vetoketjusta huolimatta ne nauhat täytyy avata todella löysälle jotta menee jalkaan. Pito noissa Lennoxeissa on uskomaton kun olen niitä käyttänyt ihan peruskenkinäkin. Nauhat on aina vähän riski...kerran kun kiertänyt parkkiksella ympyrää kenkää irti polkimesta repien niin ei enää mielellään nauhoja ota :D Vaikka noissa ne saa kyllä niin tiukkaan että aika epätodennäköisestä saada polkimen ympäri (kunhan tunkee lenkit kenkiin eivätkä ne matkalla lähde pois). Joka tapauksessa suosittelen silti jotain saappaita, nimenomaan helppouden takia.
 
Tarttis löytää jotkut ajokengät mitkä äkkiseltään näytäis ihan tavallisille kengille ja helppo ja nopea pukea. Jotain tällasia katellut:

TCX:n mallisto kannattaa tsekata. Itsellä parit nilkkurit jotka menee mukavasti ajofarkkujen kanssa; näyttää tavallisilta kengiltä ja on mukava kävellä, jos jalkautuu pidemmäksi aikaa. Omat on nauhalliset, mutta noita on myös sivuvetoketjulla.

Edit: TCX X-Rap WP noiden suosikkikenkien malli, kun kaapista katsoin. 7. kesä jo menossa ja ei uutta häpeä, kun satulasaippualla olen pessyt ja välillä valjasrasvan pintaan laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo Bilteman laturi on ihan toimiva. Itsellä on se jossain jemmassa. Täytyy varmaan hieman ladata HD:tä, että käynnistyisi, tai huomenna voisi kokeilla käyntiin ilman lataustakin.
Tuli haettua 4A versio ja vaikuttaa ihan kelpo vehkeeltä. Pikaliitin oli positiivisena yllätyksenä ns. SAE-liitin, eli akkuun saa tökattyä nyt jonkun lisälaitteen kiinni, kun ei ole latauksessa (esim. 5v usb lähtö voisi olla kätevä).
 
Tietäiskö täällä joku että sopiiko kontio e-move skootteriin ihan universal kiinnityksellä oleva takaboksi?
Tämän näköinen takateline löytyy.
 
MP messuilta tarttui mukaan uusi kypärä, Scorpion EXO 930 avattava. Ajan nykyään hyvin vähän, joten olen lykännyt kypärän ostoa turhankin pitkään, mutta nyt tuli vastaan sopivasti. Oma pään koko ja muoto on sellainen, että riittävän isoa ja sopivan mallista kypärää on haastava löytää. En välttämättä hakenut avattavaa, mutta se on kuitenkin plussaa, kun leukaosan avaa ei tarvitse kypärää pukiessa tai riisuessa ottaa silmälaseja pois.

Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.
Tuli Jyväskylän stormilta haettua tuollainen caberg duke evo kypärä. Omaan päähän just napakka m kokosena. Halusin just nimenomaan avattavan ettei tarvii levähdyspaikalla tupakin takia ottaa pottaa pois päästä.
Nyt sain asennettua myös cardon kypärä puhelimenkin. Melkoisen hyvät bassot lähtee mitä radiota vähän kuuntelin. Tällä viikolla pitää testata miten puhelut onnistuu ajaessa.
 

Liitteet

  • IMG_20240408_162837_HDR~2.jpg
    IMG_20240408_162837_HDR~2.jpg
    240,6 KB · Luettu: 89
  • IMG_20240408_180842_HDR~2.jpg
    IMG_20240408_180842_HDR~2.jpg
    209,1 KB · Luettu: 94
Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 936
Viestejä
5 057 299
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom