Mopokuumetta

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 243
Latureista puheenollen: onko Bilteman akkulatureista kokemusta? Näyttäisi saavan pikaliittimillä kytkettyä, joten olisi vaihtoehto Ctekille.
Kyllä minulla ainakin on CTEKiin sopivat pikaliittimet autossa, prätkässä ja pojan skootterissa. Vai mitä meinasit pikaliittimillä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Latureista puheenollen: onko Bilteman akkulatureista kokemusta? Näyttäisi saavan pikaliittimillä kytkettyä, joten olisi vaihtoehto Ctekille.
Kyllä tuo Bilteman laturi on ihan toimiva. Itsellä on se jossain jemmassa. Täytyy varmaan hieman ladata HD:tä, että käynnistyisi, tai huomenna voisi kokeilla käyntiin ilman lataustakin.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Tänään tuli kausi aloteltua Tampereen korkeudella, ja olihan se mukavaa pitkästä aikaa.
En tiedä onko vanhuus iskemässä vai mikä mutta eka kunnon kaasun avaus niin meinas taju lähtee.
Vielä ei vaippoja tarvitse kiihdytyksissä, mutta kai sekin aika vielä koittaa jos tarpeeksi vanhaksi elää :D
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
497
Oletteko varusteita päivitelleet talven aikana, tai onko vielä suunnitelmissa ennen tulevaa suvea? Itse olen ilmeisesti hiljalleen siirtymässä touringsetämieskankaasta nahkaan, kun tuli ostettua alpinestarsin gp plus v4 nahkatakki. Housuista en vielä ole varma, joten niiden osalta pälyily jatkuu.
MP messuilta tarttui mukaan uusi kypärä, Scorpion EXO 930 avattava. Ajan nykyään hyvin vähän, joten olen lykännyt kypärän ostoa turhankin pitkään, mutta nyt tuli vastaan sopivasti. Oma pään koko ja muoto on sellainen, että riittävän isoa ja sopivan mallista kypärää on haastava löytää. En välttämättä hakenut avattavaa, mutta se on kuitenkin plussaa, kun leukaosan avaa ei tarvitse kypärää pukiessa tai riisuessa ottaa silmälaseja pois.

Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.
Juu, tuo aurinkovisiiri on kyllä todella näppärä. Tulee pidettyä sitä monesti alhaalla myös ei niin kirkkaassa kelissä, kun näkyvyys on kuitenkin aivan loistava. Tuota mun c5:sta saisi kai käyttää liikenteessä myös kypärän ollessa auki(toki pitää olla lukittuna siihen asentoon), mutta ainakin viime kesänä oli kerran niin surkea tuuri, että kun sen erehdyin hellepäivänä taajamassa 50kmh vauhdissa avaamaan, niin hetken päästä napsahti varmaan nyrkin kokoinen mehiläinen naamaan - toki just aurinkovisiirin alapuolelle, että kyllähän se hieman kirpaisi :cool: Päätin olla jatkossa nostamatta ajossa, ellei ole jostain syystä aivan pakko.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Juu, tuo aurinkovisiiri on kyllä todella näppärä. Tulee pidettyä sitä monesti alhaalla myös ei niin kirkkaassa kelissä, kun näkyvyys on kuitenkin aivan loistava. Tuota mun c5:sta saisi kai käyttää liikenteessä myös kypärän ollessa auki(toki pitää olla lukittuna siihen asentoon), mutta ainakin viime kesänä oli kerran niin surkea tuuri, että kun sen erehdyin hellepäivänä taajamassa 50kmh vauhdissa avaamaan, niin hetken päästä napsahti varmaan nyrkin kokoinen mehiläinen naamaan - toki just aurinkovisiirin alapuolelle, että kyllähän se hieman kirpaisi :cool: Päätin olla jatkossa nostamatta ajossa, ellei ole jostain syystä aivan pakko.
Mun mielestäni se aurinkovisiiri on vähän tarpeeton (Shoei GT-Air). Tuntuu hävittävän tiestä epätasaisuudet ja kuopat. Sitten kun aurinko oikeasti häikäisee niin se tulee sen visiirinkin läpi. Olen miettinyt sen alareunan teippaamista mustalla teipilillä->saisi tiputettua sopivasti aurinkoverhoksi silloin kun aurinko häikäisee suoraan vastapalloon. Monethan teippaa visiirin yläreunan samasta syystä.
Tykkään myös ajaa visiiri auki jotta tuntee tuulen kasvoilla. Ötökkäongelman ratkaisin käyttämällä Zeklerin ohuita suojalaseja, mutta ei sekään tietysti naamaa pelasta :D Avokypärä olisi mieluisampi valinta, mutta itse "pelkään" niitä niin umpipotalla mennään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Tarttis löytää jotkut ajokengät mitkä äkkiseltään näytäis ihan tavallisille kengille ja helppo ja nopea pukea. Jotain tällasia katellut:

 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Tarttis löytää jotkut ajokengät mitkä äkkiseltään näytäis ihan tavallisille kengille ja helppo ja nopea pukea. Jotain tällasia katellut:

Mulla on Falco Lennoxit toisina kenkinä (ykkös versio, mutta identtiseltä näyttää), mutta ajosaappaat on kyllä nopeampi ja helpompi vetää jalkaan kuin ajokengät. Vetoketjusta huolimatta ne nauhat täytyy avata todella löysälle jotta menee jalkaan. Pito noissa Lennoxeissa on uskomaton kun olen niitä käyttänyt ihan peruskenkinäkin. Nauhat on aina vähän riski...kerran kun kiertänyt parkkiksella ympyrää kenkää irti polkimesta repien niin ei enää mielellään nauhoja ota :D Vaikka noissa ne saa kyllä niin tiukkaan että aika epätodennäköisestä saada polkimen ympäri (kunhan tunkee lenkit kenkiin eivätkä ne matkalla lähde pois). Joka tapauksessa suosittelen silti jotain saappaita, nimenomaan helppouden takia.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
49
Tarttis löytää jotkut ajokengät mitkä äkkiseltään näytäis ihan tavallisille kengille ja helppo ja nopea pukea. Jotain tällasia katellut:

TCX:n mallisto kannattaa tsekata. Itsellä parit nilkkurit jotka menee mukavasti ajofarkkujen kanssa; näyttää tavallisilta kengiltä ja on mukava kävellä, jos jalkautuu pidemmäksi aikaa. Omat on nauhalliset, mutta noita on myös sivuvetoketjulla.

Edit: TCX X-Rap WP noiden suosikkikenkien malli, kun kaapista katsoin. 7. kesä jo menossa ja ei uutta häpeä, kun satulasaippualla olen pessyt ja välillä valjasrasvan pintaan laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Kyllä tuo Bilteman laturi on ihan toimiva. Itsellä on se jossain jemmassa. Täytyy varmaan hieman ladata HD:tä, että käynnistyisi, tai huomenna voisi kokeilla käyntiin ilman lataustakin.
Tuli haettua 4A versio ja vaikuttaa ihan kelpo vehkeeltä. Pikaliitin oli positiivisena yllätyksenä ns. SAE-liitin, eli akkuun saa tökattyä nyt jonkun lisälaitteen kiinni, kun ei ole latauksessa (esim. 5v usb lähtö voisi olla kätevä).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 244
Tietäiskö täällä joku että sopiiko kontio e-move skootteriin ihan universal kiinnityksellä oleva takaboksi?
Tämän näköinen takateline löytyy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
MP messuilta tarttui mukaan uusi kypärä, Scorpion EXO 930 avattava. Ajan nykyään hyvin vähän, joten olen lykännyt kypärän ostoa turhankin pitkään, mutta nyt tuli vastaan sopivasti. Oma pään koko ja muoto on sellainen, että riittävän isoa ja sopivan mallista kypärää on haastava löytää. En välttämättä hakenut avattavaa, mutta se on kuitenkin plussaa, kun leukaosan avaa ei tarvitse kypärää pukiessa tai riisuessa ottaa silmälaseja pois.

Yksi hyvä juttu noissa uusissa on, että oikeastaan kaikissa malleista joita testasin oli visiirin sisäpuolella erillinen säädettävä aurinkovisiiri, ei tarvitse enää säheltää myöskään aurinkolasien kanssa.
Tuli Jyväskylän stormilta haettua tuollainen caberg duke evo kypärä. Omaan päähän just napakka m kokosena. Halusin just nimenomaan avattavan ettei tarvii levähdyspaikalla tupakin takia ottaa pottaa pois päästä.
Nyt sain asennettua myös cardon kypärä puhelimenkin. Melkoisen hyvät bassot lähtee mitä radiota vähän kuuntelin. Tällä viikolla pitää testata miten puhelut onnistuu ajaessa.
 

Liitteet

Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
150
Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
925
Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.
Oneplus Nord N100 alottaa kohta viidennen kauden gepsinä Quadlockin ja värinävaimentimen kanssa. Toimii.
Halpis-androidin ostin ihan vaan siksi, että ei harmita jos hajoaa ja samalla logiikalla taidan sitten aikanaan korvaajan hommata. Ellen sitten hommaa sellasta puhelinta johon heillä on kuori.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Tom tom go ride android sovellus ainakin ehdottelee pikkuteitä jne. Kerran kokeilin ja löysin uuden reitin keski-suomesta Imatralle.
Maksuton, mutta vaatii rekisteröitymisen että pysyy omat reitit jne. muistissa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.

Itselläni kypäränä X-Lite N-Com -valmiudella niin siihen menisi B602X tai B902X, mutta on noilla hintaakin melkein sen kypärän verran. Siinähän se headset sinänsä kulkisi mukana, käytti tai ei... :hmm:
Mutta kun kuitenkin käyttää korvatulppia pidemmillä matkoilla niin onko kukaan kokeillut kuulosuojaimia bluetoothilla, tyyliin:
Rupeaako ärsyttämään tulppia enemmän?
Luujohdekuulokkeita voin suositella. Kypärä painaa niitä ohimoihin, niin äänenlaatu paranee huomattavasti vs. ilman kypärää ja voi pistää vielä tulpat korviin lisäksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 357
Luujohdekuulokkeita voin suositella. Kypärä painaa niitä ohimoihin, niin äänenlaatu paranee huomattavasti vs. ilman kypärää ja voi pistää vielä tulpat korviin lisäksi.
Eikö nuo paina päänsärkyyn asti? Vai oliko jokin ei-pantamalli tai niin tilava kypärä että mahtuu?

No tuli nuo B602X:t jo tilattua tarjouksesta niin ehkä niillä mennään. Näköjään muuten Senan tekosia nämä tai ainakin "Powered by Sena"...
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
401
Oneplus Nord N100 alottaa kohta viidennen kauden gepsinä Quadlockin ja värinävaimentimen kanssa. Toimii.
Halpis-androidin ostin ihan vaan siksi, että ei harmita jos hajoaa ja samalla logiikalla taidan sitten aikanaan korvaajan hommata. Ellen sitten hommaa sellasta puhelinta johon heillä on kuori.
Oho tää on ihan uusi juttu mulle. Toki mulla on vanha ram mounts pohja joka on kiinni keskellä ohjausta hayabusassa. Ite puhelin kiinnitys on ram kopio aliexpresistä. Enkä ole huomanut mitään puhelimessa Samsungs S10. Kummiskin 6000km ajettu tolla systeemillä. Ehkä kumi vaihmentaa tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Siirsin pyörän IF yhtiöstä Pohjolaan ympärivuotiseen vakuutukseen. If oli täysillä bonuksilla noin 26€/kk. Pohjolassa ei ollut aivan täydet bonukset ja hinta 123€ vuodessa. Ei siis käytännössä juurikaan eroa. Pyörä "pikku" HD 1200 Sportster. Olihan se ihan kiva päästä vähän ajelemaan jo.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Onko täällä busaperttiä paikalla? Perhana, aina niin nöyrästi toimiva möhkö oireilee juuri, kun tiet alkavat olla kunnossa. Ei mitään vakavaa, mutta ärsyttävää... eli "hukkaa" välillä tuon neutral(N) -valon. Pelittää normaalisti, mutta olisihan se mukawaa saada kuntoon. Pitääkö tässä alkaa sivukatetta irroittamaan ja sörkkimään tuonne kytkimen puolelle, vai onkohan kontaktivika jossain muualla. Tämä vapaavalon hukkuminen/välkkyminen vaihdevipua heiluttelemalla esiintyy erityisesti kone lämpimänä. Nyt kun tuossa tallissa kokeilin kylmiltään, niin kaikki ok.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
139
Olisikohan vaihdesensori? Minulla alkoi gen-2 busassa viime vuonna vaihdenäyttö arpomaan satunnaisnumeroita valitusta vaihteesta riippumatta. Ilmeni että se vaihdesensori (juurikin siellä kytkimen alla) oli vaihtokamaa. Ostin uuden joka edelleen odottaa vaihtamistaan, kun pyörä toimi muutenkin [1]. Ongelma ilmeni vain lämpimäksi ajetussa koneessa, mutta vapaata se ei koskaan arponut, vain 2-4:sta näyttöön oikeasta vaihteesta tuossa välissä riippumatta. 1:nen, 5:nen ja 6:nen näyttää edelleen aina oikein.

Jos vain vapaavalo, niin tokihan siinäkin voisi olla kontaktivika mittaristoon, mutta sitä ei ehkä tue se että ongelma ei kylmällä koneella toistu. Tiedä sitten.

[1] Tiedän että se ehkä pitäisi oikeasti vaihtaa jotta ecu saa oikeaa tietoa karttaa valitessaan. Mutta en vaan ole jaksanut, ehkä sitten kun taas vaihdan kytkinlevyt ja teen muuta huoltoa katteet irroitettuna.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Hmm... Vaihteet näkyy normaalisti ja oikein taulussa koko ajan, mutta ainoastaan tuo vapaan merkkivalo vaikuttaa olevan huonolla kontaktilla jossain. Liekkö sitten vasta ensioire ja seuraavaksi alkaa nuo pykälien sekoilut :hmm:
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
139
Hmm... Vaihteet näkyy normaalisti ja oikein taulussa koko ajan, mutta ainoastaan tuo vapaan merkkivalo vaikuttaa olevan huonolla kontaktilla jossain. Liekkö sitten vasta ensioire ja seuraavaksi alkaa nuo pykälien sekoilut :hmm:
Kyllä se sittenkin saattaa olla se gear position sensori joka temppuilee, ainakin tämän mukaan. Siellä samantyyppistä oiretta kun sinulla, paitsi tuossa se vapaavalo palaa myös kun ei pitäisi. Arvelevat tuolla nimenomaan gps:ää syyksi. Mutta minä en ole mikään oikea busapertti, ne löytynee naamakirjan busa-ryhmästä tai busanistit.org:in keskusteluista :). Kytkentäkaaviota kun katsoo, niin sieltä menee vapaavaloon linja sensorista.
busakaavio.jpg
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Arvatenkin avattava sitten jossain vaiheessa ja vilkaistava. Sivujalka alhaalla kun muistaisi tuon sitten tehdä, niin ei tule sotkuakaan, kai :lol:
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
139
Juuei, jos sivujalalla seisottaa niin ei välttämättä tule edes öljyt pihalle. Jos availet niin samalla hyvä tsekata kytkinlevyt ja jouset. Minulla aikanaan kytkin hieman luisti, ilmeni että jouset oli muutamakin milli uusia lyhyemmät ja massalevyt aika kuluneet. Vaihtamalla parani huomattavasti, eikä ne osat motonetissä paljon maksaneet. Toivottavasti selviää, mutta älä sitten minua syytä jos ei ollutkaan tuosta kiinni. Minä täällä vain teen (osin perusteltuja) arvauksia :lol:, kun nyt jokunen vuosi tuota omaa matkalehmää on tullut ruuvailtua.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Juuei, jos sivujalalla seisottaa niin ei välttämättä tule edes öljyt pihalle. Jos availet niin samalla hyvä tsekata kytkinlevyt ja jouset. Minulla aikanaan kytkin hieman luisti, ilmeni että jouset oli muutamakin milli uusia lyhyemmät ja massalevyt aika kuluneet. Vaihtamalla parani huomattavasti, eikä ne osat motonetissä paljon maksaneet. Toivottavasti selviää, mutta älä sitten minua syytä jos ei ollutkaan tuosta kiinni. Minä täällä vain teen (osin perusteltuja) arvauksia :lol:, kun nyt jokunen vuosi tuota omaa matkalehmää on tullut ruuvailtua.
Heh, en syytä :D Pihinä varmaan tarkistan sen sensorin ja nuo liitännät tankin alle asti ja kokeilen putsata mitä on putsattavissa. Mun tuurilla kopan tiiviste repeää avatessa, joten haettava valmiiksi sekin :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Tuo Suzukin vaihdeanturi pettää käytännössä aina kyseisellä tavalla.

Rakenne on aina ollut seuraava: vaihteille on "isot" kontaktipinnat, mutta vapaan kontaktipinta on hyvin pienikokoinen. Nykyiteraatioihin anturille tulee vaihteen tunnistussyöttö, vapaan tunnistussyöttö ja maa. Kontaktipinnat ovat pyörivät levyn takana. Kontaktipintoja ei voi puhdistaa helposti, sillä levyä paikallaan pitävä akseli on niitattu kiinni.

Anturia pyöritetään suoraan vaihteiston siirtäjärummun päästä. Muita tiivisteitä ei ole kuin yksi O-rengas (siirtäjärumpu lienee aina reilusti öljypinnan yläpuolella) ja sekään ei ole koon suhteen hirveän tarkka (lämpötila kannattaa kuitenkin huomioida). Anturi on tyypillisesti kiinni kahdella M5 kuusiokoloruuvilla, joissa on lukite, eli pyörä kannattaa käyttää lämpimäksi ennen näiden avaamista. Puhdistamalla esim. UÄ-pesurilla en ole noita saanut korjattua. Mikäli jostain löytyy saman näköinen anturi, mutta hieman eri osakoodilla, niin välttämättä muuta eroa ei ole kuin anturin johdon pituus ja/tai liitin.

Vaihdeanturi kytkee vapaan tunnistussyötön suoraan maihin. Tuo tulee sivujalan ym. kytkimien takaa. Mikäli anturi ei toimi, niin ECU:lta katkaistaan sähköt, jos sivujalka on alhaalla. Joissakin malleissa on ainostaan vapaan tunnistus.

Vaihteet taas tunnistetaan jännitejaolla. Tunnistussyöttö (+5VDC) tulee ECU:lta kiinteän vastuksen takaa. Vastaavasti joka vaihteelle on oma vastus (vastusarvon ero aina n. 1,5-2 -kertainen vaihteiden välillä), joka kytketään maihin.

Klassikkosuitsissa erona vaihdeanturin osalta on se, että on erillinen kontaktipinni ja "anturi" on vain kontaktipohja. Tässä nykyisessä iteraatiossa nämä ovat yhdistetty. Tämän lisäksi joka vaihteelle saattoi olla kylmän viileästi vain oma kontakti. Muistan nähneeni jonkun tehneen näistä myös Hall-anturiin perustuvia versioita.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Eikö nuo paina päänsärkyyn asti? Vai oliko jokin ei-pantamalli tai niin tilava kypärä että mahtuu?

No tuli nuo B602X:t jo tilattua tarjouksesta niin ehkä niillä mennään. Näköjään muuten Senan tekosia nämä tai ainakin "Powered by Sena"...
Riippunee päästä ja kypärästä, itellä oli ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Eilen kävin tuolla ajelemassa. Ulkonäön takia tarkoituksena hankkia jotkut normaalit sarvet noiden "apina" sarvien tilalle.

Screenshot_20240410_171538_Photos.jpg

Edit:
Mulla on ollut myös ktm 1290 ja 999. Hieman toki jompaa kumpaa "ikävä", mutta Sportsterilla tarkoitus silti vain mennä tämä kesä.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Tänään ei ainakaan 30km ajon aikana tullut vapaavalon kanssa mitään ongelmia, vaikka kuinka runttasin menemään ja aktiivisesti koitin saada sitä häröilemään :lol: Osa minusta alkaa jo epäilemään moottoriöljylaatua tai osakekursseja syypääksi. Motonetin Motulia siellä nyt on, sitä 5000-sarjalaista muistaakseni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 284
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
Ihan järkevät vaihtoehdot sinulla. Perusasiat kannattaa tsekata aina vaikka osien hinta perusjapsipyörissä onkin kohtuullinen:
- Käyntiäänet, kuuluuko sivuääniä? Savuttaako? Vähän hankalaa kyllä jos myyjä on ehtinyt ajaa koneen lämpöiseksi.
- Rattaiden ja ketjujen kunto. Onko ketjun kiristin jo päädyssä, joka viittaisi että ketjut ovat kuluneet. Takarattaan hampaat pitäisi olla lähempänä symmetristä muodoltaan. Jos ne on kovasti epäsymmetriset, ratas on vaihtokunnossa.
- Nestevuodot, onko moottorin alunen kuiva ja öljyn taso kohdallaan.
- Onko iskarit kuivat?
- Kurkkaa myös akku edes pintapuolisesti. Itselläni oli Hondassa jo ihan vaihtokunnossa ollut akku, joka ei sitten kylmänä aamuna jaksanutkaan käynnistää moottoria enää.
- Renkaat tietty, onko kuinka kuluneet.
- Onko pyörä kaksikilpinen? Jos on, niin jälleenmyynti voi olla lähes mahdotonta.
- Kaatumisen jälkiä jalkatapeissa, moottorin kyljessä, tangossa, kahvoissa ym.
- Yleensä pitäisi olla kahdet avaimet. Nykyisten ajonestolaitteiden vuoksi voi olla kallis keissi saada uusi avain jos puuttuu.

Koeajo kertoo jo enemmän.
- Ravistaako jarrutettaessa? Jos ravistaa, niin jarrulevyt on luultavasti kierot ja vaihtokunnossa.
- Vaihtaako vaihteet ilman takerteluja?
- Nykiikö tai pätkiikö jollain kierrosalueella?
- Valot ja vilkut kannattaa tsekata.
- Ja sitten se yleinen ajotuntuma. Jos käyttäytyy omituisesti, esim. ohjaus kampeaa toiseen suuntaan, niin se on yleensä merkki ongelmasta.
- Ylimääräiset äänet, kolinat yms. saattaa viitata ongelmaan.

Joku asiantuntevampi saa jatkaa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
497
Ihan järkevät vaihtoehdot sinulla. Perusasiat kannattaa tsekata aina vaikka osien hinta perusjapsipyörissä onkin kohtuullinen:
- Käyntiäänet, kuuluuko sivuääniä? Savuttaako? Vähän hankalaa kyllä jos myyjä on ehtinyt ajaa koneen lämpöiseksi.
- Rattaiden ja ketjujen kunto. Onko ketjun kiristin jo päädyssä, joka viittaisi että ketjut ovat kuluneet. Takarattaan hampaat pitäisi olla lähempänä symmetristä muodoltaan. Jos ne on kovasti epäsymmetriset, ratas on vaihtokunnossa.
- Nestevuodot, onko moottorin alunen kuiva ja öljyn taso kohdallaan.
- Onko iskarit kuivat?
- Kurkkaa myös akku edes pintapuolisesti. Itselläni oli Hondassa jo ihan vaihtokunnossa ollut akku, joka ei sitten kylmänä aamuna jaksanutkaan käynnistää moottoria enää.
- Renkaat tietty, onko kuinka kuluneet.
- Onko pyörä kaksikilpinen? Jos on, niin jälleenmyynti voi olla lähes mahdotonta.
- Kaatumisen jälkiä jalkatapeissa, moottorin kyljessä, tangossa, kahvoissa ym.
- Yleensä pitäisi olla kahdet avaimet. Nykyisten ajonestolaitteiden vuoksi voi olla kallis keissi saada uusi avain jos puuttuu.

Koeajo kertoo jo enemmän.
- Ravistaako jarrutettaessa? Jos ravistaa, niin jarrulevyt on luultavasti kierot ja vaihtokunnossa.
- Vaihtaako vaihteet ilman takerteluja?
- Nykiikö tai pätkiikö jollain kierrosalueella?
- Valot ja vilkut kannattaa tsekata.
- Ja sitten se yleinen ajotuntuma. Jos käyttäytyy omituisesti, esim. ohjaus kampeaa toiseen suuntaan, niin se on yleensä merkki ongelmasta.
- Ylimääräiset äänet, kolinat yms. saattaa viitata ongelmaan.

Joku asiantuntevampi saa jatkaa.
Nuo perusjapsit tosiaan ovat aika varmoja laitteita yleisesti ottaen ja edellä on hyvä lista. Joltain mallikohtaiselta MP keskustelupalstalta kannattaa käydä lueskelemassa muiden kokemuksia, moottoripyörä.org on hyvä aloituspaikka ainakin.

Kaikenlaisten kulutusosien kuntoa voi käyttää eri yksilöiden vertailuun ja mahdolliseen hinnan hienosäätöön, jos pikaista uusimistarvetta näkyy. Pyörän peruskunto eli yleinen siisteys, moottorin sivuäänet ja omituinen ajotuntuma ovat kuitenkin tärkeämpiä, kulutusosia joutuu uusimaan joskus joka tapauksessa. Tuossakin hintaluokassa voi löytää melko laajalla km-lukemahaarukalla laitteita, vaikka pyörällä olisi jo ikää, on melko eri asia onko sillä ajettu 50tkm vai 100tkm.

Muutama huomio vielä.
- Hintaluokkaan sopivat pyörät ovat jo aika iäkkäitä ja jotkut kumiosat (tiivisteet, jarruletkut ym) voivat olla tiensä päässä jos niitä ei ole vaihdettu, niidenkin kuntoa kannattaa vilkuilla.
- Listaamasi mallit ovat melko samaa luokkaa, joten vakuutusmaksuissa ei liene suurta eroa, mutta tuo on kuitenkin yksi kuluissa huomioitava juttu, jos mielenkiintoa riittää voi vakuutusyhtiöiden laskureilla etukäteen vertailla hintoja. Suurin säästö tulee, jos ei ota kaskoa lainkaan, tuossa hintaluokassa sen järkevyyttä kannattaa jo vakavasti miettiä.
- Tämä on makuasiaa, mutta itse suhtaudun kaikenlaisiin edellisen omistajan tuunauksiin enemmän haittana kuin etuna. Jos osia kuten äänenvaimentimia on vaihdettu tarvikkeisiin, on etu jos alkuperäiset ovat kuitenkin tallella. Jos ei muuten niin niitä myymällä voi saada kuitattua vähän pyörän ostohintaa.
- Kannattaa tarkistaa rekisteritiedoista montako omistajaa pyörällä on ollut. Ikäluokan huomioiden todennäköisesti useita, mutta jos on useita lyhyitä omistuksia lyhyessä ajassa, voi tämä kieliä jostain ongelmista pyörässä.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
139
Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja? :hmm: MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
Oletan että pyörät joita mietit ovat Honda CB600 Hornet, Suzuki Bandit 600 ja Kawasaki ER-6 tai ZR-7 (ER-7:aa ei ole olemassa mutta sellaisesta on jo kauan huhuttu [1])? Kaikki ihan päteviä peruspyöriä ilman mitään suurempia ongelmia. Mitä nyt Hondissa tasasuuntaaja voi kilahtaa, ja Banditteja on voitu keulia ja bomberoida ankaramminkin kun niillä oli aikanaan hieman sellaista mainetta :).

Tuossa tuli jo kahdeltakin motoristilta yllä ihan hyvää listaa yllä noista tarkistettavista asioista. Jos tämä on ensimmäinen pyörä ja ei ole juurikaan ajokokemusta niin koeajossa voi olla vaikea tunnistaa ongelmia ajotuntumasta kun ihan kaikki vaikuttaa; renkaitten kunto ja paine, jousituksen säädöt (sikäli kun niitä on), tien pinta/kaltevuus/kunto ja jopa ajonaikainen mahd. sivutuuli yms. Kun vanha opiskelukaveri aikanaan osti ekaa pyöräänsä (Honda CB500) niin pyysi minua mukaan kaupoille ja laittoi minut koeajamaan kun minulla oli aika paljon enemmän kokemusta. Oli ihan hyvä laite, ja kaveri ajoi sillä ongelmitta monta vuotta kunnes päivitti isompaan. Suosittelen jos siihen mahdollisuutta kaveripiirissä.

[1] Kawasaki ER-7 coming?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Oletan että pyörät joita mietit ovat Honda CB600 Hornet, Suzuki Bandit 600 ja Kawasaki ER-6 tai ZR-7 (ER-7:aa ei ole olemassa mutta sellaisesta on jo kauan huhuttu [1])? Kaikki ihan päteviä peruspyöriä ilman mitään suurempia ongelmia. Mitä nyt Hondissa tasasuuntaaja voi kilahtaa, ja Banditteja on voitu keulia ja bomberoida ankaramminkin kun niillä oli aikanaan hieman sellaista mainetta :).

Tuossa tuli jo kahdeltakin motoristilta yllä ihan hyvää listaa yllä noista tarkistettavista asioista. Jos tämä on ensimmäinen pyörä ja ei ole juurikaan ajokokemusta niin koeajossa voi olla vaikea tunnistaa ongelmia ajotuntumasta kun ihan kaikki vaikuttaa; renkaitten kunto ja paine, jousituksen säädöt (sikäli kun niitä on), tien pinta/kaltevuus/kunto ja jopa ajonaikainen mahd. sivutuuli yms. Kun vanha opiskelukaveri aikanaan osti ekaa pyöräänsä (Honda CB500) niin pyysi minua mukaan kaupoille ja laittoi minut koeajamaan kun minulla oli aika paljon enemmän kokemusta. Oli ihan hyvä laite, ja kaveri ajoi sillä ongelmitta monta vuotta kunnes päivitti isompaan. Suosittelen jos siihen mahdollisuutta kaveripiirissä.

[1] Kawasaki ER-7 coming?
Kiitos vinkeistä, tosiaan typo tuli tuon Kawasakin mallin kanssa, ZR-7 siis mitä katsellut. :D
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
vakuutusmaksuissa ei liene suurta eroa
Riippuu aika paljon vakuutusyhtiöstä. Joissain voi tietyn merkkisiä/mallisia olla paljon kolaroituina jolloin nostavat maksuja, ja toisessa yhtiössä voi olla vähän vahinkoja niin on paljon halvempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Tuli ostettua huvikseen toinen pyörä. Tarkemmin näkemättä ja kokeilematta toki, kun halvalla sai. Lähinnä siis ajankuluksi ja projektiksi talliin, niin saa elämää jotenkin hyödyllisesti kulutettua myös kotioloissa. Kyseessä siis tämmöinen Aprilia RST 1000 Futura - 01:

Tämmönen siitä sitten tuli:

Aprilia_160424.png


Olisi voinut tulla parempikin ja ennen kaikkea paskempi. :tongue: Pitää vielä koittaa kiillotella maalipintaa kunhan sen aika on. Luonnossa on vähän tummempi tuo sävy ja värimaailma muuten miellyttää omaa silmää. En tiedä aionko sen kummempia tarrojakaan tuohon laittaa, kun tykkään simppelistä ulkonäöstä. Korkeitaan tankkiin pikku tekstit, jos sitäkään. Eihän näissä alkujaankaan erikoisia ole. Sen enempää en myöskään tuunaillut tätä vielä tässä vaiheessa, mitä nyt laukkuihin liittyvät telineet ja kiinnikkeet purin pois, kun en aio tällä reissata. Ja kun toinen laukuistakin on vähän rikki, niin en tässä vaiheessa niitä edes maalannut samaan sävyyn.

Kasasin tämän tuolla kotivarastossa ja kunhan keksin miten saan tuon ulos, niin pitää vähän koeajaa ja katsoa miten pelaa ja sitten fiksailla loppujakin puutteita kuntoon. Kuitenkin lähti kasauksen jälkeen käyntiin ja kävi ihan sievästi. Lataus, valot, mittaristo jne toimi, joten eiköhän tästä vielä jotain tule. En tiedä onko tässäkään mitään järkeä, mutta mukavahan näitä on iltaisin värkkäillä.

Samalla käytin varsinaisen pyörän lämpimäksi pihalla ja sen pitäisi olla valmiina kesän koitoksiin. Kuva on ollut ennenkin mutta olkoot tässä sama vehje päivänvalossa nykykuosissaan:

Bmw_160424.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 357
Tämmönen siitä sitten tuli:



Olisi voinut tulla parempikin ja ennen kaikkea paskempi. :tongue: Pitää vielä koittaa kiillotella maalipintaa kunhan sen aika on. Luonnossa on vähän tummempi tuo sävy ja värimaailma muuten miellyttää omaa silmää. En tiedä aionko sen kummempia tarrojakaan tuohon laittaa, kun tykkään simppelistä ulkonäöstä. Korkeitaan tankkiin pikku tekstit, jos sitäkään. Eihän näissä alkujaankaan erikoisia ole. Sen enempää en myöskään tuunaillut tätä vielä tässä vaiheessa, mitä nyt laukkuihin liittyvät telineet ja kiinnikkeet purin pois, kun en aio tällä reissata. Ja kun toinen laukuistakin on vähän rikki, niin en tässä vaiheessa niitä edes maalannut samaan sävyyn.

Kasasin tämän tuolla kotivarastossa ja kunhan keksin miten saan tuon ulos, niin pitää vähän koeajaa ja katsoa miten pelaa ja sitten fiksailla loppujakin puutteita kuntoon. Kuitenkin lähti kasauksen jälkeen käyntiin ja kävi ihan sievästi. Lataus, valot, mittaristo jne toimi, joten eiköhän tästä vielä jotain tule. En tiedä onko tässäkään mitään järkeä, mutta mukavahan näitä on iltaisin värkkäillä.
Miksiköhän mulle tulee tuosta väristä jotenkin mieleen ysäriretro. Tai ehkä aikakauden muotokieli yhdistettynä väriin tekee tuon mielleyhtymän. Tuohon vielä jotkin violetit tarrat niin... :cigar2:
Ysärihän oli parasta aikaa, että ei ole mitenkään pahalla sanottu ;)

Ulos auringonpaisteeseen kun katsoo niin tekisi mieli aloittaa töihin mopoilu, mutta kun katsoo ennustetta huomisaamuksi: "-3, tuntuu kuin -8" niin jotenkin into laantuu :asif:
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
42
Kokemuksia kännykän käytöstä navigaattorina prätkässä? Onko jotain edullista telinettä ehdottaa? Ilmeisesti kännykän kamera ei kestä moottoripyörän tärinää ja menee todennäköisesti paskaksi, siksi tarkoitus ostaa joku halpis android siihen käyttöön.
Quadlock, pysynyt kaikissa nopeuksissa puhelin kiinni, ei halvin, mutta pieni ja yksinkertainen!

Quadlockilla on myös värinänvaimennus joten kamera ei ota itseensä.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
464
Käsittämätöntä ripulia nuo kelit. Jännä nähdä, että tuleeko sateinen kesä vai peräti monsuunikausi ja juhannuksen aikaan voikin hommata jo kelkan :lol:
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
139
Käsittämätöntä ripulia nuo kelit. Jännä nähdä, että tuleeko sateinen kesä vai peräti monsuunikausi ja juhannuksen aikaan voikin hommata jo kelkan :lol:
Jep, tähän ne maanantaifiilikset kiteytyy. Viimeksi kävin ajelemassa perjantaina yli viikko sitten. Loppuviikoksi ainakin tänne etelään ehkä 10 astetta plussaa luvassa. Uskon kun näen, mutta tällä menolla taitaa vappuajelut jäädä aika vähäisiksi. Isompi pyörä vielä tallissa, ja saa tällä menolla jäädäkiin.

talvi.jpg
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
180
Pojalle on varattu kahden viikon päähän kevarikortin teoriakoe ja olisiko suosituksia, että mitä ja miten opiskella teoriat mahdollisimman hyvin, jotta menisi kerralla läpi?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 021
Pojalle on varattu kahden viikon päähän kevarikortin teoriakoe ja olisiko suosituksia, että mitä ja miten opiskella teoriat mahdollisimman hyvin, jotta menisi kerralla läpi?
Autokouluilla on tietysti niitä nettipalveluja joissa on teoriaa ja harjoituskokeita. Meillä meni viime vuonna ekalla kerralla läpi teoriakoe noiden avulla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 826
Viestejä
4 209 412
Jäsenet
70 967
Uusin jäsen
Makexz

Hinta.fi

Ylös Bottom