Ekaa pyörää, (mielellään naku ja n. 3000 e budjetilla) miettinyt akselilla Honda CB, Suzuki Bandit, Kawasaki ER7. Nämä varmaan ihan hyviä vaihtoehtoja?
MItä noissa kannattaa tutkia pelkän mittarilukeman lisäksi?
Ihan järkevät vaihtoehdot sinulla. Perusasiat kannattaa tsekata aina vaikka osien hinta perusjapsipyörissä onkin kohtuullinen:
- Käyntiäänet, kuuluuko sivuääniä? Savuttaako? Vähän hankalaa kyllä jos myyjä on ehtinyt ajaa koneen lämpöiseksi.
- Rattaiden ja ketjujen kunto. Onko ketjun kiristin jo päädyssä, joka viittaisi että ketjut ovat kuluneet. Takarattaan hampaat pitäisi olla lähempänä symmetristä muodoltaan. Jos ne on kovasti epäsymmetriset, ratas on vaihtokunnossa.
- Nestevuodot, onko moottorin alunen kuiva ja öljyn taso kohdallaan.
- Onko iskarit kuivat?
- Kurkkaa myös akku edes pintapuolisesti. Itselläni oli Hondassa jo ihan vaihtokunnossa ollut akku, joka ei sitten kylmänä aamuna jaksanutkaan käynnistää moottoria enää.
- Renkaat tietty, onko kuinka kuluneet.
- Onko pyörä kaksikilpinen? Jos on, niin jälleenmyynti voi olla lähes mahdotonta.
- Kaatumisen jälkiä jalkatapeissa, moottorin kyljessä, tangossa, kahvoissa ym.
- Yleensä pitäisi olla kahdet avaimet. Nykyisten ajonestolaitteiden vuoksi voi olla kallis keissi saada uusi avain jos puuttuu.
Koeajo kertoo jo enemmän.
- Ravistaako jarrutettaessa? Jos ravistaa, niin jarrulevyt on luultavasti kierot ja vaihtokunnossa.
- Vaihtaako vaihteet ilman takerteluja?
- Nykiikö tai pätkiikö jollain kierrosalueella?
- Valot ja vilkut kannattaa tsekata.
- Ja sitten se yleinen ajotuntuma. Jos käyttäytyy omituisesti, esim. ohjaus kampeaa toiseen suuntaan, niin se on yleensä merkki ongelmasta.
- Ylimääräiset äänet, kolinat yms. saattaa viitata ongelmaan.
Joku asiantuntevampi saa jatkaa.