Mopokuumetta

Onko viskositeetti sama?
Muistaakseni on mutta pitää tarkistaa! Enpäs ajatellutkaan että samalla nimellä myydään eri viskositeetin öljyä. Voi hyvin olla eri viskositeetti kun en purkkia kovin tarkasti tutkinut, varmistin vaan valmistajan sivulta että nimellä sopii pyörään. Vähän hätäisesti tuli napattua öljy kun olin Motonetissä muilla asioilla käymässä :)
 
Näin keski-iän tienoilla tekisi mieli moottoripyörää vaihtoehdoksi (ei verrattavissa) suhteessa kalliimmille sähköfillareille.
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.

Mutta miksi Yamahan listahinta on Suomessa n. 30% korkeampi vs Ranska, Espanja, Saksa tai Ruotsi?
Tuskin muiden maiden web-sivuilta puuttuu alvit koska tuokaan ei selitä esim. World Raid mallin Suomi 17k vs Ranska 13k eur hintaeroa...
 
lol, aivan, kiitos :D
Taitaa ollakin aika merkityksellinen vs. kun hinta nousee aika monta tonnia vs tuo Hondan CB500X, jossa autovero ei tuntunut vielä näin paljoa...
 
Olipa eilen paljon pyöriä liikeellä :thumbsup: oisko se "viimeisen kesälauantain" efekti
Jep. Mekin lähdettiin eilen neljän ukon voimin syysajelulle, Lahden moottoripyörämuseo ensimmäisenä kohteena. Sielläkin parkissa useita kymmeniä pyöriä, ja paljon porukkaa mm. museon hienoa Jawa-näyttelyä katselemassa. Ensi viikonloppuna siellä on Royal Enfield koeajot yleisölle (Himalayan on hieman kiinnostanut itseäkin, ehkä lähden taas sinne).

Matkan varrella kohdattiin myös usean kymmenen mopon joukon, enimmäkseen vanhoja Tuntureita ja muutama harvinainen Suzuki Solifer. Lämmitti kaltaiseni vanhan setämiehen nostalgista sydäntä nähdä noita liikkeellä noinkin lukuisina. Jotain 350km tuli mittariin kauniissa syys-säässä.
 
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.
Jos ei ole minkäänlaista ajokokemusta moottoripyöristä tai edes mopoista, iästä riippumatta, niin en täysin varuksetta välttämättä suosittelisi ensipyöräksi mitään ihan upouutta laitetta, oli se minkä hintainen tai tehoinen tahansa. Ensimmäisen vuoden ajaisin jollakin pienemmällä halvahkolla nakupyörällä (esim. Kawa ER500, Honda CB500 tms), jossa ei haittaa KUN sen kaataa parkkipaikalla, syksyn liukkaisiin lehtiin tai öljyläikkään (olen aikojen saatossa tehnyt kaikkea tuota ja enemmänkin). Ja jos lompakko riittää niin satsaisin ehkä johonkin hieman uudempaan jossa ainakin abs-jarrut. Vasta sen ensimmäisen harjoitteluvuoden jälkeen harkitsisin vaihtamista aivan uuteen ja mahdollisesti tehokkaampaan.

Vaikka helppoahan tässä minun on viisastella ja olla tietävinäni paremmin kun ei ole ihan vielä edes 30 vuotta ajokokemusta takana. Oli miten oli, suosittelen vahvasti harrastuken aloittamista pyörästä riippumatta! Eikä myöskään kannata kuunnella ketään joka naljailee jostain setämiesten keski-iän kriisistä tms, ne on vaan kateellisia meille :).
 
Voiko alumiinia taittaa ihan kylmiltään ? Pitäisi tehdä vilkuille jokin rauta taakse ja alumiini tietysti oli kevein ja helpoin. Muistaakseni täällä on kuitenkin ollut juttua katkenneista kilpitelineistä jne. joiden alumiinin tärinä on murtanut ? Olisiko ihan perus rauta parempi ?

Ei se monimutkainen teline ole eli käytännössä vain suoraa lattaa josta päät taitetaan 90 asteen kulmaan.
 
Voi taivuttaa kylmiltään. Kun oletan että kyseessä joku muutaman millin paksuinen levy josta askarrellaan.

Alumiiniseoksia on useaa lajia. Toiset kestää taivuttamista, ja muita voimia paremmin kuin toiset laadut.
 
Ne katkenneet kilpitelineet johtuu siitä, että se kilpi pääsee tärisemään -> rasittaa ja väsyttää telinettä -> teline repeää (tai siis käytännössä väsyy ja murtuu).
 
Voiko alumiinia taittaa ihan kylmiltään ? Pitäisi tehdä vilkuille jokin rauta taakse ja alumiini tietysti oli kevein ja helpoin. Muistaakseni täällä on kuitenkin ollut juttua katkenneista kilpitelineistä jne. joiden alumiinin tärinä on murtanut ? Olisiko ihan perus rauta parempi ?

Ei se monimutkainen teline ole eli käytännössä vain suoraa lattaa josta päät taitetaan 90 asteen kulmaan.

Mulla meni juuri alumiininen teline poikki, taivutin teräksestä uuden, katsotaan kauan se nyt kestää...
 
Voi taivuttaa kylmiltään. Kun oletan että kyseessä joku muutaman millin paksuinen levy josta askarrellaan.

Alumiiniseoksia on useaa lajia. Toiset kestää taivuttamista, ja muita voimia paremmin kuin toiset laadut.
Ne katkenneet kilpitelineet johtuu siitä, että se kilpi pääsee tärisemään -> rasittaa ja väsyttää telinettä -> teline repeää (tai siis käytännössä väsyy ja murtuu).
Mulla meni juuri alumiininen teline poikki, taivutin teräksestä uuden, katsotaan kauan se nyt kestää...

Tärinälle tuokin todennäköisesti altistuu reilusti koska on kuvan mukainen eli kuvassa näkyvää alumiinin väristä osaa olen tekemässä. Tulee myös samalla tavalla kiinni kilpitelineeseen joka on takalokasuojassa kiinni. Kuva hämää sen verran, että kilpitelineen "kolmio" on oikeasti lokasuojassa kiinni noista näkyvistä pulteista. Olettaisin että kyllä V2 tuota takalokariakin jonkun verran väpättää. Ei siinä tietysti sen vakavampaa tapahdu kuin pelästyminen ja vilkku saattaa ampua metsikköön. Ikävää tietty jos satasen vilkuista toinen häviää :)

classic-rear-mudguard.jpg
 
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:
 
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:
Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSR
1694803431589.png


Kawasaki W800
1694803621115.png


Monet triuphit on omaan silmään vanhoja tyylejä kunnioittavia. Husselta svartpilen jne.
 
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:

Retro-pyörät on aina olleet lähellä sydäntä niin tuli tutkittua aika paljon eri vaihtoehtoja noin vuosi sitten ennen valintaa;
Moto Guzzi V7
BMW R9T
Ducati Scrambler
Kawasaki W650/W800
Indian FTR1200
Yamaha XSR
Royal Enfield Interceptor 650
Triumph Speed Twin/Street Twin

Noista sitten valitsemaan ominaisuuksien ja budjetin perusteella :)
 
Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSR
1694803431589.png


Kawasaki W800
1694803621115.png


Monet triuphit on omaan silmään vanhoja tyylejä kunnioittavia. Husselta svartpilen jne.
Tai BMW R NineT:n eri versiot.
Kyllä minä uusistakin pyöristä löydän paljon mieluisia jos ulkonäkö on ainut kriteeri :cigar2:

Edit. Jos tässä kuukauden himmailee niin pahin himo syksyn ja talven myötä hiipuu, mutta riski on että tulee pahempana keväällä :nb:
 
Viimeksi muokattu:
Tai BMW R NineT:n eri versiot.
Kyllä minä uusistakin pyöristä löydän paljon mieluisia jos ulkonäkö on ainut kriteeri :cigar2:

Edit. Jos tässä kuukauden himmailee niin pahin himo syksyn ja talven myötä hiipuu, mutta riski on että tulee pahempana keväällä :nb:

Parhaat diilit tehdään syksyllä.
 
No se juuri. Aivot sanoo "en tarvitse, mutta hei nythän olisi paras hetki ostaa" :whistling:

Jos fiilis on kohdillaan niin katselemaan ja ostamaan vaan. Keväällä voi taas olla eri fiilis ostamisen suhteen ja sitten kesällä ketuttaa "miksen" :D Toki jos nyt ei löydy sopivaa niin keväällä SAATTAA olla parempi valikoima. Aika moni myy syksyllä pois kun ei ole säilytyspaikkaa tai ei homma kiinnostanutkaan.
 
Näin keski-iän tienoilla tekisi mieli moottoripyörää vaihtoehdoksi (ei verrattavissa) suhteessa kalliimmille sähköfillareille.
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.

Mutta miksi Yamahan listahinta on Suomessa n. 30% korkeampi vs Ranska, Espanja, Saksa tai Ruotsi?
Tuskin muiden maiden web-sivuilta puuttuu alvit koska tuokaan ei selitä esim. World Raid mallin Suomi 17k vs Ranska 13k eur hintaeroa...
Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.
 
Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.
500x on kyl matkavauhdeissa paljon parempi kuin 390 adventure. Veikkaan että vuokralaitetta oli jotenkin "tuunattu", itellä tuli kuitenkin molemmilla +10 000km ajettua. Eihän mikään noista A2 laitteista mukavasti mene 120kmh mutta onhan Hondassa enempi vääntöä (ja tehoa) joka tulee alempaa käyttöön. Kotari heräilee vasta paljon myöhemmin kierrosalueella. Honda myös tärisee vähemmän, enempi painoa ja laadukaammat materiaalit auttaa paljon. Kotarin voimansiirto toimi paljon paremmin RC390:ssä kun Alastarolla pysty pitää kierrokset ~aina ylhäällä. Toki kotarissa on todella paljon parempi alusta niin toimii paremmin maastossa missä voi myös pitää kierrokset ylhäällä helpommin kuin kadulla seikkailessa.

Nopeet plussat ja miinukset:
Honda CB500X:
+ mukavampi isolla tiellä
+ parempi laatutuntuma (vertaa esim satulan lukitusta)
- painava & painopiste korkeallahkolla

KTM 390 Adventure
+ alusta
+ quicksifter
+ takarenkaalta saa ABS pois päältä
+- luistonesto, ei oikein toimi yksimukisessa pienillä kierroksilla.
- moottorinjäähdytys tulee jaloille (Hondassa ei tule)
- kalliimpi vakuutus
- tuulelta/sateelta suojaus huonompi
- sateen jälkeen tiputtaa vedet peileistä käsille kun suoristaa pyörän jalalta
- olisi parempi ilman "äly"toimintoja, ne ei toimi ikinä kunnolla
- käynnistyy huonosti kylmällä

Onhan toi Honda vähä tylsä prätkäksi mutta siinä ei oo yritetty mitään ihmeellistä, se vaan toimii ja käynnistyy aina kuin palmun alta.
 
Tämä ketju taitaa olla Tech-BBS:n MP-ketju? Ei oikein muuta ainakaan löytynyt.

Eipä mulla mitään muuta ihmeempää.
 
Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.

Eka vuosi prätkäkortillisena tuli oltua ilman prätkää, mutta nyt sitten toisen kesän eli viime vuoden kesän kärvisteltyäni investoin veronpalautukset tollaseen ysäri lopun srad 600 gixxeriin. Talvi meni perushuoltoja tehdessä, pyörässä oli 77t kilsaa mittarissa, mutta mitään isompaa valittamista ei sen kummemmin löytynyt. Toinen etuiskarin stefa vuosi, joten se piti luonnollisesti vaihtaa, huolsin sitten iskaripumput kokonaisuudessaan. Ryyppyvaijeri oli vaihtoa vaille ja sit perus öljyt, jäähdytysnesteet, jarrunesteet yms. Pientä venttiilinnostajien rallatusta kone pitää, mutta se lienee kovilla nostajilla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Alkukesästä tulikin vedettyä frendin kanssa road trip henkinen setti virossa mutta muuten pärräily maistui pikkasen vähän ja ens kesäksi pitäs keksiä vähän enemmän reissun tapasta.

Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.
 
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pyöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
Kerro ihmeessä mihin päädyt lopulta!

Itellä oli aika samoilla spekseillä viime keväänä ajatukset, silloin alkuvaiheessa kun pyörää katselin. Pikkuhiljaa nostin budjettia ja aloin uudempiakin ja ihan uusiakin kattomaan.
Päädyin lupulta ostamaan Vrodin (2013NRS), tässä kävi sitten ohrasesti kaikkien kiemuroiden ja ikävien sattumuksien jälkeen ja taas avoinna ehdotuksille/ajatuksille mitä alle.
 
Itellä sama pyörä nyt ja vähän himottas tommonen VL 1500 (c 90 ) ruisku versio, olikohan vm. 2006-2010 näyttää vaan olevan aika harvinainen malli...
 
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
Itellä sama pyörä nyt ja vähän himottas tommonen VL 1500 (c 90 ) ruisku versio, olikohan vm. 2006-2010 näyttää vaan olevan aika harvinainen malli...
 
@Master_Of_Disaster @vs 1400, just selasin Nettimoton tarjonnan läpi eikä sieltä oikeen mitään löytynyt. Jotain Jammun Wild Stareja jne mutta nekin lienee kaasarivehkeitä - ja osien saannista en edes tiedä kun noita ei kai niin paljoa ole täällä liikkeellä.

Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D
 
@Master_Of_Disaster @vs 1400, just selasin Nettimoton tarjonnan läpi eikä sieltä oikeen mitään löytynyt. Jotain Jammun Wild Stareja jne mutta nekin lienee kaasarivehkeitä - ja osien saannista en edes tiedä kun noita ei kai niin paljoa ole täällä liikkeellä.

Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D

Vaikken välitä "möhköpyöristä" niin se uusin Rocket on aivan järjettömän hieno :D
 
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pyöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)

Mites väinö?


edit: Työkaverilla joku 1500 vn, vaihtoi 1100 viragon siihen, ja on kehunut väinön maasta taivaaseen, omakohtaista kokemusta ei oo
 
Viimeksi muokattu:
Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D
Minäkin katselin huvikseni mitä asettamillasi spekseillä nettimotossa oli, ja siellä tuli 6500e Rocket III vastaan. Koeajoin sellaista joskus ehkä 2004-05, ja vahvin muistikuva oli se vääntö jo silloin. Joskus kuvittelee että omassa busassa sitä on tarpeeksi, mutta sitten tosiaan muistuukin tuon möhkäleen koeajo. Ei se tosin raskaalta tuntunut kun pääsi liikkeelle, mutta en haluaisi nostaa sitä ylös kun sivujalka on uponnut sulavan kevätlumen pehmentämään maahan (ei tartte kysyä miksi tiedän miltä se tuntuu).
 
Butjettia joutunet vähä venäyttää että Hoodeen saat. Taitaa 9000€ nurkilla alkaa ruiskulla olevia saamaan. Ehkä.

Ite jos customin laittasin joskus niin HD se ois kyllä.
 
Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.

...

Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.

Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin ( :nb: ), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.

Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassa :whistling: Kouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä :whistling:
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.
 
Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin ( :nb: ), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.

Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassa :whistling: Kouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä :whistling:
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.
Joo, nuo muut testit oli aika helppoja eikä hidasajokaan periaatteessa sen vaikeampaa ole, kun olen aktiivisesti pyöräillyt ja menihän ne kerrasta nappiin tolla autokoulun pyörällä, mutta tollasella ysärin lopun kierrosherkällä kaasarikyykyllä jonka ostin voisi olla eri tarina. En siinä hidasajosetissä ihan täysin hahmota miksei jalka saisi olla maassa, jos perustellaan jollain U-käännöksellä kun tie on poikki tai muuta vastaavaa parkkipaikalla tapahtuvaa veivausta, niin saatan käännellä pyörää ihan vaan jaloilla siirrellen nykyiselläänkin ja tuollainen hidasajo jää lähinä tuollaiseen suorempaan etenemiseen. Hyvin tuossa oppi kyllä sen takajarrun merkityksen tuossa hidasajossa, joka ei ehkä fillareilla samaan tapaan välity, kun jarrutusteho ja herkkyys on eri luokkaa eikä fillareissa monesti ole joustoa keulassa ja massaa vähemmän jne.

Aika vähällä tuon ajokoulun ajokortillisena (B) pääsi, kun ei teoriatunteja ja 5 ajo-opetustuntia, josta kolme harjoteltiin parkkiksella käsittelykoetta, yksi kului käsittelykokeeseen ajaessa ja yksi kului inssiin ajaessa.
 
Ainahan on poikkeuksia. Itse ajoin tänä kesänä ison A kortin suoraan kun olen sitä ikäluokkaa joka ei sitä automaattisesti aikoinaan saanut. Eikä ollut ennestään kevari jne. korttia. Ei tuo käsittelykoe ollut paha autokoulun kawasaki Z pyörällä näin 90 luvulla viimeksi mopolla ajaneena.
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
 
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
Autolla nyt ei ehkä samanlaista käsittelyosaamistarvetta ole kun joku routareikä saattaa rikkoa renkaan, mutta tuskin aiheuttaa sen enempää, kun prätkällä voi kaatua. En kyllä käsittelykokeessa ymmärrä noita kävelyvauhtipujotteluja, koska sellasten opettelu omalla ajalla sellaseen tarpeeseen mitä kunkin kohdalle sattuu, ei aiheuta mitään vaaratilanteita prätkäkuskin hengelle ja terveydelle. Nuo nopeat väistöt yms, jotka eivät tule kaikille niin intuitiivisesti ovat ihan hyvät opettaa.

Sitä mitä mä en tajua on että miksi inssi pitää uusia eri ajoneuvolla, jos ajokortti löytyy jo ja inssi on suoritettu. Ymmärrän ylimääräsen inssin kuorkeille ja rekoille kun on oikeasti isoa kalustoa, joka saattaa vaatia erikoisempia linjoja varovaisuutta jossain kaupunkialueella, mutta prätkä vie tiellä saman tilan kuin auto niin eikö niille riitä että käsittelykoe menee läpi ja liikennesääntöosaaminen on osoitettu jo aiemmin.
 
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
Eikö auton ajokortin inssisä ole taskuperuutusta tai muuta vastaavaa.
 
Eikö auton ajokortin inssisä ole taskuperuutusta tai muuta vastaavaa.
Autokortin inssissä voi kyllä teknisesti olla vaikkapa mitä, esim peruutusta tai pysäköintiä, mutta inssiähän ei voida hylätä mikäli et riko liikennesääntöjä, eli periaatteessa voit vain yrittää taskuun ja kertoa inssille, että tämä ei toimi, voinko pysäköidä muualle ja tuo on ok. Itselläni oli kuorkkikortissa ainoa perus eteenpäinajamisen lisä yksi peruutus kuvitteelliseen ruutuun jossain asuinalueen reunakadulla.

Inssin ideana kun on tarkastaa, että liikkuminen on sääntöjen mukaista, muuta liikennettä huomioivaa ja seuraavaa ja turvallista, niin näen vähän tarpeettomaksi pärräinssin jos pohjilla on ajokortti ja inssisetä valvoo vieläpä käsittelykokeenkin.
 
Autokortin inssissä voi kyllä teknisesti olla vaikkapa mitä, esim peruutusta tai pysäköintiä, mutta inssiähän ei voida hylätä mikäli et riko liikennesääntöjä, eli periaatteessa voit vain yrittää taskuun ja kertoa inssille, että tämä ei toimi, voinko pysäköidä muualle ja tuo on ok. Itselläni oli kuorkkikortissa ainoa perus eteenpäinajamisen lisä yksi peruutus kuvitteelliseen ruutuun jossain asuinalueen reunakadulla.

Inssin ideana kun on tarkastaa, että liikkuminen on sääntöjen mukaista, muuta liikennettä huomioivaa ja seuraavaa ja turvallista, niin näen vähän tarpeettomaksi pärräinssin jos pohjilla on ajokortti ja inssisetä valvoo vieläpä käsittelykokeenkin.

Ainakin meidän juniorin inssi hylättiin, koska toisella kertaa mäkiparkista dumppasi kolmosella auton siihen ruutuun. Ensimmäisellä kerralla oli onnistunut hyvin mäkiparkista, siis ihan tien sivusta pysäköintiruudusta lähtemään ja pienen ajolenkin jälkeen eri paikassa sitten ei. Tuliko 3 ajokertaa ja uusi inssi palkinnoksi. Lakia ei rikottu, mutta vissiin tuon puolesta haparoivaa/osaamatonta ajoa. Toki eiköhän kaikilla tuon ikäisillä ole ajo vielä joltain osin vajaata.
 
Autolla nyt ei ehkä samanlaista käsittelyosaamistarvetta ole kun joku routareikä saattaa rikkoa renkaan, mutta tuskin aiheuttaa sen enempää, kun prätkällä voi kaatua. En kyllä käsittelykokeessa ymmärrä noita kävelyvauhtipujotteluja, koska sellasten opettelu omalla ajalla sellaseen tarpeeseen mitä kunkin kohdalle sattuu, ei aiheuta mitään vaaratilanteita prätkäkuskin hengelle ja terveydelle. Nuo nopeat väistöt yms, jotka eivät tule kaikille niin intuitiivisesti ovat ihan hyvät opettaa.

Sitä mitä mä en tajua on että miksi inssi pitää uusia eri ajoneuvolla, jos ajokortti löytyy jo ja inssi on suoritettu. Ymmärrän ylimääräsen inssin kuorkeille ja rekoille kun on oikeasti isoa kalustoa, joka saattaa vaatia erikoisempia linjoja varovaisuutta jossain kaupunkialueella, mutta prätkä vie tiellä saman tilan kuin auto niin eikö niille riitä että käsittelykoe menee läpi ja liikennesääntöosaaminen on osoitettu jo aiemmin.
Omasta mielestä hidasajo on kyllä tärkeä taito ja hyvä että katsotaan inssissä myös että sujuu. Hitaissa nopeuksissa se pyörän massa kumminkin korostuu ja oma tasapainottelu ja muu tekeminen, kytkimen ja kaasun käyttö jne. Toki ei siitä välttämättä muille aiheudu suurta vaaraa ellei jotenkin kytkinpommilla anna pyörän hyökätä jalankulkijan päälle.
 
Minä olen miettinyt tuon hidasajon merkitystä siltä kantilta, että siinä kai suurimmaksi osaksi arvioidaan henkilön yleistä tasapainoaistia sekä pään ja käsien motoriikkaa hallita pyörää haastavammassa tilanteessa.

Keneltä löytyy Sidin adventure2 saappaat? Onko toiminut, omat alkoi napsumaan kävellessä, totesin että nilkan joustomuovin alta ompeleet purkautuneet ja joku muoviniitti hankaa juuri siihen liikkuvaan nilkkaosaan. Tästä aiheutuu ikävän kuuloinen naksutttelu kävellessä:facepalm:. Kelien loppuessa ajattelin laittaa takuuremonttiin.
 
Milloin sinä olet viimeksi tarkistanut pyöränlaakereiden kunnon?

Sain tuosta hyvän muistutuksen eilen, kun olin ajamassa kotiin noin 20km:n päässä. Alkoi sellainen epämääräinen rohina / kitinä edestä, jota luulin tietty kiveksi jarruissa. Jarruttelin ja kiihdyttelin aikani, mutta ääni ei vaan loppunut. Lisäksi ohjaustankoon oli tullut sellaista mikrovärinää, kuitenkin erilaista kun se nelipyttyisen tyypillinen värinä. Maltoin viimein hidastaa enemmän ja silloin tunsin jo jarrukahvassa väpinää. Koko keula tuntui, kuin olisi jostain makaroonista tehty, muljahteli. Pysäytin ja visuaalisesti ei mitään vikaa missään. Kokeilin ohjauslaakeria myös, mutta jämäkkä oli. Päädyin lopputulemaan, että pyöränlaakeri on antanut periksi edestä. Nitkuttelin kotiin erittäin varovasti ja pyörä pukille -> rengas pois. Sieltä kurkisti kuulalaakerit toiselta puolelta :cool: Niitä oli ehkä 7kpl jäljellä, loput liiskana, sekä koko laakerin sisäkehä tipahti lattialle. Ulkokehä kivasti jumissa hubissa, mutta dremeliä näyttämällä sen sai irtoamaan. Toisen puolen laakeri oli näennäisesti ehjä, vielä, mutta pahasti korroosiossa se ns. avoin puoli. Varmaan pyörän edellinen omistaja, tai joku oikein tähdännyt painepesuria tuonne, että saa seuraava heppu jumpata tai kuolla. No, nyt siellä on molemmin puolin suljetut laakerit joilla toivottavasti pääsee vielä pitkään.

Levyt onneksi pysyivät suorina tuosta ajaen kotiin nitkuttamisesta huolimatta.

Muistan tarkistaa laakerit tästä lähtien huomattavasti useammin.
 
Eipä tullut edes mieleen kun 10+ vuotta navetassa ollutta pyörää laitoin ajokuntoon. Vaihdatin uudet kumit vanteille ja kovaa ajoa. Tosin kilsoja vasta 20 tonnia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 717
Viestejä
5 049 243
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom