Mopokuumetta

:D
Ei kai kirjoittaja ollut korottamassa pikku A:ta omalla pyörällään. Vaan ajamassa pyöräkorttia jonka luokka on A ja saa ajaa kaikkia pyöriä ilman rajoituksia. Kirjoitti, että mopotaustalta, huom. ei edes mopokorttia maininnut, niin ikää voi sen verran että mopoa sai ajaa ilman korttia. Näin minä ymmärsin. Oisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla syntyneet kun joutui mopokortin suorittamaan, mulla (-81) ei ole ollut mopokorttia ja emännällä on (-86).
Kun ikää on yli 24v ei tartte ajaa mitään A2 korttia välissä, vaan pääsee suoraan A luokkaan. Eli jo ennen 7/1999 syntyneet saa suoraan ison A:n kun nyt ajaa pyöräkortin. Nykyään aikaisintaan 20v vanhana pääsee ajamaan täystehoisilla, jos on A2 kortti ollut kaksi vuotta.
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että poistaa kuristukset pyörästä, kun saa ajaa sellaisella tulevalla kortilla.
Niin ja vähän ovat autokoulun opettajat ihmeissään kun tällainen tapaus tuli korttia ajamaan.
Eilen oli toinen ajotunti ja näyttää ettei tuu olemaan ongelmia ajaa minimi ajotunneilla kortti.
Ensimmäisistä kertaa ajan noin tehokkaalla vehkeellä mikä koulun prätkä on. Hymy naamalla kun pääsin vähän parkkikksella kahvaa kääntämään.
 
Pääpiirteittäin näin. Joskus voi tulla esim seuraavanlaisia eteen: Rouvaa houkuteltu kyytiin ja ostettu kalliit releet. Kerran ollut kyydissä ja todennut, että homma on ihan perseestä. Vuosia käytössä ollutta en ostaisi, mutta tuollainen ”kerran pidetty” on ihan priima. Vaimo vasta sai äidiltään ihan iskemättömän skoottericitypotan, kun homma ei ollut napannut yhtään.
Vähän näin kävi. Siskon poika kokeili ja ei nappannut. Yllättäen oon ite teini teinin kokoinen. Ricah takki ja housut - halvalla.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Onhan nämä klassikkotouringpyöriä. Katsoo vain tarkasti kuntoa ja yrittää päätellä kuinka paljon on mahdollisesti koluttu maastoa. Yleensä näillä on pysytelty asfaltilla kaatumatta.

Pari on tullut katsottua ja suhkot hyvässä kunnossa ovat vaikka mittarissa löytyy kilometrejä. Yhdessä oli 100tkm but mittaristo oli uuden näköinen että epäilen että oli vaihdettu.
Aika yleistä taitaa olla advrider forumin perusteella että monissa on vaihdettu mittaristo

 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:

bemari.jpg


Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.

Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. :D No, mennään tällä toistaiseksi.

Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:

bmw_edited.jpg
 
Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. :D No, mennään tällä toistaiseksi.

Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:

bmw_edited.jpg
Onpa paljon fiksumman näköinen!
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:

bemari.jpg


Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.
 
Tuossa tovi sitten meni mopo vaihtoon niin "uutukaisen" kanssa aloitellaan sitten askartelua. Videolla mietteitä lähtökohdasta ja alustavia ajatuksia tulevia päivityksistä.
 
Ajokortin etupuolella merkitä A, selkäpuolella päivämääriä A1 ja A:n kahteen jaetussa kohdassa ylempänä merkkaamassa a/A2 merkintää mutta ei alempana merkkaamassa A:ta.
Lienekkö tämä mahdollinen hankaluus jos/kun lähden Suomen ulkopuolella ajelee? Ajo-oikeus luonnollisesti löytyy eikä tuo a/A2 pelkkää korttia tuijottamalla riittäis nykyiseen pyörään. En ole tosiaan nähnyt tarpeelliseksi hommata uutta korttia B-kortin ajamisen jälkeen.
 
Ajokortin etupuolella merkitä A, selkäpuolella päivämääriä A1 ja A:n kahteen jaetussa kohdassa ylempänä merkkaamassa a/A2 merkintää mutta ei alempana merkkaamassa A:ta.
Lienekkö tämä mahdollinen hankaluus jos/kun lähden Suomen ulkopuolella ajelee? Ajo-oikeus luonnollisesti löytyy eikä tuo a/A2 pelkkää korttia tuijottamalla riittäis nykyiseen pyörään. En ole tosiaan nähnyt tarpeelliseksi hommata uutta korttia B-kortin ajamisen jälkeen.
Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.
 
Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.
Niin ja mistä ne ulkomaan poliisit Suomen lait tietäisi, että jotkut saanut automaattisesti ja jotkut ei. Kyllä itsellekin opastettiin vaan tilaamaan uusi kortti. Maksaa passikuvat ja noin 30 euroa poliisille. Veikkaisin kuitenkin ulkomailla uskottavan sitä korttia eikä joka kuskin omia höpinöitä, että "on mulla se kortti, muttei vaan merkintää".
 
Joo näin aattelin itekki, en tiiä yhtään mistä tää ees tuli mieleen vaan ihan hyvä että tuli. Pitääpä laittaa byrokratian rattaat taas pyörimään.
 
Niin mopohan siis on Kawasaki ER-5 -05. Seisonut 10+ vuotta navetassa. Vasta ujosti vähän päälle 19 tonnia sisään ajettu. Noihin kilsoihin ei korjausopas vielä edes tälle uudemmalle koneelle tarjoa venttiilin välyksien tarkistamista. Epäilen kyllä että kaasareitten synkronoinnista voisi johtua käynti ongelmat. Huhut kertoo ettei oikein meinannut aikoinaan käydä molemmilla pytyillä, mutta tulpat vaihdoin ennen kuin edes yritin käyntiin ja mielestäni käy kyllä molemmilla.
Lisää jonkin verran kuluja kun todennäköisesti käytän pajalla laitettavana vaikka työkalut kestääkin käsissä niin ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Voi olla kalliskin paukku tuntihinnalla laitattaa.
Epäilen kyllä että synkat olisi niin pahasti pielessä ettei käy molemmilla. Jos vikaa kaasareiden synkronoinnissa niin vaikuttaa lähinnä osakaasulla tehon puutteena, mutta täys kaasulla pitäisi toimia normaalisti, ellei siellä nyt ole aivan päinvastoin säädetty.

Kaasarit auki ja kunnon putsaus ja mieluiten kaikki sisuskalut uutta...
 
Juu jäikin tänne kirjoittamatta kun bannit tuli joku aika sitten.
Mutta joo kaasarit purin ja vika löytyi tyhjäkäynti suuttimista, mitkä oli kokonaan tukossa. Muutama tunti ulträänipesuria ja alkoi reikä näkymään tyhjäkäynti suuttimissakin. Tyhjäkäynti ruuvista oli loppunut kierteet kun oli yritetty tyhjäkäyntiä "ajopiirin" kautta saada toimimaan. Oli myös toisen kaasuttimen "synkronointi ruuvi" puoli kierrosta isommalla kuin toinen. Laitoin tehtaan spekseihin.
Nyt toimii kuin unelma.
 
Tänään oli nyt se inssi. Käsittelykokeessa kaikki tehtävät ensi yrittämällä läpi, mutta ajokoe sitten kusi. Ajatti kaiken maailman pikkukatuja pitkin missä nopeusrajoitus muuttui vähän väliä. Ajoin sitten 40 kmh rajoituksella 50 kmh. Lisäksi pää olisi risteyksissä pitänyt pyöriä enemmän ja muutama ryhmittyminen ei kuulemma ollut hyvä.
No otan autokoulussa ajotunnin ja sitten uudestaan. Eiköhän se siitä.

Lisätty:
Ja niinkuin itsevarmasti luulin että ajokoe olisi ollut se helpoin homma.
 
Jaa niin, ne joilla on ahtaat korvakäytävät niin nämä ovat harvoja markettitulppia mitkä mahtuvat korviin:
Ajomukavuus paranee mukavasti hyvillä tulpilla.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemusta Dominatorin slipareista? Olisin etsiskelemässä Yamaha FZ6-S2:een piristystä vakioputken tilalle ja omalla googlailulla noissa hinta/laatu-suhde vaikuttaisi olevan ihan kohdallaan vaikka halvemmasta päästä ovatkin. Toki aina henkilökohtaiset kokemukset kertovat enemmän.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.

Nipasta pitää mennä letku pulloon tms missä jarru nestettä pohjalla ettei horase ilmaa takaisin päin kun nippa avataan.

Huomaa että kahvan säiliössä pitää olla nestettä koko ajan, muuten homma alkaa alusta...
 
Tänään oli nyt se inssi. Käsittelykokeessa kaikki tehtävät ensi yrittämällä läpi, mutta ajokoe sitten kusi. Ajatti kaiken maailman pikkukatuja pitkin missä nopeusrajoitus muuttui vähän väliä. Ajoin sitten 40 kmh rajoituksella 50 kmh. Lisäksi pää olisi risteyksissä pitänyt pyöriä enemmän ja muutama ryhmittyminen ei kuulemma ollut hyvä.
No otan autokoulussa ajotunnin ja sitten uudestaan. Eiköhän se siitä.

Lisätty:
Ja niinkuin itsevarmasti luulin että ajokoe olisi ollut se helpoin homma.
Nyt on kortti. Aamulla yksi ajotunti ja iltapäivällä oli ajokoe.
Kohta lähdettävä ensimmäistä kertaa omalla pyörällä totuttelu lenkille.
 
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.

Nipasta pitää mennä letku pulloon tms missä jarru nestettä pohjalla ettei horase ilmaa takaisin päin kun nippa avataan.

Huomaa että kahvan säiliössä pitää olla nestettä koko ajan, muuten homma alkaa alusta...

Okei no tossa mulla kävi virhe, että letku oli vaan ämpärissä, mutta ei pinnan alla missän vaiheessa. Muuten tein kuten ohjeistit. Täytyy huomenna jatkaa, kun työt painaa päälle. Yhteensä varmaan 30min tätä pumppailua tein, mutta letkun pää tosiaan ilmassa.

edit. Saisko prosessia joudututettua, jos alussa pumppaisi nippa auki pahimmat ilmat liikkeelle ja sen jälkeen jatkaa noin miten neuvoit?
 
Okei no tossa mulla kävi virhe, että letku oli vaan ämpärissä, mutta ei pinnan alla missän vaiheessa. Muuten tein kuten ohjeistit. Täytyy huomenna jatkaa, kun työt painaa päälle. Yhteensä varmaan 30min tätä pumppailua tein, mutta letkun pää tosiaan ilmassa.
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.
 
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.

Täytyy kokeilla imeä tolla letku+ruisku kombolla alkuun.
 
Ei löytynyt nopealla silmäilyllä mopoille omaa keskustelua.


Poika täyttää 15v ens kesänä. Mopoasioita ruvettava miettimään ja mahdollisesti syksyn/talven aikana ostaakin, niin kerkeisi harjoittelemaan ajoa pihalla, yms. Niin mikä on tällä vuosikymmenellä se suosikkimopo, tai mikä olisi hyvä tarjolla olevista?
Ehdottelin että skootteri olisi helpoin, mutta crossimopon tyylinen vaihteellinen mopo pitäisi olla. Varmaan kavereilta, tms. tullut suositusta tuohon suuntaan, kun ei ole koskaan edes mopolla ajanut...
Jonku pari tonnia voisi laittaa ja sillä näyttää saavan muutaman vuoden vanhoja, kun uudet 3500-4000€ välissä(mopo 4000?! :hmm: ).

Mitä hieman googlaillut niin Rieju näyttää olevan hieman parempi kuin Derpi. Sekä muutamat merkit tulee samalta tehtaalta, yms. samoja osia käytössä.
Se ei selvinnyt, että jos uutena esim. tuommoinen Rieju on madallettu, niin onko siellä lyhempi takaiskari/-jousi vai onko siellä ihan "säätö", että saa takaisin normi korkeuteen, esim. kiinnityspistettä vaihtamalla.
 
Ei löytynyt nopealla silmäilyllä mopoille omaa keskustelua.


Poika täyttää 15v ens kesänä. Mopoasioita ruvettava miettimään ja mahdollisesti syksyn/talven aikana ostaakin, niin kerkeisi harjoittelemaan ajoa pihalla, yms. Niin mikä on tällä vuosikymmenellä se suosikkimopo, tai mikä olisi hyvä tarjolla olevista?
Ehdottelin että skootteri olisi helpoin, mutta crossimopon tyylinen vaihteellinen mopo pitäisi olla. Varmaan kavereilta, tms. tullut suositusta tuohon suuntaan, kun ei ole koskaan edes mopolla ajanut...
Jonku pari tonnia voisi laittaa ja sillä näyttää saavan muutaman vuoden vanhoja, kun uudet 3500-4000€ välissä(mopo 4000?! :hmm: ).

Mitä hieman googlaillut niin Rieju näyttää olevan hieman parempi kuin Derpi. Sekä muutamat merkit tulee samalta tehtaalta, yms. samoja osia käytössä.
Se ei selvinnyt, että jos uutena esim. tuommoinen Rieju on madallettu, niin onko siellä lyhempi takaiskari/-jousi vai onko siellä ihan "säätö", että saa takaisin normi korkeuteen, esim. kiinnityspistettä vaihtamalla.
En tiedä, mutta veikkaan, että takajousen kaverina on sopiva "koiranluu" ja säätö onnistuu sitä vaihtamalla ja samalla alakiinnityspistettä nostamalla. Etupäässä iskareita on todennäköisesti vain nostettu yläkolmiosta ja se on viiden minuutin homma. Näin tehdään isommissa pyörissä ja varmaan pienemmissäkin.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.

Onko ilmausta koitettu tehdä pelkästään jarrusatulasta? Jos, niin ilmaa ensiksi pääsylinteri ja vasta sen jälkeen satula(t). Ja tuossa ei todellakaan mitään minuuttien pumppaamista pitäisi tarvita.
 
Onko ilmausta koitettu tehdä pelkästään jarrusatulasta? Jos, niin ilmaa ensiksi pääsylinteri ja vasta sen jälkeen satula(t). Ja tuossa ei todellakaan mitään minuuttien pumppaamista pitäisi tarvita.

Ei. Osaatko neuvoa miten se tehtäisiin?
 
Jollei pääsylinterissä ole omaa ilmausnippaa niin banjopultin kautta onnistuu nopeimmin.

Varmaan parempia videoita löytyy mutta tuossa oleellisin:


Kattelinki tänään jotain videoita ja tuli tuo banjopultin raottaminen vastaan. Pitää alottaa tolla ja katsoa kuinka käy.
 
Tuossa tovi sitten meni mopo vaihtoon niin "uutukaisen" kanssa aloitellaan sitten askartelua. Videolla mietteitä lähtökohdasta ja alustavia ajatuksia tulevia päivityksistä.


Hieno pyörä, mutta videon äänen laatu oli vakuuttava. Mikä kypärä ja mikki? Kännykkäkin näytti pysyvän hyvin dynan ravistelun kyydissä.
 
Mahtaakohan tässä olla jarrunesteet sekasin? Huoltoukko kuitin mukaan käytti dot5 ja itse laitoin samaa tilalle. Vai näyttääkö dot5 vaan tolta? Ravistamalla nuo ”paakut” menevät vähän niinkuin pölyksi nesteen sekaan.
IMG_3588.jpeg
IMG_3587.jpeg
 
Hieno pyörä, mutta videon äänen laatu oli vakuuttava. Mikä kypärä ja mikki? Kännykkäkin näytti pysyvän hyvin dynan ravistelun kyydissä.

Kypäräksi tuli tälle kesää Simpson Venom. Olisin ulkonäön takia tavallaan halunnut Rurocin Atlas 4.0:n, mutta sen laatuvaihtelut ja "koko-ongelmat" saivat minut sitten päätymään tuohon Venomiin. Enkä kyllä kadu yhtään, on sen verta hyvä potta.

Setuppi mulla on nyt GoPro 5? ja mikkiadapterin perässä Røden Lavalier Go. Sitten höpöttelyyn kanssamatkustajien tai ajajien kanssa vielä Interphone Tour.

Kännytelineenä on nyt kolmatta vuotta Quad lock ja huippukampe sekin. Vibration dampener on vaan ehdoton.20230808_142330.jpg
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.

Tää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä :D
 
Tää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä :D
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. :D Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaiset :D
 
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. :D Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaiset :D

Joo onneks lähin hd huolto sano tekevänsä muiden töiden välissä huomenna pyörän niin ajelin pelkän takajarrun kanssa pyörän sinne.
 
Joo onneks lähin hd huolto sano tekevänsä muiden töiden välissä huomenna pyörän niin ajelin pelkän takajarrun kanssa pyörän sinne.
Hyvä homma, eipä sit tarvi enää arpoa turhaan ton kanssa. Omassa nykyisessä pyörässä on hidastimet - en siis ihan luokittelis jarruiksi niitä mutta se oli tiedossa jo ostaessa. Toimivat tosin luotettavasti mutta säästeliäästi. :D
 
Tuli vaihdettua mopoa Kawasaki ZZR 600 --> MV Agusta Brutale 910.
Ihan järjetön tehoero ajaessa, vaikka paperilla ZZR on 72 kW ja Brutale 100 kW. No onhan tuossa juu ~30% eroa, mutta ajaessa tuntuu että tehot suurinpiirtein kolminkertaistuivat. Brutale on todella hyvässä setupissa, kytkin, vaihteet, kaasu, ja jarru toimivat millintarkasti. Säädettävät etu- ja takavaimennukset hakevat ehkä vielä paikkaansa, mutta tarvitsee saada enemmän kilometrejä nyt alle. Ennen Brutalea pelkäsin myös kuinka ketterä on kaupungissa, mutta mitä vielä, helpompi kuin ZZR.
Todella tyytyväinen hankintaan, ja paikallinen (hyvämaineinen) huolto kertoi puhelimessa että kaikki onnistuu.

Edit: Takajarru on huono. Levy ja palat on kunnossa, ja paine on hyvä, mutta eihän sillä mitään pysäytä. Huonoa suunnittelua.
Edit 2: Ja peilit on ihan vitsit.
 

Liitteet

  • 20230804_175250.JPG
    20230804_175250.JPG
    710,4 KB · Luettu: 116
Kypäräksi tuli tälle kesää Simpson Venom. Olisin ulkonäön takia tavallaan halunnut Rurocin Atlas 4.0:n, mutta sen laatuvaihtelut ja "koko-ongelmat" saivat minut sitten päätymään tuohon Venomiin. Enkä kyllä kadu yhtään, on sen verta hyvä potta.

Setuppi mulla on nyt GoPro 5? ja mikkiadapterin perässä Røden Lavalier Go. Sitten höpöttelyyn kanssamatkustajien tai ajajien kanssa vielä Interphone Tour.

Kännytelineenä on nyt kolmatta vuotta Quad lock ja huippukampe sekin. Vibration dampener on vaan ehdoton.20230808_142330.jpg

En tiedä näistä asioista mitään, joten luvassa tyhmiä kysymyksiä:
Miten tuo GoPro ja kiinnike on tuossa kypärässä kiinni? Sopiiko mihin tahansa kypärään?
Entä tuo puhelin-setti? Sisäpuolella on varmaan korville kaiuttimet ja mikki?
 
Kerran vein kellon 5€ patterin vaihtoon ja siinä ukon aikansa takahuoneessa oltua, tuli sanomaan että joku osa oli rikki ja hinta 50€.
No maksoin sen hinnan. Patteri oli aiemmin vaihdettu saman henkilön toimista. Eli on itse rikkonut, tai oli ehjä ja piti saada lisää myyntiä. Tämä keplottelu tuli kellokauppiaalle kalliiksi, koska olen vuosia jättänyt tämän liikkeen väliin ja sukulaisille/tutuille muistanut muistuttaa että kannattaa valita toinen liike. Pelkästään minun ostot tuosta liikkeestä on lähemmäksi tonnia pois ja mitä sitten muut. Oli lapsien juhlia, omat kihlat/häät, yms.


No, en epäile että jarrujen kanssa näin kävi ja paras ollakin ne hyvässä iskussa. Monesti nuo pikkuhommat ei tuo viivan alle tulosta ja mieluummin, kaikki ei edes ota huonoja hommia.
 
Huoltoukko soittelinki juuri ettei se tosiaan ilmaannu, koska jarrukahva on tukossa. Ratkasuna ultraäänipesuriin kahva ja liikkuvat osat vaihtoon.
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ja vielä (olen nipo, myönnän), huoltoukko varmaan tarkoitti pääsylinteriä johon kahva vaikuttaa siirtäen hydraulista painetta jarrusatulaan ;). Hyvä kuitenkin että selvisi (ja että veit korjaamolle), ilman etujarrua on ikävähkö ajella.
 
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ja vielä (olen nipo, myönnän), huoltoukko varmaan tarkoitti pääsylinteriä johon kahva vaikuttaa siirtäen hydraulista painetta jarrusatulaan ;). Hyvä kuitenkin että selvisi (ja että veit korjaamolle), ilman etujarrua on ikävähkö ajella.

Joo sitähän se tarkotti, mutta ukko ite sanoi noilla sanoilla :D ja joo pyörä oli seisonut liikkeessä viime elokuusta tän vuoden toukokuuhun jollon pyörän ostin. Huollatin samantien ja jarrunesteet vaihdettu siis toukokuussa, että en sitten tiedä mistä johtuu. Hyvin toimi kuitenkin vielä pari päivää sitten ennen, kun itse menin sen pääsylinterin ylös alasin ajattelemattomuuttani :D oppirahoja ja ens kerralla tiedän pitää sen säiliön pystyssä.
 
Kerran vein kellon 5€ patterin vaihtoon ja siinä ukon aikansa takahuoneessa oltua, tuli sanomaan että joku osa oli rikki ja hinta 50€.
No maksoin sen hinnan. Patteri oli aiemmin vaihdettu saman henkilön toimista. Eli on itse rikkonut, tai oli ehjä ja piti saada lisää myyntiä. Tämä keplottelu tuli kellokauppiaalle kalliiksi, koska olen vuosia jättänyt tämän liikkeen väliin ja sukulaisille/tutuille muistanut muistuttaa että kannattaa valita toinen liike. Pelkästään minun ostot tuosta liikkeestä on lähemmäksi tonnia pois ja mitä sitten muut. Oli lapsien juhlia, omat kihlat/häät, yms.


No, en epäile että jarrujen kanssa näin kävi ja paras ollakin ne hyvässä iskussa. Monesti nuo pikkuhommat ei tuo viivan alle tulosta ja mieluummin, kaikki ei edes ota huonoja hommia.

Voihan se niinkin olla, mutta ainakin tuossa nesteessä oli kyllä sellasta mujua seassa, että uskon sen olevan oikeasti tukossa. Liikkeenä toimii Vantaalla Proot Cycles ja ymmärtääkseni pitäisi olla ihan hyvä maineinen paja.
 
On mahdollista, että kumisista jarruletkuista vanhemmiten irtoaa mustaa mujua ja tukkii jopa. Joskus autossa tullut vastaan. Euromopoissa ainakin on nykyään teräspunosletkut jo vakiona.
 
On mahdollista, että kumisista jarruletkuista vanhemmiten irtoaa mustaa mujua ja tukkii jopa. Joskus autossa tullut vastaan. Euromopoissa ainakin on nykyään teräspunosletkut jo vakiona.

Teräspunoshan ei sitä kumisesta letkusta irtoavaa mujua poista millään tavalla ja näitähän ne jarruletkut yleensä on. Mutta se teflonletku teräspunoksella poistaa tuon ongelman
 
En ole jarruletkussa kyllä ikinä nähnyt kumiletkua teräspunoksella. Teflonletkua toki tarkoitin.
 
Mikä HD tää oli. Osa näistähän kaipaa DOT5 litkua sisälleen ja osa syö tavallista DOT 3/4/5.1.
 
Mikä HD tää oli. Osa näistähän kaipaa DOT5 litkua sisälleen ja osa syö tavallista DOT 3/4/5.1.

2009 Dyna. Kyselin siltä tyypiltä huollossa niin hän sanoi, että näissä ei abs malleissä käytetään dot 5 ja abs pyörissä dot4. Aloin vaan tuota sekottumista miettimään, kun ohjekirjassa lukee dot4.
 
Nyt toimii jarrut :D pääsylinteri putsattu ja satulan työsylinterissäkin jotain herkistelyä tehty. Jarrukahvan mikrokytkimen yksi pinni oli irti ja kytkin ei palautunut riittävästi mikä aiheutti hd:ssa tyypillistä jarruvalon kokoajan palamista. Tätä asiaa itseasiassa lähdinkin korjaamaan mistä koko homma sai alkunsa. Eli huomasin ajon jälkeen, että jarruvalo palaa kokoajan. Korjaus tähän on laittaa jokin ”uloke” kahvan sisään joka painaa mikrokytkintä pohjaan ettei jarruvalo pala kokoajan. Pyörittelin kahvaa siinä propun pätkää liimatessa kahvan sisään ja onnistuin sitten kääntämään säiliön ylös alasin ja ilmaa pääsi jarruihin. 260e köyhempänä + jarrunesteet ja työkalut mitä hommasin koko operaatiota varten :D halvemmaksi olisi ollut viedä suoraan pajalle, mutta asian piti olla yksinkertaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 559
Viestejä
4 508 704
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom