Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvät kuvat auttaa myynnissä.
Niin ja vähän ovat autokoulun opettajat ihmeissään kun tällainen tapaus tuli korttia ajamaan.
Ei kai kirjoittaja ollut korottamassa pikku A:ta omalla pyörällään. Vaan ajamassa pyöräkorttia jonka luokka on A ja saa ajaa kaikkia pyöriä ilman rajoituksia. Kirjoitti, että mopotaustalta, huom. ei edes mopokorttia maininnut, niin ikää voi sen verran että mopoa sai ajaa ilman korttia. Näin minä ymmärsin. Oisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla syntyneet kun joutui mopokortin suorittamaan, mulla (-81) ei ole ollut mopokorttia ja emännällä on (-86).
Kun ikää on yli 24v ei tartte ajaa mitään A2 korttia välissä, vaan pääsee suoraan A luokkaan. Eli jo ennen 7/1999 syntyneet saa suoraan ison A:n kun nyt ajaa pyöräkortin. Nykyään aikaisintaan 20v vanhana pääsee ajamaan täystehoisilla, jos on A2 kortti ollut kaksi vuotta.
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että poistaa kuristukset pyörästä, kun saa ajaa sellaisella tulevalla kortilla.
Vähän näin kävi. Siskon poika kokeili ja ei nappannut. Yllättäen oon ite teini teinin kokoinen. Ricah takki ja housut - halvalla.Pääpiirteittäin näin. Joskus voi tulla esim seuraavanlaisia eteen: Rouvaa houkuteltu kyytiin ja ostettu kalliit releet. Kerran ollut kyydissä ja todennut, että homma on ihan perseestä. Vuosia käytössä ollutta en ostaisi, mutta tuollainen ”kerran pidetty” on ihan priima. Vaimo vasta sai äidiltään ihan iskemättömän skoottericitypotan, kun homma ei ollut napannut yhtään.
Onhan nämä klassikkotouringpyöriä. Katsoo vain tarkasti kuntoa ja yrittää päätellä kuinka paljon on mahdollisesti koluttu maastoa. Yleensä näillä on pysytelty asfaltilla kaatumatta.
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:
Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.
Onpa paljon fiksumman näköinen!Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. No, mennään tällä toistaiseksi.
Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:
Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.
Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.Ajokortin etupuolella merkitä A, selkäpuolella päivämääriä A1 ja A:n kahteen jaetussa kohdassa ylempänä merkkaamassa a/A2 merkintää mutta ei alempana merkkaamassa A:ta.
Lienekkö tämä mahdollinen hankaluus jos/kun lähden Suomen ulkopuolella ajelee? Ajo-oikeus luonnollisesti löytyy eikä tuo a/A2 pelkkää korttia tuijottamalla riittäis nykyiseen pyörään. En ole tosiaan nähnyt tarpeelliseksi hommata uutta korttia B-kortin ajamisen jälkeen.
Niin ja mistä ne ulkomaan poliisit Suomen lait tietäisi, että jotkut saanut automaattisesti ja jotkut ei. Kyllä itsellekin opastettiin vaan tilaamaan uusi kortti. Maksaa passikuvat ja noin 30 euroa poliisille. Veikkaisin kuitenkin ulkomailla uskottavan sitä korttia eikä joka kuskin omia höpinöitä, että "on mulla se kortti, muttei vaan merkintää".Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.
Epäilen kyllä että synkat olisi niin pahasti pielessä ettei käy molemmilla. Jos vikaa kaasareiden synkronoinnissa niin vaikuttaa lähinnä osakaasulla tehon puutteena, mutta täys kaasulla pitäisi toimia normaalisti, ellei siellä nyt ole aivan päinvastoin säädetty.Niin mopohan siis on Kawasaki ER-5 -05. Seisonut 10+ vuotta navetassa. Vasta ujosti vähän päälle 19 tonnia sisään ajettu. Noihin kilsoihin ei korjausopas vielä edes tälle uudemmalle koneelle tarjoa venttiilin välyksien tarkistamista. Epäilen kyllä että kaasareitten synkronoinnista voisi johtua käynti ongelmat. Huhut kertoo ettei oikein meinannut aikoinaan käydä molemmilla pytyillä, mutta tulpat vaihdoin ennen kuin edes yritin käyntiin ja mielestäni käy kyllä molemmilla.
Lisää jonkin verran kuluja kun todennäköisesti käytän pajalla laitettavana vaikka työkalut kestääkin käsissä niin ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Voi olla kalliskin paukku tuntihinnalla laitattaa.
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?
edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
Nyt on kortti. Aamulla yksi ajotunti ja iltapäivällä oli ajokoe.Tänään oli nyt se inssi. Käsittelykokeessa kaikki tehtävät ensi yrittämällä läpi, mutta ajokoe sitten kusi. Ajatti kaiken maailman pikkukatuja pitkin missä nopeusrajoitus muuttui vähän väliä. Ajoin sitten 40 kmh rajoituksella 50 kmh. Lisäksi pää olisi risteyksissä pitänyt pyöriä enemmän ja muutama ryhmittyminen ei kuulemma ollut hyvä.
No otan autokoulussa ajotunnin ja sitten uudestaan. Eiköhän se siitä.
Lisätty:
Ja niinkuin itsevarmasti luulin että ajokoe olisi ollut se helpoin homma.
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.
Nipasta pitää mennä letku pulloon tms missä jarru nestettä pohjalla ettei horase ilmaa takaisin päin kun nippa avataan.
Huomaa että kahvan säiliössä pitää olla nestettä koko ajan, muuten homma alkaa alusta...
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.Okei no tossa mulla kävi virhe, että letku oli vaan ämpärissä, mutta ei pinnan alla missän vaiheessa. Muuten tein kuten ohjeistit. Täytyy huomenna jatkaa, kun työt painaa päälle. Yhteensä varmaan 30min tätä pumppailua tein, mutta letkun pää tosiaan ilmassa.
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.
En tiedä, mutta veikkaan, että takajousen kaverina on sopiva "koiranluu" ja säätö onnistuu sitä vaihtamalla ja samalla alakiinnityspistettä nostamalla. Etupäässä iskareita on todennäköisesti vain nostettu yläkolmiosta ja se on viiden minuutin homma. Näin tehdään isommissa pyörissä ja varmaan pienemmissäkin.Ei löytynyt nopealla silmäilyllä mopoille omaa keskustelua.
Poika täyttää 15v ens kesänä. Mopoasioita ruvettava miettimään ja mahdollisesti syksyn/talven aikana ostaakin, niin kerkeisi harjoittelemaan ajoa pihalla, yms. Niin mikä on tällä vuosikymmenellä se suosikkimopo, tai mikä olisi hyvä tarjolla olevista?
Ehdottelin että skootteri olisi helpoin, mutta crossimopon tyylinen vaihteellinen mopo pitäisi olla. Varmaan kavereilta, tms. tullut suositusta tuohon suuntaan, kun ei ole koskaan edes mopolla ajanut...
Jonku pari tonnia voisi laittaa ja sillä näyttää saavan muutaman vuoden vanhoja, kun uudet 3500-4000€ välissä(mopo 4000?! ).
Mitä hieman googlaillut niin Rieju näyttää olevan hieman parempi kuin Derpi. Sekä muutamat merkit tulee samalta tehtaalta, yms. samoja osia käytössä.
Se ei selvinnyt, että jos uutena esim. tuommoinen Rieju on madallettu, niin onko siellä lyhempi takaiskari/-jousi vai onko siellä ihan "säätö", että saa takaisin normi korkeuteen, esim. kiinnityspistettä vaihtamalla.
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?
edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
Onko ilmausta koitettu tehdä pelkästään jarrusatulasta? Jos, niin ilmaa ensiksi pääsylinteri ja vasta sen jälkeen satula(t). Ja tuossa ei todellakaan mitään minuuttien pumppaamista pitäisi tarvita.
Ei. Osaatko neuvoa miten se tehtäisiin?
Jollei pääsylinterissä ole omaa ilmausnippaa niin banjopultin kautta onnistuu nopeimmin.
Varmaan parempia videoita löytyy mutta tuossa oleellisin:
Tuossa tovi sitten meni mopo vaihtoon niin "uutukaisen" kanssa aloitellaan sitten askartelua. Videolla mietteitä lähtökohdasta ja alustavia ajatuksia tulevia päivityksistä.
Hieno pyörä, mutta videon äänen laatu oli vakuuttava. Mikä kypärä ja mikki? Kännykkäkin näytti pysyvän hyvin dynan ravistelun kyydissä.
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?
edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaisetTää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaiset
Hyvä homma, eipä sit tarvi enää arpoa turhaan ton kanssa. Omassa nykyisessä pyörässä on hidastimet - en siis ihan luokittelis jarruiksi niitä mutta se oli tiedossa jo ostaessa. Toimivat tosin luotettavasti mutta säästeliäästi.Joo onneks lähin hd huolto sano tekevänsä muiden töiden välissä huomenna pyörän niin ajelin pelkän takajarrun kanssa pyörän sinne.
Kypäräksi tuli tälle kesää Simpson Venom. Olisin ulkonäön takia tavallaan halunnut Rurocin Atlas 4.0:n, mutta sen laatuvaihtelut ja "koko-ongelmat" saivat minut sitten päätymään tuohon Venomiin. Enkä kyllä kadu yhtään, on sen verta hyvä potta.
Setuppi mulla on nyt GoPro 5? ja mikkiadapterin perässä Røden Lavalier Go. Sitten höpöttelyyn kanssamatkustajien tai ajajien kanssa vielä Interphone Tour.
Kännytelineenä on nyt kolmatta vuotta Quad lock ja huippukampe sekin. Vibration dampener on vaan ehdoton.
Tää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.Huoltoukko soittelinki juuri ettei se tosiaan ilmaannu, koska jarrukahva on tukossa. Ratkasuna ultraäänipesuriin kahva ja liikkuvat osat vaihtoon.
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.
Ja vielä (olen nipo, myönnän), huoltoukko varmaan tarkoitti pääsylinteriä johon kahva vaikuttaa siirtäen hydraulista painetta jarrusatulaan . Hyvä kuitenkin että selvisi (ja että veit korjaamolle), ilman etujarrua on ikävähkö ajella.
Kerran vein kellon 5€ patterin vaihtoon ja siinä ukon aikansa takahuoneessa oltua, tuli sanomaan että joku osa oli rikki ja hinta 50€.
No maksoin sen hinnan. Patteri oli aiemmin vaihdettu saman henkilön toimista. Eli on itse rikkonut, tai oli ehjä ja piti saada lisää myyntiä. Tämä keplottelu tuli kellokauppiaalle kalliiksi, koska olen vuosia jättänyt tämän liikkeen väliin ja sukulaisille/tutuille muistanut muistuttaa että kannattaa valita toinen liike. Pelkästään minun ostot tuosta liikkeestä on lähemmäksi tonnia pois ja mitä sitten muut. Oli lapsien juhlia, omat kihlat/häät, yms.
No, en epäile että jarrujen kanssa näin kävi ja paras ollakin ne hyvässä iskussa. Monesti nuo pikkuhommat ei tuo viivan alle tulosta ja mieluummin, kaikki ei edes ota huonoja hommia.
On mahdollista, että kumisista jarruletkuista vanhemmiten irtoaa mustaa mujua ja tukkii jopa. Joskus autossa tullut vastaan. Euromopoissa ainakin on nykyään teräspunosletkut jo vakiona.
Mikä HD tää oli. Osa näistähän kaipaa DOT5 litkua sisälleen ja osa syö tavallista DOT 3/4/5.1.