Mopokuumetta

Tänään oli nyt se inssi. Käsittelykokeessa kaikki tehtävät ensi yrittämällä läpi, mutta ajokoe sitten kusi. Ajatti kaiken maailman pikkukatuja pitkin missä nopeusrajoitus muuttui vähän väliä. Ajoin sitten 40 kmh rajoituksella 50 kmh. Lisäksi pää olisi risteyksissä pitänyt pyöriä enemmän ja muutama ryhmittyminen ei kuulemma ollut hyvä.
No otan autokoulussa ajotunnin ja sitten uudestaan. Eiköhän se siitä.

Lisätty:
Ja niinkuin itsevarmasti luulin että ajokoe olisi ollut se helpoin homma.
 
Jaa niin, ne joilla on ahtaat korvakäytävät niin nämä ovat harvoja markettitulppia mitkä mahtuvat korviin:
Ajomukavuus paranee mukavasti hyvillä tulpilla.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemusta Dominatorin slipareista? Olisin etsiskelemässä Yamaha FZ6-S2:een piristystä vakioputken tilalle ja omalla googlailulla noissa hinta/laatu-suhde vaikuttaisi olevan ihan kohdallaan vaikka halvemmasta päästä ovatkin. Toki aina henkilökohtaiset kokemukset kertovat enemmän.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.

Nipasta pitää mennä letku pulloon tms missä jarru nestettä pohjalla ettei horase ilmaa takaisin päin kun nippa avataan.

Huomaa että kahvan säiliössä pitää olla nestettä koko ajan, muuten homma alkaa alusta...
 
Tänään oli nyt se inssi. Käsittelykokeessa kaikki tehtävät ensi yrittämällä läpi, mutta ajokoe sitten kusi. Ajatti kaiken maailman pikkukatuja pitkin missä nopeusrajoitus muuttui vähän väliä. Ajoin sitten 40 kmh rajoituksella 50 kmh. Lisäksi pää olisi risteyksissä pitänyt pyöriä enemmän ja muutama ryhmittyminen ei kuulemma ollut hyvä.
No otan autokoulussa ajotunnin ja sitten uudestaan. Eiköhän se siitä.

Lisätty:
Ja niinkuin itsevarmasti luulin että ajokoe olisi ollut se helpoin homma.
Nyt on kortti. Aamulla yksi ajotunti ja iltapäivällä oli ajokoe.
Kohta lähdettävä ensimmäistä kertaa omalla pyörällä totuttelu lenkille.
 
5min pumppailu ei riitä, lisää pumppailu vaan ja kyllä kun painat kahvan pohjaan niin avaa nippa, sitten nippa kiinni ja kahvasta vapautus. Tätä toistetaan niin kauan kuin ilmaa tulee ja siinä voi mennä pitkään.

Nipasta pitää mennä letku pulloon tms missä jarru nestettä pohjalla ettei horase ilmaa takaisin päin kun nippa avataan.

Huomaa että kahvan säiliössä pitää olla nestettä koko ajan, muuten homma alkaa alusta...

Okei no tossa mulla kävi virhe, että letku oli vaan ämpärissä, mutta ei pinnan alla missän vaiheessa. Muuten tein kuten ohjeistit. Täytyy huomenna jatkaa, kun työt painaa päälle. Yhteensä varmaan 30min tätä pumppailua tein, mutta letkun pää tosiaan ilmassa.

edit. Saisko prosessia joudututettua, jos alussa pumppaisi nippa auki pahimmat ilmat liikkeelle ja sen jälkeen jatkaa noin miten neuvoit?
 
Okei no tossa mulla kävi virhe, että letku oli vaan ämpärissä, mutta ei pinnan alla missän vaiheessa. Muuten tein kuten ohjeistit. Täytyy huomenna jatkaa, kun työt painaa päälle. Yhteensä varmaan 30min tätä pumppailua tein, mutta letkun pää tosiaan ilmassa.
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.
 
Joo, siinä saattaa helposti mennä aikaa paljonkin kun nesteviraus on pientä kahvasta pumppaamalla, helpoin on alipaine imulla imeä nestettä läpi, mutta tärkein on ettei ilmaa pääse takaisin järjestelmään, pieni lähes huomaamaton kupla saa kahvan veltoksi.

Täytyy kokeilla imeä tolla letku+ruisku kombolla alkuun.
 
Ei löytynyt nopealla silmäilyllä mopoille omaa keskustelua.


Poika täyttää 15v ens kesänä. Mopoasioita ruvettava miettimään ja mahdollisesti syksyn/talven aikana ostaakin, niin kerkeisi harjoittelemaan ajoa pihalla, yms. Niin mikä on tällä vuosikymmenellä se suosikkimopo, tai mikä olisi hyvä tarjolla olevista?
Ehdottelin että skootteri olisi helpoin, mutta crossimopon tyylinen vaihteellinen mopo pitäisi olla. Varmaan kavereilta, tms. tullut suositusta tuohon suuntaan, kun ei ole koskaan edes mopolla ajanut...
Jonku pari tonnia voisi laittaa ja sillä näyttää saavan muutaman vuoden vanhoja, kun uudet 3500-4000€ välissä(mopo 4000?! :hmm: ).

Mitä hieman googlaillut niin Rieju näyttää olevan hieman parempi kuin Derpi. Sekä muutamat merkit tulee samalta tehtaalta, yms. samoja osia käytössä.
Se ei selvinnyt, että jos uutena esim. tuommoinen Rieju on madallettu, niin onko siellä lyhempi takaiskari/-jousi vai onko siellä ihan "säätö", että saa takaisin normi korkeuteen, esim. kiinnityspistettä vaihtamalla.
 
Ei löytynyt nopealla silmäilyllä mopoille omaa keskustelua.


Poika täyttää 15v ens kesänä. Mopoasioita ruvettava miettimään ja mahdollisesti syksyn/talven aikana ostaakin, niin kerkeisi harjoittelemaan ajoa pihalla, yms. Niin mikä on tällä vuosikymmenellä se suosikkimopo, tai mikä olisi hyvä tarjolla olevista?
Ehdottelin että skootteri olisi helpoin, mutta crossimopon tyylinen vaihteellinen mopo pitäisi olla. Varmaan kavereilta, tms. tullut suositusta tuohon suuntaan, kun ei ole koskaan edes mopolla ajanut...
Jonku pari tonnia voisi laittaa ja sillä näyttää saavan muutaman vuoden vanhoja, kun uudet 3500-4000€ välissä(mopo 4000?! :hmm: ).

Mitä hieman googlaillut niin Rieju näyttää olevan hieman parempi kuin Derpi. Sekä muutamat merkit tulee samalta tehtaalta, yms. samoja osia käytössä.
Se ei selvinnyt, että jos uutena esim. tuommoinen Rieju on madallettu, niin onko siellä lyhempi takaiskari/-jousi vai onko siellä ihan "säätö", että saa takaisin normi korkeuteen, esim. kiinnityspistettä vaihtamalla.
En tiedä, mutta veikkaan, että takajousen kaverina on sopiva "koiranluu" ja säätö onnistuu sitä vaihtamalla ja samalla alakiinnityspistettä nostamalla. Etupäässä iskareita on todennäköisesti vain nostettu yläkolmiosta ja se on viiden minuutin homma. Näin tehdään isommissa pyörissä ja varmaan pienemmissäkin.
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.

Onko ilmausta koitettu tehdä pelkästään jarrusatulasta? Jos, niin ilmaa ensiksi pääsylinteri ja vasta sen jälkeen satula(t). Ja tuossa ei todellakaan mitään minuuttien pumppaamista pitäisi tarvita.
 
Onko ilmausta koitettu tehdä pelkästään jarrusatulasta? Jos, niin ilmaa ensiksi pääsylinteri ja vasta sen jälkeen satula(t). Ja tuossa ei todellakaan mitään minuuttien pumppaamista pitäisi tarvita.

Ei. Osaatko neuvoa miten se tehtäisiin?
 
Ei. Osaatko neuvoa miten se tehtäisiin?

Jollei pääsylinterissä ole omaa ilmausnippaa niin banjopultin kautta onnistuu nopeimmin.

Varmaan parempia videoita löytyy mutta tuossa oleellisin:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jollei pääsylinterissä ole omaa ilmausnippaa niin banjopultin kautta onnistuu nopeimmin.

Varmaan parempia videoita löytyy mutta tuossa oleellisin:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kattelinki tänään jotain videoita ja tuli tuo banjopultin raottaminen vastaan. Pitää alottaa tolla ja katsoa kuinka käy.
 
Tuossa tovi sitten meni mopo vaihtoon niin "uutukaisen" kanssa aloitellaan sitten askartelua. Videolla mietteitä lähtökohdasta ja alustavia ajatuksia tulevia päivityksistä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hieno pyörä, mutta videon äänen laatu oli vakuuttava. Mikä kypärä ja mikki? Kännykkäkin näytti pysyvän hyvin dynan ravistelun kyydissä.
 
Mahtaakohan tässä olla jarrunesteet sekasin? Huoltoukko kuitin mukaan käytti dot5 ja itse laitoin samaa tilalle. Vai näyttääkö dot5 vaan tolta? Ravistamalla nuo ”paakut” menevät vähän niinkuin pölyksi nesteen sekaan.
IMG_3588.jpeg
IMG_3587.jpeg
 
Hieno pyörä, mutta videon äänen laatu oli vakuuttava. Mikä kypärä ja mikki? Kännykkäkin näytti pysyvän hyvin dynan ravistelun kyydissä.

Kypäräksi tuli tälle kesää Simpson Venom. Olisin ulkonäön takia tavallaan halunnut Rurocin Atlas 4.0:n, mutta sen laatuvaihtelut ja "koko-ongelmat" saivat minut sitten päätymään tuohon Venomiin. Enkä kyllä kadu yhtään, on sen verta hyvä potta.

Setuppi mulla on nyt GoPro 5? ja mikkiadapterin perässä Røden Lavalier Go. Sitten höpöttelyyn kanssamatkustajien tai ajajien kanssa vielä Interphone Tour.

Kännytelineenä on nyt kolmatta vuotta Quad lock ja huippukampe sekin. Vibration dampener on vaan ehdoton.20230808_142330.jpg
 
Osaisko joku täällä auttaa hd:n etujarrun ilmaamis ongelman kanssa? Eli puuhailin stongan parissa ja onnistuin jättämään etujarrusäiliön suurinpiirtein ylös alasin huomaamattani. Ajossa sitten hävisi etujarru lähes kokonaan hetken päästä. Päättelin tästä, että ilmaa mennyt jarruihin. No kaveri yritti ensin ns. ”reverse bleeding” tavalla työntää jarruihin nestettä ilmausnipan kautta jotta nesteet menisivä ylös ja säiliön kautta ulos. Nipasta ei kuitenkaan saanut työnnettyä nestettä sisään. Seuraavaksi kaveri kokeili perinteisempää jarrukahvan pumppaamista ja ilmausnipan avaamista jotta ilman poistuisi ala kautta. Lopputuloksena kuitenkin jarrukahva on nyt täysin löysä eikä minkäänlaista vastusta löydy. Pumppailin itse vielä tallissa monta kertaa ja availin, mutta nestettä ei tule kuin ihan hiukan nipasta aluksi. Toistin tätä monta kertaa eikä nestettä enää tullut ulos parin kerran jälkeen. Kerran kuului selkeä ilman ”korina” ja nestettä hieman roiskui, kun avasin nipan. Jarrukahva edelleen aivan tunnoton vaikka pumppaisi 5 minuuttia putkeen. Mikä neuvoksi?

edit. Kattelin tossa jotain videota ilmaamisesta ja siinä jarrukahvaa pumpattiin nippa auki. Onko tämä siis oikea tapa ainakin aloittaa? En valitettavasti ole mikään korjausukko itse, mutta kaverin neuvot olivat pumpata jarruja nippa kiinni vaikka ei mitään vastusta kahvassa ole.

Tää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä :D
 
Tää saaga päätty siihen, että vein pyörän läheiseen hd huoltoon ja saavat ammattilaiset tehdä työnsä :D
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. :D Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaiset :D
 
Usein on taitoa todeta milloin oma osaaminen ei riitä ja nostaa kädet ylös. :D Jarrut kun on ihan kiva pyörässä olla - siis toimivat sellaiset :D

Joo onneks lähin hd huolto sano tekevänsä muiden töiden välissä huomenna pyörän niin ajelin pelkän takajarrun kanssa pyörän sinne.
 
Joo onneks lähin hd huolto sano tekevänsä muiden töiden välissä huomenna pyörän niin ajelin pelkän takajarrun kanssa pyörän sinne.
Hyvä homma, eipä sit tarvi enää arpoa turhaan ton kanssa. Omassa nykyisessä pyörässä on hidastimet - en siis ihan luokittelis jarruiksi niitä mutta se oli tiedossa jo ostaessa. Toimivat tosin luotettavasti mutta säästeliäästi. :D
 
Tuli vaihdettua mopoa Kawasaki ZZR 600 --> MV Agusta Brutale 910.
Ihan järjetön tehoero ajaessa, vaikka paperilla ZZR on 72 kW ja Brutale 100 kW. No onhan tuossa juu ~30% eroa, mutta ajaessa tuntuu että tehot suurinpiirtein kolminkertaistuivat. Brutale on todella hyvässä setupissa, kytkin, vaihteet, kaasu, ja jarru toimivat millintarkasti. Säädettävät etu- ja takavaimennukset hakevat ehkä vielä paikkaansa, mutta tarvitsee saada enemmän kilometrejä nyt alle. Ennen Brutalea pelkäsin myös kuinka ketterä on kaupungissa, mutta mitä vielä, helpompi kuin ZZR.
Todella tyytyväinen hankintaan, ja paikallinen (hyvämaineinen) huolto kertoi puhelimessa että kaikki onnistuu.

Edit: Takajarru on huono. Levy ja palat on kunnossa, ja paine on hyvä, mutta eihän sillä mitään pysäytä. Huonoa suunnittelua.
Edit 2: Ja peilit on ihan vitsit.
 

Liitteet

  • 20230804_175250.JPG
    20230804_175250.JPG
    710,4 KB · Luettu: 124
Kypäräksi tuli tälle kesää Simpson Venom. Olisin ulkonäön takia tavallaan halunnut Rurocin Atlas 4.0:n, mutta sen laatuvaihtelut ja "koko-ongelmat" saivat minut sitten päätymään tuohon Venomiin. Enkä kyllä kadu yhtään, on sen verta hyvä potta.

Setuppi mulla on nyt GoPro 5? ja mikkiadapterin perässä Røden Lavalier Go. Sitten höpöttelyyn kanssamatkustajien tai ajajien kanssa vielä Interphone Tour.

Kännytelineenä on nyt kolmatta vuotta Quad lock ja huippukampe sekin. Vibration dampener on vaan ehdoton.20230808_142330.jpg

En tiedä näistä asioista mitään, joten luvassa tyhmiä kysymyksiä:
Miten tuo GoPro ja kiinnike on tuossa kypärässä kiinni? Sopiiko mihin tahansa kypärään?
Entä tuo puhelin-setti? Sisäpuolella on varmaan korville kaiuttimet ja mikki?
 
Kerran vein kellon 5€ patterin vaihtoon ja siinä ukon aikansa takahuoneessa oltua, tuli sanomaan että joku osa oli rikki ja hinta 50€.
No maksoin sen hinnan. Patteri oli aiemmin vaihdettu saman henkilön toimista. Eli on itse rikkonut, tai oli ehjä ja piti saada lisää myyntiä. Tämä keplottelu tuli kellokauppiaalle kalliiksi, koska olen vuosia jättänyt tämän liikkeen väliin ja sukulaisille/tutuille muistanut muistuttaa että kannattaa valita toinen liike. Pelkästään minun ostot tuosta liikkeestä on lähemmäksi tonnia pois ja mitä sitten muut. Oli lapsien juhlia, omat kihlat/häät, yms.


No, en epäile että jarrujen kanssa näin kävi ja paras ollakin ne hyvässä iskussa. Monesti nuo pikkuhommat ei tuo viivan alle tulosta ja mieluummin, kaikki ei edes ota huonoja hommia.
 
Huoltoukko soittelinki juuri ettei se tosiaan ilmaannu, koska jarrukahva on tukossa. Ratkasuna ultraäänipesuriin kahva ja liikkuvat osat vaihtoon.
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ja vielä (olen nipo, myönnän), huoltoukko varmaan tarkoitti pääsylinteriä johon kahva vaikuttaa siirtäen hydraulista painetta jarrusatulaan ;). Hyvä kuitenkin että selvisi (ja että veit korjaamolle), ilman etujarrua on ikävähkö ajella.
 
En kyllä ihmettele tukkoisuutta, jos jarruneste oli täynnä klimppejä (kuten kuvistasi ilmeni). En ole koskaan nähnyt moista, vaikka olen muutamiakin jarruja ja kytkimiä aikojen saatossa omissa pyörissäni ilmannut. Googlasin mielenkiinnosta termeillä "lumps in motorcycle brake fluid", tuli kaikenlaisia uusia juttuja vastaan. Tiedä sitten aiheuttivatko sinulle tukkoja vai ei, mutta hyvä että nesteet vaihtuu kokonaan.

Ja vielä (olen nipo, myönnän), huoltoukko varmaan tarkoitti pääsylinteriä johon kahva vaikuttaa siirtäen hydraulista painetta jarrusatulaan ;). Hyvä kuitenkin että selvisi (ja että veit korjaamolle), ilman etujarrua on ikävähkö ajella.

Joo sitähän se tarkotti, mutta ukko ite sanoi noilla sanoilla :D ja joo pyörä oli seisonut liikkeessä viime elokuusta tän vuoden toukokuuhun jollon pyörän ostin. Huollatin samantien ja jarrunesteet vaihdettu siis toukokuussa, että en sitten tiedä mistä johtuu. Hyvin toimi kuitenkin vielä pari päivää sitten ennen, kun itse menin sen pääsylinterin ylös alasin ajattelemattomuuttani :D oppirahoja ja ens kerralla tiedän pitää sen säiliön pystyssä.
 
Kerran vein kellon 5€ patterin vaihtoon ja siinä ukon aikansa takahuoneessa oltua, tuli sanomaan että joku osa oli rikki ja hinta 50€.
No maksoin sen hinnan. Patteri oli aiemmin vaihdettu saman henkilön toimista. Eli on itse rikkonut, tai oli ehjä ja piti saada lisää myyntiä. Tämä keplottelu tuli kellokauppiaalle kalliiksi, koska olen vuosia jättänyt tämän liikkeen väliin ja sukulaisille/tutuille muistanut muistuttaa että kannattaa valita toinen liike. Pelkästään minun ostot tuosta liikkeestä on lähemmäksi tonnia pois ja mitä sitten muut. Oli lapsien juhlia, omat kihlat/häät, yms.


No, en epäile että jarrujen kanssa näin kävi ja paras ollakin ne hyvässä iskussa. Monesti nuo pikkuhommat ei tuo viivan alle tulosta ja mieluummin, kaikki ei edes ota huonoja hommia.

Voihan se niinkin olla, mutta ainakin tuossa nesteessä oli kyllä sellasta mujua seassa, että uskon sen olevan oikeasti tukossa. Liikkeenä toimii Vantaalla Proot Cycles ja ymmärtääkseni pitäisi olla ihan hyvä maineinen paja.
 
On mahdollista, että kumisista jarruletkuista vanhemmiten irtoaa mustaa mujua ja tukkii jopa. Joskus autossa tullut vastaan. Euromopoissa ainakin on nykyään teräspunosletkut jo vakiona.
 
On mahdollista, että kumisista jarruletkuista vanhemmiten irtoaa mustaa mujua ja tukkii jopa. Joskus autossa tullut vastaan. Euromopoissa ainakin on nykyään teräspunosletkut jo vakiona.

Teräspunoshan ei sitä kumisesta letkusta irtoavaa mujua poista millään tavalla ja näitähän ne jarruletkut yleensä on. Mutta se teflonletku teräspunoksella poistaa tuon ongelman
 
En ole jarruletkussa kyllä ikinä nähnyt kumiletkua teräspunoksella. Teflonletkua toki tarkoitin.
 
Mikä HD tää oli. Osa näistähän kaipaa DOT5 litkua sisälleen ja osa syö tavallista DOT 3/4/5.1.
 
Mikä HD tää oli. Osa näistähän kaipaa DOT5 litkua sisälleen ja osa syö tavallista DOT 3/4/5.1.

2009 Dyna. Kyselin siltä tyypiltä huollossa niin hän sanoi, että näissä ei abs malleissä käytetään dot 5 ja abs pyörissä dot4. Aloin vaan tuota sekottumista miettimään, kun ohjekirjassa lukee dot4.
 
Nyt toimii jarrut :D pääsylinteri putsattu ja satulan työsylinterissäkin jotain herkistelyä tehty. Jarrukahvan mikrokytkimen yksi pinni oli irti ja kytkin ei palautunut riittävästi mikä aiheutti hd:ssa tyypillistä jarruvalon kokoajan palamista. Tätä asiaa itseasiassa lähdinkin korjaamaan mistä koko homma sai alkunsa. Eli huomasin ajon jälkeen, että jarruvalo palaa kokoajan. Korjaus tähän on laittaa jokin ”uloke” kahvan sisään joka painaa mikrokytkintä pohjaan ettei jarruvalo pala kokoajan. Pyörittelin kahvaa siinä propun pätkää liimatessa kahvan sisään ja onnistuin sitten kääntämään säiliön ylös alasin ja ilmaa pääsi jarruihin. 260e köyhempänä + jarrunesteet ja työkalut mitä hommasin koko operaatiota varten :D halvemmaksi olisi ollut viedä suoraan pajalle, mutta asian piti olla yksinkertaista.
 
2009 Dyna. Kyselin siltä tyypiltä huollossa niin hän sanoi, että näissä ei abs malleissä käytetään dot 5 ja abs pyörissä dot4. Aloin vaan tuota sekottumista miettimään, kun ohjekirjassa lukee dot4.
Kyllä se siinä säiliön kannesa lukee. Melko varmasti on vähä menny mäskit sekasin. Saa sen sillä keinolla tukkoon paikat.
 
Kyllä se siinä säiliön kannesa lukee. Melko varmasti on vähä menny mäskit sekasin. Saa sen sillä keinolla tukkoon paikat.

Kannessa lukee dot 5 ja sitä siellä oli ja samaa lisäsin itse. Myös huolto kuitissa luki, että olisi laitettu keväällä dot 5. Ja samaa laittoi myös nyt. Joten siitä nyt tuskin lopulta oli kyse ellei ensimmäisessä huollossa laitettu silti dot 4 huoltokirjan mukaan vaikka kuitissa kuitenki dot 5.

Edti. Mielenkiinnosta kysyn tietääkö joku mitä tapahtuu, jos nesteitä sekottaa? Tapahtuuko esim. edellä mainittua nesteiden ”puuroutumista” joka saa paikat tukkoon vai jotain muuta?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt toimii jarrut :D pääsylinteri putsattu ja satulan työsylinterissäkin jotain herkistelyä tehty. Jarrukahvan mikrokytkimen yksi pinni oli irti ja kytkin ei palautunut riittävästi mikä aiheutti hd:ssa tyypillistä jarruvalon kokoajan palamista. Tätä asiaa itseasiassa lähdinkin korjaamaan mistä koko homma sai alkunsa. Eli huomasin ajon jälkeen, että jarruvalo palaa kokoajan. Korjaus tähän on laittaa jokin ”uloke” kahvan sisään joka painaa mikrokytkintä pohjaan ettei jarruvalo pala kokoajan. Pyörittelin kahvaa siinä propun pätkää liimatessa kahvan sisään ja onnistuin sitten kääntämään säiliön ylös alasin ja ilmaa pääsi jarruihin. 260e köyhempänä + jarrunesteet ja työkalut mitä hommasin koko operaatiota varten :D halvemmaksi olisi ollut viedä suoraan pajalle, mutta asian piti olla yksinkertaista.

Tekemällä oppii eikä se ole mikään häpeä luovuttaa jos ei vaan onnistu. Tyhmempää se olisi jääräpäisesti hakata päätä seinään :) Varsinkin jarrujen kanssa on tullut opittua kantapään kautta vaikka mitä mm. se että kun käyttää kompuralla imua nipasta niin kannattaa laittaa puhelin äänettömälle :D Joskus vaihdoin nesteitä ja käytin motonetistä ostettua alipainevekotinta. Kaikki hyvin ja lisäisin nestettä säiliöön sitä mukaa kun hävisi kunnes puhelin soi ja vastasin. Ei siinä montaa sekuntia mennyt kun kuului korina ja tajusin virheeni :D Kyseisessä pyörässä oli vielä sellainen konstruktio, että ilmaukseen piti irroittaa koko takasatula ja nostaa nippareilla tms ylös. Ketutti mutta oppipahan !
Oli sitten auto tai mp niin jarruissa kun on jotain niin kannattaa vaan suosiolla laittaa kaikki uutta sen tiivistehipostelun sijaan.

Jarrunesteet on vähän kuin jäähdytinnesteet. Tuurilla voi koittaa mutta varmin on vaihtaa kokonaan ja kirjoittaa sitten ylös mitä siellä oikeasti on.
 
Kannessa lukee dot 5 ja sitä siellä oli ja samaa lisäsin itse. Myös huolto kuitissa luki, että olisi laitettu keväällä dot 5. Ja samaa laittoi myös nyt. Joten siitä nyt tuskin lopulta oli kyse ellei ensimmäisessä huollossa laitettu silti dot 4 huoltokirjan mukaan vaikka kuitissa kuitenki dot 5.

Edti. Mielenkiinnosta kysyn tietääkö joku mitä tapahtuu, jos nesteitä sekottaa? Tapahtuuko esim. edellä mainittua nesteiden ”puuroutumista” joka saa paikat tukkoon vai jotain muuta?
Kumma juttu. Katoin huvikseen HDnetistä eikä minkään 09 Dynan korjausoppassa puhuta mitään dot5 liejun käytöstä.

Tiivisteethän se yleensä tärvelee tuo väärä litku.
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
Eikai sitä irrottaa tarvi. Emännältä käännät semmosen mittanauhan ja otat sillä. Yks letku ilman jakopaloja kahvalta satulalle ja banjot sopivalla mutkalla.

Vois aatella että merkkifoorumilta lpytys mitat.
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen

Jos tämän kauden pärjää loppuun niin huhujen mukaan IKH:lla tekevät letkuja. En ole itse käynyt mutta jossain MP-keskustelussa tästä oli joskus juttua. Ei tietysti auta jos tarvitaan asap. Jos ei niin odota kauden loppuun->letkut irti ja IKH:lle. Talven aikana uudet tilalle ja ilmailut jne.
 
Kumma juttu. Katoin huvikseen HDnetistä eikä minkään 09 Dynan korjausoppassa puhuta mitään dot5 liejun käytöstä.

Tiivisteethän se yleensä tärvelee tuo väärä litku.

Joo ohjekirjassa lukee dot4. Molemmat huollot missä käyttänyt laittanut dot5 ja tää viimesin kaveri tosiaan sanoi, että abs jarrullisissa käytetään dot4 ja mulla dot5 :confused: kannessa lukee kuitenkin dot5.

edit. Onko dot4 ja dot5 säiliöissä käytössä eri tiivisteet? Siis tiivisteet jotka näyttää muuten ihan identtiseltä, mutta onko eri materiaalia käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Dot5 on silikoniöljyä ja dot4 ja dot5.1 glykolipohjaista. Dot5 ei saa sekoittaa minkään kanssa.
 
Joo se on tiedossa ettei dot5 saa sekottaa muiden kanssa. Lähinnä mietin onko erikseen dot5 jotain omia tiivisteitä, mutta eipä tuollaisia löydy netistä joten ei taida olla erikseen tiivistettä eri nesteille.
 
Joo se on tiedossa ettei dot5 saa sekottaa muiden kanssa. Lähinnä mietin onko erikseen dot5 jotain omia tiivisteitä, mutta eipä tuollaisia löydy netistä joten ei taida olla erikseen tiivistettä eri nesteille.
Tuntus silti että on erilaista kumia. Pitää ihan uteliaisuudesta vähä hutkia.

Kytkimen puolella ainaki on erilaiset tiivisteet kun käytetään öljyä nestevälitteisesä tai käytetään jarrunestettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 932
Viestejä
5 056 927
Jäsenet
81 006
Uusin jäsen
Evaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom