Mopokuumetta

Kai se on uskottava että melkein järjestään tuolla huutokaupat.com myynnissä olevissa on jotain vilunkia, tai sitten myyjä haluaa vaan kokeilla kepillä jäätä ja menisikö mihin hintaan.
Eniten näissä harmittaa kun omaa aikaa käyttää ja ensin kaivaa vin-numeron ja sillä sitten koittaa etsiä. Tästä sentään löyty ilman, että tartte maksaa mitään. Kirjoittais reilusti ilmoon minkälainen peli kyseessä ja vaikka yhden kuvan, kyllä niille ostaja löytyy, kunhan hinta vastaa mitä ollaan myymässä eikä taustalla ole mielikuva ehjästä, esim. harrastuksen ilosta rakennetusta pelistä. Tokihan US-tuonti ja Baltian tuonti lisää varuilla oloa 200%, mutta tuodaan molemmista ihan kuranttia tavaraakin.


1687668070377.jpeg
MGE5NWZjZWZiYTk.jpeg
Itse joskus pohdiskelin että tuonne tulee myyntiin yksityisiltä ne laitetut vehkeet joidenka myyntihintaa koetellaan, tai sitten liikkeiltä ne joissa on joku koukku josta suoralla myynnillä saattaisi jäädä taloudelliseen vastuuseen.
Kolarivehkeet yms, lauantai illaksi kun laittaa päättymään niin saa varmasti paremman hinnan ilman takuumurheita kuin suoraan kertomalla että mopo on kiivennyt mäntyyn
 
Itse joskus pohdiskelin että tuonne tulee myyntiin yksityisiltä ne laitetut vehkeet joidenka myyntihintaa koetellaan, tai sitten liikkeiltä ne joissa on joku koukku josta suoralla myynnillä saattaisi jäädä taloudelliseen vastuuseen.
Kolarivehkeet yms, lauantai illaksi kun laittaa päättymään niin saa varmasti paremman hinnan ilman takuumurheita kuin suoraan kertomalla että mopo on kiivennyt mäntyyn
Juu, mutta tuo huutokaupan idea menee siihen, kun krapulasta selviää, niin voi perua huutonsa.

Huutokauppa toimisi hyvin ja hinnat olisi huokeampia, jos A) tuotteelle ei olisi mahdollista laittaa hintavarausta ja myydään jos tulee yksikin tarjous (lähtöhinta toki haluamansa) ja B) haaveiluhintoja karsisi saman tuotteen myyntiyritysten rajoitus tai ekan kerran jälkeen "provisio"/kulut kasvaisi. Sekä C) tärkein, että ostaja ei voi perua huutoaan (vaikka ulosottoon/luottotiedot menee sitten, tai muu peloke).
Loppuisi nuo hupihuudot ja myyjien veivaukset.
Toki mällipelit, tms paska edelleen, mutta jääköön ostajan vastuulle selvittää taustat ja harkita riskinsä. Toki ostajalla mahdollisuus kysyä lisätietoja, yms.
 
  • Tykkää
Reactions: Ed!
Tuossa jonkun aikaan sitten kyselinkin tässä ketjussa pyöristä ja ajokortista. Noh, nyt on molemmat hankittu tuossa kolme viikkoa sitten. Ajokortti pelkällä mopotaustalla oli kyllä yllättävän kevyt kokemus, kun kortin hommaamiseen meni kokonaisuudessaan noin pari viikkoa. Minimeillä siis mentiin, mutta inssi sekä käsittelykoe meni heittämällä läpi.

Kuukauden nettimoton ja foorumeiden selaamisen jälkeen viimeisinä vaihtoehtoina ensipyöräksi olivat Street triple, CB600 Hornetti, GSR600, Z750 ja FZ-6N. Näistä Street triple ja Z750 vähän kalliimpia vaihtoehtoja, mutta budjetissa jos sattuu sopiva löytymään. Työkaverilta sitten löytyikin tallista 2008 Triumph Street Triple ja homma oli selvä heti ensimmäisen koeajon jälkeen :D Ulkonäkö miellyttää itseä ja kolmipyttysen äänet laittaa bokserit vaihtoon joka ajelulla. Onhan se vähän riski pyörä ensimmäiseksi, mutta kun pyörään suhtautuu kunnioituksella niin ei tässä mitään ongelmaa ole.

IMG_1288.jpg



IMG_1289.jpg
Itellä sama projekti juuri alkamassa. Ensi viikon perjantaina ensimmäinen ajotunti mopo taustalta.
Siskon vanhaa noin 10v navetassa ollutta kawasaki er-5:sta laittelen ajokuntoon. Saa nähdä kumpi valmistuu ensin kortti vai pyörä.
Lisättyä:
Ja tuo ryökäle on vielä alipaineluisteilla kuristettu 25 kw.... Vinkkejä miten poistan kuristukset kun tosiaan ihan oikean A kortin kuitenkin ajan.

Lisää lisättyä:
Tai siis mistä löydän keihin kaasuttimiin vakio luisti?
 
Viimeksi muokattu:
Noin kuukausi eteenpäin ja gixeri myyty ja uusi pyörä alla. Ei voi ku olla tyytyväinen tähän uuteen pyörään. HD Dyna Super Glide Custom 1600cc -09.
IMG_2825.jpeg

Ja taas noin kuukausi eteenpäin ja pyörää pienesti rakenneltu oman maun mukaiseksi. Huolto tehty ja renkaat vaihdettu myös. Nyt lompakko kiinni ja nautitaan kesästä. Jokainen saa olla omaa mieltä tyylistä tai tyylittömyydestä.
ff4f735a-0e07-4830-9dda-aec1f33dcb97.jpeg
 
Itellä sama projekti juuri alkamassa. Ensi viikon perjantaina ensimmäinen ajotunti mopo taustalta.
Siskon vanhaa noin 10v navetassa ollutta kawasaki er-5:sta laittelen ajokuntoon. Saa nähdä kumpi valmistuu ensin kortti vai pyörä.
Lisättyä:
Ja tuo ryökäle on vielä alipaineluisteilla kuristettu 25 kw.... Vinkkejä miten poistan kuristukset kun tosiaan ihan oikean A kortin kuitenkin ajan.

Lisää lisättyä:
Tai siis mistä löydän keihin kaasuttimiin vakio luisti?
Mitenkähän lienee toteutettu. Vaikea uskoa että ne ois eri osat kuin täystehoisessa. Joskus on tullu vastaan semminen luistiin liittyvä kuristus että luistin päällä on ollu jotku putkenpalat ettei luisti pääse npuseen ylös. Missä se on tehty ja muhin aikaan maailmasta se kuristus.
 
Itellä sama projekti juuri alkamassa. Ensi viikon perjantaina ensimmäinen ajotunti mopo taustalta.
Siskon vanhaa noin 10v navetassa ollutta kawasaki er-5:sta laittelen ajokuntoon. Saa nähdä kumpi valmistuu ensin kortti vai pyörä.
Lisättyä:
Ja tuo ryökäle on vielä alipaineluisteilla kuristettu 25 kw.... Vinkkejä miten poistan kuristukset kun tosiaan ihan oikean A kortin kuitenkin ajan.

Lisää lisättyä:
Tai siis mistä löydän keihin kaasuttimiin vakio luisti?
Tuolla er-5:lla ei isoa korttia voi ymmärtääkseni ajaa, vaatimukset tässä:

A-luokassa kaksipyöräinen sivuvaunuton moottoripyörä, jonka kuormittamaton massa on yli 175 kg ja teho vähintään 50 kW, sekä moottorin sylinteritilavuus vähintään 595 cm3, jos siinä on polttomoottori tai teho/painosuhde vähintään 0,25 kW/kg, jos siinä on sähkömoottori;
 
Tuolla er-5:lla ei isoa korttia voi ymmärtääkseni ajaa, vaatimukset tässä:

A-luokassa kaksipyöräinen sivuvaunuton moottoripyörä, jonka kuormittamaton massa on yli 175 kg ja teho vähintään 50 kW, sekä moottorin sylinteritilavuus vähintään 595 cm3, jos siinä on polttomoottori tai teho/painosuhde vähintään 0,25 kW/kg, jos siinä on sähkömoottori;
:D
Ei kai kirjoittaja ollut korottamassa pikku A:ta omalla pyörällään. Vaan ajamassa pyöräkorttia jonka luokka on A ja saa ajaa kaikkia pyöriä ilman rajoituksia. Kirjoitti, että mopotaustalta, huom. ei edes mopokorttia maininnut, niin ikää voi sen verran että mopoa sai ajaa ilman korttia. Näin minä ymmärsin. Oisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla syntyneet kun joutui mopokortin suorittamaan, mulla (-81) ei ole ollut mopokorttia ja emännällä on (-86).
Kun ikää on yli 24v ei tartte ajaa mitään A2 korttia välissä, vaan pääsee suoraan A luokkaan. Eli jo ennen 7/1999 syntyneet saa suoraan ison A:n kun nyt ajaa pyöräkortin. Nykyään aikaisintaan 20v vanhana pääsee ajamaan täystehoisilla, jos on A2 kortti ollut kaksi vuotta.
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että poistaa kuristukset pyörästä, kun saa ajaa sellaisella tulevalla kortilla.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Siis autokoulun isolla pyörällä ajan suoraan ison a kortin ja tuollainen kuristettu pyörä nyt sattui olemaan helposti ja halvalla saatavilla millä alan sitten ajamaan.
 
Ja taas noin kuukausi eteenpäin ja pyörää pienesti rakenneltu oman maun mukaiseksi. Huolto tehty ja renkaat vaihdettu myös. Nyt lompakko kiinni ja nautitaan kesästä. Jokainen saa olla omaa mieltä tyylistä tai tyylittömyydestä.
ff4f735a-0e07-4830-9dda-aec1f33dcb97.jpeg

Millainen on ollut tuo SDC sitsi istua? Itellä tuli juuri 2016 Low rider S pihaan ja nopeasti totesin, että en kyllä tätä kautta pidempään tuolla vakio nahkaläpyskällä aio istua. Mietinnässä kahlekuninkaalta juurikin tuo SDC mielessä tai sitten Lucky Daves:in vastaava. Tuo SDC siinä mielessä kiinnostelee, kun olen lyhyehkö kuski niin toisi hieman eteenpäin ja ilmeisesti n. tuuman verran toisi istumakorkeuttakin lisää.
 
Millainen on ollut tuo SDC sitsi istua? Itellä tuli juuri 2016 Low rider S pihaan ja nopeasti totesin, että en kyllä tätä kautta pidempään tuolla vakio nahkaläpyskällä aio istua. Mietinnässä kahlekuninkaalta juurikin tuo SDC mielessä tai sitten Lucky Daves:in vastaava. Tuo SDC siinä mielessä kiinnostelee, kun olen lyhyehkö kuski niin toisi hieman eteenpäin ja ilmeisesti n. tuuman verran toisi istumakorkeuttakin lisää.

Joo istumakorkeus nousee hieman ja tuo hieman eteenpäin tuon paksumman alaseläntuen vuoksi. Aluksi satula on aika tiukkaa tavaraa, mutta oma alkanut jo hieman pehmentyä n. 500km ajolla. Kaveri jostain luki, että 1000 mailin sisäänajon jälkeen satula on ”valmis”. Alkuperäsellä satulalla välillä hieman kolotti alaselästä, mutta tuossa hieman parempi alaseläntuki. Onhan toi omasta mielestä tyylikkäämpi ja mukavampi, mutta onko tuon rahan arvoinen, en osaa vielä sanoa. Kahlekuninkaalta tilasin ja heiltä ottaa sen 5 päivää lähettää se. Sama oli myös kaverilla. Tulee ilmeisesti tilaustavarana.
 
Tänään oli teoriakoe. Läpi meni enkä sitä kyllä edes epäillyt etteikö menisi. Viisi virhettä yhteensä mutta hölmöä ettei kerrottu mitkä ne oli. Tai sitten en vaan osannut katsoa siltä tabletilta.
Lisätty:
Niin ja ei ihan pelkällä mopo taustalla (syntynyt -79). Nykyinen kortti kuitenkin BECE. Linja-autokorttia tuskin tulen tarvitsemaan. Ehkä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Aika monta virhettä saa olla? Mulla itellä oli vaan yksi. Vittuti jälkeen päin kun se oli niin itensä selvä näin jälkeenpäin.
 
Juu riippuu missä on virheitä. Kysymyksetkin oli jaettu eri osiin ja eri määrä sai olla väärin eri osissa. Aika ihmeellinen pisteytys. Mutta oisin kyllä halunnut tietää ne väärin menneet ihan selityksen kanssa miksi ei ollutkaan niin kuin luulin. Mutta läpi mikä läpi. Ihmettelen itseasiassa miten nää kamelikuskit saa kortteja?
 
Millos kävit A kortin teoriakokeen?
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi. Portit
 
Viimeksi muokattu:
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi.

Ite ajoin 2021 syksyllä ja mulle kyllä uhattiin, että jokaista suoritetta saa yrittää kaksi kertaa. En sitten tiedä olisiko saanut todellisuudessa yrittää useamman kerran.
 
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi.
Niin kummasta nyt puhut? Teoria kokeesta vai inssistä?
Miulla vasta perjantaina ensimmäinen ajotunti edes. Ajokokeesta en osaa sanoa vielä mitään.
 
Ite ajoin 2021 syksyllä ja mulle kyllä uhattiin, että jokaista suoritetta saa yrittää kaksi kertaa. En sitten tiedä olisiko saanut todellisuudessa yrittää useamman kerran.
Millanen teoriakoe oli? Senhän vasta kävin enkä ole edes koskenut moottoripyörään muuten kuin huoltamalla ja uusia osia ostamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun vähän ihmetytti kun sanoin teoriakokeen tehneeni ja sitten meni ajatukset solmuun. Tosiaan ensimmäinen ajotunti on vasta perjantaina. Vähän videoita kattellu mitä ne inssissä haluaa. Enempää en tiedä.
Mulla karkas niin sanottu mopo käsistä :rofl:
 
Nyt on ensimmäinen tunti takana. Otettiin 125 cc ktm:llä ensimmäisen kerran, että tutustuu yleensäkkään pyörän hallintaan. Seuraavalla kerralla sitten isolla pyörällä.
Käytiin yleisesti hallintalaitteet läpi ja pari liikkeelle lähtöä. Sitten vaan liikenteeseen jokusen sadan metrin päähän parkkikselle. Siellä harjoiteltiin hidasajoa ja niitä mutkitteluja. Ihmeen hyvin alkoi sujumaan. Lopuksi vedin jo testin hyväksytysti läpi. Onneksi oli lämmin päivä . Oli meinaa paita aika märkä kun ei ajoviimaa oikein ollut.

Mitä tämä neljän kympin ja kuoleman välinen villitys nyt sitten tulee maksamaan:

Autokoulu 490€
Ajokorttilupa 24€
Kirjalliset 40€
Inssi 74€
Yhteensä 628€

Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Kaikki yhteensä 3052,90€


:ssweat:
Lisätty:
Niin ja mopokin oli eilen jo käynnissä. Jostain syystä pysyy vaan ryyppy päällä tyhjäkäynnillä eikä siedä kaasua. Mutta sitä on aikaa ropata. Inssi ajan sai vasta kuun loppuun. Taitaa olla sesonki menossa.
 
Nyt on ensimmäinen tunti takana. Otettiin 125 cc ktm:llä ensimmäisen kerran, että tutustuu yleensäkkään pyörän hallintaan. Seuraavalla kerralla sitten isolla pyörällä.
Käytiin yleisesti hallintalaitteet läpi ja pari liikkeelle lähtöä. Sitten vaan liikenteeseen jokusen sadan metrin päähän parkkikselle. Siellä harjoiteltiin hidasajoa ja niitä mutkitteluja. Ihmeen hyvin alkoi sujumaan. Lopuksi vedin jo testin hyväksytysti läpi. Onneksi oli lämmin päivä . Oli meinaa paita aika märkä kun ei ajoviimaa oikein ollut.

Mitä tämä neljän kympin ja kuoleman välinen villitys nyt sitten tulee maksamaan:

Autokoulu 490€
Ajokorttilupa 24€
Kirjalliset 40€
Inssi 74€
Yhteensä 628€

Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Kaikki yhteensä 3052,90€


:ssweat:

Eikä se rahan meno tuohon lopu ;) ens kaudeks sitten uutta pyörää, kenkää, housus ja takkia:D
 
Availin muuten vähän kaasareita ja eihän tuo enää ole kuristettu. Mutta saa olla niin rekisteriotteessa minun puolesta. Alipaineluisteissa olisi reiät sivulla jos olisi kuristettu ja tästä ne oli yllättäen tukittu jollain mömmöllä.
 
Halvalla olet kyllä päässyt harrastuksen pariin, kun monilla menee ensimmäisenä kesänä 2-4x tuo summa. Itsellä meni pelkkään vakuutukseen lähemmäs tonnia.
Mutta kyllä se siitä lähtee, kun pikkuhiljaa keksii uusia sijoituskohteita :schampagne:
 
Halvalla olet kyllä päässyt harrastuksen pariin, kun monilla menee ensimmäisenä kesänä 2-4x tuo summa. Itsellä meni pelkkään vakuutukseen lähemmäs tonnia.
Mutta kyllä se siitä lähtee, kun pikkuhiljaa keksii uusia sijoituskohteita :schampagne:
Aivan. Vakuutukset unohdinkin.
Liikenne (40% bonus) 337,40€/vuosi ja osakasko (10% jokin keskittämis alennus) 40,86€/vuosi
 
Niin mopohan siis on Kawasaki ER-5 -05. Seisonut 10+ vuotta navetassa. Vasta ujosti vähän päälle 19 tonnia sisään ajettu. Noihin kilsoihin ei korjausopas vielä edes tälle uudemmalle koneelle tarjoa venttiilin välyksien tarkistamista. Epäilen kyllä että kaasareitten synkronoinnista voisi johtua käynti ongelmat. Huhut kertoo ettei oikein meinannut aikoinaan käydä molemmilla pytyillä, mutta tulpat vaihdoin ennen kuin edes yritin käyntiin ja mielestäni käy kyllä molemmilla.
Lisää jonkin verran kuluja kun todennäköisesti käytän pajalla laitettavana vaikka työkalut kestääkin käsissä niin ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Voi olla kalliskin paukku tuntihinnalla laitattaa.
 
Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.
 
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.

Täysin samaa mieltä. Valmistajat taitaa antaa kypärille 5v takuun (ilmesesti perustuen komposiittien ikään). Käytetyt olen lahjoittanut paikallisille mopoilijoille.Selkäpanssariin kannattaa panostaa.
Ei näissä kannata rahoja laskea. Kaikki menee mitä tulee. Edellisen myin 2x ostohinnalla mutten siltikään jäänyt voitolle. ‍Seuraava sai kyllä viimeisen päälle huolletun pyörän.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.
Juu kypärä miulla jo olikin mönkijä ajoilta. Se on tosin jo aika vanha että joutaisi senkin kyllä vaihtamaan.
 
Juu kypärä miulla jo olikin mönkijä ajoilta. Se on tosin jo aika vanha että joutaisi senkin kyllä vaihtamaan.
Hyvä idea, kypärät eivät ole ikuisia. Muoviset kypärät saattavat hapertua UV-valosta, lasikuituiset kestävät ilmeisesti hieman kauemmin. Itse olen vaihtanut 5-7 vuoden välein, ja käytän vain Shoein avattavia; Syncrotec, Multitec, Neotec ja nyt viimeisimpänä Neotec II (rillien kanssa avattava on paljon helpompi). Kypärä on se tärkein suojavaruste, jossa säästäminen ei juuri kannata, mutta ei silti ole tarvetta osta jotain 600-1000e kypärää ihan ensimmäiseksi.

Tuosta kanadalaisen FortNinen näkökulma tämän vuoden tarjoamasta (kaikkia noita ei välttämättä täältä saa, mutta antanee osviittaa): Best Cheap Motorcycle Helmets of 2023
 
Itse käytän kypärä niin kauan kun se on takua eli ylensä 5V sen jälkeen on sitten niin tai näin suojako se yhtään vaikka suojakin niin takku on ummessa.
 
Mitäs tää kypärän takuu meinaa? Vai ihan vaan ettei lahoa käsiin? Aika vanhoja kypäriä aina käyttänyt, paitsi mönkkäriä varten ostin kerrankin ihan uuden ja nyt kyllä vakavasti harkitsen myös uuden hommaamista. Nopeudet kuitenkin enemmän kuin tieliikenne mönkijällä (kulki 90 kmh) saati aikoinaan mopolla. (no sekin kyllä melkein 80 kulki) ;)
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.

Itse todennut Pilot Road 2 omaan käyttöön tarpeeksi hyviksi. Kai noi kaikki toimii hyvin, joillain pääsee pidemmälle ja joillai pääsee mutkassa kovempaa
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Michelin Road 5 tai Road 6.
 
Kaikki isojen valmistajien katusporttirenkaat on hirveän hyviä. Pirelli, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Metzeler.
 
Dunlop Mutantin oon kokenu toimivaks. Kuvio ei toki jokaisen mieleen.

20230708_004721-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.
Pääpiirteittäin näin. Joskus voi tulla esim seuraavanlaisia eteen: Rouvaa houkuteltu kyytiin ja ostettu kalliit releet. Kerran ollut kyydissä ja todennut, että homma on ihan perseestä. Vuosia käytössä ollutta en ostaisi, mutta tuollainen ”kerran pidetty” on ihan priima. Vaimo vasta sai äidiltään ihan iskemättömän skoottericitypotan, kun homma ei ollut napannut yhtään.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Minä ajelin monta vuotta kombolla Pilot Road takana ja hieman pitävämpi Pilot Power edessä, oli toimiva kombo "innokkaaseen" ajeluun, ja ne kuluivat usein vaihtokuntoon samassa tahdissa. Tämä oli aikaa kun Pilot Road 4 oli uusin versio. Nyttemmin olen jo kolmannessa setissä Metzeler Roadtec Z8 sekä edessä että takana. Hayabusassa sangen toimiva yleisrengas, ja takarengas kestää nykyajossa vähintään sen 15.000km ennen vaihtoa. Erittäin hyvä sateella ja pitoa kuivalla niin että sillä kanttaa reunaan asti (ei se toki silti mikään ratarengas ole). Sitäpaitsi (ainakin esim. Motonetissä) usein 60-70e halvempi kun vastaava Michelin. Joskus kokeilin myös takana 55-profiilia (oletus on 190/50-17), ja sillä raskas busa meni mutkiin aavistuksen kevyemmin ilman muutoksia jousitukseen tms. säätöä.

Mitä kuviointiin tulee, ainoa rengas joka ikinä on suoraan vaikuttanut tuntumaan oli takavuosien Avon jota kokeilin mun silloisessa VTR1000:ssa. Sen "aaltoileva" kuvio oli niin vahva että pyörä tuntui hitaassa ajossa keinuvan kuvioinnin mukaan, ja oli ikävä varsinkin jyrsityllä asvaltilla ajellessa. Mutta tästä on varmaan 20 vuotta aikaa. Kuten nimimerkki smicke tuossa totesi, kaikki suurten nykyvalmistajien katurenkaat ovat vallan hyviä, vasta rajoilla ne erot alkaa tulla vastaan, mutta harvemmin arkiajeluissa.
 
Läpsytelläänpäs nyt muistaessaan parit kuvat ilmoille kun tuli tuo Norjan trippi heitettyä. Kelit oli - kuten odottaa saattaa - isoksi osaksi sysipaskat, kurahaalareiden kanssa jumppaaminen kävi kyllä tutuksi. Lofooteilla satoi kaatamalla ja Norjasta Ruotsin puolelle ajettaessa ukkosti. Mahtui joukkoon onneksi kuitenkin muutama aurinkoinenkin päivä. Ajoa tuli viikon ajalle aika tarkalleen 3500 kilometriä plus lauttamatkat.

20230701_214601-01.jpeg
20230703_074350-01.jpeg
20230703_135045-01.jpeg

20230703_134336-01.jpeg
20230703_231249-01.jpeg
20230704_003222-01.jpeg

20230704_021205-01.jpeg
20230704_190205-01.jpeg
20230704_204457-01.jpeg

20230704_215352-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.

Noilla perusteilla aika se ja sama mitkä ostaa kunhan ovat merkkirenkaat. Ei niissä suuria eroja ole ellei hinkata sadasosia tai ajeta sekalaista.

Läpsytelläänpäs nyt muistaessaan parit kuvat ilmoille kun tuli tuo Norjan trippi heitettyä. Kelit oli - kuten odottaa saattaa - isoksi osaksi sysipaskat, kurahaalareiden kanssa jumppaaminen kävi kyllä tutuksi. Lofooteilla satoi kaatamalla ja Norjasta Ruotsin puolelle ajettaessa ukkosti. Mahtui joukkoon onneksi kuitenkin muutama aurinkoinenkin päivä. Ajoa tuli viikon ajalle aika tarkalleen 3500 kilometriä plus lauttamatkat.

20230701_214601-01.jpeg
20230703_074350-01.jpeg
20230703_135045-01.jpeg

20230703_134336-01.jpeg
20230703_231249-01.jpeg
20230704_003222-01.jpeg

20230704_021205-01.jpeg
20230704_190205-01.jpeg
20230704_204457-01.jpeg

20230704_215352-01.jpeg

Tätä olen aina sanonut että Norja on pskin maa reissuille ja hyvä matka sinne alkaa siitä kun varaa viikoksi majapaikan rajalta ja odottaa sopivaa säätä (joka silti voi muuttua) :D Olettaen että tykkää ajaa paisteessa eikä sateessa.
Mutta kokemus se huonokin kokemus ja jos sattuu sopivaan aikaan niin todella hieno.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Bridgestone S22 tai S23 on myös oikein hyvä rengas. Jää toki kulutuskestävyydessä Michelin Road:ille.


Toki sitten että mitä ominaisuutta haluaa painottaa? Jos kulutuskestävyyttä, niin esin Road tai sen luokan rengas on ihan hyvä. Myös joku esim Michelin Pilot sarjan rengas on myös hyvä. Road vaan kestää enemmän kilometrejä kuin Pilot.

Road sarjasta vanhin ja halvin olisi Road 4 (135€). Se ehkä? Halpa ja kulutuskestävä. Road 5 ja 6 sitten olisi uudempia/uusin.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 559
Viestejä
4 508 704
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom