Mopokuumetta

Aina yhtä hämmentävä tunne kun tulet ajamasta ja sun rekisterikilpi on pudonnut jonnekin! :hmm:

20230506_175204.jpg
 
Kumpaan suuntaan tarvitsee takapyörää säätää, kun tangon vasempi puoli on edempänä?
Oikean puolen kiristintä löysätä?
 
Ihme juttu kun kilpiteline on kadonnu kans.
Kyllä, kaikki pudonnut jonnekin matkanvarrelle, sitä että koska tämä tapahtui, en tiedä!?

Osa kilventelineestä oli tuolla satulan alla ja pultit ei ollut irronnut, mutta alumiini oli väsynyt ja tärissyt itsensä poikki.

Onko tämä nyt kolmas kerta kun prätkästä häviää kilpi matkalle (eka tämän kanssa).
 
Mistä porukka on hommanut diodeja pyöriinsä. R6 1999 tarvetta parille, eikä meinaa löytyä mistään.
 
Mistä porukka on hommanut diodeja pyöriinsä. R6 1999 tarvetta parille, eikä meinaa löytyä mistään.
Minullekin tuli ensimmäisenä mieleen Partco ja Bebek, kun sieltä olen ostellut komponentteja "projekteihin" (jotka yleensä päättyvät siihen että poltan sormenpään juottokolviin ja unohdan sen jälkeen koko asian). Luulen kuitenkin että tässä kysellään vaikkapa osaa nro 16 tässä kuvassa joten yleiskomponentin sopivuudesta en ilman ankaraa näpertelyä ole ihan varma. Käytettyjä osia hayabusaan olen itse tilaillut Motorparts onlinesta ja joskus uusia Ron Ayersilta, mutta siitä on aikaa joten diodeista en valitettavasti osaa sanoa sen enempiä.
 
Minullekin tuli ensimmäisenä mieleen Partco ja Bebek, kun sieltä olen ostellut komponentteja "projekteihin" (jotka yleensä päättyvät siihen että poltan sormenpään juottokolviin ja unohdan sen jälkeen koko asian). Luulen kuitenkin että tässä kysellään vaikkapa osaa nro 16 tässä kuvassa joten yleiskomponentin sopivuudesta en ilman ankaraa näpertelyä ole ihan varma. Käytettyjä osia hayabusaan olen itse tilaillut Motorparts onlinesta ja joskus uusia Ron Ayersilta, mutta siitä on aikaa joten diodeista en valitettavasti osaa sanoa sen enempiä.

En tiedä onko hyllyssä vai ei ja mikä on mahdollinen toimitusaika, mutta tuosta osa #9 ja ei tartte rakennella 16€:n osan takia, siis jos kyse tosiaankin tuosta osasta.
 
Sen olen itse huomannut mopojen varaosien kanssa, että helpoimmalla pääsee kun kävelee merkkiliikkeen tiskille tai tilaa jostakin netin syövereistä alkuperäisen osan. Tarvikkeiden kanssa on käytännössä aina jotain turhaa värkkäämistä ja laatu ei ole sitä mitä pitäisi olla. Moottoripyörässä ei nyt niin montaa hajoavaa osaa ole, että kannattaisi rueta etsimään 10€:n säästöjä.
 
Onkohan kellään kokemusta vähän iäkkäämmästä (52 vuotta vanhasta) Honda CB 450 (k3-super sport/444) moottoripyörästä? Tuo siis on tehty joskus vuonna 1971.

Ihan käyttöön tulisi. Ilmeisesti tuollaisessa vanhassa saa tai täytyy lämmitellä moottoria 2 minuuttia ja lähteä sitten vasta ajamaan? Että välttyisi ehkäpä moottoririkolta.

Itsellä on ollut vanhin pyörä jostain 1980 luvulta (Suzuki GSX 400E), niin varmaankin tuollainen 1970 luvun pyörä vaatii jotain muutakin tietoa käyttäjältä? Nyt ei juuri ole pyörästä kuvia, mutta saatan laittaa joskus myöhemmin.


Production

1965–1974

 
Onkohan kellään kokemusta vähän iäkkäämmästä (52 vuotta vanhasta) Honda CB 450 (k3-super sport/444) moottoripyörästä? Tuo siis on tehty joskus vuonna 1971.

Ihan käyttöön tulisi. Ilmeisesti tuollaisessa vanhassa saa tai täytyy lämmitellä moottoria 2 minuuttia ja lähteä sitten vasta ajamaan? Että välttyisi ehkäpä moottoririkolta.

Itsellä on ollut vanhin pyörä jostain 1980 luvulta (Suzuki GSX 400E), niin varmaankin tuollainen 1970 luvun pyörä vaatii jotain muutakin tietoa käyttäjältä? Nyt ei juuri ole pyörästä kuvia, mutta saatan laittaa joskus myöhemmin.


Production
1965–1974
Varaosien saatavuus huonohkoa, sytytys on kärjillä jne. Jarrastepyöränä nätti ja hyvä mutta en ehkä kuitenkaan ihan täydeksi käyttöpyöräksi ottaisi.

Vmpk foorumilta tai japsistaroilta löytyy paremmin tietoa.
 
Varaosien saatavuus huonohkoa, sytytys on kärjillä jne. Harrastepyöränä nätti ja hyvä mutta en ehkä kuitenkaan ihan täydeksi käyttöpyöräksi ottaisi.

Vmpk foorumilta tai japsistaroilta löytyy paremmin tietoa.
Kiitos tiedoista! Nättejä tosiaan alkuperäisenä, mutta tuota on hieman "modattu/räpelletty". Tuntui kumminkin olevan osaamista tuon Honhan korjaajalla.
Löytyy kyllä toinenkin pyörä jolla ajaa. Tosiaan jos joku hajoaa, niin varaosat on kysymysmerkki. Se unohtui sanoa, että sähköt on tehty uudelleen ja olikohan sytytyskin sitten muutettu kärjelliseksi.

Taisi olla öljynvaihtoväli myös tiheä, eli jos ajaisikin paljon, niin usein täytyy muistaa huoltaa. En nyt sitä vaihtoväliä oikein tiedä/muista.

Täytyykin nuo kaksi paikkaa availla ja lueskella mitä löytyy.

Aika alkutekijöistä on tuota Hondaa alettu rakentamaan uudelleen. Hieman tuon keltaisen pyörän tapaan, mutta eri värityksellä. Ei siis enää oikein tunnista Honda CB:ksi.

Screenshot_2023-05-13-22-38-52-718_com.opera.browser.jpg


Väritys on hieman tuohon suuntaan:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
1200 Bandiitti oli minulla aikoinaan ja siitä tuo nimimerkkikin juontaa juurensa.
 
Muistatko vielä mikä mahtoi olla öljynvaihtoväli? Myyjä taisi kertoa, että 1500 km, mutta epäilyttää onko noin tiheään?

Motonetin mukaan kävisi tuo osasynteettinen moottoriöljy. Vai täytyyköhän olla mineraalia -71 vuosimallille?

Tosin tuota öljyä tuli purkki mukana, eli yhden öljynvaihdon voi tehdä sillä.

Edit:
Tuossa isompi 750cc pyörä, mutta ulkonäoltään (jonkin verran) sama. Eli löytyy siis valot ja on kilvissä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
En muista enää tarkemmin mikä olisi ollut oikea väli. Vaihdoin joka syksy kun alle tuhanteen jäi vuodessa kilometrit. Aina parempi mitä tiheämmin vaihtaa. Kannattaa tosiaan kysellä tuolta vmpk:lta/japsistaroilta tarkemmin. Siellä on sellaisia kavereita ketkä noiden kanssa ovat tapelleet vuosikymmeniä.

Riippuen mallista noissa on joko pelkkä sihti tai heittäjäsuodatin mitkä pitää myös puhdistaa jokatoisella vaihtokerralla. Videoita löytyy youtubesta.
 
En muista enää tarkemmin mikä olisi ollut oikea väli. Vaihdoin joka syksy kun alle tuhanteen jäi vuodessa kilometrit. Aina parempi mitä tiheämmin vaihtaa. Kannattaa tosiaan kysellä tuolta vmpk:lta/japsistaroilta tarkemmin. Siellä on sellaisia kavereita ketkä noiden kanssa ovat tapelleet vuosikymmeniä.

Riippuen mallista noissa on joko pelkkä sihti tai heittäjäsuodatin mitkä pitää myös puhdistaa jokatoisella vaihtokerralla. Videoita löytyy youtubesta.
Tuo noin 1000 km menikin summissa melkein oikein. Eli varmistus löytyi tuolle 1500 km vaihtovälille (alkuperäisillä mineraaliöljyillä).

Tosiaan tuossa -71 CB450 on ilmeisesti heittäjäsuodatin. Myyjä kertoikin sen puhdistamisesta, mutta täytyy vielä lukea/katsoa video miten se avataan ja varmaankin pestään.

"Neljäpätkän huolto-ohjeissa lukee, että öljynvaihto on 'every 1000 miles / 1500 kilometres'. Vaihtoväli ratkaisee paljon. Mineraaliöljyillä se on lyhyempi kuin uudemmilla öljyillä."

 
Onkohan kellään kokemusta vähän iäkkäämmästä (52 vuotta vanhasta) Honda CB 450 (k3-super sport/444) moottoripyörästä? Tuo siis on tehty joskus vuonna 1971.

Ihan käyttöön tulisi. Ilmeisesti tuollaisessa vanhassa saa tai täytyy lämmitellä moottoria 2 minuuttia ja lähteä sitten vasta ajamaan? Että välttyisi ehkäpä moottoririkolta.

Itsellä on ollut vanhin pyörä jostain 1980 luvulta (Suzuki GSX 400E), niin varmaankin tuollainen 1970 luvun pyörä vaatii jotain muutakin tietoa käyttäjältä? Nyt ei juuri ole pyörästä kuvia, mutta saatan laittaa joskus myöhemmin.


Production
1965–1974

Ei sitä mitään täydy käyttää 2min ennen kuin saa ajaa, vanhoissa pyörissä vaan yleensä kylmänä käynti huonoa joten ajettavuus voi olla huono kun räkii ja paukkuu.

Mitään moottoria ei kannata kylmillä öljyillä tai heti startin jälkeen kuormittaa liikaa, mutta kyllä sillä ajaa voi. Nykyiset öljyt kyllä virtaa heti joka paikkaan suomen kesä lämpötiloissa joten siitä ei ole pelkoa.

Öljyn puhtaus vaikuttaa enemmän moottorin kestoon, itellä oli joskus vuosituhannen alussa husqvarna 510 smr ja siinä taisi olla öljynvaihto 10h välein, se oli normaalisti 2-3krt/vko öljynvaihto :beye:, en kyllä enää jaksais pelleillä tuollaisella vaihtovälillä käyttöpyörän kanssa.
 
Ei sitä mitään täydy käyttää 2min ennen kuin saa ajaa, vanhoissa pyörissä vaan yleensä kylmänä käynti huonoa joten ajettavuus voi olla huono kun räkii ja paukkuu.

Mitään moottoria ei kannata kylmillä öljyillä tai heti startin jälkeen kuormittaa liikaa, mutta kyllä sillä ajaa voi. Nykyiset öljyt kyllä virtaa heti joka paikkaan suomen kesä lämpötiloissa joten siitä ei ole pelkoa.

Öljyn puhtaus vaikuttaa enemmän moottorin kestoon, itellä oli joskus vuosituhannen alussa husqvarna 510 smr ja siinä taisi olla öljynvaihto 10h välein, se oli normaalisti 2-3krt/vko öljynvaihto :beye:, en kyllä enää jaksais pelleillä tuollaisella vaihtovälillä käyttöpyörän kanssa.
Tuo oli kyllä hyvä tarkennus, kun en itsekään oikein aikonut käyttää paikallaan "naapureiden riesaksi". Eli vaikka kevyttä ajoa 50km/h kaupungissa aluksi ja sitten vasta myöhemmin pystyy kurittaa moottoria tarvittaessa. Jos siis tästä heti lähtisin isolle tielle ajamaan 100-110km/h, niin moottori tykkäisi toki huonoa. Joku laakerointi pettäisi?

Myyjän mukaan 1971 Honda CB450 moottoripyörässä ei olisi öljynpainetta ollenkaan. Ja siksi tuo 2 minuutin ns kevyempi käyttö olisi todellakin suositeltavaa. Kun yleensähän öljynpaine on ja näin ajateltuna ainakin öljynkierto olisi parempi ja öljyä olisi nopeammin joka paikassa. Eli siis moni CB450 on rikottu juuri sillä, että kiireessä lähdetty ajelemaan kaasu pohjassa?

Tosiaan tuo 1500km vaihtoväli tulee sekin aika tiuhaan, vaikka maltillisesti tulee ajettua ja kolme pyörää kumminkin, joita hieman vuorottelen.

Myös vähän työläämpi, kun ei ole vaihdettavaa öljynsuodatinta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tuo oli kyllä hyvä tarkennus, kun en itsekään oikein aikonut käyttää paikallaan "naapureiden riesaksi". Eli vaikka kevyttä ajoa 50km/h kaupungissa aluksi ja sitten vasta myöhemmin pystyy kurittaa moottoria tarvittaessa. Jos siis tästä heti lähtisin isolle tielle ajamaan 100-110km/h, niin moottori tykkäisi toki huonoa. Joku laakerointi pettäisi?

Myyjän mukaan 1971 Honda CB450 moottoripyörässä ei olisi öljynpainetta ollenkaan. Ja siksi tuo 2 minuutin ns kevyempi käyttö olisi todellakin suositeltavaa. Kun yleensähän öljynpaine on ja näin ajateltuna ainakin öljynkierto olisi parempi ja öljyä olisi nopeammin joka paikassa. Eli siis moni CB450 on rikottu juuri sillä, että kiireessä lähdetty ajelemaan kaasu pohjassa?

Tosiaan tuo 1500km vaihtoväli tulee sekin aika tiuhaan, vaikka maltillisesti tulee ajettua ja kolme pyörää kumminkin, joita hieman vuorottelen.

Myös vähän työläämpi, kun ei ole vaihdettavaa öljynsuodatinta.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Suosittelen kyllä mielummin jotain 2000-luvun alun bonnevillea mielummin kuin 70-luvun pyörää, ihan näin niinku omasta kokemuksesta. Vanhan pyörän näköinen, mutta moderni johon saa osia, eikä huolto ja ajaminen ole sen hankalempaa kuin millään muullakaan...
 
Suosittelen kyllä mielummin jotain 2000-luvun alun bonnevillea mielummin kuin 70-luvun pyörää, ihan näin niinku omasta kokemuksesta. Vanhan pyörän näköinen, mutta moderni johon saa osia, eikä huolto ja ajaminen ole sen hankalempaa kuin millään muullakaan...
Tuo olisi yksi vaihtoehto, 5800€.

70-luvun pyörästä kun pitäisi siitäkin köyhtyä jopa 3400€. Tuo Honda olisi kokonaan uudelleen rakennettu, mutta samat cb450 tyyppiviat toki on. Ei siis oikeasti mitään järkeä ostaa, mutta kai se on taas kokeiltava ja kirottava sitten kun moottori on rikki :D

Tällä hetkellä kaikki cb450 malliset on joko myyty tai rikkinäisinä. Eli sellaisa ei nettimotostakaan löydy suoraan verrokiksi.

Toki tuollaista vanhaa "romua" tulee säälittyä, eli olisi jonkin verran kevyemmällä käytöllä.

Edit:

Ilmeisesti öljynvaihto onkin 2400 km välein, joka tuntuukin hieman järkevämmältä. Ainakin youtuben mukaan olisi noin.

Screenshot_2023-05-14-17-36-10-197_com.miui.gallery.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täydellinen ilma ajella tänä iltana. Sopivan lämmin, mutta ei kuuma. Laitellaan näitä kuvia tänne vaikka pyörä ei kummoinen ole :lol:
Miten niin ei kummoinen? Tuohan on Suzukin parhaimmistoa, perusluotettavaa tekniikkaa ilman ylimääräisiä himmeleitä. Muistaakseni vielä (ainakin ensimmäiset mallit) oli öljyjäähdytettyjä, ei tarvi edes glykolin ja veden kanssa lotrata. Tuollainen kotimaisen Proboostin turbokitillä olisi aivan mahtava vekotin. Mutta kelpaisi nakupyöräksi myös ihan sellaisenaan.
 
"Uusi" "fiilistely" pyörä tuli kotiin. Tänään vielä oli huollossa, jossa toinen kaasutin ultrapestiin uudelleen. Pieni maalaus juttu yhteen osaan myös.

Honda CB 450 vm1971. Ainakin omasta mielestä erittäin hyvin uudelleen rakennettu Honda. 75 km ehdin nyt tänään sillä ajella ja toivottavasti vähän lisää.

Screenshot_2023-05-15-17-38-28-463_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2023-05-15-17-39-30-885_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-05-15-17-40-23-562_com.miui.gallery.jpg


Tais olla Alfa Red, joka vielä hiottu ja lakattu ja Audin hopea, jos muistan ne värikoodit oikein. Pyörä on saatu valmiiksi ja rekisteröity syksyllä 2022. Tähän mennessä tykkään ostoksesta :)
 

Heinäkuun Norjan reissu siintää jo horisontissa ja meikäläinen miettimähän että mistäs Hyperiin kovat laukut... noh, lähti ehkä vähän laukalle.

Jenkeistä Hyperstradan kauhukahvat/takalaukun kiinnike 96780141A
Italiasta vastaavan kamppeen sivulaukkujen kiinnikeet 96780131A

Tietäjät tietää että nämä on harvinaista herkkua tätä nykyä.

Lisäksi Givin mallikohtaiset osat PL7403 (raudat Monokey -sivulaukuille) sekä SRA7403 (vastaava kokonaisuus takalaukulle). Nyt mietinnässä vielä laittaako Dolomitit vai Alaskat kun muita laukkuja ei tunnu tähän pyörään saavan paitsi tietysti ämpärimuoviset (ja puolentoista viikon reissuun vähän pienehköt) E22:t.

Joku olisi jo varmasti samalla vaivalla vaihtanut pyörää, mutta jotenkin tuo italodisco miellyttää. Ai niin, toinen slipari pitää vielä hommata ellei halua että kuulo jää tuntureille...

Noh, vähänhän se venähti. Ensimmäinen italo oli soittanut GLS:lle kesken toimituksen että voisiko toimituksen kuitenkin osoittaa nahkahousujen maahan eräälle herra Udolle. No, kun ei ollut onnistunut niin oli pyytänyt lähetyksen palautusta takaisin saapasmaahan. Toisella yrittämällä tärppäsi, nyt enää odotellaan laukkuja ja sen jälkeen muodonmuutos Hypermotardista Hyperstradaksi on melkolailla valmis. Ducati vs. 4500 km on jo lähes valmis alkamaan.

347263842_6382810331775878_8798272691222919172_n.jpg



"Uusi" "fiilistely" pyörä tuli kotiin. Tänään vielä oli huollossa, jossa toinen kaasutin ultrapestiin uudelleen. Pieni maalaus juttu yhteen osaan myös.

Honda CB 450 vm1971. Ainakin omasta mielestä erittäin hyvin uudelleen rakennettu Honda. 75 km ehdin nyt tänään sillä ajella ja toivottavasti vähän lisää.

Tais olla Alfa Red, joka vielä hiottu ja lakattu ja Audin hopea, jos muistan ne värikoodit oikein. Pyörä on saatu valmiiksi ja rekisteröity syksyllä 2022. Tähän mennessä tykkään ostoksesta :)

Tykkään tuosta katteesta :love:
 
Noh, vähänhän se venähti. Ensimmäinen italo oli soittanut GLS:lle kesken toimituksen että voisiko toimituksen kuitenkin osoittaa nahkahousujen maahan eräälle herra Udolle. No, kun ei ollut onnistunut niin oli pyytänyt lähetyksen palautusta takaisin saapasmaahan. Toisella yrittämällä tärppäsi, nyt enää odotellaan laukkuja ja sen jälkeen muodonmuutos Hypermotardista Hyperstradaksi on melkolailla valmis. Ducati vs. 4500 km on jo lähes valmis alkamaan.

347263842_6382810331775878_8798272691222919172_n.jpg





Tykkään tuosta katteesta :love:

Ei kai tuo ole Ducatille matka eikä mikään :) Ainut mikä estää Hypereitä olemasta täydellisiä matkapyöriä on ketjuveto. Ketuttaa raahata kiristysvälineitä mukana.
 
Eipä niitä tarvitse koko aikaa kiristellä. Itse en laita ~40v kokemuksella enää mitään muuta ketjua kuin DID.
 
Tuossa jonkun aikaan sitten kyselinkin tässä ketjussa pyöristä ja ajokortista. Noh, nyt on molemmat hankittu tuossa kolme viikkoa sitten. Ajokortti pelkällä mopotaustalla oli kyllä yllättävän kevyt kokemus, kun kortin hommaamiseen meni kokonaisuudessaan noin pari viikkoa. Minimeillä siis mentiin, mutta inssi sekä käsittelykoe meni heittämällä läpi.

Kuukauden nettimoton ja foorumeiden selaamisen jälkeen viimeisinä vaihtoehtoina ensipyöräksi olivat Street triple, CB600 Hornetti, GSR600, Z750 ja FZ-6N. Näistä Street triple ja Z750 vähän kalliimpia vaihtoehtoja, mutta budjetissa jos sattuu sopiva löytymään. Työkaverilta sitten löytyikin tallista 2008 Triumph Street Triple ja homma oli selvä heti ensimmäisen koeajon jälkeen :D Ulkonäkö miellyttää itseä ja kolmipyttysen äänet laittaa bokserit vaihtoon joka ajelulla. Onhan se vähän riski pyörä ensimmäiseksi, mutta kun pyörään suhtautuu kunnioituksella niin ei tässä mitään ongelmaa ole.

IMG_1288.jpg



IMG_1289.jpg
 
Tarviiko sitä tuolle kilsalle kiristää. Tuscin.

Kyllä mulla ainakin tonnin välein saanut aina olla säätämässä jos spekseissä haluaa pysyä. Enkä edes ole mikään katujen Rossi. Näkee sitten rauhoittuuko kun eivät ole enää uudet. DID ZVM-X:iä olen käyttänyt aina ja 525.
 
Kyllä mulla ainakin tonnin välein saanut aina olla säätämässä jos spekseissä haluaa pysyä. Enkä edes ole mikään katujen Rossi. Näkee sitten rauhoittuuko kun eivät ole enää uudet. DID ZVM-X:iä olen käyttänyt aina ja 525.
Tonnin välein ketjun säätöä? Tuo kuullostaa kyllä oudolta. En muista missään pyörässä koskaan tarvinneeni noin tiuhaan säädellä edes kun ketju on ollut uusi, enkä ole kovin tunnollinen öljyämisessä enkä käytä Scottoileria (enää, liian sotkuista saada säätöön). Busassa säädän ehkä n. kerran vuodessa, jos sitäkään. Vaihdan ja niittaan ketjut itse mutta ei sillä ole väliä säätötarpeen suhteen, lähinnä laatu on vaikuttanut joten nykyään käytän myös DID ZVM-X:ää (530). Ei halvin mutta toimiva, vaihtoväli 50-75tkm.
 
Kyllä mulla ainakin tonnin välein saanut aina olla säätämässä jos spekseissä haluaa pysyä. Enkä edes ole mikään katujen Rossi. Näkee sitten rauhoittuuko kun eivät ole enää uudet. DID ZVM-X:iä olen käyttänyt aina ja 525.
Uutena ketjua saa kiristellä mutta sitten menee helposti koko kesä yksillä säädöillä.
 
Uutena ketjua saa kiristellä mutta sitten menee helposti koko kesä yksillä säädöillä.
Täähän se. Pari kertaa per elinkaari. Eli jotain 20-30 donaa. RK GXW tai DID ZWMX. Nyt kyllä kävi vileenit ja laitoin jonku VX ketjun. Saa nähä meneekö pitkäksi.
 
Joko ketjussa tai kiristysmekanismissä jotain vikaa jos 1000 km välein pitää olla kiristämässä. Yleensä tarkistanut/kiristänyt n. 10 tkm välein samalla kun takarengas on vaihtunut uuteen. Mikäli tuon tiheämpää on vaatinut, niin sitten mennyt ketju vaihtoon ( yleensä 25-30tkm välillä ).
 
Tuossa jonkun aikaan sitten kyselinkin tässä ketjussa pyöristä ja ajokortista. Noh, nyt on molemmat hankittu tuossa kolme viikkoa sitten. Ajokortti pelkällä mopotaustalla oli kyllä yllättävän kevyt kokemus, kun kortin hommaamiseen meni kokonaisuudessaan noin pari viikkoa. Minimeillä siis mentiin, mutta inssi sekä käsittelykoe meni heittämällä läpi.

Kuukauden nettimoton ja foorumeiden selaamisen jälkeen viimeisinä vaihtoehtoina ensipyöräksi olivat Street triple, CB600 Hornetti, GSR600, Z750 ja FZ-6N. Näistä Street triple ja Z750 vähän kalliimpia vaihtoehtoja, mutta budjetissa jos sattuu sopiva löytymään. Työkaverilta sitten löytyikin tallista 2008 Triumph Street Triple ja homma oli selvä heti ensimmäisen koeajon jälkeen :D Ulkonäkö miellyttää itseä ja kolmipyttysen äänet laittaa bokserit vaihtoon joka ajelulla. Onhan se vähän riski pyörä ensimmäiseksi, mutta kun pyörään suhtautuu kunnioituksella niin ei tässä mitään ongelmaa ole.

IMG_1288.jpg



IMG_1289.jpg

Hieno peli! Onnittelut hienon harrastuksen aloittamisesta :) Turvallisia kilometrejä ja älä anna sarvien kasvaa päähän väärässä paikassa! ;)
 
Kyllä, kaikki pudonnut jonnekin matkanvarrelle, sitä että koska tämä tapahtui, en tiedä!?

Osa kilventelineestä oli tuolla satulan alla ja pultit ei ollut irronnut, mutta alumiini oli väsynyt ja tärissyt itsensä poikki.

Onko tämä nyt kolmas kerta kun prätkästä häviää kilpi matkalle (eka tämän kanssa).
Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.

Screenshot_2023-05-18-21-02-07-421_com.miui.gallery.jpg


Honda toimi vielä ihan hyvin. Keli vaan oli melko kylmä, jotain 10 astetta. Ihan kiva oli silti päästä hieman ajelemaan :)

IMG_20230518_211547.jpg


received_998459971079723.jpeg
 
Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.

Screenshot_2023-05-18-21-02-07-421_com.miui.gallery.jpg
Tuohon telineeseen kannattaa ruuvata esim. alumiinista kilvelle taustalevy, vaikkapa 3mm paksu ja muutaman millin pienempi kuin mitä itse kilpi on. Toimii ja kestää toi telinekin sen jälkeen.
 
Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.

Honda toimi vielä ihan hyvin. Keli vaan oli melko kylmä, jotain 10 astetta. Ihan kiva oli silti päästä hieman ajelemaan :)
Tuo on kyllä niin klassisen kaunis pyörä ettei paremmasta väliä. Propsit vielä siitä että ajat sillä normiliikenteessä ja myös vähemmän hyvällä säällä! Itsekin suosittelisin jotain 3mm alumiinia kilven taakse lisätueksi.
 
Tuli tuossa irrotettua MT-09:stä takavanne irti, että voi kiikuttaa renkaanvaihtoon. Jostain syystä ensiasennusrengas kului ihan sairaan nopeesti kankaille. Huomasin tuossa samalla, että ketjun kiristystä varten olevat ruuvit on eri kireydellä eri puolilla. En ihan ymmärrä miksi näin olisi, mutta tuo on siis uusi pyörä ja liikkeestä tullut näin konffittuna.

Eikö näissä uusissa moottoripyörissä voi luottaa siihen, että voi kiristää merkkien mukaan kummanki puolen samaan loveen? Vai onko toi oikeesti niin, että pitää alkaa mittailemaan onko rengas linjassa?
 
Tuli tuossa irrotettua MT-09:stä takavanne irti, että voi kiikuttaa renkaanvaihtoon. Jostain syystä ensiasennusrengas kului ihan sairaan nopeesti kankaille. Huomasin tuossa samalla, että ketjun kiristystä varten olevat ruuvit on eri kireydellä eri puolilla. En ihan ymmärrä miksi näin olisi, mutta tuo on siis uusi pyörä ja liikkeestä tullut näin konffittuna.

Eikö näissä uusissa moottoripyörissä voi luottaa siihen, että voi kiristää merkkien mukaan kummanki puolen samaan loveen? Vai onko toi oikeesti niin, että pitää alkaa mittailemaan onko rengas linjassa?
Samoihin merkkeihin aina omat oon kiristellyt, eiköhän sen niin kuulu mennä muissakin. Manuaalista löytynee vastaus asiaan kuitenkin.
 
Samoihin merkkeihin aina omat oon kiristellyt, eiköhän sen niin kuulu mennä muissakin. Manuaalista löytynee vastaus asiaan kuitenkin.
Manuaalissa kehotetaan säätämään samoihin merkkeihin kummallakin puolella ja näin itsekin olisin asian nähnyt. Jotenkin tässä vaan tuli epäusko, että eihän kukaan voi uutta pyörää antaa liikkeestä rengas vinkurallaan, ja että siihen olisi joku järkevä syy vanne on säädetty vinoon. Kai se täytyy uskoa ettei mihinkään voi luottaa :poop:
 
Manuaalissa kehotetaan säätämään samoihin merkkeihin kummallakin puolella ja näin itsekin olisin asian nähnyt. Jotenkin tässä vaan tuli epäusko, että eihän kukaan voi uutta pyörää antaa liikkeestä rengas vinkurallaan, ja että siihen olisi joku järkevä syy vanne on säädetty vinoon. Kai se täytyy uskoa ettei mihinkään voi luottaa :poop:
En tiedä millaiset kiristimet yamahassa on, mutta yksi syy kiristää ne eri tasoon on se jos ketjulinja muuten ei kulje ns. keskellä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 801
Viestejä
5 051 890
Jäsenet
80 983
Uusin jäsen
actualv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom