Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ihme juttu kun kilpiteline on kadonnu kans.Aina yhtä hämmentävä tunne kun tulet ajamasta ja sun rekisterikilpi on pudonnut jonnekin!
![]()
Kyllä, kaikki pudonnut jonnekin matkanvarrelle, sitä että koska tämä tapahtui, en tiedä!?Ihme juttu kun kilpiteline on kadonnu kans.
Motonet, partco, bebek..Mistä porukka on hommanut diodeja pyöriinsä. R6 1999 tarvetta parille, eikä meinaa löytyä mistään.
Minullekin tuli ensimmäisenä mieleen Partco ja Bebek, kun sieltä olen ostellut komponentteja "projekteihin" (jotka yleensä päättyvät siihen että poltan sormenpään juottokolviin ja unohdan sen jälkeen koko asian). Luulen kuitenkin että tässä kysellään vaikkapa osaa nro 16 tässä kuvassa joten yleiskomponentin sopivuudesta en ilman ankaraa näpertelyä ole ihan varma. Käytettyjä osia hayabusaan olen itse tilaillut Motorparts onlinesta ja joskus uusia Ron Ayersilta, mutta siitä on aikaa joten diodeista en valitettavasti osaa sanoa sen enempiä.Mistä porukka on hommanut diodeja pyöriinsä. R6 1999 tarvetta parille, eikä meinaa löytyä mistään.
Sit kannattaa ruveta miettimään, miten ja millä materiaaleilla se kilpi kiinnitetään..Onko tämä nyt kolmas kerta kun prätkästä häviää kilpi matkalle (eka tämän kanssa).
Minullekin tuli ensimmäisenä mieleen Partco ja Bebek, kun sieltä olen ostellut komponentteja "projekteihin" (jotka yleensä päättyvät siihen että poltan sormenpään juottokolviin ja unohdan sen jälkeen koko asian). Luulen kuitenkin että tässä kysellään vaikkapa osaa nro 16 tässä kuvassa joten yleiskomponentin sopivuudesta en ilman ankaraa näpertelyä ole ihan varma. Käytettyjä osia hayabusaan olen itse tilaillut Motorparts onlinesta ja joskus uusia Ron Ayersilta, mutta siitä on aikaa joten diodeista en valitettavasti osaa sanoa sen enempiä.
Mitäpä sitä miettimään, on hajonnut muovi, alumiini ja teräs...Sit kannattaa ruveta miettimään, miten ja millä materiaaleilla se kilpi kiinnitetään..
Production | 1965–1974 |
|---|
Varaosien saatavuus huonohkoa, sytytys on kärjillä jne. Jarrastepyöränä nätti ja hyvä mutta en ehkä kuitenkaan ihan täydeksi käyttöpyöräksi ottaisi.Onkohan kellään kokemusta vähän iäkkäämmästä (52 vuotta vanhasta) Honda CB 450 (k3-super sport/444) moottoripyörästä? Tuo siis on tehty joskus vuonna 1971.
Ihan käyttöön tulisi. Ilmeisesti tuollaisessa vanhassa saa tai täytyy lämmitellä moottoria 2 minuuttia ja lähteä sitten vasta ajamaan? Että välttyisi ehkäpä moottoririkolta.
Itsellä on ollut vanhin pyörä jostain 1980 luvulta (Suzuki GSX 400E), niin varmaankin tuollainen 1970 luvun pyörä vaatii jotain muutakin tietoa käyttäjältä? Nyt ei juuri ole pyörästä kuvia, mutta saatan laittaa joskus myöhemmin.
![]()
Honda CB450 - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Production1965–1974
Kiitos tiedoista! Nättejä tosiaan alkuperäisenä, mutta tuota on hieman "modattu/räpelletty". Tuntui kumminkin olevan osaamista tuon Honhan korjaajalla.Varaosien saatavuus huonohkoa, sytytys on kärjillä jne. Harrastepyöränä nätti ja hyvä mutta en ehkä kuitenkaan ihan täydeksi käyttöpyöräksi ottaisi.
Vmpk foorumilta tai japsistaroilta löytyy paremmin tietoa.
Muistatko vielä mikä mahtoi olla öljynvaihtoväli? Myyjä taisi kertoa, että 1500 km, mutta epäilyttää onko noin tiheään?Tuolta tuli itselle hankittua osia kun -71 350 cb:n omistin. Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts
Tuo noin 1000 km menikin summissa melkein oikein. Eli varmistus löytyi tuolle 1500 km vaihtovälille (alkuperäisillä mineraaliöljyillä).En muista enää tarkemmin mikä olisi ollut oikea väli. Vaihdoin joka syksy kun alle tuhanteen jäi vuodessa kilometrit. Aina parempi mitä tiheämmin vaihtaa. Kannattaa tosiaan kysellä tuolta vmpk:lta/japsistaroilta tarkemmin. Siellä on sellaisia kavereita ketkä noiden kanssa ovat tapelleet vuosikymmeniä.
Riippuen mallista noissa on joko pelkkä sihti tai heittäjäsuodatin mitkä pitää myös puhdistaa jokatoisella vaihtokerralla. Videoita löytyy youtubesta.
Onkohan kellään kokemusta vähän iäkkäämmästä (52 vuotta vanhasta) Honda CB 450 (k3-super sport/444) moottoripyörästä? Tuo siis on tehty joskus vuonna 1971.
Ihan käyttöön tulisi. Ilmeisesti tuollaisessa vanhassa saa tai täytyy lämmitellä moottoria 2 minuuttia ja lähteä sitten vasta ajamaan? Että välttyisi ehkäpä moottoririkolta.
Itsellä on ollut vanhin pyörä jostain 1980 luvulta (Suzuki GSX 400E), niin varmaankin tuollainen 1970 luvun pyörä vaatii jotain muutakin tietoa käyttäjältä? Nyt ei juuri ole pyörästä kuvia, mutta saatan laittaa joskus myöhemmin.
![]()
Honda CB450 - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Production
1965–1974
, en kyllä enää jaksais pelleillä tuollaisella vaihtovälillä käyttöpyörän kanssa.Tuo oli kyllä hyvä tarkennus, kun en itsekään oikein aikonut käyttää paikallaan "naapureiden riesaksi". Eli vaikka kevyttä ajoa 50km/h kaupungissa aluksi ja sitten vasta myöhemmin pystyy kurittaa moottoria tarvittaessa. Jos siis tästä heti lähtisin isolle tielle ajamaan 100-110km/h, niin moottori tykkäisi toki huonoa. Joku laakerointi pettäisi?Ei sitä mitään täydy käyttää 2min ennen kuin saa ajaa, vanhoissa pyörissä vaan yleensä kylmänä käynti huonoa joten ajettavuus voi olla huono kun räkii ja paukkuu.
Mitään moottoria ei kannata kylmillä öljyillä tai heti startin jälkeen kuormittaa liikaa, mutta kyllä sillä ajaa voi. Nykyiset öljyt kyllä virtaa heti joka paikkaan suomen kesä lämpötiloissa joten siitä ei ole pelkoa.
Öljyn puhtaus vaikuttaa enemmän moottorin kestoon, itellä oli joskus vuosituhannen alussa husqvarna 510 smr ja siinä taisi olla öljynvaihto 10h välein, se oli normaalisti 2-3krt/vko öljynvaihto, en kyllä enää jaksais pelleillä tuollaisella vaihtovälillä käyttöpyörän kanssa.
Tuo oli kyllä hyvä tarkennus, kun en itsekään oikein aikonut käyttää paikallaan "naapureiden riesaksi". Eli vaikka kevyttä ajoa 50km/h kaupungissa aluksi ja sitten vasta myöhemmin pystyy kurittaa moottoria tarvittaessa. Jos siis tästä heti lähtisin isolle tielle ajamaan 100-110km/h, niin moottori tykkäisi toki huonoa. Joku laakerointi pettäisi?
Myyjän mukaan 1971 Honda CB450 moottoripyörässä ei olisi öljynpainetta ollenkaan. Ja siksi tuo 2 minuutin ns kevyempi käyttö olisi todellakin suositeltavaa. Kun yleensähän öljynpaine on ja näin ajateltuna ainakin öljynkierto olisi parempi ja öljyä olisi nopeammin joka paikassa. Eli siis moni CB450 on rikottu juuri sillä, että kiireessä lähdetty ajelemaan kaasu pohjassa?
Tosiaan tuo 1500km vaihtoväli tulee sekin aika tiuhaan, vaikka maltillisesti tulee ajettua ja kolme pyörää kumminkin, joita hieman vuorottelen.
Myös vähän työläämpi, kun ei ole vaihdettavaa öljynsuodatinta.
Tuo olisi yksi vaihtoehto, 5800€.Suosittelen kyllä mielummin jotain 2000-luvun alun bonnevillea mielummin kuin 70-luvun pyörää, ihan näin niinku omasta kokemuksesta. Vanhan pyörän näköinen, mutta moderni johon saa osia, eikä huolto ja ajaminen ole sen hankalempaa kuin millään muullakaan...
Eikö se olekkaan vitamiini?1200 Bandiitti oli minulla aikoinaan ja siitä tuo nimimerkkikin juontaa juurensa.
Miten niin ei kummoinen? Tuohan on Suzukin parhaimmistoa, perusluotettavaa tekniikkaa ilman ylimääräisiä himmeleitä. Muistaakseni vielä (ainakin ensimmäiset mallit) oli öljyjäähdytettyjä, ei tarvi edes glykolin ja veden kanssa lotrata. Tuollainen kotimaisen Proboostin turbokitillä olisi aivan mahtava vekotin. Mutta kelpaisi nakupyöräksi myös ihan sellaisenaan.Täydellinen ilma ajella tänä iltana. Sopivan lämmin, mutta ei kuuma. Laitellaan näitä kuvia tänne vaikka pyörä ei kummoinen ole![]()
Eipä maksa vaivaa ja rahaa kuussataseen. 1200 eri juttu sitten.Tuollainen kotimaisen Proboostin turbokitillä olisi aivan mahtava vekotin. Mutta kelpaisi nakupyöräksi myös ihan sellaisenaan.
Heinäkuun Norjan reissu siintää jo horisontissa ja meikäläinen miettimähän että mistäs Hyperiin kovat laukut... noh, lähti ehkä vähän laukalle.
Jenkeistä Hyperstradan kauhukahvat/takalaukun kiinnike 96780141A
Italiasta vastaavan kamppeen sivulaukkujen kiinnikeet 96780131A
Tietäjät tietää että nämä on harvinaista herkkua tätä nykyä.
Lisäksi Givin mallikohtaiset osat PL7403 (raudat Monokey -sivulaukuille) sekä SRA7403 (vastaava kokonaisuus takalaukulle). Nyt mietinnässä vielä laittaako Dolomitit vai Alaskat kun muita laukkuja ei tunnu tähän pyörään saavan paitsi tietysti ämpärimuoviset (ja puolentoista viikon reissuun vähän pienehköt) E22:t.
Joku olisi jo varmasti samalla vaivalla vaihtanut pyörää, mutta jotenkin tuo italodisco miellyttää. Ai niin, toinen slipari pitää vielä hommata ellei halua että kuulo jää tuntureille...
"Uusi" "fiilistely" pyörä tuli kotiin. Tänään vielä oli huollossa, jossa toinen kaasutin ultrapestiin uudelleen. Pieni maalaus juttu yhteen osaan myös.
Honda CB 450 vm1971. Ainakin omasta mielestä erittäin hyvin uudelleen rakennettu Honda. 75 km ehdin nyt tänään sillä ajella ja toivottavasti vähän lisää.
Tais olla Alfa Red, joka vielä hiottu ja lakattu ja Audin hopea, jos muistan ne värikoodit oikein. Pyörä on saatu valmiiksi ja rekisteröity syksyllä 2022. Tähän mennessä tykkään ostoksesta![]()
Noh, vähänhän se venähti. Ensimmäinen italo oli soittanut GLS:lle kesken toimituksen että voisiko toimituksen kuitenkin osoittaa nahkahousujen maahan eräälle herra Udolle. No, kun ei ollut onnistunut niin oli pyytänyt lähetyksen palautusta takaisin saapasmaahan. Toisella yrittämällä tärppäsi, nyt enää odotellaan laukkuja ja sen jälkeen muodonmuutos Hypermotardista Hyperstradaksi on melkolailla valmis. Ducati vs. 4500 km on jo lähes valmis alkamaan.
![]()
Tykkään tuosta katteesta![]()
Tarviiko sitä tuolle kilsalle kiristää. Tuscin.Ei kai tuo ole Ducatille matka eikä mikäänAinut mikä estää Hypereitä olemasta täydellisiä matkapyöriä on ketjuveto. Ketuttaa raahata kiristysvälineitä mukana.
No ei se mikään taikasana ole, mutta jokainen uskossaan onnellinen.Eipä niitä tarvitse koko aikaa kiristellä. Itse en laita ~40v kokemuksella enää mitään muuta ketjua kuin DID.
Tarviiko sitä tuolle kilsalle kiristää. Tuscin.
Tonnin välein ketjun säätöä? Tuo kuullostaa kyllä oudolta. En muista missään pyörässä koskaan tarvinneeni noin tiuhaan säädellä edes kun ketju on ollut uusi, enkä ole kovin tunnollinen öljyämisessä enkä käytä Scottoileria (enää, liian sotkuista saada säätöön). Busassa säädän ehkä n. kerran vuodessa, jos sitäkään. Vaihdan ja niittaan ketjut itse mutta ei sillä ole väliä säätötarpeen suhteen, lähinnä laatu on vaikuttanut joten nykyään käytän myös DID ZVM-X:ää (530). Ei halvin mutta toimiva, vaihtoväli 50-75tkm.Kyllä mulla ainakin tonnin välein saanut aina olla säätämässä jos spekseissä haluaa pysyä. Enkä edes ole mikään katujen Rossi. Näkee sitten rauhoittuuko kun eivät ole enää uudet. DID ZVM-X:iä olen käyttänyt aina ja 525.
Uutena ketjua saa kiristellä mutta sitten menee helposti koko kesä yksillä säädöillä.Kyllä mulla ainakin tonnin välein saanut aina olla säätämässä jos spekseissä haluaa pysyä. Enkä edes ole mikään katujen Rossi. Näkee sitten rauhoittuuko kun eivät ole enää uudet. DID ZVM-X:iä olen käyttänyt aina ja 525.
Täähän se. Pari kertaa per elinkaari. Eli jotain 20-30 donaa. RK GXW tai DID ZWMX. Nyt kyllä kävi vileenit ja laitoin jonku VX ketjun. Saa nähä meneekö pitkäksi.Uutena ketjua saa kiristellä mutta sitten menee helposti koko kesä yksillä säädöillä.
Tuossa jonkun aikaan sitten kyselinkin tässä ketjussa pyöristä ja ajokortista. Noh, nyt on molemmat hankittu tuossa kolme viikkoa sitten. Ajokortti pelkällä mopotaustalla oli kyllä yllättävän kevyt kokemus, kun kortin hommaamiseen meni kokonaisuudessaan noin pari viikkoa. Minimeillä siis mentiin, mutta inssi sekä käsittelykoe meni heittämällä läpi.
Kuukauden nettimoton ja foorumeiden selaamisen jälkeen viimeisinä vaihtoehtoina ensipyöräksi olivat Street triple, CB600 Hornetti, GSR600, Z750 ja FZ-6N. Näistä Street triple ja Z750 vähän kalliimpia vaihtoehtoja, mutta budjetissa jos sattuu sopiva löytymään. Työkaverilta sitten löytyikin tallista 2008 Triumph Street Triple ja homma oli selvä heti ensimmäisen koeajon jälkeenUlkonäkö miellyttää itseä ja kolmipyttysen äänet laittaa bokserit vaihtoon joka ajelulla. Onhan se vähän riski pyörä ensimmäiseksi, mutta kun pyörään suhtautuu kunnioituksella niin ei tässä mitään ongelmaa ole.
![]()
![]()
Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.Kyllä, kaikki pudonnut jonnekin matkanvarrelle, sitä että koska tämä tapahtui, en tiedä!?
Osa kilventelineestä oli tuolla satulan alla ja pultit ei ollut irronnut, mutta alumiini oli väsynyt ja tärissyt itsensä poikki.
Onko tämä nyt kolmas kerta kun prätkästä häviää kilpi matkalle (eka tämän kanssa).

Tuohon telineeseen kannattaa ruuvata esim. alumiinista kilvelle taustalevy, vaikkapa 3mm paksu ja muutaman millin pienempi kuin mitä itse kilpi on. Toimii ja kestää toi telinekin sen jälkeen.Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.
![]()
Tuo on kyllä niin klassisen kaunis pyörä ettei paremmasta väliä. Propsit vielä siitä että ajat sillä normiliikenteessä ja myös vähemmän hyvällä säällä! Itsekin suosittelisin jotain 3mm alumiinia kilven taakse lisätueksi.Itse ajelin tänään 210km "uudella" vm1971 Honda CB 450:lla ja huomasin, että kilpiteline oli mennyt tärinästä kanssa rikki. En tiedä mitä materiaalia se teline mahtaa olla, että onko hitsattavissa. Täytyy varmaan pyörän myyjältä kysyä tuo materiaali. Sen kumminkin näin, että teline on ruuveilla kiinni, eli saa irti ja olisi siis hitsattavissa ja sen jälkeen vähän maalia päälle.
Honda toimi vielä ihan hyvin. Keli vaan oli melko kylmä, jotain 10 astetta. Ihan kiva oli silti päästä hieman ajelemaan![]()
Pistetääs tänne kuva omasta kiiturista. Suzuki GSX-R 1000. Mukavasti kulkee kahvasta vääntämällä, mutta kiinostus siirtynyt HD joten pistin pyörän myyntiin.
![]()
Samoihin merkkeihin aina omat oon kiristellyt, eiköhän sen niin kuulu mennä muissakin. Manuaalista löytynee vastaus asiaan kuitenkin.Tuli tuossa irrotettua MT-09:stä takavanne irti, että voi kiikuttaa renkaanvaihtoon. Jostain syystä ensiasennusrengas kului ihan sairaan nopeesti kankaille. Huomasin tuossa samalla, että ketjun kiristystä varten olevat ruuvit on eri kireydellä eri puolilla. En ihan ymmärrä miksi näin olisi, mutta tuo on siis uusi pyörä ja liikkeestä tullut näin konffittuna.
Eikö näissä uusissa moottoripyörissä voi luottaa siihen, että voi kiristää merkkien mukaan kummanki puolen samaan loveen? Vai onko toi oikeesti niin, että pitää alkaa mittailemaan onko rengas linjassa?
Manuaalissa kehotetaan säätämään samoihin merkkeihin kummallakin puolella ja näin itsekin olisin asian nähnyt. Jotenkin tässä vaan tuli epäusko, että eihän kukaan voi uutta pyörää antaa liikkeestä rengas vinkurallaan, ja että siihen olisi joku järkevä syy vanne on säädetty vinoon. Kai se täytyy uskoa ettei mihinkään voi luottaaSamoihin merkkeihin aina omat oon kiristellyt, eiköhän sen niin kuulu mennä muissakin. Manuaalista löytynee vastaus asiaan kuitenkin.

En tiedä millaiset kiristimet yamahassa on, mutta yksi syy kiristää ne eri tasoon on se jos ketjulinja muuten ei kulje ns. keskelläManuaalissa kehotetaan säätämään samoihin merkkeihin kummallakin puolella ja näin itsekin olisin asian nähnyt. Jotenkin tässä vaan tuli epäusko, että eihän kukaan voi uutta pyörää antaa liikkeestä rengas vinkurallaan, ja että siihen olisi joku järkevä syy vanne on säädetty vinoon. Kai se täytyy uskoa ettei mihinkään voi luottaa![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.