Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.
Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.
Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.

Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.Tenereä täälläkin miettinyt toiseksi pyöräksi kun haluaisi joskus ajaa hiekkatietä ja metsäteitä, mutta en nyt hemmetti ala maksamaan 800€ vuodessa vakuutuksia![]()
Tässä nykyisessä 800cc Trumpassa osakaskolla 185€/v niin en voi kyllä mitenkään perustella tuota 800€ hintaa, laiton vielä viestiä omaan vakuutusyhtiöön että voiko hinnalle mitään tehdä niin ei kuulemma voi![]()
Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.

Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.Ei pysty, Trumpan vakuutus kolminkertaistuisi ja auto kaksinkertaistuisi, kokeiltu on kaikkea. Eikä yhdelle pyörälle saa hyvää vakuutusta eri yhtiöstä, saa niitä 600€ tarjouksia, mutta kokonaisuus tässä nyt ratkasee If:n eduksi.
Hauskin on sähköpyörä, If osaa hinnoitella sen liikenne+osakasko 120€ kun muissa yhtiöissä +200€/v![]()
Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.
OP Pohjola on ainakin itselle halvin. Paitsi Monkey 125cc olikin Lähitapiolassa jotain 100€ halvempi. Ilmeisesti siis kevarin maksut on suurempia, kun kuskit saattaa olla vasta 16v täyttäneitäkin.
Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?Minä ostin kesällä uuden Teneren enkä alle 800€:n vakuutusta saanut mistään vaikka bonukset ovat täydet ja ikääkin alkaa olla itsellä aivan liikaa.
Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?
Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.
Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
Kasko tekee aika paljon, kun uusi pyörä?Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
Kyllä siinä vaan oppii uutta ja tosi paljonKävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolellaolihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa
![]()
Trumppa osakaskolla 185€/v 80% bonuksillaKasko tekee aika paljon, kun uusi pyörä?
76% bonuksilla OP:
312€
378€ osakaskolla
645€ kaskolla
Rekkarin otin tuosta:
Vanha pyörä ja huono teho-painosuhde vaikuttaa suoraan vakuutuksen hintoihin. Triumphi on todennäköisesti vielä pyörätyyppinä kovimmille hurjastelijoille kelpaamaton,Trumppa osakaskolla 185€/v 80% bonuksilla
Pisteet tästä, siinä oppii paljon. Monesti sanotaan, että rata-ajo on turvallisuuden kannalta parasta mitä katukuski voi itselleen tehdä. En kuitenkaan tiennyt tämän tarkoittavan sitä, että rata-ajon myötä katuajo saattaa loppua kokonaan, kuten itselleni on käytännössä käynyt.Kävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolellaolihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa
![]()
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.Tenere 700 voisi olla oma valinta. Tietysti jos haluaa isomman, niin sitten 1200 malli tai 1100 Africa Twin (afrikkalaisen hinta karkaa). Kotarilla on miljoona ja yksi mallia, niistäkin voisi joku mennä, mutta japanilaiset pysyvät ehkä varmemmin kasassa.
Tämäkin voisi olla ihan potentiaalinen, vaikka ulkonäöllisesti tykkään enemmän Tenerestä. Paljonkohan tässä olisi vakuutukset, en löytänyt nettimotosta sopivia rekkareitaMites Moto Guzzi V85 ? Kun adventuresta on kyse niin lähtisin kardaanista liikkeelle. Ketjujen huolto ei ole hauskaa edes perus pyörässä niin tuolla pääsee siitä kokonaan eroon.
Guzzia ei kympillä saa (15K€), mutta sillä rahalla saisi sitten uuden (tosin 2021 vuoden) pyörän takuineen.
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.
Pikavilkaisin noita aikasemmin pelkällä Ifillä joka antoi jostain syystä aivan tolkuttoman melkein 2,5k€ tarjouksen. Lähitapiolassa oli jo järkevämpi, reilu 930€.Paljonko se Teneren vakuutus sitten oli? Jos kerran iso A on aivan tuore niin nollasta lähdet liikennevakuutuksen suhteen. Tuskin siis saat mitenkään merkittävästi edullisempia vakuutuksia mihinkään muuhunkaan vastaavaan pyörään.
Esim itselle Lähitapiola antaa 700:lle Tenerelle 770e laajalla kaskolla, liikennevakuutus 30% bonuksilla ja kasko 70%. Vakuutuksen ottajana M37, Pori ja kortti reilun vuoden vanha. Tallissa olevasta vm-21 Tridentistä saa maksaa vielä hiukan enemmän, mutta ne alun kalliit vuodet vaan on maksettava jos harrastuksen haluaa aloittaa.
No ei nuubien niinkö moottoripyörä harrastuksen nimisä, mutta edullinen hinta on saanu monet kallistuun tuonne matkaenduro skeneen katupuolelta. Eli nuubien siinö muelessä että uusia harrastajia tuolla genresä.Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.
Mutta on kyllä hullua että teneren vakuutus maksaa samat kuin mulla vuoden vanhassa x3:ssa, se on kuitenkin 70000€:n auto.
Esitetyistä vaihtoehdoista ottaisin ehdottomasti vähän käytetyn ja valmiiksi lisävarustellun vaihtoehdon. Tähän aikaan vuodesta alkaa yksityisillä myyjillä olla hinnoissa jo ihan kivasti tinkausvaraa.Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.
Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.
Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Itse olen (myös) tuon 901 mallin koeajanut. On ihan tehokas ja muutenkin kiva peli. Ilmeisesti KTM 890 olisi lähes sama pyörä, eli se varmaan kannattaa ottaa mietintään myös?Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.
Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.
Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.
Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.
Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.
"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...
Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.
Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.
Harrikka on aina Harrikka ja sopii nuorille, vanhoille ja keski-ikäisillekin.H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.
Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.
Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
onkos sporterissä 883 jo vakiona enemmin kuin 32 hv
Harmi homma! 690 (smc, enduro tai duke) ktm oli kyllä itelläkin vaihtoehtona, kun tänä kesänä ensimmäistä pyörää ostin. Olin jo päättäny, että lähden seuraavana päivänä ostamaan yhtä smc:tä, mutta peruin viime hetkellä. Duke 690:n kävin koeajamassa viime vuonna ja tykkäsin kyllä kovasti ajettavuudesta ja tehosta. Tärinä matalilla kierroksilla vähän häiritsi. Toivon, että saisit tuon palauttaa, mutta en kyllä usko että se noin toimii. Eikös autoliikkeetkin pukkaa aina epäilyttävät tapaukset huutokauppaan, että pääsevät irti vastuista.Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.
Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
Ihan kiitettävä määrä satulassa istumista.Talviunille menee tällä viikolla. Viimeiset ajelut tuli ajeltua jo. N. 10tkm tuli kesän aikana mittariin
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.