Mopokuumetta

Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.
 
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.

Tenere 700 voisi olla oma valinta. Tietysti jos haluaa isomman, niin sitten 1200 malli tai 1100 Africa Twin (afrikkalaisen hinta karkaa). Kotarilla on miljoona ja yksi mallia, niistäkin voisi joku mennä, mutta japanilaiset pysyvät ehkä varmemmin kasassa.
 
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.

Mites Moto Guzzi V85 ? Kun adventuresta on kyse niin lähtisin kardaanista liikkeelle. Ketjujen huolto ei ole hauskaa edes perus pyörässä niin tuolla pääsee siitä kokonaan eroon.
Guzzia ei kympillä saa (15K€), mutta sillä rahalla saisi sitten uuden (tosin 2021 vuoden) pyörän takuineen.
 
Tenereä täälläkin miettinyt toiseksi pyöräksi kun haluaisi joskus ajaa hiekkatietä ja metsäteitä, mutta en nyt hemmetti ala maksamaan 800€ vuodessa vakuutuksia :facepalm:

Tässä nykyisessä 800cc Trumpassa osakaskolla 185€/v niin en voi kyllä mitenkään perustella tuota 800€ hintaa, laiton vielä viestiä omaan vakuutusyhtiöön että voiko hinnalle mitään tehdä niin ei kuulemma voi:facepalm:
 
Tenereä täälläkin miettinyt toiseksi pyöräksi kun haluaisi joskus ajaa hiekkatietä ja metsäteitä, mutta en nyt hemmetti ala maksamaan 800€ vuodessa vakuutuksia :facepalm:

Tässä nykyisessä 800cc Trumpassa osakaskolla 185€/v niin en voi kyllä mitenkään perustella tuota 800€ hintaa, laiton vielä viestiä omaan vakuutusyhtiöön että voiko hinnalle mitään tehdä niin ei kuulemma voi:facepalm:
Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.
 
Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.

Ei pysty, Trumpan vakuutus kolminkertaistuisi ja auto kaksinkertaistuisi, kokeiltu on kaikkea. Eikä yhdelle pyörälle saa hyvää vakuutusta eri yhtiöstä, saa niitä 600€ tarjouksia, mutta kokonaisuus tässä nyt ratkasee If:n eduksi.

Hauskin on sähköpyörä, If osaa hinnoitella sen liikenne+osakasko 120€ kun muissa yhtiöissä +200€/v :facepalm:
 
OP Pohjola on ainakin itselle halvin. Paitsi Monkey 125cc olikin Lähitapiolassa jotain 100€ halvempi. Ilmeisesti siis kevarin maksut on suurempia, kun kuskit saattaa olla vasta 16v täyttäneitäkin.
 
Ei pysty, Trumpan vakuutus kolminkertaistuisi ja auto kaksinkertaistuisi, kokeiltu on kaikkea. Eikä yhdelle pyörälle saa hyvää vakuutusta eri yhtiöstä, saa niitä 600€ tarjouksia, mutta kokonaisuus tässä nyt ratkasee If:n eduksi.

Hauskin on sähköpyörä, If osaa hinnoitella sen liikenne+osakasko 120€ kun muissa yhtiöissä +200€/v :facepalm:
Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.
 
Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.

Juu ei tarvitse, mutta jos se tarjous sieltä toisesta on tenereen 600€/v niin aika tyyris hinta vieläkin.

Sitten kun ne sanoo että siirretään kaikki sinne toiseen niin vuosimaksu teneressä putoaa ehkä sinne 400-500€ luokkaan, mutta kokonaissumma nousee huomattavasti Ifiä ylemmäs kun trumpan summa kolminkertaistuu, auto nousee, sähköpyörä kaksinkertaistuu.

Tenere jos olisi ainoa pyörä niin sillä vakuutussumalla nyt ei olisikaan niin väliä, mutta älytöntä maksaa tuollaisia summia monesta pyörästä kun yhdellä sitä vain kerralla ajetaan
 
OP Pohjola on ainakin itselle halvin. Paitsi Monkey 125cc olikin Lähitapiolassa jotain 100€ halvempi. Ilmeisesti siis kevarin maksut on suurempia, kun kuskit saattaa olla vasta 16v täyttäneitäkin.

Tämä on toinen älytön asia, jos minä +40v ostan piikin niin sen vakuutus on enemmän kuin tuossa 800cc trumpassa :btooth:

Mikä logiikka? Mulla vain ihan jo periaate sanoo etten ala maksamaan tyhjästä joten ajelen yhdellä prätkällä...
 
Minä ostin kesällä uuden Teneren enkä alle 800€:n vakuutusta saanut mistään vaikka bonukset ovat täydet ja ikääkin alkaa olla itsellä aivan liikaa.
 
Minä ostin kesällä uuden Teneren enkä alle 800€:n vakuutusta saanut mistään vaikka bonukset ovat täydet ja ikääkin alkaa olla itsellä aivan liikaa.
Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?
 
Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?
Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.

Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
 
Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.

Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.
Mutta on kyllä hullua että teneren vakuutus maksaa samat kuin mulla vuoden vanhassa x3:ssa, se on kuitenkin 70000€:n auto.
 
Joidenkin moottoripyörien vakuutusten hinnoissa ei ole mitään järkeä. Työkaveri (50v mies) katsoi juuri vakuutusta 125 mankiin ja pelkkä liikenne on 125€/kk ilman bonuksia. Samalla hintaa vakuuttaa 10x isommankin pyörän.
 
Mulle IF tarjosi tuosta Tenerestä 80 bonareilla 1200€/vuosi täyskaskolla ;()
 
Kävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolella :D olihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa :rofl2:
Kyllä siinä vaan oppii uutta ja tosi paljon :) Itse olen muutamia kertoja käynyt Botniaringillä. Vähän vaan itsellä kiirettä, niin jäänyt ihan viimeiset ajot aika vähiin.


Teneren laskin vielä Lähitapiolassa, joka oli halvempi (kuten myös Monkey 125cc). 70% bonus.

254€
Osakasko 354€
Kasko 625€
 
Trumppa osakaskolla 185€/v 80% bonuksilla
Vanha pyörä ja huono teho-painosuhde vaikuttaa suoraan vakuutuksen hintoihin. Triumphi on todennäköisesti vielä pyörätyyppinä kovimmille hurjastelijoille kelpaamaton,
eli vahinkoja tilastoissa vähän, niin vakuutus alenee entisestään.
 
Kävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolella :D olihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa :rofl2:
Pisteet tästä, siinä oppii paljon. Monesti sanotaan, että rata-ajo on turvallisuuden kannalta parasta mitä katukuski voi itselleen tehdä. En kuitenkaan tiennyt tämän tarkoittavan sitä, että rata-ajon myötä katuajo saattaa loppua kokonaan, kuten itselleni on käytännössä käynyt. :D
 
Tenere 700 voisi olla oma valinta. Tietysti jos haluaa isomman, niin sitten 1200 malli tai 1100 Africa Twin (afrikkalaisen hinta karkaa). Kotarilla on miljoona ja yksi mallia, niistäkin voisi joku mennä, mutta japanilaiset pysyvät ehkä varmemmin kasassa.
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.
Mites Moto Guzzi V85 ? Kun adventuresta on kyse niin lähtisin kardaanista liikkeelle. Ketjujen huolto ei ole hauskaa edes perus pyörässä niin tuolla pääsee siitä kokonaan eroon.
Guzzia ei kympillä saa (15K€), mutta sillä rahalla saisi sitten uuden (tosin 2021 vuoden) pyörän takuineen.
Tämäkin voisi olla ihan potentiaalinen, vaikka ulkonäöllisesti tykkään enemmän Tenerestä. Paljonkohan tässä olisi vakuutukset, en löytänyt nettimotosta sopivia rekkareita
 
Minä tutkin vielä omaa teneren vakuutusta, siinä ei näköjään ollutkaan täysiä bonuksia. Liikenne oli 55% ja kasko 70. Autossa kuitenkin molemmat 80%. Onko se sitten nykyään niin että samat bonukset eivät tulekaan molempiin? Lähi-tapiola kyseessä.
Lunastusturvakin maksoi melkein satasen vuodessa.
Tuolla jonkun mainostamassa turvan vakuutuksessa hämää se että siinä oli ekaksi vuodeksi -25% ylimääräinen alennus.

En kyllä tenereä hylkäisi vakuutusten takia, on se vaan mainio pyörä. Tietenkin sillä ehdolla että uusia on saatavilla. Näyttää yksityiset pyytävän käytetyistä melkein uuden hintoja.
 
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.

Paljonko se Teneren vakuutus sitten oli? Jos kerran iso A on aivan tuore niin nollasta lähdet liikennevakuutuksen suhteen. Tuskin siis saat mitenkään merkittävästi edullisempia vakuutuksia mihinkään muuhunkaan vastaavaan pyörään.

Esim itselle Lähitapiola antaa 700:lle Tenerelle 770e laajalla kaskolla, liikennevakuutus 30% bonuksilla ja kasko 70%. Vakuutuksen ottajana M37, Pori ja kortti reilun vuoden vanha. Tallissa olevasta vm-21 Tridentistä saa maksaa vielä hiukan enemmän, mutta ne alun kalliit vuodet vaan on maksettava jos harrastuksen haluaa aloittaa.
 
Paljonko se Teneren vakuutus sitten oli? Jos kerran iso A on aivan tuore niin nollasta lähdet liikennevakuutuksen suhteen. Tuskin siis saat mitenkään merkittävästi edullisempia vakuutuksia mihinkään muuhunkaan vastaavaan pyörään.

Esim itselle Lähitapiola antaa 700:lle Tenerelle 770e laajalla kaskolla, liikennevakuutus 30% bonuksilla ja kasko 70%. Vakuutuksen ottajana M37, Pori ja kortti reilun vuoden vanha. Tallissa olevasta vm-21 Tridentistä saa maksaa vielä hiukan enemmän, mutta ne alun kalliit vuodet vaan on maksettava jos harrastuksen haluaa aloittaa.
Pikavilkaisin noita aikasemmin pelkällä Ifillä joka antoi jostain syystä aivan tolkuttoman melkein 2,5k€ tarjouksen. Lähitapiolassa oli jo järkevämpi, reilu 930€.
 
Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.
Mutta on kyllä hullua että teneren vakuutus maksaa samat kuin mulla vuoden vanhassa x3:ssa, se on kuitenkin 70000€:n auto.
No ei nuubien niinkö moottoripyörä harrastuksen nimisä, mutta edullinen hinta on saanu monet kallistuun tuonne matkaenduro skeneen katupuolelta. Eli nuubien siinö muelessä että uusia harrastajia tuolla genresä.

Pyörä on ihan hieno. Mutta inhan se putjetti laitteen olonen. Hyvin välitetty niin ei edes tunnu niin hengettömälle kun olettaa.
 
Alastaroviikonlopun nopein kierros (1:23,7), launtain paahtava ja hautova helle oli kyllä raskas:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Esitetyistä vaihtoehdoista ottaisin ehdottomasti vähän käytetyn ja valmiiksi lisävarustellun vaihtoehdon. Tähän aikaan vuodesta alkaa yksityisillä myyjillä olla hinnoissa jo ihan kivasti tinkausvaraa.
 
Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Itse olen (myös) tuon 901 mallin koeajanut. On ihan tehokas ja muutenkin kiva peli. Ilmeisesti KTM 890 olisi lähes sama pyörä, eli se varmaan kannattaa ottaa mietintään myös?


 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Kannattaa käydä Teneren World Raid koeajamassa jos mahdollista. Siinä on huomattavasti parempi alusta kuin normiversiossa.
 
Jaahas, yksi asia lisää mitä pitää varoa, takana ajava Tesla. Musk ei vissiin ole riittävän rikas laittaakseen tutkia autoihin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.

Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.

Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
 
En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.

Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.

Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.

"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...

Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.

Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.
 
Viimeksi muokattu:
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.

"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...

Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.

Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.

H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.

Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.

Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
 
H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.

Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.

Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
Harrikka on aina Harrikka ja sopii nuorille, vanhoille ja keski-ikäisillekin.
Kyllä se vaan monille tarjoaa jonkinlaisen pykälän verran enemmän tietynlaista fiilistä mitä muut merkit eivät täysin samalla tavalla pysty antamaan. Vaikka ei mitenkään merkkiuskolliseksi sen enempää julistautuisikaan.

Sportsteri on myös vielä sen verran näppärä ja helposti ajettava peli että siihen verrattuna esim. joku 400-kuutioinen Benelli tuskin pienimmilläkään teillä tuntuu sen kummemmalta, lähinnä vaan "mopomaisemmalta" todennäköisesti...
Mutta nää on näitä mitkä lopulta selviää vain testaamalla ja kuka sitten mistäkin tykkää.
Vielä on syksylläkin kelejä käydä koeajelemassa.

Omani kyllä ostin ilman mitään kokeilua ihan sillä perusteella että se oli niin upea laite ja juuri sellainen millainen olin moottoripyörän halunnut olevankin. Iron 1200-mallinen. Kaupat tein talvella, istuin vain päälle ja totesin että tämä on kuin tehty alleni ja kaikki on juuri kohdallaan. Ei tarvinnut vertailla sen enempää, kerrankin löytyi jotain mistä tiesi heti että "tämä se on". Ja vähintään sellainen se sitten on ollutkin millaiseksi kuvittelinkin.

Koko harrastus on vahvasti sen oman fiiliksen perusteella toteutettavaa touhua...
Toisilla ne fiilikset kuuntelevat enemmän järjen ääntä kuin toisilla.
Pelkällä järjellä kuitenkin vaikea tätä touhua perustella.

Ja vielä jos Harrikasta sen verran sanoo niin plussana muihin merkkeihin verrattuna pidän erittäin laajaa ja hyvin saatavilla olevaa varaosien ja kaikenlaisten tarvikeosien kirjoa, osaavien huoltoliikkeiden suurta määrää ja virallisten jälleenmyyjienkin mielestäni kohtuuhintaiseksi osoittautunutta huoltoa... ei sillä että näitä tarvitsisi yhtään enempää huoltaa kuin muitakaan.
 
En näemmä malta olla ilman mopoa pihassa/varastossa vaikka en sillä juurikaan aja. Kävin eilen hakemassa -12 Ktm duke 690:n. Operaatio meni taas tuttuun tapaan, speksien ja ajoasennon perusteella valitsin pyörän. Ktm:n luotettavuus epäilyttää enemmän kuin vähän, mutta toivotaan, ettei mitään kovin ihmeellistä tule vastaan. Onneksi pystyn tekemään käytännössä kaikki remontit itse. Tällä on ajettu 28500km ja kansiremppa on tehty 21tkm kohdalla nokka-akselin laakeroinnin petettyä. Uutta osaa on jakoketju, jakoketjun kiristin, keinuvivut, nokka-akseli ja nokka-akselin laakerit. Katsoin nyt oston jälkeen pyörän historiatiedot (hyvä tässä vaiheessa) ja tämä on ollut ensimmäiset vuodet autokoulukäytössä, se selittää 1000€:n kansiremontin. Tämäkään kone ei tykkää siitä, että sillä ajetaan liian matalilla kierroksilla pitkiä aikoja. Toinen isompi remontti oli läppärungon vaihto pari vuotta sitten ja samalla oli korjattu johtosarjaa.

TuneECU ja sopiva kaapeli pitänee hommata kun innostuu, saa tsekattua, että mikä softa koneessa on sisällä. Tämä on papereissa 32kW (kuristamaton on 52kW), mutta mikä lie sitten todellisuus. Softan pystyy vaihtamaan itse mieleisekseen ja kuristus katoaa siinä samalla jos sellainen koneessa vielä on.

Ajamaan en ole pyörällä päässyt, mutta jos ei muuta, niin kevyt duke on työntää. Jospa sillä on myös kevyt ja mukava ajaa.

Edittiä sen verran, että kävin testaamassa pyörää kilometrin. Äänenvaimennin on pakko vaihtaa, tuosta litran kokispullon kokoisesta tulee liikaa melua minun makuuni kun katti on nostettu hyllylle. Nyt kun arvaisi, että mikä noista ~300€:n hintaisista tarvikepöntöistä on järkevimmän kuuloinen. Akraan ei budjetti riitä jos ei satu jostain löytymään käytettyä. Ja väitän, että tämä on täysitehoinen, niin terävästi vetää.

Edit 2. Tilasin Akran titaanipöntön kun löytyi Suomesta yksi kappale -50%, 359€ postikuluineen oli mielestäni vielä järkevä hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.

Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
 
Viimeksi muokattu:
Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.

Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
Harmi homma! 690 (smc, enduro tai duke) ktm oli kyllä itelläkin vaihtoehtona, kun tänä kesänä ensimmäistä pyörää ostin. Olin jo päättäny, että lähden seuraavana päivänä ostamaan yhtä smc:tä, mutta peruin viime hetkellä. Duke 690:n kävin koeajamassa viime vuonna ja tykkäsin kyllä kovasti ajettavuudesta ja tehosta. Tärinä matalilla kierroksilla vähän häiritsi. Toivon, että saisit tuon palauttaa, mutta en kyllä usko että se noin toimii. Eikös autoliikkeetkin pukkaa aina epäilyttävät tapaukset huutokauppaan, että pääsevät irti vastuista.

Päädyin itse ostamaan 07 600 hornetin, lähinnä tuon luotettavan maineen ja mukavan koneen takia. Raskas tuo on jos Dukeen vertaa, vaikka kohtalaisen kevyt onkin käsitellä. Löyty ehkä hyvä yksilö, vaikka ikää ja omistajia onkin ehtinyt kertymään, kauppias voisi mainostaa "super siisti". Huolenpito ja huoltokirja kyllä näkyy kunnossa näissä vanhemmissa vehkeissä. Ruisku kone oli myös yksi kriteeri. Kaasarivehkeitä on rassattu tarpeeksi moottorikelkkojen ja mopojen kanssa. Hornetista oon tykänny kovasti. Äänetkin on vakio putkistolla yllättävän mukavat. Pari tonnia kerkesin tänä kesänä ajella. Vielä olisi intoa, muttei oikein mukavia kelejä.
 
Huutokaupat.com:n mukaan tuotteilla on 14vrk palautusoikeus. Reklamoin heitä eilen ja odottelen tässä tarkempia ohjeita palautukseen. 1000km tulee turhaa ajoa peräkärry perässä, mutta minkä teet.

"Huutokaupat.comin kuluttajille myymissä kohteissa on 14 vrk palautusoikeus. Ostaja vastaa palautukseen liittyvistä kustannuksista."

Ei tämäkään pyörä missään nimessä täydellinen ollut ja siksi se oli tullut huutokauppaan, mutta konevaurio on niin iso vika, etten rupea sitä 4000€:n pyörässä korjaamaan. Varsinkin kun ainoa vaihtoehto on käytännössä vaihtaa kone uuteen käytettyyn ja se ottaa 1500-2000€ itse tehtynä.

Hornettia tässä mietin, samoin street tripleä. Matkaa en aja yhtään, joten sen puolesta tärinät eivät haittaa. Pyörän ainoa tarkoitus on hetkellinen hauskanpito.
 
Viimeksi muokattu:
Honda on luotettava. Alkukesästä kaveri osti 40 tonnia ajetun 700cc Transalpin. Onneksi liikkeestä kun kone piti ihan mahotonta kolinaa. Liike ei oo vielä purkanu sitä kun kaupat peruivat, mutta epäily tällä hetkeellä on kk laakerit.

690 on kyllä kohtalaisen iso mahdollisuus iskiä kädet paskaaan. Ainaki noiden vanhojen.
 
Huutokaupat.com:n palautus meni kivuttomasti. Sain heiltä ohjeen viedä kotari ~50km päähän ja rahat palautuksesta tulivat tilille parissa päivässä. Tämän puolesta voin suositella heitä.

Surkea on pyörien tarjonta tähän aikaan vuodesta ja hinnat ovat vieläkin mielestäni liian korkealla tasolla. Yksittäisiä edullisia on, mutta ne ovat malliltaan sellaisia, ettei jaksa kiinnostaa tarpeeksi. Ei auta kuin odotella parempia aikoja.
 
Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
IMG_20220623_155224~2.jpg
 
Talviunille menee tällä viikolla. Viimeiset ajelut tuli ajeltua jo. N. 10tkm tuli kesän aikana mittariin
Ihan kiitettävä määrä satulassa istumista.
Itse ajelin alkuvuoden Kawan Z900:lla n. 2tkm ja vaihdoin kesken kesää KTM 1290 Super Duke R:ään. Sekin meni jo syyskuun lopulla talviunille, kun en jaksanut tälle kaudelle enää ostaa uusia renkaita. Takarengas kului yllättävän nopeasti kankaille. Dukella ajelin n. 3tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 730
Viestejä
5 049 660
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom