Mopokuumetta

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Tietääkös joku, miten toimii tällainen tilanne: Ajoin aikaoinaan kevarikortin, ja 18 vuotiaana B-kortin, jolloin sain samalla sen "pikku-a" merkinnän ajokorttiin. 20 vuotiaana kävin kysymässä, että pitääkös tässä tilata uusi ajokortti, että saa ajella täysitehoisia pyöriä, mutta poliisi sanoi sen olevan turhaa. Osaavat kuulemma tien varressa laskea 1+1 = iso-a.

No nyt tekisi mieli lähteä pyörähtämään ulkomailla ja tietysti ajella mopolla, mutta ei ole sitä hemputin A-merkintää kortissa. Pitäis siis hommata varmaan se uusi kortti vihdoin, mutta tuleekos mulle nyt jotain noita uusien korttien rajoitteita? Joku kertoi tornaria, että pitää tietyin väliajoin käydä suorittamassa jotain käsittelykokeita tjsp. Onko siis jollain tietoa miten mun käy? :facepalm:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tietääkös joku, miten toimii tällainen tilanne: Ajoin aikaoinaan kevarikortin, ja 18 vuotiaana B-kortin, jolloin sain samalla sen "pikku-a" merkinnän ajokorttiin. 20 vuotiaana kävin kysymässä, että pitääkös tässä tilata uusi ajokortti, että saa ajella täysitehoisia pyöriä, mutta poliisi sanoi sen olevan turhaa. Osaavat kuulemma tien varressa laskea 1+1 = iso-a.

No nyt tekisi mieli lähteä pyörähtämään ulkomailla ja tietysti ajella mopolla, mutta ei ole sitä hemputin A-merkintää kortissa. Pitäis siis hommata varmaan se uusi kortti vihdoin, mutta tuleekos mulle nyt jotain noita uusien korttien rajoitteita? Joku kertoi tornaria, että pitää tietyin väliajoin käydä suorittamassa jotain käsittelykokeita tjsp. Onko siis jollain tietoa miten mun käy? :facepalm:
Siis mitämitä, eikös se "pikku-a" ollut aivan sama merkki kuin "iso-a" mutta isossa oli se ikäraja? Minulla on ainakin ihan iso-a ja menin samalla kaavalla, tosin olen ajanut tuossa välissä sitten pikkueetä ja ceetä jne. mutta kuitenkin...

Tai sitten muistan ihan väärin mutta mielestäni kortissa se meni näin: M -> A1 -> A -> A B -> A BE C -> jne siis itselläni :D

Mutta sullako ei lue ajokortissa ollenkaan A? :think::confused:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
No nyt tekisi mieli lähteä pyörähtämään ulkomailla ja tietysti ajella mopolla, mutta ei ole sitä hemputin A-merkintää kortissa. Pitäis siis hommata varmaan se uusi kortti vihdoin, mutta tuleekos mulle nyt jotain noita uusien korttien rajoitteita? Joku kertoi tornaria, että pitää tietyin väliajoin käydä suorittamassa jotain käsittelykokeita tjsp. :facepalm:
Ulkomailla tuosta voidaan sakottaa ja poliisi sanoi mulle että jos Suomessa ajat niin ei väliä, mutta ulkomailla kortti voi lähteä pahimmassa tapauksessa ja se piti käydä muuttamassa :)
Olet korttisi suorittanut niin en kyllä usko ollenkaan noihin tornareihin. Sulla on oikeus tuohon korttiin niin miten ne voisi jotain lisätä..
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
95
No nyt tekisi mieli lähteä pyörähtämään ulkomailla ja tietysti ajella mopolla, mutta ei ole sitä hemputin A-merkintää kortissa. Pitäis siis hommata varmaan se uusi kortti vihdoin, mutta tuleekos mulle nyt jotain noita uusien korttien rajoitteita? Joku kertoi tornaria, että pitää tietyin väliajoin käydä suorittamassa jotain käsittelykokeita tjsp. Onko siis jollain tietoa miten mun käy? :facepalm:
Nyt on kyllä erittäin vahvaa tornaria. Mulla päivittyi kortti 2014 kirjainten lisääntymisen vuoksi ja kyllä se meni niinkuin aina ennenkin. Pelkkä muovin päivitys vain. (Lakihan muuttui nykyiseksi 2013)

Edit. Ainut muutos on että kortti olisi lyhyemmän aikaa kerrallaan voimassa, vaikka ei noita lisäkirjaimia olisi tullutkaan. (Kuorkkikortti)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Jaa, itse päivitin ajokorttiin A kirjaimen B ja C -kirjaimien eteen vuonna 2012. Ihan vain siksi että jos joskus vanhana tekee mieli ajella harrikalla.

Luulin että myöhemmin päivitetty ei olisi enää voimassa 70 -ikävuodeksi ja että kuva ajokorttiin pitäisi päivittää 15vuoden välein. Muttä näin ei asia siis olekkaan jos vain päivittää ajokorttia??:confused: Eli olikin vain tornihuhu :eek:

Noh ei A ajo-oikeuden ajokorttiin päivittäminen kaduta yhtään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
95
Jaa, itse päivitin ajokorttiin A kirjaimen B ja C -kirjaimien eteen vuonna 2012. Ihan vain siksi että jos joskus vanhana tekee mieli ajella harrikalla.

Luulin että myöhemmin päivitetty ei olisi enää voimassa 70 -ikävuodeksi ja että kuva ajokorttiin pitäisi päivittää 15vuoden välein. Muttä näin ei asia siis olekkaan jos vain päivittää ajokorttia??:confused: Eli olikin vain tornihuhu :eek:

Noh ei A ajo-oikeuden ajokorttin päivittäminen kaduta yhtään.
Siis näinhän se menee, jos nyt päivittää korttiaan. Oli minullakin ennen henkilöauto ja prätkä 70v asti voimassa ennen kuin kirjainten määrä kasvoi. Nyt se on vain 15 vuotta voimassa millä ei tosin ole merkitystä, kun muutenkin pitää 5 vuoden välein päivittää.

Edit. Korjataan vielä sen verran että sillähän ei ole enää merkitystä, vaikka kortissa lukeekin sen olevan voimassa 70 vuotiaaksi. Niitä aletaan joskus 20xx päivittämään noihin uudenmallisiin koskien kaikkia joilla on vanhanmallinen kortti.

Edit2.
Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.
Trafi.fi - Ajokortin voimassaolo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
No niimpäs on, 5v välein pitäisi korttia päivittää..:facepalm:

Kas kun ei trafin pellekeksijä ole vielä keksinyt kuorma-auton ammattikuljettajille ammattipätevyys tutkinnon lisäksi valheenpaljastus koetta ettei vaan ole salaisia mielihaluja ajaa ihmis väkijoukkoon kuorma-autolla ilman palkkaa.
Saa nähdä tuleeko trafilta kirjettä vuonna 2018.
Sen verta alkoi potuttamaan trafin systeemit, että pitää tästä lähteä pyöräilemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
103
Siis mitämitä, eikös se "pikku-a" ollut aivan sama merkki kuin "iso-a" mutta isossa oli se ikäraja? Minulla on ainakin ihan iso-a ja menin samalla kaavalla, tosin olen ajanut tuossa välissä sitten pikkueetä ja ceetä jne. mutta kuitenkin...

Tai sitten muistan ihan väärin mutta mielestäni kortissa se meni näin: M -> A1 -> A -> A B -> A BE C -> jne siis itselläni :D

Mutta sullako ei lue ajokortissa ollenkaan A? :think::confused:
Spilerissa kuva vanhan ajokorttin taustapuolesta, A kortti oli jaettu kahteen osaan. Tiedä sitten aiheuttaako tuo loppujen lopuksi mitään ongelmaa missään, kun on kumminkin merkintä A kohdassa. Mikäli varman päälle haluaa pelata niin kannattaa uusia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Spilerissa kuva vanhan ajokorttin taustapuolesta, A kortti oli jaettu kahteen osaan. Tiedä sitten aiheuttaako tuo loppujen lopuksi mitään ongelmaa missään, kun on kumminkin merkintä A kohdassa. Mikäli varman päälle haluaa pelata niin kannattaa uusia.
No niinhän olikin, ajattelin vain tuota etupuolen merkintää :facepalm:

Piti oikein omakin kortti kaivella ja katsoa mitenkä se on mennyt, ja siis itsellä:

Mopokortti saatu suorituspäiväm.
A1 saatu suorituspäivämäärä
Pikku A:ksi noussut 18v syntymäpäivänä voimaan
Iso A:ksi noussut 20v syntymäpäivänä voimaan

Todennäköisesti kuitenkin vasta korttiin tullut merkinnät sitten B:n myötä ensin pikku A (jonka tosin ajoin syntymäpäivää seuraavana päivänä maanantaina :D) ja C:n myötä iso A, vaikka ajo-oikeus tullutkin voimaan jo syntymäpäivänä.


Ilmeisesti siis @jpo on suurinpiirtein samaa ikäluokkaa kuin me, mutta koska ei ole korttia uusinut 20v jälkeen puuttuu taustapuolelta siis tuo iso A.

Tämä omakin kortti kai kuitenkin vaihtuu sitten 5v välein päivitettävään vuonna -33 kuten @Woozie mainitsi, vaikka kortissa lukee vielä parikytä vuotta etiäppäin...noh saa nähdä, taidan olla niin jäärä että vedän tällä samalla ns. hautaan asti :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
95
Selvennyksenä että A ja B on 15 vuoden välein. Siitä isommat 5 vuoden. Sitä en muista miten noissa isoissa meni vanhat päivitysvälit...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Selvennyksenä että A ja B on 15 vuoden välein. Siitä isommat 5 vuoden. Sitä en muista miten noissa isoissa meni vanhat päivitysvälit...
Eihän niissä ennen ole ollut päivitysväliä :)

Eli siis jatkossa ab kortit uusitaan 15v välein ja abc+ 5 vuoden välein vuodesta 2033 alkaen, mitenkähän sit esim. pelkkä abe tai bc1e ja vastaavat, kyllä on voitu vaikeaksi tehdä :D

No ihan sama, mopoiluun liittyen miten porukka tykkää kiinnitellä gopro kypärään? :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Tänään ois ollut go prolle tarvetta, 5-tiellä auto kääntymässä vasempaan keltaisilta viivoilta, ja sen auton vieressä kääntymis kaaritieltä myös paikallaan kääntymässä auto tulosuuntaan päin eli ajoi autoa väärään suuntaan. Ei ole 30- vuoteen tai oikeastaan en ole ikinä nähnyt vastaavaa tilannetta. Ei edes venäläiset ole noin sekaisin olleet liikenteessä.
Tuli siinä sitten itsekkin hölmöiltyä ja ohitin paikoillaan olleet autot liikenne sääntöjen mukaisesti oikealta, jos väärinpäin oleva auto olisi paniikissa liikkunut olisin liiskaantunut 2 auton väliin... Ja iltasella koto liikenneympyrässä harleydavitson amerikan paku ajaa kolmiontakaa liikenne ympyrässä eteen.
Oikeastaan oli ihan hyvä että sattui tilanteita, sillä koko loppu kesän MUISTAN AIVAN VARMASTI ennakoida ja väistää sekä ajaa kiireettömästi kaikki liikennetilanteet turvallisesti.

Mutta asiaan:
Oma mielipide on tuosta gopro kameran kiinnittämisestä että on hölmöä kiinnittää kamera itseen.

Jos kiinnität sen kypärään, kypärä ei saatakkaan enää olla ollenkaan niin turvallinen. Kaikki muistaa F1 kuskin Michael tapauksen.
Jos kiinnität rinta remmeillä kameran rintaan ja lennät asfaltille, 5cm kiinnitys jalka asfaltin ja rintakehän välissä ei tunnu mukavalle, ei edes vaikka olisi rintapanssari (rintapanssarihan pitää aina olla laitettuna kun ajaa).

Itse yritän huomenna laittaa kameran hauikseen, jousto tarra remmillä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Oma mielipide on tuosta gopro kameran kiinnittämisestä että on hölmöä kiinnittää kamera itseen.

Jos kiinnität sen kypärään, kypärä ei saatakkaan enää olla ollenkaan niin turvallinen. Kaikki muistaa F1 kuskin Michael tapauksen.
Jos kiinnität rinta remmeillä kameran rintaan ja lennät asfaltille, 5cm kiinnitys jalka asfaltin ja rintakehän välissä ei tunnu mukavalle, ei edes vaikka olisi rintapanssari (rintapanssarihan pitää aina olla laitettuna kun ajaa).

Itse yritän huomenna laittaa kameran hauikseen, jousto tarra remmillä.
Mikäs vaikutus schumin onnettomuudessa oli kameralla, en ole siitä kuullutkaan?

Kuka oikeasti laittaa rintapanssarin jos lähtee ajamaan muulla kuin krossipyörällä? Minulla on ainakin semmoinen AlpineStarsin ajotakki joka on valmiiksi sen verran topattu että saa riittää.

Mitä meinaat saada kameralle jos kamera on hauiksessa :D

On se kamera mulla ollut pyörässäkin mutta keulimisvideoista ei oikein tule mitään järkevää... :(
 

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Mikäs vaikutus schumin onnettomuudessa oli kameralla, en ole siitä kuullutkaan?

Kuka oikeasti laittaa rintapanssarin jos lähtee ajamaan muulla kuin krossipyörällä? Minulla on ainakin semmoinen AlpineStarsin ajotakki joka on valmiiksi sen verran topattu että saa riittää.

Mitä meinaat saada kameralle jos kamera on hauiksessa :D

On se kamera mulla ollut pyörässäkin mutta keulimisvideoista ei oikein tule mitään järkevää... :(
Sanoisin, että parhaan kuvakulman saa kun laittaa kameran kypärän leukaan kiinni. Itse en ole vielä tuota testannut, mutta muiden tekemien videoiden perusteella paras kuvakulma. Tuohon on olemassa joku valmis kiinnikekin, mutta varmaan vähän kypärästä riippuen onnistuisi niillä perus tarrakiinnikeilläkin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Johonkin kypärään menee leukaan parilla nivelellä ja johonkin kypärään pitää tuoda jatkokappaleilla hieman sivummasta. Kaksipuolista teippiä turvallisemmin pysyy teipin tilalle laittamalla Sugrua. Tosin sitten kiinnike jää lopullisesti kypärään kiinni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Itse ainakin olen ajellut aivan millä vaan pyörällä, mihin on tullut mahdollisuus, ihan tuolla ABC - kortilla. Taustapuolella ei vaan ole sitä "isointa" merkattuna, mutta autokoulussa aikoinaan sanoivat, että, kunhan 20v tulee ikää, niin siitä vaan isointa pyörää alle, mikä löytyy. A1 oli ensin 16-vuotiaana ja BC tuli sitten ajettua tuossa jo viime vuosituhannen puolella. Tällöin tuli siis ABC-merkintä etupuolelle ja takana on ne kaksi ensimmäistä merkattuna. 18-vuotiaana taisi olla jonkinmoinen rajoitus, mutta ei mistään A2:sta ollut tietoakaan silloin. Ensin sitä toki ajettiin ilman korttia 15-vuotiaana mopolla.

Ei nyt ainakaan vielä ole tullut sanomista. Tiedä sitten, olenko ajellut laittomasti, vai en. Ei vaan kiinnosta mennä korttia uusimaan, koska sitten joutuu siihen uusintakierteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Kuka oikeasti laittaa rintapanssarin jos lähtee ajamaan muulla kuin krossipyörällä?
:(
Ei näköjään tilastojen mukaan kukaan muu paitsi minä..

iltahöpössä ollut näköjään toimittajalta juttua.
Rintapanssari voisi pelastaa monen motoristin hengen - katso vinkit turvalliseen ajoon! | Moottoripyörat | Iltalehti.fi
Edit:
Tein pari pätkää tosta hauiksen kohdalta, kyllähän se heiluu jos vertaa kypärä kameraan.


Eikä tuo juutuupin kuvan vakautuskaan oikein ole hyvä :tdown:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Rintapanssaria tulee aika harvoin käytettyä. Lähinnä silloin kun on riittävän kuuma tai riittävän hikistä ajoa. Joissain takeissakin noita taitaa olla mutta ovat ns. Keskeltä aukeavaa mallia eli hyöty kyseenalaista?
 

Mustaherukka

GSX-R 600cc :(
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
58
Tervehdys!

Olisi ajatuksena hommata myös nahkatakki Goren lisäksi. Kävin hieman koitteleen ja takit oli napakoita niin kuin pitää. En ehtinyt oikein pyytää apua keneltäkään joten jäi takki vielä ostamatta. Joka tapauksessa takki tuntui "pieneltä". Tarkoitan että napakkuuden lisäksi hihan suut tuntuivat olevan 10 cm ranteesta ja että koko alaselkä paistaa. Onko tuo normaalia?? Vai oonko niin pötkylä että pitää miettiä mittatilausta... ._.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Tervehdys!

Olisi ajatuksena hommata myös nahkatakki Goren lisäksi. Kävin hieman koitteleen ja takit oli napakoita niin kuin pitää. En ehtinyt oikein pyytää apua keneltäkään joten jäi takki vielä ostamatta. Joka tapauksessa takki tuntui "pieneltä". Tarkoitan että napakkuuden lisäksi hihan suut tuntuivat olevan 10 cm ranteesta ja että koko alaselkä paistaa. Onko tuo normaalia?? Vai oonko niin pötkylä että pitää miettiä mittatilausta... ._.
Hihoista en ole tuota huomannut, mutta pirun lyhyiltä tuntuvat itselläkin muuten päällä. Eli nousee todella korkealle alaselästä, tämän takia en olekaan nahkaa ostanut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
88
Normaalisti ne takkien hihat on lyhyet, ja yleensä tuntuu päällä oudolta kun leikkaus on aika villi.. mut hanskan varsi peittää sen hihan kyllä. Jossain takseissa on semmonen kieli takana joka peittää alaselän, toisissa suora helma ja sillon saattaa paistaa selkä alta, tosin lähes kaikissa on vetoketju jolla saat housuihin helman kiinni.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Hehe, jäi lyhyeksi tämä ajokausi :D
80-alueella pieni avaus ohitustilanteessa ja mutkan takana olleeseen tutkarysään tallentui lukemat 149kmh :/

Täytyy laittaa Monkey ajokuntoon että pääsee toimistolle loppukesän.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Eli ne ketkä on saanut ajaa mopolla joskus aikoinaan ilman korttia, saavat nyt ajaa mopoilla kun se A kortti on ajettu virkavallan huostaan?? o_O
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Eli ne ketkä on saanut ajaa mopolla joskus aikoinaan ilman korttia, saavat nyt ajaa mopoilla kun se A kortti on ajettu virkavallan huostaan?? o_O
Juuri näin, kun ei siihen edelleenkään sitä korttia vaadita jos on tiettyä vuotta ennen syntynyt :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
17
Tervehdys!

Olisi ajatuksena hommata myös nahkatakki Goren lisäksi. Kävin hieman koitteleen ja takit oli napakoita niin kuin pitää. En ehtinyt oikein pyytää apua keneltäkään joten jäi takki vielä ostamatta. Joka tapauksessa takki tuntui "pieneltä". Tarkoitan että napakkuuden lisäksi hihan suut tuntuivat olevan 10 cm ranteesta ja että koko alaselkä paistaa. Onko tuo normaalia?? Vai oonko niin pötkylä että pitää miettiä mittatilausta... ._.
Daineseltä, Heldiltä ja IXS:ltä löytyy ainakin pitkiä malleja. Itellä käytössä Dainesen Racing D1 pitkänä ja tulossa IXS:n Darren myös pitkänä versiona. Suomesta noita ei vain tahdo saada, joutuu tilaamaan ulkomailta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eli ne ketkä on saanut ajaa mopolla joskus aikoinaan ilman korttia, saavat nyt ajaa mopoilla kun se A kortti on ajettu virkavallan huostaan?? o_O
Kuinka hemmetin nuori pitää olla että mopoon tarvii kortin?:cigar2:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kuinka hemmetin nuori pitää olla että mopoon tarvii kortin?:cigar2:
Vuoden 1985 eteenpäin olevan, tarkkaa kuukautta en muista. Joku voisi varmaan kysyä myös että kuinka hemmetin vanha pitää olla että ei tarvinnut A korttia ajaa, ajaakseen millä vaan moottoripyörällä ;)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Se kausi meni kyllä ihan putkeen!:rofl: Tuon takia en osta muoviluotia kun toi 800cc trumppakin poistuu pikkusen kutiteltuna liian hätäseen ja saa pelätä korttia koko ajan.



Vähän meinaa tämä lumisade pilata tunnelmaa nyt...:rage:
Kyllä se on kahvan ja korvien välistä kiinni, miten kovaa sitä liikenteessä tulee ajeltua =)
Itelläki ollu 04 vuotinen ninja, tehopaino suhde oli aika pitkälle yksi suhde yhteen eli tehoa 170hv ja painoa 172kg ja hyvin pysy kortti ;)

Tuo on kyllä totta että toi talvi sais jo loppua, syö kyllä tunnelmaa :/
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Kyllä se on kahvan ja korvien välistä kiinni, miten kovaa sitä liikenteessä tulee ajeltua =)
Itelläki ollu 04 vuotinen ninja, tehopaino suhde oli aika pitkälle yksi suhde yhteen eli tehoa 170hv ja painoa 172kg ja hyvin pysy kortti ;)

Tuo on kyllä totta että toi talvi sais jo loppua, syö kyllä tunnelmaa :/
Mikä ninja on ollut noin kevyt ja tehokas? Kuussatanen on ollut kuivapainoltaan tuota luokkaa ja ajokuntoisena tulee siihenkin äkkiä 20kg lisää.

Takatalvi on kyllä pitänyt pyörän viikonlopusta asti paikoillaan, huomiselle lupaa sateetonta joten pyörä pääsee taas liikenteeseen :tup:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Mikä ninja on ollut noin kevyt ja tehokas? Kuussatanen on ollut kuivapainoltaan tuota luokkaa ja ajokuntoisena tulee siihenkin äkkiä 20kg lisää.

Takatalvi on kyllä pitänyt pyörän viikonlopusta asti paikoillaan, huomiselle lupaa sateetonta joten pyörä pääsee taas liikenteeseen :tup:
Tommonen Kawa zx-10r 04 korinen ja hiukan piristetty ;) Toki kuivapaino toi 170kg mutta kuitenkin :)
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Tommonen Kawa zx-10r 04 korinen ja hiukan piristetty ;) Toki kuivapaino toi 170kg mutta kuitenkin :)
Rupesin jo miettimään että miten tuo oma kotarin kuvatus painaa 160kg nesteineen ja tankki täynnä ja tonninen kyykky vain 10kg enemmän o_O
Viime kautena tuli ~7tkm ajettua 99' gsx-f 600 suzukilla ja lokakuussa vaihdoin 05' kotarin 640 dukeen juurikin pienemmän painon ja rennomman ajoasennon takia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kyllä se on kahvan ja korvien välistä kiinni, miten kovaa sitä liikenteessä tulee ajeltua =)
Itelläki ollu 04 vuotinen ninja, tehopaino suhde oli aika pitkälle yksi suhde yhteen eli tehoa 170hv ja painoa 172kg ja hyvin pysy kortti ;)

Tuo on kyllä totta että toi talvi sais jo loppua, syö kyllä tunnelmaa :/
No onhan se täysin totta, mutta muutama vuosi takaperin kun faijalla oli vielä Mv agusta brutale 990rr ja "pikkasen jos tästä kiihdytän motarille" ja se 200 lasissa niin ei saatana.:dead: Kun tuollaisen kiihtyvyys on jotain niin käsittämätöntä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Itse kävin juuri tällä viikolla dynottamassa ja säädättämässä oman bussin. 176,7 hepoa irtosi joka mielestäni ikäisekseen ja ajetuksi on ihan ok tulos. Ja penkkihän oli tosiaan aika tiukaksi rankattu, joten lahjahepoja tuossa tuskin on. Käytös muuttui kyllä aivan älyttömästi parempaan suuntaan. Kehoitan siis säädättämään pyörän mikäli sille on jotain viritystä tehty.

 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Itse kävin juuri tällä viikolla dynottamassa ja säädättämässä oman bussin. 176,7 hepoa irtosi joka mielestäni ikäisekseen ja ajetuksi on ihan ok tulos. Ja penkkihän oli tosiaan aika tiukaksi rankattu, joten lahjahepoja tuossa tuskin on. Käytös muuttui kyllä aivan älyttömästi parempaan suuntaan. Kehoitan siis säädättämään pyörän mikäli sille on jotain viritystä tehty.

Mikäs bussi tarkalleen ottaen ja millä kilsoilla +mitä tehty?? :)

No onhan se täysin totta, mutta muutama vuosi takaperin kun faijalla oli vielä Mv agusta brutale 990rr ja "pikkasen jos tästä kiihdytän motarille" ja se 200 lasissa niin ei saatana.:dead: Kun tuollaisen kiihtyvyys on jotain niin käsittämätöntä.
Ei silti käy selitykseksi, millain luulet että tuokin Ninja ittellä liikahti tai muut kiloset? Kyllä ne kaikki jotenkin noin kiihtyy mutta se ei käy siis selitykseksi ;)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049


Tommonen löytyi eBayn ihmeellisestä maailmasta Z900:seen, pääsee tosta kauheasta orkkis telineestä eroon, phyi :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
-05 vuoden hayabusa eli gen1 ja vakiosta poikkeavana micronin 4-2-1 putkisto hindlen vaimentimella, k&N filtteri, airbox mod ja pair poistettu. Ja ajettuna 76tkm.
Mul oli joskus -04 bussi myös ja muuten vakio paitsi putket oli vaihdettu Yoshimuraan. Silloin antoi penkistä muistaakseni 150Hv/120Nm takarenkaalta. Jotenkin "pienehköltä" vaikutti mutta tolla Dyno reissulla oli kuulemma vain tarkoitus säädellä keskialuetta paremmaksi koska näissä vakiona jotain droppia oli niillä alueilla. Silloin mittarissa ~15 000km.

Jonkun verran noi säädöt/viritykset sitten tekee tolle pyörälle ja tässä se nähdään, ei oo merkitystä onko lähemmäs 0km ajettu vai 100tkm ;)
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Kuinka lihava tai kuinka laiska 600 pitää olla, että joutuu huudattamaan joka ohituksessa ja ylämäessä :confused: Kyllä minä ainakin pääsen jyrkätkin mäet kutosella ylös ihan ongelmitta, mitään muuta ei pidä tehdä kuin antaa ihan vähän enemmän kaasua ettei kierrokset laske. Normaalit ohituksetkin sujuvat kutosella (eli yleensä 80km/h -> 100km/h) aivan tarpeeksi nopeasti. Itse tosin monesti vaihdan pienemmälle koska onhan se vaan paljon hauskempaa.

Ja kyllähän se ainakin osittain paikkaansa pitää, että on hauskempaa ajaa hitaalla pyörällä kovaa kuin nopealla hiljaa. Siitä hitaammasta pyörästä saa enemmän irti kun pystyy hyödyntämään pyörän potentiaalin paljon paremmin silti syyllistymättä laittomuuksiin. Esimerkiksi siitä tonnisen kyykyn potentiaalista ei pysty hyödyntämään kuin murto-osan julkisilla teillä. Tokihan se isompi pyörä kiihtyy paremmin, mutta mikäli ajelee edes etäisesti rajoitusten mukaan niin eipä sitäkään pysty kovin hyvin hyödyntämään.
Suomen rajoituksilla kaikki yli satapiikithän on turhaa.125:llakin saa kortin kuivumaan tiellä kuin tiellä.
Itsellä ollut pyöriä 2t-piikistä 1000cc kyykkyyn,olipa jopa 535 viragokin jonka ajo-ominaisuudet loppuivat siinä 80km/h:n jälkeen:DEi sillä ollut kovin kivaa motari nopeutta
ajaa varttia kauempaa:rofl::rofl::rofl:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Mul oli joskus -04 bussi myös ja muuten vakio paitsi putket oli vaihdettu Yoshimuraan. Silloin antoi penkistä muistaakseni 150Hv/120Nm takarenkaalta. Jotenkin "pienehköltä" vaikutti mutta tolla Dyno reissulla oli kuulemma vain tarkoitus säädellä keskialuetta paremmaksi koska näissä vakiona jotain droppia oli niillä alueilla. Silloin mittarissa ~15 000km.

Jonkun verran noi säädöt/viritykset sitten tekee tolle pyörälle ja tässä se nähdään, ei oo merkitystä onko lähemmäs 0km ajettu vai 100tkm ;)
Tuo 150 hepoa pelkällä putkella on ihan ok joskin ehkä hieman alakanttiin. Tietysti jos ei aivan loppuun asti säädetty niin ymmärrän hyvin. Omaa pyörää hierottiin penkissä 3h plus valmisteluihin ja purkuihin mennyt tunti. Vakiona lukemat pyörii penkistä riippuen 145-170hp luokissa gen1:llä.
Kilometreillä tosiaan ei juuri ole merkitystä kyllä japskeissa jos huollot on tehty ajallaan ja pyörä muuten kunnossa. Säätäjä sanoi että pyörä tuntuu olevan pienillä kierroksilla aika herkkä karttojen muutoksille ja se viittaa polttoaineen syötön ongelmiin. Voi olla siis likainen suodatin, heikentynyt pumppu tai suuttimien likaisuus/kuluneisuus. Joka tapauksessa tilailin polttoainesuodattimen mitä ei varsinaisesti ole busassa tarkoitettu edes vaihdettavaksi ja ajattelin sen ainakin vaihdella. Pyörä toimii kuitenkin moitteetta niin en viitsi suuttimia tässä vaiheessa alkaa ronkkia. Ajellaan tällä nyt ja katsotaan sitten kun taas jotain isompaa remonttia tarvitsee jos vaihtelisi parempaa pumppua ja uusia suuttimia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mikäs bussi tarkalleen ottaen ja millä kilsoilla +mitä tehty?? :)



Ei silti käy selitykseksi, millain luulet että tuokin Ninja ittellä liikahti tai muut kiloset? Kyllä ne kaikki jotenkin noin kiihtyy mutta se ei käy siis selitykseksi ;)
Ei käy selitykseksi, mutta pysyy helpommin poissa ongelmista kun ei osta tuollaista pyörää:rofl:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 501
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom