Mopokuumetta

Jos saan jostain auton lainaan niin voisihan tuonne lähteä. Ei oikeen PK seudulta onnistu moinen matka pelkästään pyörällä vedettäväksi.

Pitää varmaan alkaa kohta autoa vaihtamaan kun ei peräkärrykään oikeen tällä hetkellä onnistu...
 
Pakon sanelemana tarkoittaa että jarru katosi vai mitä kävi?
Joo, liukutappi puuttui toisesta etusatulasta sekä jarrupalat. Olivat karisseet tohon pääsuoralle.

Edellisiltana tuosta tapahtumasta oli normaaliin tapaan jarrujen purku ja pesu ja kasaus momenttiavaimen kanssa tehtaan ohjearvoihin.

ProBoltista nyt uudet tapit tilattu joihin saa varmistuslangan
 
Joo, liukutappi puuttui toisesta etusatulasta sekä jarrupalat. Olivat karisseet tohon pääsuoralle.

Edellisiltana tuosta tapahtumasta oli normaaliin tapaan jarrujen purku ja pesu ja kasaus momenttiavaimen kanssa tehtaan ohjearvoihin.

ProBoltista nyt uudet tapit tilattu joihin saa varmistuslangan
Tota, noitako reikiä/varmistuslankojako ei tarvii olla asennettuna olettamuxena radasta vastaavien taholta..? Vaihteleeko käytäntö eri radoilla? Kymiring itseä kiinnostaa. 80 - 90-luvun taitteeeen tienoilla omistin FZ 750 Yamahan jossa oli reiät porattuna ainakin öljyntäyttökorkissa ja noissa liukutapeissa muistan..
 
Viimeksi muokattu:
Tota, noitako reikiä/varmistuslankojako ei tarvii olla asennettuna olettamuxena radasta vastaavien taholta..? Vaihteleeko käytäntö eri radoilla? Kymiring itseä kiinnostaa. 80 - 90-luvun taitteeeen tienoilla omistin FZ 750 Yamahan jossa oli reiät porattuna ainakin öljyntäyttökorkissa ja noissa liukutapeissa muistan..
Varmistuslangat jarrupulteista poistui pari vuotta sitten vallan jopa kisaluokkien säännöistä. Liukutapeissa niitä ei oo vaadittu koskaan. Radan puolesta ei varmasti ole missään mitään vaatimuksia, eikä liiemmin katsastajiakaan
 
Joo, liukutappi puuttui toisesta etusatulasta sekä jarrupalat. Olivat karisseet tohon pääsuoralle.

Edellisiltana tuosta tapahtumasta oli normaaliin tapaan jarrujen purku ja pesu ja kasaus momenttiavaimen kanssa tehtaan ohjearvoihin.

ProBoltista nyt uudet tapit tilattu joihin saa varmistuslangan

Tuota 200 vauhdista etujarrun katoamista ei tosiaan varmaan halua uudelleen kokea. Onneksi ei pahemmin käynyt ja homma jatkuu melko minimaalisilla tappioilla.
 
Tuota 200 vauhdista etujarrun katoamista ei tosiaan varmaan halua uudelleen kokea. Onneksi ei pahemmin käynyt ja homma jatkuu melko minimaalisilla tappioilla.
Juu, kovasta vauhdista huolimatta tuuri kävi että jarru katosi tuossa kohtaa rataa. Oikeastaan kaikkialla muualla olis varmaan tullut enemmän vahinkoa. Nyt selvisi sillä, että jeesusteipillä kuitukatteet kasaan ja kadonneet jarruosat kipinkapin Kokkolan Motonetista. Kerkesi hyvin vielä seuraavan aamun kisalähtöihin mukaan :D Jostain syystä tuli myös kasattua jarrut sitten kierrelukitteen kanssa...
 
Juu, kovasta vauhdista huolimatta tuuri kävi että jarru katosi tuossa kohtaa rataa. Oikeastaan kaikkialla muualla olis varmaan tullut enemmän vahinkoa. Nyt selvisi sillä, että jeesusteipillä kuitukatteet kasaan ja kadonneet jarruosat kipinkapin Kokkolan Motonetista. Kerkesi hyvin vielä seuraavan aamun kisalähtöihin mukaan :D Jostain syystä tuli myös kasattua jarrut sitten kierrelukitteen kanssa...
Kaverilla kävi justiinsa sama, mutta Alastaron 1-mutka on tommoseen optimaalinen paikka, eikä herättänyt kuin hämmennystä. Vaihdoin liukutapit kuluman vuoksi ja ostin itselle semmoiset, joihin saa varmistuslangan, osin kaverin kokeilun innoittamana.
 
Hyi saakeli. Liittyykö tuo pulttien löystyminen ratailun lämpökuormaan vai pitääkö tässä alkaa kadullakin jännittämään onko palat vielä jarrukengässä? :oops:
 
Hyi saakeli. Liittyykö tuo pulttien löystyminen ratailun lämpökuormaan vai pitääkö tässä alkaa kadullakin jännittämään onko palat vielä jarrukengässä? :oops:

Teorisoitiin mekaanikon kanssa, että lienee vaan joskus joku vetänyt tappeja tarpeeksi monesti rannemomenttiin ja ne on siitä venyneet => ei pysy kiinni ellei vedä aina vaan tiukempaan. Mielenrauhan vuoksi tommosiin kriittisiin paikkoihin ehkä kannattaa sitä sinistä kierrelukitetta kuitenkin pistää, etenkin katuajossa jossa noita ei oo tarpeen aukoa jatkuvasti. Ratahommissa oon pessyt ite jarrut aina päivän päätteeksi.
 
Tuota 200 vauhdista etujarrun katoamista ei tosiaan varmaan halua uudelleen kokea. Onneksi ei pahemmin käynyt ja homma jatkuu melko minimaalisilla tappioilla.
Ei varmasti. Veditkö muuten kytkimen pohjaan tarkoituksella vai ihan vaistomaisesti, voisi auttaa tuon takasen lukkiutumisen välttämiseen jos pitäisi moottorijarrua kaverina. Näin siis erittäin kokeneen ajokouluttajan suusta kun kun harjoiteltiin ihan tiellä ajoon ei-ABS pyörällä.
 
Uusi kypärä tuli hankittua. Vanhan hjc:n leukaverho alkoi olemaan sen verran rikki ja olihan se jo ~7v vanhakin joten oli aikakin vaihdella kypärää. Scorpion exo 1400 air oli istuvuudeltaan oikein hyvän tuntuinen ja tuli sitten ostettua carbon versiona.
 

Liitteet

  • DA374F16-09CA-441D-A380-B34550D7EBC4.jpeg
    DA374F16-09CA-441D-A380-B34550D7EBC4.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 96
Uusi kypärä tuli hankittua. Vanhan hjc:n leukaverho alkoi olemaan sen verran rikki ja olihan se jo ~7v vanhakin joten oli aikakin vaihdella kypärää. Scorpion exo 1400 air oli istuvuudeltaan oikein hyvän tuntuinen ja tuli sitten ostettua carbon versiona.

Itse kova scorpion fani ja hyvällä omallatunnolla voi sanoa että hinta ja laatu kohtaa hyvin näissä kypärissä.
 
Itse kova scorpion fani ja hyvällä omallatunnolla voi sanoa että hinta ja laatu kohtaa hyvin näissä kypärissä.

Oli tosiaan itselle melko tuntematon merkki mutta kaupassa hypistely ja kokeilu kyllä vakuutti. Eipä 400€ hintaluokassa montaa 1200g täyskuituista kypärää ole tarjolla joten hinta oli kyllä itsellekin positiivinen yllätys. Katsotaan miten pidemmällä aikavälillä laatu vaikuttaa. Ensivaikutelma kyllä laadunkin osalta vastaa täysin muitakin huippumerkkejä.
Itse asiassa itse petyin kyllä hieman tuohon rpha-10 plussan leukaverhoratkaisuun pidemmässä käytössä, mutta selkeästi hjc on tiedostanut tuon ongelma koska sitä on muokattu paremmaksi kaikissa uudemmissa malleissa.
 
Ei varmasti. Veditkö muuten kytkimen pohjaan tarkoituksella vai ihan vaistomaisesti, voisi auttaa tuon takasen lukkiutumisen välttämiseen jos pitäisi moottorijarrua kaverina. Näin siis erittäin kokeneen ajokouluttajan suusta kun kun harjoiteltiin ihan tiellä ajoon ei-ABS pyörällä.
Varmaan vähän sekä että. Idis oli et sais takajarrulla asfaltilla maksimit ensin himmailtua, sit mopo pystyyn ja köröttely turva-alueella, jossa ei voinu käyttää jarrua enää ollenkaan. Silti lähti perä alta siellä pellossa lopulta kun tarpeeksi röykytti.

Jos ois ollu nopammat hoksottimet, ois kannattanut tuosta vauhdista ko. mutkassa potkia pienempää pesään ja taittaa vaan väkisin. Mutta sössin tuon kun meni liian monta metriä taitto pitkäksi sillä välin kun testasin pariin kertaan että ihan oikeastikko ei oo jarruja :D
 
Uusi kypärä tuli hankittua. Vanhan hjc:n leukaverho alkoi olemaan sen verran rikki ja olihan se jo ~7v vanhakin joten oli aikakin vaihdella kypärää. Scorpion exo 1400 air oli istuvuudeltaan oikein hyvän tuntuinen ja tuli sitten ostettua carbon versiona.
Mulla sama potta ollut muutaman kuukauden ajossa. Ihan kiva mutta hieman häiritsee välillä tuo "suippo" muotoilu päätä kääntäessa kovemmissa vauhdeissa. Ilmavirta myös suhisee aika pahasti mutta kyykyllä kun menee niin ei sille paljoa mahda, korvatulpat kyllä taklaa tän tosi hyvin.
 
Vaihdoin 63k ajettuun Yzf-600r viimeksi öljyt ja suodattimen talvea vasten ja tankkasin tankin täyteen 98 stabilointiaineen kanssa lokakuussa 2017.

Käytetty lämpimäksi vuosittain keväällä, kesällä ja syksyllä, mutta ajoa ei ole tullut ollenkaan. Säilytys lämmittämättömässä tallissa.

Mielipiteitä voiko noilla öljyillä ajaa tässä viikon verran sen muutaman sataa kilometriä ennen kuin pyörän laittaa taas talvisäilytykseen ja öljyt vaihtaa myöhemmin syksyllä? Tankkia meinasin tyhjätä ruohonleikkuriin ja uutta bensaa joukkoon.

Ja öljynä MP-Teboil 4T-SuperBike 15W-50 4L | Motonet Oy
 
Vaihdoin 63k ajettuun Yzf-600r viimeksi öljyt ja suodattimen talvea vasten ja tankkasin tankin täyteen 98 stabilointiaineen kanssa lokakuussa 2017.

Käytetty lämpimäksi vuosittain keväällä, kesällä ja syksyllä, mutta ajoa ei ole tullut ollenkaan. Säilytys lämmittämättömässä tallissa.

Mielipiteitä voiko noilla öljyillä ajaa tässä viikon verran sen muutaman sataa kilometriä ennen kuin pyörän laittaa taas talvisäilytykseen ja öljyt vaihtaa myöhemmin syksyllä? Tankkia meinasin tyhjätä ruohonleikkuriin ja uutta bensaa joukkoon.

Ja öljynä MP-Teboil 4T-SuperBike 15W-50 4L | Motonet Oy
No kyllä ihan varmasti voi.
 
Vaihdoin 63k ajettuun Yzf-600r viimeksi öljyt ja suodattimen talvea vasten ja tankkasin tankin täyteen 98 stabilointiaineen kanssa lokakuussa 2017.

Käytetty lämpimäksi vuosittain keväällä, kesällä ja syksyllä, mutta ajoa ei ole tullut ollenkaan. Säilytys lämmittämättömässä tallissa.

Mielipiteitä voiko noilla öljyillä ajaa tässä viikon verran sen muutaman sataa kilometriä ennen kuin pyörän laittaa taas talvisäilytykseen ja öljyt vaihtaa myöhemmin syksyllä? Tankkia meinasin tyhjätä ruohonleikkuriin ja uutta bensaa joukkoon.

Ja öljynä MP-Teboil 4T-SuperBike 15W-50 4L | Motonet Oy
Samaa öljyä olen käyttänyt. Mä tankkasin jotain 5 vuotta sitten E10:ä täyteen ja kesäisin oon käyttänyt pyörän lämpimäksi. On startannut aina samoilla bensoilla. Nyt kesällä laitoin vakuutukseen ja vaihdoin öljyt ja tankkasin uutta bensaa joukkoon. Eli aika kauan tuo E10 mahtaa pysyä toimivana. Sun öljythän pitäisi olla aivan hyvät vielä.
 
Joo jos nyt vimpan päälle pelataan, niin hyvähän ne öljyt olis vaihtaa kerran vuodessa, vaikkei ajeliskaan. Sinne moottoriin kertyy kondensiovettä ja öljyn lisäaineet erkanee, jos ne seisoo kovin pitkään.

Käytännössä akuko90 voi kumminkin huoletta heittää sen muutaman satkun lenkkinsä ja vaihtaa uudet öljyt syksyllä. Siinä lenkillähän se moottori kerkeää lämmetä ja öljyt kiertää kunnolla, haihduttaen ne vedet ja uudet ölpät korvaa ne kauan lilluneet sitte syksyllä.
 
Joo jos nyt vimpan päälle pelataan, niin hyvähän ne öljyt olis vaihtaa kerran vuodessa, vaikkei ajeliskaan. Sinne moottoriin kertyy kondensiovettä ja öljyn lisäaineet erkanee, jos ne seisoo kovin pitkään.

Käytännössä akuko90 voi kumminkin huoletta heittää sen muutaman satkun lenkkinsä ja vaihtaa uudet öljyt syksyllä. Siinä lenkillähän se moottori kerkeää lämmetä ja öljyt kiertää kunnolla, haihduttaen ne vedet ja uudet ölpät korvaa ne kauan lilluneet sitte syksyllä.

Tämän takia olenkin vaihtanut ne öljyt puhtaisiin talvea vasten, että talvikauden venyessä seuraavaan talveen ei ne likaiset öljyt jää koneeseen lillumaan. Ihan kivaa puuhaa se öljyn vaihto on, mutta ei nyt vain jaksa/kerkeä alkaa katteita irrottamaan ti-ke-to ajojen takia. Muuten jää pian tämänkin kesän ajot ajamatta.

Ja on kyllä aina samoilla bensoilla startannut, mutta tänä keväänä joutui näyttämään viimein ruohonleikkurista akkua. Pyörän akku oli tullut tiensä päähän, vaikka sillekkin oli tasaisin väliajoin laturia näytetty, eikä ollut pyörässä edes kiinni. Uusi akku haettua eilen motonetistä, nesteet sisään ja yön yli latausta.

No katsotaan saako tuosta pyöräilystä nykyisin millaisia elämyksiä. Viimeisen vuoden ajan mäkiset mutkapätkät on enemmänkin optimoitu tuon hybridin kulutusta.

Pitäisi myös ostaa putkeen alkuperäinen DB-killer. Max 3k kierroksiin murinat on kivat, mutta siitä ylöspäin äänenpaine nousee muille tienkäyttäjille ja sähkölinjojen lintuparville häiritseväksi.

 
Viimeksi muokattu:
Minäkin mietin tässä, että vaihtaako tuohon -93 bladeen öljyt vai ei. Kilometrejä on tullut viime syksyn jälkeen ~200 ja mietin pyörän talviteloille laittoa. Säilytys on ollut ja tulee olemaan tasalämpöisessä varastossa, joten tuskin kondensiovesiä on turhan paljoa kertynyt. Jotenkin ei vain yhtään nappaa ajaa. Ja saahan tuon taas liikenteeseen jos intoa ajamiseen löytyy myöhemmin kesällä.
 
Olisiko täällä suosituksia, mistä katsella vähän korkeampia tuulilaseja Yamaha FJR vm. 2012? Mieluiten yksiosainen.
 
rengasuus.jpeg

Hyvälle se uus rengas tuntuu. Oli vain niin kaatosade kun hain pyörän kotio kaverin luolta ni vielä paremmin kuivemmalla kelillä testailtava. Heti kyllä ero entiseen kuluneeseen huomaa miten menee paremmin ja vakaammin. Michelin pilot road 5 kumi. Vielä kuivemmalla kelillä paremmin josko huomenna pääsee testailee. Kaveri oli käynyt vaihto työn jälkeen ajelemassa ja sanoi että aluksi aika liukas ollut mutta hetken ajon jälkeen pito löytynyt. Samalla kaveri öljytkin vaihteli rätkään ja testille nyt motulin 5100 öljyä.
 
Kokeillaan nyt vaihteeksi kyykkyjen, nakujen ja caferacerin jälkeen customia. Onhan tämä taas hieman erilaista. Heti ensimmäisenä vaihtui apinakiikku vähän mukavampaan.
Eli -89 intruder 750 vähän siistittynä.
IMG_20200711_183750.jpg

Edit; Alla oleva lätäkkö on ihan vain sadevettä. Ei tää sentäs mikään HD ole. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tulihan se vajaa 300 km kolmessa päivässä ajettua ja ajoasentokin löytyi viimeisellä 15 km pätkällä. Hyvä peruspyörä kyllä mutkaisille kantateille pikkurahalla. Vaihdoin pyörään melkein heti oston Factory Pro shift kitin ja ero vaihteiden siirrossa ja vaihdepoljintuntumassa oli huomattava. Ei pelkoa vapaalle jäämisestä 2->1.

Vähän huonosti ja epämääräisesti tuntui taittuvan mutkiin, mutta olin vain aivan liian pystyssä ajanut. Painopistettä tankin päälle, enemmän tukea tankista ja vähän matalammaksi niin tuntui heti olevan osa sitä pyörää ja kääntyi kuin ajatus.

Vähän tässä kyllä heräsi ajatus pienempään Adventure pyörään siirtymisestä tuleville kausille niin saisi harrastukseen vähän vaihtelua. Tuollaisessa ktm 390 Adventuressa olisi nykypäivän turvavarusteet (ABS), integroidut navigaattorit älypuhelinparituksella ja luulisin 40hv riittävän myös omalla ajokäyttäytymisellä. Navigaattoria kaipailin jo vuosia sitten kun Pebble Watch tuli kiinnitettyä ohjaustankoon. Ajoi asiansa, mutta olihan se aikansa viritys.

Toki täytyy ensin testata ja tiedostaa, että samanlaiseen käytännön suorituskykyyn sitä pitää kierrättää huomattavasti enemmän, mutta tässäkin varmasti auttaisi tuo Quick Shifter+ ja luistokytkin vakiona. Ja ainakin arvostelujen mukaan saa siitä hupia myös mutkaisella asvalttitiellä, kai noi alustat on 20v mennyt vähän eteenpäin.

Catissa on se 40 heppaa pyörillä noin 6000 rpm täyskaasulla. Pääasiassa tuota tuli ajettua 4k-6k puolikaasulla kiihdytellen. Ehkä tuon voisi ajatella niin, että kiihdyttäessä 100 saa sen pari sekunttia lisää hupiaikaa. :)
 
Alusta tosiaan oli edellisen omistajan säädöissä tosi huonon tuntuinen mutta sain sen kyllä itselle mieluisammaksi, kun väänsi aikalailla kaikki jäykimmälle mitä saa (itsellä painoa n. 100kg).

Ei niitä MT09 iskarien säätöjä kannata ihan perstuntumalta vetäistä vain jäykimmälle mitä saa. Itsekin tein saman virheen aluksi, kun ei heti jaksanut perehtyä säätöihin. Lopputuloksena pomppuisella tiellä hyvin levottoman tuntuinen pyörä, jonka selässä ei meinaa pysyä kun perse irtoilee satulasta ja keulakin tuntuu vikuroivan. Pari tuntia säätöä youtuben ohjeiden mukaan ja käytös muuttui ihan toisenlaiseksi: jousitus "nielee" pomput kuten kuuluukin, kuski pysyy satulassa ja keulan ohjattavuus säilyy. Jousitus on kyllä semmoinen asia minkä vaikutusta on vaikea selostaa, mutta kannattaa ehdottomasti nähdä hieman vaivaa ja kokeilla noiden säätöjen vaikutusta. Sen takia ne säätönupikat on siellä olemassa ja ero on huomattava, jos ne on pahasti pielessä.

 
Kuume alkaa pikkuhiljaa nousta siihen malliin että ostohousuja on kateltava. Näyttää vaan siltä että joka pyörään on (ainakin äkkiseltään) hemmetin kalliit vakuutukset. Yamaha R6 1200-1500€ haarukassa, Kawasakin Z750 800-1200€ haarukassa. Ei mitään mielenkiintoa alkaa nuin kovia vakuutuksia muutaman tonnin pyörästä maksamaan. Pitäisiköhän tässä vaan ostaa loppukesälle CB500/ER-5/joku vastaava joissa näytti vakuutussummat olevan 4-500€... Tästähän sitten varmaan päästään siihen että kohta on taas nettimoto auki ja tehokkaampi/erilainen laite hakusessa :dead:
 
Juur
Ei niitä MT09 iskarien säätöjä kannata ihan perstuntumalta vetäistä vain jäykimmälle mitä saa. Itsekin tein saman virheen aluksi, kun ei heti jaksanut perehtyä säätöihin. Lopputuloksena pomppuisella tiellä hyvin levottoman tuntuinen pyörä, jonka selässä ei meinaa pysyä kun perse irtoilee satulasta ja keulakin tuntuu vikuroivan. Pari tuntia säätöä youtuben ohjeiden mukaan ja käytös muuttui ihan toisenlaiseksi: jousitus "nielee" pomput kuten kuuluukin, kuski pysyy satulassa ja keulan ohjattavuus säilyy. Jousitus on kyllä semmoinen asia minkä vaikutusta on vaikea selostaa, mutta kannattaa ehdottomasti nähdä hieman vaivaa ja kokeilla noiden säätöjen vaikutusta. Sen takia ne säätönupikat on siellä olemassa ja ero on huomattava, jos ne on pahasti pielessä.


Juuri näin. Täysin saman homman tein pari päivää tuon viestin kirjoittamisen jälkeen ja juurikin tuon videon ohjeilla. Erittäin hyvä video.
 
Kuume alkaa pikkuhiljaa nousta siihen malliin että ostohousuja on kateltava. Näyttää vaan siltä että joka pyörään on (ainakin äkkiseltään) hemmetin kalliit vakuutukset. Yamaha R6 1200-1500€ haarukassa, Kawasakin Z750 800-1200€ haarukassa. Ei mitään mielenkiintoa alkaa nuin kovia vakuutuksia muutaman tonnin pyörästä maksamaan. Pitäisiköhän tässä vaan ostaa loppukesälle CB500/ER-5/joku vastaava joissa näytti vakuutussummat olevan 4-500€... Tästähän sitten varmaan päästään siihen että kohta on taas nettimoto auki ja tehokkaampi/erilainen laite hakusessa :dead:

Olet varmaan katsonut ympärivuotisen vakuutuksen hintaa jos menee yli tonnin? Ainakin IF:llä homma toimii niin, että vakuutus laskutetaan vain ajopäiviltä. Eli 1000€/v tekisi 1000/365=2,74€/pv. Jos ajat vaikka vain kesä-heinä-elokuun, niin hinnaksi jäisi tuosta 90 päivältä jotain 274€. Liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu netistä muutamalla klikkauksella ja maksaa 5€/krt. Halutessaan voi kikkailla ja ottaa pyörään vakuutuksen vain silloin kun lähtee ajamaan, jos ajaa harvemmin. Ainut että ajopäiviä pitää vuoden aikana olla muistaakseni vähintään tuo 90, jotta vakuutuksen bonus nousee seuraavalle vuodelle
 
Olet varmaan katsonut ympärivuotisen vakuutuksen hintaa jos menee yli tonnin? Ainakin IF:llä homma toimii niin, että vakuutus laskutetaan vain ajopäiviltä. Eli 1000€/v tekisi 1000/365=2,74€/pv. Jos ajat vaikka vain kesä-heinä-elokuun, niin hinnaksi jäisi tuosta 90 päivältä jotain 274€. Liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu netistä muutamalla klikkauksella ja maksaa 5€/krt. Halutessaan voi kikkailla ja ottaa pyörään vakuutuksen vain silloin kun lähtee ajamaan, jos ajaa harvemmin. Ainut että ajopäiviä pitää vuoden aikana olla muistaakseni vähintään tuo 90, jotta vakuutuksen bonus nousee seuraavalle vuodelle
En ole alkuperäinen postaaja, mutta onko tosiaankin noin? Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo hinnoittelu painottuu firmalla kuin firmalla "lämpimille kuukausille" =1000e vakuutuksessa ajokausi maksaa 800e ja loput 200e on sitten syky-talvi akseli. Toki tuon loppuosan säästää, jos pyörä on seisonnassa, mutta ei paljoa lohduta, kun tonnisissa vakuutusmaksu on tosiaankin sinne lähemmäs 2000e.
 
En ole alkuperäinen postaaja, mutta onko tosiaankin noin? Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo hinnoittelu painottuu firmalla kuin firmalla "lämpimille kuukausille" =1000e vakuutuksessa ajokausi maksaa 800e ja loput 200e on sitten syky-talvi akseli. Toki tuon loppuosan säästää, jos pyörä on seisonnassa, mutta ei paljoa lohduta, kun tonnisissa vakuutusmaksu on tosiaankin sinne lähemmäs 2000e.

Vuoden 2015 marraskuusta eteenpäin liikennekäytöstäpoisto on onnistunut netissä, eikä trafi vaadi enää kilpien palauttamista. Riippuu vakuutusyhtiöstä, kuinka se hyvitetään vakuutusmaksussa. IF:llä se hyvitetään jokaiselta päivältä kuten kerroin, olen asian varmistanut asiakaspalvelusta.

Samanlainen kikkailu onnistuu myös autolle, eli voit säästää vuotuisessa dieselverossa/vakuutuksessa isoja summia, jos auton käytössä on katkoja:
 
Taisivat olla ympärivuotisia vakuutuksia. Muistaakseni IF:n laskuri oli ainoa jossa pystyi valitsemaan vuodenaikahinnoittelun ja 1-6kk ajokauden välillä. Toki tuo ajokauden pituus on ihan lottoamista.
 
Vuoden 2015 marraskuusta eteenpäin liikennekäytöstäpoisto on onnistunut netissä, eikä trafi vaadi enää kilpien palauttamista. Riippuu vakuutusyhtiöstä, kuinka se hyvitetään vakuutusmaksussa. IF:llä se hyvitetään jokaiselta päivältä kuten kerroin, olen asian varmistanut asiakaspalvelusta.

Samanlainen kikkailu onnistuu myös autolle, eli voit säästää vuotuisessa dieselverossa/vakuutuksessa isoja summia, jos auton käytössä on katkoja:
Juurikin näin.

Itekkin otin ratapyörään (kilvellinen) ympörivuotisen IFstä, mutta otan sen liikennekäyttöön vain treeneihin ja kisoihin. Ei oo montaa euroa per kausi nuo maksut.
 
Vakuutuksesta mieleen juuri omasta tuli maksu. Yamaha 600cc thundercat ja koko vuosi kaskon kanssa 564,82 euroa. Yhessä erässä ja kohan seisontaan laittaa parin kk päästä niin palautunee sitte rahaa taikka hyvitetään eri vakuutuksien maksuista.

Tälleen oli arviossa kun 5kk arvioin ajokaudeksi
Ajokausi 5 kk
Merkki YAMAHA
Malli YZF 600R
Käyttöönottovuosi 2000
Liikennevakuutuksen bonus
70 %
Hinta vuodessa, jos ajat 5 kk: 280,09 €

Tarjottiin kyllä edullisempaan hintaan josko olisi ottanut sen koko vuoden vakuutuksen eri firmalta mutta mennään nyt tällä if vakuutuksella kun siellä muitakin on.

Ja on muuten ollut mahtavat ajelu kelit. Tämä päivä varmaan ajeluista taukoa kun tullu ajeltua muutamaan päivään +1000km. Uus rengas kyllä tuntuu hyvältä tuo michelin pilot road 5, kiitos sen kumin suosittelijoille oli hyvä valinta!
 
Saapa nähdä miten käy viikonlopun alastaroreissulle. Sadetta uhkaa ikävästi ja sain "luvan" vaimokkeelta tuonne lähteä vuosipäivänä sillä verukkeella, että vähän prameampi majoitus ja tulee mukaan järkkärin kanssa kiertämään radanreunaa. Ei ilmeisesti sateessa haluaisi tuota tehdä.

Vakuutukset itsellä ZX-6R -08 vajaa tonnin vuosi ympärivuotisella liikenne+S-kaskolla. 55% vasta bonuksia liikennevakuutuksessa, joten tosta vielä vuosittain vähän tippuu aina pois. Seisontaan laittamisella ei säästöä juuri saa, painotuksella muistaakseni 85% maksusta tulee huhti-syyskuun ajalta. Aika paljon ilmeisesti pyörällä on noissa vaikutusta, Z750 oli 50% bonuksella pari satkua halvempi vuodessa ja huvikseen kun nettilaskurilla katsonut R1:seen niin nousisi 1300e luokkaan.
 
Liikennevakuutus 262€ / vuosi ja osakasko 208 ympärivuotisella 990 Superdukessa, yhtiönä OP.
Koitti ne ifistä tarjota jotain höpönlöpöä kun on muitakin vakuutuksia heillä mutta jäi muistaakseni silti muutaman kympin kalliimmaksi ja olisi ollut 5kk ajoajalla.

Pyörä, mutta myös kuskin ikä, vaikuttaa hintoihin. Tai niihin bonuksiin mitä saa heti matkaansa.
Työkaveri osti 636 räärää kawatsakin ja mulla ois ollu vakuutus satasia halvempi vuodessa siihen katiskaan kuin hänellä on. Itellä lähestyy 40 mittariin, työkaveri reilu parikymppinen.

Sunnuntai ois vähän auki itelläki jaksaako sitä lähteä ajelemaan alastarolle vai ei.
 
Ite oon saanut OP:lta halvimmalla vakuutukset tähän mennessä. Nykyään ovat suunnilleen tätä luokkaa:
Moto Guzzi V11 Le Mans 2002 ~200€/v osakaskolla
Kawasaki KLX 250 2009 ~280€/v osakaskolla

Aiemmissa pyörissä olivat melkein samaa luokkaa.
BMW F650 Funduro 1994 ~90€/v
KTM LC4 640 Supermoto 2003 ~200€/v
Moto Guzzi V65 Lario 1986 ~100€/v
 
IF on arponut mulle Yamaha XJ 600 S divariin 263€ vuodessa. Toki tuossa on näköjään bonuskset 80%. Ei jää paljon ajeluille hintaa kun ajokautta on noin 5 kk.
 
Täytyykin vaihtaa If:istä Op:lle. 153€ pelkän vakuutuksen hinta. Kawazaki zx6r 600cc 2000, 112hv. Op ei näyttänyt aivan täysiä bonuksia vaan 74%.
 
Tuli eilen hommattua tommonen kilvetön R6. Ympärivuotinen liikennevakuutus OP:sta 919,10e.
Jaa se olit sinä joka sen kävi hakemassa heti pois. Tullut selattua nettimotosta ratapeliä puoltosissaan, kun tarkotus olis ens kesän jälkeen hankkia kunhan saa häähommat alta pois. Huomasin et nyt on oikeesti halpa ja mietin jo et pitäskö soittaa. Mietin ilmeisesti päivän liian pitkään :D
 
Jaa se olit sinä joka sen kävi hakemassa heti pois. Tullut selattua nettimotosta ratapeliä puoltosissaan, kun tarkotus olis ens kesän jälkeen hankkia kunhan saa häähommat alta pois. Huomasin et nyt on oikeesti halpa ja mietin jo et pitäskö soittaa. Mietin ilmeisesti päivän liian pitkään :D
Tossa oli hinta niin kohdallaan ettei tosikaan. Extemporeostos oli. Purin tänään jarrut, vaihtelin nesteet, ja vaikuttais ihan soivalta vehkeeltä. Huomenna ajoon :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 713
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom