Mopokuumetta

Se on jännä tuo vaihtokuume, viime elokuussa oli pakko vaihtaa XV950 Jammu isoon GS Bemariin ja viime viikolla sitten Bemari XV1600 Wild Star Jammuun. Jotenkin se jalat edellä ajaminen tuntuu olevan mun juttu. Takapenkkiä irroittamassa ja laukkuja asentelen, viikonloppuna jo ajoon.
 
Tossa oli hinta niin kohdallaan ettei tosikaan. Extemporeostos oli. Purin tänään jarrut, vaihtelin nesteet, ja vaikuttais ihan soivalta vehkeeltä. Huomenna ajoon :)
Hitto miten erilainen vimpain ajaa kuin ZX6R-Kawa. Mutta sai siitä päivässä säädettyä ihan ajettavan, joten sponsoritarraa kylkeen ja ens viikolla kisaan tällä :)
katso liitettä DSC_7831.jpg
 
Aika vähäksi on ajelut jäänyt tälle kesälle. Kesälomakin meni käytännössä ajamatta, ehkä pari kolmesataa kilometriä tuli ajettua.
Takarengas oli vajailla paineilla jonkin aikaa, meni aika ikävään kuntoon :( Tällä ei ole ajettu kovin montaa tuhatta kilometriä.
1596185462978.png
 
Aika vähäksi on ajelut jäänyt tälle kesälle. Kesälomakin meni käytännössä ajamatta, ehkä pari kolmesataa kilometriä tuli ajettua.
Takarengas oli vajailla paineilla jonkin aikaa, meni aika ikävään kuntoon :( Tällä ei ole ajettu kovin montaa tuhatta kilometriä.
1596185462978.png

Eipä tuo kuvassa pahalta näytä.
Itsellä on vähän se paha tapa, että unohtaa rengaspaineiden tarkistukset kesken ajokauden :D huuhtikuussa katsoin ja eilen muistin että perhana, noh etusessa oli 2,9 tippunut --> 2,1. Takasessa ei niin pahasti kun hetki sitten vaihdettu rengas muutenkin.
 
Aiemmin ollut vain kuramopoja ja Yamahan YZ450 löytyy nytkin tallista, kuitenkin varsinainen motocross jääny vähemmälle kun ajot olleet järven jäillä ja sänkipelloilla enemmän. Muutaman kerran lainannut 1991 GSX-R 750 Isältä ja se on tuntunut niin kankealta ajaa, niin katupyörät jääneet huomiotta. Kaveri tarjosi kuitenkin 2008 R1 Yamahaa koeajoon ja PC osat kelpaa vaihdossa niin taisi kaupat tulla :rofl:, ehkä tässä vielä en keliä ajaa. Akrapovik putki ja powercommander niin pääsee säätelemäänkin, ehkä alhaalta kaasun vastaaminen saisi olla terävämpi jos jotain negatiivista pitää keksiä.

20200806_111440.jpg
 
En tiedä onko huono aihe kysyä, mutta kysyn nyt tässä seuraavaa kun ainakin sivuaa aihetta.

Saako noihin korkeakiertoisiin vehkeisiin hyvin varaosia ja onko vaikeita huollettavia ja pelittävätkä Suomen viileissä oloissa? Esimerkiksi Kawasakin ZX2R vuodelta 1991 joka on 20K RPM nelisylinterinen nelitahti. Lähinnä venttiilit ja kansi mietityttää, kun katsenut tuubivideoita, niin max RPM jousilla olisi 12K ja sitten ylemmäs olisi jo jotain erikoisempia ratkaisuja. Nyt vaan ei tunnu oikein löytyvän tietoa, että mitä noissa kansissa sitten on sisällä.

Kisavehkeissä, kuten F1-autot, on ollut niitä paineohjattuja venttiileitä, mutta nehän ei taida nyt sopia vehkeisiin joilla ajetaan esimerkiksi vuoden päivät ellei halua aina joka päivä tehdä paineiden tarkistuksia. Joten mitä tekniikkaa noissa arkipäivän korkeakiertoisissa nelitahdeissa oikein on ja voiko niitä itse huoltaa/korjata ja varaosia saatavilla?
 
Ducatilla ollut käytössä desmodrominen hässäkkä iät ja ajat missä venttiili avataan ja suljetaan nokilla mutta muiden ratkaisuista ei ole tietoa.
Ei siellä käsittääkseni ole mitään jousia ihmeellisempiä ratkaisuja, mutta joku korjannee jos meni väärin.

Pakko-ohjattu venttiilikoneisto
 
Viimeksi muokattu:
Eipä niissä mitään mustaa magiaa ole. Kaikki on vaan sirompaa ja kevyempää kuin automaailmassa. Venttiilivälyksien tarkastus on tiheämpää kyllä, ja tehtaan antamilla väleillä tärkeää tehdä. Vanhemmista löytyy ruuvisäätöä ja uudempi kalusto käyttää yleensä paininkuppia missä shimmi on joko päällä tai ns. alla jolloin koko kuppi vaihdetaan tai hiotaan kuppia tai venttiiliä.
 
Alkoi jostain syystä tekemään mieli enduromopoa ja lähelle tuli myyntiin edullinen Keeway TX 50, jonka kävin hakemassa.
 

Liitteet

  • IMG_20200813_180343.jpg
    IMG_20200813_180343.jpg
    6,3 MB · Luettu: 80
Alkoi jostain syystä tekemään mieli enduromopoa ja lähelle tuli myyntiin edullinen Keeway TX 50, jonka kävin hakemassa.

Oon saanu yliannostuksen kyllä mopoilusta kun aloitin 7vuotiaana ajamaa monkeylla ja sit lopetin 18v enduromopoon. Nyt en siedä edes mopon ääntä kuunnella.
 
Eipä niissä mitään mustaa magiaa ole. Kaikki on vaan sirompaa ja kevyempää kuin automaailmassa. Venttiilivälyksien tarkastus on tiheämpää kyllä, ja tehtaan antamilla väleillä tärkeää tehdä. Vanhemmista löytyy ruuvisäätöä ja uudempi kalusto käyttää yleensä paininkuppia missä shimmi on joko päällä tai ns. alla jolloin koko kuppi vaihdetaan tai hiotaan kuppia tai venttiiliä.
Uskaltaako tommosta lähes 30V vanhaa nelaria sitten käyttää siellä 20K kierroksilla?

Luin asioista lisää ja siis 90 -luvulla tuli päästörajoituksia joiden takia noita korkeasti kiertäviä ei sitten enää valmistettu. Ja oma ainoa hinku noihin on tietysti tuo ääni. Nuo kun kuulostaa hieman F1 -autoilta.
 
Uskaltaako tommosta lähes 30V vanhaa nelaria sitten käyttää siellä 20K kierroksilla?

Luin asioista lisää ja siis 90 -luvulla tuli päästörajoituksia joiden takia noita korkeasti kiertäviä ei sitten enää valmistettu. Ja oma ainoa hinku noihin on tietysti tuo ääni. Nuo kun kuulostaa hieman F1 -autoilta.
Jos tuon ikäinen pyörä on kunnossa niin miksipä ei ku valmistaja niin ajatellut. Tuohon ko. pyörään voi olla hankala kyllä saada varaosia. Harvinaisia täälläpäin ja varmaan alkaa olla keräilijöillä ehjät muuallakin maailmassa. Joku tämän vuosituhannen alun 600cc sportti vois olla järkevin jos haluaa korkealle kiertävää, aika paljon kulkevampikin. Pelkän äänen viehätys häviää äkkiä.
 
Piti vaihtaa muuttokatsastusta varten vaihtaa Trumppaan etuvalo.
Kävin ensin hakemassa Stormilta yleismallin 5.75" umpion 39 eurolla, mutta se ei ihan istunut kohdilleen.

Marmoritiskille sitten kysymään paljonko maksaa alkuperäinen umpio. Biketeamilta rapea 235 Euron hinta, pelkkä umpio.
Kummasti motivoi askartelemaan tuon halpisumpion kanssa, muutama tunti pikkutuunaamista ja nyt istuu nätisti paikallaan.

Hinnoittelupolitiikka muuten kohdillaan myös bemarin osissa, kytkinkahva, ei säädettävä, 150 EUR.
 
Piti vaihtaa muuttokatsastusta varten vaihtaa Trumppaan etuvalo.
Kävin ensin hakemassa Stormilta yleismallin 5.75" umpion 39 eurolla, mutta se ei ihan istunut kohdilleen.

Marmoritiskille sitten kysymään paljonko maksaa alkuperäinen umpio. Biketeamilta rapea 235 Euron hinta, pelkkä umpio.
Kummasti motivoi askartelemaan tuon halpisumpion kanssa, muutama tunti pikkutuunaamista ja nyt istuu nätisti paikallaan.

Hinnoittelupolitiikka muuten kohdillaan myös bemarin osissa, kytkinkahva, ei säädettävä, 150 EUR.
En ole suomesta koskaan tilannut mitään osia trumppaan, enkä tilaa
 
Uskaltaako tommosta lähes 30V vanhaa nelaria sitten käyttää siellä 20K kierroksilla?

Luin asioista lisää ja siis 90 -luvulla tuli päästörajoituksia joiden takia noita korkeasti kiertäviä ei sitten enää valmistettu. Ja oma ainoa hinku noihin on tietysti tuo ääni. Nuo kun kuulostaa hieman F1 -autoilta.
En tiedä missä kohtaa alkaa kierrosrajotin siinä rajottamaan, mutta kyllä nyt rajottimelle uskaltaa ajoittan kierrätellä, koska sitä varten se on tehty.
 
Jalkatappien kohdilta on maalit kuluneet pois rungon metalliosista, millä maalilla noita vähän paikkailisi? Värinä on perusmusta.
 
Tai sit maali + läpinäkyväsuojateippi päälle? Kestää kulutusta ja näyttää hyvältä.

Näin mä tekisin. Jauhe/pulverimaalaus kestää, mutta onkin sitten vähän isompi projekti.

Onko biltema/motonet sektorilla mitään hyvää suojapeitettä joka ei hinkkaa pintoja piloille?
 
Motoparkissa viikonloppuna järkättiin muutaman kuskin kesken leikkimielinen kisa, jossa ko. kuskeista lauantain kisassa hitaimman kierroksen ajanut voittaa Easy Rider -tittelin ja saa sunnuntain kisaan nahkapukuunsa hapsut.

Kuvassa allekirjoittanut varikkoportilla sunnuntaina odottamassa radalle pääsyä :lol:
IMG_5112.JPG
 
Kävin R1:n kanssa Oulussa dynossa ajattamassa Bikefox Oy:n toimesta seokset kohdalleen. Olihan siinä aika paljon laihoja kohtia, ja lopputulos aika paljon jouheampi ajaa ihan taajamassakin eikä enää niin herkästi sammua tupsahda kun saa bensaa ihan pintakaasullakin. Voimatkin tallella ja takapyörästä 165hp, kun vakioista tulee yleensä ~150. Vähän tekis kyllä mieli radallekin, Motoparkkia ja Kemoraa autolla tullut kierrettyä.
 
Kävin R1:n kanssa Oulussa dynossa ajattamassa Bikefox Oy:n toimesta seokset kohdalleen. Olihan siinä aika paljon laihoja kohtia, ja lopputulos aika paljon jouheampi ajaa ihan taajamassakin eikä enää niin herkästi sammua tupsahda kun saa bensaa ihan pintakaasullakin. Voimatkin tallella ja takapyörästä 165hp, kun vakioista tulee yleensä ~150. Vähän tekis kyllä mieli radallekin, Motoparkkia ja Kemoraa autolla tullut kierrettyä.
Mitä tuohon n. 15 hp nousuun on tehty vrt. vakioon? Ite en viitti dynossa käyttää, jonninjoutavaa rahan ja ajanhukkaa IMO. Oma -04 on tietty 5-venttiili ja sun 4. Huipputeho 172 vs. 180, mutta alhaaltahan tän pitäisi olla vakiona reilusti vahvempi. Omassa on avoimempi ilmanputsari, Cat removed, avoim. pöntöt (Yoshimura TRS) ja PC III:ssa jotakuinkin tollaselle kokoonpanolle tehty enemmän bensaa antava kartta. Ei tuossa heikkoja hetkiä tunnu.
 
Mitä tuohon n. 15 hp nousuun on tehty vrt. vakioon? Ite en viitti dynossa käyttää, jonninjoutavaa rahan ja ajanhukkaa IMO. Oma -04 on tietty 5-venttiili ja sun 4. Huipputeho 172 vs. 180, mutta alhaaltahan tän pitäisi olla vakiona reilusti vahvempi. Omassa on avoimempi ilmanputsari, Cat removed, avoim. pöntöt (Yoshimura TRS) ja PC III:ssa jotakuinkin tollaselle kokoonpanolle tehty enemmän bensaa antava kartta. Ei tuossa heikkoja hetkiä tunnu.
Akrapovic täysi putkisto, luonnollisesti katiton, Powercommander V ja perus KN ilmanputsari. Tuossakin oli myös PCV:ssa jonkinlainen kartta tehtynä jo edellisien omistajien toimesta ja huipputeho silläkin oli kyllä kohdallaan, mutta varsinkin pintakaasuun vastaaminen huonoa ja laihat kohdat rata-ajoa ajatellen jopa koneen keston kannalta turhankin laihalla. Toki jos uskaltaa pitää laihalla niin voimaakin on.. Ilman dynoa tosi hankala säätää nuo osakaasualueet ja siksi rullille mopon veinkin. Autoon saa seosmittarin ja läppärin logittamaan tienpäälle näppärästi, mutta MP:ään pitäs rakennella systeemit niin siihen nähden säätötyön hinta oli minusta ihan kohtuullinen.
Käppyrä takapyörältä näyttää tuolle:
117695479_10214501281964355_7193144384974543914_o.jpg



Ajattelin nyt vaan ajella mutta jos nälkä kasvaa niin tuon powercommanderin voisi koittaa myydä ja tehdä säädöt reflashaamalla tuon oman ecunsa. Sieltä pääsee käsiksi sitten mm. sähkösiin kaasuläppiin jotka ei vakiona kokonaan aukea ennen 7krpm. jne.
 
Kait tämäkin lasketaan mopoksi? Piti hommata pari viikkoa sitten firebladen kaveriksi -76 pappis. Ostettaessa oli ajettu 2053km (seisonut vuodesta -81), nyt mittarissa taitaa olla 10km enemmän. Tämän viikon maanantaina laitoin kilpiin. Mopo on patinoitunut, mutta ehjä.
pappis.jpg
 
2-vaihteinen joo. 36-38km/h ottaa tasaisella gps-nopeutta, alamäkeen kilometrin tai pari enemmän ja ylämäkeen 34-35. Oikeastaan tämä on aika hyvä näin, ei tarvitse ainakaan sakkoja pelätä ja pappiksen kanssa ei voi olla kiire minnekään. Hauska kapistus kyllä kun aivan kaikki on alkuperäistä, tuskin on ainuttakaan osaa vaihdettu koko mopoon 44 vuoden aikana.

Edittiä. Poistin ilmanputsarista paperisuodattimen (haisi bensalle eli lienee kastunut jossain vaiheessa) ja laitoin moottorin kiinnityspultit kiinni. Kiinnityspulteista puuttui yksi ja kaksi oli puolivälissä tulossa pois. Ketjut oli kiritty 80-luvun alussa pultit auki, joten ketjulinja oli aivan pielessä. Nyt ketjulinja on suora ja ylimääräiset jurinat katosivat, näillä parannuksilla mopo kulkee 38-40km/h todellista nopeutta = riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Kamala polte tullut mopomonkeystä, mitä voisi talven rassailla. Toisaalta sitäkin enemmän kiinnostaisi Honda Grom (msx). Mutta sitten pitäisi melkein myydä intruder pois, enkä tiedä onko tollaisesta pikkupärpättimestä pidemmän päälle ainoana pyöränä suurta iloa. Jokin noissa silti kiehtoo. :dead: Hienosti tosin pärjäsin alkukesän Gn250:llä, jossa oli potkua samanverran kuin tuossa hondassa..
 
Kamala polte tullut mopomonkeystä, mitä voisi talven rassailla. Toisaalta sitäkin enemmän kiinnostaisi Honda Grom (msx). Mutta sitten pitäisi melkein myydä intruder pois, enkä tiedä onko tollaisesta pikkupärpättimestä pidemmän päälle ainoana pyöränä suurta iloa. Jokin noissa silti kiehtoo. :dead: Hienosti tosin pärjäsin alkukesän Gn250:llä, jossa oli potkua samanverran kuin tuossa hondassa..

Osta 125 Monkey niin on periaatteessa pikku- ja isopärpätin samassa :)
 
@d-iivil in mopo bongattu varikolla :cool: (näköjään samanalaisia aikoja ollaan ajettu tänään)

Sielläpä oltiin Jokkista ajelemassa :) Pitkään oon ollu Alastarolla jumissa noissa 1.29.xx -ajoissa. Meni sentään kisassa viimein 1.27.xx. Ärsyttävää kun tietää mitä pitäs tehä toisin, mutta kierroksesta toiseen ei saa vietyä sitä tekemisen tasolle saakka :cautious:

Tonnarin jos hankkisi, niin sillä tietty sais paikattua paskaa ajamista :lol:

_DSC6250.jpg
 
IMG_20200907_131549.jpg


Comfort seat saapui viimeinkin. Teki pyörästä kyllä aivan erilaisen, eikä mitenkään huonolla tavalla. Korkeus nousi hieman, samoin penkin leveys kapeimmasta kohdasta. Ennen kaikkea tankkia päin valuminen loppui. Supermotomainen fiilis ajella tuolla nyt :tup:
 
Sielläpä oltiin Jokkista ajelemassa :) Pitkään oon ollu Alastarolla jumissa noissa 1.29.xx -ajoissa. Meni sentään kisassa viimein 1.27.xx. Ärsyttävää kun tietää mitä pitäs tehä toisin, mutta kierroksesta toiseen ei saa vietyä sitä tekemisen tasolle saakka :cautious:

Tonnarin jos hankkisi, niin sillä tietty sais paikattua paskaa ajamista :lol:

_DSC6250.jpg
Mulla meni 1.26,7, tonnisella toki :cool: Videoin kännykällä muuten sun varsin erinomaisen startin :)
 
IMG_20200907_131549.jpg


Comfort seat saapui viimeinkin. Teki pyörästä kyllä aivan erilaisen, eikä mitenkään huonolla tavalla. Korkeus nousi hieman, samoin penkin leveys kapeimmasta kohdasta. Ennen kaikkea tankkia päin valuminen loppui. Supermotomainen fiilis ajella tuolla nyt :tup:

Mistä hommasit istuimen? Perhana kun itteäkin mietityttänyt comfort seatin osto kun ei tuo alkuperänen jotenki istu niin hyvin omaan kankkuun:lol: laitahan kokemuksia sitten kun saat kilometrejä alle
 
Mistä hommasit istuimen? Perhana kun itteäkin mietityttänyt comfort seatin osto kun ei tuo alkuperänen jotenki istu niin hyvin omaan kankkuun:lol: laitahan kokemuksia sitten kun saat kilometrejä alle

Yamaha Centeriltä tilasin. Hintalappu oli 280€ toisin kuin Yamahan sivuilla ollut 320 vai 330€ :joy:

Kuun loppupuolella on mökkireissu luvassa niin saa fiiliksiä vähän pidemmästä pätkästä kerralla.
 
Milläs kikka kakkosilla jengi on saanut rahoitettua fillarinsa? Kiikarissa ollut jatkuvasti hyvänoloisia 8-10k pyöriä, mutta yksityiseltä, enkä kyllä missään nimessä haluaisi käyttää noin isoa summaa suoraan käteisellä, puhumattakaan osakkeiden realisoinnista. Vai onko täällä vain rahakeisareita, joilla touhukympin lisäksi tilillä myös pyöräkymppi :D?

Erinäköisiä rahoituslaitoksia sun muita katsellut, mutta kaikissa ollut poskettomat 10-15% todelliset vuosikorot, joten eipä paljoa napostele.
 
Milläs kikka kakkosilla jengi on saanut rahoitettua fillarinsa? Kiikarissa ollut jatkuvasti hyvänoloisia 8-10k pyöriä, mutta yksityiseltä, enkä kyllä missään nimessä haluaisi käyttää noin isoa summaa suoraan käteisellä, puhumattakaan osakkeiden realisoinnista. Vai onko täällä vain rahakeisareita, joilla touhukympin lisäksi tilillä myös pyöräkymppi :D?

Erinäköisiä rahoituslaitoksia sun muita katsellut, mutta kaikissa ollut poskettomat 10-15% todelliset vuosikorot, joten eipä paljoa napostele.
Mä joskus aikoinaan ekaa mopoa ostaessa otin ihan pankkilainan, ei ollut hullumpi korko silloin ainakaan.
 
Kansallis-Pankista antoivat v. 1988 40k markkalainan mulle töittenvieroxujalle että sain -85 FZ 750:n ostettua \m/ En muista korkoa.
 
Milläs kikka kakkosilla jengi on saanut rahoitettua fillarinsa? Kiikarissa ollut jatkuvasti hyvänoloisia 8-10k pyöriä, mutta yksityiseltä, enkä kyllä missään nimessä haluaisi käyttää noin isoa summaa suoraan käteisellä, puhumattakaan osakkeiden realisoinnista. Vai onko täällä vain rahakeisareita, joilla touhukympin lisäksi tilillä myös pyöräkymppi :D?

Erinäköisiä rahoituslaitoksia sun muita katsellut, mutta kaikissa ollut poskettomat 10-15% todelliset vuosikorot, joten eipä paljoa napostele.
Pankista saisin itse ainakin alle 8% todellisen, mielestäni sekin vähän turhan korkea. Alkaakohan rahoituskumppani rahoittamaan pyöriä, niillä ainakin maltillisen oloiset korot, mutta en kyllä sen kummemmin ole syventynyt heidän tarjontaan.
 
2018 jääradoille ostin crossin oikeastaan puhtaasti 2017 syksyn cryptorahaboomin tuloilla jotka realisoitui siinä -17-18 vuodenvaihteessa. Kun kilpaukot vaihtaa uusiin niin 9h ajettu vuoden vanha crossi oli n. 5k€. R1 Katumopo nyt taas sivutoimisen toiminimen tuloista 9900k prossu ja ROG Maximus XI emolevy vaihossa antamalla :lol: Edullisilta nuo pyörien hankintahinnat tunnustaa vrt. vakuutuksiin, crossia jos meinaa pitää liikennevakuutuksessa (pakko jos sattuu jotain kun mikään muu ei korvaa) niin hankintahinta on 3 vuoteen mennyt siihen kun talvellakin ajaa.
 
Milläs kikka kakkosilla jengi on saanut rahoitettua fillarinsa? Kiikarissa ollut jatkuvasti hyvänoloisia 8-10k pyöriä, mutta yksityiseltä, enkä kyllä missään nimessä haluaisi käyttää noin isoa summaa suoraan käteisellä, puhumattakaan osakkeiden realisoinnista. Vai onko täällä vain rahakeisareita, joilla touhukympin lisäksi tilillä myös pyöräkymppi :D?

Erinäköisiä rahoituslaitoksia sun muita katsellut, mutta kaikissa ollut poskettomat 10-15% todelliset vuosikorot, joten eipä paljoa napostele.
Taitaa olla aika kallista yksityiseltä saada pyörää rahoituksella. Kannattaa melkein liikkeestä ostaa kun usein tarjolla "0 korkoja". Voittaa rahoituskuluissa yksityisen myyjän halvemman hinnan. Itsellä on kyllä molemmat mopedit ostettu käteisellä :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 708
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom