Ei helevetti. Oon hamstrannu tuohon omaan pyörääni osia jo aika paljon, mutta nyt taitaakin tulla pieni ylläri eteen. Traficomin mukaan pyörä olisi siis 1980-vuosimallia. Mutta helekutin kalliit diaphragmit (kaasarin kalvot tms) eivät kuitenkaan passanneet kaasareihin.
Tämä johti nyt sitten jatkoselvittelyihin. Traficomin sivuilla lukee, että pyörä olisi otettu käyttöön 3.3.1980 ja tuotu Suomeen joskus vuonna 2000. Tästä lähdin miettimään, että olisikohan pyörä sitten kuitenkin vanhempaa vuosimallia.
Yritin etsiä kuvia Xs1100-mallin kaasareista eri vuosimalleista, mutta eipä niitä liiemmin löytynyt. Se on ainakin varmaa, että kaasareita on joskus avattu, mutta ei sinne osaa ole vaihdettu. Koska esim. nuo kalvot ovat alkuperäiset.
Mutta nyt en sitten tiedä, että onko minulla vanhemman mallin kaasarit ja muutoin pyörä olisikin vuosimallia -78. Siihen ainakin viittaa pyörän valmistenumero: 2H9-007013
Jos nyt tajusin oikein, niin vuonna 1978 on lähtenyt tuo 2H9 rullaamaan seuraavasta numerosta eteenpäin: 2H9-000101. Vuonna 1979 ollaan oltu jo "lukemassa" 2H9-020101. Eli tuo kuusinumeroinen rullaava luku viittaa valmistusmäärään. Ja jokaisen värin kohdalla se lähtee rullaamaan vähän erilailla. Mutta mikään muu kuusinumeroinen valmistusmäärä ei mätsää tuohon mun pyörään kuin tuon ensimmäisen -78 vuosimallin valmistusmäärät.
Lisäksi vuonna -80 on edessä reijitetyt etulevyt, mutta tuossa semmoisia ei ole. Eli sen perusteella tuo olisi vanhempi. MUTTA taasen vuonna -80 lopetettiin jalkastartin laittaminen tuohon keksintöön ja jalkastarttia tuossa ei ole. Eli en tiedä, mikä sekasikiö tuo oikein on.
Muutenhan tässä ei olisi ongelmaa, mutta kaasarit muuttuvat vuonna -80 ja täten ovat erilaiset kuin -78 ja -79. Ja koska nyt pitäisi alkaa kaasarin korjaussarjaa ostamaan, on osien hankinta vähän hakuammuntaa.
Pyörän ostin kyllä japskipyöriä harrastavalta jannulta, mutta tiedä sitten jos silläkin oli väärät tiedot.