Mopokuumetta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja JwL, 17.10.2016.

  1. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tartte niitata, katuvehkeissä riittää lukko, enska ja kilpalaitteet sitten erikseen.

    Lukko lähtee auki tasan yhden syyn takia irti, ketjujen laiminlyönti.
     
    mörköläinen tykkää tästä.
  2. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Projekti Apriliaa on tullut taas purettua hieman eteenpäin.

    Olen hieman miettinyt pitäisikö johtosarja tehdä uusiksi. Vanha on kohtuullisessa kunnossa joiltain osin mutta 30v aikaiset ammaroinnit ja luova abikoiden ja rosvoliittimien käyttö alkaa näkyä jo. Jos jossain vaiheessa löytyisi sopivan hintainen vakio etukate niin sellainen pitää ostaa.

    Aiemmin tilatut osat ovat jo hyllyssä mutta moottoria odottelen edelleen.

    [​IMG]

    Isompien pyörien kanssa ei ole tarvinnut kuin pistää bensaa tankkiin ja ajaa.

    [​IMG]
     
  3. Jyrski

    Jyrski

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Kävin tuossa tutkimassa taas ketjuja. Enkä kyllä huomannu niissä mitään merkkiä ku jaksanut niitä hinkata puhtaaksi. Tosiaan uuden niitattavan ketjulukon toinen osa kyllä menee hyvin tuohon entiseen "pikalukolliseen". Se sokka vain uupus niin saisi ajoon. Pituus eroa nuilla on ja ympärys mitassa hienoinen ero tuossa 2tapin palikassa mikä ketjun läpi pannaan. Viime kesänä tähän uudet ketjut ja rattaat on laitettu niin menee vielä uudella lukolla hetken.. Ekassa kuvassa vasemmalla vanha ja uusi sopimaton oikealla. Oikea onko sen takia muutenki lyhmpi että se niitataan eikä siihen tule sitä sokkaa?
    1.jpg 2.jpg 3.jpg
     
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Uutta ketjua jos et vanhojen ikää tiedä tai sitten yrität etsiä oikean lukon, niissä on eroja eri valmistajilla.
     
  5. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos en ihan väärin näe niin tuo ketju on ns. normaali ja tuo uusi lukko on O-renkaalliseen ketjuun. Se voi selittää osaltaan tuota kokoeroa.

    O-renkaallisessa ketjussa on siis nuo O-renkaat ketjun tapeissa ja ne auttavat pitämään öljyt oikeassa paikassa. Perinteisessä ketjussa ei noita ole.
     
  6. Jyrski

    Jyrski

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Juu huomenna viimeinen lomapäivä tälle kesää niin pitää ketjun kans mennä paikalliseen mp liikkeeseen. Ja jos ei lukkoa niin uutta kerjua sitte tulemaan. Jos sitte kerkeisi ajaa vielä tälle kauteen yhtään. Tuttava möi tämän pyörän ja viime kesänä on ostettu tähän uus ketju ja rattaat. Miten nuista ite jatkossa parempaa huolta voi pidellä, että kestää? Rasvailla ajoissa, mutta onko muuta?
     
  7. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Rasvata ja kiristellä tarvittaessa. Sitten kun ovat tarpeeksi kuluneet niin vaihtaa ennen kuin hajoavat.
     
  8. Jyrski

    Jyrski

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Totta tuo on erimallinen tuo liitos osa. Uudessa osassa ns. tupla O ja toinen "neliö". ääh kun näitäkää katellu ennen kauppaan menoa :D Noh tästä se harrastus lähtee :D
     
  9. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En tiedä miten se lukko on saatu aukeamaan koska en ole aikasemmin koskaan nähnyt että lukko aukeaa, mutta ainakin omassa on niin tiukka ettei varmasti aukea vahingossa.
     
  10. Jyrski

    Jyrski

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Sitä kun en tiedä itekkää. Onneksi ihan pienessä nopeudessa. Nämä tämmöiset taitaa olla niitä kerran eläissään sattumia... Ja heti kun alottaa harrastusta niin jotain pitää tietenni sattua :D
     
    Luukkonen tykkää tästä.
  11. KLF

    KLF

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Naku motarilla ei ollut se paikka :D
     
  12. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    964
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Kauanko tonnisessa kyykyssä noin suurinpiirtein ketjut kestää? Rasvailen aika usein
     
  13. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tuohon oikein ole yhtä ja oikeaa vastausta. Riippuu ketjujen ja hampaiden laadusta ja määrästä (tarkemmin että mikä on etu- ja takahampaan suhde toisiinsa), moottorin tyypistä esim. V2 kuluttaa nopeammin kuin rivi4. Ja n+1:stä muista muuttujasta. Mutta todennäköisesti jonkin 10tkm voi odottaa hyvälatuiselta setiltä jota huolletaan säännöllisesti ja on normaalissa katuajossa.
     
  14. krossi

    krossi

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ehkä johonkin mopoon riittää lukko. Katupyöriin ehdottamasti niitattava. Typerä riski pitää lukkoa ja isompiin ketjuihin ei saa edes lukkoja.
     
  15. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    957
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Jokainen laittakoon ketjunsa kiinni sellaisella tavalla kuin haluaa. Itse en halua ottaa pienintäkään riskiä siitä, että se ketjulukko esim aukeaa/hajoaa 120km/h vauhdissa motarilla ja lyö takarenkaan lukkoon, joten laitan ketjuni kiinni niittaamalla.
     
  16. Jyrski

    Jyrski

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    21.04.2017
    Tästä eteenpäin itekki tulee tuoho kiinnitettyä aikaa. Jospa oli eka ja viimeneinen kerta kun ketjut poikki. Oli Radalla 200km/h vauhissa isän naapurilla kerran kans menny katki, jos ei ajosaappaat jalassa niin olisi kuulema varmasti jalan repiny rikki... Oli vissii ikävästi ketju räpänny jalalle... Noh kyllä nyt ite ainaki niittuutan.
     
  17. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    592
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Isommissa mopoissa täytyy olla niitatut ketjut. Ei onttoja tappeja, vaan umpijöötiä.

    Omassa mopossa vaihdoin noin 40tkm kohdalla. Olisi vanhoilla vielä ajanut, mutta parempi vaihtaa ajoissa. Ikään vaikuttaa paljon miten sillä mopolla ajelee. Jos tykkää räppäillä ja kiihdytellä 0-100km/h jatkuvasti, lyhentää varmasti ketjujen ikää.

    Jos takarattaalta koittaa nostaa ketjua, täytyy sen pysyä kiinni rattaassa. Jos ketju nousee rattaalta, on aika vaihtaa ketjut.
     
  18. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    964
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    no eikös se nouse jos on vaan löysällä?:confused:
     
  19. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    592
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Yrittää nostaa siitä kello 12-6 väliltä. Eli ketjujen kireys ei vaikuta.
     
    jermu1982 tykkää tästä.
  20. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    296
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017


    Kolmen minuutin kohdalla on tuota juttua mitä varmaan @BaTTman tarkoitti.
     
    BaTTman tykkää tästä.
  21. jermu1982

    jermu1982

    Viestejä:
    964
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    onko kellään suosituksia missä tampereella kannattais huollattaa pyörä? ois iso huolto syksyllä venojen säädöt yms..
     
  22. Phenomenal

    Phenomenal

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
  23. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 285
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Heh, tilasin kokeilumielessä suunnilleen eBayn halvimmat E hyväksytyt vilkut ja elektronisen vilkkureleen. No vilkut olivatkin mopon kokoluokkaa ja rele toimii hienosti tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla vilkkuu liian tiheästi. Toki takavilkkuja olisi muutenkin hankala vaihtaa kun sivulaukut tulisivat vilkkujen eteen. Positiivisena asiana vilkku sopi suoraan vanhan tilalle, siinä oli valmiiksi oikea liitin.
    Eipä ollut kuitenkaan kuin ~20 euron kokeilu :)
     
  24. an13

    an13

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Starglazer tykkää tästä.
  25. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 285
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saahan noita yleismallin releitä autotarvikeliikkeistä vaan tässä oli liitinkin valmiina:
    upload_2019-8-27_10-30-50.png
     
  26. sellu

    sellu

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei tahdo tubeless poksahtaa takavanteelle, vinkkejä? Vannerasvaa ei tähän hätään ole, fairyvettä koitin muttei tulosta.

    Etunakki meni hienosti, mutta tuo takarengas kyllä vittuilee niin pahasti että menee tunteisiin. :D:D:rage:
     
  27. an13

    an13

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Fairyä reunaan, 5 baria painetta renkaaseen ja odottelee päivän.
     
  28. Falconi

    Falconi

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    11.05.2017
    Jos ei saa edes painetta niin kuormaliinalla kiristää renkaan ympäri.
     
    sellu tykkää tästä.
  29. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Nippusiteitä kokeillut?
     
  30. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tämä. Ja venttiilistä sielu pois niin saa vähän enemmän ilmaa kerralla sisään.
     
  31. sellu

    sellu

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tällä meni.
     
  32. Infinity

    Infinity

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    950 kilometriä mankilla mittarissa ja tehtaan öljyt sai lähteä, tilalle Hondan 10w30 kun ne pelitti Hornetissa ja 600RR kanssa hienosti.

    2019-09-01 11.06.03.jpg 2019-09-01 11.05.44.jpg
    Päätin samaan hengenvetoon tarkistaa öljysuodattimen ja keskipakois-spinnerin.

    2019-09-01 11.08.45.jpg 2019-09-01 11.17.21.jpg
    Jauts! Odotin jonkin verran likaa, mutta näky yllätti silti. Tehtaan mukaan nuo tarvitsee puhdistaa ekaa kertaa mukamas vasta 12 000 kilsan jälkeen, kuulostaa ylioptimistiselta omaan korvaan.

    2019-09-01 11.07.46.jpg
    Puhdistin moskat suodattimista ja magneettinen öljyproppu kruunasi operaation.
    Seuraava öljynvaihto saa mennä ilman suodattimien puhdistusta, koska kytkinkopan irroitus vaatii takahaarukan akselin ja jalkatapin irroittamista, ihanan vittumaiseksi tehty. 3000 kilsan paikkeilla voisi taas kurkata miltä suodatin/spinneri näyttää.
     
  33. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    296
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Mulla on sellainen muistikuva, että olen kuunnellut Monkistien juttuja vierestä ja tuohon olisi olemassa joku "tuning-osa" sarja jonka asennuksen jälkeen hommat helpottuu ?
     
  34. Infinity

    Infinity

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Kitacolla on Grom/MSX125 kytkinkoppa joka korvaa tuon koko spinneri/suodatin -virityksen perinteisellä MP öljynsuodattimella, mutta ei sovi mankiin ainakaan vakioputken kanssa. Kuullut myös vähäisenkin sitkeyden kärsivän tuon kanssa, koska spinnerin poistaminen vähentää pyörivää massaa niin paljon.

    [​IMG]
     
  35. sellu

    sellu

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Etuvanne vuotaa pinnan välistä, muuten kaikki ok paria maalivirhettä lukuunottamatta.

    Saa nähdä miten korvaavat tuon vuodon. Ajattelin itse korjata 3M 4412n teipillä, mutta pikkurullalla hintaa 60€ :btooth:

    IMG-20190902-WA0003.jpeg
     
  36. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Löytyykö tuohon mitään valmista vannenauhasettiä? KTM:n varaosista löytyy ainakin endurovanteille sellaiset
     
  37. sellu

    sellu

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siitä ei ole hajua mutta tuo 3M teippi toimi helvetin hyvin entisissä smotoissa, kun itse tein tubeless muunnoksen.

     
    Kumikalma tykkää tästä.
  38. zapper

    zapper

    Viestejä:
    1 332
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Tuli pyörään ihmeellinen vika. Kun lähtee kylmänä ajamaan, niin 1-3 km päästä sammuu kuin seinään. Uudelleen startatessa vähän hörähtää, mutta ei jää käyntiin. Noin 5-10 minuutin päästä sitten lähtee käyntiin ja sen jälkeen toimii aivan normaalisti, vaikka tunniksi, pariksi sammuttaisikin välillä. Olisiko kenelläkään ideoita, missä vika voisi olla?
     
  39. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    957
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Autoissa vika viittaa yleensä kampiakselin asentotunnistimeen. Toimii kylmänä, mutta lämmetessä alkaa takkuamaan. Jäähtyessä taas lähtee toimimaan. Helppo testata kylmäsprayn kanssa eli kun pyörä sammahtaa niin kylmäspraytä anturiin ja jos lähtee käyntiin niin vikapaikka löydetty.
     
    Starglazer tykkää tästä.
  40. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sytkä puolen vika, eli kaikki siihen liittyvä yksitellen vaihtoon.

    Veikkaan myös kampiakselin asentoanturia.
     
  41. zapper

    zapper

    Viestejä:
    1 332
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ei taida -93 VMaxissa olla tuollaista.
     
  42. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    957
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Kuten huomaat niin nää olis aina hyvä kertoa jo siinä ensimmäisessä viestissä. Annettiin paras arvaus tuon hetkisillä tiedoilla. Joka tapauksessa niitä sytkäpuolen osia tutkimaan. Tulpat ja puolat varmaan ekana sitten syyniin.
     
    Luukkonen ja Starglazer tykkäävät tästä.
  43. KLF

    KLF

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla oli joskus aikanaan "ongelmia" bensaletkun kanssa. Jouduin vaihtamaan alkuperäisen pois ja laitoin tilalle yhtä pitkän pätkän mutta joustavampaa matskua. Joskus kaikki toimi ihan hyvin mutta mukamas satunnaisesti tuli käyntihäiriöitä. Vaihtelin tulppia jne, kirosin paljon. Lopulta tajusin että vähän päivästä riippuen se uusi bensaletku saattoi joskus mennä kaksinkerroin jolloin tuli käyntihäiriöitä. Kun tankin otti ylös ja alkoi ihmetellä missä vika on, letku suoristui ja vika hävisi. Toista tätä yksi vtun kevät, niin alkoi vähäsen käydä hermoille :D
     
  44. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 853
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  45. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo on kyllä kokeilemisen arvoinen juttu. Monesti sytytysongelmat ovatkin oikeasti bensapuolen ongelmia :tup:
     
  46. sellu

    sellu

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hyvittävät 150usd tai uuden etuvanteen tilalle. Järkevämpi olisi varmaan ottaa uus etuvanne mutta otin 150usd ja korjaan itse. :cigar2:

    Kaikin puolin positiivinen kuva jäi kinkkien asiakaspalvelusta. :)
     
    Starglazer tykkää tästä.
  47. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 285
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pieni vikki, katteiden alle tuleva kumikiinnike eli englannksi "well nut" on suomeksi esimerkiksi kumimutteri tai joustava kiinnike.
    Kävin paikallisesta moottoripyöräliikkeestä hakemassa pahimpaan tarpeeseen kaksi kappaletta. Melkein jätin kauppaan kun sanoi hinnaksi 7€ kappale :D Sain kuitenkin kaksi kappaletta 8 eurolla.
    Esimerkiksi:
    Kumimutterisarja M5 5 kpl | Motonet Oy
    Joustava kiinnike T-flex 3 10,2x14,5mm M5 4kpl
    Mistähän saisi nylon tai kumisia prikkoja katteiden ruuvien alle?
     
  48. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    296
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Hyvä tietää. Aika usein yleisosien vaikein osuus on löytää oikea nimi sille :D Ebaysta mä noita prikkoja tilailin. Laatu vaan saattaa olla ihan mitä tahansa vaikka kuinka yrittäisi katsoa ohutta ja joustavaa. Enkä edes yrittänyt löytää sitä halvibta.

    Jos joku tietää hyvän paikan missä mitatkin on standardeja niin kuuntelen.
     
    Starglazer tykkää tästä.
  49. d-iivil

    d-iivil

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Muita ratahommiin hurahtaneita? Mulla meinasi jo tuossa viime kesän aikana lopahtaa into koko mopoiluun, kunnes menin kerran radalle. Löytyi hyvin uudestaan kipinä :) Tänä kesänä yllyttivät kolmannella ratapäivällä osallistumaan yhteen jokkiskisaan ja nyt ois kolmas kisaviikonloppu tulossa.

    Mopokin tuli kertaalleen paskottua ekana kisaviikonloppuna ja se koki sitten kaadon myötä pienen make-overin.

    Ennen kaatoa:
    [​IMG]

    Kaadon jälkeen:
    [​IMG]

    Tän viikonlopun Alastaron viimeisestä jokkiskisasta päätettiin tehdä myös live-streami, noita tommosia kun ei lajissa vissiin kauheesti ole Suomessa väsätty. Striimiä pääsee lauantaina ja sunnuntaina tuijottelemaan täältä: Track Punk Racing
     
    PeltoHa, Pete, Turisti ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  50. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pidemmän aikaa on ollut projekti etsinnässä. Ehdoton vaatimus on ollut, että ennen -89 rekisteröity pitää olla, mutta ennen -84 rekisteröityä pääasiassa haeskelin.
    Muutamia kohtuullisia ehdokkaita oli, mutta kaikki sijaitsivat suhteellisen kaukana tai sitten hinta meni tälle projektille liian isoksi.

    Eilen sitten huomasin alle vuorokauden myynnissä olleen -81 Yamahan. Samantien soittoa myyjälle ja puhelimessa selvisikin jo, että ajamaan sillä ei tänä vuonna pääse. Paikan päällä sitten kävi ilmi, että startti ei pyörittänyt ollenkaan, apuvirrallakaan. Hinta oli silti niin sopiva, että pakko se oli siltä seisomalta rahat siirtää myyjälle. Sunnuntaina pääsisi hakemaan pyörän hallille ja suunnittelemaan, mitä sille keksisi.
    Jonkinmoinen cafe raceri tästä kai pitäisi tulla. R1/R6/GSX-R -keulan saa aikalailla pikkutyöllä suoraan kiinni tuohon runkoon, joten semmoista varmaan pitää lähteä etsiskelemään.
     
    Starglazer tykkää tästä.