Mopokuumetta

Likainen öljy voitelee ja suojaa huonommin kuin uusi, jätät pyörän 6kk seisomaan ja vaihdat öljyt vasta sen jälkeen niin tykkää likupinnat hyvää kun siellä on se jämähtänyt paskainen öljy "voitelemassa" sitten ensi startissa, kun että olisi uusi tuore öljy mikä myös pysyy kaikilla pinnoilla paremmin kuin se vanha.

Jos jotain jätetään seisomaan se jätetään aina huollon jälkeen.

Eikös öljyn voitelu ole "jatkuvaa"? Eli jos koneeseen sattuu jäämään tippa likaista vanhaa öljyä, niin käynnistyksessä kun rupeaa öljyt kiertään niin sehän korvaa tuon vanhan?
 
Tosimies vaihtaa tietysti syksyllä talvisäilytysöljyt niin koneeseen, perään, laatikkoon kuin kaikkiin muihinkin mahdollisiin paikkoihin, ja keväällä sitten vastaavat ajoöljyt. Muuten on helvetti irti ja kaikki hajoaa.

Niillä ajomäärillä mitä moni pyöriinsä ja perämoottoreihin kesän mittaan saa kelattua se on käytännössä ihan sama koska ne öljyt vaihtaa, kunhan vaihtaa. Mitään varsinaista syytä odottaa kevääseen ei tietenkään ole jos vaan syksyllä inspiraatio rittää huoltotoimenpiteisiin...
 
Eikös öljyn voitelu ole "jatkuvaa"? Eli jos koneeseen sattuu jäämään tippa likaista vanhaa öljyä, niin käynnistyksessä kun rupeaa öljyt kiertään niin sehän korvaa tuon vanhan?

Onhan se jatkuvaa mutta mukavampi sen on lyödä 6kk tauon jälkeen käyntiin puhtailla öljyillä kuin niillä 10tkm ajetuilla jämillä mitä sinne laakeripinnoille ja männän öljyrenkaille on jäännyt jotka voitelee ne ensimmäiset sekunnit ennen kuin se uusi öljy sinne pääsee.

Toki tässäkin on se missä pyörää säilyttää, lämpimässä tallissa niin ei se bensakaan miksikään mene, mutta taivasalla vaatimukset on toista...
 
Toki tässäkin on se missä pyörää säilyttää, lämpimässä tallissa niin ei se bensakaan miksikään mene, mutta taivasalla vaatimukset on toista...
Itsellä on yhdessä pyörässä 3 vuotta vanhaa E10 bensaa. Kummasti lähti vielä käyntiin. Säilytystila on kyllä tiivis talli, mutta lämmitystä ei ole ollenkaan.
 
Itsellä on yhdessä pyörässä 3 vuotta vanhaa E10 bensaa. Kummasti lähti vielä käyntiin. Säilytystila on kyllä tiivis talli, mutta lämmitystä ei ole ollenkaan.

Kyllähän se käyntiin lähtee, mutta saattaa olla tehot hukassa, toinen on se että saattaa tukkia paikkoja. Ite käyttelen aina kaasarit tyhjäksi ja lopuksi vielä avaan ne tarkistan että kaikki noin silmämääräisesti kunnossa.

Trumpan vakio kaasarit on niin hirveää kuraa ja nyt jo mennään ihan maksimi suuttimilla niin ei tarvitse lähteä kuin toisen kaasarin ilmansuodatin irti niin ei ota enää kierroksia ja paukuttaa vain putkessa kun synkronointi katoaa.
 
Eihän tota rumbaa nyt kukaan jaksa jos joka kevät pitäisi kaasarit ottaa irti ja putsata, avaa sitten kun tarvii. Toki jos jaksaa laitella niin mikäs siinä. Hornetti on pelannut ainakin talven jäljiltä aivan hyvin mitä nyt 7v ollut omistuksessa.
 
Noh, köh. Öljyasiasta..
Parastahan olisi talveksi vaihtaa ns. varastointiöljyt koneeseen ihan ylärajaan ja vaihtaa tuoreet öljyt keväällä. Se tuorekin öljy voi mennä pilalle koneessa varastoinnin aikana, jos koneeseen pääsee kosteutta lämpötilanvaihtelujen tms. vuoksi.
 
Päätin tehdä itse ja säästää; työn alla ohjauslaakerien vaihto sekä Trumppaan että XThen.
Kyllähän tuossa sen $600 säästää töissä, mutta on siinä kyllä oma työmaansa. :darra:

Tuli omaankin pyörään tehtyä kyseinen remppa ja aika kivuttomasti hoitu, ainut vaiva oli saada alempi laakeri irti sieltä T-palan juuresta. Lähtihän se sit hetken kylmäsprayn suihkimisen jälkee ku sisäkooli halkes itsekseen.
 
Eihän tota rumbaa nyt kukaan jaksa jos joka kevät pitäisi kaasarit ottaa irti ja putsata, avaa sitten kun tarvii. Toki jos jaksaa laitella niin mikäs siinä. Hornetti on pelannut ainakin talven jäljiltä aivan hyvin mitä nyt 7v ollut omistuksessa.

Eipä se nyt ole kuin tunti kun yksi kaasari irroitettu, purettu, putsattu, kasattu ja pyörä käynnissä?

Mulla se pyörä levähtää aina atomeiksi syksyllä, saa samalla putsattua kunnolla joka paikan.

IMG_20171013_073724.jpg
 
Noh, köh. Öljyasiasta..
Parastahan olisi talveksi vaihtaa ns. varastointiöljyt koneeseen ihan ylärajaan ja vaihtaa tuoreet öljyt keväällä. Se tuorekin öljy voi mennä pilalle koneessa varastoinnin aikana, jos koneeseen pääsee kosteutta lämpötilanvaihtelujen tms. vuoksi.

Aikoinaan kun ostin ensimmäisen ison pyörän ei tarvinnut kuin ajaa se alkutalvesta säilöön vanhempien vajaan ja räjäyttää se käyntiin keväällä (vuoden 1994 ZX-9R). Tallina toimi vanha puuvaja missä säilytettiin kaikkea muutakin tavaraa mitä ei talvisin tarvittu. Kaasareita ei ollut tarvetta ottaa ikinä irti.

Akun taisin joutua lataamaan joka kevät mutta sekin toimi kaikki ne 4 vuotta jotka pyörä mulla oli, kertaakaan en tehnyt mitään "talvihuoltoa". Kesällä vaihdoin öljyt kun jaksoin ja oli siihen rahaa, en ennen/jälkeen ajokauden. Silti se pyörä toimi kuin kalliskin kello ja myytyäni sen eteenpäin näin ajossa vielä 6 vuoden jälkeen vaikka oli kilometrejä jo todella reilusti.

Öljyinä tietysti käytin semisynteettistä kun ei ollut varaa ostaa täyssynteettistä ja mineraaliöljyt eivät toimineet pyörässä kunnolla. Nykyään vaihdan öljyt/suodattimen joka talvi lähinnä ajankuluksi vaikkei se pyörä sitä todellakaan vaatisikaan. Samat bensat on tankissa syksystä kevääseen joskin tankkaan pelkkää E10 löpöä ja on ruiskupeli.

Edit. Sen verran oon vainoharhainen että mihinkään bensavehkeeseen en nykyajan bensoja jätä talveksi ellei halua kaasarijumppaan kun pitäisi lyödä vehkeet tulille keväällä.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri omaan pyörään vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen, ei ollu mitenkään huononnäköset ollenkaan talven jäljiltä. toki tuoretta bensaa piti laitella ku tankki tyhjänä talvisäilös mutta lähti se sieltä vaa käyntiin ilman apuvirtaa yms, ryyppyä ja starttia vaa. cbr1100xx -97
 
Itselläni pyörä on talven lämpimässä hallissa muiden kesälelujen kanssa ja pyrin sitä aina välillä hallilla käydessäni käyttämään, joskin tämä on viime vuosina jäänyt valitettavan vähälle, kun on olevinaan aina muuta touhuttavaa hallilla ollessa.

Yllättävän hyvin ovat vehkeet silti säilyneet ja en ole suurempia ongelmia huomannut polttoainelaitteissa tai öljyissä.
 
Minä rymäytin oman pyörän talven jäljiltä käymään vanhoilla öljyillä ja vanhoilla bensoilla. Lisäksi taisi olla jossain sylinter(e)issä bensaa kun ei ensin pyörinyt kone ollenkaan. Ihan hyvin lähti kuitenkin toimimaan loppujen lopuksi :)
 
Kuinkas porukalle on tullut pyörään kilometrejä kuluvana keväänä? Itse ostin viime viikon keskiviikkona Hondan CB1000R ja kilsoja tullut ~800km. On tämä mukavaa puuhaa pitkästä aikaa!
 
Noin 100 km. Saisi olla vähän enemmän kuin 10 astetta lämmintä. Tänään oli tarkoitus mennä töihin pyörällä mutta lämpömittari näytti yhtä astetta lämmintä :dead:
 
Eipä ole tosiaan vielä kuin vasta noin 300km tullut kilsoja. Aktiivista työmatkapyöräilyäkään ei oikein ole viitsinyt aloittaa kun aamusin on se 0-2 astetta lämmintä. Kesäajan vitsauksia kylmät aamut...
 
Varmaan joku sata. Eilen tuli reilu 60 kun kävin hakemassa käkättimen tallilta ja äsken kävin pienen lenkin tuossa nurkissa pyörimässä
 
Akku piti vaihtaa hornettiin, entinen kesti 5 vuotta talvet paikallaan lataamatta. Uudeksi akuksi tuli vajaan 40€ Bilteman geeliakku, saa nähdä minkälaiseksi osoittautuu.
 
300-400km eli jo puolet siitä mitä koko viime kesänä :D Nyt vaan polttelee pikku-adventuren ostaminen nykyisen rinnalle. Tuommoista Honda 250 rallya katsellut, et jos olisi seikkailupelinä.
 
Parisataa kilsaa. Koivun siitepöly pistää niin veteläksi, että ei nappaa lähtee työntämään enempää ennen kuin siitepölykausi on ohi :/
 
Miksihän sitä pitää jättää kaikki tekemiset aina just viime tippaan vaikka olis ollut koko talvi aikaa.. No tuli tällä viikolla vietyä iskarit huoltoon, vaihdettua pyörien laakerit sekä vaihdettua toiseen myytäväksi menevään pärrään renkaat.
 
200-300km on tullu ajeltua jo. viime kesänä ei kerinny tulla ku reilu 4500km vaa, tänä kesänä enemmän pakko saada :D
 
Kyllä nyt harmittaa kun pyörä lähti kiertoon syksyllä. BMW K1300R oli päivittäisessä käytössä kolme kesää. Aloin haaveilemaan gessusta mutta nyt taas kesän kynnyksellä tekis mieli jotain saman tyylistä pyörää, lähinnä Yamahan MT-10 ja BMW S1000R herättää tunteita.
 
Aprilia Tuono ja KTM Super Duke samasta kategoriasta herättävät tunteita minussa. Uusi Tuono olisi pihalla jos oli 20000€ löysää rahaa.
 
Tuli hommattua torstaina Hondan CBR 1000RR Fireblade vm.2010. Pitää kyllä sanoa 300km jälkeen, että jos hakee hyvää kyykkyä, niin siinä on sellainen. Useampia kokeilleena ajettavuus aivan mahtava. Helppo ajaa ja vääntö uskomattoman tasainen. Nyt pitäisi ninja laittaa myyntiin. Jos jonkulla täällä kuumetta niin laittelen tulevalla viikolla myyntiin.
 
1000km mittarissa tälle keväälle. Ketjut kiritty kertaalleen ja kohta puoliin pitäisi käydä rengaskaupoilla hakemassa uutta etusta alle.
 
Eilen tuli kaivettua kotari hallin perältä ja heitettyä pieni 100 km lenkki, josko tällä kaudella ehtisi ajamaan enemmän kuin edellisillä.

Vielä pitäisi jarrulevyt ja palat vaihtaa, sekä mahdollisesti laittaa uudet kumit samalla kertaa, kun ottaa vanteet irti.
 
Tuli päivitettyä vanha 15 vuotta vanha KTM uuteen KTM 300 EXC TPI Six Days (2019) malliin. Fantastiselta vaikuttaa näin viiden tunnin ensiajojen jälkeen.
 
Tuli hommattua torstaina Hondan CBR 1000RR Fireblade vm.2010. Pitää kyllä sanoa 300km jälkeen, että jos hakee hyvää kyykkyä, niin siinä on sellainen. Useampia kokeilleena ajettavuus aivan mahtava. Helppo ajaa ja vääntö uskomattoman tasainen. Nyt pitäisi ninja laittaa myyntiin. Jos jonkulla täällä kuumetta niin laittelen tulevalla viikolla myyntiin.

Oliko sulla 600 ninja? Itellä on kans zx6r ja oon sillä useamman vuoden jo ajellut. Nyt on alkanut himottaa tonninen ja juurikin noita Firebladeja oon katellut vm. 2010 ylöspäin. Ootko kuinka pitkä ja onko ajoasennossa eroa Fireblade vs Ninja? Entä kuinka suuri "hyppäys" oli tuossa tehoerossa?
 
Toista kesää ajelen Kawasaki ER vitosella ja nyt keväällä kertynyt kilometrejä sen 1200km. Saattaa olla, että vaihdan pian johonkin pieneen adventure pyörään kun on vielä rajotettu kortti ja kaippaa metsäajoa. Mahdollisesti KLE500
 
Oliko sulla 600 ninja? Itellä on kans zx6r ja oon sillä useamman vuoden jo ajellut. Nyt on alkanut himottaa tonninen ja juurikin noita Firebladeja oon katellut vm. 2010 ylöspäin. Ootko kuinka pitkä ja onko ajoasennossa eroa Fireblade vs Ninja? Entä kuinka suuri "hyppäys" oli tuossa tehoerossa?

Joo oli tuo -06 vuotinen 636. Tai tallin perällä on vieläkin, kun ei ole aikaseksi saanut laittaa myyntiin. Olen n. 178cm pitkä ja ajoasennossa en kyllä oikeastaan eroa huomaa. Ehkä omaan makuun jopa hieman parempi. Toisaalta ninja on seisonnassa ja viimeiset muistikuvat ovat viime kesältä. Cebarissa on kyllä paljon parempi tuo ilmaohjaus keulalla. Kupla tulee sen verran korkeammalle, että ajo tuntuu paljon sulavammalta eikä tuulenvastus häiritse pystyasennossa vaikka vauhtia olisi vähän enemmänkin.

Tehon puolesta voi sanoa, että vääntö on paljon tasaisempi ja tehoeron huomaa kyllä. Eihän noissa 0-100 juurikaan taida merkittävää eroa olla, mutta siitä ylöspäin alkaakin sitten olemaan. Se ero näissä on, että pyörä kulkee aika näppärsti jo alle 10tkm kierroksilla. Eli aika paljon hätäisemmin ottaa vauhtia. Ninja ottaa enemmänkin sen piikin siellä yläkierroksilla, niin cebari taas kulkee alusta loppuun samantuntuisesti kuin ninjassa tehopiikki melkeimpä.

Suosittelen käymään kojiksella. Ihan älyttömän helppo pyörä ajaa. Ja näyttää hemmetin hyvältä ja sirolta. Ei oo semmonen perus "läski". Ei oikeastaan kokoeroa huomaa 600cc rinnalla.

Snapchat-1003408128.jpg
 
Yamaha MT-07 alla ja näyttäisi 1750km tulleen öljynvaihdon jälkeen, jonka tein Helmikuun lopulla. Eli olisikohan joku 2500-3000km tullut tälle vuodelle. Noin viikon verran oli tänä “talvena” ajopaussia yöpakkasten takia. Tämä näitä Keski-Euroopassa asumisen plussia Ja kohta vuosi/9tkm takana tällä pyörällä. Ei mitään vikaa ja saa edelleen suupielet ylöspäin!
 
46ml on tullu Viragon trippimittariin tänä keväänä. Ei oo kerinny paljoa ajeleen...
 
Joo oli tuo -06 vuotinen 636. Tai tallin perällä on vieläkin, kun ei ole aikaseksi saanut laittaa myyntiin. Olen n. 178cm pitkä ja ajoasennossa en kyllä oikeastaan eroa huomaa. Ehkä omaan makuun jopa hieman parempi. Toisaalta ninja on seisonnassa ja viimeiset muistikuvat ovat viime kesältä. Cebarissa on kyllä paljon parempi tuo ilmaohjaus keulalla. Kupla tulee sen verran korkeammalle, että ajo tuntuu paljon sulavammalta eikä tuulenvastus häiritse pystyasennossa vaikka vauhtia olisi vähän enemmänkin.

Tehon puolesta voi sanoa, että vääntö on paljon tasaisempi ja tehoeron huomaa kyllä. Eihän noissa 0-100 juurikaan taida merkittävää eroa olla, mutta siitä ylöspäin alkaakin sitten olemaan. Se ero näissä on, että pyörä kulkee aika näppärsti jo alle 10tkm kierroksilla. Eli aika paljon hätäisemmin ottaa vauhtia. Ninja ottaa enemmänkin sen piikin siellä yläkierroksilla, niin cebari taas kulkee alusta loppuun samantuntuisesti kuin ninjassa tehopiikki melkeimpä.

Suosittelen käymään kojiksella. Ihan älyttömän helppo pyörä ajaa. Ja näyttää hemmetin hyvältä ja sirolta. Ei oo semmonen perus "läski". Ei oikeastaan kokoeroa huomaa 600cc rinnalla.

Snapchat-1003408128.jpg

Pistitkin ihan kunnon vastauksen, kiitos paljon :D tuo on kyllä pirus suuri plussa jos tuo etukupla on parempi. Ninjassa se jää vähän turhan alas vaikka onkin tuplakupla. Täytyy vähän zoomailla yksilöitä ja käydä testailemassa
 
Joo niinhän ne kannattaisi. Tästäkin asiasta on kyllä monenlaisia mielipiteitä olemassa :D


Suomen hinnoista en tiedä mutta vika öljynäyte minkä lähetin analysoitavaksi maksoi ¬$30 Catepillarin kautta :D


Eikös sitä pitäisi käsin pyörittää ennen starttia jos seissyt useamman kuukauden?
 
Viimeksi muokattu:
Miten olette pesseet moottoripyöräkypäränne?

Oma (Shoei XR-1000) kaipaisi pesua. Tuossa ei vain kaikki pehmusteet ole irroitettavia. Netissä olen nähnyt ohjetta, jossa koko kypärän dippaisi veteen ja pesisi kauttaaltaan upottaen.
Tekeekö tuo pahaa kypärälle? Ei kai siellä mitään vesiherkkiä tekijöitä voi sisällä olla. On tuosta videokin:

 
No en kyllä kokeilisi sisusten kauttaaltaan kastelua. Osta kypärä jossa ne voi pestä.
 
Märkä liina lepäämään kypärän päälle ja lopuksi kevyesti pyyhkii isoimmat liat pois. Sisältä kannattaa ihan käsin, pienellä vesimäärällä hangata siten, ettei pehmusteet ihan läpimäräksi pääse. Vaikka saahan nuo aina kuivailtua. Kypärään en mitään kemikaaleja itse käytä, pehmusteet saa onneksi omassa mallissa irti, niin ne saa helpommin pestyä.
 
Miten olette pesseet moottoripyöräkypäränne?

Oma (Shoei XR-1000) kaipaisi pesua. Tuossa ei vain kaikki pehmusteet ole irroitettavia. Netissä olen nähnyt ohjetta, jossa koko kypärän dippaisi veteen ja pesisi kauttaaltaan upottaen.
Tekeekö tuo pahaa kypärälle? Ei kai siellä mitään vesiherkkiä tekijöitä voi sisällä olla. On tuosta videokin:

Tuo on ihan hyvä kypäränpesukonsti. Hiukan pyykinpesuainetta ja potta likoamaan, sisustalle kevyt hankaus ja huolellinen huuhtelu sekä kuivaus. Mahdollinen elektroniikka on toki purettava ensin pois.
 
Niinhän siinä sitten kävi että er6n lähti myyntiin.
Jos se tuosta joskus kaupaksi menee niin Z kawa \ 990 SuperDuke \ MT-09 suuntaan tässä vähän katseltu josko sieltä löytyisi jotain miellyttävää.
 
Tuo on ihan hyvä kypäränpesukonsti. Hiukan pyykinpesuainetta ja potta likoamaan, sisustalle kevyt hankaus ja huolellinen huuhtelu sekä kuivaus. Mahdollinen elektroniikka on toki purettava ensin pois.

Tuli pestyä kypärä kauttaaltaan. Sisustan pesin hellävaraisella shampoolla. Nyt kypärä on kuivunut ja sisältä täysin raikas.

Ei siis ainakaan ulkoisia / havaittavia vaurioita tehnyt kypärälle.
 
Tuo on ihan hyvä kypäränpesukonsti. Hiukan pyykinpesuainetta ja potta likoamaan, sisustalle kevyt hankaus ja huolellinen huuhtelu sekä kuivaus. Mahdollinen elektroniikka on toki purettava ensin pois.

En tiedä kuinka hyvä tuo pyykinpesuaine tuohon touhuun on :rolleyes: itse oon pessyt ihan head&shouldersilla, varmasti ainakin hellävarainen eikä ärsytä ihoa. Meikän Nolanin kypärästä tosin lähtee näppärästi kaikki sisusosatkin pihalle
 
Onko kellään kokemuksia joko triumph tiger(1050) tai Suzukin DL1000 v-storm malleista, vuosimallia 07-10?
 
Tuli myytyä edellinen F4i cepari ja tilalle suzuki sv650 (2 gen). Vaikka tehoa on vähempi, niin on kyllä ehdottomasti hauskin pyörä mitä olen omistanut (tämä ~kymmenes pyörä). Tonninen olisi tietysti vielä hauskempi..
IMG_20190508_181634.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 947
Viestejä
4 517 377
Jäsenet
74 517
Uusin jäsen
Nitro_Main

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom